Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR718627
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR718627/1
Regeling vervalt per 31-12-2026
Subsidieregeling Integraal samenwerken aan een gezonde stad, Zoetermeer 2024
Geldend van 19-04-2024 t/m 30-12-2026
Intitulé
Subsidieregeling Integraal samenwerken aan een gezonde stad, Zoetermeer 2024Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Zoetermeer;
Overwegende dat het gemeentebestuur integraal wil samenwerken aan een gezonde stad, wil bijdragen aan het structureel voorkomen van ziekte en/ of bevorderen van welzijn van haar inwoners door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen,
gelet op de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016, besluit vast te stellen de Subsidieregeling Integraal samenwerken aan een gezonde stad, Zoetermeer 2024.
Artikel 1. Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
Asv Zoetermeer: Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016;
- -
College: het college van burgemeester en wethouders van Zoetermeer;
- -
Organisatorische kosten: noodzakelijke kosten die direct samenhangen met ‘Plan Integraal werken aan een gezonde stad’;
- -
Materiele kosten: kosten van apparatuur, materialen en hulpmiddelen die uitsluitend ten behoeve van het plan gebruikt worden;
- -
Personeelskosten: (loon)kosten die verband houden met het personeel;
- -
Aanvraag: het volledig ingevulde aanvraag zoals bedoeld in artikel 8 lid 2 van deze regeling.
Artikel 2. Toepassingsbereik
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten. De Asv Zoetermeer is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3. Activiteiten
-
1. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan het integraal samenwerken aan een gezonde stad, zoals vastgelegd in het plan “Integraal werken aan een gezonde stad”, cq bereiken van het structureel voorkomen van ziekte en/ of bevorderen van welzijn van onze inwoners door:
- •
het terugdringen van gezondheidsachterstanden,
- •
het bevorderen van een gezonde leefomgeving,
- •
het versterken van (de verbinding met) de sociale basis,
- •
het bevorderen van een gezonde leefstijl,
- •
versterken van mentale gezondheid en/of weerbaarheid
- •
en/of het bevorderen van vitaal ouder worden.
- •
-
2. De activiteiten vinden in beginsel plaats in het kalenderjaar waarvoor de subsidie is aangevraagd maar mogen meerdere kalenderjaren beslaan indien:
- a.
de activiteiten alleen kunnen worden uitgevoerd als deze over meerdere jaren heen lopen en
- b.
de activiteiten passen binnen de looptijd van het ‘Plan Integraal werken aan een gezonde stad’.
- a.
Artikel 4. Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan stichtingen, verenigingen of andere organisaties die:
- •
met de voor de activiteiten bedoelde subsidie geen winstoogmerk kennen
- •
met de voor de activiteiten bedoelde subsidie geen politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke boodschap uitdragen
- •
het publieke belang dienen.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
-
1. Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
-
2. Niet voor subsidie in aanmerking komen: Kosten die vanuit een andere regeling worden gesubsidieerd of redelijkerwijs onder een regeling of opdracht vallen die op andere wijze vanuit de gemeente verstrekt is.
Artikel 6. Wijze van verdeling
-
1. Een ambtelijke commissie beoordeelt de aanvragen inhoudelijk aan de hand van het afwegingskader in de bijlage van deze regeling. Aanvragen die minder dan 70 van de 100 punten hebben behaald, worden afgewezen, ongeacht of het subsidieplafond wordt bereikt.
-
2. Aanvragen die voldoen aan de voorwaarden van deze regeling en 70 punten of meer hebben behaald, komen in aanmerking voor rangschikking.
-
3. Het voor subsidie beschikbare bedrag wordt verdeeld op basis van een rangschikking van de aanvragen als bedoeld in lid 4 waarbij de aanvraag met het hoogst behaalde aantal punten als eerste voor subsidie in aanmerking komt.
-
4. Voor de in het Afwegingskader genoemde criteria kan maximaal het volgende aantal punten worden gehaald:
- a.
(40 pnt) In welke mate dragen de activiteiten bij aan het structureel voorkomen van ziekte en/ of bevorderen van welzijn en gezondheid van onze inwoners door
- ▪︎
het terugdringen van gezondheidsachterstanden,
- ▪︎
het bevorderen van een gezonde leefomgeving,
- ▪︎
het versterken van (de verbinding met) de sociale basis,
- ▪︎
het bevorderen van een gezonde leefstijl,
- ▪︎
versterken van mentale gezondheid en/of weerbaarheid
- ▪︎
en/of het bevorderen van vitaal ouder worden.
- ▪︎
- b.
(30 pnt) Leiden de activiteiten tot (meer) samenwerking met één of meer andere partijen in de stad?
- c.
(20 pnt) Worden de behaalde effecten duurzaam geborgd?
- d.
(10 pnt) Is er sprake van een monitoring en evaluatiecyclus?
- a.
-
6. Indien het subsidieplafond wordt bereikt, vindt de verstrekking van subsidie plaats in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde plafond is bereikt
Artikel 7. Subsidieplafonds
Het subsidieplafond voor 2024 wordt als volgt vastgesteld € 395.000
Het subsidieplafond voor 2025 wordt als volgt vastgesteld € 470.000
Het subsidieplafond voor 2026 wordt als volgt vastgesteld € 385.000
De plafonds worden opgedeeld in deelplafonds volgens onderstaand schema in subsidiethema’s..
Subsidiethema |
2024 |
2025 |
2026 |
Terugdringen Gezondheids Achterstanden |
0 |
75.000 |
75.000 |
Kansrijke Start |
60.000 |
60.000 |
60.000 |
Mentale Gezondheid |
30.000 |
30.000 |
0 |
OKO en Vroegsignalering Alcohol problematiek |
15.000 |
15.000 |
0 |
Versterken sociale basis |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
Mantelzorg |
65.000 |
65.000 |
60.000 |
Eén tegen eenzaamheid |
65.000 |
50.000 |
0 |
Welzijn op recept |
60.000 |
75.000 |
90.000 |
Artikel 8. Aanvraag
-
1. Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk ingediend bij burgemeester en wethouders met gebruikmaking van een aanvraagformulier.
-
2. In aanvulling op de gegevens genoemd artikel 4, tweede lid, van de Asv Zoetermeer legt de aanvrager bij de aanvraag tevens de volgende gegevens over:
- •
de doelen en resultaten welke met die activiteiten en prestaties worden nagestreefd en op welke wijze de activiteiten en prestaties duurzaam aan het in deze subsidieregeling opgenomen doel van de gemeente bijdragen;
- •
naar verwachting op welke termijn de gesubsidieerde activiteiten leiden tot bovenstaand doel;
- •
op welke wijze de activiteiten bijdragen aan samenwerking / netwerkvorming met zorg- en welzijnspartijen in de stad;
- •
Hoe de activiteiten bijdragen aan het werken volgens de principes van positieve gezondheid;
- •
Hoe inwoners betrokken worden bij de te ondernemen activiteiten en de te bereiken doelen;
- •
Een communicatieplan waarin helder wordt gemaakt op welke wijze en met welke middelen de doelgroep wordt bereikt en hoe met andere partijen wordt samengewerkt.
- •
-
3. Indien de subsidie meerdere kalenderjaren beslaat dient deze jaarlijks opnieuw te worden aangevraagd.
Artikel 9. Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie voor het kalenderjaar 2024 wordt, in afwijking van artikel 5, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016 ingediend binnen een maand gerekend vanaf de datum van publicatie van deze regeling. Voor de jaren 2025 en 2026 geldt de aanvraagtermijn conform artikel 5, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016.
Artikel 10. Beslistermijn
Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 6 eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016 binnen 13 weken nadat de aanvraag om subsidie is ingediend.
Artikel 11. Betaling en verantwoording.
Betaling en verantwoording vindt plaats volgens de Asv Zoetermeer 2016.
Artikel 12. Slotbepalingen
Deze subsidieregeling treedt in werking op [datum].
- 1.
Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2026
- 2.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Integraal samenwerken aan een gezonde stad Zoetermeer 2024
Ondertekening
Bijlage 1: Afwegingskader subsidieaanvraag ‘Integraal werken aan een gezonde stad 2024’
Afweging aanvraag: |
|
punten |
(40 punten) In welke mate dragen de activiteiten bij aan het structureel voorkomen van ziekte en/ of bevorderen van welzijn en gezondheid van onze inwoners door
|
|
0 |
(30 punten) Samenwerking Leiden de activiteiten tot (meer) samenwerking met één of meer andere partijen in de stad? |
|
0 |
(20 punten) Duurzaamheid Worden de behaalde effecten duurzaam geborgd? |
|
0 |
(10 punten) Monitoring en evaluatie Is er sprake van een monitoring en evaluatiecyclus? |
|
0 |
Puntentotaal |
(een aanvraag komt niet voor subsidie in aanmerking als minder dan 70 punten zijn toegekend) Telling: Rechtermuisknop/veld bijwerken. |
0 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl