Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719000
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719000/1
Verordening cliëntenparticipatie gemeente Cranendonck 2024
Geldend van 26-04-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening cliëntenparticipatie gemeente Cranendonck 2024De raad van de gemeente Cranendonck;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 maart 2024;
gelet op artikel 47 Participatiewet, artikel 42 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikel 42 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
gezien het advies van cliëntenraad;
overwegende dat het beleid van onze gemeente bedoeld is voor onze inwoners en inspraak van onze inwoners belangrijk is.
besluiten vast te stellen de verordening cliëntenparticipatie gemeente Cranendonck 2024.
Artikel 1. Begrippen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Aanverwante regelgeving: Minimabeleid van de A2-gemeenten.
- b.
A2-gemeenten: gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard.
- c.
A2-samenwerking: Samenwerking tussen de A2-gemeenten op het gebied van bedrijfsvoering en het onderdeel Werk en Inkomen.
- d.
Inwoners: De personen wonend in de A2-gemeenten en welke inkomensondersteuning en/of ondersteuning bij arbeidsinschakeling ontvangt op grond van de Wet.
- e.
Maatschappelijke organisaties: organisatie die zich aantoonbaar direct of indirect inzet voor de inwoners.
- f.
Wet: Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.
Artikel 2. Taak
-
1. De inwoners worden door middel van een cliëntenraad in de gelegenheid gesteld om gevraagd en ongevraagd onafhankelijk en objectief advies uit te brengen over verordeningen, beleid en uitvoering van de wet en aanverwante regelgeving. Daarnaast kan de cliëntenraad adviseren over taalgebruik in beschikkingen en andere communicatie richting inwoners die ondersteuning ontvangen vanuit de A2-samenwerking.
-
2. De cliëntenraad adviseert niet over individuele belangen, bezwaar- of beroepschriften, klachten of zaken met betrekking tot de Wet Sociale Werkvoorziening.
Artikel 3. Samenstelling
-
1. De cliëntenraad bestaat uit minimaal zes tot maximaal tien personen exclusief haar voorzitter en ambtelijk secretaris, waarbij er gestreefd wordt naar een evenredige verdeling tussen de cliëntenraad en de A2-gemeenten.
-
2. De cliëntenraad kan naast inwoners aangevuld worden met maximaal drie vertegenwoordigers van maatschappelijke organisatie, waarbij er gestreefd wordt naar een evenredige verdeling tussen A2-gemeenten.
-
3. Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college.
Artikel 4. Voorzitter
-
1. De cliëntenraad wordt voorgezeten door een (onafhankelijk) voorzitter.
-
2. De voorzitter wordt op persoonlijke titel benoemt door afdelingsmanager werk en inkomen van de A2-samenwerking voor een periode van vier jaar en kan éénmalig worden herbenoemd. De leden de cliëntenraad geven een advies aan afdelingsmanager werk en inkomen van de A2-samenwerking over de (her)benoeming van de voorzitter.
-
3. De voorzitter stemt niet mee over de onderwerpen. Wel is de voorzitter verantwoordelijk voor het proces en draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
Het in overleg met de ambtelijk secretaris vaststellen van de agenda overeenkomstig de aangedragen voorstellen;
- b.
Het voorzitten van de vergaderingen van de cliëntenraad, waarbij de aanwezige leden voldoende ruimte krijgen om input te leveren;
- c.
Een constructieve vergadering van de cliëntenraad en het waarborgen van het onafhankelijke en objectieve karakter van het advies;
- d.
Het bewaken van de algehele voortgang, waaronder begrepen het nakomen van afspraken;
- e.
Het totstandkoming van het advies, de kwaliteit van het advies en het samenstellen van het advies en;
- f.
De uitvoering van taken als penningmeester van de cliëntenraad als dat nodig is.
- a.
Artikel 5. Ambtelijk secretaris
De A2-gemeenten stellen gezamenlijk een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen. Deze draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
Het beschikbaar stellen van een vergaderruimte;
- b.
Uitnodigingen versturen voor de vergaderingen;
- c.
Het in overleg met de voorzitter vaststellen van de agenda overeenkomstig de aangedragen voorstellen en deze agenda delen met de leden van de cliëntenraad en indien nodig met de aanwezige ambtenaren;
- d.
Plaatsvervangend voorzitter;
- e.
Verslaglegging van de vergaderingen, tenzij er een door de gemeente aangewezen notulist aanwezig is.
Artikel 6. Benoeming leden
-
1. De leden van de cliëntenraad worden op persoonlijke titel benoemt afdelingsmanager werk en inkomen van de A2-samenwerking voor de duur van vier jaar.
-
2. De leden zijn maximaal één keer herbenoembaar.
-
3. In geval van een vacature, wordt deze openbaar uitgezet. De selectie vindt plaats door de ambtelijk secretaris en voorzitter van de cliëntenraad. De overige leden geven een advies.
Artikel 7. Einde van het lidmaatschap
-
1. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt:
- a.
Zodra het lid geen diensten meer van de A2-gemeenten meer afneemt;
- b.
Zodra vertegenwoordigers van maatschappelijke organisatie niet meer werkzaam zijn voor deze organisatie of de organisatie zich niet meer aantoonbaar direct of indirect inzet voor onze inwoners;
- c.
Zodra het lid of de voorzitter uit eigen beweging aftreedt;
- d.
Zodra de maximale zittingsduur is bereikt;
- e.
Zodra de afdelingsmanager werk en inkomen van de A2-samenwerking vaststelt dat het lid of de voorzitter duidelijk en herhaaldelijk niet in staat is om een onafhankelijk en objectief advies te geven of er anderszins sprake is van disfunctioneren.
- a.
-
2. Met uitzondering van hetgeen bepaald in artikel 7 lid 1, onderdeel e, blijft het lid of de voorzitter in functie totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden. Tenzij dit voor het lid of de voorzitter onredelijk belastend is.
Artikel 8. Geen nadeel deelname cliëntenraad
De voorzitter en leden van de cliëntenraad die gebruik maken van de diensten van de A2-gemeenten in het kader van hetgeen waarover de cliëntenraad adviseert, zullen in geen enkel opzicht nadeel ondervinden van hun werkzaamheden voor de cliëntenraad.
Artikel 9. Faciliteiten
-
1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld. Hiervan kunnen, ter beoordeling van de gemeente, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies en organisatiekosten.
-
2. Er wordt ten behoeve van de van de cliëntenraad een vergaderruimte en kopieer- en printfaciliteiten beschikbaar gesteld.
-
3. De voorzitter en de leden van de cliëntenraad, niet zijnde vertegenwoordigers van maatschappelijke organisatie, ontvangen voor het bijwonen van een vergadering een onkostenvergoeding. Het betreft een all-in onkostenvergoeding inclusief bijvoorbeeld reiskosten voor het verrichten van vrijwilligerswerk in de cliëntenraad.
-
4. Deze onkostenvergoeding wordt door de A2-gemeenten vastgesteld en kan in hoogte worden aangepast als dit naar oordeel van het college noodzakelijk is.
-
5. De onkostenvergoeding wordt uiterlijk uitbetaald binnen één maand na afloop van de vergadering van de cliëntenraad.
Artikel 10. Onderwerpen en bespreekpunten cliëntenraad
-
1. De cliëntenraad vergadert minimaal tien en maximaal vijftien keer per kalenderjaar. Waarbij het vergaderschema uiterlijk op de laatste vergadering van het vorige jaar wordt vastgesteld door de ambtelijk secretaris in overleg met de cliëntenraad.
-
2. Onderwerpen of bespreekpunten inclusief bijbehorende stukken moeten veertien kalenderdagen voor de vergadering worden aangemeld bij de ambtelijk secretaris.
Artikel 11. Adviezen cliëntenraad
-
1. De cliëntenraad geeft één gemotiveerd meerderheidsadvies aan de A2-gemeenten.
-
2. Het advies wordt uiterlijk binnen veertien kalenderdagen na de vergadering afgegeven.
Artikel 12. Evaluatie
Jaarlijks is er tussen de cliëntenraad en de A2-gemeenten overleg en zal geëvalueerd worden of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet.
Artikel 13. Intrekken oude verordening
Hoofdstuk 5 van de verordening Participatiewet 2015 wordt ingetrokken.
Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie gemeente Cranendonck 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 april 2024.
De griffier,
Mr. P.J.F. Bemelmans
De voorzitter,
F.A.P. van Kessel
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl