Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR718609
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR718609/1
Ondermandaatbesluit bedrijfsvoeringstaken Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2023
Geldend van 17-04-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2023
Intitulé
Ondermandaatbesluit bedrijfsvoeringstaken Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2023De directeur van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord;
Overwegende;
- -
Dat het uit een oogpunt van efficiënte bedrijfsvoering wenselijk en noodzakelijk is om het ondermandaat te regelen voor de bedrijfsvoeringstaken;
- -
Gelezen het positieve advies van de Ondernemingsraad dd. 28 augustus 2023
Gelet op artikel 4, lid 5 van de Instructie, mandaat, machtiging en volmacht directeur Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2023 in samenhang met titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Besluit
vast te stellen het navolgende Ondermandaatbesluit bedrijfsvoeringstaken Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2023.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Mandaat |
De bevoegdheid om in naam van de mandaatgever een besluit te nemen |
Mandaatgever |
Het dagelijks bestuur |
Volmacht |
De bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur of de voorzitter privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten of zaken af te doen namens het dagelijks bestuur of de voorzitter |
Machtiging |
De bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur en de voorzitter handelingen te verrichten of zaken af te doen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn |
Directeur |
De directeur van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) |
Afdelingsmanager |
De leidinggevende van de afdeling |
Teamleider |
De leidinggevende van een team |
Plaatsvervanger |
De persoon met hetzelfde of een hoger functieprofiel als degenen die hij of zij tijdelijk vervangt |
Medewerker |
Een ieder werkzaam bij de OD NHN, zoals in de regeling omschreven onder het begrip ambtenaar, waaronder mede hen die werkzaam zijn op grond van bijvoorbeeld een detacherings-, inhuur of overeenkomst van opdracht niet zijnde de directeur |
Piketmedewerker |
De medewerker die buiten de voor hem geldende werktijden beschikbaarheidsdienst heeft |
Artikel 2 Ondermandaat
-
1. De directeur verleent ondermandaat aan de medewerker om taken uit te voeren en beslissingen te nemen voor zover deze zijn opgenomen in bijlage 1.
-
2. Aan de directeur blijven de taken en bevoegdheden voorbehouden die bij of krachtens de Gemeenschappelijke regeling OD NHN en de directeursinstructie aan zijn functie zijn toegekend en die naar hun aard niet voor ondermandaat in aanmerking komen.
-
3. De directeur is bevoegd om het verleende ondermandaat al dan niet tijdelijk geheel of gedeeltelijk in te trekken.
Artikel 3 Reikwijdte van het ondermandaatbesluit
-
1. Dit besluit is van toepassing op alle interne aangelegenheden en besluiten, ten aanzien van de bedrijfsvoeringstaken van de OD NHN.
-
2. Dit besluit heeft geen betrekking op de opgedragen taken van de gemeenten en provincie waarvoor aparte instructies van toepassing zijn.
Artikel 4 Ondermandaat afdelingsmanager
-
1. De afdelingsmanager maakt van het ondermandaat slechts gebruik voor zover dit betrekking heeft op de werkzaamheden ten aanzien van de afdeling waar hij of zij leiding aan geeft.
-
2. De afdelingsmanager is bevoegd reguliere uitgaven te doen binnen de gestelde financiële kaders.
-
3. In voorkomend geval ziet dit ondermandaatbesluit ook op de plaatsvervanger van de afdelingsmanager zoals opgenomen in de vervangingsregeling.
Artikel 5 Ondermandaat teamleider
-
1. De teamleider maakt van het ondermandaat slechts gebruik voor zover dit betrekking heeft op de werkzaamheden ten aanzien van het team waar hij of zij leiding aan geeft.
-
2. De teamleider is bevoegd reguliere uitgaven te doen binnen de gestelde financiële kaders.
-
3. In voorkomend geval ziet dit ondermandaatbesluit ook op de plaatsvervanger van de teamleider zoals opgenomen in de vervangingsregeling.
Artikel 6 Inhoud ondermandaat
-
1. Tenzij anders in dit besluit is bepaald, wordt in dit ondermandaatbesluit en de daarop rustende bepalingen onder ondermandaat ook submachtiging en subvolmacht verstaan.
-
2. Het ondermandaat omvat naast het nemen van besluiten, het verrichten van rechtshandelingen en de vertegenwoordiging in- en buiten rechte, tevens het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren.
-
3. Tenzij anders bepaald strekt het ondermandaat tevens tot intrekking en wijziging van een besluit.
Artikel 7 Grenzen aan het ondermandaat
-
1. Het ondermandaat is beperkt tot de dagelijkse en bestendige uitvoering en toepassing van regels en voorschriften en daarmee verband houdende handelingen. Het ondermandaat is daarmee niet van toepassing als de afdoening van een zaak niet als routine kan worden aangemerkt en/of een afzonderlijke specifieke beoordeling/afweging noodzakelijk is.
-
2. Het ondermandaat is alleen geldig binnen de kaders van het van toepassing zijnde beleid en begroting.
-
3. In ieder geval mag van een ondermandaat geen gebruik worden gemaakt indien:
- a)
de mandaatgever zelf wil beslissen;
- b)
het onderwerp politiek gevoelig is of kan leiden tot bestuurlijke afbreuk, daarvan is in ieder geval sprake in de volgende gevallen;
- -
het voor meerdere bestuurslagen tegelijk politiek gevoelig is (lees: PNH én één of meerdere gemeenten);
- -
het voor meerdere (buur-)gemeenten tegelijk politiek gevoelig is;
- -
- c)
zich consequenties voordoen buiten de Nederlandse rechtsorde;
- d)
er geen budget is of als er budget wordt overschreden;
- e)
er grote financiële risico’s aan een besluit verbonden zijn;
- f)
er in afwijking of in strijd met bestaand beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, wettelijke of interne voorschriften wordt besloten;
- g)
er risico is op precedentwerking.
- a)
-
4. Uitgaven voor projecten met een afdelingoverschrijdend budget worden door alle betrokken afdelingsmanagers ondertekend.
-
5. De bevoegdheid om overeenkomsten aan te gaan en uitgaven te doen binnen de kaders van een gegeven budget is beperkt tot een bedrag met een omvang van maximaal;
- a)
Voor de afdelingsmanager, € 50.000,- per geval.
- b)
Voor de teamleider, € 10.000,- per geval.
- c)
Voor de piketmedewerker tijdens piketdienst, € 5.000,- per geval.
- a)
Artikel 8 Ondertekening
-
1. De bevoegdheid om in ondermandaat een besluit te nemen houdt tevens in het besluit te mogen ondertekenen, tenzij dit anders is bepaald.
-
2. Besluiten in ondermandaat genomen, worden als volgt ondertekend;
- a)
voor de bedrijfsvoeringstaken
Het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Namens dezen,
Handtekening
Naam en functieaanduiding (van de ondergemandateerde )
- a)
Artikel 9 Overig
In gevallen waar dit ondermandaatbesluit niet in voorziet of in het geval er onduidelijkheid is over een uit te oefenen bevoegdheid in ondermandaat, beslist de directeur.
Artikel 10 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Ondermandaatbesluit bedrijfsvoeringstaken Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2023’.
Artikel 11 Inwerkingtreding
-
1. Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 september 2023.
-
2. Alle eerder verleende ondermandaatbesluiten die betrekking hebben op bedrijfsvoeringstaken zijn ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 12 september 2023
De directeur,
Q.M. Foppe
Bijlage 1
|
Mandaatregister Omgevingsdienst Noord-Holland Noord 2023 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Omschrijving |
Mandaatgever |
Gemanda- teerde / ondergemandateerde en tevens onderteken-ingsbevoegd |
Beoordelaar in personeels-informatiesysteem |
Regeling/Instructie/kader |
|
|
|
|
|
|
A |
Personeel |
|
|
|
|
|
Arbeidsovereenkomsten aangaan, wijzigingen en beëindigen |
|
|
|
|
|
Arbeidsovereenkomst aangaan |
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager |
Directeursinstructie Hoofdstuk 2 cao SGO m.u.v. artikel 2.8 en 2.9 |
|
Arbeidsovereenkomst wijzigen (waaronder promotie, demotie en de garantietoelage) |
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager |
Directeursinstructie Artikel 3.5, 3.6 en 2. 3.15 cao SGO |
|
Arbeidsovereenkomst beëindigen |
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager |
Directeursinstructie Artikel 2.10 cao SGO Burgerlijk Wetboek 7 |
|
Vaststellingsovereenkomsten sluiten |
DB |
Directeur |
n.v.t. |
Directeursinstructie Burgerlijk Wetboek 7 |
|
Detacheringsovereenkomsten sluiten |
DB |
Directeur |
n.v.t. |
Directeursinstructie |
|
Werkervaringsovereenkomst sluiten |
DB |
Teamleider |
Teamleider |
Artikel 2.8 cao SGO |
|
Stageovereenkomst sluiten |
DB |
Teamleider |
Teamleider |
Artikel 2.9 cao SGO |
|
|
|
|
|
|
|
Salaris, salaristoelagen en vergoedingen |
|
|
|
|
|
Toekennen functioneringstoelage, arbeidsmarkttoelage, waarnemingstoelage en afbouwtoelage |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 3.8, 3.9, 3.10 en 3.16 cao SGO |
|
Toekennen jubileumuitkering |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 3.17 cao SGO |
|
Toekennen gratificatie vanwege uitstekend functioneren of bijzondere prestaties |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 3.18 cao SGO Hfst. 3.4 personeelshandboek |
|
Toekennen extra periodieke salarisverhoging |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 3.4 cao SGO |
|
Toekennen vergoeding BHV |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 3.20 cao SGO |
|
Toekennen reis- en verblijfkostenvergoeding en woon-werkverkeer |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 3.21 en 3.22 cao SGO en hfst. 3.2 personeelshandboek |
|
Toekennen thuiswerkvergoeding |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 3.22A cao SGO |
|
Werkgeversverklaring |
DB |
Medewerker HR |
n.v.t. |
Salarisadministratie |
|
|
|
|
|
|
|
Arbeidsduur en werktijden |
|
|
|
|
|
Toekennen vermeerderen of verminderen arbeidsduur |
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager |
Burgerlijk Wetboek 7 |
|
Tijdelijke uitbreiding arbeidsduur naar maximaal 40 uur per week |
DB |
Afdelingsmanager/Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 5.1 cao SGO |
|
Afspraken maken over de werktijden |
DB |
Afdelingsmanager/Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 5.4 cao SGO |
|
|
|
|
|
|
|
Vakantie en verlof |
|
|
|
|
|
Afspraken maken over opname vakantieverlof en verlof spaaruren |
DB |
Afdelingsmanager/Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Hfst. 6.1 personeelshandboek en artikel 6.3 cao SGO |
|
Verzoek verkoop bovenwettelijke vakantie-uren afwijzen. |
DB |
Afdelingsmanager |
n.v.t. |
Artikel 6.5 cao SGO |
|
Toekennen van kort- en langdurend zorgverlof, zwangerschaps- en bevallingsverlof, ouderschapsverlof, adoptie- en pleegzorgverlof, verlof voor aangaan huwelijk of geregistreerd partnerschap, onbetaald verlof en politiek verlof |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 6.7, 6.8, 6.9, 6.10, 6.12, 6.13, 6.14 en 6.17 cao SGO en Wet arbeid en zorg. |
|
Toekennen calamiteiten- en ander kort verzuimverlof, geboorteverlof en aanvullend geboorteverlof |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Wet arbeid en zorg |
|
|
|
|
|
|
|
Arbeidsongeschiktheid |
|
|
|
|
|
Aanpassen loondoorbetaling bij langdurige arbeidsongeschiktheid. |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 7.1 cao SGO |
|
Niet aanpassen loondoorbetaling bij langdurige arbeidsongeschiktheid en terminale ziekte. |
DB |
Afdelingsmanager |
n.v.t. |
Artikel 7.1 cao SGO |
|
Toekennen arbeidsongeschiktheid in en door de dienst. |
DB |
Directeur |
n.v.t. |
Artikel 7.3 cao SGO |
|
Uitvoering begeleiding ziekteverzuim gelet op Wet Verbetering Poortwachter. |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
De Wet Verbetering Poortwachter en hfst. 7.1 personeelshandboek |
|
Duurzame inzetbaarheid |
|
|
|
|
|
Uitvoeren van de regelingen gesprekscyclus en opleiden en ontwikkelen. |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 8.1 en 8.2 cao SGO en hfst. 8.1 en 8.2 personeelshandboek |
|
Vaststellen persoonlijk ontwikkelplan |
DB |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Artikel 8.7 cao SGO en hfst. 2.1 personeelshandboek. |
|
|
|
|
|
|
|
Werving en selectie |
|
|
|
|
|
Vrijgeven vacature |
DB |
Afdelingsmanager/Teamleider |
Afdelingsmanager/ Teamleider |
Binnen vastgestelde formatiebegroting |
|
Uitvoeren regeling werving en selectie |
DB |
Afdelingsmanager/Teamleider |
Afdelingsmanager / Teamleider |
Hfst. 2.1 personeelshandboek |
|
Inhuur personeel |
DB |
Afdelingsmanager |
|
Inkoopbeleid en inhuurproces personeel |
|
|
|
|
|
|
|
Integriteitsbeleid |
|
|
|
|
|
Uitvoeren sanctiebeleid |
DB |
Directeur |
Teamleider |
Hfst. 1.2.1 personeelshandboek en Burgerlijk Wetboek 7 |
|
Toekennen nevenwerkzaamheden |
DB |
Directeur |
Teamleider |
Hfst. 1.1.5. personeelshandboek |
|
|
|
|
|
|
B |
OVERIGE BEDRIJFSVOERINGSTAKEN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Omschrijving |
Mandaatgever |
Gemandateerde en tevens onderteken-ingsbevoegd |
Verder ondergemandateer-de en tevens ondertekenings- bevoegd |
Instructie, kader |
|
|
|
|
|
|
|
Het houden van aanbestedingen |
|
|
|
|
|
|
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager |
Met inachtname van de budgethoudersregeling |
|
|
|
|
|
|
|
Inkoop |
|
|
|
|
|
|
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager tot €50.000,-. Teamleider tot €10.000,-. Piketmedewerker tot €5.000,- |
Met inachtname van de budgethoudersregeling en het inkoopbeleid Teamleider I&A is bevoegd tot een bedrag van €30.000,- |
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe / extra opdrachten |
|
|
|
|
|
|
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager/ accounthouder |
Waarde opdracht, >€5.000,-, als er meerdere afdelingen bij betrokken zijn, vindt er eerst overleg plaats in het MT. |
|
|
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager/ teamleider |
Waarde opdracht, <€5.000,-, als er meerdere afdelingen bij betrokken zijn, vindt er eerst overleg plaats in het MT. |
|
|
|
|
|
|
|
Onrechtmatige daad 6:162 en 6:74 BW |
|
|
|
|
|
Beoordelen van aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad of uit overeenkomst
|
DB |
Directeur |
|
Burgerlijk Wetboek 6 |
|
|
|
|
|
|
|
Verhalen van schade 6:162 en 6:74 BW |
|
|
|
|
|
|
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager |
Burgerlijk Wetboek 6 |
|
|
|
|
|
|
|
Verzekeringen |
|
|
|
|
|
|
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering |
Met inachtname van het inkoopbeleid |
|
Op naam stellen van voertuigen |
DB |
Directeur |
Specialist financiën |
|
|
Het doen van aangifte en vrijstelling vragen BPM |
DB |
Directeur |
Specialist financiën |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aangifte |
|
|
|
|
|
Aangifte bij vernieling eigendom van de omgevingsdienst en misdrijven jegens medewerkers van de omgevingsdienst |
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering |
|
|
Het doen van aangiften van schade bij verzekeringsmaatschappij |
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gerechtelijke procedures |
|
|
|
|
|
Gerechtelijk bevel
|
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager, Juristen afdeling Bedrijfsvoering |
Direct overleg met directeur; dagelijks bestuur informeren in eerstvolgende vergadering |
|
Dagvaarding
|
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager, Juristen afdeling Bedrijfsvoering |
Direct overleg met directeur; dagelijks bestuur informeren in eerstvolgende vergadering |
|
Vertegenwoordiging in rechte
|
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager |
In overleg met juristen van de afdeling Bedrijfsvoering |
|
|
|
|
|
|
C |
FINANCIEN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mandaatgever |
Gemandateerde en tevens onderteken- ingsbevoegd. |
Verder ondergemandateer-de en tevens ondertekenings- bevoegd. |
Instructie, kader |
|
|
|
|
|
|
|
Het doen van uitgaven binnen de begroting en vastgestelde budgetten en aangaan van financiële verplichtingen |
DB |
Directeur |
Conform geldende budgethouders- regeling en het inkoopbeleid |
|
|
Het uitvoeren van handelingen zoals genoemd in treasurystatuut (2022) Omgevingsdienst Noord-Holland Noord |
DB |
Directeur |
Conform treasurystatuut |
|
|
Het afboeken van vorderingen |
DB |
Directeur |
Afdelingsmanager |
|
|
Het accorderen van binnenkomende facturen |
DB |
Directeur |
zie budgethouders- regeling |
|
|
|
|
|
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl