Verordening Adviesraad Sociaal Domein Pekela 2024

Geldend van 16-04-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Pekela 2024

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Sociaal Domein: activiteiten en voorzieningen die voortvloeien uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Participatiewet en de Jeugdwet en de daarmee samenhangende onderwerpen (zoals jeugd, senioren, gezondheid, armoede, schuldhulpverlening);

  • 2. Adviesraad Sociaal Domein: het adviesorgaan in het kader van inwonerparticipatie zoals bedoeld in de Wmo, de Participatiewet en de Jeugdwet ingesteld door het college, afgekort: Adviesraad;

  • 3. Contactambtenaar: de door de gemeente aangewezen ambtenaar die fungeert als aanspreekpunt voor de Adviesraad Sociaal Domein;

  • 4. Ambtelijk secretaris: een door het college aangewezen ambtenaar van de gemeente Pekela, die fungeert als ambtelijk secretaris voor de Adviesraad;

  • 5. Beleidsadviseur: de ambtenaar die inhoudelijk deskundig is op een bepaald beleidsterrein;

  • 6. Collectieve vraagstukken: vraagstukken die voorbijgaan aan een individueel belang;

  • 7. College: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Pekela;

  • 8. Gemeente: de gemeente Pekela;

  • 9. Raad: de gemeenteraad van de gemeente Pekela.

Artikel 2 Doelstelling

  • 1. De raad en het college beogen met het instellen van de Adviesraad voor de gemeente Pekela te voldoen aan de wettelijke verplichting om inwoners inspraak te geven en hen actief te betrekken bij ontwikkelingen van het gemeentelijke beleid en de uitwerking daarvan op de domeinen Wmo, Jeugd en Participatie.

  • 2. Met de instelling van de Adviesraad als adviesorgaan van het college wordt beoogd een kwaliteitsverbetering te realiseren in participatie op het sociale domein, met als doel de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen en het draagvlak bij de uitvoering te vergroten.

Artikel 3 Taken

De Adviesraad heeft binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders, onder andere de volgende taken:

  • 1. Brengt gevraagd en ongevraagd advies uit bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen;

  • 2. Signaleert en adviseert het college gevraagd en ongevraagd over leemten en knelpunten in de regelgeving en het beleid en de uitvoering;

  • 3. Draagt ideeën en voorstellen aan voor de verbetering van ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van regelgeving en beleid;

  • 4. Adviseert en doet voorstellen over collectieve vraagstukken;

  • 5. Kan in een concreet geval het college adviseren over de mate waarin de inwonerparticipatie zal worden toegepast en georganiseerd;

  • 6. Het verzamelen van informatie via belanghebbenden en maatschappelijke organisaties om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren;

  • 7. Adviseert niet naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele inwoners betrekking hebben.

Artikel 4 Advisering

  • 1. De Adviesraad adviseert schriftelijk en openbaar, nadat eventuele vertrouwelijkheid op (beleids)stukken is opgeheven.

  • 2. De Adviesraad geeft in zijn advies aan met welke argumenten hij zijn advies onderbouwt en wie voor het advies geraadpleegd is.

  • 3. De Adviesraad brengt zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen zes weken na ontvangst van de adviesaanvraag schriftelijk advies uit aan het college.

  • 4. Het college geeft zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen zes weken na ontvangst van het advies, een schriftelijke reactie.

  • 5. Het college geeft in haar besluit aan hoe rekening is gehouden met het advies van de Adviesraad. Het college kan alleen beargumenteerd afwijken van een advies.

  • 6. Het college verstrekt de Adviesraad alle informatie die nodig is voor een goede uitoefening van zijn taken.

Artikel 5 Bevoegdheden

  • 1. De Adviesraad kan overgaan tot het instellen van interne werkgroepen rond bepaalde onderwerpen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de Adviesraad voorgelegd.

  • 2. De leden van de Adviesraad kunnen altijd derden raadplegen over aangelegenheden waar zij als lid van de Adviesraad mee te maken krijgen, waarbij rekening gehouden dient te worden met vertrouwelijkheid van zaken.

Artikel 6 Samenstelling en omvang

  • 1.

    Bij de samenstelling van de Adviesraad wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke samenstelling, waarbij een goede afspiegeling van de inwoners van Pekela wordt nagestreefd. Waar mogelijk wordt rekening gehouden met een evenwichtige verhouding tussen mannen en vrouwen, diverse leeftijdsgroepen en vertegenwoordigers uit diverse kernen in de gemeente Pekela.

  • 2.

    De Adviesraad bestaat uit tenminste zeven (7) en maximaal dertien (13) leden, waaronder een onafhankelijk voorzitter.

  • 3.

    Deelname aan de Adviesraad is op persoonlijke titel.

  • 4.

    Deskundigen, zowel gemeentelijk als extern, kunnen per onderwerp worden uitgenodigd in de vergadering van de Adviesraad.

Artikel 7 Belangenverstrengeling

Een lid van de Adviesraad kan geen lid van het college, de gemeenteraad of ambtelijke organisatie van de gemeente Pekela zijn. Daarnaast kunnen medewerkers of bestuursleden (die werkzaamheden hebben op beslissingsniveau) van professionele organisaties die diensten leveren in het Sociale Domein binnen de gemeente geen lid zijn van de Adviesraad.

Artikel 8 Eerste benoeming

De benoeming van de eerste leden en van de voorzitter van de Adviesraad wordt door het college gedaan binnen een periode van drie maanden na de inwerkingtreding van deze verordening. Dit geschiedt op basis van gehouden selectiegesprekken.

Artikel 9 Voordracht en zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden worden geworven op basis van hun (ervarings-)kennis en het vermogen om in dialoog met andere betrokkenen een mening te vormen over de onderwerpen die de Adviesraad moet behandelen.

  • 2. De voorzitter en de leden worden op voordracht van de Adviesraad door het college benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 3. Met betrekking tot de voordracht van de voorzitter en de leden voor de Adviesraad wordt gebruik gemaakt van een open sollicitatie. Oproepen hiertoe worden geplaatst in de voor de gemeente Pekela gebruikelijke informatiekanalen.

  • 4. De selectiegesprekken worden gehouden door een selectiecommissie van de Adviesraad. De voorzitter stelt de selectiecommissie samen.

  • 5. Alle benoemde personen ontvangen van het college een schriftelijke bevestiging van hun benoeming.

  • 6. De voorzitter en de leden kunnen maximaal twee periodes zitting hebben in de Adviesraad.

  • 7. De Adviesraad draagt zorg voor een rooster van af- en aantreden. Dit rooster is zodanig dat er voldoende basiskennis geborgd blijft om de continuïteit en het functioneren van de Adviesraad te waarborgen.

Artikel 10 Lidmaatschap beëindiging

  • 1. Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      door het aflopen van de zittingsperiode;

    • b.

      op eigen schriftelijk verzoek; hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter en het college.

    • c.

      door overlijden;

    • d.

      door het aanvaarden van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de Adviesraad.

  • 2. De Adviesraad kan het college verzoeken een lidmaatschap vervallen te verklaren, indien een lid zonder geldige redenen zijn of haar taak verzuimt.

  • 3. In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

Artikel 11 De Voorzitter

  • 1. De voorzitter is onafhankelijk.

  • 2. Het bepaalde in artikel 9 en 10 is op hem van toepassing.

  • 3. Ondertekening van de adviezen aan het college geschiedt door de voorzitter.

  • 4. Bij afwezigheid van de voorzitter wijzen de leden een plaatsvervangend voorzitter uit hun midden aan.

Artikel 12 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de Adviesraad. De contactambtenaar is het eerste aanspreekpunt voor de Adviesraad. De contactambtenaar is de verbindingsschakel tussen de ambtelijke organisatie en de Adviesraad.

  • 2. Het college wijst een ambtelijk secretaris aan. De ambtelijk secretaris draagt zorg voor het opstellen van de agenda in overleg met de voorzitter en de contactambtenaar, en voor het notuleren van de vergadering.

Artikel 13 Afstemming met het college

De Adviesraad heeft tenminste tweemaal per jaar overleg met de portefeuillehouder(s) Sociaal Domein om af te stemmen.

Zowel de Adviesraad als de portefeuillehouder(s) kunnen bespreekpunten op de agenda laten plaatsen.

Artikel 14 De Vergaderingen

  • 1. De Adviesraad vergadert ten minste achtmaal (8) per jaar en verder zo dikwijls de voorzitter of ten minste drie leden het nodig oordelen, dit onder opgave van redenen. In dit laatste geval wordt de vergadering gehouden binnen twee weken na de datum van het verzoek.

  • 2. De agenda en onderliggende stukken worden tenminste één week voor de vergadering digitaal aan de leden toegezonden.

  • 3. Voor de start van een kalenderjaar stelt de voorzitter een vergaderschema op met de contactambtenaar. Het vergaderschema bevat de dag, uur en plaats van de vergaderingen.

  • 4. Voor de start van een kalenderjaar stelt de Adviesraad een jaaragenda op met de contactambtenaar. De contactambtenaar krijgt daarvoor inbreng van de betrokken beleidsadviseur(s). De jaaragenda sluit bij voorkeur aan op de Lange Termijn Agenda (LTA) van de gemeenteraad.

  • 5. Betrokken beleidsadviseur(s) zijn (indien nodig) aanwezig bij de vergaderingen van de Adviesraad op uitnodiging van de contactambtenaar.

Artikel 15 Openbaarheid

  • 1. De vergaderingen van de Adviesraad zijn openbaar.

  • 2. De voorzitter kan ten aanzien van de inhoud van stukken de leden vragen om tijdelijke of permanente geheimhouding. Indien sprake is van geheimhouding wordt aangegeven tot wanneer de informatie vertrouwelijk is. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3. De voorzitter kan besluiten tot een besloten vergadering, bijvoorbeeld als er stukken worden behandeld waarop geheimhouding rust.

  • 4. Plaats, datum en aanvangsuur van de vergaderingen worden gepubliceerd op de website van de gemeente.

  • 5. Het verslag wordt na vaststelling door de Adviesraad geplaatst op de website van de gemeente.

Artikel 16 Besluitvorming

  • 1. Besluitvorming vindt plaats bij meerderheid van stemmen.

  • 2. De Adviesraad neemt besluiten zonder last of ruggespraak.

  • 3. Bij afwezigheid van leden kan de Adviesraad besluiten nemen als minimaal de helft van de leden aanwezig is.

  • 4. Over alle zaken wordt mondeling bij hoofdelijke oproeping gestemd, maar bij het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, bij gesloten en ongetekende briefjes.

Artikel 17 Faciliteiten

De Adviesraad kan voor het houden van vergaderingen kosteloos gebruik maken van vergaderruimte, apparatuur en andere gemeentelijke faciliteiten die nodig zijn voor het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad.

Artikel 18 Budget

  • 1. Het college stelt jaarlijks een budget beschikbaar ten behoeve van de Adviesraad. Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met onder anderen de deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies en communicatie.

  • 2. De leden van de Adviesraad krijgen een vaste, maandelijkse individuele vergoeding voor hun deelname.

  • 3. De Adviesraad besteedt het budget, behalve de kosten voor de vergoeding voor de leden, naar eigen inzicht binnen de taken van de Adviesraad.

  • 4. Verantwoording van de uitgaven uit het ter beschikking gestelde bedrag wordt eenmaal per jaar, uiterlijk 1 april in het daaropvolgende kalenderjaar, afgelegd door middel van een inhoudelijk jaarverslag met een financiële paragraaf.

  • 5. Niet bestede middelen uit dit budget vloeien terug naar de algemene middelen.

  • 6. Het college stelt de hoogte van het budget, zoals genoemd in lid 1, en de vergoeding, zoals genoemd in lid 2, vast met inachtneming van de gemeentebegroting. De bedragen worden uiterlijk 1 december van het voorgaande jaar vastgesteld.

Artikel 19 Huishoudelijk reglement

De Adviesraad kan een huishoudelijk reglement opstellen voor onderwerpen die in deze verordening niet geregeld zijn.

Artikel 20 Evaluatie

De Adviesraad evalueert na het eerste jaar en daarna tweejaarlijks samen met het college de genoemde afspraken in deze verordening. Indien er op basis van deze evaluatie reden is om de verordening aan te passen dan wordt dit in gezamenlijk overleg afgestemd.

Artikel 21 Geschillen

Bij onduidelijkheid of geschillen over de toepassing van deze verordening beslist het college, gehoord door de Adviesraad en de contactambtenaar.

Artikel 22 Slotbepalingen

  • 1. De Adviesraad verstrekt aan het college alle gewenste inlichtingen over zijn werkzaamheden.

  • 2. Opheffing van de Adviesraad kan slechts geschieden bij besluit van het college, de Adviesraad gehoord, of indien de Wmo, de Participatiewet of de Jeugdwet van rijkswege wordt ingetrokken.

  • 3. Aanvullingen en wijzigingen van dit reglement worden vastgesteld door het college, gehoord door de Adviesraad en de contactambtenaar.

Artikel 23 Intrekken oude verordeningen

De Verordening cliëntenparticipatie gemeente Pekela, vastgesteld op 25 november 2014, wordt met de ingangsdatum van deze verordening ingetrokken.

Artikel 24 Naamgeving en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Pekela 2024.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van bekendmaking.

Ondertekening