Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR717762
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR717762/1
Verordening rekenkamer Waterschap De Dommel 2024
Geldend van 30-03-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening rekenkamer Waterschap De Dommel 2024Het algemeen bestuur van Waterschap De Dommel, gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 31 oktober 2023
gelet op de artikelen 51ak en 78, eerste lid van de Waterschapswet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening rekenkamer Waterschap De Dommel 2024.
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- -
klankbordgroep: afvaardiging van het algemeen bestuur die fungeert als aanspreekpunt voor de rekenkamer;
- -
rekenkamer: rekenkamer als bedoeld in artikel 51aa van de Waterschapswet;
- -
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.
Artikel 2. Rekenkamer
-
1. Er is een rekenkamer.
-
2. De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.
-
3. De rekenkamer wordt ingesteld op grond van de per 1 januari 2024 ingevoegde hoofdstukken V10A en XIIA van de Waterschapswet.
-
4. De rekenkamer wordt ingesteld met als doelstelling het onderzoek naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het waterschapsbestuur gevoerde beleid.
Artikel 3. Klankbordgroep en aanspreekpunt
-
1. Op verzoek van het algemeen bestuur kan een klankbordgroep voor de rekenkamer worden ingesteld.
-
2. De klankbordgroep bestaat uit 3 leden. Het algemeen bestuur kan daarnaast 3 plaatsvervangers benoemen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen.
Artikel 4. Herbenoeming
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.
-
2. Het dagelijks bestuur wijst de ambtelijk secretaris aan op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer.
Artikel 6. Budget
De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
Artikel 7. Vergoeding
-
1. De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.
-
2. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 347 en voor gewone leden € 235.
-
3. De in lid 2 genoemde vergoedingen worden jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor leden van het algemeen bestuur.
-
4. De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.
Artikel 8. Monitoring aanbevelingen
De secretaris-directeur verstrekt het algemeen bestuur jaarlijks voor 1 december een overzicht van de aan het algemeen bestuur gedane voorstellen van de rekenkamer welke door het algemeen bestuur zijn overgenomen en door het algemeen bestuur zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
Artikel 9. Slotbepalingen
-
1. Besluiten, genomen krachtens de verordening op de rekenkamercommissie, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.
-
2. Het Reglement voor de Rekenkamercommissie 2014 wordt ingetrokken.
-
3. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.
-
4. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer Waterschap de Dommel 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 29 november 2023.
het algemeen bestuur,
E. de Ridder
watergraaf
H.J. Kielenstijn
secretaris
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl