Subsidieregeling Stimuleringsfonds Arbeidsmarkt Midden-Brabant

Geldend van 10-04-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Stimuleringsfonds Arbeidsmarkt Midden-Brabant

Het college stelt de gewijzigde Subsidieregeling Stimuleringsfonds Arbeidsmarkt Midden-Brabant vast, waarin de volgende aanpassingen zijn aangebracht:

  • 1.

    Enkele bepalingen van de subsidieregeling zijn afgestemd op de Algemene Subsidieverordening Tilburg 2023.

  • 2.

    Redactionele aanpassingen waardoor eenzelfde bedrijf slechts één subsidieaanvraag kan indienen binnen een periode van drie jaar.

  • 3.

    Redactionele wijzigingen om de administratieve lasten voor aanvragers te verminderen.

SUBSIDIEREGELING STIMULERINGSFONDS ARBEIDSMARKT MIDDEN-BRABANT

Artikel 1 Karakter regeling

Deze regeling is een regeling als bedoeld in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg die per 13 oktober 2023 van kracht is. De bepalingen uit deze verordening zijn van toepassing, voor zover daarvan in onderstaande geen nadere invulling aan gegeven wordt.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

  • a. Stimuleringsfonds Arbeidsmarkt: stimuleert en faciliteert het bedrijfsleven in Midden-Brabant bij de ontwikkeling van nieuwe vormen van werkgelegenheid/bedrijvigheid die het mogelijk maken om (meer) mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam in te zetten.

  • b. Ondernemersakkoord: ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in regio Hart van Brabant ontwikkelen samen werkgelegenheid voor de minder kansrijke doelgroepen op de arbeidsmarkt.

  • c. Innovatiegroep: heeft als taak innovaties te bevorderen; te adviseren over ingediende aanvragen en het effect van het fonds te evalueren. Bestaat uit vijf vertegenwoordigers vanuit het bedrijfsleven, het onderwijs en de regionale overheid.

  • d. Aanvrager: Een onderneming welke middels een aanvraag een beroep doet op het Stimuleringsfonds. Het betreft een ondernemer/onderneming of samenwerking tussen ondernemers/ondernemingen.

  • e. Doelgroep: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of werkenden die bij ontslag een zeer kwetsbare positie op de arbeidsmarkt hebben. Nader gespecificeerd gaat het om: uitkeringsgerechtigden werkzoekenden uit een minder kansrijke doelgroep, zoals jongeren zonder opleiding, vijftigplussers of mensen met een beperking.

  • f. Arbeidsmarktinnovatie: nieuwe vormen van werkgelegenheid/bedrijvigheid die re-integratie van de doelgroep of behoud van werkgelegenheid voor de doelgroep bevorderen en navolging kunnen vinden bij andere ondernemers.

  • g. Behoud van werkgelegenheid: Het door toepassen van innovatie creëren van nieuwe banen voor de werkende doelgroep óf het door toepassen van innovatie aanpassen van de bestaande functies voor de werkende doelgroep waardoor werkgelegen heid blijft bestaan.

  • h. Duurzame werkgelegenheid: inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor zij gedurende minimaal 12 maanden bijstandsonafhankelijk worden. Daarnaast behoud van werkgelegenheid waardoor de werkende doelgroep aan het werk blijft.

  • i. Arbeidsmarktregio Midden-Brabant: De gemeenten: Dongen; Alphen-Chaam; Baarle-Nassau; Gilze en Rijen; Goirle; Heusden; Hilvarenbeek; Loon op Zand; Oisterwijk; Waalwijk; Tilburg.

  • j. Cofinanciering: deel van de kosten dat door de aanvrager zelf dient te worden gefinancierd.

  • k. Subsidiabele kosten: kosten die meegerekend mogen worden in de totale projectkosten, waarover de eigen bijdrage en het subsidiabel deel wordt berekend

  • l. Subsidie-overzicht: Via de website van gemeente Tilburg wordt een overzicht gegeven van de subsidieregelingen op Europees, nationaal, provinciaal en plaatselijk niveau alsmede een aparte link voor alle subsidieregelingen van de gemeente Tilburg.

  • Link: Subsidie-overzicht

  • m. Uitvoerder regeling: Gemeente Tilburg voert deze regeling namens de gemeenten uit de regio Midden-Brabant uit.

Artikel 3 Reikwijdte

  • a. Het Stimuleringsfonds Arbeidsmarkt geeft invulling aan het Ondernemersakkoord Midden-Brabant.

  • b. Ondernemers uit de regio Midden-Brabant kunnen een beroep doen op de middelen van het fonds door het indienen van een aanvraag via het subsidie-overzicht van de gemeente Tilburg. Namens deze ondernemers kunnen ook intermediairs een aanvraag indienen.

  • c. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2017.

Artikel 4 Financieringsplafond/de verdeling van middelen

  • a. Het subsidieplafond is vastgesteld door het portefeuillehouders-overleg Arbeidsparticipatie Hart van Brabant.

  • b. Indien het bedrag waarvoor op grond van deze regels een financiering zou moeten worden verleend aan diegene die daartoe tijdig een aanvraag hebben ingediend groter is dan het op grond van het eerste lid vastgesteld subsidieplafond, wordt op de aanvragen beslist in de volgorde waarin de aanvragen zijn binnengekomen.

  • c. Per aanvraag is maximaal € 100.000 beschikbaar (inclusief niet-verrekenbare BTW).

  • d. Aanvrager kan pas na een verloop van drie jaar na het indienen van een aanvraag een nieuwe aanvraag indienen.

Artikel 5 Procedure aanvraag

De aanvrager is initiator en organisator van het traject en eindverantwoordelijke van het traject.

  • a.

    Voor een aanvraag gebruikt de aanvrager het digitale aanmeldingsformulier, via het subsidieoverzicht, dat volledig wordt ingevuld. In artikel 6 zijn de onderwerpen opgenomen waaraan aandacht dient te worden besteed in het digitale aanmeldingsformulier. De aanvrager kan advies en/of ondersteuning van een bedrijfsadviseur vragen welke via de gemeente kan worden ingeschakeld.

  • b.

    Na ontvangst van een volledig ingevuld aanmeldingsformulier, waarin een subsidieaanvraag wordt ingediend van boven de 40.000 euro, vindt er een Quick scan light plaats. Hiervoor ontvangt de aanvrager een uitnodiging. Deze procedure bestaat uit de volgende twee onderdelen:

    • I.

      Een inhoudelijk deel, namelijk een pitch van het idee door de aanvrager ter beoordeling aan de Innovatiegroep;

    • II.

      Een financieel deel, namelijk het opleveren van financiële data ter beoordeling. Het betreft hier 1) een jaarrekening van het voorafgaande boekjaar ter beoordeling van liquiditeit en solvabiliteit en 2) een liquiditeitsprognose waarin de behoefte aan financiële middelen schriftelijk onderbouwd worden.

  • c.

    Na ontvangst van een volledig ingevulde aanvraag, zoals beschreven in artikel 6, vangt de beslistermijn aan. Deze bedraagt 13 weken. Aanvrager ontvangt een subsidiebeschikking, met daarin opgenomen de vereisten zoals de tussentijdse verantwoordingsmomenten en vereisten van de eindverantwoording, dan wel een gemotiveerde afwijzing.

  • d.

    Bij toekenning volgt binnen 4 weken na verlening een toelichtingsgesprek waarin de subsidievoorwaarden en de evaluatie-punten met de aanvrager doorgenomen worden.

Artikel 6 Bij aanvraag in te dienen

Door middel van het online aanmeldingsformulier, zoals bedoeld in artikel 5, wordt de aanvrager schriftelijk verzocht aandacht te besteden aan de volgende onderwerpen:

  • a.

    Beschrijving van de werkgelegenheid bij aanvang project (aantal en soort);

  • b.

    Onderbouwing van het beoogde effect;

  • c.

    Beschrijving van het effect op de bedrijfseconomische resultaten;

  • d.

    Beschrijving en onderbouwing van de nieuwe werkgelegenheid (aantal en soort) c.q. het behoud van werkgelegenheid voor kwetsbare werknemers;

  • e.

    Beschrijving van de innovatie en de overdraagbaarheid daarvan;

  • f.

    Beschrijving van andere te verwachten projectresultaten in termen van competentieontwikkeling projectdeelnemers, creatie nieuwe functies, behoud werkgelegenheid, toegenomen werkervaring van projectdeelnemers;

  • g.

    Betrokken projectpartners en ieders rol en bijdrage;

  • h.

    Communicatieplan, wijze van publicatie projectresultaten (n.b. de uitvoerder van de regeling gebruikt de projectresultaten in overleg met aanvrager als basisgegevens voor rapportages over de werking van het fonds en/of de overdracht van innovatieve projecten);

  • i.

    Uitgewerkte financiële begroting (kosten en baten, financieringsplan en 25% cofinanciering);

  • j.

    Ondertekende de-minimisverklaring ten behoeve van de staatssteun toets.

Artikel 7 Beoordelingscriteria aanvraag

  • a. Het project is innovatief: het brengt nieuwe vormen van werkgelegenheid/bedrijvigheid met zich mee die re-integratie van de doelgroep of behoud van werkgelegenheid voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen;

  • b. Visie op inzet van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt;

  • c. Slimme verbindingen met andere ondernemers;

  • d. Aanvrager is gevestigd in de arbeidsmarktregio Midden-Brabant;

  • e. De doelgroep komt minimaal één jaar niet terug in een uitkeringssituatie;

  • f. Het Stimuleringsfonds financiert geen traditionele (aanbodsgerichte) re-integratievormen;

  • g. Door een cofinancieringsverplichting van 25% van de voorgestelde projectbegroting voor de aanvrager is sprake van een gedeelde financiële betrokkenheid en belang;

  • h. De mate waarin ontwikkelde kennis en instrumenten breder overdraagbaar en toepasbaar zijn in de regio en/of branches.

Artikel 8 Subsidiabele kosten

De subsidiabele kosten worden vastgesteld op basis van de feitelijke hoogte van de kosten (dus niet op basis van de vooraf geraamde kosten) die aantoonbaar voor de toegekende activiteit worden gemaakt:

  • a.

    Loonkosten van personeel dat werkzaamheden verricht ten behoeve van de subsidiabele activiteit door optelling van de volgende kosten: brutoloonkosten plus werkgeverslasten op basis van een -vooraf goedgekeurde - methode die aantoont dat de activiteiten direct voor de subsidiabele activiteit worden gemaakt (zoals een sluitende urenregistratie). Berekening van de subsidiabele uurtarieven op basis het aantal direct productieve uren per jaar; door het aantal werkuren per dag te vermenigvuldigen met het aantal werkbare dagen in een kalenderjaar met aftrek van: wettelijk erkende feestdagen en verlof conform CAO of arbeidsovereenkomst;

  • b.

    Op factuur aantoonbare aan derden verschuldigde kosten die direct voor de subsidiabele activiteit worden gemaakt.

  • c.

    Indirecte kosten: hiervoor mag een opslagpercentage van 15% worden gehanteerd bovenop de directe subsidiabele kosten

  • d.

    Gemaakte kosten die de aanvrager voor dit project maakt (buiten de reguliere algemene bedrijfskosten) worden gefinancierd tot een maximum van € 100.000,-.

  • e.

    Verrekenbare BTW op grond van de Wet op de Omzetbelasting en/of op het BTW-compensatiefonds zijn geen subsidiabele kosten.

Artikel 9 Vaststellen van de subsidie

Per project wordt - afhankelijk van de looptijd - een (of meerdere) inhoudelijke en financiële tussentijdse verantwoordingen en een eindverantwoording verlangd. Dit wordt per project bij de subsidietoekenning in de beschikking vermeld. Zowel financiële als inhoudelijke afwijkingen vanaf 10% dienen (tussentijds) gemeld te worden. Op basis van de ingediende inhoudelijke en financiële verantwoording vindt binnen 13 weken beoordeling en vaststelling plaats op basis van de werkelijk gemaakte kosten tot een maximum van de toegekende subsidie volgens de subsidiebeschikking.

Een tussentijdse verantwoording bevat:

  • a.

    Financiële terugblik (historisch overzicht van kosten en baten) en vooruitblik (raming).

  • b.

    Inhoudelijke terugblik en vooruitblik, volgens de genoemde onderdelen bij Eindverantwoording onder a t/m g.

Een eindverantwoording bevat:

De inhoudelijke rapportage zal bestaan uit een beschrijving van het uitgevoerde project (activiteitenverantwoording) en de behaalde resultaten. De volgende resultaten zijn van belang voor de evaluatie van het projectresultaat en de evaluatie van de werking van het fonds:

  • a.

    De activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht;

  • b.

    Aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan;

  • c.

    Werkgelegenheid bij projectuitvoerder(s) na afloop project;

  • d.

    Overzicht van het aantal in dienst genomen uitkeringsgerechtigden, dan wel werknemers waarvan werkgelegenheid behouden blijft (naam, BSN-nummer, periode in dienst);

  • e.

    Inzicht in de effecten van het project op de bedrijfsresultaten;

  • f.

    Voortgang/prognose terugbetaling revolverende deel van de bijdrage;

  • g.

    Inzicht in de publiciteit rondom projectuitvoering en –resultaten;

  • h.

    Overzicht van de samenwerkingspartners (inclusief inzicht in rol proces);

  • i.

    Inzicht in andere projectresultaten in termen van competentie ontwikkeling projectdeelnemers, creatie nieuwe functies, behoud werkgelegenheid, toegenomen werkervaring van projectdeelnemers.

  • j.

    Een deugdelijke financiële administratie en financiële projectverantwoording die bestaat uit een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden werkelijke kosten en opbrengsten.

  • k.

    Subsidie wordt op basis van werkelijke kosten vastgesteld tot een maximum van de verleende subsidie;

Artikel 10 Beoordeling aanvraag /tussentijdse verantwoording/eindverantwoording

  • a. De Innovatiegroep brengt advies uit over de aanvraag waarna het college een beslissing neemt op de aanvraag.

  • b. Als datum van ontvangst geldt de datum waarop de volledige aanvraag; tussentijdse verantwoording of eindverantwoording door de uitvoerder is ontvangen.

  • c. De uitvoerder kan bepalen dat ook andere, of minder dan, de in artikel 5, 6 of 9 bedoelde gegevens en bescheiden die voor de aanvraag/tussentijdse verantwoording/eindverantwoording van belang zijn, worden overlegd.

Artikel 11 Betaling

  • a. Bevoorschotting bij projecten gericht op nieuwe werkgelegenheid: 40% na aanvang van het project, 30% bij aanvang van de arbeidsovereenkomst(en) van de nieuwe medewerker(s), het resterende deel bij eindafrekening na vaststelling van de subsidie.

  • b. Bij projecten gericht op behoud van werkgelegenheid voor de doelgroep geldt de volgende bevoorschotting: 40% na aanvang van het project, 30% bij aanvang van de (vernieuwde) activiteiten met de doelgroep, het resterende deel bij eindafrekening na vaststelling van de subsidie.

Artikel 12 Overige verplichtingen

  • a. De subsidieontvanger verricht de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend.

  • b. Vertragingen in de uitvoering dienen terstond gemeld, met een gemotiveerd verzoek de prestaties door te mogen schuiven naar een volgend boekjaar.

  • c. Bij tussentijdse wijzigingen in het project (doelstelling, omvang, projectpartners, looptijd, begroting) dient overleg plaats te vinden. Deze kunnen invloed hebben op de subsidievaststelling.

  • d. De ontvanger van middelen vanuit het Stimuleringsfonds Arbeidsmarkt meldt aan de uitvoerder van deze regeling, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de financiering is verleend, niet of niet geheel zullen worden uitgevoerd of dat niet of niet geheel aan de aan de in de beschikking tot financiering verbonden verplichtingen zal worden voldaan.

Artikel 13 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Stimuleringsfonds Arbeidsmarkt Midden-Brabant.

Ondertekening