Nadere Regels subsidie energiekosten voor maatschappelijke, culturele en sportorganisaties 2023

Geldend van 23-04-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 31-12-2024

Intitulé

Nadere Regels subsidie energiekosten voor maatschappelijke, culturele en sportorganisaties 2023

Op grond van artikel 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Rijssen-Holten worden nadere regels subsidie energiekosten voor maatschappelijke, culturele en sportorganisaties 2023 vastgesteld.

Regel 1 Doel

Financiële problemen bij sport-, culturele en maatschappelijke organisaties als gevolg van toegenomen energielasten beperken c.q. voorkomen, in combinatie met zo mogelijk verduurzaming van de (gemeentelijke) accommodaties waar deze organisaties gebruik van maken.

Regel 2 Voorwaarden aan maatschappelijke organisaties

Om voor subsidie in aanmerking te komen dienen organisaties die een aanvraag kunnen indienen, aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • 1.

    De organisatie heeft een rechtspersoonlijkheid en is gevestigd en werkzaam in de gemeente Rijssen-Holten.

  • 2.

    De organisatie levert een (substantiële) bijdrage aan het behoud van de sociale cohesie in de lokale gemeenschap.

  • 3.

    De organisatie heeft geen commercieel doel/belang.

  • 4.

    De organisatie is niet op grond van artikel 8 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Rijssen-Holten 2016 uitgesloten van het ontvangen van subsidie.

Regel 3 Voorwaarden aan de te subsidiëren energiekosten

Voor subsidie komen uitsluitend de energiekosten in aanmerking die:

  • 1.

    Betrekking hebben op het jaar 2023.

  • 2.

    Aantoonbaar zijn gemaakt door de aanvrager zelf ten behoeve van een accommodatie, gelegen in onze gemeente, waar de instelling haar activiteiten uitvoert.

Regel 4 Grondslag voor de toe te kennen subsidie energiekosten

De toe te kennen subsidie in de energiekosten wordt in principe als volgt berekend:

  • 1.

    Als jaarnormbedrag wordt het gemiddelde genomen van de werkelijke energiekosten van de betreffende accommodatie die in de jaren 2020 en 2021 zijn gemaakt.

  • 2.

    Het verschil tussen dit jaarnormbedrag en de werkelijke energiekosten die in 2023 zijn gemaakt, vormt de basis voor de berekening van de definitieve energiekostenvergoeding 2023.

  • 3.

    De definitieve subsidie in de energiekosten voor het jaar 2023 wordt als volgt berekend:

    • a.

      Het verschil tussen het jaarnormbedrag als bedoeld in lid 1 en de werkelijke energiekosten gemaakt in het jaar 2023;

    • b.

      Minus het al ontvangen bedrag voor 2023 op grond van de nadere regels regeling energiekostenvergoeding 2022 en 2023;

    • c.

      Minus de definitieve vergoeding vanuit de TEK-regeling,

  • 4.

    De toegekende subsidie in de energiekosten over 2023 wordt, met inachtneming van regel 5, definitief toegekend en niet meer achteraf op werkelijke kosten vastgesteld.

Regel 5 Steekproef op gegevens aanvragen

  • 1. Het college kan op basis van een steekproef aanvragers verzoeken bewijsstukken aan te leveren van de gegevens die in regel 4 zijn opgenomen, voor zover ze nog niet door aanvrager al (in een eerdere subsidieaanvraag energiekosten) zijn aangeleverd.

  • 2. Deze gegevens maken onderdeel uit van de aanvraag en worden bij de beoordeling van de aanvraag betrokken.

Regel 6 Bijzondere voorwaarden bij multifunctionele accommodaties

Aanvragers die een multifunctionele accommodatie beheren, waar meerdere onder regel 2 bedoelde organisaties gebruik van maken én aanvrager op enigerlei wijze de energielasten doorberekend aan deze organisaties, verplichten zich de te ontvangen energiekostenvergoeding op evenredige wijze ten gunste te laten komen van deze organisaties.

Regel 7 Verdeling beschikbaar budget

Er is geen sprake van een subsidieplafond. Alle aanvragen die aan de voorwaarden van deze nadere regels voldoen, komen voor volledige vergoeding in aanmerking.

Regel 8 Voorwaarden voor indienen aanvragen

Aanvragen op basis van deze nadere regels moeten:

  • 1.

    Ingediend worden tussen 1 april 2024 en 1 juli 2024.

  • 2.

    Ingediend worden via het door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde aanvraagformulier, waarbij het de voorkeur geniet gebruik te maken van de digitale aanvraagmogelijkheid via e-herkenning.

  • 3.

    Aanvragen van organisaties die een TEK-aanvraag hebben gedaan, worden binnen 8 weken afgehandeld zodra aanvrager de gegevens van de definitieve TEK-bijdrage heeft aangeleverd.

Regel 9 Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin deze nadere regels niet voorzien of onduidelijk zijn, treft het college de nodige voorzieningen en/of neemt zij de nodige beslissingen.

Regel 10 Citeerartikel

Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als ´Nadere regels subsidie energiekosten 2023´. De nadere regels treden in werking op de dag na die waarop ze zijn bekend gemaakt en eindigen op 31-12-2024.

Regel 11

De procedureregels van de Algemene subsidieverordening gemeente Rijssen-Holten zijn niet van toepassing.

Ondertekening

Deze regeling is door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld op 2 april 2024.

Toelichting op de Nadere regels subsidie energiekosten voor maatschappelijke, culturele en sportorganisaties 2023.

Regel 2

Hierin wordt geregeld dat uitsluitend sportorganisaties, culturele organisaties en maatschappelijke organisaties in aanmerking komen die een rechtspersoonlijkheid bezitten én die in onze gemeente van ‘waarde’ zijn voor de sociale cohesie. Ook kerkelijke/levensbeschouwelijke organisaties komen in aanmerking. Uitgesloten zijn organisaties met een commercieel belang en de organisaties die op grond van artikel 8 van de ASV niet voor subsidie in aanmerking komen.

Regel 3

In deze regel wordt vastgelegd dat het de energielasten over 2023 betreft van accommodaties die in onze gemeente gelegen zijn. Accommodaties kunnen zowel gebouwen als onoverdekte accommodaties zijn. De energiekosten moeten door de aanvragende organisaties aangetoond worden om de grondslag te kunnen bepalen zoals die in regel 4 is uiteengezet.

Als een aanvrager ook gebruik kan maken van voorliggende subsidieregelingen voor energielasten, dan komen die energielasten niet meer voor vergoeding vanuit deze regeling in aanmerking. Ook ingeval aanvrager wel van zo’n voorliggende regeling gebruik kan maken, maar dat niet doet.

Regel 4

Er is gekozen voor een eenvoudige grondslag waarop het subsidie in de energiekosten wordt gebaseerd. Het gemiddelde van de energielasten van de accommodatie, gemaakt in de (volle) jaren 2020 en 2021 is het normbedrag. Het verschil tussen dat gemiddelde en de werkelijke energielasten, gemaakt in 2023 vormt de basis voor de toekenning van de compensatie in de energielasten. Wanneer een aanvrager al een (genormeerde) vergoeding over 2023 heeft ontvangen op basis van de nadere regels energiekostenvergoeding 2022 en 2023, wordt deze in mindering gebracht.

Ook wordt de definitieve vergoeding vanuit de TEK-regeling die aanvrager heeft ontvangen, in mindering gebracht.

Regel 5

De regeling gaat uit van vertrouwen in de aanvragers. Daarom is gekozen voor het zo minimaal mogelijk meesturen van bewijsstukken. Alleen een definitieve TEK-beschikking moet meegezonden worden, omdat we op basis daarvan een berekening moeten maken welk deel daarvan in mindering wordt gebracht op ons subsidie.

Op basis van een steekproef kan het college wel bewijsstukken opvragen (voor zover die nog niet waren aangeleverd). Deze bewijsstukken worden, zo mogelijk binnen 2 weken na indienen van de aanvraag, opgevraagd voordat er een besluit op de aanvraag wordt genomen. Als uit de aangeleverde bewijsstukken blijkt dat de door aanvrager aangegeven gegevens niet kloppen, dan wordt de aanvrager daarover geïnformeerd en wordt aangegeven welke gegevens in de aanvraag meegenomen worden.

Regel 6

Organisaties kunnen op 2 manieren met energielasten geconfronteerd worden. Ofwel omdat ze zelf (voor hun gebouw/accommodatie) een energiecontract hebben afgesloten ofwel de energielasten worden door de eigenaart/verhuurder van het gebouw doorberekend aan de organisatie(s). In dat laatste geval moet de energiekostenvergoeding door de eigenaar/verhuurder aangevraagd worden en, na toekenning, verrekenen met de huurders. Maar dit zal van geval tot geval nader bezien worden.

Regel 7

Er is geen sprake van een subsidieplafond. Dit is een ‘open einde regeling’. Dat houdt in dat aanvragen die aan de voorwaarden voldoen, volledig gehonoreerd zullen worden.

Regel 8

Aanvragen moeten ingediend worden met gebruikmaking van het voorgeschreven aanvraagformulier. Daarbij geniet digitaal aanvragen (met e-herkenning) verreweg de voorkeur.

Aanvragen die, eventueel na een geboden hersteltermijn, niet volledig zijn, worden niet in behandeling genomen.

Ook aanvragen die te laat (buiten de aanvraagtermijn) worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.

Aanvragen waarbij verrekening van de definitieve TEK-bijdrage moet plaatsvinden, kunnen niet eerder worden afgehandeld dan wanneer wij de definitieve beschikking TEK-bijdrage van aanvrager hebben ontvangen. Binnen 8 weken ná ontvangst van deze TEK-gegevens (door de gemeente) wordt de aanvraag dan afgehandeld.

Regel 9

Het is mogelijk dat zich in aanvragen situaties voordoen die niet helemaal passen binnen deze regeling. In die gevallen is het college bevoegd een nader besluit te nemen, in de geest van deze regeling.