Regeling vervalt per 01-01-2025

Reglement Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024

Geldend van 16-04-2024 t/m 31-12-2024

Intitulé

Reglement Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024

Gedeputeerde Staten van Limburg,

maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet bekend dat zij in hun vergadering van 2 april 2024 hebben vastgesteld

Reglement Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024

Artikel 1 Doelstelling van de visitatie

Conform het Beleidskader ‘Cultuur en Erfgoed voor Iedereen’ zal de visitatie van de drie provinciale musea (het Bonnefantenmuseum, het Limburgs Museum en het Discovery Museum) door de visitatiecommissie, zoals gesteld in artikel 2, betrekking hebben op het culturele aanbod, aansluiting met de maatschappelijke opgaven en de bedrijfsvoering en governance. De visitatiecommissie, zoals gesteld in artikel 2, beziet, in het kader van het coalitieakkoord en als onderdeel van de te houden visitatie, tevens de mogelijkheid en de consequenties daarvan tot gratis toegang voor jongeren tot en met 12 jaar. Tevens worden de mogelijkheden bezien of nauwere bedrijfsmatige samenwerking tussen de provinciale musea onderling kan worden gerealiseerd. Op basis van de resultaten van de visitatie vindt vervolgens actualisering van het provinciaal beleid voor de provinciale musea plaats.

Artikel 2 Instelling van de visitatiecommissie

Gedeputeerde Staten van Limburg, hierna te noemen “het college”, stellen voor de doelstelling zoals geformuleerd in artikel 1, een visitatiecommissie provinciale musea in (hierna te noemen: commissie).

Artikel 3 Taken van de commissie

  • 1. De commissie beoordeelt de inhoudelijke kwaliteit van het culturele aanbod en de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de provinciale musea, in relatie tot generieke (strategie & beleid in relatie tot het bedrijfsproces, bedrijfsvoering, governance, development en maatschappelijke functie) en specifieke aandachtsgebieden (collectie, programmering, cultuureducatie, publiek, participatie, PR & Marketing, partners, internationalisering en digitalisering) over de periode 2022-2027. Daarbij zal er specifieke aandacht zijn voor maatschappelijke ontwikkelingen en wat deze betekenen voor de musea. Hierbij denken wij aan de volgende onderwerpen en ontwikkelingen:

    • de culturele codes (Code Diversiteit en Inclusie, Fair Practice Code, Governance Code Cultuur);

    • de energiecrisis;

    • inflatie en de stijging van personeelskosten;

    • duurzaamheid.

    Naast deze landelijke sector-brede ontwikkelingen, zal de commissie zich ook richten op provincie-specifieke onderwerpen, zoals het bezien van de haalbaarheid van gratis toegang tot de provinciale musea voor kinderen tot 12 jaar en de mogelijkheden voor meer bedrijfsmatige samenwerking tussen de provinciale musea onderling.

  • 2. De commissie beoordeelt de beoogde werking van de provinciale musea over de periode 2022-2027 in relatie tot de aandachtsgebieden zoals gesteld in het eerste lid van dit artikel en formuleren tevens aanbevelingen ten behoeve van kwaliteitsverbetering van het culturele aanbod en van de bedrijfsvoering van de provinciale musea. Specifiek formuleert de commissie haar aanbevelingen inzake het gevraagde in lid 1 wat betreft de gratis toegang en de bedrijfsmatige samenwerking.

  • 3. De commissie formuleert haar bevindingen en aanbevelingen in een visitatierapport.

Artikel 4 Werving commissie

  • 1. De commissie bestaat uit ten minste 6 en maximaal 10 leden, inclusief de voorzitter.

  • 2. De commissieleden zijn in de vijf jaar voorafgaand aan de visitatie niet werkzaam geweest bij de te visiteren musea, hebben in diezelfde periode geen opdrachten vervuld voor de te visiteren musea en van hen is in dezelfde periode geen projectvoorstel of sollicitatie door de te visiteren musea afgewezen.

  • 3. De commissieleden zijn deskundig en onafhankelijk. Zij hebben in relatie tot de visitatie geen ander belang dan een zo getrouw mogelijk beeld te geven van hetgeen door hen tijdens het visitatieproces is waargenomen.

  • 4. De Provincie Limburg vervult vanuit het cluster Cultuur het ambtelijk secretariaat van de commissie. De ambtelijk secretaris is géén lid van de commissie en is daarom niet belast met de inhoudelijke beoordeling van de inhoudelijke kwaliteit van het cultureel aanbod en de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de provinciale musea.

  • 5. De commissie wordt benoemd conform Beleidskader benoemingen 2.0.

Artikel 5 Benoeming en tijdsduur lidmaatschap

  • 1. De commissieleden worden uiterlijk per 1 juni 2024 door het college benoemd tot en met 31 december 2024.

  • 2. Het lidmaatschap van de commissie kan te allen tijde op eigen verzoek van een commissielid worden beëindigd, door middel van een schriftelijke kennisgeving aan het college. Wanneer een lid gedurende langere tijd niet voldoende functioneert/kan functioneren, kan het college, gehoord de voorzitter en de ambtelijk secretaris, het lidmaatschap van het betreffende lid tussentijds beëindigen.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1. De commissie houdt gedurende de looptijd van dit reglement ten minste twee vergaderingen en brengt een (visitatie)bezoek aan de te visiteren provinciale musea.

  • 2. De commissie hanteert ten behoeve van haar beoordeling c.q. rapportage als leidraad een vragenlijst, waarin wordt ingegaan op vragen gekoppeld aan de generieke en specifieke aandachtsgebieden, zoals genoemd in artikel 3, eerste lid.

  • 3. De commissie kan ook buiten de vragen, zoals genoemd in het voorgaande lid, een oordeel geven over de door de commissie gevisiteerde musea.

  • 4. Uitgangspunt is dat de commissie de provinciale musea beoordeelt, rekening houdende met de specificiteit van elk museum.

  • 5. De commissie legt haar beoordeling c.q. bevindingen en aanbevelingen vast in een concept visitatierapport en legt dit vervolgens voor aan de directie van het betreffende gevisiteerde museum.

  • 6. Het definitieve visitatierapport omvat naast de beoordeling c.q. bevindingen en aanbevelingen van de commissie, de respons van de directie van het betreffende gevisiteerde museum en de reactie van de commissie hierop.

  • 7. Desgevraagd geeft de voorzitter een nadere mondelinge toelichting op het concept visitatierapport ten behoeve van de directie van het betreffende gevisiteerde museum en/of een nadere mondelinge toelichting op het definitieve rapport aan de gedeputeerde met Cultuur en Erfgoed in portefeuille binnen het college en/of aan het (voltallig) college.

  • 8. De vergaderingen, de vergaderstukken en het concept visitatierapport van de commissie zijn niet openbaar.

  • 9. Het definitieve visitatierapport wordt door het college openbaar gemaakt.

  • 10. De commissieleden en de ambtelijk secretaris van de commissie nemen geheimhouding in acht met betrekking tot de informatie die zij ontvangen in het kader van de visitatie.

  • 11. Indien binnen de commissie een verschil van inzicht bestaat inzake de beoordeling van (een aspect van) het gevisiteerde museum, wordt dit in het visitatierapport inzichtelijk gemaakt.

Artikel 7 Vacatiegelden

De leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor het voorbereiden en het bijwonen van de vergaderingen van de visitatiecommissie op basis van de Wijzigingsverordening Verordening rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers provincie Limburg. De hoogte van de vergoeding bedraagt factor 3 van het in artikel 2.4.1. eerste lid van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers vermelde bedrag. Hiernaast bestaat de mogelijkheid om op grond van de Wijzigingsverordening Verordening rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers provincie Limburg reis- en verblijfkosten vergoed te krijgen.

Artikel 8 Overige zaken

Indien dit reglement niet voorziet in een aspect van het functioneren van de commissie, beslist het college na overleg met de commissie. De commissie doet daartoe een schriftelijk verzoek aan het college.

Artikel 9 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 1. Dit reglement treedt in werking de dag na de dag van publicatie in het Provinciaal Blad en vervalt met ingang van 1 januari 2025.

  • 2. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 2 april 2024

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

de heer E.G.M. Roemer

secretaris,

de heer D.F. Timmer