Mandaat- en machtigingsbesluit uitvoeren subsidieregeling IPS-trajecten

Geldend van 05-04-2024 t/m heden

Intitulé

Mandaat- en machtigingsbesluit uitvoeren subsidieregeling IPS-trajecten

Wettelijke grondslag: Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 1 Mandaatverlening

Aan de klantmanagers van het team Werk en Inkomen wordt gemandateerd de bevoegdheid tot het nemen van besluiten op aanvragen op grond van de ‘Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep’, en het voeren van alle correspondentie die hiervoor nodig is.

Artikel 2 Instructies

De klantmanagers van het team Werk en Inkomen gaan bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid te werk conform het door Hoofdzaak Werk uitgeschreven werkproces dat in de bijlage bij dit besluit is opgenomen.

Artikel 3 Ondertekening

De ondertekening van besluiten luidt:

'De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen,

namens deze het college van burgemeester en wethouders van Heemskerk,

voor deze de klantmanager van het team Werk en Inkomen,’

gevolgd door de naam en handtekening.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 5 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaat- en machtigingsbesluit uitvoeren subsidieregeling IPS trajecten.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de B&W vergadering van 26 maart 2024,

burgemeester en wethouders van Heemskerk,

de secretaris,

de burgemeester,

Bijlage: Werkproces subsidieaanvragen IPS-traject

De uitvoering van de taken van de gemeente op het gebied van werk & inkomen kunnen worden belegd bij een uitvoeringsorganisatie. In onderstaand proces wordt consequent gesproken over gemeente maar hiermee wordt ook uitvoeringsorganisaties bedoeld als de werk & inkomen taken daar zijn belegd.

Stap 1: Voorafgaand aan inkoop IPS-traject

  • Over IPS-traject vindt een gesprek plaats tussen cliënt en ggz-instelling en ggz-instelling en gemeente komen informeel overeen dat de inzet van een IPS-traject akkoord is;

  • Ggz-instelling en cliënt besluiten dat inzet van IPS gewenst is, als onderdeel van ggz-behandeling/begeleiding;

Stap 2: Aanvraag subsidie door ggz-instelling bij gemeente

  • De ggz-instelling (met gecertificeerd IPS-programma) doet een verzoek bij de gemeente om akkoord te gaan met de inzet van IPS en de subsidieaanvraag voor een IPS-traject.

  • De ggz-instelling maakt gebruik van het formulier Subsidieaanvraag IPS-traject (te vinden op Divosa-website).

  • Het aanvraagformulier (vijf pagina’s) wordt door de ggz-instelling, voorzien van een (digitale) handtekening van de bevoegd persoon binnen de ggz-instelling en naar de gemeente gestuurd waar de cliënt staat ingeschreven.

  • De cliënt geeft schriftelijk toestemming voor het starten van een IPS-aanvraag door het aanvraagformulier (digitaal) te ondertekenen. Voor nuggers moet een vinkje op blad 2 van het aanvraagformulier worden gezet voor toestemming voor het uitwisselen van persoonsgegevens die nodig zijn voor de administratieve afhandeling door gemeente en UWV.

Stap 3: Aanvraag tot vergoeding trajectkosten IPS

  • De gemeente neemt het aanvraagformulier in behandeling en voorziet de Aanvraag tot vergoeding trajectkosten IPS (deel 2) van het BSN van de inwoner voor wie het IPS-traject wordt aangevraagd.

  • De gemeente ondertekent de ‘Aanvraag tot vergoeding trajectkosten IPS’ (deel 2) en gaat daarmee akkoord met de subsidieaanvraag van het IPS-traject van deze inwoner. De aanvraag voldoet daarmee aan de genoemde voorwaarden voor vergoeding van het

  • IPS-traject.

  • De gemeente stuurt de Aanvraag tot vergoeding trajectkosten IPS (deel 2) (dus alleen pagina 3 en 4 van het aanvraagformulier) -beveiligd via zivver- naar UWV en informeert de ggz-instelling dat het verzoek is ingediend bij UWV.

  • UWV controleert of er subsidiebudget beschikbaar is. Indien dit het geval is, reserveert UWV het volledige bedrag van het aangevraagde IPS-traject en gaat over tot het plaatsen van de order bij de betreffende ggz-instelling en bericht dit aan de gemeente.

  • Zodra er geen budget meer beschikbaar is, laat UWV dit de gemeente weten.

Stap 4: Beschikking van subsidie door gemeente

  • De gemeente neemt op bladzijde 5 van het aanvraagformulier (Besluit subsidieaanvraag IPS-traject) een positief of negatief besluit en ondertekent het formulier.

  • De gemeente stuurt -beveiligd bijvoorbeeld via zivver- het Besluit subsidieaanvraag IPS-traject aan de ggz-instelling.

  • Gemeenten hebben geen discretionaire bevoegdheid wanneer aan de voorwaarden van de regeling wordt voldaan. Gemeenten kunnen alleen op basis van geformuleerde weigeringsgronden een aanvraag voor een IPS-traject weigeren.

Stap 5: Plaatsing order door UWV

UWV plaatst een order voor het IPS-traject bij de ggz-instelling door wie de aanvraag is gedaan voor een 2-jarig of 3-jarig IPS-traject.

UWV doet hiervan melding bij de gemeente en de ggz-instelling.

Stap 6: GGZ-instelling factureert bij UWV

  • Nadat de order door de ggz-instelling is ontvangen, stuurt de ggz-instelling een factuur aan UWV voor de eerste termijn .

  • De ggz-instelling dient vervolgens na afloop van elk begeleidingsjaar opnieuw een factuur in bij UWV, op voorwaarde dat het IPS-traject niet voortijdig is beëindigd.

Stap 7: Voortijdige beëindiging IPS-traject

  • De ggz-instelling informeert de gemeente bij voortijdige beëindiging van een IPS-traject (zgn. stopbericht).

  • De gemeente ontvangt een stopbericht van de ggz-instelling voor het betreffende traject en stuurt dit aan UWV. Hiervoor wordt een stop-formulier ontwikkeld.

Stap 8: Vaststellingsbeschikking door gemeente

  • Na afloop van het traject informeert de ggz-instelling de gemeente over de beëindiging van het IPS-traject.

  • De gemeente stelt de subsidie ambtshalve vast. De gemeente stuurt de ggz-instelling dit vaststellingsbesluit.

  • De gemeente bewaart de beschikkingen van IPS-trajecten voor een periode van 5 jaar.