Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719221
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719221/1
Subsidieregeling Samenleving 2025 gemeente Lansingerland
Geldend van 01-05-2024 t/m 11-07-2024
Intitulé
Subsidieregeling Samenleving 2025 gemeente LansingerlandInleiding
De Subsidieregeling Samenleving 2025 gemeente Lansingerland is een aanvulling op de Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018 als uitwerking van de Samenlevingsvisie en de Cultuurnota ‘Bruisen-binden-boeien’. Op basis van deze subsidieregeling kunnen maatschappelijke en culturele organisaties en inwoners subsidie aanvragen voor het verrichten van activiteiten die bijdragen aan de doelen die zijn opgenomen in de Samenlevingsvisie en de cultuurnota.
Doelstelling Subsidieregeling Samenleving
De Subsidieregeling Samenleving geeft het inhoudelijk kader waarbinnen organisaties en inwoners een subsidie kunnen aanvragen. Dit kader heeft een tweeledige functie:
- •
De subsidieregeling geeft richtlijnen aan de aanvrager. Aanvragers van subsidie kunnen in de regeling zien welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie en aan welke voorwaarden de subsidie-aanvraag moet voldoen. Het is voor aanvragers van subsidie belangrijk om in hun subsidieaanvraag goed uit te leggen waarom zij denken in aanmerking te komen voor een subsidie.
- •
De subsidieregeling biedt een transparant toetsingskader bij de gemeentelijke beoordeling van subsidieaanvragen en de verdeling van de middelen. Doelmatigheid en rechtmatigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten die de gemeente hanteert in het gehele subsidieproces.
Doelmatiger subsidiëren met de Samenlevingsvisie
De gemeente Lansingerland heeft in 2023 de Samenlevingsvisie Lansingerland vastgesteld.
In de Samenlevingsvisie is vastgelegd dat de gemeente wil bijdragen aan de volgende vier thema’s:
- •
Bestaanszekerheid
- •
Gezondheid
- •
Kansengelijkheid
- •
Leefbaarheid en Veiligheid
De leidende thema’s vormen gezamenlijk een kompas dat de gemeente helpt om keuzes te maken. Dit door de gemeenteraad vastgestelde kader is verwerkt in deze subsidieregeling, zodat duidelijk is aan welke thema’s uit de Samenlevingsvisie de subsidiabele activiteiten bijdragen.
2025 wordt een transitiejaar
In deze Subsidieregeling 2025 maken we een eerste stap in het verwerken van de thema’s van de Samenlevingsvisie Lansingerland. Daarnaast werkt de gemeente aan de hand van de Samenlevingsvisie Lansingerland in 2024 aan vier nieuwe, actuele beleidsplannen: Het integraal veiligheidsbeleid, en een plan per doelgroep (jeugd, volwassenen en ouderen), waarin we de doelen en de financiële inzet bepalen. De beleidsdoelen die de gemeenteraad vastlegt in deze nieuwe beleidsplannen zijn leidend voor keuzes in de Subsidieregeling 2026 hoe subsidiabele activiteiten bijdragen aan het realiseren van de nieuwe beleids-doelen. Om die reden is het voor 2025 niet mogelijk om een meerjarensubsidie aan te vragen.
Met de tweede stap, het verwerken van de beleidsdoelen uit de nieuwe beleidsplannen, completeren we de vertaling van de Samenlevingsvisie naar de subsidieregeling Samenleving.
Wijzigingen 2025 naar aanleiding van de Samenlevingsvisie: Gewijzigde teksten, geen wijziging in activiteiten en aanvraag
Het jaar 2025 is een transitiejaar. Dat betekent dat de teksten in deze regeling meer zijn toegeschreven naar de thema’s uit de Samenlevingsvisie Lansingerland waar we aan willen bijdragen. Er is in deze regeling nog geen wijziging in de activiteiten waarvoor subsidie beschikbaar is. Er is ook geen wijziging in de wijze van aanvragen.
Beperkte mogelijkheid voor nieuwe initiatieven in 2025
Vanwege de beleidswijzigingen is er beperkte ruimte voor nieuwe initiatieven. Toekenning is alleen mogelijk als het subsidiebudget toereikend is en als de activiteit bijdraagt aan een van de doelen. Wel zijn er enkele nieuwe activiteiten opgenomen. Het gaat om activiteiten die we tot nu toe op een andere wijze financierden.
Leeswijzer voor de aanvrager
Deze subsidieregeling is als volgt opgebouwd:
- •
Hoofdstuk 1 geeft een beschrijving van de kaders van deze subsidieregeling: de Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018 (procedureel), het beleidsplan ‘Versterken van Veerkracht’, de overgang naar de Samenlevingsvisie, de Cultuurnota ‘Bruisen-binden-boeien’ (inhoudelijk) en de financiële kaders.
- •
Hoofdstuk 2 beschrijft de procedure van aanvraag tot vaststelling van subsidie.
- •
In hoofdstuk 3 staan de voorwaarden beschreven waaraan moet worden voldaan wanneer een subsidie wordt aangevraagd.
- •
De hoofdstukken 4 tot en met 8 zijn inhoudelijke hoofdstukken waarin staat aan welke gemeentelijke hoofddoelen de activiteit bijdraagt. De hoofddoelen zijn:
- -
Samenleving (waaronder het versterken en ondersteunen van het netwerk van de inwoner (mantelzorgers, vrijwilligers en professionals)) (hoofdstuk 4);
- -
Jeugd (hoofdstuk 5);
- -
Volwassenen (hoofdstuk 6);
- -
Ouderen (hoofdstuk 7); en
- -
Cultuur (hoofdstuk 8).
- -
Bij elke activiteit staan de voorwaarden beschreven waaraan de activiteit moet voldoen. Nieuw ten opzichte van eerdere jaren is de toevoeging van de onderdelen uit de Samenlevingsvisie aan de hoofd-doelen in deze subsidieregeling. De onderdelen geven aan waar de activiteit aan bijdraagt. Het gaat om de volgende onderdelen:
|
Thema |
onderdeel |
1 |
Bestaanszekerheid |
|
|
||
|
||
2 |
Gezondheid |
|
|
||
|
||
3 |
Kansengelijkheid |
|
|
||
|
||
4 |
Veiligheid en leefbaarheid |
|
|
||
|
||
|
Hoofddoel |
Onderdeel |
Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren)? |
1. Samenleving (H4) De samenleving is in staat om inwoners zo gezond, veilig en zelfstandig als mogelijk te laten participeren |
|
|
|
|
|
2. Jeugd (H5) 0-18 jarigen ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners |
|
|
|
|
|
3. Volwassenen (H6) 18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids- en maatschappelijke participatie |
|
|
|
|
|
4. Ouderen (H7) Inwoners van 67 jaar en ouder blijven zo lang mogelijk zelfstandig thuis. |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Cultuur (H8) Inwoners van alle leeftijden ervaren cultuur in de breedste zin van het woord |
|
|
1. De kaders
De kaders van deze subsidieregeling zijn de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidie-verordening Lansingerland 2018, de Samenlevingsvisie Lansingerland, de Cultuurnota ‘Bruisen-binden-boeien’ (met de onderliggende Cultuurhuizennota en de Bibliotheeknota) met de daaruit voortvloeiende financiële kaders. In dit hoofdstuk gaan we in op deze kaders.
1.1 Procedureel kader: de Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018
De gemeenteraad van Lansingerland heeft op 26 januari 2017 de Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018 (ASV 2018) vastgesteld. De verordening is een wettelijk voorschrift zoals bedoeld in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht. Een wettelijk voorschrift regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. De verordening bevat de hoofdstructuur van het subsidieproces en beschrijft de kaders en richtlijnen voor het aanvragen, weigeren, verlenen en vaststellen van subsidies op de verschillende beleidsterreinen van de gemeente.
Op grond van de verordening kan het college bij een nadere regeling – een subsidieregeling – vaststellen welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie. In de nadere regeling kan ook worden bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald. Met een subsidieregeling kan het college voor één of meerdere beleidsterreinen nadere regels vaststellen en daarin beleidsinhoudelijke elementen verwerken.
Het college van Lansingerland stelt jaarlijks de Subsidieregeling vast. De activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd leveren een bijdrage aan de doelen uit de Samenlevingsvisie Lansingerland en de daarbij behorende plannen.
1.2 Beoordeling
Beoordeling subsidieaanvragen aan de hand van de leidende thema’s van de Samenlevingsvisie
De gemeente Lansingerland vindt het belangrijk om het kompas van de Samenlevingsvisie nu al te gebruiken. Daarmee beoordelen wij of de gemeente op de juiste weg is in het bijdragen aan de samenleving. We zullen dan ook bewuste keuzes moeten maken. Dit betekent dat wij de aanvragen toetsen aan de leidende thema’s.
1.3 Financieel kader: de begroting
De gemeenteraad stelt in het najaar van 2023 het beschikbare subsidiebudget voor alle hoofddoelen vast. De hoogte van de subsidie is dan afhankelijk van het vaststellen van de begroting door de gemeenteraad.
Vermogenspositie subsidieontvanger kan invloed hebben op de hoogte van de subsidie
Indien uw organisatie over voldoende gelden beschikt, kan dit voor het college een reden zijn om de subsidie te weigeren.
Jaarlijkse indexering van de subsidiebudgetten om loonstijgingen op te vangen
Bij de begroting indexeren we jaarlijks de subsidiebudgetten. Daarmee kunnen we tegemoet komen aan cao-loonstijgingen bij de subsidieaanvraag. Het is niet mogelijk tussentijds aanvullende subsidie aan te vragen in verband met CAO-loonstijgingen.
2. Het subsidieproces
Het subsidieproces bestaat globaal uit de volgende zes stappen.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Aanvragen |
Beoordelen |
Verlenen en beschikken |
Informeren over voortgang |
Aanvragen van vaststelling subsidie |
Vaststellen en beschikken |
In dit hoofdstuk wordt een toelichting gegeven bij elk van deze stappen. Voor de volledigheid verwijzen we u ook naar de Algemene subsidie verordening 2018 van Lansingerland.
2.1 Aanvragen
Het aanvraagproces ziet er voor u als volgt uit:
- 1.
Toets aan de hand van deze regeling of de activiteit in aanmerking komt voor een subsidie.
- 2.
Dien de aanvraag in via de website www.lansingerland.nl door middel van het digitale aanvraag-formulier. Wanneer meerdere organisaties gezamenlijk één activiteit organiseren, is één organisatie de hoofdaanvrager. De aanvraag beschrijft hoe de onderlinge verdeling eruitziet.
- 3.
Voorzie de aanvraag van de juiste bijlagen:
- I.
een activiteitenplan waarin de volgende punten aan bod komen:
- a.
aanleiding: aan welke vraag komt de activiteit tegemoet (bij nieuwe activiteiten aantoonbaar maken en bij reeds bestaande activiteiten toelichten waar een eventuele toename van het aangevraagd bedrag op gebaseerd is);
- b.
kwalitatieve omschrijving van de beoogde doelgroep;
- c.
kwantitatieve omschrijving van de beoogde doelgroep (op jaarbasis en per training/ bijeenkomst/etc.);
- d.
de wijze waarop de doelgroep wordt bereikt;
- e.
het beoogd resultaat;
- f.
toelichting waarom de aangeboden activiteit een effectieve wijze is om het resultaat te bereiken;
- g.
toelichting waarom de aangeboden activiteit een efficiënte wijze is om het resultaat te bereiken;
- h.
beschrijving van de samenwerking met andere partijen in Lansingerland;
- i.
beschrijving van de wijze waarop wordt omgegaan met klachten en hoe de mate van tevredenheid wordt gemeten;
- j.
uitgewerkt financieel plaatje per activiteit:
- -
uit het financieel overzicht wordt duidelijk uit welke componenten de kostprijs per activiteit bestaat en hoe de verdeling van deze elementen over de kostenprijs is (personele kosten, training/scholing, PR, huisvesting, etc.).
- -
voor organisaties die meer dan € 7.500 subsidie aanvragen, eisen wij daarnaast een kosten- en dekkingsoverzicht van de organisatie.
- -
- k.
beschrijving hoe u aan de specifieke voorwaarden van een activiteit voldoet. Deze voorwaarden vindt u terug bij de activiteiten in deze regeling waarvoor u subsidie aanvraagt.
- a.
- II.
een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel.
- I.
- 4.
Dien de aanvraag in vóór 1 juli 2024.
Aanvragen die na 1 juli 2024 worden ingediend, nemen we niet meer in behandeling. Kunt u de aanvraag niet op tijd indienen en heeft u meer tijd nodig? Dien dan vóór 1 juli 2024 een verzoek tot uitstel in bij de gemeente. Het college beslist daarna op uw verzoek tot uitstel.
2.2 Beoordelen
De toetsing en beoordeling door de gemeente verloopt als volgt:
- 1.
Toets op compleetheid en juistheid
Wij toetsen eerst of uw aanvraag compleet en juist is ingediend. Mochten er stukken ontbreken, dan laten wij dit u weten. U krijgt dan een termijn om de ontbrekende of juiste stukken alsnog aan te leveren. Levert u de ontbrekende of juiste stukken niet binnen de gestelde termijn aan? Dan nemen wij uw aanvraag niet in behandeling.
- 2.
Inhoudelijke toets
Wij doen een inhoudelijke beoordeling aan de hand van het aanvraagformulier en het ingediende activiteitenplan. Wij toetsen hierbij ook of de activiteit waarvoor u subsidie aanvraagt aansluit bij één van de leidende thema’s van de Samenlevingsvisie Lansingerland.
- 3.
Financiële beoordeling
Hierbij kijken wij op basis van de vastgestelde begroting welk bedrag voor subsidie in aanmerking komt. De hoogte van het subsidiebedrag bepalen we mede op basis van de mate waarin de aanvraag aan de voorwaarden voldoet en het uiteindelijk beschikbare budget.
Let op: bij de beoordeling van de aanvragen houden we rekening met de diversiteit in vraag en aanbod en met een verdeling van het aanbod over verschillende doelgroepen.
2.3 Verlenen en beschikken
Nadat uw aanvraag is beoordeeld, neemt het college daarover een besluit. Hieronder leest u wat er daarna gebeurt.
- 1.
Het college besluit uiterlijk in december 2024 op uw subsidieaanvraag.
Let op: het college behoudt zich het recht voor om op onderdelen af te wijken van het daarin gestelde kader indien maatschappelijke ontwikkelingen of onvoorziene omstandigheden hiertoe aanleiding geven.
- 2.
U ontvangt een beschikking van de gemeente. Hierin leest u:
- -
hoe het college besloten heeft op uw subsidieaanvraag: het college kan de subsidie (deels) verlenen of (deels) weigeren;
- -
bij een toekenning: de hoogte van het subsidiebedrag en voor welke activiteiten. Daarnaast leest u een overzicht van de prestatieafspraken. Dit is een beschrijving van de onderdelen waar de activiteit aan moet voldoen.
- -
bij een weigering: de reden waarom het college de subsidie (deels) heeft geweigerd.
- -
- 3.
Bent u het niet eens met de beschikking of is die onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u de beschikking en het besluit van het college door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente Lansingerland.
- 4.
De subsidie wordt aan u uitbetaald. Bedragen tot en met € 7.500 betalen we in één keer uit. Bedragen tussen € 7.500 en € 50.000 betalen we uit in twee termijnen. Bedragen van meer dan € 50.000 betalen we uit in vier termijnen.
Toekennen van de subsidie houdt in dat een subsidie aan u wordt verleend: het is namelijk een voorlopige aanspraak op subsidiemiddelen. Pas bij de vaststelling van de subsidie stelt het college uw definitieve aanspraak op subsidie vast.
2.4 Informeren over de voortgang
Gedurende het subsidiejaar houdt u ons op de hoogte over de voortgang:
- 1.
U informeert de gemeente over relevante ontwikkelingen binnen de organisatie die mogelijk ook invloed hebben op het verloop van de activiteiten.
- 2.
Organisaties die een subsidiebedrag tussen € 7.500 en € 50.000 ontvangen dienen een tussentijdse verantwoording in op 1 mei en 1 september. Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen van meer dan € 50.000 dienen elk kwartaal een tussentijdse verantwoording in.
- 3.
Met individuele organisaties kunnen – onderbouwd - andere afspraken worden gemaakt. Deze afspraken worden opgenomen in de beschikking tot subsidieverlening.
2.5 Aanvraag tot vaststellen
Om uw definitieve aanspraak op de subsidie te beoordelen, moet u een verzoek tot vaststellen bij de gemeente indienen. Dit proces verloopt als volgt:
- 1.
Heeft u meer dan € 7.500 subsidie hebben ontvangen? Dien dan uiterlijk 1 juni 2026 een aanvraag in bij de gemeente om de subsidie – die u in 2025 heeft ontvangen - vast te stellen. Hiermee doet u een verzoek om definitief aanspraak te maken op het verleende subsidiebedrag. Dit doet u door aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor u de subsidie heeft aangevraagd, volledig of gedeeltelijk zijn verricht. Daarnaast moet u aantonen dat de prestatieafspraken zijn nagekomen.
Uw verzoek tot vaststelling bestaat uit de volgende punten:
- a.
Is de activiteit tegemoetgekomen aan de vraag?
- b.
Kwalitatieve omschrijving van de bereikte doelgroep.
- c.
Kwantitatieve omschrijving van de bereikte doelgroep (op jaarbasis en per training/ bijeenkomst/etc.)
- d.
Beschrijving van wijze waarop de doelgroep is bereikt.
- e.
Het bereikte resultaat.
- f.
De samenwerking met andere partijen in Lansingerland.
- g.
Inzicht in klachten/tevredenheid.
- h.
Uitgewerkt financieel plaatje per activiteit.
- a.
- 2.
Organisaties die meer dan € 50.000 subsidie hebben ontvangen, leveren naast de bovengenoemde gegevens ook uitgebreide jaarstukken en een accountantsverklaring in.
- 3.
Organisaties die in totaal een subsidiebedrag van maximaal € 7.500 hebben ontvangen, hoeven geen aanvraag tot vaststelling in te dienen. Die subsidies worden met de verlening direct vastgesteld. Wel vragen wij deze organisaties om vóór 1 juni 2026 een verslag in te dienen waaruit blijkt dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en of hierbij de beoogde doelgroep aanwezig was.
- 4.
Met de vaststelling beoordeelt de gemeente of de verleende subsidie doelmatig en rechtmatig is besteed. Indien de subsidie niet of niet volledig is besteed, kan de gemeente besluiten om de subsidie wat niet besteed is terug te vorderen.
Kunt u de aanvraag niet op tijd indienen en heeft u meer tijd nodig? Dien dan vóór 1 juni 2026 een verzoek tot uitstel in bij de gemeente. Het college beslist daarna op uw verzoek tot uitstel.
2.6 Vaststellen en beschikken
Na de beoordeling van uw aanvraag tot vaststelling kan de gemeente overgaan tot het definitief vaststellen van de subsidie:
- 1.
Het college neemt binnen 20 weken na 1 juni 2026 een besluit of de subsidie – die u in 2025 heeft ontvangen – doelmatig en rechtmatig is besteed. Hiermee stelt het college uw definitieve aanspraak op de subsidie vast. Het college besluit hierbij ook of subsidie wat niet is besteed moet worden teruggevorderd.
- 2.
U ontvangt een beschikking van de vaststelling van de subsidie. Hierin staat ook of u eventuele subsidie wat niet is besteed, moet terugbetalen.
- 3.
Bent u het niet eens met de beschikking of is die onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u de beschikking en het besluit van het college door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente Lansingerland.
- 4.
Als u subsidie moet terugbetalen, dan ontvangt u van ons een factuur.
3. Voorwaarden
Doelmatigheid en rechtmatigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten die de gemeente hanteert in het gehele subsidieproces. Om die reden geldt voor alle aanvragers van subsidies een aantal algemene voorwaarden. Daarnaast stellen we specifieke voorwaarden aan de activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd. Wanneer een organisatie of activiteit niet of onvoldoende aan de voorwaarden voldoet, vormt dit een grond om de subsidieaanvraag te weigeren.
3.1 Rechtmatigheid
Een subsidie is rechtmatig als de organisatie – die de subsidie aanvraagt - voldoet aan de voorwaarden die wij stellen. Bij de subsidieaanvraag toetsen wij aan deze voorwaarden.
Voorwaarden waar de organisatie aan moet voldoen
De Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018 noemt de algemene voorwaarden waaraan een organisatie moet voldoen. Naast deze algemene voorwaarden gelden er specifieke voorwaarden voor organisaties in het sociaal domein. Deze zijn veelal opgesteld overeenkomstig geldende wet- en regelgeving. Wanneer een organisatie een aanvraag indient, verwachten wij dat hij zowel aan de algemene als aan de specifieke voorwaarden voldoet.
Algemene voorwaarden
- •
De aanvrager is een organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit.
- •
Het doel van de organisatie is om zonder winstoogmerk producten te leveren, prestaties of activiteiten te verrichten.
- •
De producten, prestaties en activiteiten zijn ten behoeve van de inwoners van de gemeente Lansingerland.
Specifieke voorwaarden
- •
Het kunnen overleggen van een VOG: De professionele of vrijwilligersorganisatie die activiteiten uitvoert door en voor kwetsbare groepen zoals kinderen tot 18 jaar of voor volwassenen met een verstandelijke beperking moet een VOG kunnen overleggen voor hun bestuursleden en hun medewerkers die de activiteiten door en voor kinderen uitvoeren.
- •
Het werken met de Meldcode HGKM: De professionele organisatie die werkt met beroepskrachten heeft de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling ingevoerd voor de gehele organisatie. De vrijwilligersorganisatie is op de hoogte van deze meldcode en weet hoe ze moet handelen bij signalen van kindermishandeling of huiselijk geweld.
- •
Het werken met de verwijsindex SISA: Als er zorgen zijn om een ongezonde en onveilige ontwikkeling bij kinderen tot 18 jaar maken de professionals die activiteiten uitvoeren gebruik van de verwijsindex SISA (Samenwerkings Instrument Sluitende Aanpak).
- •
Het voldoen aan branche-regelgeving: De activiteiten van een professionele organisatie voldoen aan wet- en regelgeving die passend is bij de betreffende branche (denk hierbij aan cao’s en kwaliteitscertificering).
- •
Deskundige professionals: De professional beschikt over deskundigheid die gebruikelijk is in het vakgebied, met eventueel aanvullende scholingen.
- •
Normering inkomen: De organisatie voldoet aan de Wet normering topinkomens.
- •
AVG/privacy: De organisatie voldoet aan de eisen gesteld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en zet zich in voor een veilige uitwisseling en verwerking van persoonsgegevens. De organisatie werkt hiervoor met de overeenkomst omtrent persoonsgegevens van de gemeente Lansingerland en meldt datalekken bij het meldloket datalekken Autoriteit Persoonsgegevens.
- •
Calamiteitenprotocol: Organisaties die een subsidie ontvangen melden calamiteiten bij de betreffen-de toezichthouder. Het calamiteitenprotocol treft u in paragraaf 3.4 van dit hoofdstuk aan.
3.2 Doelmatigheid
De Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018 noemt de algemene voorwaarden waar een activiteit aan moet voldoen. Naast deze algemene voorwaarden gelden er specifieke voorwaarden voor subsidies Samenleving. De specifieke voorwaarden zijn gekoppeld aan de activiteiten waarvoor u subsidie kunt aanvragen en treft u bij de betreffende activiteiten aan.
Algemene voorwaarden
Een product, prestatie of activiteit moet een beoogd maatschappelijk nut hebben en gericht zijn op de inwoners van de gemeente Lansingerland.
Inhoudelijke voorwaarden voor activiteiten uit de subsidieregeling Samenleving
Binnen de subsidieregeling Samenleving subsidiëren we activiteiten die een bijdrage leveren aan de thema’s van de Samenlevingsvisie en aan de Cultuurnota ‘Bruisen-binden-boeien’ (met de onderliggende Cultuurhuizennota en Bibliotheeknota). Om dat te kunnen beoordelen vragen wij organisaties bij het indienen van een subsidieaanvraag een activiteitenplan in te dienen waarin een toelichting wordt gegeven op een aantal punten. Een overzicht van die punten treft u aan in paragraaf 2.1, lid 3, van deze subsidieregeling.
3.3 Verwachtingen
Wij vragen onze subsidiepartners om:
- •
een bijdrage te leveren in sociaal werkgeverschap (social return on investment);
- •
de activiteiten (zeker voor jongeren) te laten plaats vinden in een rookvrije omgeving; en
- •
bij activiteiten zoveel mogelijk de gezonde keuzes voor voeding en beweging te stimuleren.
Inclusieve samenleving
Wij verwachten van de organisaties ook dat zij de zichtbaarheid en de sociale acceptatie van groepen mensen verhogen en bijdragen aan een inclusieve deelname aan de activiteiten. Dat kan door:
- •
activiteiten te verrichten die bijdragen aan ontmoeten en verbinden van mensen uit verschillende groepen;
- •
activiteiten te verrichten voor groepen mensen die moeite hebben om te participeren aan de samenleving;
- •
het treffen van voorzieningen die bijdragen aan inclusie en diversiteit;
- •
activiteiten te verrichten die bijdragen aan gendergelijkheid of LHBTI-gelijkheid.
3.4 Protocol Melding van Calamiteiten
We voegen een verwijzing naar het Protocol Melding van Calamiteiten toe aan deze subsidieregeling. We brengen hiermee de wettelijke plicht om calamiteiten te melden onder de aandacht bij de organisaties. Dit geldt voor alle organisaties die taken uitvoeren die onder de Wmo 2015 en Jeugdwet vallen. De hoogte van de verstrekte subsidie en de locatie van de activiteiten spelen geen rol.
Organisaties die een subsidie ontvangen, melden de calamiteiten bij de betreffende toezichthouder
- •
Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van jeugdhulp worden gemeld aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd via het Meldformulier Meldingen Jeugd op de website van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
- •
Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van overige algemene voorzieningen worden gemeld aan de GGD Haaglanden via het Meldingsformulier Wmo Toezicht op de website van de GGD Haaglanden.
Wanneer er sprake is van een verhoogd risico op agressie worden er voldoende maatregelen genomen om de risico’s zo objectief mogelijk in te schatten en de veiligheid van andere jeugdigen, personeel en de maatschappij zo goed mogelijk te waarborgen.
Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van jeugdhulp
- 1.
Het vermoeden dat er een onnatuurlijke dood heeft plaatsgevonden.
- 2.
Ernstige mishandeling of zwaar (blijvend) letsel van een kind of jongere in de gezinssituatie waardoor acuut ingrijpen van buiten nodig is.
- 3.
Ernstige mishandeling of zwaar (blijvend) letsel van een jeugdige in een instelling door een medewerker van de instelling of een andere jeugdige.
- 4.
Ernstig geweld (zwaar letsel) tegen medewerkers van een instelling, die met jeugdigen en hun ouders/verzorgers werken, door de jeugdige of ouder/verzorger.
- 5.
Overige situaties met mogelijk grote maatschappelijke impact of onrust tot gevolg: ernstig grens-overschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel grensoverschrijdend gedrag door jeugdigen, ouders, professionals of verzorgers.
- 6.
Overige situaties rond een jeugdige tot 23 jaar die (kunnen) leiden tot (landelijke/ regionale/ stedelijke) media-aandacht.
- 7.
Vermissing:
- a.
Jeugdige is niet binnen 24 uur teruggekeerd in de gesloten instelling en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.
- b.
Er heeft zich een incident voorgedaan tijdens de vermissing (jeugdige is betrokken bij of slachtoffer van een (seksueel) misdrijf.
- c.
De jeugdige is jonger dan 13 jaar.
- a.
Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van overige algemene voorzieningen
- 1.
Het overlijden van een cliënt.
- 2.
Het overlijden van een ander als gevolg van het handelen van een cliënt.
- 3.
Ernstig en/of blijvend lichamelijk en psychisch letsel van een cliënt of van een ander als gevolg van het handelen van een cliënt.
- 4.
Ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel door en jegens cliënten, door hulpverleners, ouders of verzorgers.
- 5.
Vermissing van een cliënt:
- a.
Volwassene is niet binnen 24 uur teruggekeerd in een instelling en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.
- b.
Volwassene is onverwacht verdwenen en het is onbekend waar hij/zij nu is, waarbij de afwezigheid afwijkend is ten opzichte van het normale gedrag en het in het belang van de vermiste persoon is dat deze wordt gevonden.
- a.
- 6.
Fysiek, psychisch en/of seksueel grensoverschrijdend gedrag bij verstrekking van een voorziening (jegens een cliënt door een beroepskracht of een andere cliënt).
4 Samenleving
Hoofddoel 1 |
||
De samenleving is in staat om inwoners zo gezond, veilig en zelfstandig als mogelijk te laten participeren |
||
Onderdelen |
Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren? |
|
|
|
|
|
|
4.1 Activiteiten waarbij inwoners bijdragen aan leefbare wijken en aan een veerkrachtige en inclusieve samenleving
Samenleving A1 |
Het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema Leefbaarheid & veiligheid: veerkrachtige samenleving |
|
Omschrijving activiteit |
Activiteiten gericht op het vanuit georganiseerd verband verstrekken van advies aan het college van B&W aangaande beleidsontwikkeling met een relatie tot het sociaal domein. |
Voorwaarden |
Zie Hoofdstuk 3 van de Verordening Sociaal Domein 2023. |
Budget |
De hoogte van de subsidie wordt vastgesteld in overleg met de gemeente, op basis van Hoofdstuk 3 van de Verordening Sociaal Domein 2023. De subsidie wordt verstrekt aan één organisatie, namelijk de Adviesraad Sociaal Domein. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema Leefbaarheid & veiligheid: leefbare wijken |
|
Omschrijving activiteit |
|
Voorwaarden |
|
Budget |
Voor de buurtbemiddeling in de vrije sector en koopwoningen stelt de gemeente de subsidie vast op basis van 25-50 zaken per jaar en de daarvoor benodigde professionele coördinatie en scholing van vrijwilligers. Voor de bemiddeling in de sector sociale huur verloopt de financiering via 3B Wonen. Dat betekent dat er voor Buurtbemiddeling sprake is van gemengde financiering. Uitgangspunt daarbij is dat de gemeente hetzelfde bedrag bekostigt als 3B Wonen voor de totale opdracht. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: de inclusieve samenleving |
|
Omschrijving activiteit |
Toegang tot een laagdrempelige voorziening ter behandeling van klachten over discriminatie. Inwoners kunnen per post, elektronisch, telefonisch en persoonlijk een klacht indienen over discriminatie. Het gaat om de volgende taken:
|
Voorwaarden |
De activiteit moet voldoen aan de Wet gemeentelijke antidiscriminatie-voorzieningen (WGA), het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorziening en de gemeentelijke Verordening Antidiscriminatievoorziening. |
Budget |
Er is sprake van slechts één door de gemeente te subsidiëren organisatie. De subsidie wordt berekend en toegekend op basis van een begroting en activiteitenplan in een subsidieaanvraag. De hoogte van de subsidie kan nooit meer bedragen dan de vergoeding die de gemeente van het Rijk ontvangt voor een Anti Discriminatie Voorziening op basis van de WGA. |
4.2 Activiteiten waarbij Inwoners bijdragen aan een veerkrachtige en gezonde samenleving
Samenleving B1 |
Het vergroten van de vrijwillige inzet |
Een informatiepunt voor vrijwilligers (en voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt) |
|||
De activiteit draagt bij aan de thema’s leefbaarheid & veiligheid en gezondheid: veerkrachtige samenleving en netwerkkracht |
|||
Omschrijving activiteit |
Een informatiepunt voor vrijwilligers moet zich in ieder geval richten op: (1) Coördinatie en afstemming
(2) Bekendheid en promotie
(3) Informatie, advies en ondersteuning
(4) Deskundigheidsbevordering
(5) Innovatie en ontwikkeling
|
||
Voorwaarden |
De activiteit informatiepunt voor vrijwilligers moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
|
||
Budget |
Slechts één informatiepunt kan voor subsidie van deze activiteit in aanmerking komen. |
Samenleving B2 |
Het versterken van de omgeving |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: mentale veerkracht en netwerkkracht |
|
Omschrijving activiteit |
Een informatiepunt mantelzorgers en verzorgers voor moet zich in ieder geval richten op: (1) Coördinatie en afstemming van
(2) Bekendheid en promotie
(3) Informatie, advies en ondersteuning
(4) Deskundigheidsbevordering
(5) Innovatie en ontwikkeling
|
Voorwaarden |
|
Budget |
Subsidiëring wordt gedaan aan één steunpunt mantelzorg. |
|
|
De activiteit draagt bij aan de thema’s leefbaarheid & veiligheid en gezondheid: veilige leefomgeving en mentale veerkracht |
|
Omschrijving activiteit |
|
Voorwaarden |
De activiteiten zijn gericht op het verstrekken van informatie over onder-werpen die onder de verantwoordelijkheid van de Wmo, Jeugdwet en Wet publieke gezondheid vallen. Aanvullend gelden de volgende voorwaarden:
|
Budget |
|
3. Begeleiding en ondersteuning door geschoolde vrijwilligers of professionals |
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: mentale veerkracht |
|
Omschrijving activiteit |
Individuele of groepsgesprekken waarin mantelzorgers worden ondersteund in de zorg voor hun naaste. |
Voorwaarden |
Het betreft kortdurende begeleiding (maximaal 5 gesprekken). |
Budget |
De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal € 85 per uur. |
Samenleving B3 |
Het ontlasten van ouders/verzorgers en mantelzorgers |
1 Hulp door vrijwilligers |
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: netwerkkracht |
|
Omschrijving activiteit |
De activiteiten worden verricht in en om het huis en zijn gericht op het voorkomen van overbelasting, zoals bijvoorbeeld hulp bij praktische zaken, oppashulp, palliatieve zorg of respijtzorg. De hulp biedt een lichte steun aan inwoners om zelfstandigheid te behouden of te versterken. Denk hierbij aan:
|
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële bijdrage per activiteit. |
5 Jeugd
Hoofddoel 2 |
|||
0-18 jarigen ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners |
|||
Onderdelen |
Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren? |
||
|
|
||
|
|
5.1 Activiteiten die bijdragen aan de gezondheid en kansengelijkheid
Jeugd A1 |
Het bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid en de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. |
Jeugdgezondheidszorg |
|
De activiteit draagt bij aan de thema’s gezondheid en kansengelijkheid: gezonde leefstijl, mentale veerkracht en ontwikkeling en ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
De taken van CJG Rijnmond die voortvloeien uit het basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg van de Wet publieke gezondheid. |
Voorwaarden |
|
Budget |
Het budget wordt vastgesteld conform de kindprijs voor het basistakenpakket, waarover afspraken worden gemaakt in de Raad voor het Publiek Belang. |
Jeugd A2 |
Het ontwikkelen van opvoedingsvaardigheden |
Bijeenkomsten, trainingen, trajecten. |
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: ontwikkeling en ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
Activiteiten die gericht zijn op ouders/verzorgers en het verstevigen van hun opvoedvaardigheden en ouderschap. De activiteiten zijn preventief van aard. Doel van de activiteit is dat ouders/verzorgers meer kennis hebben van de ontwikkeling van hun kind(eren) en ouders/verzorgers hun kind(eren) van 0-18 jaar beter leren ondersteunen. |
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële prijs per activiteit, dat wil zeggen kostprijs dekkend. |
Jeugd A3 |
Het ontwikkelen van vaardigheden om relaties aan te gaan en een netwerk op te bouwen |
Vrijetijdsactiviteiten |
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: netwerkkracht |
|
Omschrijving activiteit |
Recreatieve en educatieve buitenschoolse activiteiten gericht op ontmoeting en recreatie waar jongeren hun sociale netwerk kunnen uitbreiden en sociale vaardigheden opdoen. Deze activiteiten kunnen zowel in een locatie als in de buitenruimte plaatsvinden. Het betreft:
Let op: Reguliere sportactiviteiten uitgevoerd door bij het NOC*NSF aangesloten sportorganisaties komen niet voor subsidie in aanmerking. |
Voorwaarden |
|
Budget |
Algemeen Een organisatie kan voor het onderdeel vrijetijdsactiviteiten maximaal € 5.000,- subsidie ontvangen, ook als de organisatie meerdere activiteiten uitvoert.
|
Jeugd A4 |
Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl |
Bijeenkomsten, advies en trainingen |
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: gezonde leefstijl en mentale gezondheid |
|
Omschrijving activiteit |
Activiteiten gericht op de ontwikkeling en bevordering van een gezonde leefstijl, zoals voeding, beweging en middelengebruik. |
Voorwaarden |
De activiteit geeft informatie over onderwerpen die onder de verantwoorde-lijkheid van de Jeugdwet, Wmo en Wet publieke gezondheid vallen.
|
Budget |
Reële prijs per activiteit, dat wil zeggen kostprijs dekkend. |
Jeugd A5 |
Het ontwikkelen van talenten en taalkundige vaardigheden |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: ontwikkeling en ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
Het bieden van gesubsidieerde peuteropvang aan peuters van 2 tot 4 jaar die binnen de gemeentelijke doelgroep vallen. |
Voorwaarden |
Doelgroep peuteropvang
Aanvraag
Aanbod peuteropvang
Locatie peuteropvang
Tarieven
|
Budget |
Het toegekende subsidiebedrag is afhankelijk van het beschikbare subsidie-budget voor peuteropvang, het aantal gemeentelijke doelgroepkinderen, het gezinsinkomen, het gehanteerde uurtarief en het aantal uur per week dat wordt aangeboden. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: ontwikkeling en ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
Om onderwijsachterstanden te bestrijden stimuleert gemeente Lansingerland deelname aan Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE). Het doel van deze subsidieregeling is om ieder kind uit Lansingerland met zo min mogelijk achterstand te laten instromen in het basisonderwijs en de peuter de kans te geven om zich op jonge leeftijd te ontwikkelen en ontplooien. Wij subsidiëren:
Aanbieders die voor deze subsidie in aanmerking komen zijn: kinderopvangorganisaties en organisaties die met een bewezen aanpak bijdragen aan de hierboven genoemde doelstelling. |
Voorwaarden |
Doelgroep VVE
Locatie peuteropvang met VVE
Aanbod VVE in de peuteropvang
Overige voorwaarden
|
Budget |
Jaarlijks ontvangt de gemeente een Rijksbijdrage voor onderwijs-achterstanden. Dit bedrag vormt het maximale beschikbare budget waaruit subsidie verleend kan worden voor onderwijsachterstanden. Indien het totale aangevraagde bedrag aan subsidie hoger is dan het maximaal beschikbare budget, worden de aangevraagde subsidies naar evenredigheid verminderd. |
5.2 Activiteiten die bijdragen aan de bestaanszekerheid en kansengelijkheid
Jeugd B1 |
Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: gelijkwaardige dienstverlening |
|
Omschrijving activiteit |
De organisatie zorgt voor een laagdrempelige, integrale toegang waarin vraagverheldering plaatsvindt en toeleiding naar passende interventie. De organisatie voert de volgende taken uit binnen deze activiteit:
|
Voorwaarden |
Toegang voor jongeren in de leeftijd van 0-18 jaar wordt uitgevoerd door CJG Rijnmond op basis van de met de gemeente overeengekomen werkwijze en afspraken. |
Budget |
Het budget wordt vastgesteld na afstemming met CJG Rijnmond. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: gelijkwaardige dienstverlening |
|
Omschrijving activiteit |
Onafhankelijke cliëntondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. |
Voorwaarden |
|
Budget |
|
Jeugd B2 |
Laagdrempelige en/of kortdurende inzet |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: eigen regie |
|
Omschrijving activiteit |
Vormen van lichte en/of kortdurende ondersteuning die erop gericht is gezinnen (weer) te begeleiden naar zelfredzaamheid. |
Voorwaarden |
|
Budget |
|
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: eigen regie en/ of kansengelijkheid: ontwikkeling ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
Expertise op het gebied van opgroeien en opvoeden waar kinderen/jongeren en hun ouders in Lansingerland gebruik van kunnen maken. |
Voorwaarden |
|
Budget |
|
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: inclusieve samenleving |
|
Omschrijving activiteit |
Kinderen die in een financieel niet of minder draagkrachtig gezin in de gelegenheid bieden om te kunnen sporten en/of aan cultuurbeoefening te doen. |
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële prijs per activiteit. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: ontwikkeling en ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
Preventief aanbod voor kinderen met problematisch of (dreigend) crimineel gedrag. Denk hierbij aan jongeren die diefstal plegen, vandalisme of dader (of slachtoffer) van sexting. Ook laat rondhangen op straat of ander signalerend gedrag kan voorkomen. |
Voorwaarden |
|
Budget |
€ 80.000,- |
6 Volwassenen
Hoofddoel 3 |
|||
18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids- en maatschappelijke participatie |
|||
Onderdelen |
Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren? |
||
|
|
||
|
|
6.1 Activiteiten die bijdragen aan gelijkwaardige dienstverlening en gezonde leefstijl
Volwassenen A1 |
Tijdig signaleren en toe leiden naar passende ondersteuning |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: gelijkwaardige dienstverlening |
|
Omschrijving activiteit |
|
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële prijs per activiteit. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: gelijkwaardige dienstverlening |
|
Omschrijving activiteit |
|
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële prijs per activiteit. |
Volwassenen A2 |
Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl voor risicogroepen |
Preventieve trainingen en bijeenkomsten voor risicogroepen |
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: gezonde leefstijl |
|
Omschrijving activiteit |
|
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële prijs per activiteit. |
6.2 Passende hulp en ondersteuning dragen bij aan bestaanszekerheid, gezondheid en kansengelijkheid
Volwassenen B1 |
Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: gelijkwaardige dienstverlening |
|
Omschrijving activiteit |
De organisatie zorgt voor een laagdrempelige, integrale toegang waarin vraagverheldering plaatsvindt en toeleiding naar passende interventie. De organisatie voert de volgende taken uit binnen deze activiteit:
|
Voorwaarden |
Toegang van inwoners in de leeftijd van 18 tot 67 jaar wordt uitgevoerd op basis van de met de gemeente overeengekomen werkwijze en afspraken. |
Budget |
Het budget wordt vastgesteld na afstemming met de aanvrager. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: gelijkwaardige dienstverlening |
|
Omschrijving activiteit |
Onafhankelijke cliëntondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. |
Voorwaarden |
|
Budget |
De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied. |
Volwassenen B2 |
Laagdrempelige en/of kortdurende inzet |
1. Hulp door vrijwilligers |
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: netwerkkracht |
|
Omschrijving activiteit |
De vrijwilliger biedt een lichte steun aan de inwoner om zelfstandigheid te behouden of te versterken. Denk hierbij aan:
|
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële bijdrage per activiteit. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: eigen regie |
|
Omschrijving activiteit |
Het verstrekken van kleding aan Lansingerlandse inwoners met een laag inkomen. Dit zijn inwoners met een inkomen van maximaal 130% van het wettelijk minimumloon per maand. |
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële prijs per activiteit. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: eigen regie |
|
Omschrijving activiteit |
Het verstrekken van voedselpakketten aan Lansingerlandse inwoners met een laag inkomen. |
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële prijs per activiteit. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: inclusieve samenleving |
|
Omschrijving activiteit |
Inwoners vanaf 18 jaar met weinig financiële draagkracht de gelegenheid bieden om te kunnen sporten en/of aan cultuurbeoefening te doen; |
Voorwaarden |
|
Budget |
45.000 |
5. Begeleiding of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers |
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: Eigen regie en doenvermogen |
|
Omschrijving activiteit |
|
Voorwaarden |
|
Budget |
|
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: Eigen regie |
|
Omschrijving activiteit |
Onder deze activiteit valt onder meer het (kortdurend) advies en cliënt-begeleiding aan volwassenen. |
Voorwaarden |
|
Budget |
De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied. |
Volwassenen C3 |
Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: Mentale veerkracht |
|
Omschrijving activiteit |
Een ontmoetingsmogelijkheid voor inwoners met (langdurige) psychische, psychiatrische en psychosociale problemen. De inloop is gericht op het structureren van dagelijkse bezigheden van gebruikers van de inloop. |
Voorwaarden |
|
Budget |
Er is sprake van slechts één door de gemeente te subsidiëren organisatie. |
Volwassenen C4 |
Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema veiligheid & leefbaarheid: Veilige leefomgeving |
|
Omschrijving activiteit |
Begeleiding Huiselijk geweld Hulpverleningstrajecten voor volwassenen en kinderen die met huiselijke geweld en kindermishandeling te maken hebben. De activiteit is gericht op het voorkomen van (herhaling van) huiselijk geweld en kindermishandeling. |
Voorwaarden |
|
Budget |
De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied. |
7 Ouderen
Hoofddoel 4 |
|||
Inwoners van 67 jaar en ouder blijven zo lang mogelijk zelfstandig thuis. |
|||
Onderdelen |
Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren? |
||
|
|
||
|
|
||
|
|
7.1 Activiteiten die bijdragen aan gezondheid en bestaanszekerheid
Ouderen A1 |
Fit en gezond: gezondheid & functiebehoud en financieel & digitaal fit |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: gezonde leefstijl en mentale veerkracht |
|
Omschrijving activiteit |
Cursussen en trainingen die zich richten op:
|
Voorwaarden |
|
Budget |
De kostprijs van (professionele) inzet, inclusief overhead en huisvesting, bepalen we op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied. De deelnemers betalen een reële bijdrage. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: gezonde leefstijl |
|
Omschrijving activiteit |
Beweegactiviteiten in groepsverband voor inwoners die geen aansluiting vinden binnen het verenigingsleven. De activiteiten kunnen zowel in een locatie als in de buitenruimte plaatsvinden. |
Voorwaarden |
|
Budget |
Het betreft een cofinanciering waarbij de deelnemers een passende bijdrage betalen. |
Ouderen A2 |
Betrokkenheid en ertoe doen |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: netwerkkracht |
|
Omschrijving activiteit |
NB: Reguliere sportactiviteiten vallen niet hieronder en komen dan ook niet voor subsidie in aanmerking. |
Voorwaarden |
|
Budget |
Het betreft een cofinanciering waarbij de deelnemers een passende bijdrage betalen. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: mentale veerkracht en netwerkkracht |
|
Omschrijving activiteit |
Groepsactiviteit gericht op het vergroten van het sociale netwerk en de bestrijding van eenzaamheid. |
Voorwaarden |
|
Budget |
De kostprijs voor de ondersteuning bepalen we op basis van de benodigde inzet van de professional. |
7.2 Activiteit die bijdraagt aan een voorspelbare overheid
Ouderen B1 |
Ketenaanpak |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: voorspelbare overheid |
|
Omschrijving activiteit |
Het coördineren en afstemmen van de lokale activiteiten rondom het thema eenzaamheid. |
Voorwaarden |
De organisatie geeft invulling aan de volgende activiteiten:e
|
Budget |
Kostprijs op basis van de benodigde inzet. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: voorspelbare overheid |
|
Omschrijving activiteit |
Het coördineren en afstemmen van de activiteiten van de partners uit de Dementieketen Lansingerland. |
Voorwaarden |
De organisatie geeft invulling aan de volgende activiteiten:
|
Budget |
Kostprijs op basis van de benodigde inzet. |
7.3 Passende hulp en ondersteuning
Ouderen C1 |
Laagdrempelige en integrale vraagverheldering |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: gelijkwaardige dienstverlening |
|
Omschrijving activiteit |
De organisatie zorgt voor een laagdrempelige, integrale toegang waarin een vraagverheldering plaatsvindt en toeleiding naar een passende interventie. De organisatie voert de volgende taken uit binnen deze activiteit:
|
Voorwaarden |
Toegang inwoners van 67 jaar en ouder wordt uitgevoerd op basis van de met de gemeente overeengekomen werkwijze en afspraken. |
Budget |
Het budget wordt vastgesteld na afstemming met de aanvrager. |
Ouderen C2 |
Laagdrempelige en/of kortdurende inzet |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: eigen regie en doenvermogen |
|
Omschrijving activiteit |
Hulp of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers waardoor minder zelfredzame inwoners zo zelfredzaam mogelijk kunnen wonen, leven en participeren. Voorbeelden:
|
Voorwaarden |
|
Budget |
|
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema Bestaanszekerheid: eigen regie en doenvermogen |
|
Omschrijving activiteit |
Onder deze activiteit valt onder meer het (kortdurend) ouderenadvies, cliëntbegeleiding aan ouderen, bemoeizorg en begeleiding huiselijk geweld/ ouderenmishandeling. Bemoeizorg De activiteit is gericht op ouderen die benodigde zorg mijden. De inspanningen ten behoeve van de zorgmijder richten zich op:
Begeleiding Huiselijk geweld/ouderenmishandeling Hulpverleningstrajecten voor ouderen die met huiselijk geweld te maken hebben. De activiteit is gericht op het voorkomen van (herhaling van) huiselijk geweld en ouderenmishandeling. |
Voorwaarden |
Ouderenadvies
Voor zowel bemoeizorg als voor begeleidingstrajecten bij huiselijk geweld/ ouderenmishandeling geldt dat:
|
Budget |
De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal € 85. |
|
|
De activiteit draagt bij aan het thema gezondheid: mentale veerkracht en netwerkkracht |
|
Omschrijving activiteit |
Dagbesteding voor minder zelfredzame ouderen |
Voorwaarden |
|
Budget |
Reële prijs per activiteit/per inwoner. |
8 Cultuur
Hoofddoel 5 |
|||
Inwoners van alle leeftijden ervaren cultuur in de breedste zin van het woord |
|||
Onderdelen |
Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren? |
||
|
|
8.1 Ontwikkeling en ontplooiing van inwoners en een passend cultureel voorzieningenaanbod
Cultuur A1 |
Het geven van publieke toegang tot informatie en cultuur |
1. Bibliotheekwerk |
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: ontwikkeling en ontplooiing en aan het thema veiligheid & leefbaarheid: passend voorzieningenaanbod |
|
Omschrijving activiteit |
Het vervullen van een bibliotheekfunctie gericht op het:
|
Voorwaarden |
Ten aanzien van het bibliotheekwerk gelden de bepalingen van de Bibliotheekwet. Inhoudelijke voorwaarden worden nader uitgewerkt in de Beleidsnota Bibliotheekwerk Lansingerland. Jaarlijks wordt een uitvoeringsovereenkomst aangegaan tussen drie partijen (gemeente Lansingerland, gemeente Pijnacker-Nootdorp en de Bibliotheek Oostland). Deze uitvoeringsovereenkomst wordt uiterlijk vastgesteld op 31 december van het jaar voorafgaand aan het subsidie-jaar en ondertekend door de drie genoemde partijen. De uitvoerings-overeenkomst bevat een nadere uitwerking van de inhoudelijke voorwaarden die door de betrokken gemeenten zijn vastgelegd in hun beleidskader (Beleidsnota Bibliotheekwerk Lansingerland en Subsidie-beleidskader Pijnacker-Nootdorp) en de vertaling daarvan in de voor het betreffende jaar geldende prestatieafspraken met beide gemeenten en de onderlinge afstemming daarvan. |
Budget |
Er is sprake van slechts één door de gemeente te subsidiëren organisatie, namelijk de Stichting Bibliotheek Oostland. |
2. Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) |
|
De activiteit draagt bij aan het thema bestaanszekerheid: doenvermogen |
|
Omschrijving activiteit |
Informatiepunten Digitale Overheid zijn fysieke, laagdrempelige hulppunten waar burgers terecht kunnen voor:
|
Voorwaarden |
Ten aanzien van de Informatiepunten Digitale Overheid gelden de bepalingen zoals vastgelegd in de Rijksregeling specifieke uitkering Informatiepunten Digitale Overheid. Inhoudelijke prestatieafspraken worden jaarlijks uitgewerkt in een uitvoeringsplan tussen subsidieontvanger en gemeente Lansingerland. Dit uitvoeringsplan wordt uiterlijk vastgesteld op 31 december van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar. Het uitvoeringsplan heeft betrekking op de vijf bovengenoemde activiteiten. Daarnaast biedt het inzicht in de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente en subsidieontvanger op het gebied van:
Jaarlijkse verantwoording vindt plaats middels aanlevering van minimaal de volgende gegevens:
|
Budget |
Er is sprake van slechts één door de gemeente te subsidiëren organisatie, namelijk de Stichting Bibliotheek Oostland. |
Cultuur A2 |
Het versterken van de sociale structuur middels het toegankelijk maken en presenteren van kunst, cultuur en erfgoed (cultuurparticipatie) |
1. Toegankelijk maken van kunst en cultuur |
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: inclusieve samenleving en ontwikkeling & ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
Laagdrempelige recreatieve culturele en kunst activiteiten in groeps-verband waar inwoners aan kunnen deelnemen. Inwoners zijn in de gelegenheid om kunst en cultuur te ervaren, elkaar te ontmoeten en hun sociale netwerk duurzaam uit te breiden. Betrokkenheid en verbinding staan centraal. Deze activiteiten kunnen plaatsvinden in een accommodatie of in de buitenruimte en georganiseerd worden door vrijwilligersorganisaties zoals verenigingen, professionele organisaties en in samenwerking tussen organisaties. |
Voorwaarden |
De activiteiten zijn gericht op het opbouwen en onderhouden van het sociale netwerk middels kunst en cultuur. Daarnaast dragen zij middels ontmoeting bij aan het vergroten van de sociale cohesie in de gemeente. Organisaties die zich bezighouden met activiteiten op het gebied van cultuureducatie:
De activiteiten op het gebied van cultuureducatie en cultuurparticipatie:
Voor professionele organisaties geldt dat:
|
Budget |
Reële bijdrage per organisatie en/of activiteit. |
2. Presenteren van kunst en cultuur |
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: inclusieve samenleving en ontwikkeling & ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
Laagdrempelige recreatieve culturele en kunst presentaties waar inwoners aan kunnen deelnemen in hun vrije tijd om cultuur te ervaren en beleven. Inwoners zijn in de gelegenheid om kunst en cultuur te ervaren, elkaar te ontmoeten en hun sociale netwerk uit te breiden. Betrokkenheid, samenwerking en inspiratie staan centraal. Deze activiteiten kunnen plaatsvinden in een accommodatie of in de buitenruimte en georganiseerd worden door vrijwilligersorganisaties zoals verenigingen, professionele organisaties en in samenwerking tussen organisaties. |
Voorwaarden |
De activiteiten zijn gericht op het opbouwen en onderhouden van het sociale netwerk middels kunst en cultuur. Daarnaast verrijken de activiteiten de kennis van de deelnemers, dragen zij bij aan behoud en ontwikkeling van creativiteit en inspiratie en dragen zij middels ontmoeting bij het vergroten van de sociale cohesie. Organisaties die zich bezighouden met activiteiten op het gebied van cultuureducatie:
De activiteiten op het gebied van cultuureducatie en cultuurparticipatie:
Voor professionele organisaties geldt dat:
|
Budget |
Reële bijdrage per activiteit. |
3. Cultuurhistorie en erfgoed van Lansingerland onder de aandacht brengen |
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: ontwikkeling & ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
Laagdrempelige activiteiten waarmee de cultuurhistorie en erfgoed van Lansingerland onder de aandacht worden gebracht van de inwoners. Inwoners zijn in de gelegenheid cultuurhistorie en erfgoed te ervaren, elkaar te ontmoeten en hun sociale netwerk uit te breiden. Betrokkenheid, samenwerking en inspiratie staan centraal. Deze activiteiten kunnen plaatsvinden in een accommodatie of in de buitenruimte en georganiseerd worden door vrijwilligersorganisaties zoals verenigingen, professionele organisaties en in samenwerking tussen organisaties. |
Voorwaarden |
De activiteiten verrijken de kennis van de deelnemers, dragen bij aan behoud en ontwikkeling van creativiteit en inspiratie en dragen middels ontmoeting bij het vergroten van de sociale cohesie. Organisaties die zich bezighouden met activiteiten op het gebied van erfgoed en cultuurhistorie:
Let op: het gaat hier niet om investeringen in gemeentelijke, rijks- of archeologische monumenten. Publicaties worden uitgesloten van subsidiering. |
Budget |
Reële bijdrage per activiteit. |
Cultuur A3 |
Het ontwikkelen van kennis op het gebied van kunst en cultuur (cultuureducatie) |
1. Kennisontwikkeling op het gebied van kunst en cultuur |
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid: ontwikkeling & ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
De organisatie draagt bij aan de ondersteuning en ontwikkeling van scholen en culturele instellingen bij het geven van kwalitatief cultuuronderwijs. De activiteiten zijn gericht op implementatie, verdieping en borging van cultuureducatie in het (basis)onderwijs middels culturele leerlijnen. Specifiek richt de organisatie zich op het ondersteunen van het (basis)onderwijs op het gebied van kunst en cultuur door deskundig-heidsbevordering van leerkrachten via vraaggericht trainingen, lessen, co-teaching, inspiratie en scholing en het bevorderen van de samenwerking tussen scholen en culturele aanbieders. |
Voorwaarden |
De organisatie richt zich op de doelstellingen van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Het programma heeft als doel: goed cultuuronderwijs op elke school en voor ieder kind. Het doel wordt bereikt door de volgende samenhangende punten:
Door middel van de stimulering van goed cultuuronderwijs voor ieder kind draagt de organisatie bij aan de ontwikkeling van jonge mensen tot kritische volwassenen met creatieve vaardigheden, een brede blik op de wereld en kennis van 21ste-eeuwse vaardigheden zoals verbeeldings-kracht, waarnemingsvermogen en communicatieve vaardigheden. |
Budget |
Er is sprake van slechts één door de gemeente te subsidiëren organisatie, namelijk de Cultuurtrein via Bibliotheek Oostland. De subsidiering omvat de directe matching van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit en staat gelijk aan de Rijksbijdrage. |
2. Cultuurdeelname voor de jeugd |
|
De activiteit draagt bij aan het thema kansengelijkheid ontwikkeling & ontplooiing |
|
Omschrijving activiteit |
Laagdrempelige recreatieve culturele en kunst activiteiten waar jeugdige inwoners tot 18 jaar aan kunnen deelnemen. Jeugdige inwoners tot 18 jaar zijn in de gelegenheid om kunst en cultuur te ervaren en talenten te ontwikkelen. Bij de ontwikkeling van talenten en vaardigheden staat sociale ontmoeting, ontwikkeling en inspiratie centraal. Deze activiteiten kunnen plaatsvinden in een accommodatie of in de buitenruimte en georganiseerd worden door vrijwilligersorganisaties zoals verenigingen, professionele organisaties en in samenwerking tussen organisaties. |
Voorwaarden |
De kunst en cultuur activiteiten zijn gericht op jeugdigen tot 18 jaar. Organisaties die zich bezighouden met activiteiten op het gebied van cultuureducatie:
De activiteiten op het gebied van cultuureducatie en cultuurparticipatie:
Voor professionele organisaties geldt dat:
|
Budget |
Reële bijdrage per activiteit. |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl