Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719247
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719247/1
Treasurystatuut Het Hogeland 2024
Geldend van 08-05-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Intitulé
Treasurystatuut Het Hogeland 2024De raad van de gemeente Het Hogeland;
gelet op de Wet financiering decentrale overheden;
besluit vast te stellen het Treasurystatuut Het Hogeland 2024
Hoofdstuk 1. Begrippenkader
Artikel 1. Definities
- •
Derivaten: Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten, zoals leningen of obligaties zijn. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.
- •
Deposito: Rekening waarop geld voor een bepaalde periode vaststaat.
- •
EER gebied: Europese Economische Ruimte.
- •
Financiering: Het aantrekken van benodigde financiële middelen.
- •
Geldstromen: Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer).
- •
Intern liquiditeitsrisico: De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitsplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.
- •
Kasgeldlimiet: Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van de totale lasten van de begroting van de gemeente bij aanvang van het jaar.
- •
Koersrisico: Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.
- •
Kredietrisico: De risico's op de waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van het onvermogen om financiële verplichtingen na te komen.
- •
Liquiditeitenbeheer: Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar.
- •
Liquiditeitenplanning: Een overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven van de gemeente ingedeeld per tijdseenheid.
- •
Publieke taak: De taak van de gemeente tot het dienen van het openbare belang, zoals gedefinieerd in de taakomschrijving van de gemeente in de gemeentewet.
- •
Ratingbureaus: kredietbeoordelaars.
- •
Renterisico: Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen.
- •
Renterisiconorm: Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet Fido gefixeerd percentage van het begrotingstotaal van de gemeente. De jaarlijkse verplichte aflossingen en de renteherzieningen mogen niet meer bedragen dan het gefixeerde rentepercentage van het begrotingstotaal.
- •
Rentetypische looptijd: Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.
- •
Rentevisie: Toekomstverwachting over de renteontwikkeling.
- •
Saldobeheer: Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.
- •
Schatkistbankieren: Het aanhouden van overtollige middelen in de schatkist bij het ministerie van Financiën.
- •
Treasuryfunctie: De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.
- •
Uitzetting: Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen op een periode van één jaar of langer.
- •
Wet Fido: De Wet Financiering decentrale overheden.
- •
Wet Hof: De Wet Houdbare Overheidsfinanciën.
Hoofdstuk 2. Algemene doelstellingen
Artikel 2. Doelstellingen van de treasuryfunctie
- 1.
Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities.
- 2.
Het beschermen van gemeentelijke vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s.
- 3.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.
- 4.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido, de limieten en richtlijnen van dit treasurystatuut en de Wet Hof.
Hoofdstuk 3. Risicobeheer
Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer
- 1.
Bij de uitvoering van alle treasuryactiviteiten dienen de regels en bepalingen van dit treasurystatuut, de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido) en de Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet Hof) in acht te worden genomen.
- 2.
De gemeente mag leningen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” uitsluitend verstrekken aan door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen, waarbij vooraf informatie wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij. Hiertoe is de “Nota met beleidsregels publieke taak leningen en garanties gemeente Het Hogeland” vastgesteld.
- 3.
De gemeente kan middelen uitzetten indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente (voorzichtige) karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut.
Artikel 4. Renterisicobeheer
- 1.
De kasgeldlimiet wordt niet overschreden op grond van de Wet Fido, tenzij het onder punt 3 genoemde optreedt.
- 2.
De renterisiconorm wordt niet overschreden op grond van de Wet Fido.
- 3.
Op grond van artikel 4 en 6 van de Wet Fido kan alleen ontheffing van de grenzen voor de kasgeldlimiet en de renterisiconorm worden verleend door de toezichthouder van Gedeputeerde Staten.
- 4.
Nieuwe leningen of uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning
- 5.
De rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening of uitzetting wordt zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie.
Artikel 5. Koersrisicobeheer
- 1.
De gemeente beperkt de koersrisico's op uitzettingen uit hoofde van treasury, door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening courant, daggeld, spaarrekeningen, deposito's, obligaties en garantieproducten.
- 2.
De gemeente beperkt de koersrisico’s door de looptijd van uitzettingen af te stemmen op de liquiditeitenplanning.
Artikel 6. Kredietrisicobeheer
- 1.
Uitzettingen van middelen vinden, boven het drempelbedrag op grond van de Wet Fido, uitsluitend plaats bij de Nederlandse staat (schatkistbankieren) of bij medeoverheden.
- 2.
Bij het verstrekken van leningen of garantstelling uit hoofde van de publieke taak worden zoveel mogelijk zekerheden of garanties geëist.
- 3.
Er wordt geen gebruik gemaakt van derivaten.
Artikel 7. Intern liquiditeitsbeheer
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een recente liquiditeitsprognose.
Artikel 8. Valutarisicobeheer
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de euro.
Hoofdstuk 4. Gemeentefinanciering
Artikel 9. Financiering
- 1.
Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak.
- 2.
Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen (reserves en voorzieningen) te gebruiken om het renteresultaat te optimaliseren.
- 3.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn kasgeldleningen, kredietlimieten op rekening courant en onderhandse leningen.
- 4.
Geld wordt uitsluitend aangetrokken op basis van een recente liquiditeitsprognose en een actuele rentevisie.
Artikel 10. Uitzettingen
Overtollige middelen, boven het drempelbedrag op grond van de Wet Fido, worden uitsluitend uitgezet bij de Nederlandse staat (schatkistbankieren) of in de vorm van leningen bij medeoverheden.
Artikel 11. Relatiebeheer
- 1.
Bankrelaties en hun bancaire condities worden ten minste eens in de vier jaar beoordeeld.
- 2.
Bankrelaties dienen zich binnen het EER-gebied te bevinden en moeten ten minste over een A-rating beschikken. Deze rating moet zijn verkregen van één van de volgende erkende ratingbureaus: Moody's, Standard & Poors of Fitch IBCA.
- 3.
Financiële instellingen dienen statutair in Nederland te zijn gevestigd. Bovendien dienen zij onder Nederlands toezicht te vallen, zoals van De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer.
- 4.
Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.
Hoofdstuk 5. Kasbeheer
Artikel 12. Geldstromen- en liquiditeitenbeheer
- 1.
Het liquiditeitsgebruik wordt zo veel mogelijk beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar en de liquiditeitenplanning af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen.
- 2.
Het betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank.
Hoofdstuk 6. Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 13. Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
- 1.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn in artikel 14 en 15 vastgelegd.
- 2.
De administratieve organisatie en interne controle waarborgen dat:
- a.
de uitvoering rechtmatig en doelmatig is;
- b.
de treasuryactiviteiten kunnen worden uitgevoerd en bijgestuurd;
- c.
de risico's worden beheerst;
- d.
de juistheid, tijdigheid en volledigheid van informatie verzekerd zijn.
- 3.
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
- 1.
iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd;
- 2.
de uitvoering en controle geschieden door afzonderlijke functionarissen;
- 3.
de uitvoering en de registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.
- 4.
Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestiging van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie.
Artikel 14. Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente in onderstaande tabel.
Functie |
Verantwoordelijkheden |
Gemeenteraad |
|
College van B&W |
|
Business Controller |
|
Budgetbeheerders en budgethouders |
|
Teamleider financiële administratie en belastingen |
|
Senior medewerker financiële administratie |
|
Medewerkers debiteurenbeheer |
|
Financiële administratie |
|
Medewerkers verbijzonderde interne controle |
|
Externe accountant |
|
Artikel 15. Bevoegdheden
In onderstaande tabel de bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten en de daarbij benodigde fiattering.
Beheer, financiering en uitzetting |
Bevoegd functionaris (1e handtekening) |
Autorisatie door (2e handtekening) |
Beheer |
|
|
Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen |
Teamleider financiële administratie en belastingen |
Wettelijk vertegenwoordiger |
Bankcondities en tarieven afspreken |
Senior medewerker financiële administratie |
Teamleider financiële administratie en belastingen |
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Medewerkers debiteurenbeheer / belastingen |
Teamleider financiële administratie en belastingen Senior medewerker financiële administratie Medewerkers financieel beleid / financieel adviseurs |
Het overboeken van middelen uit de schatkist naar de gemeentelijke bankrekening |
Medewerkers debiteurenbeheer / belastingen |
Teamleider financiële administratie en belastingen Senior medewerker financiële administratie Medewerkers financieel beleid / financieel adviseurs |
Financiering |
|
|
Het vaststellen van kredietlimieten op rekening courant |
Senior medewerker financiële administratie |
Teamleider financiële administratie en belastingen |
Het aantrekken van middelen via kasgeld |
Senior medewerker financiële administratie |
Teamleider financiële administratie en belastingen |
Het aantrekken van middelen via onderhandse leningen |
Senior medewerker financiële administratie |
Teamleider financiële administratie en belastingen |
Uitzettingen |
|
|
Het overboeken van middelen naar de schatkist |
Geautomatiseerd vanuit huisbankier / Wet schatkistbankieren |
Geautomatiseerd vanuit huisbankier / Wet schatkistbankieren |
Het uitzetten van middelen via deposito en/of spaarrekening |
Senior medewerker financiële administratie |
Teamleider financiële administratie en belastingen |
Het verstrekken van leningen conform publieke taak |
Senior medewerker financiële administratie |
College van B&W |
Het garanderen van middelen conform publieke taak |
Senior medewerker financiële administratie |
College van B&W |
Artikel 16. Informatievoorziening
In onderstaande tabel treft u welke informatie met betrekking tot treasuryactiviteiten door betreffende functionarissen verstrekt dienen te worden.
Informatie |
Frequentie |
Informatieverstrekker |
Informatieontvanger |
Toekomstige uitgaven en ontvangsten voor de liquiditeitenplanning |
Per kwartaal |
Budgethouders en budgetbeheerders. |
Senior medewerker financiële administratie |
Liquiditeitenplanningen rentevisie |
Per kwartaal |
Senior medewerker financiële administratie |
Teamleider financiële administratie en belastingen |
Beleidsplannen treasuryfunctie in de paragraaf financiering van de begroting |
Jaarlijks |
Senior medewerker financiële administratie |
Gemeenteraad |
Verantwoording treasuryactiviteiten in de paragraaf financiering van de jaarrekening |
Jaarlijks |
Senior medewerker financiële administratie |
Gemeenteraad |
Informatie aan derden (toezichthouder en CBS) zoals genoemd in artikel 8 Wet Fido |
Indien vereist |
Senior medewerker financiële administratie |
Derden |
Informatie over aangetrokken geldleningen |
Binnen 30 dagen na afsluiten |
Senior medewerker financiële administratie |
College van B&W |
Hoofdstuk 7. Slotbepalingen
Artikel 17. Intrekken oude regeling
Het “Treasurystatuut Het Hogeland 2019” wordt ingetrokken.
Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit treasurystatuut treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 januari 2024.
- 2.
Dit statuut kan worden aangehaald als “Treasurystatuut Het Hogeland 2024”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Het Hogeland op 3 april 2024
H.J. Bolding, voorzitter
P. Norder, griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl