Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR718551
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR718551/1
Besluit beperking openbaarheid gemeente Zevenaar
Geldend van 17-04-2024 t/m heden
Intitulé
Besluit beperking openbaarheid gemeente ZevenaarBurgemeester en wethouders van de gemeente Zevenaar;
In lijn met het Herstelbesluit heroverweging oplegging beperkingen van openbaarheid op de archiefbescheiden van de gemeente Zevenaar betreffende de correspondentie met de enquêtecommissie van 9 april 2024;
gelet op artikel 15, eerste lid onder a van de Archiefwet 1995 en artikel 10 van het Archiefbesluit 1995;
Besluiten:
Artikel 1:
De nader gespecifieerde archiefbescheiden, welke zijn opgenomen in onderstaande inventaris, over te brengen naar de archiefbewaarplaats, i.c. Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg:
- •
Inventaris van het archief van de gemeente Zevenaar inzake de correspondentie met enquêtecommissie 2016-2018
Artikel 2:
Beperkingen te stellen aan de openbaarheid van het archief van de gemeente Zevenaar inzake de correspondentie met de enquêtecommissie 2016-2018 volgens de hierna gegeven specificatie waarin inventarisnummers, de beperkingsduur en het jaar van openbaarmaking vermeld.
Met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zijn de navolgende inventarisnummers beperkt openbaar.
Zaaknummer |
|
Beperkingsduur* |
Openbaar in |
Z/16/247431* |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
Z/16/263749 |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
Z/16/264882, slechts documentnummer 769448 |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
Z/16/265417 |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
Z/16/265953 |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
Z/16/266164 |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
Z/17/268221 |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
Z/17/271077 |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
Z/17/273669 |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
Z/17/272804 |
|
75 jaar |
31-10-2092 |
* Voor de duur is aangesloten bij de einddatum van het (herziene) besluit van de enquêtecommissie van 13 juni 2023, wat betekent dat de duur 75 jaar bedraagt vanaf 31 oktober 2017, dus tot 31 oktober 2092
* Voor zaaknummer Z/16/247431 betreft het de volgende documentnummers
852097 |
746945 |
792131 |
746592 |
792115 |
746591 |
792112 |
743860 |
792111 |
743746 |
792110 |
743743 |
785947 |
743665 |
770622 |
743650 |
770620 |
743487 |
770619 |
743483 |
770610 |
743479 |
761264 |
743442 |
761262 |
743417 |
757029 |
743402 |
756134 |
741061 |
755902 |
741032 |
755900 |
740140 |
755894 |
739485 |
755891 |
736598 |
755888 |
736587 |
755163 |
736584 |
755149 |
736582 |
751951 |
736581 |
751675 |
736578 |
750975 |
736577 |
747092 |
721306 |
Artikel 3. Inzage en reproducties van beperkt openbare archieven
Raadpleging, gebruik of vervaardiging van reproducties van de onder bovengenoemde inventarisnummers bewaarde archiefbescheiden is tot het moment van openbaarmaking uitsluitend mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van de streekarchivaris.
Aan deze toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.
Artikel 4. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
Dit besluit wordt als bijlage gevoegd bij de verklaring van overbrenging.
Ondertekening
Zevenaar, 9 april 2024
Burgemeester en wethouders van Zevenaar,
Lucien van Riswijk, burgemeester
Danielle Jansen, gemeentesecretar
Beroep
Op grond van artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht zal dit besluit onderdeel uitmaken van de reeds lopende beroepsprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak. Partijen in die procedure hoeven niet afzonderlijk beroep in te stellen. Belanghebbenden die geen partij zijn in deze procedure, kunnen tegen dit besluit beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het beroep kan zich alleen richten op de wijzigingen die dit (herstel)besluit met zich brengt.
Het beroepschrift moet ondertekend zijn en dient in ieder geval te bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen beroep wordt ingesteld en de gronden van het beroep.
Verder kan op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht aan de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien ‘onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist’. Het verzoek om voorlopige voorziening moet gericht worden aan de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
Toelichting
Beperkingen op grond van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
De dossiers en archiefbescheiden geborgen onder de inventarisnummers zoals genoemd in artikel 2 zijn beperkt openbaar met het oog op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van nog levende personen. Deze bescheiden bevatten persoonsgegevens en mededelingen van persoonlijke aard. De informatie raakt aan de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen. Het betreft correspondentie met de enquêtecommissie en er is ook overlap met de archiefbescheiden van de enquêtecommissie. De enquêtecommissie heeft met haar besluit van 25 oktober 2017 haar eigen archiefbescheiden overgedragen onder beperkingen voor de duur van 75 jaar. In lijn met de herbeoordeling van het besluit van 25 oktober 2017 (herzien besluit van 13 juni 2023) en in lijn met het advies van de streekarchivaris van 19 juli 2023 dienen deze archiefbescheiden ook overgedragen te worden aan het SALD onder openbaarheidsbeperkingen.
Voor de duur is aangesloten bij de einddatum van het (herziene) besluit van de enquêtecommissie van 13 juni 2023, wat betekent dat de duur 75 jaar bedraagt vanaf 31 oktober 2017, dus tot 31 oktober 2092. De dossiers worden voor een periode van 75 jaar na afsluiting van de dossiers in openbaarheid beperkt. De termijn van 75 jaar is gehanteerd om de bescherming van de persoonlijke levenssfeer te waarborgen. De gekozen termijn van 75 jaar is een weloverwogen inschatting omdat men er redelijkerwijs van kan uitgaan dat na 75 jaar de in de bescheiden genoemde personen zullen zijn overleden.
De beperking van de openbaarheid op grond van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer eindigt bij het overlijden van de betrokkene.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl