Nota reserves en voorzieningen 2024 Gemeente Simpelveld

Geldend van 16-04-2024 t/m heden

Intitulé

Nota reserves en voorzieningen 2024 Gemeente Simpelveld

1. SAMENVATTING

In de voorliggende nota reserves en voorzieningen worden de volgende voorstellen gedaan:

  • Geen rente bij te schrijven aan reserves, hetgeen in lijn is met het huidige beleid;

  • Minimum omvang van de algemene reserve handhaven op € 3.000.000;

  • Het college van B&W te mandateren reserves, met uitzondering van de algemene reserve, aan te wenden, tenzij er sprake is van een ‘politiek gevoelige’ aanwending of als andere specifieke afspraken m.b.t. een reserve zijn vastgelegd;

  • Jaarlijkse dotatie aan de reserve personeel met het huidige budget voor ‘vervanging or-leden’ ad. € 30.000 te verhogen naar € 230.000 jaarlijks. E.e.a. is budgettair neutraal;

  • De naam van de reserve ‘bevorderen toeristische projecten’ te wijzigen in de reserve ‘bevorderen toeristische activiteiten’;

  • De naam van de reserve ‘bestemmingsplannen’ te wijzigen in de reserve ‘omgevings-visie/-plan’;

  • De reserve sociaal domein op te heffen;

  • De reserve Covid-19 op te heffen.

2. INLEIDING

De op dit moment vigerende nota ‘Reserves en voorzieningen’ dateert van november 2019 (raadsbesluit VII-34 van 7 november 2019).

Het is van belang om nota’s en verordeningen actueel te houden. Ook voor de nota ‘Reserves en voorzieningen’ is het van belang om deze regelmatig te actualiseren om zo up-to-date te blijven met betrekking tot de regelgeving en de (financiële) ontwikkelingen binnen de gemeente.

De reserves en voorzieningen vormen een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke balans. De omvang van de verschillende reserves en voorzieningen bepaalt onder andere in belangrijke mate de financiële positie van de gemeente en de mogelijkheid om incidentele tegenvallers te kunnen opvangen. Er is daardoor ook een relatie met de incidentele weerstandscapaciteit van de gemeente.

In de voorliggende nota is als uitgangssituatie de stand van de reserves en voorzieningen per 1 januari 2023 genomen. De cijfers per 1 januari 2024 zijn immers nog niet exact beschikbaar. In deze stand is tevens rekening gehouden met de resultaatbestemming zoals deze in de jaarstukken 2022 is vastgesteld.

3. BEGRIPSBEPALING EN (WETTELIJK) KADER

Met betrekking tot de reserves en voorzieningen wordt de volgende indeling c.q. worden de volgende begrippen gehanteerd:

  • Algemene reserve:

    Vrij besteedbaar eigen vermogen. De algemene reserve is de enige reserve waar geen bestemming aan is gegeven. De algemene reserve is het belangrijkste onderdeel van de weerstandscapaciteit. De gemeenteraad beslist over de vulling en aanwending van de algemene reserve.

  • Bestemmingsreserves:

    Ook de bestemmingsreserves vallen onder het eigen vermogen. Echter bij de vorming van een bestemmingsreserve is een specifiek doel bepaald waarvoor de reserve aangewend kan worden. De gemeenteraad beslist over de vorming van een bestemmingsreserve en de vulling en aanwending, tenzij het College van B&W door de gemeenteraad wordt gemandateerd de bestemmingsreserve aan te wenden.

  • Voorzieningen:

    Voorzieningen zijn vreemd vermogen. Voorzieningen zijn gelden waarop (min of meer) een verplichting rust. Deze middelen zijn dus niet vrij te besteden of te bestemmen. De omvang van voorzieningen is gerelateerd aan de risico's en verplichtingen waarvoor ze zijn ingesteld. De gemeenteraad beslist over de vorming van een voorziening. De bevoegdheid tot het vullen en aanwenden van de voorzieningen ligt bij het College van B&W.

    De voorzieningen zijn als volgt onderverdeeld:

    • o

      voor verplichtingen, verliezen en risico’s

    • o

      voor onderhoudsegalisatie

    • o

      middelen derden

Het onderscheid tussen reserves en voorzieningen is in onderstaand schema weergegeven:

 

Reserve

Voorziening

Onderdeel van:

eigen vermogen

vreemd vermogen

Wijziging bestemming:

mogelijk

niet mogelijk

Aanwending:

vrij

alleen voor betreffende doel

Opbouw (vulling) via:

resultaatbestemming

exploitatie (ten laste van product)

Onttrekking (aanwending) via:

resultaatbestemming

direct ten laste van voorziening

In het financiële beleid hebben de reserves verschillende functies. Deze functies zijn:

- bufferfunctie:

De bufferfunctie is de belangrijkste functie van het eigen vermogen van overheden. Vooral de algemene reserve dient als buffer om in incidentele omstandigheden te kunnen worden ingezet om risico’s af te dekken c.q. lasten uit dekken. Structurele lasten dienen binnen de exploitatie te worden opgevangen. Hierop is de volgende aanpassing op gekomen.

Per brief van 21 december 2023 heeft de VNG haar leden geïnformeerd over nieuwe landelijke afspraken over de inzet van het surplus van de algemene reserve als structureel dekkingsmiddel. Het inzetten van het surplus van de algemene reserve als structureel dekkingsmiddel kan, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: Het surplus van de algemene reserve is dat deel dat niet nodig is voor het afdekken van risico’s (weerstandscapaciteit). Van dit vrij besteedbare deel (surplus) kan een gemeente jaarlijks maximaal 10% inzetten voor het dekken van structurele lasten. Met als voorwaarde dat de solvabiliteit groter of gelijk aan 20% is en blijft. De inzet van het surplus van de algemene reserve wordt door dit gebruik als structurele baat bestempeld. Het weerstandvermogen moet naar het oordeel van de toezichthouder (Provincie) voldoende zijn. Dit betekent dat het moet zijn gebaseerd op een adequate risico-inventarisatie.

- bestedingsfunctie

Gemeenten hebben de mogelijkheid om middelen te sparen c.q. aan de kant te zetten voor een bepaalde bestemming, zonder dat hier een wettelijke of feitelijke verplichting tegenover staat.

- egalisatie functie

Egalisatiereserves worden gevormd om grote schommelingen in tarieven te beperken. Op dit moment beschikt de gemeente Simpelveld niet over egalisatiereserves.

De (wettelijke) voorschriften m.b.t. de reserves en voorzieningen zijn vastgelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Daarnaast verwijst artikel 14 van de gemeentelijke financiële verordening (212-verordening) naar de nota reserves en voorzieningen. De betreffende tekst uit het BBV en de financiële verordening treft u hierna aan.

Besluit Begroting en Verantwoording

In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is het volgende met betrekking tot de reserves en voorzieningen vastgelegd:

Hoofdstuk II De begroting en de toelichting

Titel 2.4 Het overzicht van baten en lasten en de toelichting

Artikel 17

Het overzicht van baten en lasten in de begroting bevat:

  • d.

    de beoogde toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma.

Artikel 19

De toelichting op het overzicht van baten en lasten bevat tenminste:

  • d.

    een overzicht van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.

Titel 2.5 De uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

Artikel 20

  • 2.

    Afzonderlijke aandacht wordt tenminste besteed aan:

    • d.

      de stand en het gespecificeerde verloop van de reserve;

    • e.

      de stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen.

Hoofdstuk III De meerjarenraming en de toelichting

Artikel 23

De toelichting op de meerjarenraming bevat tenminste:

  • c.

    een overzicht per jaar van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.

Hoofdstuk IV De jaarstukken en de toelichting

Titel 4.4 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening en de toelichting

Artikel 27

Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat:

  • d.

    de werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.

Artikel 28

De toelichting op het overzicht baten en lasten in de jaarrekening bevat tenminste:

  • d.

    een overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.

Titel 4.5 De balans en toelichting

Paragraaf 4.5.5 Vaste passiva

Artikel 41

Onder de vaste passiva worden afzonderlijk opgenomen het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden. Met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Artikel 42

  • 1.

    Het eigen vermogen bestaat uit de reserves en het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening.

Artikel 43

  • 1.

    In de balans worden de reserves onderscheiden naar:

    • a.

      de algemene reserve;

    • b.

      bestemmingsreserves.

  • 2.

    Een bestemmingsreserve is een reserve waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven.

Artikel 44

  • 1.

    Voorzieningen worden gevormd wegens:

    • a.

      verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten;

    • b.

      op de balansdatum bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;

    • c.

      kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren;

    • d.

      de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven zoals bedoeld in artikel 35, eerste lid, onder b.

  • 2.

    Tot de voorzieningen worden ook gerekend van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen in artikel 49, onderdeel b.

  • 3.

    Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijkse terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume.

Artikel 45

Rentetoevoeging aan voorzieningen zijn niet toegestaan.

Paragraaf 4.5.7 Toelichting op de balans

Artikel 54

  • 1.

    In de toelichting op de balans worden de aard en reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan toegelicht.

  • 2.

    Per reserve wordt het verloop gedurende het jaar in een overzicht weergegeven. Daaruit blijken:

    • a.

      het saldo aan het begin van het begrotingsjaar;

    • b.

      de toevoegingen of onttrekkingen uit hoofde van het voorgaande boekjaar;

    • c.

      de toevoegingen of onttrekkingen bij het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening;

    • d.

      de verminderingen in verband met afschrijvingen op activa waarvoor een specifieke bestemmingsreserve is gevormd;

    • e.

      het saldo aan het einde van het begrotingsjaar.

Artikel 55

  • 1.

    In de toelichting op de balans worden de aard en reden van de voorzieningen bedoeld in artikel 44 en de wijzigingen daarin toegelicht.

  • 2.

    Per voorziening wordt het verloop gedurende het jaar in een overzicht weergegeven. Daaruit blijken:

    • a.

      het saldo aan het begin van het begrotingsjaar;

    • b.

      de toevoegingen;

    • c.

      ten gunste van de rekening van baten en lasten vrijgevallen bedragen;

    • d.

      de aanwendingen;

    • e.

      saldo aan het einde van het begrotingsjaar.

Hoofdstuk V Waardering, activeren en afschrijven

Artikel 63

  • 7.

    Passiva wordt gewaardeerd tegen nominale waarde, met uitzondering van voorzieningen die tegen constante waarde zijn gewaardeerd.

  • 8.

    Eventuele voorzieningen wegens oninbaarheid worden met de boekwaarde van leningen en vorderingen verrekend.

Financiële verordening gemeente Simpelveld

Op grond van artikel 212 van de Gemeentewet heeft de raad een verordening vastgesteld waarin onder meer de uitgangspunten voor het financiële beleid zijn weergegeven. Met betrekking tot de reserves en voorzieningen is bepaald dat:

Artikel 13. Voorziening voor oninbare vorderingen

Voor de vorderingen op verbonden partijen en derden wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van ervaringscijfers.

Artikel 14. Reserves en voorzieningen

De vorming en besteding van reserves en voorzieningen geschiedt conform de vigerende nota ‘Reserves en voorzieningen’.

4. BELEID EN BEHEER

In hoofdstuk 3. Begripsbepaling en (wettelijk) kader zijn de ‘formele’ regels m.b.t. reserves en voorzieningen aan de orde geweest. In dit hoofdstuk geven wij de vertaling van wat een aantal van deze ‘formele’ regels voor de gemeente Simpelveld betekenen.

4.1 VORMEN, VULLING EN AANWENDING VAN RESERVES

In hoofdstuk 3 heeft u kunnen lezen dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de vorming, vulling en aanwending van reserves, tenzij de raad anders beslist.

De informatievoorziening van de raad over de vorming, vulling en aanwending van reserves vindt via de documenten van de p&c-cyclus (begroting/beraps/jaarstukken) plaats. Of indien van toepassing via een separaat raadsvoorstel. De berap najaar van enig jaar is voor reguliere mutaties van reserves de laatste mogelijkheid om deze aan de raad voor te leggen om zo rechtmatigheid te waarborgen.

Voor een beperkt aantal reserves zijn afwijkende regels afgesproken over de vulling van de reserve. Derhalve is ter zake geen aanvullende toestemming van de raad voor de vulling noodzakelijk. Overigens wordt de raad hierover in de diverse p&c-documenten wel geïnformeerd. Het betreft de volgende reserves:

  • reserve bevorderen toeristische activiteiten: betreft vulling van reserve ingeval van onderuitputting regulier budget van € 54.070 voor ‘toeristische activiteiten’;

  • de reserve personeel: vulling bij onderuitputting personeelskosten;

  • reserve overloop: vulling voor budgetten waarvan de werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd.

Verder zijn er voor een tweetal reserves specifieke afspraken gemaakt, te weten de ‘reserve investeringen fysieke leefomgeving’’ en de ‘reserve Covid-19’. De afspraken worden in hoofdstuk 5 verder toegelicht.

In de praktijk blijkt dat nagenoeg alle reserves een sterk op de reguliere uitvoering van gemeentelijke taken gericht karakter hebben en derhalve in de regel niet ‘politiek gevoelig’ zijn. Het voorstel is derhalve het college van B&W te mandateren reserves, met uitzondering van de algemene reserve, aan te wenden, tenzij er sprake is van een ‘politiek gevoelige’ aanwending of als andere specifieke afspraken m.b.t. een reserve zijn vastgelegd. Indien er sprake is van ‘politiek gevoelige’ aanwending, dan wordt een voorstel tot aanwending van de reserve ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.

Daarmee wordt het mandaat dat de gemeenteraad aan het college geeft als volgt bijgesteld:

afbeelding binnen de regeling

4.2 RENTEBIJSCHRIJVING

Aan voorzieningen mag geen rente worden toegevoegd op basis van art. 45 BBV. Voorzieningen moeten immers naar beste inschatting kostendekkend zijn voor risico’s en verplichtingen waarvoor ze zijn ingesteld.

Bij reserves is het wel toegestaan om rente bij te schrijven. Ook op basis van de regelgeving in de ‘notitie rente 2017’ van de commissie BBV. Rentebijschrijving wordt gebruikt om de beschikbare middelen te indexeren. Dit wordt op dit moment niet gedaan. Voorgesteld wordt om de huidige lijn voort te zetten. Hiervoor is gekozen omdat veelal bij de vorming van reserves gelden worden gereserveerd vanuit een bestuurlijke wens om middelen ‘opzij te zetten’ voor een wens/taak waarvan de omvang vaak niet exact is te bepalen. Derhalve ligt indexering niet voor de hand. Verder beschikt de gemeente Simpelveld over een ruime algemene reserve (zie tekst hierna), waardoor eventuele tekorten bij bestemmingsreserves, mocht dit al aan de orde zijn, mogelijk opgevangen kunnen worden via deze algemene reserve.

5. RESERVES

5.1 ALGEMENE RESERVE

Omschrijving

Algemene reserve

Doel

De algemene reserve dient als weerstandscapaciteit om incidentele financiële tegenvallers te kunnen opvangen teneinde de gemeentelijke taken te kunnen voortzetten. De algemene reserve is vrij aanwendbaar.

Aanwending

De algemene reserve wordt doorgaans aangewend ter dekking van een eventueel nadelig saldo van de jaarrekening/-begroting. Eveneens vinden onttrekkingen plaats wanneer voor bepaalde incidentele uitgaven niet op een andere wijze in de dekking voorzien kan worden.

Vulling

De algemene reserve wordt gevuld uit het positieve resultaat van de jaarrekening. Het positieve resultaat kan (deels) aan de algemene reserve worden toegevoegd. Bij een negatief resultaat is er sprake van een onttrekking.

Omvang

Minimum: € 3.000.000

Maximum: geen maximum

Stand per 1 januari 2023

€ 5.826.314 (na resultaatbestemming jaarstukken 2022)

Opmerking

De gemeenteraad blijft bevoegd om over de vulling en aanwending van de algemene reserve te besluiten.

De minimum omvang van de algemene reserve is bij eerdere besluitvorming door de gemeenteraad vastgesteld op € 3.000.000. Er is een relatie tussen de omvang van de algemene reserve en de incidentele weerstandscapaciteit. De gemeente streeft naar een ratio van het weerstandvermogen van ‘ruim voldoende’. Op basis van de meest actuele risico-inventarisatie (begroting programmabegroting 2024) voldoet de gemeente ruimschoots aan de genoemde streefratio bij een minimumomvang van € 3.000.000.

Advies

Reserve ongewijzigd handhaven.

5.2 BESTEMMINGSRESERVES

Omschrijving

Reserve inzet taakstelling

Doel

De reserve inzet taakstelling wordt ingezet ter dekking van de afschrijvingslasten van het gemeentehuis, sportcomplex Bocholtzerheide en het oude gedeelte van basisschool Op jen Bies.

Aanwending

Aanwending ter dekking van de afschrijvingslasten van het gemeentehuis, sportcomplex Bocholtzerheide en het oude gedeelte van basisschool Op jen Bies.

Vulling

De gemeenteraad heeft in januari 2011 ingestemd met de vorming van de reserve in het kader van de ‘taakstelling economische recessie’ (begroting 2010). Verder is in het kader van de bezuinigingen fase 3 besloten (raadsbesluit 20 februari 2014) om € 207.300 extra te doteren vanuit de algemene reserve.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: € 4.300.000, conform raadsbesluit van januari 2011.

Stand per 1 januari 2023

€ 2.147.665

Opmerking

-

Advies

Reserve ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Reserve personeel

Doel

Dekking van personeelsgerelateerde kosten.

Aanwending

Personeelsgerelateerde kosten. Deze kosten kunnen uit de volgende onderdelen bestaan (geen limitatieve opsomming): werving, vervanging bij ziekte, inhuur tijdelijk personeel, juridische ondersteuning, wachtgeldverplichtingen, etc.

Vulling

Jaarlijkse dotatie van € 200.000, daarnaast vindt vulling plaats uit eventuele onderuitputting van personeelskosten. Deze eventuele onderuitputting wordt jaarlijks bepaald bij de samenstelling van de jaarstukken.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 86.000

Opmerking

Het college is gemandateerd om te besluiten over het vullen c.q. aanwenden van de reserve.

Advies

In de begroting is structureel een budget opgenomen van € 30.000 voor ‘vervanging or-leden’, dat is bedoeld om de werkzaamheden van medewerkers voor de or met de inhuur van derden te compenseren. Omdat e.e.a. administratief te vereenvoudigen ligt het voor de hand om het bedrag van € 30.000 toe te voegen aan de jaarlijks dotatie aan de reserve personeel, waarmee immers ook met name de inhuur van derden plaats vindt. E.e.a. is budgettair neutraal.

Jaarlijks dotatie aan de reserve opplussen met € 30.000 tot € 230.000 en de reserve verder ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Reserve speelruimte

Doel

Uitvoeren van het speelruimtebeleid. Het speelruimtebeleid richt zich op het inrichten van nieuwe openbare speelplekken of de herinrichting van dit soort, reeds bestaande, speelplekken. 

Aanwending

Ten behoeve van het realiseren of herinrichting speelplekken.

Vulling

Jaarlijkse dotatie van € 3.920.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 45.866

Opmerking

Omdat de reserve sterk gericht is op de reguliere uitvoering van een gemeentelijke taak, ligt het voor de hand om het college van B&W te mandateren om over de reserve te beschikken.

Advies

Het college mandateren om over de reserve te beschikken en de reserve verder ongewijzigd te handhaven.

Omschrijving

Reserve bouwleges sociale huurwoningen

Doel

Conform de prestatieafspraken tussen de Krijtland Wonen en de gemeente revolverend inzetten van leges sociale huurwoningen voor het plan waarvoor de leges worden geheven of indien dit niet mogelijk is, het geld reserveren voor een andere aanwending in overleg met Krijtland Wonen.

Aanwending

Ten behoeve van bouwplannen van Krijtland Wonen, of anderszins een aanwending die in overleg met Krijtland Wonen wordt bepaald.

Vulling

Leges sociale huurwoningen die van Krijtland Wonen worden geheven.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 42.356 (na resultaatbestemming jaarstukken 2022)

Opmerking

Het college is gemandateerd voor het in samenspraak met Krijtland Wonen inzetten van de reserve.

Advies

Reserve ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Reserve bevorderen toeristische activiteiten

Doel

De reserve is gevormd ten behoeve van uitgaven voor het bevorderen van toeristische activiteiten.

Aanwending

Ten behoeve van het bevorderen van toeristische activiteiten.

Vulling

Indien het reguliere budget voor het bevorderen van toeristische activiteiten ad. € 54.070 in een jaar niet wordt benut, dan wordt het restant gereserveerd ten behoeve van toekomstige uitgaven.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 4.120

Opmerking

Omdat de reserve sterk gericht is op de reguliere uitvoering van een gemeentelijke taak, blijft het college van B&W gemandateerd om over de reserve te beschikken.

Advies

Vanaf de begroting 2024 zijn een tweetal budgetten, te weten de budgetten ‘bevorderen toeristische projecten’ en ‘inhuur toerisme’ samengevoegd tot het budget ‘toeristische activiteiten’. Het ligt derhalve voor de hand om de naam van de reserve te wijzigen van ‘Reserve toeristische projecten’ in ‘Reserve toeristische activiteiten’.

De naam van de reserve wijzigen in ‘reserve toeristische activiteiten’ en de reserve verder ongewijzigd te handhaven.

Omschrijving

Reserve overloop

Doel

De reserve is gevormd om budgetten c.q. ontvangen bijdragen van derden, waarvan de werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd te kunnen reserveren.

Aanwending

Ten behoeve van nog niet uitgevoerde werkzaamheden.

Vulling

Reserveren van budgetten c.q. ontvangen bijdragen van derden, waarvan de werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 546.403 (na resultaatbestemming jaarstukken 2022)

Opmerking

Voor de aanwending en vulling zijn hiervoor afspraken vastgelegd. Derhalve is voor de aanwending c.q. vulling van de reserve geen aanvullende toestemming van de gemeenteraad noodzakelijk. Formele besluitvorming over de vulling van de reserve vindt plaats via de resultaatbestemming bij de jaarstukken.

Advies

Reserve ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Reserve omgevings-visie/-plan

Doel

Dekking van de kosten voor het opstellen en continue actualiseren van het omgevingsplan en de omgevingsvisie.

Aanwending

Ten behoeve van het opvangen van kosten voor het opstellen en continue actualiseren van het omgevingsplan en de omgevingsvisie.

Vulling

Jaarlijkse dotatie van € 9.000.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 87.000

Opmerking

Omdat de reserve sterk gericht is op de reguliere uitvoering van een gemeentelijke taak, ligt het voor de hand om het college van B&W te mandateren om over de reserve te beschikken.

Advies

Als gevolg van de invoering van de Omgevingswet worden bestemmingsplannen vervangen door de omgevingsvisie en het omgevingsplan. De visie en het plan moeten continue actueel worden gehouden. Uiteraard zijn hier ook middelen voor benodigd. Het ligt derhalve voor de hand om de naam van de reserve te wijzigen van ‘Reserve bestemmingsplannen’ in ‘Reserve omgevings-visie/-plan’.

De naam van de reserve wijzigen in ‘reserve omgevings-visie/-plan’ en het college mandateren om over de reserve te beschikken en de reserve verder ongewijzigd te handhaven.

Omschrijving

Reserve sociaal domein

Doel

De reserve is gevormd om incidentele kosten binnen het sociaal domein uit te dekken.

Aanwending

Ten behoeve van incidentele kosten binnen het sociaal domein.

Vulling

Vorming in 2014 vanuit de saldi van de opgeheven reserves wmo, Kompas/kredietcrisis, mantelzorg, jeugd en gezin en (deels) crisisaanpak onderkant arbeidsmarkt. De eenmalige dotatie bedroeg in totaliteit € 667.579. Daarnaast werden de overschotten van de decentralisatie-uitkering huishoudelijke hulp toelage 2015 en 2016 aan de reserve toegevoegd.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 67.187

Opmerking

Bij de behandeling van de programmabegroting 2015 heeft de raad besloten het college te mandateren om over de reserve sociaal domein te beschikken.

Advies

Via de berap najaar 2023 zijn alle middelen in de reserve ingezet. Vervolgens ligt het voor de hand om de reserve op te heffen. Onder andere gezien het grillige verloop van de uitgaven in het sociaal domein is het niet mogelijk de benodigde omvang van de reserve te bepalen. De reserve dient derhalve louter als buffer voor het opvangen mogelijke tekorten in het sociaal domein breed. De algemene reserve fungeert in de regel als buffer voor incidentele tegenvallers.

Reserve opheffen.

Omschrijving

Reserve mijn(water)schade

Doel

De reserve is gevormd om een eventuele gemeentelijke bijdrage voor mijn(water)schade uit te voldoen. E.e.a. conform het bestuurlijk akkoord calamiteitenfonds mijn(water)schade Limburg.

Aanwending

Ten behoeve van gemeentelijke bijdrage voor mijn(water)schade.

Vulling

Eenmalige storting vanuit algemene reserve in 2015 ad. € 13.722.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: € 13.722

Stand per 1 januari 2023

€ 13.722

Opmerking

Omdat de reserve sterk gericht is op de reguliere uitvoering van een gemeentelijke taak, ligt het voor de hand om het college van B&W te mandateren om over de reserve te beschikken.

Advies

Het college mandateren om over de reserve te beschikken en de reserve verder ongewijzigd te handhaven.

Omschrijving

Reserve investeringen fysieke leefomgeving

Doel

De reserve is gevormd ter dekking van kosten i.v.m. investeringen in de fysieke leefomgeving.

Aanwending

Ten behoeve van kosten van investeringen in de fysieke leefomgeving.

Vulling

Incidentele storting vanuit de algemene reserve ad. € 4.000.000.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 3.551.149

Opmerking

Om snel en effectief handelen van het college mogelijk te maken, is het college gemandateerd in de voorbereidingsfase uitgaven tot een bedrag van € 50.000 per project te doen met een maximum van € 200.000. De raad wordt hierover dan achteraf geïnformeerd. Hoewel de omvang van de reserve per 1 januari 2023 € 3.551.149 bedraagt, heeft er reeds besluitvorming over de besteding van de reserve voor ruim

€ 3,8 mio plaatsgevonden. Daarmee is per 1 januari 2023 nog € 160.840 vrij beschikbaar.

Advies

Reserve ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Reserve investeringen fysieke leefomgeving

Doel

De reserve is gevormd ter dekking van kosten i.v.m. investeringen in de fysieke leefomgeving.

Aanwending

Ten behoeve van kosten van investeringen in de fysieke leefomgeving.

Vulling

Incidentele storting vanuit de algemene reserve ad. € 4.000.000.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 3.551.149

Opmerking

Om snel en effectief handelen van het college mogelijk te maken, is het college gemandateerd in de voorbereidingsfase uitgaven tot een bedrag van € 50.000 per project te doen met een maximum van € 200.000. De raad wordt hierover dan achteraf geïnformeerd. Hoewel de omvang van de reserve per 1 januari 2023 € 3.551.149 bedraagt, heeft er reeds besluitvorming over de besteding van de reserve voor ruim € 3,8 mio plaatsgevonden. Daarmee is per 1 januari 2023 nog € 160.840 vrij beschikbaar.

Advies

Reserve ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Reserve implementatie Omgevingswet

Doel

De reserve wordt gevormd om kosten i.v.m. de implementatie van de Omgevingswet uit te voldoen.

Aanwending

Ten behoeve van kosten i.v.m. de implementatie van de Omgevingswet.

Vulling

Incidentele storting in 2019 vanuit de algemene reserve ad. € 100.000. Resultaatbestemming jaarstukken 2019 € 215.000, resultaatbestemming jaarstukken 2022 € 137.472.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 268.874 (na resultaatbestemming jaarstukken 2022)

Opmerking

Omdat de reserve sterk gericht is op de reguliere uitvoering van een gemeentelijke taak, ligt het voor de hand om het college van B&W te mandateren om over de reserve te beschikken.

Advies

Het college mandateren om over de reserve te beschikken en de reserve verder ongewijzigd te handhaven.

Omschrijving

Reserve duurzaamheid

Doel

De reserve is gevormd om kosten die worden gemaakt in het kader van duurzaamheid mede uit te dekken.

Aanwending

Ten behoeve van kosten gerelateerd aan duurzaamheid.

Vulling

Resultaatbestemming jaarstukken 2019 € 237.098, resultaatbestemming jaarstukken 2022 € 142.337.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 194.303 (na resultaatbestemming jaarstukken 2022)

Opmerking

Omdat de reserve sterk gericht is op de reguliere uitvoering van een gemeentelijke taak, ligt het voor de hand om het college van B&W te mandateren om over de reserve te beschikken.

Advies

Het college mandateren om over de reserve te beschikken en de reserve verder ongewijzigd te handhaven.

Omschrijving

Reserve Covid-19

Doel

De reserve is gevormd om de middelen die van het rijk worden ontvangen in kader van Covid-19 pandemie, en die nog niet zijn ingezet om kosten i.v.m. de pandemie te dekken, beschikbaar te houden voor dit doel.

Aanwending

Ten behoeve van kosten i.v.m. de Covid-19 pandemie.

Vulling

Stortingen rijkmiddelen in2020 ad. € 85.862 en in 2021 ad. € 391.251.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per1 januari 2023

€ 236.395

Opmerking

In procedurele zin is als werkwijze gekozen voor inhoudelijke afstemming met het Seniorenconvent over te nemen/aan te passen lokale maatregelen, waarbij financiële consequenties en risico’s achteraf worden verantwoord richting gemeenteraad; hetzij via de Beraps, hetzij via een separaat raadsvoorstel. Een werkwijze waarmee met flexibiliteit en snelheid kan worden ingespeeld op ontwikkelingen. Inmiddels is de corona-crisis, in elk geval voorlopig, voorbij. Derhalve kan de reserve worden opgeheven. Via de berap najaar 2023 heeft hier inmiddels besluitvorming over plaatsgevonden. De vrijgevallen middelen worden deels ingezet voor de vorming van de reserve Schuldhulpverlening. Zie tekst hierna.

Advies

Reserve opheffen.

Omschrijving

Reserve Schuldhulpverlening

Doel

De reserve is gevormd om bij vroegsignalering van schulden daadwerkelijk en snel financiële hulp te kunnen verlenen.

Aanwending

Ten behoeve van financiële hulp bij vroegsignalering van schulden.

Vulling

Eenmalige Stortingen via de berap najaar 2023 ad. € 67.000. Mogelijk geworden door de vrijval van de reserve Covid-19.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 0

Opmerking

De reserve is gevormd naar aanleiding van een aangenomen amendement bij de behandeling van de berap najaar 2023 in december 2023.

Omdat de reserve sterk gericht is op de reguliere uitvoering van een taak, ligt het voor de hand om het college van B&W te mandateren om over de reserve te beschikken.

Advies

Het college mandateren om over de reserve te beschikken en de reserve verder ongewijzigd te handhaven.

6. VOORZIENINGEN

6.1 VOORZIENINGEN VOOR VERPLICHTINGEN, VERLIEZEN EN RISICO’S

Omschrijving

Voorziening APPA wethouders

Doel

De voorziening is ingesteld ten behoeve van de pensioenverplichtingen die de gemeente heeft jegens bestuurders en oud-bestuurders dan wel jegens hun nabestaanden.

Aanwending

Ten behoeve van het voldoen aan pensioenverplichtingen.

Vulling

Jaarlijks storting van € 42.500. Tijdens het opstellen van de jaarstukken wordt op basis van actuariële berekeningen van de pensioenverplichtingen de benodigde omvang van de voorziening per balansdatum bepaald. Indien de stand van de voorziening afwijkt van de noodzakelijke omvang, dan vindt incidenteel een bijstorting c.q. vrijval plaats.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 887.797

Opmerking

-

Advies

Voorziening ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Voorziening oninbare vorderingen

Doel

De voorziening is ingesteld om middelen te reserveren voor de afboeking van oninbare vorderingen.

Aanwending

Ten behoeve van afboeking van oninbare vorderingen.

Vulling

Jaarlijkse storting van € 20.000 (het bedrag is gebaseerd op ervaringscijfers). Bij de samenstelling van de jaarstukken wordt de benodigde omvang bepaald, zodat incidenteel een bijstorting c.q. vrijval kan plaatsvinden.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 54.122

Opmerking

-

Advies

Voorziening ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Voorziening vordering CSV Amsterdam B.V.

Doel

Bij de verkoop van de aandelen Attero Holding N.V. is door koper Recycleco bedongen dat ter verzekering van eventuele toekomstige schadeclaims een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd op een aparte bankrekening wordt aangehouden (in jargon: in escrow zal worden gestort). De voorziening dient derhalve ter dekking van mogelijk niet aan de gemeente, als voormalig aandeelhouder, tot uitkering komende escrow-gelden.

Aanwending

Ten behoeve van niet tot uitkering komende escrow-gelden.

Vulling

Eenmalige storting bij de verkoop van de Attero Holding N.V.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: € 24.856, hetgeen overeenkomt met het oorspronkelijke aandeel van de gemeente Simpelveld in de escrow-gelden.

Stand per 1 januari 2023

€ 9.835

Opmerking

Tegenover deze voorziening staat een vordering van gelijke omvang.

Advies

Voorziening handhaven in afwachting afronding proces en vervolgens voorziening opheffen.

Omschrijving

Voorziening beleidsplan informatiemanagement

Doel

De voorziening is gevormd om de eenmalige kosten van het beleidsplan informatiemanagement 2016-2019 uit te dekken. 

Aanwending

Ten behoeve van de eenmalige kosten van het beleidsplan informatiemanagement 2016-2019.

Vulling

Eenmalige storting via de resultaatbestemming jaarstukken 2015.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: € 362.000

Stand per 1 januari 2023

€ 126.654

Opmerking

De uitvoering van het beleidsplan is vertraagd, onder andere als gevolg van de, inmiddels beëindigde, functionele Integratie met de gemeente Voerendaal. Momenteel is een nieuw beleidsplan in voorbereiding. De middelen in de voorziening dienen beschikbaar te blijven.

Advies

Voorziening ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Voorziening verlofsparen

Doel

Spaarverlof is onderdeel van de cao-afspraken. Er is sprake van een verplichting van niet-gelijke omvang. Daarom is het noodzakelijk om hiervoor een voorziening te vormen.

Aanwending

Ten behoeve van het verzilveren van spaarverlof door medewerkers.

Vulling

Jaarlijks wordt bij het opstellen van de jaarstukken op basis van de beschikbare verlofadministratie de benodigde omvang van de voorziening bepaald.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 120.000

Opmerking

-

Advies

Voorziening ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Voorziening risico personeelskosten

Doel

De voorziening is in overleg met onze accountant gevormd om risico’s m.b.t personeelskosten per balansdatum uit te kunnen voldoen. De voorziening vindt haar basis in artikel 44 lid 1 BBV, omdat er bij de betreffende casus sprake is van vrijstelling van arbeid en het derhalve niet leveren van een arbeidsprestatie. Voor de actuele casus is de omvang van de voorziening gebaseerd op de jaarlijkse loonkosten voor een periode van twee jaar.

Aanwending

Ten behoeve van de personeelskosten van de betreffende casus.

Vulling

Eenmalige storting in de jaarstukken 2022.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: € 260.000

Stand per 1 januari 2023

€ 260.000

Opmerking

-

Advies

Voorziening handhaven totdat betreffende casus is afgerond en vervolgens voorziening opheffen.

6.2 VOORZIENINGEN VOOR ONDERHOUDSEGALISATIE

Omschrijving

Voorziening groot onderhoud gebouwen

Doel

Reserveren van middelen voor groot onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen op basis van de beheerplannen gebouwen.

Aanwending

Ten behoeve van groot onderhoud gemeentelijke gebouwen.

Vulling

Jaarlijkse storting ad. € 242.000 m.i.v. 2023. Omvang van de storting is gebaseerd op het beheerplannen gebouwen.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 1.409.842

Opmerking

De beheerplannen gebouwen (meerjarenonderhoudsplan 2023-2032) zijn eind 2023 door het college van B&W vastgesteld.

Advies

Voorziening ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Voorziening wegen

Doel

De voorziening is ingesteld ten behoeve van de uitvoering van onderhoud aan wegen, straten en pleinen en het treffen van verkeersmaatregelen op basis van het beheerplan wegen.

Aanwending

Ten behoeve van werkzaamheden in het kader van onderhoud aan wegen, straten en pleinen en het treffen van verkeersmaatregelen op basis van het beheerplan wegen.

Vulling

Jaarlijkse storting ad. € 503.000 gebaseerd op het beheerplan wegen 2020-2024.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 848.717

Opmerking

-

Advies

Voorziening ongewijzigd handhaven.

6.3 VOORZIENINGEN VOOR MIDDELEN DERDEN

Omschrijving

Voorziening afval

Doel

Egalisatievoorziening ten behoeve van de 100% kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing.

Aanwending

De voorziening wordt aangewend, zowel op begroting- als rekeningbasis, indien de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing minder dan 100% is.

Vulling

Indien de kostendekkendheid meer dan 100% is, zowel op begroting- als rekeningbasis, wordt het meerdere gestort in de voorziening.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 131.298

Opmerking

Voor de aanwending en vulling zijn afspraken vastgelegd zoals voorgaand beschreven. Derhalve is voor de aanwending c.q. vulling van de voorziening geen aanvullende toestemming van de raad noodzakelijk en kan deze in de jaarstukken plaatsvinden.

Advies

Voorziening ongewijzigd handhaven.

Omschrijving

Voorziening rioleringen

Doel

Egalisatievoorziening ten behoeve van de 100% kostendekkendheid van de rioolheffing.

Aanwending

De voorziening wordt aangewend, zowel op begroting- als rekeningbasis, indien de kostendekkendheid van de rioolheffing minder dan 100% is.

Vulling

Indien de kostendekkendheid meer dan 100% is, zowel op begroting- als rekeningbasis, wordt het meerdere gestort in de voorziening.

Omvang

Minimum: geen

Maximum: geen

Stand per 1 januari 2023

€ 0

Opmerking

Voor de aanwending en vulling zijn afspraken vastgelegd zoals voorgaand beschreven. Derhalve is voor de aanwending c.q. vulling van de voorziening geen aanvullende toestemming van de raad noodzakelijk en kan deze in de jaarstukken plaatsvinden.

Advies

Voorziening ongewijzigd handhaven.

7. RESUME STANDEN RESERVES EN VOORZIENINGEN

afbeelding binnen de regeling

Ondertekening