Regeling vervalt per 31-12-2024

Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Druten

Geldend van 08-05-2024 t/m 30-12-2024

Intitulé

Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Druten

Het College van burgemeester en wethouders van Druten;

Overwegende dat het gemeentebestuur de activiteiten wil bevorderen die bijdragen aan de doelen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord Druten door het verstrekken van subsidies;

gelet op: titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Druten 2020;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Druten.

Inleiding

In de gemeente Druten kan iedereen in de samenleving meedoen. Dat is onze visie. We willen dat niemand achterblijft en dat iedereen zich kan ontwikkelen in onze gemeente. Daar spannen we ons gezamenlijk voor in.

De hoofddoelstellingen in ons Plan van Aanpak:

  • 1.

    Onze jeugd groeit gezond en veilig op en krijgt gelijke ontwikkelkansen;

  • 2.

    Onze inwoners zorgen goed voor zichzelf en voor elkaar;

  • 3.

    Onze inwoners zijn wendbaar en veerkrachtig: hun mentale gezondheid is zo dat zij om kunnen gaan met de uitdagingen in het leven;

  • 4.

    Onze inwoners worden vitaal oud en houden zo lang mogelijk de regie;

  • 5.

    De fysieke en sociale omgeving is aantrekkelijk en draagt bij aan gezond leven.

Naast de hoofddoelstellingen hanteert de gemeente Druten 5 leidende principes:

  • 1.

    We gaan uit van positieve gezondheid;

  • 2.

    We ondersteunen positief;

  • 3.

    We luisteren naar inwoners en professionals;

  • 4.

    We besteden aandacht aan kwetsbare momenten in de levensloop;

  • 5.

    We zetten extra in op specifieke groepen om gezondheidsverschillen te verkleinen en kansengelijkheid te vergroten.

Voor het behalen van de doelstellingen zijn budgetten beschikbaar. De gemeente Druten wil organisaties en inwoners stimuleren om met plannen en ideeën te komen die bijdragen aan de doelstellingen van de verschillende thema's. Met deze subsidieregeling stellen we budget beschikbaar om deze plannen en ideeën te ondersteunen.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      ASV: Algemene Subsidieverordening gemeente Druten 2020

    • b.

      GALA: Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA);

  • 2. Voor begrippen die niet zijn genoemd in het eerste lid van dit artikel geldt de begripsomschrijving zoals opgenomen in de regeling Brede Specifieke Uitkering sport en beweging, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 en de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Doel en toepassingsbereik

  • 1. Deze subsidieregeling heeft als doel bij te dragen aan de doelstellingen van het Gezond en Actief Leven Akkoord Druten; te weten:

    • Onze jeugd groeit gezond en veilig op en krijgt gelijke ontwikkelkansen;

    • Onze inwoners zorgen goed voor zichzelf en elkaar;

    • Onze inwoners zijn weerbaar en veerkrachtig, hun mentale gezondheid is zo dat zij kunnen omgaan met de uitdagingen van het leven;

    • Onze inwoners worden vitaal oud en houden zo lang mogelijk de regie;

    • De fysieke en sociale omgeving is aantrekkelijk en draagt bij aan gezond leven.

  • 2. Op basis van deze regeling wordt alleen subsidie verstrekt voor de in deze subsidieregeling genoemde doelen en activiteiten die de uitvoering van het GALA ondersteunen.

  • 3. De ASV is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Vorm van de subsidie

De subsidie betreft een eenmalige subsidie als bedoeld in artikel 1 sub L van de ASV.

Artikel 4 Subsidieplafonds 2024

  • 1. Voor deze regeling worden door de raad subsidieplafonds vastgesteld. Zodra een subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen geweigerd.

  • 2. De volgende subsidieplafonds zijn van toepassing:

    GALA onderdeel

    Subsidieplafond per onderdeel

    Een tegen Eenzaamheid

    € 2.500,00

    Mentale gezondheid

    € 6.000,00

    Aanpak overgewicht en obesitas

    € 11.000,00

    Valpreventie/vitaal ouder worden

    € 5.000,00

    Leefomgeving

    € 10.000,00

    Terugdringen gezondheidsachterstanden

    € 16.000,00

Artikel 5 Rangorde bij verdeling subsidies

  • 1. Het college verleent de subsidie in volgorde van ontvangst van de aanvraag bij het college, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als tijdstip van ontvangst van de aanvraag het tijdstip waarop de aanvraag volledig is aangevuld.

  • 3. Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

  • 4. Het college neemt uitsluitend aanvragen in behandeling die compleet zijn.

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze regeling.

  • 2. Voor subsidie in aanmerking komt de btw over de gesubsidieerde kosten voor zover die btw niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht.

  • 3. Niet voor subsidie in aanmerking komen:

    • a.

      overhead van de organisatie;

    • b.

      kosten van huisvesting van de aanvrager;

    • c.

      kosten die naar het oordeel van het college vallen binnen de voorwaarden van een andere subsidieregeling;

    • d.

      kosten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd.

    • e.

      kosten voor inkoop horeca

    • f.

      kosten voor oprichting van een rechtspersoon

    • g.

      kosten in natura of niet-projectgebonden kosten.

    • h.

      kosten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door de gemeente, het Rijk, Provincie, zorgverzekeraar of een andere organisatie is verstrekt;

Artikel 7 Aanvraagtermijn

De subsidieaanvraag kan worden ingediend vanaf het moment dat deze subsidieregeling in werking treedt tot en met 1 november 2024.

Hoofdstuk 2 Subsidiabele activiteiten

Artikel 8 Een tegen Eenzaamheid

  • 1. Subsidie wordt verstrekt voor:

    • a.

      Activiteiten gericht op het vergroten van bewustwording van eenzaamheid in de samenleving en/of;

    • b.

      Activiteiten waarmee zicht wordt verkregen op de behoeften van de doelgroep van het landelijk actieprogramma Eén tegen eenzaamheid en/of;

    • c.

      Activiteiten waarmee wordt voorzien in de behoeften van de doelgroep van het landelijk actieprogramma Eén tegen eenzaamheid en/of;

    • d.

      Interventies gericht op verschillende soorten eenzaamheid gedefinieerd in het landelijke programma Eén tegen eenzaamheid, gebaseerd op wetenschappelijke kennis over wat werkt

Artikel 9 Mentale gezondheid

  • 1. Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de landelijke aanpak die ondersteunen dat:

    • a.

      Het voor inwoners gebruikelijker is om te praten over hun mentale gezondheid of;

    • b.

      Inwoners beter weten waar ze binnen de gemeente laagdrempelige ondersteuning kunnen vinden of;

    • c.

      Inwoners weten welke handvatten er zijn om met hun mentale gezondheid aan de slag te gaan of;

    • d.

      Inwoners laagdrempelige ondersteuning en hulp krijgen gericht op het verbeteren van mentale gezondheid of;

    • e.

      Er erkende interventies (uit loketgezondleven.nl) voor mentale gezondheidsbevordering beschikbaar zijn of;

    • f.

      De mentale gezondheid van inwoners met psychische klachten wordt versterkt.

Artikel 10 Aanpak overgewicht en obesitas

De subsidie wordt versterkt voor activiteiten die zich richten op:

  • a.

    De uitvoering van de ketenaanpak voor kinderen met overgewicht en obesitas, naar voorbeeld van de handreiking voor zorgverzekeraars en gemeenten bij het Landelijk model ketenaanpak voor kinderen met overgewicht en obesitas;

  • b.

    De inbedding van de Gecombineerde Leefstijl Interventies (GLI)-programma’s voor volwassenen in het sociaal domein;

  • c.

    Preventieve activiteiten en aanvullende leefstijlinterventies die buiten vergoeding van de zorgverzekeraar vallen (zoals uit de databank Loket Gezond Leven).

Artikel 11 Valpreventie

  • 1. Subsidie wordt versterkt voor activiteiten die zich richten op onderdelen van de ketenaanpak valpreventie die thuishoren in sociale of publiek domein, te weten:

    • a.

      Het opsporen van ouderen (65+) en het vaststellen van de valrisico van deze groep, bijvoorbeeld door het organiseren van een vitaliteitsdag;

    • b.

      Het voorlichten van mantelzorgers en thuiswonende ouderen (65+) over valpreventie;

    • c.

      Activiteiten die bewegen en vitaliteit van ouderen bevorderen.

  • 2. Bovenstaande activiteiten komen niet in aanmerking voor subsidie wanneer zij worden verricht door zorgverleners tijdens reguliere zorgconsulten of zorgbehandelingen, waarvoor zij een vergoeding van de zorgverzekeraar ontvangen.

Artikel 12 Leefomgeving

Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die beweging en ontmoeting in een wijk bevorderen en een veilige en gezonde leefomgeving is van groot belang. Activiteiten dragen bij aan een gezonde fysieke leefomgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.

Artikel 13 Terugdringen gezondheidsachterstanden

Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die de lokale aanpak van gezondheidsachterstanden versterken en zich ten minste richten op wijken en dorpen, binnen de gemeentegrenzen, waar bovengemiddeld veel personen met een gezondheidsachterstand woonachtig zijn. Activiteiten hebben als doelgroep mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een laag inkomen.

Hoofdstuk 3 Voorwaarden

Artikel 14 Aanvraag

  • 1. Onverminderd artikel 6 van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • a.

      Voor welke doelgroepen, wijken en/of kernen en doelen de activiteiten plaatsvinden en welke resultaten beoogd worden;

    • b.

      Met welke lokale partijen wordt samengewerkt;

    • c.

      Een toelichting waarom deze activiteit past binnen deze subsidieregeling. De aanvrager licht in dat kader toe aan welke doelstellingen uit artikel 2 eerste lid de activiteit een bijdrage levert en hoe aan de leidende principes wordt voldaan;

    • d.

      Hoe de aanvrager de activiteit monitort. Specifiek licht de aanvrager toe hoe activiteiten (output) en maatschappelijke effecten (outcome) gemeten en vastgelegd worden. De monitoring bestaat uit een onderbouwde mix van tellen (kwantitatief, cijfers) en vertellen (kwalitatief, ervaringen);

    • e.

      Een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten. Met daarin aangegeven hoe, door wie en waar en in welke periode de activiteit wordt uitgevoerd.

  • 2. Een organisatie komt voor de uitvoering van eenzelfde activiteit dan wel éénzelfde groep van activiteiten slechts op grond van één GALA onderdeel (zie artikel 4) in aanmerking voor subsidie.

  • 3. De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling vastgestelde aanvraagformulier.

Artikel 15 Tijdspad uitvoering activiteiten

De uitvoering van de activiteiten start binnen 6 maanden na de aanvraag.

Artikel 16 Locatie activiteiten

  • 1. De activiteiten vinden plaats in de gemeente Druten;

  • 2. De activiteiten vinden plaats in een voor iedereen toegankelijke accommodatie, zoals dorpshuizen, wijk- en jongerencentra en sport- en cultuurlocaties of in de openbare ruimte;

  • 3. In afwijking van het tweede lid is een andersoortige locatie mogelijk als bedoeld in dat lid, voor zover dit vanwege de aard van de activiteit niet mogelijk is en de aanvrager dit voldoende onderbouwd heeft in de subsidieaanvraag.

Artikel 17 Eisen uit GALA en Brede Specifieke Uitkering

  • 1. De activiteiten die uit deze subsidieregeling voortkomen zijn zo opgezet dat ze integraal bijdragen aan het behalen van de doelen van specifieke thema’s zoals deze in het GALA zijn opgenomen en de doelen van het Sportakkoord 2023-2026 van de gemeente Druten.

  • 2. De aanvraag moet voldoen aan de eisen zoals genoemd in de regeling Brede Specifieke Uitkering. Voor de verschillende onderdelen gelden specifieke eisen.

Artikel 18 Verplichtingen en deelname aan ketenaanpak

  • 1. Het college kan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening verplichten samen te werken met een andere subsidieontvanger binnen deze regeling, wanneer naar het oordeel van het college de activiteiten een zekere mate van overlap vertonen.

  • 2. Voor aanvragen in het kader van aanpak overgewicht en obesitas of valpreventie, dient de aanvrager deel te nemen aan en zich te houden aan de afspraken van de (nog op te richten) lokale coalitie. Om zo in co-creatie met gemeente en partners de ketenaanpak te kunnen realiseren, bijvoorbeeld tijdens een Gezond en Actief café of werksessie.

Artikel 19 Verantwoording

  • 1. Aanvragers sluiten in het kader van de verantwoording en de te overleggen bescheiden en gegevens aan bij de verplichtingen die de gemeente binnen de Brede SPUK GALA vanuit het Rijk opgelegd heeft gekregen.

  • 2. Aanvragers dienen gegevens aan te leveren aan de gemeente ten behoeve van de landelijke monitoring die het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zal uitrollen.

  • 3. In de verantwoording is een paragraaf gewijd aan de monitoring van de activiteit. Hierin is beschreven hoe activiteiten (output) en maatschappelijke effecten (outcome) zijn gemeten en zijn vastgelegd. De monitoring wordt beschreven met een onderbouwde mix van tellen (kwantitatief, cijfers) en vertellen (kwalitatief, ervaringen). De resultaten van de monitoring dient de aanvrager met de gemeente te delen.

  • 4. De subsidieontvanger geeft aan hoe invulling is gegeven aan de doorontwikkeling van de integrale aanpak om gezondheidsachterstanden te verminderen en positieve gezondheid te bevorderen in de gemeente Druten.

  • 5. In afwijking van de ASV dient een aanvrager een aanvraag tot vaststelling in na afloop van de activiteit. Voor subsidies onder de € 5.000 is een inhoudelijk verslag voldoende en is een financieel verslag niet vereist.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 20 Hardheidsclausule

Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking 1 dag na publicatie in het Gemeenteblad en vervalt van rechtswege op 31 december 2024.

Artikel 22 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling GALA Druten 2024

Ondertekening

Druten, 23 april 2024

het college van burgemeester en wethouders,

Burgemeester

S.W.P.J. Sengers

Secretaris

B.P.P. Janssen

Toelichting op de Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Druten

Inleiding

Deze subsidie beoogt initiatieven te stimuleren en te faciliteren die bijdragen aan de doelen en leidende principes zoals opgenomen in het Plan van aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord gemeente Druten. Het GALA richten zich op het terugdringen van gezondheidsachterstanden, door het versterken van sport en beweging, voeding, cultuur, een gezonde leefomgeving en de sociale basis. Beoogd wordt dat inwoners langer zelfstandig en gezond kunnen leven, werken, wonen en opgroeien in een gezonde leefomgeving, met extra aandacht voor inwoners in een kwetsbare situatie.

Het GALA bestaat uit verschillende onderdelen. De financiële middelen die door het Rijk beschikbaar zijn gesteld verschillen per onderdeel, alsmede de door het Rijk verwachte resultaten. De Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Druten is daarom opgebouwd in onderdelen, te weten:

  • Eén tegen eenzaamheid

  • Mentale gezondheid

  • Aanpak overgewicht en obesitas

  • Valpreventie

  • Leefomgeving

  • Terugdringen gezondheidsachterstanden

Uitgangspunten

Bij deze regeling wordt aangesloten bij de uitgangspunten en voorwaarden van het GALA en de bijbehorende Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis 2023-2026 (brede SPUK). Er wordt dus beoordeeld of de activiteiten binnen de beleidskaders van het GALA passen en bijbehorende brede SPUK. Daarnaast zijn in deze regeling nadere voorwaarden gesteld, waarmee zodanig richting wordt gegeven aan de activiteiten dat deze aansluiten bij de lokale invulling van de opgaven in het kader van het GALA.

Doelstellingen en leidende principes

In het Plan van Aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord zijn doelstellingen en leidende principes gesteld. Wat verstaan we onder deze doelstellingen en leidende principes?

Doelstellingen:

  • Onze jeugd groeit gezond en veilig op en krijgt gelijke kansen; in onze gemeente bieden we de jeugd meer gelijke kansen. Er is al een groot en goed aanbod voor de jeugd, maar dat kan bekender worden gemaakt en beter ingezet worden. We willen nog beter aansluiten bij wat er onder de jeugd speelt. We zoeken nog meer samenwerking met jongeren zelf om bij hun behoefte aan te sluiten. En we willen vroeg inzetten op kansengelijkheid.

  • Onze inwoners zorgen goed voor zichzelf en voor elkaar; bij het aan voor zichzelf zorgen denken we aan een gezonde leefstijl, maar ook breder: aan positieve gezondheid. We willen dat inwoners naar elkaar omkijken, dat ze in hun eigen netwerk steun kunnen vinden en geven wanneer dit nodig is. Die steun begint dichtbij, wij helpen waar dat nodig is. Daarom zetten we ook in op een omgeving die sociaal veilig en inclusief is.

  • Onze inwoners zijn weerbaar en veerkrachtig: hun mentale gezondheid is zo dat zij om kunnen gaan met de uitdagingen in het leven; Mentale gezondheid is een breed begrip. We denken aan veerkracht, maar ook aan eenzaamheid, prestatiedruk of een sociaal vangnet. In de huidige maatschappij zien we een toename van mentale problematiek, vooral bij jongeren en jongvolwassenen. We kijken naar oorzaken van die stress en naar hoe we mentale gezondheid bespreekbaar kunnen maken en normaliseren dat er mentale uitdagingen in het leven kunnen zijn.

  • Onze inwoners worden vitaal oud en houden zo lang mogelijk de regie; We zien een toename van ouderen in onze gemeente. Veel ouderen hebben nog veel te geven en bij te dragen. De gemeente wil dit blijven ondersteunen met een passend sport-, beweeg- en cultuuraanbod. Maar ook de omgeving moet passend zijn zodat mensen zo lang mogelijk zelfstandig hun leven kunnen leiden. Maar vitaal oud worden begint al op jongere leeftijd. We werken daarom aan een toekomst waarin dit ook geldt voor de inwoners die nu jong zijn.

  • De fysieke en sociale omgeving is aantrekkelijk en draagt bij aan gezond leven; We zien dat je omgeving veel impact heeft op je fysieke en mentale gezondheid. Zo heeft het bijvoorbeeld invloed op de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. We werken aan een schone, veilige en beweegvriendelijke omgeving die ontmoeting stimuleert. Maar we kijken ook in de breedte hoe wij met onze plannen, aanpassingen en ideeën in de fysieke omgeving bij kunnen dragen aan een betere mentale gezondheid, vitaal oud worden, gelijke kansen voor de jeugd en een veilige, sociale omgeving voor iedereen.

Leidende principes:

  • We gaan uit van positieve gezondheid; We kijken breed naar gezondheid. Dat betekent dat we gezondheid zien als uitkomst van een set omstandigheden. De omstandigheden en oorzaken van (on)gezondheid zijn voor iedereen verschillend. Kort gezegd: gezondheid is meer dan leefstijl alleen en wordt ook sterk bepaald door de context waarin mensen leven. Door breder te kijken naar wat gezondheid beïnvloedt, en naar wat gezondheid voor iemand betekent, kunnen we als gemeente op meer manieren actie ondernemen voor betere kansen op goede gezondheid.

  • We ondersteunen positief; In plaats van ‘Nee, tenzij’ willen we naar een ‘Ja, als’-cultuur. Inwoners, ondernemers en instellingen komen zelf met plannen en ideeën. We staan daar open voor en denken mee. Vooral voor ideeën die een steentje bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven waar de gemeente aan werkt.

  • We luisteren naar inwoners en professionals; Samenwerken met de mensen om wie het gaat is een absolute voorwaarde voor het verkleinen van gezondheidsverschillen. Want alleen zo slaan we een brug tussen de systeemwereld en de leefwereld van inwoners. Betrokkenheid van de inwoners creëert draagvlak en helpt ons op de juiste dingen in te zetten.

  • We besteden aandacht aan kwetsbare momenten in de levensloop; We gaan niet uit van ‘kwetsbare mensen’, maar van kwetsbare momenten. Er zijn verschillende momenten in het leven van mensen waar de omstandigheden kunnen leiden tot een kwetsbare situatie. Daar zijn we alert op en zetten we extra op in.

  • We zetten extra in op specifieke groepen om gezondheidsverschillen te verkleinen en kansengelijkheid te vergroten; Dit leidend principe betekent dat we ons inzetten om te voorkomen dat de gezondheidsverschillen groter worden en dat nieuwe groepen inwoners, of nieuwe gebieden, een kloof ervaren. We zetten dus vooral in op inwoners met (een risico op) een gezondheidsachterstand. We willen inwoners in een kwetsbare situatie betrekken bij het verder ontwikkelen van de plannen zodat deze aansluiten bij hun behoeften en mogelijkheden, bijvoorbeeld door het inzetten van sleutelfiguren en ervaringsdeskundigen. We bereiken hen door samen te werken met organisaties die in contact staan met deze doelgroep.

Verlening en vaststelling

Er dient een verantwoordingsformulier voor de subsidie ingediend te worden. Dit geldt ook voor subsidies onder de € 5.000. Volgens de ASV zijn deze subsidie direct vastgesteld. We vinden het belangrijk om te weten wat de uitkomsten zijn van een activiteit. Daarom vragen we bij een subsidie onder de € 5.000 alleen een inhoudelijk verslag op. Voor subsidies boven de € 5.000 is zowel een inhoudelijk als financieel verslag verplicht. De subsidie wordt vastgesteld op basis van de activiteiten en de daadwerkelijk gemaakte kosten. Als er minder activiteiten plaatsvinden dan aangegeven in het activiteitenplan, kan de subsidie lager vastgesteld worden.

Belangrijke beleidsnota's en programma's

Onderstaande beleidsnota's en programma's verschaffen inzicht in de achtergrond van deze regeling en de ambities die de gemeente Druten in dit kader nastreeft.

  • Gezond en Actief Leven Akkoord

  • Plan van aanpak GALA gemeente Druten. Dit plan van aanpak is op te vragen bij gezondenactief@drutenwijchen.nl

  • Hoofdlijnen Sportakkoord II: Sport versterkt

  • Integraal Zorgakkoord: samen werken aan gezonde zorg I

  • WOZO: Programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO)

  • Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis 2023-2026

  • Beleidsplan WMO, Jeugd en Gezondheid 2020-2023

  • Sportakkoord II gemeente Druten 2023-2026

Toelichting per artikel

In enkele artikelen wordt verwezen naar landelijke aanpakken en regelingen. Meer informatie over deze regelingen is te vinden op de website van de gemeente Druten.

art. 12 valpreventie

De valpreventieve beweeginterventies (valcursussen) zoals Otago, Vallen Verleden Tijd en In Balans vallen expliciet niet onder deze subsidieregeling. De gemeente koopt deze valpreventieve beweeginterventies in via inkoopbeleid.

Qua monitoring is het voor valpreventietrainingen van belang om valrisicotesten te registreren volgens onderstaande tabel:

Datum activiteit/bijeenkomst

Soort activiteit (bijvoorbeeld: bezoek aan buurthuis, vitaliteitsbijeenkomst, welzijnsactiviteit )

Aantal afgenomen valrisicotesten

Aantal laag valrisico

Aantal (met laag valrisico) doorverwezen naar sport en beweegaanbod

Aantal matig valrisico

Aantal hoog valrisico

evt locatie bijeenkomst

 
 
 
 
 
 
 

art. 14 aanvraag

Op grond van artikel 14 lid 2 komt een organisatie voor de uitvoering van eenzelfde activiteit dan wel éénzelfde groep activiteiten slechts op grond van één GALA onderdeel in aanmerking voor subsidie. De aanvrager geeft bij de aanvraag aan voor welk GALA onderdeel er subsidie wordt aangevraagd. De activiteit kan meerdere GALA onderdelen raken, de aanvrager kiest het meest passende onderdeel en beschrijft vervolgens aan welke onderdelen de activiteit nog meer raakt.