Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Bunnik

Geldend van 27-04-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Bunnik

De raad van de gemeente Bunnik,

gelezen het voorstel van het college van 5 maart 2024;

gelet op:

Artikel 84 en 149 van de Gemeentewet;

Artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

Artikel 2.10 van de Jeugdwet;

Artikel 47 van de Participatiewet;

Artikel 2 Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Bunnik 2020;

overwegende dat:

er een nauwe samenhang bestaat tussen de aandachtsgebieden van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;

het inmiddels gebruikelijk is om de door genoemde wetten begrensde aandachtsgebieden te typeren als het ‘sociaal domein’;

de adviesraad en het college van burgemeester en wethouders het belangrijk vinden om ingezetenen van de gemeente Bunnik te betrekken bij de beleidsontwikkeling van het sociaal domein;

besluit vast te stellen de ‘Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Bunnik’

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    sociaal domein: de beleidsterreinen behorend tot de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet en de daarmee samenhangende onderwerpen (zoals jeugd, senioren, armoede, schuldhulpverlening);

  • b.

    de wethouder: de portefeuillehouder(s) Jeugdwet, Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • c.

    de contactambtenaar: de door de gemeente aangewezen ambtenaar die fungeert als aanspreekpunt voor de Adviesraad Sociaal Domein;

  • d.

    de adviesraad: de Adviesraad Sociaal Domein;

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    gemeente: gemeente Bunnik.

Artikel 2 Reikwijdte van de verordening

Deze verordening is van toepassing op de Adviesraad Sociaal Domein die het college adviseert.

Artikel 3 Doelstelling van de Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De adviesraad heeft als doelstelling te bewerkstelligen dat ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, vanuit een onafhankelijke positie betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid op het gebied van het sociaal domein. De adviesraad heeft in dat kader de volgende doelstellingen:

    • a.

      Actief bij te dragen aan de totstandkoming of evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein. Zodanig dat alle inwoners van de gemeente op basis van zelfredzaamheid optimaal kunnen participeren in de samenleving;

    • b.

      Een onafhankelijke visie te bieden, gestoeld op de kennis en ervaring van de leden van deze adviesraad. Zo nodig wordt een beroep gedaan op externe professionele ondersteuning of op inwoners van de gemeente die gebruik maken van voorzieningen binnen het sociaal domein.

  • 2.

    De adviesraad adviseert het college in ieder geval over:

    • a.

      het gemeentelijk beleid in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;

    • b.

      de uitwerking van het beleid als bedoeld in sub a.

  • 3.

    De adviesraad komt vanuit verschillende invalshoeken tot breed gedragen adviezen waarmee de totstandkoming van een gezamenlijk, integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid wordt bevorderd.

Artikel 4 Taken van de adviesraad

  • 1.

    De adviesraad adviseert gevraagd en ongevraagd het college over de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid betreffende de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.

  • 2.

    De adviesraad is alert op overige ontwikkelingen en knelpunten binnen het sociaal domein. De adviesraad geeft hierover signalen af aan het college.

  • 3.

    De adviesraad raadpleegt en informeert inwoners van de gemeente die gebruik maken van voorzieningen binnen het sociaal domein en onderhoudt contacten met de organisaties die op het gebied van het sociaal domein actief zijn.

Artikel 5 Bevoegdheden Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Initiatiefbevoegdheden:

    • a.

      De adviesraad kan werkgroepen instellen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de adviesraad voorgelegd.

    • b.

      De adviesraad kan één of meer (externe) deskundigen uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies, voor zover het budget dat toelaat.

    • c.

      De adviesraad kan inwoners die gebruik maken van voorzieningen binnen het sociaal domein raadplegen, voor zover het budget dat toelaat.

    • d.

      De adviesraad kan derden raadplegen over aangelegenheden waarmee de adviesraad bij het uitvoeren van haar taken te maken krijgt, voor zover het werkbudget dat toelaat.

  • 2.

    Adviesbevoegdheden:

    • a.

      De adviesraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen over beleidsonderwerpen die vallen binnen het sociaal domein.

    • b.

      De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele inwoners betrekking hebben. Evenmin heeft de adviesraad adviesrecht inzake personeels- en organisatiebeleid.

    • c.

      Het college betrekt de adviesraad in een vroeg stadium bij de totstandkoming en eventueel uitvoering van beleid en regelingen in het sociaal domein voor zover beleidsterreinen niet binnen het takenpakket vallen van de cliëntenraad Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn Heuvelrug.

    • d.

      Indien de gemeente om advies vraagt, wordt het advies uiterlijk binnen zes weken uitgebracht. In overleg met het college kan van deze termijn worden afgeweken.

    • e.

      Het college reageert binnen zes weken schriftelijk dan wel mondeling op het advies van de adviesraad, waarbij het college aangeeft wat het gedaan heeft met het advies van de adviesraad. In overleg met de adviesraad kan van deze termijn worden afgeweken.

    • f.

      In het geval het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de adviesraad wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven wat de motivatie is om van het advies van de adviesraad af te wijken.

  • 3.

    Informatiebevoegdheden:

    • a.

      De adviesraad wordt door het college geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages alsmede over de stand van zaken wat betreft het collegeprogramma ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet en de daarbij behorende tussenrapportages.

    • b.

      De adviesraad krijgt van het college op verzoek tijdig alle informatie die zij voor uitvoering van haar taken nodig acht, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

    • c.

      De adviesraad wordt door het college geïnformeerd over ontwikkelingen en zaken die betrekking hebben op beleid binnen het sociaal domein.

    • d.

      De adviesraad kan te allen tijde het college om informatie verzoeken.

Artikel 6 Samenstelling, benoeming en zittingsduur adviesraad

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit een voorzitter, een secretaris en 7 tot maximaal 10 leden. De adviesraad bestaat uit leden met verschillende achtergronden op gebied van het sociaal domein, zodat de adviesraad een afspiegeling vormt van de verschillende aandachtsgebieden binnen het sociaal domein. Bij de samenstelling van de adviesraad wordt gelet op het waarborgen van deze diversiteit.

  • 2.

    De leden van de adviesraad stellen zich in hun functioneren als lid van de adviesraad in hun mondelinge en schriftelijke uitingen politiek neutraal op.

  • 3.

    De voorzitter en de leden:

    • a.

      zijn woonachtig in de gemeente Bunnik;

    • b.

      hebben geen directe binding met de gemeente;

    • c.

      zijn geen vertegenwoordiger van een belangen- of politieke organisatie;

    • d.

      zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van de gemeente Bunnik;

    • e.

      zijn niet werkzaam als advocaat, gemachtigde of adviseur van de wederpartij van de gemeente en de bestuursorganen van de gemeente in geschillen;

    • f.

      zijn niet als gemachtigde of adviseur werkzaam voor derden ten behoeven van het aangaan van overeenkomsten met de gemeente;

    • g.

      zijn niet werkzaam bij een organisatie en/of instelling die (een) overeenkomst(en) is/zijn aangegaan met de gemeente.

  • 4.

    Ontheffing van het bepaalde onder a in lid 3 is door het college mogelijk, na de adviesraad gehoord te hebben.

  • 5.

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd door het college op voordracht van de adviesraad.

  • 6.

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd voor een periode van vier jaar. Herbenoeming is éénmaal mogelijk voor opnieuw vier jaar. Alle leden en de voorzitter ontvangen een schriftelijke bevestiging van de benoeming van het college.

  • 7.

    Het lidmaatschap van een lid van de adviesraad of de voorzitter kan door het college tussentijds worden beëindigd:

    • a.

      op eigen schriftelijk verzoek. Door een lid wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter en het college. Door de voorzitter wordt schriftelijk mededeling gedaan aan het college;

    • b.

      door het aanvaarden van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de adviesraad, na de adviesraad en het betreffende lid of voorzitter gehoord te hebben

    • c.

      vanwege opzeggen van het vertrouwen in het betreffende lid of voorzitter door een meerderheid van de leden. In dit geval dient de adviesraad een schriftelijk verzoek in bij het college het lidmaatschap te beëindigen. Het betreffende lid of voorzitter wordt door het college gehoord alvorens een besluit genomen wordt om het lidmaatschap te beëindigen;

    • d.

      wanneer het betreffende lid of voorzitter in één jaar meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten zonder opgaaf van geldige reden verzuimt. In dit geval dient de adviesraad een schriftelijk verzoek in bij het college het lidmaatschap te beëindigen. Het betreffende lid of voorzitter worden door het college gehoord alvorens een besluit genomen wordt om het lidmaatschap te beëindigen;

Artikel 7 Vergadering en verslaglegging

  • 1.

    De adviesraad vergadert tenminste zesmaal per jaar en verder zoveel als nodig is naar de mening van de adviesraad.

  • 2.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn als regel openbaar, maar de adviesraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 3.

    Het verslag van de vergadering en de besluitenlijst worden ter vaststelling aan de adviesraad aangeboden in de eerstvolgende vergadering.

  • 4.

    De besluiten van de adviesraad worden genomen bij een gewone meerderheid van stemmen. Alleen leden van de adviesraad zijn stemgerechtigd.

  • 5.

    Minderheidsstandpunten worden op verzoek van de betreffende leden toegevoegd aan de besluitenlijst van de vergadering en aan het voorstel en/of advies aan het college.

  • 6.

    De leden van de adviesraad gaan vertrouwelijk om met informatie die als zodanig wordt aangemerkt, dan wel waarvan zij de vertrouwelijkheid redelijkerwijs kunnen begrijpen. Deze verplichting vervalt niet door eindiging van het lidmaatschap van de adviesraad.

Artikel 8 Overleg met de wethouder

  • 1.

    Het college en/of de verantwoordelijk wethouder heeft tenminste twee keer per jaar overleg met de adviesraad.

  • 2.

    De contactambtenaar van de gemeente woont het overleg tussen college/wethouder en de adviesraad bij voor het geven van informatie, toelichting of advies.

Artikel 9 Huishoudelijk reglement

Met inachtneming van deze verordening kan de adviesraad bij huishoudelijk reglement nadere regels stellen ten aanzien van de eigen werkwijze.

Artikel 10 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1.

    Voor het uitvoeren van de taken krijgt de adviesraad jaarlijks de beschikking over een werkbudget. Dit werkbudget wordt slechts verstrekt voor zover de gemeenteraad de benodigde gelden ter beschikking heeft gesteld.

  • 2.

    Middelen of faciliteiten die voor vergoeding uit het werkbudget in aanmerking komen, zijn onder andere:

    • een vergoeding voor de leden en de voorzitter;

    • deskundigheidsbevordering;

    • inschakeling van professionele ondersteuning door derden;

    • documentatie, literatuur, vaktijdschriften;

    • faciliteiten voor collectief gebruik, zoals kantoorkosten en correspondentie

    • faciliteiten voor overleg met en activering van inwoners van de gemeente;

    • het houden van vergaderingen

    • voorlichting en PR.

Artikel 11 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    Het college wijst een contactambtenaar aan die als contactpersoon voor de adviesraad optreedt.

  • 2.

    De contactambtenaar is het aanspreekpunt voor de adviesraad en draagt in zijn algemeenheid zorg voor een goede ondersteuning van de adviesraad zodat deze haar taken op een goede wijze kan uitvoeren.

  • 3.

    Het college stelt de adviesraad ondersteuning in de vorm van een ambtelijk secretaris of de vergoeding van de kosten daarvan ter beschikking.

Artikel 12 Evaluatie

  • 1.

    De adviesraad stelt jaarlijks een jaarverslag op waarin over zijn werkzaamheden in het voorbije jaar wordt gerapporteerd. Dit jaarverslag wordt aan het college beschikbaar gesteld en gepubliceerd op de openbare website van de adviesraad en wordt tevens ter kennisgeving aangeboden aan de gemeenteraad.

  • 2.

    De wethouder voert jaarlijks op basis van het jaarverslag een evaluatiegesprek met de adviesraad.

  • 3.

    De adviesraad evalueert jaarlijks zijn functioneren. Wanneer er op basis van deze evaluatie reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe een gemotiveerd voorstel ingediend bij het college, nadat het voorstel met de wethouder en de contactambtenaar is besproken.

Artikel 13 Geschillen betreffende deze verordening

Over geschillen voortkomende uit de toepassing van deze verordening beslist het college, gehoord de adviesraad.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bunnik, gepubliceerd op 20 januari 2016 in het gemeenteblad met nummer 9679 wordt ingetrokken op het moment van inwerkingtreding van deze verordening.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bunnik”.

  • 3.

    Deze verordening treedt de dag na publicatie in werking

Ondertekening Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 11 april 2024,

de griffier,

de voorzitter,

dhr. F.J. van der Lubbe

dhr. R. van Bennekom

Ondertekening