Beleidsregels Terrassen 2017

Geldend van 30-03-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels Terrassen 2017

De burgemeester van Valkenswaard;

Overwegende dat:

  • op 27 februari 2014 de gemeenteraad van Valkenswaard het Beleidskader ‘Horecavisie Valkenswaard’ heeft vastgesteld;

  • daarmee het ontwikkelingskader voor de horeca (visie, ambitie en richting) van de gemeente heeft vastgesteld;

  • hiermee de burgemeester het kader is meegegeven.

Gelet op artikel 2.28a van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV);

Besluit:

  • -

    Vast te stellen onderstaande beleidsregels betreffende terrassen:

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

In februari 2014 is de Horecavisie 2014-2017 door de raad vastgesteld. In deze visie zijn aanbevelingen opgenomen gericht op het realiseren van de gestelde ambities:

  • -

    De diversiteit binnen het aanbod te vergroten;

  • -

    De kwaliteit van de bestaande horeca te verbeteren;

  • -

    De samenwerking binnen en met de sector te verbeteren.

Door een versterking van de diversiteit en kwaliteit ontstaat er niet alleen een aantrekkelijker, maar ook een veiliger horecaklimaat. In het Actieplan Horeca, dat in februari 2015 door het college is vastgesteld, wordt het opstellen van nieuwe richtlijnen voor terrasexploitaties als actie genoemd. Een terrasexploitatie moet voor iedere reguliere horecaonderneming mogelijk zijn, indien hiervoor voldoende ruimte beschikbaar is.

Belangrijke reden voor het opstellen van deze richtlijnen is het behoud en waar mogelijk de vergroting van de uitstraling van Valkenswaard. De aanwezigheid van terrassen heeft een positief effect op de uitstraling en beleving van Valkenswaard. Dit geldt vooral voor het centrum en de Statie en in iets mindere mate voor de terrassen elders in Valkenswaard en de kernen Borkel en Schaft en Dommelen. Terrassen bieden naast een algemene kwaliteitsimpuls de mogelijkheid om de profilering van een gebied te ondersteunen. De uitstraling en inrichting van een terras vormt immers een in het oog springend visitekaartje van de horecagelegenheid en daarmee ook van het gebied. Daarnaast zijn de toegankelijkheid en veiligheid van de openbare ruimte een belangrijke aanleiding voor deze beleidsregels. Terrassen moeten in verhouding zijn met andere functies in de openbare ruimte.

Bij de totstandkoming van deze nota is in het voortraject meerdere malen overleg gevoerd met de horeca, politie en omwonenden. De resultaten van dit overleg zijn mede een leidraad geweest voor de invulling van het voorliggende terrassenbeleid.

1.2 Het begrip terras

In artikel 2.27 van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) wordt het begrip terras als volgt omschreven:

een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt

afbeelding binnen de regeling

In Valkenswaard komen de volgende type terrassen voor:

  • -

    Een gevelterras is direct aan de gevel van het bijbehorende horeca-inrichting gelegen. Dit kunnen zomer- en / of winterrassen betreffen, die in de regel niet breder mogen zijn dan het bedrijf waartoe zij behoren.

  • -

    Een eilandterras is een los terras welke solitair op het plein of in de openbare ruimte worden geplaatst, zonder directe koppeling aan de gevel van het betreffende horecapand. De terrassen aan de oostzijde van de Markt worden hier ook toe gerekend.

Doorgaans geldt voor beide type terrassen dat zij een (semi-) permanent karakter hebben.

Daarnaast is soms nog sprake van uitbreidingen van de gevel- of eilandterrassen. Dit doet zich vooral voor in de horecaconcentratiegebieden van de Markt en de Statie bij grote eenmalige evenementen, zoals de zomerkermis. Deze uitbreidingen van de bestaande terrassen bevinden zich meestal geheel of gedeeltelijk op (afgesloten) openbare wegen.

Een terras op het eigen terrein dat uitsluitend toegankelijk is via de horeca-inrichting en geheel omringd is door de inrichting, ofwel een binnenterras, is niet terrasvergunningplichtig. Dat wil niet zeggen dat op basis van andere wet- en regelgeving voor het binnenterras geen andere regels gelden. Zo moet een binnenterras zijn toegestaan op grond van het bestemmingsplan en mag ook geen hinder of overlast ontstaan voor de omgeving.

Een terras op eigen terrein dat wel rechtstreeks vanaf de openbare weg toegankelijk is (bijvoorbeeld via een hek dat geopend kan worden), is wel terrasvergunningplichtig. Voor een terras op eigen terrein is echter geen precario verschuldigd.

Naast de gevel- en eilandterrassen kennen we de volgende terrassen:

afbeelding binnen de regeling

Serres (bestaande all-seasonterrassen aan de westzijde van de Markt): Dit betreffen de bestaande permanente (gezamenlijk) uitgebouwde terrassen aan de westzijde van de Markt. Het is een glazen bouwkundige uitbouw aan de voorzijde van een horeca-inrichting waarin (een deel van) het terras staat opgesteld.

afbeelding binnen de regeling

Winterterras: is direct aan de gevel van het bijbehorende horeca-inrichting gelegen, is overdekt en mag tijdens het winterseizoen geheel door wanden omsloten zijn. Deze terrassen zijn demontabel.

afbeelding binnen de regeling

Terrasuitbouw: is een bouwkundige uitbouw aan de gevel van het bijbehorende horeca-inrichting gelegen, waarin (een deel van) het terras staat opgesteld.

Hoofdstuk 2 Beleids- en juridisch kader

In dit hoofdstuk wordt het benodigde beleidskader voor terrassen in het kort in verband gebracht met het vigerende gemeentelijk beleid en de vigerende regelgeving.

2.1 Flankerend gemeentelijk beleidskader

2.1.1 Horecavisie 2014-2017 & Actieplan Horeca 2015

In februari 2014 is de Horecavisie 2014-2017 door de raad vastgesteld. In deze visie zijn aanbevelingen opgenomen gericht op het realiseren van de gestelde ambities:

  • -

    De diversiteit binnen het aanbod te vergroten;

  • -

    De kwaliteit van de bestaande horeca te verbeteren;

  • -

    De samenwerking binnen en met de sector te verbeteren.

Door een versterking van de kwaliteit ontstaat er niet alleen een aantrekkelijker, maar ook een veiliger horecaklimaat. In het Actieplan Horeca, dat in februari 2015 door het college is vastgesteld, wordt het opstellen van nieuwe richtlijnen voor terrasexploitaties als actie genoemd.

2.1.2 Masterplan Centrum

In het Masterplan Centrum zijn plannen uitgewerkt die de toekomstige aantrekkelijkheid en aantrekkingskracht van ons winkelcentrum moeten helpen te behouden. Valkenswaard heeft met haar kernwinkelgebied en horeca een bovenlokale functie. Om deze functie te behouden c.q. verder te ontwikkelen, is het van belang dat bij de inrichting van het centrum een hoge kwaliteit wordt nagestreefd. Het plan omvat de aanpak van de leegstand, betere circulatie, meer beleving en aantrekkingskracht ten behoeve van het behoud van de regiofunctie. Ook zal er ruimte moeten komen voor nieuwe functies die helpen de aantrekkelijkheid te vergroten.

In het Masterplan Centrum wordt de horeca vooral beschouwd vanuit ruimtelijk-economisch perspectief. Na jaren van focus op veiligheid en leefbaarheid wordt ook ingezet op de versterking van de horeca als sector. Aandachtspunten hierbij zijn de vergroting van de diversiteit binnen het aanbod, kwaliteitsverbetering in de bestaande horeca en samenwerking binnen de sector.

2.1.3 Beeldkwaliteitsplan Centrum

In het beeldkwaliteitsplan zullen bepaalde voorwaarden gesteld worden aan de inrichting van terrassen, waarbij nog wel de ruimte is voor eigen inbreng van ondernemers. De aanvraag voor een terrasvergunning wordt getoetst door de welstandscommissie aan de criteria die zijn opgenomen in het beeldkwaliteitsplan. Voor de terrassen gelegen binnen het Masterplan Centrum worden hogere kwaliteitseisen gesteld dan voor de hierbuiten gelegen gebieden.

2.1.4 Mobiliteitsplan/Parkeerbeleid/Fietsbeleidsplan

In deze plannen wordt het kader geduid waarbinnen een aantal wezenlijke onderdelen zich kunnen ontwikkelen ten gunste van een kwaliteitsimpuls van de Valkenswaardse horeca. Deze onderdelen betreffen de verkeersstructuur, een kwantitatief en kwalitatief goed voorzieningenaanbod van het openbaar vervoer, voldoende en goed bereikbare parkeerplaatsen, fietsenstallingen en taxistandplaatsen.

2.1.5 Horecastappenplan

Voor een positieve uitstraling van de horeca is het belangrijk dat aantasting van de openbare orde en overlast voor de omgeving zo veel mogelijk worden voorkomen. Controle en handhaving van wet- en regelgeving is hiervoor noodzakelijk.

In het Horecastappenplan is het beleid uiteengezet ten aanzien van het handhavings-instrumentarium voor de horeca. Voor de meest voorkomende en ernstige overtredingen is een handhavingsscenario beschreven. Dit betekent dat is aangegeven wie, wanneer, wat doet. Door het volgen van de aangegeven stappen worden handhavingstappen beter op elkaar afgestemd. Daarnaast biedt het Horecastappenplan voor ondernemers en derden meer inzicht in het bestuurs- en strafrechtelijke optreden.

2.2 Juridisch kader

2.2.1 Algemeen Plaatselijke Verordening (APV)

Deze beleidsnota is van toepassing op alle terrassen zoals bedoeld in de APV. Voor het plaatsen van deze terrassen is van gemeentewege in alle gevallen een vergunning vereist. Op grond van artikel 2.28a eerste lid van de APV is het verboden om zonder vergunning van de burgemeester een terras te exploiteren. In artikel 2.28 staat een aantal redenen op grond waarvan een vergunning om een terras te exploiteren door de burgemeester kan worden geweigerd. Dit kan onder andere zijn omdat de exploitatie van een terras in strijd is met een geldend bestemmingsplan of omdat de woon-/leefsituatie in de omgeving van het terras en /of openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed. Daarnaast kunnen op grond van artikel 1.4 van de APV voorschriften of beperkingen aan een vergunning of ontheffing worden gekoppeld.

2.2.2 Bestemmingsplan

Een bestemmingsplan biedt het toetsingskader of een terras tot de mogelijkheden behoort. In een aantal gevallen zijn bestaande terrassen op dit moment niet geheel in overeenstemming met het vigerende bestemmingsplan. Deze strijdigheden zullen in de huidige actualisering van de bestaande bestemmingsplannen nader bezien en waar mogelijk opgeheven worden.

2.2.3 Drank- en horecawet (DHW)

In tegenstelling tot het bestemmingsplan en de APV, die gaan over de vraag of een terras op een bepaalde (op de openbare weg gelegen) locatie mogelijk is, heeft de DHW in eerste instantie de bedoeling de verstrekking van alcoholhoudende drank te regelen met het oog op de volksgezondheid, op de sociaal-hygiënische aspecten van het horecabedrijf. Daartoe worden onder meer eisen gesteld aan de leiding van het horecabedrijf. Daarnaast stelt de DHW dat een terras onderdeel is van een horeca-inrichting en als zodanig in de vergunning moet worden vermeld.

2.2.4 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

In de Wabo zijn regels opgenomen voor het bouwen van vergunningsplichtige bouwwerken. Ook verwijst de Wabo naar de algemene maatregel van bestuur, zijnde het Besluit omgevingsrecht (Bor), waarin vergunningsvrije bouwactiviteiten staan vermeld. Op grond van de Wabo dienen vergunningsplichtige bouwwerken ook getoetst te worden aan het gemeentelijk welstandsbeleid en het bestemmingsplan.

2.2.5 Bouwbesluit

In het Bouwbesluit staan bouwtechnische voorschriften opgenomen waaraan alle bouwwerken minimaal moeten voldoen. Ook verbouwingen vallen onder het Bouwbesluit. De eisen hebben onder andere betrekking op (brand)veiligheid, toegankelijkheid, bruikbaarheid en milieu.

2.2.6 Activiteitenbesluit

Het Activiteitenbesluit is onderdeel van de Wet Milieubeheer en bevat milieuregels voor bedrijven. Ook horecabedrijven vallen onder het besluit. Het Activiteitenbesluit kent eisen voor verschillende milieuaspecten, waaronder geluid, lucht, bodem, externe veiligheid, afval en afvalwater.

Hoofdstuk 3 Voorschriften terrassen

De volgende voorschriften gelden bij een terrasvergunning.

3.1 Artikel 1 Tijden

De terrasvergunningen gelden voor het hele jaar. Het terras dient dagelijks voor de horeca-inrichting ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening geldende sluitingstijd gesloten te zijn. Deze tijden gelden niet wanneer er voor de horeca inrichting een (al dan niet permanente) ontheffing van het sluitingsuur is verleend. In dat geval gelden de tijden van de ontheffing.

Na die tijd mogen er geen bezoekers meer op het terras aanwezig zijn.

Een winterterras mag alleen in het winterseizoen (periode vanaf 15 oktober tot 1 april) aanwezig zijn.

3.2 Artikel 2 Geluid en overlast

Geluidregels voor terrassen zijn vastgelegd in diverse documenten:

  • -

    Bestemmingsplan. In een bestemmingsplan worden de gebruiks- en de bouwmogelijkheden vastgelegd voor een gebied.

  • -

    Activiteitenbesluit. Het Activiteitenbesluit richt zich op de bescherming van het milieu (o.a. geluid).

  • -

    Verordening. Lokale regels zijn vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Deze heeft betrekking op de openbare orde.

In geval van overlast, kan een ondernemer verplicht worden het terras alsnog eerder te sluiten en / of het terrasmeubilair te verwijderen, dan wel door middel van een ketting of soortgelijke voorziening tegen diefstal en vandalisme te beveiligen en onbruikbaar te maken.

3.3 Artikel 3 Vrije doorgang

Verkeersveiligheid en bruikbaarheid van de openbare weg

De voor de rijbaan bestemde gedeelten van de openbare weg dienen volledig obstakelvrij te zijn. De terrassen dienen zodanig te worden ingericht, dat voor voetgangers minimaal een obstakel vrije doorgang van 1.20 meter op het trottoir vrij blijft.

In drukke wandel-en looproutes in het kernwinkelgebied (Eindhovenseweg – Corridor – Kerverij - Leenderweg), Markt West en de Statie dient in plaats van 1.20 meter een vrije doorgang aangehouden te worden van 1.80 meter.

Tussen gevel- en eilandterrassen dient minimaal een doorgang van 1.80 aangehouden te worden.

Afhankelijk van de functie van de openbare ruimte of situatie ter plaatse kunnen deze normen zelfs nog naar boven bijgesteld worden.

3.4 Artikel 4 Afmetingen

Minimale diepte van terrassen

Het in acht nemen van de obstakelvrije zone van minimaal 1.20 meter kan tot gevolg hebben dat de mogelijkheid van het exploiteren van een terras beperkt wordt tot een gebruik van minder dan 1 meter. Hoewel het plaatsen van terrasmeubilair dan nog wel mogelijk is, zal dit in de praktijk ten koste gaan van de obstakelvrije zone ten gevolge van het gebruik door bezoekers. Gelet hierop wordt tevens een minimale diepte voor een terras vastgesteld, die – naast de obstakelvrije zone - beschikbaar moet zijn voor het exploiteren van een terras. Deze minimale diepte dient zodanig te zijn dat in alle redelijkheid een terras kan worden geëxploiteerd. In een optimale situatie is een diepte van minimaal 2 meter de norm. Wanneer dit tot gevolg heeft dat een bepaald terras niet zou kunnen worden gerealiseerd, kan de burgemeester overwegen een diepte van 1,5 meter aan te houden. In alle andere gevallen behoort de exploitatie van een terras niet tot de mogelijkheden. Bij toegestane wegafsluitingen ten behoeve van evenementen kan hiervan afgeweken worden.

Maximale oppervlakte van een terras

Wanneer rekening wordt gehouden met het gestelde ten aanzien van diepte en obstakelvrije zone, zijn locaties voorhanden die volledig benut zouden kunnen worden voor het plaatsen van een terras. Aangezien dit niet overeen hoeft te stemmen met een ter plaatse beoogd straatbeeld, is de burgemeester bevoegd aan het terras een maximumoppervlakte te verbinden.

Deze situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen op plaatsen waar de voor de voetgangers bestemde gedeelten van de openbare weg heel royaal zijn of op het voor parkeren bestemde gedeelte van de openbare weg (bijvoorbeeld Mgr. Kuijpersplein in Borkel en Schaft).

Terrassen op de Corridor zijn alleen toegestaan in de daarvoor aangegeven gebieden (zie bijlage 1).

3.5 Artikel 5 Inrichting

Op terrassen zijn toegestaan: stoelen, banken, tafels, zonweringen, parasols, terrasheaters, terrasafscheidingen, buffetkast en menuborden. Hieronder is voor een aantal van deze elementen nadere voorschriften opgenomen.

De inrichting van terrassen moet aan een aantal eisen voldoen. Hierbij wordt gestreefd om per straat en per plein (aaneengesloten of nagenoeg aaneengesloten terrassen) een visuele samenhang c.q. uniformiteit te bewerkstelligen. Deze beeldkwaliteit wordt nader uitgewerkt in het beeldkwaliteitsplan. Voor het afgeven van een terrasvergunning wordt de kwaliteit van de terrasinrichting beoordeeld aan de hand van dit beeldkwaliteitsplan. Daarom worden hier verder geen eisen rondom beeldkwaliteit genoemd.

Terrasafscheiding - gevelterras

  • 1.

    Wordt geplaatst binnen het vergunde terrasoppervlak.

  • 2.

    Moet demontabel zijn.

  • 3.

    Moet haaks op de gevel worden geplaatst.

  • 4.

    Mag in principe niet parallel aan de weg of de bebouwing worden geplaatst, tenzij de ruimtelijke omgeving dit toelaat, de terrasafscheiding is afgestemd op de belendingen en de ontvluchting vanuit de horecagelegenheid niet negatief wordt beïnvloed.

Terrasafscheiding – eilandterras

  • 1.

    Terrasafscheidingen op een eilandterras zijn alleen toegestaan op de Promenade ter hoogte van de ingang van de Kerverij en op de Markt.

  • 2.

    Wordt geplaatst binnen het vergunde terrasoppervlak.

  • 3.

    Alleen op de kopse kanten en allemaal in dezelfde richting.(zie afbeelding hiernaast)

  • 4.

    Moet demontabel zijn.

afbeelding binnen de regeling

Zonwering

  • 1.

    Mag slechts worden aangebracht aan de oorspronkelijke gevel van het pand, boven een gevelterras, in de vorm van een uitvalscherm.

  • 2.

    Mag niet worden voorzien van/ of aangevuld met zogenoemde 'zijflappen' tussen de zonwering en de terrasafscheiding.

Parasols

  • 1.

    Hebben een semi-permanent karakter.

  • 2.

    Hebben een verankering die eenvoudig kan worden verwijderd.

  • 3.

    Moeten zich uitgeklapt binnen de vergunde terrasoppervlakte bevinden.

  • 4.

    Moeten als afzonderlijke elementen herkenbaar en inklapbaar zijn.

Voorzieningen voor de plaatsing c.q. verankering van terrasafscheidingen en parasols in de bestrating mogen alleen worden getroffen in overleg met de afdeling Beheer Openbare Ruimte. Bij verankering van parasols, beneden 30 cm van het maaiveld kan eveneens een vergunning benodigd zijn vanwege mogelijke archeologische waarden.

Menuborden of soortgelijk

  • 1.

    moeten zich binnen de vergunde terrasoppervlakte bevinden.

Winterterrassen

Winterterrassen zijn alleen toegestaan op de Markt (De Kleine Markt is uitgesloten) en de Statie. Aan de serres en terrasuitbouwen zijn winterterrassen niet toegestaan.

Serres (all-seasonterras)

Serres zijn alleen toegestaan aan de westzijde van de Markt. Er zal geen uitbreiding plaatsvinden.

Terrasuitbouwen

Terrasuitbouwen zijn alleen toegestaan op de Markt (Kleine Markt is uitgesloten) en de Statie.

3.6 Artikel 6 Kosten

De kosten die verbonden zijn aan een vergunning zijn legeskosten en een vergoeding voor het gebruik van gemeentegrond (precario). Daarnaast is het mogelijk dat er schade is toegebracht aan de openbare weg of gemeentelijke eigendommen op de plaats waar het terras is / was gesitueerd. De schade en / of herstelkosten zullen door de ondernemer vergoed moeten worden.

3.6.1 Artikel 6.1 Leges

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een terrasvergunning, worden legeskosten in rekening gebracht conform de tarieventabel van de legesverordening. Dit geldt ook wanneer de vergunning wordt geweigerd.

3.6.2 Artikel 6.2 Precario

Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond wordt precario-belasting geheven. Hieronder valt ook het plaatsen van een terras.

Wanneer op grond van bovenstaande beleidsregels een terrasvergunning verleend kan worden, wordt voor het gebruik van de gemeentegrond precariobelasting geheven, conform de precarioverordening. Het precariotarief is afhankelijk van de locatie. Van precariobelasting wordt geen kwijtschelding verleend. Indien een terras is gelegen op eigendom (niet zijnde gemeentelijk eigendom) dan is uiteraard geen precariobelasting verschuldigd. Wel is in dit geval een gemeentelijke vergunning voor de exploitatie van een terras noodzakelijk.

3.7.1 Artikel 7.1 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 24 augustus 2017.

3.7.2 Artikel 7.2 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Terrassen 2017.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Valkenswaard op 20 juli 2017.

De burgemeester,

drs. A.B.A.M. Ederveen

Bijlage 1

afbeelding binnen de regeling