Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Bommelerwaard 2024

Geldend van 16-04-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Bommelerwaard 2024

De raad van de gemeente Maasdriel;

gelezen het voorstel van het college van 19 december 2023;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet;

Besluit:

vast te stellen de Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Bommelerwaard 2024.

Artikel 1 Begrippen

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Gemeentewet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo), Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • 2. In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

    • a.

      Sociaal domein: het geheel van regelingen met betrekking tot de Wmo, Jeugdwet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en Participatiewet;

    • b.

      Belangenorganisatie: organisaties die de belangen behartigen van de doelgroepen;

    • c.

      Cliëntenraad: de Cliëntenraad sociaal domein Bommelerwaard;

    • d.

      Regionale cliëntenraad: Cliëntenraad Participatiewet en WSW Werkzaak Rivierenland;

    • e.

      College: het college van burgemeester en wethouders van Maasdriel en het college van burgemeester en wethouders van Zaltbommel.

Artikel 2 Instelling en doel

  • 1. Er is een Cliëntenraad voor het sociaal domein in de Bommelerwaard.

  • 2. Het doel van de Cliëntenraad is om vanuit clientperspectief een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening, beleidsvorming en uitvoering binnen het sociaal domein in de Bommelerwaard.

  • 3. De Cliëntenraad is niet bevoegd voor zaken waarvoor de regionale Cliëntenraad bevoegd is.

Artikel 3 Taken

  • 1. De Cliëntenraad heeft tot taak:

    • a.

      het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college over het gevoerde en te voeren gemeentelijk beleid aangaande het sociaal domein;

    • b.

      het op een actieve wijze verzamelen van zoveel mogelijk relevante informatie om genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

  • 2. De Cliëntenraad heeft geen bevoegdheden betreffende individuele klachten en bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot individuele personen.

Artikel 4 Omvang en samenstelling

  • 1. De Cliëntenraad bestaat uit tenminste zeven en maximaal elf leden.

  • 2. De Cliëntenraad wordt samengesteld uit:

    • a.

      Inwoners van de gemeente Maasdriel en Zaltbommel die een recht ontlenen aan de Wmo, de Jeugdwet, de Participatiewet of de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • b.

      een vertegenwoordiging vanuit een maatschappelijke organisatie die een doelgroep vertegenwoordigt binnen de Cliëntenraad.

  • 3. De Cliëntenraad bestaat voor meer dan de helft uit inwoners die een recht ontlenen aan de Wmo, de Jeugdwet, de Participatiewet of de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • 4. De Cliëntenraad kiest uit haar midden een voorzitter en een secretaris.

  • 5. Het college wordt hierover geïnformeerd.

  • 6. De voorzitter is het eerste aanspreekpunt namens de Clientenraad voor externe partijen.

  • 7. De secretaris ondersteunt de voorzitter met administratieve taken zoals het opstellen van agenda’s en notuleren.

Artikel 5 Voordracht en zittingsduur leden

  • 1. De Cliëntenraad stelt kandidaat-leden voor aan het college. Bij het ontbreken van de cliëntstatus bij een kandidaat-lid motiveert de Cliëntenraad waarom het kandidaat-lid een geschikte toevoeging vormt voor de Cliëntenraad.

  • 2. De leden worden benoemd door het college.

  • 3. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 4. Aftredende leden zijn herbenoembaar maar hebben maximaal twee periodes (totaal maximaal acht jaar) zitting.

  • 5. Het lidmaatschap is niet verenigbaar met het uitoefenen van een functie in:

    • a.

      een bestuursorgaan van de gemeente;

    • b.

      een andere door de gemeente Maasdriel of Zaltbommel ingestelde (advies)commissie op het gebied van het sociaal domein;

    • c.

      de organisatie van de gemeente Maasdriel, de gemeente Zaltbommel, Werkzaak Rivierenland of de Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard.

Artikel 6 Beëindiging lidmaatschap

  • 1. Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      door het aflopen van de zittingsperiode;

    • b.

      door overlijden;

    • c.

      door verhuizing buiten de Bommelerwaard;

    • d.

      door het nemen van ontslag.

  • 2. Het lidmaatschap van de Cliëntenraad eindigt aan het einde van de zittingsperiode als het lid geen rechten meer ontleent aan de Wmo, Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Leden worden geacht zelf de Cliëntenraad en het college op de hoogte te brengen wanneer zij niet meer behoren tot de doelgroep.

  • 3. Leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk melding aan het college.

Artikel 7 Werving nieuwe leden

  • 1. Het werven van nieuwe leden gebeurt in een open en transparante selectie- en sollicitatieprocedure.

  • 2. In tussentijdse vacatures wordt, zo mogelijk, binnen drie maanden voorzien.

Artikel 8 Overleg van en met de Cliëntenraad

  • 1. De Cliëntenraad komt ten minste vier keer per jaar bijeen en zo vaak als de voorzitter dit nodig acht of door ten minste drie leden met opgave van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd.

  • 2. Een vergadering wordt openbaar aangekondigd. Deze aankondiging vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd, plaats en agenda van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en daarbij behorende voorstellen kan inzien.

  • 3. De Cliëntenraad zorgt ervoor dat van de vergaderingen en de gemaakte adviezen een verslag wordt opgesteld.

  • 4. Er vindt een keer per jaar, op uitnodiging van de Cliëntenraad overleg plaats tussen de Cliëntenraad en de portefeuillehouder sociaal domein van de gemeente Maasdriel en Zaltbommel.

Artikel 9 Ondersteuning van de Cliëntenraad

Het college zorgt voor een adequate ondersteuning van de Cliëntenraad door:

  • a.

    het aanwijzen van een ambtelijk secretaris als genoemd in artikel 10;

  • b.

    het tijdig verstrekken van relevante informatie;

  • c.

    ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid te stellen in overleg te treden met de Cliëntenraad voor het geven van toelichting of uitleg.

Artikel 10 Rol ambtelijk secretaris

De ambtelijk secretaris:

  • a.

    is het eerste aanspreekpunt voor de Cliëntenraad namens de gemeenten;

  • b.

    stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de Cliëntenraad een vergaderkalender samen;

  • c.

    verzendt adviesverzoeken;

  • d.

    en ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen.

Artikel 11 Werkwijze advisering

  • 1. Het college vraagt aan de Cliëntenraad advies over voorstellen met betrekking tot het beleid als in artikel 2 lid 1 sub a van deze verordening bedoeld. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. De vraag om advies wordt begeleid door de aan het voorgestelde besluit ten grondslag liggende stukken, motivering en andere relevante informatie inclusief de planning van het besluitvormingsproces.

  • 3. De Cliëntenraad brengt het advies uit uiterlijk vier weken na ontvangst van de vraag om advies.

  • 4. Indien de Cliëntenraad van oordeel is dat een advies niet binnen deze termijn kan worden gegeven, geeft hij daarvan zo spoedig mogelijk kennis. In overleg wordt zo mogelijk een nieuwe termijn gesteld.

  • 5. In spoedeisende gevallen kan het college de Cliëntenraad vragen te adviseren waarbij wordt afgeweken van de termijnen, genoemd in lid 3 van dit artikel.

  • 6. Het college betrekt het advies zichtbaar bij de besluitvorming. Indien het college van het advies afwijkt, doet het dat gemotiveerd op schrift binnen vier weken na ontvangst van het betreffende advies.

  • 7. Het advies wordt openbaar gemaakt via de website van de gemeente.

Artikel 12 Budget

  • 1. In de gemeentebegroting wordt een budget opgenomen voor een onkostenvergoeding voor de leden van de Cliëntenraad voor deelname aan de officieel uitgeschreven vergaderingen tot een maximum van 10 vergaderingen per jaar.

  • 2. De onkostenvergoeding voor de werkzaamheden wordt genoemd in de Circulaire vergoeding politieke ambtsdragers gemeenten.

  • 3. Deze onkostenvergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd en in de Circulaire vergoeding politieke ambtsdragers gemeenten onder het kopje Commissieleden gepubliceerd.

  • 4. Leden ontvangen de onkostenvergoeding per bijgewoonde vergadering.

  • 5. Het is leden toegestaan om op jaarbasis eenmalig te verzuimen een vergadering bij te wonen zonder negatieve gevolgen voor de onkostenvergoeding.

  • 6. De voorzitter ontvangt een extra vergoeding van €30,- per vergadering tot een maximum van €300,- per jaar.

  • 7. De secretaris ontvangt een extra vergoeding van €20,- per vergadering tot een maximum van €200,- per jaar.

  • 8. Er wordt jaarlijks een budget van € 2.000,- beschikbaar gesteld. Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, raadpleging achterban, voorlichting, bijwonen studiedagen of symposia, groepsbindende activiteiten, organisatiekosten en dergelijke.

  • 9. Jaarlijks brengt de Cliëntenraad voor 1 april verslag uit aan het college over de activiteiten en bevindingen van het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financiële paragraaf verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget. Budget dat niet is besteed vloeit voor 50% terug naar de algemene middelen van de gemeente Maasdriel en voor 50% naar de gemeente Zaltbommel.

Artikel 13 Geheimhouding en privacy

  • 1. Aan de leden van de Cliëntenraad wordt geen geheimhouding opgelegd ten aanzien van door de gemeente verstrekte informatie.

  • 2. In overleg tussen het college en de Cliëntenraad kunnen specifieke afspraken worden gemaakt over geheimhouding bij onder embargo verstrekte stukken.

  • 3. Met alle door de gemeente verstrekte informatie wordt door alle betrokkenen integer en conform de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming omgegaan.

Artikel 14 Overige bepalingen

Twee leden van de Cliëntenraad nemen plaats in de regionale cliëntenraad Werkzaak Rivierenland.

Artikel 15 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Bommelerwaard 2018 wordt ingetrokken.

  • 2. De Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Bommelerwaard 2024 treedt in werking de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2024.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Bommelerwaard 2024.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 8 februari 2024.

De gemeenteraad voornoemd,

de griffier

H.M. van ’t Westeinde

de voorzitter (wnd)

J.L. Geurts