Voorkeurscriteria aanwijzing zendmachtiging streekomroep 2025-2029

Geldend van 23-04-2024 t/m heden

Intitulé

Voorkeurscriteria aanwijzing zendmachtiging streekomroep 2025-2029

Inleiding:

In dit document leest u de voorkeurscriteria op basis waarvan aanvragen voor de aanwijzing van een zendmachtiging worden beoordeeld.

De voorkeurscriteria worden gebruikt om de gemeenteraad een geobjectiveerd advies voor te kunnen leggen voor de aanwijzing van een zendmachtiging voor de periode 01-01-2025 tot 01-01-2030.

De voorkeurscriteria zijn gebaseerd op de twintig criteria die het NLPO gebruikt voor de toewijzing van een keurmerk voor streekomroepen. De criteria hebben met name betrekking op de volgende onderwerpen:

  • 1.

    Geografische ligging en identiteit. (In hoeverre het media-aanbod zich richt op de geografische leefomgeving en sociaal culturele en economische identiteit van de inwoners van het verzorgingsgebied).

  • 2.

    Mediakanalen. (Via welk mediakanaal of mediakanalen het media-aanbod wordt verspreid).

  • 3.

    Samenwerkingen met lokale partners. (Of er wordt samengewerkt met lokale partners en organisaties. Hoe participatie en interactie wordt georganiseerd).

  • 4.

    Professioneel geborgde organisatie.

  • 5.

    Financieel stabiele organisatie.

Toetsing:

  • Voor ieder voorkeurscriterium kan de aanvrager maximaal 5 punten en minimaal geen punten scoren. Uitzondering is het voorkeurscriterium Organisatie. De maximale score voor dit criterium is 15 punten en de minimale score geen punten. De reden dat op dit criterium ruim gescoord kan worden is omdat een organisatiemodel met een raad van toezicht de voorkeur geniet. Dit is in lijn met het adviesrapport van Sjaak de Zeeuw ‘De toekomst van Bie Os…’ uit 2022 en verkleint de kans op onmin tussen bestuur en vrijwilligers zoals die in de voorbije jaren bij Stichting Omroep Westelijke Mijnstreek is ontstaan.

Voorkeurscriteria aanwijzing zendmachtiging streekomroep 2025-2029

1. Inhoud

De producties die de streekomroep voor het verzorgingsgebied maakt zijn evenwichtig met redactionele aandacht voor inwoners, straten, buurten, dorpen en steden. Met andere woorden: de content van de streekomroep richt zich op de leefomgeving van de mensen die in het verzorgingsgebied wonen, werken, leren en leven.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep legt een werkwijze vast voor de behandeling van nieuws en kan een controleerbaar nieuwsredactie-organogram overleggen.

  • 2.

    Zodoende voldoet de streekomroep minimaal aan de volgende voorwaarden:

    • De streekomroep is 24/7 bereikbaar.

    • De streekomroep brengt nieuws op relevante (social) mediakanalen (zie criterium 5).

    • De streekomroep opereert in het gehele verzorgingsgebied op buurt- en wijkniveau.

2. Participatie

Participatie en interactie met (groepen van) inwoners uit het verzorgingsgebied zijn voor de streekomroep een randvoorwaarde voor de uitvoering van goede en evenwichtige journalistiek. De streekomroep betrekt inwoners en/of groepen inwoners bij het maken van content.

Criteria:

  • 1.

    In haar beleidsplan beschrijft de streekomroep hoe zij participatie en interactie bij de totstandkoming van content op een structurele wijze vormgeeft.

  • 2.

    Daarnaast zorgt de omroep ervoor dat de namen en contactgegevens van de leden van programmabeleid bepalend orgaan (PBO) op zijn website staan.

3. ICE

De streekomroep hanteert de ICE-norm. Dit betekent dat minimaal de helft van het programma-aanbod van de omroep een informatief, cultureel of educatief karakter heeft. Van deze vijftig procent heeft zestig procent een lokaal informatief, cultureel of educatief karakter.

Criteria:

  • 1.

    In het beleidsplan van de streekomroep staat op welke manier de streekomroep het toepassen van de ICE-norm vormgeeft en waarborgt.

  • 2.

    Bij de streekomroep werkt een eindredacteur en/of hoofdredacteur en/of directeur die kennis heeft van de ICE-norm. De eindredacteur en/of hoofdredacteur en/of directeur past de ICE-norm toe en/of ziet toe op naleving daarvan.

4. Dagelijks nieuws

De streekomroep biedt nieuwsitems en andere informatie uit het verzorgingsgebied aan. Dit gebeurt op alle werkdagen en via verschillende mediakanalen zoals genoemd onder criterium 5. De content voldoet aan de ICE-norm en aan de uitgangspunten van een Lokaal Toereikend Media-aanbod.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep schrijft in haar beleidsplan op welke manier de streekomroep (werk)dagelijks nieuws en informatie deelt met diverse doelgroepen uit het verzorgingsgebied.

  • 2.

    In het plan staat tevens welke (sociale) mediakanalen ze daarvoor inzet en op welke wijze de kanalen worden gebruikt (wanneer en hoe).

5. Kanalen

De streekomroep verspreidt haar nieuws en informatie via kanalen die in de mediakanalenlijst van het NLPO staan. Voor de verspreiding van content maakt de streekomroep gebruik van middelen (zoals een Hub) die ervoor zorgen dat de content te ontvangen is via pakketaanbieders die hun diensten verspreiden naar meer dan 100.000 abonnees in Nederland. Met deelname aan de NLPO MediaHub wordt aan deze verplichting voldaan.

Criteria:

De streekomroep gebruikt ten minste de volgende mediakanalen:

  • 1.

    Radio (audio): analoog + digitaal, ether, kabel, online/livestream.

  • 2.

    Tv (video - bewegend beeld): analoog + digitaal, kabel, online/livestream.

  • 3.

    Internet: (tekst/foto/audio/video). Website is responsive.

  • 4.

    Sociale media.

  • 5.

    Uitzendingen via radio en tv worden lineair verspreid via pakketaanbieders die onder de wettelijke ‘must carry-verplichting’ vallen.

6. Kwaliteit

De streekomroep borgt de kwaliteit, onafhankelijkheid en continuïteit van journalistiek in een redactiestatuut.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep beschikt over een redactiestatuut. In het redactiestatuut staan de journalistieke rechten en plichten van (onbezoldigde) werknemers waaronder in elk geval:

    • Welke normen de streekomroep met betrekking tot journalistieke beroepsethiek en kwaliteit hanteert.

    • De redactionele onafhankelijkheid ten opzichte van adverteerders, sponsoren en anderen die bijdragen verstrekken voor de totstandkoming van media-aanbod.

7. Samenwerking

Samenwerking zorgt ervoor dat een streekomroep sociaal betrokken is bij zijn verzorgingsgebied. Voorbeelden van partijen waarmee kan worden samengewerkt zijn: bibliotheken, scholen en culturele organisaties.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep schrijft in haar beleidsplan op welke wijze samenwerking met organisaties binnen het verzorgingsgebied is/wordt vormgegeven.

8. Governance

De streekomroep houdt zich aan de zeven principes van de Gedragscode Integriteit Publieke Omroep 2021. Deze code is opgesteld om goed bestuur en integriteit bij publieke media-instellingen te borgen. De aanvrager schrijft in zijn beleidsplan de wijze waarop de streekomroep de Gedragscode Integriteit Publieke Omroep 2021 toepast.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep past de 7 principes van de Gedragscode Integriteit Publieke Omroep 2021 in zijn beleidsplan toe.

  • 2.

    De streekomroep legt in haar jaarverslag verantwoording af over de wijze waarop de Gedragscode Integriteit Publieke Omroep 2021 is toegepast.

Meer informatie: https://ntr.nl/site/tekst/Gedragscode-Integriteit-Publieke-Omroep/17

9. Organisatie

Het organisatiemodel van de streekomroep bestaat uit een dagelijks bestuur en een raad van toezicht. Op deze wijze wordt de onafhankelijkheid en integriteit binnen de omroep geborgd.

De streekomroep beschikt over een organogram van zijn organisatiestructuur met daarin functiebeschrijvingen inclusief taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van medewerkers. Essentiële taken en verantwoordelijkheden worden bij meerdere personeelsleden belegd. De organisatie is niet afhankelijk van één persoon: er is een vervangingsregeling.

Criteria:

  • 1.

    In het beleidsplan van de streekomroep staat het gewenste organisatiemodel van een dagelijks bestuur en een raad van toezicht beschreven en op welke wijze deze wordt ingevuld.

  • 2.

    In het beleidsplan van de streekomroep staat een organogram met daarin functieomschrijvingen inclusief taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van medewerkers.

  • 3.

    In het beleidsplan staat tevens hoe de continuïteit van essentiële taken en verantwoordelijkheden is geborgd (vervangingsregeling).

10. Personeelsbeleid

Bij de streekomroep zijn naast (enkele) betaalde medewerkers veel onbetaalde medewerkers actief. De streekomroep heeft met alle medewerkers een overeenkomst. Voor vrijwillige medewerkers kan dit een modelovereenkomst of een gelijkwaardige overeenkomst zijn. Met betaalde medewerkers of zzp’ers moet een arbeidsovereenkomst of overeenkomst van opdracht (OVO) zijn afgesloten.

De redactionele zeggenschap is in het redactiestatuut opgenomen. Daarnaast moeten alle medewerkers een vorm van inspraak hebben. Deze inspraak moet onder meer plaatsvinden door minstens twee keer per jaar een medewerkersbijeenkomst te houden.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep schrijft in haar beleidsplan hoe betaalde en onbetaalde medewerkers worden gefaciliteerd bij hun werkzaamheden.

  • 2.

    De streekomroep schrijft in haar beleidsplanwelke overeenkomstenzij metalle medewerkers afsluit/ afgesloten heeft.

  • 3.

    In het beleidsplan staat tevens op welke wijze (mede)zeggenschap wordt vormgeven en op welke wijze daaraan uitvoering wordt gegeven.

11. Personele taken en bevoegdheden

Betaalde en onbetaalde nieuwe medewerkers en nieuwe leden van het PBO hebben instructies nodig voor de taken die zij moeten uitvoeren en de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die daarbij horen. Goed ingewerkte nieuwe medewerkers leveren (sneller) een kwalitatief hogere bijdrage aan de activiteiten van de omroep. PBO-leden die goed op de hoogte zijn van hun taak leveren een belangrijke bijdrage aan de representativiteit van de omroep.

Criteria:

  • 1.

    Nieuw omroeppersoneel wordt gedegen ingewerkt. In het beleidsplan van de aanvrager is vastgelegd hoe de omroep nieuwe medewerkers en leden van het PBO inwerkt en toerust op hun taken.

12. Personele scholing

De streekomroep biedt aan zijn betaalde en onbetaalde medewerkers mogelijkheden om hun kennis en kunde bij te houden en/of verder te ontwikkelen. Dat geldt ook voor bestuursleden.

Criteria:

  • 1.

    In het beleidsplan van de streekomroep is een scholingsplan opgenomen. De streekomroep beschrijft hierin hoe zij scholing voor haar medewerkers en bestuursleden organiseert en uitvoert.

  • 2.

    Over de uitvoering en resultaten van het scholingsplan legt de streekomroep verantwoording af in haar jaarverslag.

13. Organisatieverbetering

De streekomroep evalueert jaarlijks de kwaliteit van haar dienstverlening en interne (werk)processen. De streekomroep voert, indien nodig, verbeteracties uit.

De organisatie stelt daartoe één keer per jaar meetbare kwaliteitsdoelstellingen op die aansluiten bij het keurmerk Nederlandse Streekomroepen van NLPO.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep schrijft in haar beleidsplan hoe zij de kwaliteit van haar dienstverlening en interne (werk)processen borgt.

  • 2.

    Daartoe stelt zij in ieder geval minimaal één keer per jaar meetbare kwaliteitsdoelstellingen op.

  • 3.

    De ontwikkelresultaten worden jaarlijks vastgesteld en geëvalueerd.

  • 4.

    Hierover legt de streekomroep verantwoording af in haar jaarverslag.

14. Activiteitenplan

De streekomroep schrijft jaarlijks een activiteitenplan. In dit plan staat welke activiteiten de omroep gedurende het kalenderjaar gaat uitvoeren. Daarnaast beschikt streekomroep over een globaal vijfjarig activiteitenplan waarin ze haar lange termijn doelen beschrijft.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep stelt jaarlijks een activiteitenplan op die een kalenderjaar bestrijkt.

  • 2.

    Daarnaast beschikt de omroep over een activiteitenplan voor de komende vijf jaar. In dit plan staan de lange termijn doelen globaal beschreven.

  • 3.

    De streekomroep beschrijft in haar beleidsplan hoe de resultaten uit het activiteitenplan jaarlijks worden vastgesteld en geëvalueerd.

  • 4.

    De streekomroep legt in haar jaarverslag verantwoording af over de resultaten uit het activiteitenplan.

15. Financiële continuïteit

De streekomroep moet financieel gezond zijn: nu en in de toekomst. Dit betekent dat de omroep jaarlijks over een sluitende begroting beschikt mét meerjarenperspectief. De gemeenten in het verzorgingsgebied stellen voldoende middelen beschikbaar aan de omroep voor het realiseren van een Lokaal Toereikend Media-aanbod.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep stelt jaarlijks een sluitende begroting op met meerjarenperspectief.

  • 2.

    De jaarrekening van de streekomroep bevat een accountantsrapport/-verklaring waaruit blijkt dat de continuïteit van de omroep geborgd is.

  • 3.

    Uit de jaarrekening blijkt tevens dat de gemeentelijke financiële bijdragen noodzakelijk waren voor het realiseren van een Lokaal Toereikend Media-aanbod.

16. Klachtenprocedure

De streekomroep heeft een schriftelijk vastgelegde klachtenprocedure en past deze, indien nodig, toe. In de klachtenprocedure is tevens vastgelegd hoe wordt omgegaan met klachten over grensoverschrijdend gedrag.

Criteria:

  • 1.

    De streekomroep beschrijft in zijn beleidsplan hoe haar klachtenprocedure is georganiseerd en in het bijzonder hoe met meldingen omtrent vermeend grensoverschrijdend gedrag wordt omgegaan.

  • 2.

    De streekomroep beschrijft op welke manier klachten kunnen worden ingediend, hoe en door wie klachten worden geregistreerd en op welke wijze klachten worden afgehandeld.

Ondertekening