Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR718875
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR718875/2
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 07-02-2025 met terugwerkende kracht vanaf 30-10-2024
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024Burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein
Gelet op de
- -
Artikelen 1 en 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014
Besluit vast te stellen:
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024
Artikel 1: Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Autorisatiebesluit: een besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) tot het systematische verstrekken van gegevens uit de BRP aan buitengemeentelijke afnemers, bij of krachtens algemene maatregel van bestuur;
- b.
Basisregistratie: één basisregistratie personen, die bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente beheerde voorzieningen.
- c.
BPR-V: Basisregistratie Personen-Verstrekkingen, een centrale landelijke database waarin alle persoonslijsten zijn opgenomen van ingezetenen van de Nederlandse gemeenten en ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI);
- d.
Derde: Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
- e.
Ingeschrevene: De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid.
- f.
Ingezetene: De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Nieuwegein.
- g.
Orgaan van de gemeente: een afdeling binnen de gemeentelijke organisatie van de gemeente Nieuwegein;
- h.
Selectie: een overzicht van ingezetenen van de gemeente, die aan specifieke criteria voldoen;
- i.
Spontane verstrekking: geautomatiseerde verstrekking van gegevens van een ingezetene van de gemeente, die aan de specifieke criteria voldoet voor de verstrekking van deze gegevens;
- j.
Taakuitvoerende organisaties: organisaties die persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen nodig hebben voor het uitvoeren van hun publieke en maatschappelijke taken.
- k.
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie: het namens het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester uitvoeren van een wettelijke taak of een bevoegdheid door of namens een orgaan van de gemeente.
- l.
Wet: Wet basisregistratie personen.
Artikel 2: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 jo. artikel 3.8 van de Wet, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Nieuwegein worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1, tabel 1.
-
4. De lijst van applicaties van de gemeente waaraan gegevens worden verstrekt, zijn vermeld in bijlage 1, tabel 2.
Artikel 3: Verstrekking aan taakuitvoerende organisaties
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2. jo. artikel 3.8 van de Wet, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan taakuitvoerende organisaties worden verstrekt, voor zover deze organisaties deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;
-
3. De voor de gemeente taakuitvoerende organisaties aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 2.
Artikel 4: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 5 van deze regeling, kunnen conform artikel 3.9 van de Wet over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Nieuwegein en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Nieuwegein was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Nieuwegein kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene, de overledene en/of diens nabestaanden niet aan de verstrekking in de weg staan;
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 5: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 3 van deze regeling;
-
2. Als categorieën van derden die de in het eerste lid genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 3.
Artikel 6: Intrekking oude regeling
De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2018 gemeente Nieuwegein wordt ingetrokken.
Artikel 7: Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.
-
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 april 2024.
Ellie Liebregts
secretaris
Marijke van Beukering-Huijbregts
burgemeester
Bijlage 1, tabel 1
Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen. De medewerkers van deze organen hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en de BRP-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit van de minister BZK.
Organen van de gemeente |
Algemene Taak |
Specifieke taak/ Wettelijk kader |
Gegevens set BRP |
Afdeling OPF (Organisatie, Personeel, Financiën) |
Financieel beleid en advies |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie |
NAW-gegevens |
Afdeling OPF (Organisatie, Personeel, Financiën) |
Financiële administratie |
Het voeren van de gemeentelijke financiële administratie |
Persoons-, huwelijks-, ouder-, overlijdens-, verblijfplaats- enkindgegevens |
Afdeling OPF (Organisatie, Personeel, Financiën) |
P&O beleid en advies |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie |
NAW-gegevens |
Afdeling OPF (Organisatie, Personeel, Financiën) |
P&O personeels- en salarisadministratie |
Pensioenen raad en commissie, wachtgeld, gemeentepersoneel |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- en kind-gegevens |
Afdeling CJZ (Communicatie Juridische Zaken) |
Juridische zaken |
Vergunningen/verzoe-ken/ontheffingen/ Meldingen/kennisge-vingen op grond van de Apv, WOZ, AWB, AVG, WHO, WOO, WOK, belastingregelgeving, Alcoholwet, Wet Bibob, Winkeltijdenverorde-ning, Verordening speelautomatenhallen, Verordening regulering sekswerk, Wvggz. Beoordeling rechtmatigheid aanvragen in het kader van WMO, Jeugdwet, PGB, leerlingenvervoer en subsidies. Be- en afhandelen van bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures, cassaties, overige juridische procedures, klachten en aansprakelijkstellingen |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- enkindgegevens |
Afdeling CJZ (Communicatie en Juridische Zaken) |
Statistiek en Onderzoek |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie |
NAW-gegevens en gegevens ten aanzien van het A-nummer, geslacht, geboortedatum, leeftijd en wijk |
Afdeling CJZ (Communicatie Juridische Zaken) |
Communicatie |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie |
NAW-gegevens |
Afdeling Support |
ICT |
Beveiliging en beheer van gegevens waaronder persoonsgegevens |
Alle gegevens op persoonslijst en verwijsgegevens |
Afdeling Support |
Inkoop |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie |
NAW-gegevens |
Afdeling Support |
Informatiebeheer |
Uitvoering Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie en niet-openbare archiefstukken. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens. |
Afdeling Support |
Informatiestrategie |
Beveiligings- en privacy beleid en Wet datalekken. |
NAW-gegevens |
Afdeling Support |
Functioneel beheer |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie |
NAW-gegevens |
Afdeling Support |
Gegevensbeheer |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie |
NAW-gegevens |
Afdeling Support |
Facilitair |
Verplicht gebruik gegevens basisadministratie |
NAW-gegevens |
Afdeling Support |
Vastgoed |
Verplicht gebruik gegevens basisadministratie |
NAW-gegevens |
Afdeling Stadswinkel |
Burgerzaken |
Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswet-geving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, gemeentelijke legesverordening, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen |
Alle gegevens op persoonslijst en verwijsgegevens |
Afdeling Stadswinkel |
Klantcontact (KCC) |
Wet BRP, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens. |
Afdeling Stadswinkel |
Vergunningen |
Beoordeling vergunningen op grond van de Apv, AWB, AVG, alcoholwet, winkeltijdenverordening, WOK, Verordening speelautomatenhallen en Verordening regulering sekswerk |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- enkindgegevens |
Afdeling Geynwijs |
Uitvoering CMPG |
Casusregie multi probleemgezinnen |
Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens |
Afdeling Geynwijs |
Leerplicht en RMC |
Leerlingenvervoer, Leerplichtwet en RMC-trajectbegeleiding |
Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens |
Afdeling Geynwijs |
Wettelijke taken in het kader van WMO en jeugdhulp |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdwet |
Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens |
Afdeling Geynwijs |
Beoordeling gehandicaptenparkeerkaart |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens. |
Afdeling MO (Maatschappe-lijke Ontwikkeling) |
Advies, beleid en uitvoering van taken t.a.v. Wmo, werk, jeugd, onderwijs, sport, cultuur, gezondheid en subsidies |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie |
NAW-gegevens |
Afdeling RD (Ruimtelijk Domein) |
Duurzame ontwikkeling, ruimtelijke ontwikkeling, ruimtelijke projecten, economische zaken, beoordeling aanvragen, advisering |
Omgevingswet, woningwet, Awb, Wet milieubeheer, Apv, huisvestingsverordening |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens. |
Afdeling OD (Openbaar Domein) |
Voorbereiding |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van omgevingsvergunning (op basis van Omgevingswet, woningwet, Milieubeheer, Apv, Awb) |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens. |
|
|
|
|
Afdeling OD (Openbaar Domein) |
Uitvoering groen, water en riolering. Beheer gevonden voorwerpen |
Wet op de lijkbezorging, flora en fauna wetgeving, infrastructuur en verkeerswetgeving, Omgevingswet, Woningwet, Wet Milieubeheer, Apv, Awb |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens. |
Afdeling OD (Openbaar Domein) |
Uitvoering wegen |
Infrastructuur en verkeerswetgeving, Omgevingswet, Woningwet, Wet milieubeheer, Apv, Awb |
NAW-gegevens |
Afdeling TVL (Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid) |
Sociale recherche, toezichthou-ders zorgfraude, toezichthou-ders BRP |
Sociale wetten, Participatiewet, inkomensregelingen, WMO, Jeugdwet, BRP |
Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens |
Afdeling Toezicht Leefbaarheid en Veiligheid (TVL) |
Toezicht, openbare Orde en veiligheid |
Rampenbestrijding, gemeentelijke crisisbeheersing, sociale veiligheid, ondermijning en taken toezichthouder BRP, Omgevingswet |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijving- en verblijfplaatsgegevens. |
Afdeling Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid (TVL) |
Stadstoezicht, omgevingstoezicht, juridische handhaving |
Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van Gemeentewet, Awb, Woningwet, Huisvestingsverordening, Wet BRP, Omgevingswet, Wet Milieubeheer, Activiteitenbesluit Milieubeheer, Apv, gemeentelijke legesverordening, Alcoholwetgeving, Winkeltijdenveror-dening, WOK, Wvggz, Verordening Speelautomatenhallen, Verordening regulering sekswerk) |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Afdeling Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid (TVL) |
Wijkgericht werken, ondersteuning, PGA (persoonsgerichte aanpak), regulering detentie en terugkeer. |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie |
NAW-gegevens |
Bijlage 1, Tabel 2
Lijst van registraties/ applicaties van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Registratie |
Waarvoor |
Gegevens set |
DDS (Key2Datadistributie) en vervangende en/of opvolgende systemen. |
Opslag van persoonsgegevens t.b.v. geautomatiseerde uitwisseling van persoonsgegevens. In Key2Datadistributie zijn indicaties voor het automatisch afnemen van persoonsgegevens geplaatst bij onderstaande applicaties |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens |
FIS (Key2Financien) en vervangende en/of opvolgende systemen. |
Diverse administratieve taken m.n. het voeren van de gemeentelijke financiële administratie |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en overlijdensgegevens |
CRM en Dynamics online (Zaaksystemen) en vervangende en/of opvolgende systemen. |
Midofficepakket t.b.v. digitale dienstverlening |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens. |
Suites voor het Sociaal Domein (Suite4Zorg, Suite4Jeugdzorg, Suite4inkomen en Suite4Sociale Regie) en vervangende en/of opvolgende systemen. |
Uitvoering sociale wetgevingen |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens |
BPA (Key2Begraven) en vervangende en/of opvolgende systemen. |
Uitvoering Wet op de lijkbezorging |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens. |
Permit (Parkeerservice) en vervangende en/of opvolgende systemen. |
Uitgifte parkeervergunningen |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
SquitXO en RX.Mission en vervangende en/of opvolgende systemen. |
Uitvoering gemeentelijke beheertaken |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
LBA (Pronexus) en vervangende en/of opvolgende systemen. |
Uitvoering Leerplichtwet |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
HR (Handelsregister, KvK) en vervangende en/of opvolgende systemen. |
Basisregistratie bedrijven, rechtspersonen en natuurlijke personen) |
NAW-gegevens |
iBurgerzaken |
Uitvoering alle taken gemandateerd aan afdeling Stadswinkel, team Burgerzaken en team KCC |
Alle gegevens zoals benoemd in bijlage 1, lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen. Team Burgerzaken mag ook muteren in de BRP. |
Bijlage 2
Lijst van taakuitvoerende organisaties met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit van de minister van BZK.
Taakuitvoerende organisatie |
Algemene taak |
Wettelijk kader |
Gegevens set BRP |
Woningbouwcorpora-ties |
Uitvoering wettelijke taak |
Huisvestingswet/ convenant met de gemeente aangaande eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Parkeerservice |
Verstrekken parkeervergunningen. Opleggen en uitvoeren naheffingen. Be- en afhandelen bezwaar- en beroepsprocedures parkeerzaken. |
Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen |
Persoons-, overlijdens- en verblijfplaatsgegevens. |
Bijlage 3
Lijst behorend bij artikel 5 van deze regeling inzake werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang en de categorieën van derden die de genoemde werkzaamheden uitvoeren.
(Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 van de Wet heeft verzocht om geheimhouding)
Gewichtig maatschappelijk belang |
Categorie derde |
Aantoonbaar gerechtvaardigd belang bij het verwerken van de opgevraagde gegevens voor het uitvoeren van diens werkzaamheden. |
Buitenlandse rechtspersonen binnen de Europese Unie (bijvoorbeeld een instelling voor sociale zorg en zekerheid). |
Aantoonbaar gerechtvaardigd belang bij het verwerken van de opgevraagde gegevens voor het uitvoeren van diens werkzaamheden. Verstrekking vindt uitsluitend met schriftelijke toestemming voorafgaand aan de verstrekking van de burger wie het betreft, diens meerderjarige gezaghouder(s) of diens curator. |
Buitenlandse rechtspersonen buiten de Europese Unie. |
Aantoonbaar gerechtvaardigd belang bij het verwerken van de opgevraagde gegevens voor het uitvoeren van diens werkzaamheden. |
Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint-Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba) |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Maatschappelijke ondersteuning |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Ouderenzorg |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Toelichting
Overheidsorganen, waaronder de gemeente en haar organisatieonderdelen, zijn verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de gegevens uit de Basisregistratie personen te betrekken. Burgers hoeven sinds de invoering van die verplichting ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De Verordening basisregistratie personen Nieuwegein 2014 voorziet erin dat het college van burgemeester en wethouders nadere invulling geeft aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Nieuwegein.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Nieuwegein aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
Op de persoonsgegevens die worden verwerkt op grond van de Wet BRP is sinds 25 mei 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing. Deze regeling is in overeenstemming met de bepalingen uit de Algemene verordening gegevensbescherming.
Artikelsgewijze toelichting
De artikelsgewijze toelichting zien enkel op artikel 2, 3 en 4. De overige artikelen behoeven geen nadere toelichting.
Artikel 2. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Nieuwegein woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Nieuwegein op grond van artikel 3.2 van de Wet. Zolang de Wet BRP door de gemeente Nieuwegein wordt uitgevoerd, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Nieuwegein beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Nieuwegein woonachtig zijn, dient de gemeente Nieuwegein het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met art. 3.8 van de Wet en art. 6 lid 1 sub e wet AVG.
Organen van de gemeente Nieuwegein zijn de organisatieonderdelen van de gemeente die persoonsgegevens verwerken in de bedrijfsprocessen die ze uitvoeren. Tot die organen worden ook gerekend, organen van een gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeente deelneemt en die onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Nieuwegein, overheidstaken uitvoeren. Voor instanties als Werk en Inkomen Lekstroom en de BGHU is door de minister van BZK een apart autorisatiebesluit afgegeven.
Artikel 3. Verstrekking aan taakuitvoerende organisaties
Indien gegevens worden verstrekt aan een taakuitvoerende organisatie, is dit juridisch gezien een verstrekking aan de gemeente die de uitvoering van een taak aan de taakuitvoerende organisatie heeft overgedragen. Het betreft immers nog steeds een overheidstaak van de gemeente en valt daarmee onder de verantwoordelijkheid van de gemeente (waarvoor de minister van BZK dus een autorisatiebesluit heeft verstrekt). In die zin is deze verstrekking, net als de verstrekking aan een orgaan van de gemeente, gebaseerd op artikel 3.2 jo. artikel 3.8 van de Wet.
Artikel 4. Verstrekkingen aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang, aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Nieuwegein. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkte set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl