Beleidsregels voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen gemeente West Betuwe

Geldend van 16-05-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen gemeente West Betuwe

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe

gelet op:

  • -

    Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en bijbehorende uitvoeringsvoorschriften;

  • -

    Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • -

    Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    Digitaliseringsopgave mobiliteitsdata (data top 15);

  • -

    Richtlijn 2010/40/EU van het Europees parlement en de raad van 7 juli 2010.

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven waaraan een aanvraag voor tijdelijke verkeersmaatregelen moet voldoen;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel beleidsregels vast te stellen.

besluit vast te stellen de ‘Beleidsregels voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen’ gemeente West Betuwe:

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze beleidsregels verstaan we onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe;

  • b.

    wegbeheerder: is een overheidsorganisatie of instantie die verantwoordelijk is voor het feitelijke beheer van een weg of wegvak. De wegbeheerder is niet automatisch ook eigenaar van de weg;

  • c.

    CROW: kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, werk en veiligheid;

  • d.

    digitaliseringsopgave mobiliteitsdata: levering van vijftien mobiliteitsdata items door wegbeheerders zodat weggebruikers betrouwbare en actuele weginformatie ontvangen;

  • e.

    evenement: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak;

  • f.

    externe partij: eenieder die niet werkzaam is voor de gemeente West Betuwe;

  • g.

    gemeentelijke wegen: openbare wegen die de gemeente West Betuwe beheert en onderhoud;

  • h.

    interne partij: medewerkers van de gemeente West Betuwe;

  • i.

    Melvin: het landelijk meldsysteem voor (weg)werkzaamheden en evenementen;

  • j.

    richtlijnen tijdelijke verkeersmaatregelen: een document opgesteld door de gemeente West Betuwe welke de procedure beschrijft voor aanvragen van tijdelijke verkeersmaatregelen;

  • k.

    tijdelijke verkeersmaatregelen: tijdelijke maatregelen om verkeerstekens en/of wegmarkeringen op of langs de weg toe te voegen, te wijzigen of tijdelijk toe te passen. Ook bij instellen van een omleidingsroute;

  • l.

    BRL 9101: Beoordelingsrichtlijn die betrekking heeft op de certificatie voor de toepassing van verkeersmaatregelen bij werk in uitvoering en evenementen;

  • m.

    Werkvak: Een bebakend en afgezet gedeelte van een rijbaan, waarbinnen werkzaamheden worden uitgevoerd. Het werkvak bestaat uit werkruimte, veiligheidsruimte en vrije ruimte.

Artikel 2: Doelgroep aanvraag tijdelijke verkeersmaatregelen

De aanvraag is voor iedereen, die tijdelijke verkeersmaatregelen wil nemen/plaatsen op gemeentelijke wegen binnen de gemeentegrens van West Betuwe.

Artikel 3 a: Aanvraag tijdelijke verkeersmaatregelen op/of aan de openbare weg

Men dient altijd een aanvraag te doen van tijdelijke verkeermaatregelen en obstakels op/of aan de openbare weg bij het college van de gemeente West Betuwe.

De aanvraag bij (weg)werkzaamheden gaat via een online-formulier op de website van de gemeente West Betuwe: https://www.westbetuwe.nl/wegen-verkeer-en-vervoer.

De aanvraag bij evenementen en APV overige aanvragen gaat via een online-formulier op de website van de gemeente West Betuwe: https://www.westbetuwe.nl/vergunningen-voor-feesten-en-evenementen.

Een volledige aanvraag bevat minimaal de volgende gegevens:

  • 1.

    Algemeen

    • a)

      De locatie van de (weg)werkzaamheden met plaatsnaam, straatnaam en huisnummer;

    • b)

      Soort (weg)werkzaamheden met een korte omschrijving;

    • c)

      De gevolgen, verwachte vertraging en verwachte impact voor het verkeer;

  • 2.

    Uitvoerperiode

    • a)

      Start- en einddatum van de uitvoerperiode;

    • b)

      Tijden van de (weg)werkzaamheden;

  • 3.

    Contactgegevens

    • a)

      Contactgegevens aanvrager:

      • -

        Naam;

      • -

        Telefoonnummer;

      • -

        E-mail;

    • b)

      Contactgegevens contactpersoon uitvoerperiode, indien niet hetzelfde als aanvrager:

      • -

        Naam;

      • -

        Telefoonnummer;

      • -

        E-mail.

  • 4.

    Beperking

    • a)

      Type beperking;

    • b)

      Rijrichting;

    • c)

      Eventueel snelheidslimiet;

    • d)

      Voor welke weggebruiker geldt de beperking;

    • e)

      Doorgang voor hulpdiensten en openbaar vervoer. Als dit niet mogelijk is, dan moet de aanvrager dit onderbouwd aantonen bij de aanvraag en gemaakte afspraken aanreiken;

    • f)

      Doorgang voor voetgangers en fietsers. Als dit niet mogelijk is, dan moet de aanvrager dit onderbouwd aantonen bij de aanvraag en oplossingen aanreiken.

  • 5.

    Verkeersplan

    • a)

      Maatregelentekening van het werkgebied en de directe omgeving op een actuele ondergrond.

    • b)

      Per fase een duidelijk leesbare tekening waarop de uitvoeringsperiode staat aangegeven. De tekening moet op minimaal A3 pdf-formaat leesbaar zijn en bevat:

      • -

        Straatnamen;

      • -

        Legenda;

      • -

        Toe te passen materialen en bebording;

      • -

        Locaties van verkeersregelaars (mits men hier gebruik van maakt);

      • -

        Opheffen/instellen van (parkeer)verboden;

      • -

        Essentiele maatvoering in zowel dwars- als langsrichting.

    • c)

      Omleidingsroute, of aantoonbaar wat de reden is dat men deze niet nodig acht;

    • d)

      Tekenhoofd met projectnaam, fasenaam/nummer, versienummer en laatste verwerkingsdatum.

Artikel 3 b: Beoordeling aanvraag

  • 1. Team verkeer brengt bij (weg)werkzaamheden de aanvrager altijd op de hoogte of een aanvraag voldoet of niet. De aanvrager krijgt vervolgens de mogelijkheid om de aanvraag aan te vullen en/of aan te passen;

  • 2. Team verkeer brengt bij evenementen en APV overige team vergunningen APV altijd op de hoogte of een aanvraag voldoet of niet. De aanvrager krijgt vervolgens de mogelijkheid om de aanvraag aan te vullen en/of aan te passen;

  • 3. Bij een conflict gaat de aanvrager zelf in overleg met de betrokken partijen. Na overleg dient de aanvrager de wijziging door te geven aan team verkeer;

  • 4. Team verkeer beoordeelt alle wijzigingen opnieuw met in achtneming van de termijnen zoals beschreven in artikel 5 en 6.

Artikel 4: Voorwaarden toestemming plaatsen tijdelijke verkeersmaatregelen

  • 1. De manier van uitvoering van tijdelijke verkeersmaatregelen moet op werkdagen tijdens kantooruren in overleg met team verkeer van de gemeente West Betuwe gebeuren. Dit volgens de termijn zoals gesteld in artikel 5;

  • 2. De tekeningen die betrekking hebben op de plaatsing van tijdelijke verkeersmaatregelen moeten (digitaal) aanwezig zijn op het werk en/of evenement. Dit geldt ook voor de toestemming;

  • 3. De tijdelijke verkeersmaatregelen moet men uitvoeren volgens de aangeleverde gegevens waarvoor men toestemming heeft gekregen;

  • 4. Onderstaande belanghebbende moeten altijd doorgang hebben:

    • a)

      Hulpdiensten;

    • b)

      Openbaar vervoer;

    • c)

      Fietsers;

    • d)

      Voetgangers.

  • Als dit niet mogelijk is, dan moet de aanvrager dit onderbouwd aantonen bij de aanvraag en oplossingen aanreiken;

  • 5. Uitvoerders met een BRL 9101 certificaat mogen alleen de uitvoering van tijdelijke verkeersmaatregelen doen. Of de meest recente opvolger van de BRL 9101.

  • Dit is niet van toepassing op de organisatie van alle evenementen. Ook niet voor de personen, die voor een evenementen tijdelijke verkeersmaatregelen plaatst, in stand houdt of verwijdert. Zij dienen zich wel aan wet- en regelgeving te houden;

  • 6. Gedurende de uitvoering van de werken is de uitvoerder onder alle omstandigheden verantwoordelijk voor de veiligheid van het verkeer. De uitvoerder moet in het belang daarvan alle maatregelen nemen die wettelijk zijn voorgeschreven of door weersomstandigheden of door de gemeente West Betuwe nodig worden geacht;

  • 7. Verkeersmaatregelen en -materialen moeten voldoen aan de voorschriften zoals vastgelegd in de richtlijnen Werk in Uitvoering, publicatie CROW 96a en 96b, of de meest recente opvolger daarvan;

  • 8. Verkeersregelaars moeten voldoen aan de eisen, zoals gesteld in de Regeling verkeersregelaars 2009, of de meest recente opvolger daarvan;

  • 9. Bij (weg)werkzaamheden draagt iedereen veiligheidskleding, die zich voor het werk binnen het werkvak begeeft. De veiligheidskleding moet voldoen aan de richtlijn van het CROW 96a en 96b, of de meest recente opvolger daarvan;

  • 10. De uitvoerende partij is verantwoordelijk voor zorgvuldig aanbrengen van de tijdelijke verkeersmaatregel. De gemeente West Betuwe kan de uitvoerder aansprakelijk stellen bij claims door derden voor zover deze in verband staan met (weg)werkzaamheden en evenementen en de daarbij behorende tijdelijke verkeersmaatregelen;

  • 11. In de richtlijnen voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen staan de beleidsregels verder uitgewerkt.

  • 12. Het college van de gemeente West Betuwe heeft het recht om de toestemming niet te verlenen of in te trekken als men zich niet aan de voorwaarden van dit beleid houdt. Dit is ook het geval als de verkeersveiligheid in het geding komt en andere maatregelen geen goede oplossing bieden. Voorbeelden van andere maatregelen zijn:

    • a)

      wijzigen van de aan de toestemming verbonden voorschriften;

    • b)

      het aan de toestemming verbinden van nadere voorschriften.

Artikel 5: Aanvullende eisen bij (weg)werkzaamheden

  • 1. De aanvraag moet voldoen aan de minimale aanvraagtermijn. De minimale aanvraagtermijn betreft 20 werkdagen voor aanvang van de (weg)werkzaamheden;

  • 2. De status in Melvin moet minimaal 2 weken vóór aanvang van de (weg)werkzaamheden op definitief staan;

  • 3. De aanvrager moet voor de aanvraag controleren op eventuele conflicten via de openbare website van Melvin. Bij eventuele conflicten moet er overleg zijn geweest met de contactpersoon van het conflict door de aanvrager;

  • 4. Bij wijzigingen gaat de periode omschreven in artikel 5.2 opnieuw in.

Artikel 6: Aanvullende eisen bij evenementen en APV overige

  • 1. Tijdelijke verkeersmaatregelen bij evenementen of APV overige loopt via het team vergunningen APV van de gemeente West Betuwe;

  • 2. Bij een vergunningsaanvraag staan de eisen waar het evenement of APV overige aan moet voldoen voor tijdelijke verkeersmaatregelen;

  • 3. De status in Melvin moet minimaal 2 weken vóór aanvang van het evenement of APV overige op definitief staan;

  • 4. De aanvrager moet voor de aanvraag controleren op eventuele conflicten via de openbare website van Melvin. Bij eventuele conflicten moet er overleg zijn geweest met de contactpersoon van het conflict door de aanvrager;

  • 5. Bij wijzigingen gaat de periode omschreven in artikel 6.3 opnieuw in.

Artikel 7: Communicatie

  • 1. Bij tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden moet men een vooraankondiging plaatsen aan beide zijden van de (weg)werkzaamheden. De vooraankondiging moet voldoen zoals beschreven staat in de richtlijn tijdelijke verkeersmaatregelen;

  • 2. De aanvrager van de tijdelijke verkeersmaatregelen moet omwonenden, omliggende bedrijven en andere belanghebbenden informeren. Dit moet minimaal 2 weken van tevoren vóór de plaatsing van de fysieke vooraankondigingsborden. Informeren moet gebeuren via een persoonlijke brief. Bij geen fysieke vooraankondigingsborden is de termijn minimaal 2 weken voor aanvang van de (weg)werkzaamheden;

  • 3. Team verkeer informeert per mail de hulpdiensten en vervoersbedrijven over de toestemming.

Artikel 8: Weigering aanvraag

Een aanvraag voor tijdelijke verkeersmaatregelen wordt geweigerd indien:

  • a)

    De aanvraag niet voldoet voorschriften als beschreven in artikel 3, 4, 5 of 6;

  • b)

    Uitvoering in de aangegeven tijdsperiode niet mogelijk is;

  • c)

    Conflicten zijn met andere (weg)werkzaamheden en/of evenementen;

  • d)

    Meerdere omleidingsroutes over hetzelfde wegvak lopen;

  • e)

    Overgang tussen twee verschillende omleidingsroutes;

  • f)

    Geen duidelijkheid over doorgang hulpdiensten en openbaar vervoer. Tevens waarborging van doorgang.

Artikel 9: Intrekken toestemming

De afgegeven toestemming voor de plaatsing van tijdelijke verkeersmaatregelen op/of aan de openbare weg is geen garantie voor de uitvoering. De mogelijkheid bestaat dat het college van de gemeente West Betuwe de toestemming intrekt. Denk hierbij aan:

  • -

    calamiteiten;

  • -

    zaken die vanuit hogere overheden worden opgelegd;

  • -

    niet naleven voorwaarden toestemming.

Mocht een van bovenstaande punten van toepassing zijn, dan wordt er gehandeld naar het advies van de gemeente West Betuwe.

Artikel 10: Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking na bekendmaking in het gemeenteblad van West Betuwe.

Artikel 11: Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als:

‘Beleidsregels voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen’ gemeente West Betuwe.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 12 maart 2024

de gemeentesecretaris

de burgemeester