Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719233
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719233/1
Beleidsregels Schulddienstverlening gemeente Beesel
Geldend van 01-05-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2023
Intitulé
Beleidsregels Schulddienstverlening gemeente BeeselHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel;
Gezien het voorstel van 5 maart 2024
gelet op artikel 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
Overwegende dat het wenselijk is regels vast te stellen ten behoeve van een eenduidige uitvoering van de schulddienstverlening;
Overwegende dat op 5 maart 2024 het Beleidsplan schulddienstverlening 2024-2027 is vastgesteld;
b e s l u i t
- 1.
vast te stellen Beleidsregels Schulddienstverlening gemeente Beesel
- 2.
in te trekken Beleidsregels Schuldhulpverlening vastgesteld op 11 maart 2013
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze beleidsregel en de daarop berustende bepalingen verstaan we onder:
- a)
wet: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
- b)
college: college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Beesel;
- c)
inwoner(s): diegene die als ingezetene in de basisregistratie personen is ingeschreven in de gemeente Beesel;
- d)
schuldhulpdienstverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op voorkomen, beheersbaar maken of aflossen van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon het risico loopt dat hij niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn financiële verplichtingen of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
- e)
verzoeker: persoon die zich tot het college heeft gewend voor schulddienstverlening
- f)
Wsnp: Wet schuldsanering natuurlijke personen
Alle andere begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en die hierboven niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet, de Algemene wet bestuursrecht, alsmede andere wet- en regelgeving.
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schulddienstverlening
Inwoners van de gemeente Beesel van 18 jaar en ouder met een geldige verblijfstitel kunnen zich tot het college wenden voor schulddienstverlening.
Artikel 3. Aanbod Schulddienstverlening
-
1. Het college verleent aan verzoeker schulddienstverlening indien het college schulddienstverlening noodzakelijk acht, met als doel voorkomen van schulden, beheersbaar houden van schulden en oplossen van schulden. De aanvraag wordt getoetst aan de volgende uitgangspunten zoals neergelegd in het beleidsplan schulddienstverlening gemeente Beesel 2024-2027.
Er is sprake van inwoning in de gemeente Beesel, een problematische schuldensituatie, voldoende inkomen; salaris of uitkering, er zijn geen fraudevorderingen met een recente ontstaansdatum (2-5 jaar) en er is geen sprake van een uitsluitingstermijn (eerder schulddienstverlening bij gemeente gehad of Wsnp).
Indien de noodzaak niet aanwezig wordt geacht door het college, wordt een aanvraag geweigerd.
-
2. De vorm waarin de gemeente schulddienstverlening aanbiedt, is van meerdere factoren afhankelijk en kan dus per situatie verschillen. De factoren die een rol spelen zijn:
- a)
aard en/of hoogte van het inkomen en de uitgaven van verzoeker;
- b)
aard van de schulden;
- c)
de psychosociale situatie en/of verslavingsproblematiek van verzoeker;
- d)
houding en gedrag van verzoeker (motivatie);
- e)
recidive binnen 3 jaar
- f)
woonsituatie
- g)
vermogen
- a)
-
3. De gemeentelijke schulddienstverlening kan uit het volgende aanbod van diensten bestaan:
- a)
Preventie / vroegsignalering
- b)
Informatie en advies
- c)
Duurzame financiële dienstverlening
- d)
Budgetbeheer / budgetcoaching
- e)
Crisisinterventie
- f)
Doorverwijzing naar flankerende hulp
- g)
Inzetten van stabilisatieperiode
- h)
Opstarten van een schuldbemiddeling
- i)
Verzoekschrift opstellen voor de WSNP
- a)
Artikel 4. Budgetbeheer
Budgetbeheer wordt ingezet wanneer er sprake is van een problematische financiële situatie met als doel de financiële situatie te stabiliseren en de financiële zelfredzaamheid van de inwoner te bevorderen. De klant dient gemotiveerd te zijn en bereid om mee te werken. Budgetbeheer kan ingezet worden als voorwaarden van een schuldhulptraject. Op basis van een intake wordt geanalyseerd wat de mogelijkheden en behoeften van een inwoner zijn om een passend budgetbeheer-traject in te zetten. Een inwoner stroomt uit wanneer er sprake is van een stabiel inkomen, financiële stabiliteit en zelfredzaamheid en er een (financiële) buffer is opgebouwd en de inwoner in staat is deze buffer te behouden.
Budgetbeheer wordt toegekend voor een periode van maximaal 18 maanden mits dit uitzicht biedt op zelf- redzaamheid binnen deze termijn. Van deze termijn kan worden afgeweken als het college dat noodzakelijk acht.
Artikel 5. Wacht- en doorlooptijden
-
1. Indien een verzoeker zich tot het college wendt voor schulddienstverlening, wordt er binnen 4 weken een gesprek gepland en de hulpvraag vastgesteld. Indien sprake is van een bedreigende situatie, vindt binnen 3 werkdagen een intakegesprek plaats (crisisinterventie).
-
2. Binnen 8 weken zal er een plan van aanpak zijn opgesteld.
-
3. Het college geeft de verzoeker inzicht in de vervolgstappen en het aantal weken tussen het intakegesprek en het bereiken van een mogelijk resultaat middels een beschikking.
Artikel 6. Verplichtingen
- 1.
Verzoeker doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schulddienstverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schulddienstverleningstraject.
- 2.
Verzoeker is verplicht om alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens het schuldhulpverleningstraject. De medewerking bestaat is ieder geval uit:
- a)
het nakomen van afspraken;
- b)
het niet aangaan van nieuwe schulden;
- c)
het op tijd betalen van vaste lasten en boedelafdracht;
- d)
het zich houden aan de bepalingen van het plan van aanpak
- e)
het zich houden aan de regels die staan opgesomd in de overeenkomst tot schuldbemiddeling, budgetbeheer en/of budgetcoaching.
- a)
Artikel 7. Weigeren – (beëindigen) – hersteltermijn
-
1. Indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6, leden 1 en 2, besluit het college om schulddienstverlening te weigeren dan wel te beëindigen.
-
2. Alvorens, ingevolge lid 1 te besluiten tot weigering dan wel beëindiging, wordt verzoeker eenmaal een redelijke hersteltermijn van maximaal 4 weken geboden om alsnog, binnen de gestelde termijn, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken.
-
3. Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, besluit het college tot beëindiging van de schulddienstverlening indien:
- a)
belanghebbende niet langer voldoet aan het bepaalde onder artikel 2, dan wel één van de factoren genoemd in artikel 3 lid 2 onder a tot en met g een rol spelen;
- b)
het schulddienstverleningstraject succesvol is afgerond;
- c)
belanghebbende zijn beschikbare aflossingscapaciteit of vermogen niet wil gebruiken voor de aflossing van zijn schulden;
- d)
op grond van – zo later is gebleken – onjuiste gegevens schulddienstverlening aan belanghebbende is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het college, een andere beslissing zou zijn genomen;
- e)
belanghebbende zich ten opzichte van de medewerkers, belast met werkzaamheden die voortkomen uit het schuldhulpverleningstraject, misdraagt;
- f)
belanghebbende in staat is om zijn schulden en/of financiën zelf te regelen dan wel in staat is de schulden en/of financiën zelfstandig te beheren;
- g)
de geboden hulpverlening, gelet op de persoonlijke omstandigheden van belanghebbende, niet (langer) passend is;
- h)
schuldeiser(s) hun medewerking weigeren aan een minnelijke schuldregeling;
- i)
faillissement van belanghebbende;
- j)
de voorwaarden uit de schulddienstverleningsovereenkomst niet zijn nagekomen;
- k)
belanghebbende nieuwe schulden is aangegaan;
- l)
belanghebbende is komen te overlijden;
- m)
er een WSNP-verklaring is afgegeven;
- n)
belanghebbende zich niet naar vermogen inspant en zich niet aan de gemaakte afspraken houdt om de onderliggende oorzaak van de schuldenproblematiek op te lossen.
- a)
Artikel 8. Recidive – hernieuwde aanvraag
-
1. Indien aan verzoeker, voorafgaande aan de dag waarop het verzoek om schulddienstverlening wordt ingediend, eerder een aanbod tot schuldhulpverlening is gedaan wordt de toegang tot schulddienstverlening voor een periode van 3 jaar geweigerd.
-
2. Alleen als de verzoeker aantoont dat zijn situatie zodanig is veranderd (wending ten goede) dat een nieuw schulddienstverleningstraject noodzakelijk is, wordt een aanvraag binnen 3 jaar in behandeling genomen.
Artikel 9. Moratorium
(dit artikel treedt gelijktijdig met artikel 5 van Wet gemeentelijke schuldhulpverlening in werking)
Wanneer de situatie dit vereist, maakt het college gebruik van een moratorium.
Artikel 10. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
-
1. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de verzoeker afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien toepassing van deze regels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
-
2. In gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien, beslist het college.
Artikel 11. Inwerkingtreding, intrekking en citeertitel
-
1. Deze beleidsregel halen we aan als “Beleidsregels Schulddienstverlening gemeente Beesel”.
-
2. De beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 juli 2023.
-
3. De Beleidsregels Schuldhulpverlening inwerking getreden op 11-03-2013 worden ingetrokken per 1 juli 2023.
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel in zijn vergadering van 5 maart 2024.
Rick Nillesen,
Secretaris
Bob Vostermans,
burgemeester
Toelichting
Inleiding algemeen
In het beleidsplan Schulddienstverlening is, kort gezegd, de visie van de gemeente Beesel neergelegd op het terrein van schulddienstverlening. Omdat het een visie betreft, zijn de spelregels voor de burger onvoldoende duidelijk en geeft het onvoldoende handvaten voor de uitvoeringspraktijk. Daarom worden in deze beleidsregels de bevoegdheden van het college nader uitgewerkt.
De beleidsregels zijn met name gericht op regels met betrekking tot toelating tot de schulddienstverlening en de bijbehorende voorwaarden. Achterliggende gedachte is de behoefte aan heldere spelregels: de burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schulddienstverlening en waaraan hij zich dient te houden en de gemeente op haar beurt weet welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer zij de toegang tot de schulddienstverlening kan weigeren of beëindigen.
Hierbij speelt mee dat de gemeentelijke schuldhulpverleningspraktijk met de inwerkingtreding van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt. Het is dan van belang om regels met betrekking tot toelating tot de schuldhulpverlening, het opleggen van verplichtingen en het weigeren van hulp in een juridisch vat te hebben gegoten.
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit artikel is grotendeels gebaseerd op artikel 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). In artikel 1 van de Wgs staat dat de schuldhulpverlening gericht is op het aflossen van schulden. Het begrip schulddienstverlening is in de beleidsregels ruimer gedefinieerd, zodat integrale schulddienstverlening kan worden geboden. De totale schulddienstverlening kan zich richten zowel op het voorkomen, beheersbaar maken en/of aflossen van schulden en nazorg.
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schulddienstverlening
Conform de visie zoals neergelegd in het beleidsplan 2024-2027 staat schulddienstverlening in beginsel open voor alle inwoners van de gemeente Beesel van 18 jaar en ouder. Ook staat schuldhulpverlening open aan natuurlijke personen die (o.a.) schulden hebben in verband met de liquidatie van een onderneming.
Artikel 3 Aanbod schulddienstverlening
In lid 1 is aangegeven dat het college schulddienstverlening verleent indien het college schulddienstverlening noodzakelijk acht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schulddienstverlening achterwege blijven. Anderzijds wordt middels dit lid, evenals lid 2, recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt dat schulddienstverlening selectief en gericht ingezet dient te worden. Daar waar sprake is van een schuldenpakket dat zich niet laat regelen en/of een onregelbare verzoeker, kan een aanvraag worden geweigerd.
Lid 2:
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 4 Budgetbeheer
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5. Wacht- en doorlooptijden
De bepalingen van dit artikel zijn afkomstig uit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, artikel 4, Gedragscode Schuldhulpverlening en modules NVVK.
Artikel 6. Verplichtingen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 7. Weigeren – (beëindigen) – hersteltermijn
In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening kan worden beëindigd.
Van de 14 gronden zoals benoemd, verdienen de gronden onder f. en g. bijzondere aandacht gelet op de visie zoals neergelegd in het Beleidsplan Schulddienstverlening gemeente Beesel 2024-2027. Daar waar gemeente Beesel wil staan voor een selectieve en gerichte toepassing van schulddienstverlening, kan dat betekenen dat schulddienstverlening wordt beëindigd indien de vorm van hulpverlening niet langer aansluit bij de persoonlijke omstandigheden van de schuldenaar. Zie in dat licht ook een duidelijke link met artikel 3 lid 2 van deze beleidsregels.
Artikel 8. Recidive – hernieuwde aanvraag
wat betreft de bevoegdheid tot weigeren van een aanbod schulddienstverlening in relatie tot eerdere trajecten/contacten schuldhulpverlening, zijn in dit artikel regels gesteld. Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid wordt een nadrukkelijke grens gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen. Uitgangspunt hierbij is dat schulddienstverlening in gemeente Beesel is gericht op duurzame gedragsverandering van de verzoeker en daarom in principe eenmalig is: één keer in de problemen raken kan, maar een tweede keer heeft men iets uit te leggen. Er is een aanbod voor schuldhulpverlening gedaan als een verzoeker een begunstigende beschikking heeft ontvangen waarin een concreet schuldhulpverleningstraject wordt aangeboden.
Als de verzoeker kan aantonen dat zijn situatie zodanig is veranderd dat een nieuw schulddienstverleningstraject noodzakelijk is, kan van deze regel worden afgeweken. Er moet een wijziging in het gedrag hebben plaatsgevonden waardoor het schulddienstverleningstraject wel een kans van slagen heeft. De reden waardoor het traject de voorgaande keer is beëindigd, moet zich niet meer voor kunnen doen.
Artikel 9. Moratorium
In de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is opgenomen dat het college de rechtbank kan verzoeken een afkoelingsperiode af te kondigen, waarin schuldeisers voor maximaal 6 maanden hun incassomaatregelen moeten staken. In deze periode kunnen de problemen dan zorgvuldig in beeld gebracht en oplossingen bedacht worden. Een moratorium kan alleen worden aangevraagd als vaststaat dat de schuldeiser niet bereid is op basis van individuele afspraken zijn invorderingsmaatregelen tijdelijk op te schorten. Wanneer de situatie dit vereist, zullen wij gebruik maken van dit moratorium.
Artikel 10. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 11. Intrekking eerdere beleidsregels en inwerkingtreding
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl