Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719741
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719741/1
Richtlijnen voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen
Geldend van 16-05-2024 t/m heden
Intitulé
Richtlijnen voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen1. Inleiding
De gemeente West Betuwe onderhoudt het wegennet van de gemeentelijke wegen. Daarnaast maken wij deze toekomstbestendig. Er vinden ook veel evenementen plaats in de gemeente. De (weg)werkzaamheden en evenementen zorgen helaas soms voor verkeershinder. Door nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen waarborgen wij zo goed mogelijk de verkeersveiligheid en doorstroming voor iedereen.
Dit document bevat richtlijnen en draagt bij aan een helder proces samen met de beleidsregels. Door gebruik te maken van het landelijk systeem zorgen we ook voor een volledige en openbare overzichtskaart.
2. Algemeen
Tijdens de (weg)werkzaamheden en evenementen is het belangrijk dat de gemeente bereikbaar, veilig en leefbaar blijft. De kans op afleiding bij verkeersdeelnemers bij tijdelijke situaties is extra groot. Dit leidt tot een verhoogd risico op ongevallen. Tijdens (weg)werkzaamheden en evenementen staat minimale verkeershinder voor alle weggebruikers voorop. De kosten van vertragingen en kans op incidenten verminderen hierdoor. De uitvoering van de (weg)werkzaamheden moet binnen een realistische tijdsperiode plaats vinden.
Een uniform proces zorgt ervoor dat iedereen dezelfde werkwijze volgt. Hierdoor voorkom je vertragingen en verbetert de informatievoorziening aan inwoners en weggebruikers. Het waarborgt ook de verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid van de gemeente. Informatie over wegafsluitingen en omleidingen speelt hierbij een belangrijke rol. Het landelijke meldsysteem Melvin, dat alle wegbeheerders gebruiken, vergroot deze informatievoorziening voor iedereen.
2.1 Tijdelijke verkeersmaatregel
Een tijdelijke verkeersmaatregel (TVM) verandert de weg voor een korte tijd. Via de tijdelijke verkeermaatregel plaats je tijdelijke verkeersborden of verander je de markeringen op de weg. We gebruiken TVM’s bij (weg)werkzaamheden of evenementen. Vaak zetten we dan ook een omleiding op.
2.2 Richtlijnen
Het document tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen van de gemeente West Betuwe:
- •
Is voor iedereen die (weg)werkzaamheden of evenementen wil doen en daarbij tijdelijke verkeersmaatregelen nodig heeft;
- •
Legt uit hoe de gemeente werkt met tijdelijke verkeersmaatregelen (proces);
- •
Legt uit welke regels gelden voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden of evenementen;
- •
Is voor iedereen die tijdelijke verkeersmaatregelen wil gebruiken die invloed hebben op gemeentelijke wegen;
- •
Zorgt voor een goede en duidelijke uitvoering van tijdelijke verkeersmaatregelen op gemeentelijke wegen;
- •
Draagt bij aan de standaardisatie van materiaalgebruik (zie CROW-publicatie 525 voor materiaal en materieel);
- •
Helpt bij het gesprek over tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en/of evenementen. Het is voor iedereen die betrokken is, zoals andere gemeenten, de provincie, Rijkswaterstaat, ProRail, het Waterschap, aannemers, particulieren, hulpdiensten en openbaar vervoer;
- •
Legt uit hoe je wijkbewoners, bedrijven en belanghebbende informeert over tijdelijke verkeersmaatregelen.
2.3 Wet- en regelgeving
Wet- en regelgeving zorgen voor veilige werkplek. Ze helpen ook om het werk veilig en gezond te doen. Er zijn regels die speciaal gaan over (tijdelijke) verkeersmaatregelen:
- •
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- •
Besluit administratieve bepalingen over het wegverkeer (BABW) en bijbehorende uitvoeringsvoorschriften;
- •
Wegenverkeerswet 1994;
- •
Arbeidsomstandighedenwetgeving (Arbowetgeving);
- •
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente West Betuwe;
- •
CROW-richtlijnen Werk in Uitvoering 96a/96b, 96a & 96b en diens opvolgers;
- •
Regeling Verkeersregelaars 2009 en diens opvolgers;
- •
Burgerlijk wetboek.
De gemeente verleent toestemming voor de plaatsing van tijdelijke verkeersmaatregelen op, langs of aan de wegen. Dit gebeurt op basis van het gemeentelijk eigendomsrecht. Eveneens als op basis van, dan wel met in achtneming van de verkeerswet- en regelgeving en arbeidsomstandighedenwetgeving.
2.4 Werkbare uren
Bij (weg)werkzaamheden hanteert de gemeente als werkbare uren:
- •
Werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 07:00 tot 17:00 uur;
- •
Spitstijden van maandag tot en met vrijdag:
- -
Van 07:00 tot 09:00 uur
- -
Van 16:00 tot 19:00 uur
- -
- •
Weekend van vrijdagavond 19:00 uur tot maandagochtend 07:00 uur.
2.5 Kerst en jaarwisseling
Je moet alles opruimen en/of veilig opborgen voor de periode Kerst en de jaarwisseling. We moeten samen voorkomen dat:
- •
Mensen brandbare materialen gebruiken voor een brandstapel;
- •
Mensen materialen gebruiken om hulpverleners te bekogelen.
Neem bij twijfel vroegtijdig contact op met team Integrale Veiligheid en Rampenbestrijding (IVR) van de gemeente West Betuwe.
2.6 Gladheidsbestrijding
De aanvrager moet bij de aanvraag rekening houden met de gladheidsbestrijding van de gemeente. Meer informatie over de gladheidsbestrijding is te vinden op de website van de gemeente West Betuwe: https://www.westbetuwe.nl/gladheidsbestrijding.
3. Toestemming
Voor tijdelijke verkeersmaatregelen op gemeentelijke wegen is altijd toestemming nodig van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe (hierna: het college) altijd toestemming geven. De uitvoering van tijdelijke verkeersmaatregelen mogen pas vinden ná toestemming.
Wanneer werkzaamheden langer dan vier maanden duren, dan zijn de verkeersmaatregelen verkeersbesluit plichtig. Hou er rekening mee dat de wettelijke bewaartermijn van 6 weken voor start van de werkzaamheden heeft plaatsgevonden.
4. Toezicht en handhaving
Vanwege de veiligheid en/of kwaliteit van de openbare ruimte mogen de volgende partijen aanwijzingen geven. Je moet dit meteen en precies doen:
- •
Aangewezen toezichthouders volgens de Algemene wet bestuursrecht van de gemeente West Betuwe;
- •
Buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) van de gemeente West Betuwe;
- •
Brandweer;
- •
Politie;
- •
Aangewezen toezichthouders volgens de Algemene wet bestuursrecht van de inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Deze toezichthouders geven bevelen en geen aanwijzingen.
Projectleiders of medewerkers van de gemeente West Betuwe mogen besluiten om (weg)werkzaamheden te stoppen. Het team Toezicht en handhaving van de gemeente West Betuwe voeren dit besluit uit onder mandaat.
Een weigering leidt mogelijk tot tijdelijk opschorten of stillegging van (weg)werkzaamheden. Als blijkt bij een werk op de openbare weg dat:
- •
Men niet voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen;
- •
Men onvoldoende gehoor geeft aan de gegeven aanwijzingen van de gemeente of politie.
De gemeente heeft dan het recht om op kosten van de uitvoerende partij:
- •
De noodzakelijke tijdelijke verkeersmaatregelen zodanig te laten aanpassen, dat deze voldoen aan de daarvoor gestelde CROW-richtlijnen;
- •
Het werk stil te leggen en in de oorspronkelijke situatie te laten herstellen.
5. Aanvragen tijdelijke verkeersmaatregelen
De aanvragen van tijdelijke verkeersmaatregelen voor (weg)werkzaamheden of evenementen moeten digitaal gebeuren via een online-formulier. Team verkeer van de gemeente toetst en beoordeelt alle aanvragen voor de gemeente West Betuwe. Zij zetten na goedkeuring van het college de aanvraag in Melvin en informeren de aanvrager.
5.1 Aanvraagtermijn (weg)werkzaamheden op, langs of aan de weg
5.1.1 Reguliere aanvragen
Alle (weg)werkzaamheden moeten minimaal 2 weken voor start in de status ‘definitief’ staan in Melvin. De minimale aanvraagtermijn is 20 werkdagen voor start. Dit geldt voor alle wegen in de gemeente, hoe lang of groot de (weg)werkzaamheden ook zijn.
De aanvraagtermijn is nodig om de aanvraag goed te beoordelen. In deze tijd is extra overleg met iedereen die betrokken is ook nog mogelijk. Dit geldt ook om mogelijke aanpassingen door te voeren als dat nodig is.
De termijn in status ‘definitief’ in Melvin is om betrouwbare informatie te hebben. Navigatie- en rijhulpsystemen gebruiken voor een deel deze informatie. Als je iets verandert aan je aanvraag, dan verandert ook de termijn voor de status ‘definitief’.
Een aanvraag doen zonder precies te weten wanneer je gaat werken is mogelijk. Of te weten wat je verkeersplan wordt. Dit kan bijvoorbeeld voor alle asfaltwerkzaamheden van een heel jaar. Deze aanvragen krijgen in Melvin de status ‘initieel’. De aanvragen zijn niet volledig, dus hebben nog geen toestemming voor uitvoering.
Als we de planning voor het hele jaar in Melvin zetten, werk we beter samen. Dit biedt de mogelijkheid op verschillende (weg)werkzaamheden tegelijk te doen.
De regel is: de eerste aanvraag die helemaal volledig is, krijgt als eerste toestemming.
5.1.2 Calamiteitenaanvragen
Calamiteitenaanvragen gaan over onvoorziene werkzaamheden die direct nodig zijn voor de (verkeers)veiligheid van weggebruikers en/of bewoners. Als er een calamiteit is, moet je zo snel mogelijk reageren. Calamiteitenaanvragen vallen niet onder de genoemde periode in paragraaf 5.1.1.
Als er een calamiteit is op een gemeentelijke weg, bel dan de gemeente. Als het buiten kantoortijden gebeurt, bel dan met de piketdienst van de gemeente. De piketdienst heeft het volgende telefoonnummer: 0345 – 728800. Bij geen contact met de piketdienst, dan contact op te nemen met de politie (0900 – 8844).
5.2 Aanvraagproces
5.2.1 Aanvragen
Alle aanvragen moet je via de website van de gemeente West Betuwe indienen. Als je het op een andere manier doet, dan verwijst de behandelaar naar de afgesproken manier van werken. Door deze duidelijke manier van werken verloopt alles soepeler en makkelijker.
Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland hoeven het online-formulier niet te gebruiken. Ze informeren de gemeente als ze iets doen dat invloed heeft op de gemeentelijke wegen. Ze zetten ook zelf meldingen van (weg)werkzaamheden in Melvin. Als er conflicten zijn in Melvin, dan zie je dat meteen. Zij hebben wel een afstemmingsplicht, zodat (weg)werkzaamheden niet onverwacht gebeurt. Of dat iedereen dezelfde weg als omleidingsroute gebruikt.
5.2.2 Procesmatige toets
Team verkeer toetst de aanvraag eerst op procesmatig niveau. Ze toetsen op:
- •
Staat alles in de aanvraag;
- •
Heb je de aanvraag op tijd gedaan;
- •
Is het verkeersplan goed volgens de richtlijnen en eisen.
5.2.3 Inhoudelijke toets
Vervolgens toetst team verkeer de aanvraag op wat je wilt doen. Ze toetsen op:
- •
Is de tijdsperiode mogelijk die je hebt opgegeven;
- •
Heeft je aanvraag geen conflicten met andere (weg)werkzaamheden of evenementen;
- •
Zijn er niet te veel omleidingen op dezelfde weg;
- •
Klopt de overgang als je van de ene omleiding naar de andere gaat.
5.2.4 Escalatiemodel
Het college heeft de mogelijkheid om een aanvraag voor tijdelijke verkeersmaatregelen af te wijzen. Dit staat in artikel 8 van de beleidsregels voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen.
Als de aanvrager en betrokken partijen er samen niet uitkomen, dan gebruiken we het escalatiemodel. Dit model helpt met de prioritering van de werkzaamheden. Het model gebruiken we in verschillende situaties. Denk aan:
- •
Uitloop van werkzaamheden;
- •
Uitstel startdatum van werkzaamheden;
- •
Wijziging/afwijking van de planning van de werkzaamheden;
- •
Calamiteiten;
- •
Werkzaamheden van hogere overheden.
Het escalatiemodel staat in bijlage 2.
5.3 Vragen of klachten
Bij vragen en/of klachten tijdens (weg)werkzaamheden nemen mensen contact op met de gemeente. Deze komen binnen via de gebruikelijke gemeentelijke kanalen. De betrokken projectleider behandelt de vragen en/of klachten met ondersteuning vanuit verschillende afdelingen van de gemeente. Bij klachten buiten kantoortijden en noodzaak om direct te handelen, dan geldt de procedure volgens paragraaf 5.1.2.
5.4 Verkeersplan
Tijdens (weg)werkzaamheden of evenementen zijn er over het algemeen tijdelijke verkeersmaatregelen nodig. De verkeersmaatregelen moeten de (verkeers)veiligheid en de doorstroming waarborgen. Ook staat de veiligheid van verkeersdeelnemers en wegwerkers voorop. In de aanvraag staat duidelijk omschreven welke verkeersmaatregelen men gaat toepassen. De verkeersmaatregelen staan verwerkt in een verkeersplan ofwel een tijdelijke verkeersmaatregelentekening. Dit zijn één of meerdere tekeningen waarop alle verkeerstechnische maatregelen staan.
Het verkeersplan dient te voldoen aan CROW-richtlijn Werk in Uitvoering 96b. Aanvullend met de eisen volgens de beleidsregels voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen.
5.5 Hulpdiensten
De bereikbaarheid van woningen en bedrijven voor de hulpdiensten (brandweer, politie, ambulance) is van groot belang. Bij (weg)werkzaamheden of evenementen moeten hulpdiensten altijd toegang hebben wanneer dit mogelijk is.
De brandweer stelt specifieke eisen aan de bereikbaarheid van bluswater en aanrijroutes. Op de website van de brandweer staat hier meer informatie over. De aanvrager dient vooraf afstemming te regelen met de hulpdiensten bij geen doorgang of bij twijfel. De gemaakte afspraken dient men expliciet te vernoemen in het verkeersplan. Team verkeer maakt een melding naar de hulpdiensten als zij geen doorgang hebben.
5.6 Vervoersbedrijven
Door de gemeente lopen een aantal bus routes van zowel lijnbussen als de buurtbus. Er bestaat een kans op conflicten tijdens werkzaamheden.
Tijdig en goed informeren van vervoersbedrijven over wegafsluitingen en omleidingen is van groot belang. Zij hebben hierdoor de mogelijkheid om hun planningen hierop aan te passen. Team verkeer maakt een melding naar de vervoersbedrijven als zij geen doorgang hebben. De busmaatschappij maakt een eigen opleidingsplan en is verantwoordelijk voor de communicatie naar reizigers.
5.7 Melvin
Melvin is een hulpmiddel voor een overzicht van (weg)werkzaamheden en evenementen. Er bestaat een kans dat meldingen in Melvin conflicten opleveren met andere meldingen. Melvin is het landelijk platform om te voldoen aan de Europese regelingen. Team verkeer voert alle (weg)werkzaamheden en evenementen namens de gemeente in Melvin. Ongeacht de grootte en/of tijdsduur. Op deze manier is er één openbare overzichtskaart voor iedereen beschikbaar.
In Melvin staan altijd onderstaande gegevens vernoemd bij ‘aanvullende informatie’:
- •
Bij referentie nummer staat het Djuma zaak nummer;
- •
Bij contactinformatie staat KCC van de gemeente West Betuwe. Het vakje ‘Delen met publiek?’ staat aangevinkt;
- •
Bij opmerkingen de eerste letter van de voornaam van de projectleider vervolgens de gehele achternaam. Het vakje ‘Delen met publiek?’ staat niet aangevinkt.
5.7.1 (Weg)werkzaamheden
Bij de gemeente West Betuwe moeten alle (weg)werkzaamheden als melding in Melvin staan. Door te werken met één openbare overzichtskaart is afstemming tussen verschillende stakeholders mogelijk. Verschillende (weg)werkzaamheden combineren geeft altijd de voorkeur. Hierbij geldt het principe ‘hoe eerder, hoe beter’.
Een melding doorloopt in Melvin meerdere statussen. De beschikbare statusovergangen in Melvin zijn:
- •
Initieel;
- •
Concept;
- •
Definitief.
Alleen de status definitief is voor iedereen openbaar. Dit geldt ook voor de navigatie- en rijhulpsysteem. De status initieel en concept zijn alleen zichtbaar met een account.
|
Melding in Melvin |
Periode |
Uitvoeringsperiode |
Inschatting vertragingstijd |
Initieel |
Melding invoeren |
12 maanden (jaarplanning) |
Jaar/kwartaalniveau |
Grof |
Concept |
Melding actualiseren en afstemming zoeken |
6 maanden |
Maand/weekniveau |
Scherper |
Definitief |
Melding in uitvoering |
2 weken |
Dag-niveau incl. tijden |
Nauwkeurig |
5.7.2 Evenementen en APV-aanvragen
Aanvragen voor evenementen en APV-aanvragen lopen via team vergunningen. Door ook al deze aanvragen in te voeren in Melvin is de openbare overzichtskaart nog completer. Team verkeer toetst ook deze aanvragen volgens dezelfde uitgangspunten als bij (weg)werkzaamheden.
6. Informatie over tijdelijke verkeersmaatregelen
6.1 Vooraankondiging
De aanvrager plaatst altijd bij (weg)werkzaamheden vooraankondigingsborden. Dit doen we als de hele weg of een deel van de weg dicht is. De borden staan er minstens 5 en maximaal 10 werkdagen voordat de (weg)werkzaamheden beginnen. Ze staan aan beide kanten van de weg.
De tekst op het bord is kort en duidelijk. Bijvoorbeeld: ‘straatnaam’ dicht van ‘datum’ ‘tijd’ tot ‘datum’ ‘tijd’. Op het bord staat een verwijzing naar Melvin. Mensen vinden vervolgens zelf de actuele basisinformatie via de openbare website van Melvin.
Bij evenementen en APV-aanvragen zijn soms ook vooraankondigingsborden nodig. Team verkeer en/of team communicatie bepalen dit per aanvraag.
6.2 Communicatie richting inwoners
In de gemeente West Betuwe is het belangrijk om iedereen te vertellen over (weg)werkzaamheden en tijdelijke verkeersmaatregelen. De aanvrager stuurt een brief naar wijkbewoners, bedrijven en belanghebbende. Zo weet iedereen wat er gebeurt en is er minder overlast. Als er iets verandert, dan stuur de aanvrager een nieuwe brief met de laatste informatie.
De brief moet aan de volgende eisen voldoen:
- •
Helder en duidelijk taalgebruik en eenvoudig Nederlands volgens taalniveau B1.
- •
Meer informatie: www.communicatierijk.nl;
- •
Concrete informatie over:
- -
Planning;
- -
Bereikbaarheid;
- -
Afsluitingen;
- -
Omleidingen;
- -
Gevolgen;
- -
Tijdelijke maatregelen;
- -
Mogelijke overlast.
- -
- •
Contactgegevens tijdens de voorbereiding van de werkzaamheden;
- •
Contactgegevens tijdens de uitvoering en bij calamiteiten;
- •
Samen met de projectleider en team communicatie van de gemeente West Betuwe stelt men het verspreidingsgebied vast.
7. Bebording en verkeersmaatregelen
Alle tijdelijke bebording moeten goed zijn volgens de wet- en regelgeving en CROW-richtlijnen.
7.1 Plaatsing van tijdelijke bebording
Na toestemming mag je tijdelijke bebording neerzetten 3 werkdagen voordat je begint met de (weg)werkzaamheden of evenement. Dit helpt om alles klaar te maken voor de tijdelijke verkeersmaatregelen. De vooraankondigingsborden zijn hierop een uitzondering. Wanneer je deze borden neerzet, staat beschreven in paragraaf 6.1.
Bij deze plaatsing mogen de tijdelijke bebording nog niet zichtbaar zijn voor al het verkeer. Je hebt de keuze om de bebording:
- •
Een kwartslag (naar buiten) te draaien;
- •
Afplakken zodat ze niet beschadigd raken als he het afplakmateriaal weghaal (zie paragraaf 7.11);
- •
Weg te klappen.
Na de (weg)werkzaamheden of het evenement moet je de tijdelijke verkeersmaatregelen meteen buitenwerking zetten. Eventuele schade aan de openbare ruimte verhaalt de gemeente op kosten van de aannemer en/of organisatie.
7.2 Omleidingsroute
Een omleidingsroute is onderdeel van het verkeersplan. Voordat de aanvrager bebording neerzet, moet team verkeer goedkeuring geven. De omleidingsroute moet logisch zijn voor alle verkeersdeelnemers. De tijdelijke bewegwijzering moeten goed zijn volgens de CROW-richtlijn ‘Werk in Uitvoering 96b’.
Als de aanvrager de hele weg afsluit buiten de bebouwde kom, dan heeft deze altijd een omleidingsroute nodig. Binnen de bebouwde kom is dat niet altijd nodig voor een erftoegangsweg (ETW). Team verkeer van de gemeente beoordeelt per situatie of het nodig is. Of je een omleidingsroute nodig hebt, hangt af van:
- •
Hoe lang en waar de (weg)werkzaamheden zijn;
- •
Hoe druk een ETW is;
- •
Hoeveel wegen er naar een gebiedsontsluitingsweg (GOW) gaan.
7.3 Provincie
Er zijn veel provinciale wegen in de gemeente West Betuwe. Het is mogelijk dat de omleidingsroute over deze wegen gaat. De aanvrager moet dit zelf melden bij de provincie. Soms moet je ook een vergunning aanvragen.
7.4 Omleidingsletters/cijfers
Je moet een omleidingsroute aangeven een letter of cijfer. Maak liever geen gebruik van de letters H, O, P en X. Voor omleidingen voor fietsers of voetgangers gebruik je het daarvoor bedoelde symbool.
De letter H is verwarrend, omdat mensen dan denken aan een ziekenhuis. Hetzelfde geldt voor de letter P, die lijkt op een teken voor parkeren. Maar als de omleiding naar een ziekenhuis of parkeerplaats gaat, mag je ze wel gebruiken.
Bij de letters O en X is de kans dat je ze verkeerd ophangt. En mensen herkennen ze misschien niet goed. Bij de letter O bestaat ook de verwarring met het cijfer 0.
7.5 Weersomstandigheden
Tijdelijke bebording staan op eigen dragers. Dit betekent dus niet op lantaarnpalen of andere dragers. Bij extreme weersomstandigheden (zoals harde wind, storm, enzovoort) moet je extra maatregelen nemen. Zo voorkom je dat de bebording omvallen of wegwaaien. Eventuele schade aan de openbare ruimte verhaalt de gemeente op kosten van de aannemer en/of organisatie.
Tijdelijke bebording van minstens 0,80 bij 1,20 meter moet je extra stevig maken. Als schrikhekken lang staan, moet je ze zwaarder maken. De aannemer is hier verantwoordelijk voor. De extra maatregelen moeten ervoor zorgen dat alles veilig is voor iedereen op de weg.
7.6 Zicht
Bij de plaatsing van tijdelijke bebording moet het zicht op bestaande bebording, bewegwijzering en verkeerslichten vrij blijven. Ook moet het zicht op kruisingen en zij-, en uitwegen onbelemmerd zijn. Het is ook belangrijk om te zorgen dat eventuele conflicterende bebording goed af te plakken (zie paragraaf 7.11).
7.7 Verkeersregelaars
Een verkeersregelaar is een persoon die de bevoegdheid heeft om instructies op te dragen aan weggebruikers. In het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990) staat dit bepaald. In de Regeling Verkeersregelaars 2009 staat de aanstelling (en daarmee bevoegdheid) van verkeersregelaars geregeld.
De CROW-richtlijn 96b beperkt de inzet van verkeersregelaars. Men zet verkeersregelaars alleen als aanvulling op de verkeersmaatregelen na toestemming van team verkeer.
Bij de inzet van een verkeersregelaar gelden de volgende eisen:
- •
De inzet van verkeersregelaars moet men expliciet vermelden bij de aanvraag (en in het verkeersplan);
- •
De verkeersregelaar heeft kennisgenomen van de omgeving;
- •
De verkeersregelaar heeft de kennis om vragen over de bereikbaarheid (grotendeels) te beantwoorden. Desnoods de kennis om de mensen door te verwijzen naar juiste informatiekanalen;
- •
De verkeersregelaar is goed communicatief opgeleid en beheerst minimaal de Nederlandse taal;
- •
De verkeersregelaar draagt een herkenbaar uniform en de verkeersregelaarspas goed zichtbaar. Ook komt de verkeersregelaar professioneel over op de weggebruikers (Zie Regeling Verkeersregelaars 2009);
- •
De verkeersregelaar parkeert eigen voertuig bij voorkeur uitsluitend op parkeervoorzieningen.
7.8 Kwaliteit tijdelijke verkeersmaatregelen
De aanvrager of aannemer moet zorgen dat alle tijdelijke verkeersmaatregelen in orde blijft. Dit geldt voor de hele tijd tijdens de (weg)werkzaamheden of een evenement is. Dit moet ook ’s avonds, ’s nachts, in het weekend en op feestdagen.
7.9 Tijdelijk geen (weg)werkzaamheden
Bij geen werkzaamheden van tenminste 24 uur, dan moet je overleggen met de projectleider en team verkeer. We bekijken dan samen of we de tijdelijke verkeersmaatregelen moeten verwijderen of veranderen. Ook of conflicterende bebording weer goed zichtbaar moeten maken voor alle weggebruikers. Bij dit overleg is de veiligheid van iedereen op de weg het belangrijkst.
7.10 Bebording na afloop werkzaamheden
Na de werkzaamheden moet je de tijdelijke bebording uiterlijk de volgende werkdag weghalen. Als je dat niet doet, haalt de gemeente ze weg. De kosten hiervoor zijn voor de aannemer of organisatie.
7.11 Afplakken bebording
Gebruik zwarte magneetstrippen of afplakband om bebording af te dekken. Als je de tijdelijke bedekking weghaalt, mogen er geen beschadigingen of lijmresten achterblijven. Als er schade is, moet de aannemer of organisatie die betalen.
Het advies is om foto’s te maken voordat je begint. Doe dit samen met de projectleider of gebiedsbeheerder van de gemeente. Zo bekijken we samen kof er al schade is aan de bestaande bebording.
7.12 Freesvak
Aan het gebruik van een freesvak door wegverkeer geldt geen maximale periode. Wel verdient de voorkeur om de gefreesde deklaag snel te herstellen. Bij het gefreesde werkvak moet bebording staan (snelheidsbeperking, bord J25 met onderbord ‘Freesvak’). Het hoogteverschil van de overgangen van en naar het freesvak bedraagt maximaal 2,5 cm.
7.13 Parkeergelegenheid vrijmaken
Soms moet je een parkeergelegenheid vrijmaken en vrijhouden. Dit doe je met een tijdelijk parkeerverbod. Je moet de omgeving minstens 10 werkdagen van tevoren informeren dat de parkeergelegenheid tijdelijk weg is. In bijlage 3 staat hoe het verkeersbord eruit moet zien.
De gemeente wil liever geen gehandicaptenparkeerplaatsen weghalen. Als het toch moet, moet je een andere oplossing bieden. Je moet de persoon die de parkeerplaats gebruikt minstens 5 werkdagen van tevoren persoonlijk informeren. Als je een algemene gehandicaptenparkeerplaats tijdelijk weghaalt, moet je dit eerst bespreken met team verkeer.
Als je laad- en losplekken bij winkels en winkelgebieden tijdelijk weghaalt, moet je dit bespreken met de ondernemers. Dit moet minstens 10 werkdagen voordat je begint met de (weg)werkzaamheden of evenement. Het advies is om dit te regelen voordat je de aanvraag doet. Ondernemers hebben dan de mogelijkheid om hun leveringen aan te passen.
Alle bovenstaande geldt voor zowel (weg)werkzaamheden als evenementen.
7.14 Tijdelijke bouw in- en uitrit
Je hebt een omgevingsvergunning nodig als je tijdelijke in- en uitritten wilt maken en gebruiken. Je moet ook toestemming hebben voor de verkeersmaatregelen die je gaat nemen. Een omgevingsvergunning vraag je aan bij de Omgevingsdienst Rivierenland (www.odrrivierenland.nl). Bij tijdelijke in- en uitritten gebruik je het principe “rechts in, rechts uit”.
7.15 Afzetlint
Het is nooit toegestaan om afzetlint te gebruiken bij een afzetting of als begeleiding. De uitzondering op de regel is bij calamiteiten door nood- en hulpdiensten.
7.16 Gemeentelijke en/of particuliere eigendommen
Je mag niets beschadigen dat van de gemeente of van iemand anders is. Dit geldt ook voor planten en bomen. Als er schade is, moet de aannemer of organisatie die betalen.
7.17 Sociale veiligheid
De sociale veiligheid bepaalt in hoge mate de kwaliteit van de openbare ruimte. Omgeving en werkterrein moeten voldoende verlicht en overzichtelijk zijn. Men dient donkere hoeken en nissen te voorkomen. Het werkterrein en de omgeving worden zoveel mogelijk schoon en overzichtelijk gehouden.
7.18 Vervuiling op de weg
De uitvoerende partij moet dagelijks bevuiling op wegen verwijderen die is ontstaan door of vanwege de (weg)werkzaamheden. Bij bodembedreigende stoffen dient een bevoegd bedrijf de weg direct te reinigen.
7.19 Gladheid
Bij (dreigende) gladheid strooit men de weg na afloop van de (weg)werkzaamheden. De uitvoerende partij dient zelf te zorgen voor strooizout. Dit mag niet verontreinigd zijn en de chemische samenstelling dient natriumchloride te zijn.
7.20 Zakpalen, Bollard en VRI
De gemeente is eigenaar van een aantal vaste verkeersmaatregelen. De aanvrager dient expliciet in het verkeersplan aan te geven als deze invloed hebben op het verkeersplan. Op deze manier is team verkeer in staat om de juiste informatie geven qua afstemming.
Lijst van vaste verkeersmaatregelen:
- •
VRI op het kruispunt Rijksstraatweg – Herman Kuijkstraat te Geldermalsen
- •
Bollard in de Geldersestraat te Geldermalsen
- •
Parkeerautomaten in Achter ’t Veer, Kerkstraat en Koninginnelaan te Geldermalsen
- •
Uitneembare palen in diverse straten en fietspaden in de gehele gemeente
- •
Zakpalen op diverse pleinen in de gehele gemeente.
Een VRI is een verkeerslicht installatie. Oftewel verkeerslicht. Een bollard is een paal die door een elektrische of hydraulische aandrijving uit een wegdek omhoogkomt.
7.21 Ontgravingen
Bij graafwerkzaamheden dient men het werkvak buiten werktijden ook af te schermen. Hierbij is voldoende veiligheidsruimte tussen de open ontgraving en het weggedeelte voor alle verkeersdeelnemers van belang.
8. Fietsers, voetgangers en mindervaliden
8.1 Doorgang en ruimte
Bij wegafsluitingen moet er altijd doorgang zijn voor voetgangers en fietsers. De aannemer moet dit 24/7 waarborgen inclusief feestdagen.
Men kijkt altijd eerst naar de ruimte voor voetgangers en fietsers bij (weg)werkzaamheden. Vervolgens kijkt men naar het overige wegverkeer. Deel de ruimte in volgens de CROW-richtlijnen. Denk ook aan de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden.
Fietspaden verleggen mag alleen door middel van aaneengesloten verharding (dus geen houten of stalen rijplaten). Op het fietspad mogen geen obstakels aanwezig zijn en het mag niet glad zijn. Daarnaast dient men rekening te houden met gladheidsbestrijding bij aanleggen van een tijdelijke situatie. Men probeert zoveel mogelijk te voorkomen om fietsers te laten afstappen via bebording ‘fietsers afstappen’.
Men dient bestaande enkelzijdige fietspaden in te richten volgens de CROW-richtlijnen als men deze dubbelzijdig wil gebruiken.
Als een voetpad onderdeel uitmaakt van een werkgebied dient het minimaal 1 meter breed te zijn. Het voetpad moet ook vrij zijn van obstakels. Is deze breedte niet haalbaar? Dan moet men een tijdelijk looppad aanleggen met de minimaal breedte volgens de CROW-richtlijnen. Mensen met een rolstoel of rollator moeten de mogelijkheid hebben om van het tijdelijke voetpad gebruik te maken.
Is geen doorgang voor voetgangers en/of fietsers mogelijk? De aanvrager moet dit gemotiveerd aantonen in het verkeersplan. Ook zit in het verkeersplan direct een logische omleidingsroute of alternatieve route voorstel. Waarbij deze voldoen aan de CROW-richtlijnen inclusief de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden.
8.2 Obstakels
Men moet obstakels voorzien van sterk contrasterende kleurmarkeringen zoals een geleidebaken. Kabels, leidingen en slangen moeten bij voorkeur onder de grond liggen en afdekken met rubbermatten. Alle obstakels dienen te voldoen aan de CROW-richtlijnen voor alle verkeersdeelnemers.
Ondertekening
Bijlage 1
Stroomschema proces aanvraag
Bijlage 2
Escalatiemodel
Bijlage 3
Parkeergelegenheid vrijmaken
Het verkeersbord dient te voldoen aan de volgende kenmerken:
- •
Gele achtergrond;
- •
Gebruik makend van blauw bord E04;
- •
Wit tekstvak met ‘Parkeren verboden’ aangevuld met datum- en tijdsvenster;
- •
De toevoeging ‘i.v.m. werkzaamheden of evenement’;
- •
Afbeelding wegsleepregeling;
- •
Onderbord OB504 geldt bij twee parkeervakken.
- •
Bij meer dan twee parkeervakken plaatst men meerdere verkeersborden met onderborden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl