Regeling voor de behandeling van bezwaarschriften Nuenen 2024

Geldend van 01-04-2024 t/m heden

Intitulé

Regeling voor de behandeling van bezwaarschriften Nuenen 2024

De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Nuenen;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 84 van de Gemeentewet;

Besluiten:

vast te stellen de navolgende regeling:

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    bestuursorgaan: gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen: de raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de bestuurscommissie bestrijding schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten Zuidoost-Brabant;

  • c.

    bezwaarmaker: indiener van een bezwaarschrift;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    commissie: adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb;

  • f.

    voorzitter: voorzitter van de commissie.

Artikel 2 Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

  • 2. Het bestuursorgaan geeft aan de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

Paragraaf 2 Informele afhandeling

Artikel 3 Vooronderzoek en informele behandeling

  • 1. Het bestuursorgaan onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld alvorens het verder in behandeling te nemen.

  • 2. Als het bezwaar in der minne wordt geschikt, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit.

Paragraaf 3 Commissie

Artikel 4 Horen en adviseren door de commissie

  • 1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften tegen besluiten van de gemeenteraad, het college, de burgemeester en de bestuurscommissie bestrijding schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten Zuidoost-Brabant.

  • 2. De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

  • 3. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift betreffende belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.

Artikel 5 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3. Het college benoemt een voorzitter. De commissie regelt onderling welke twee leden deelnemen aan een zitting.

  • 4. Niet benoembaar zijn personen die lid zijn van een bestuursorgaan of onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan in de gemeente Nuenen werkzaam zijn.

  • 5. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 6 Secretaris

Het college wijst een secretaris en een plaatsvervangend secretaris aan.

Artikel 7 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk twee keer herbenoemd te worden.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3. Het college kan tussentijds tot schorsing en ontslag van een voorzitter of een lid overgaan wegens slecht functioneren.

  • 4. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 8 Vergoeding

De voorzitter en leden van de commissie ontvangen op basis van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers een door de Raad vast te stellen vergoeding voor het bijwonen van hoorzittingen en een reiskostenvergoeding.

Artikel 9 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden op grond van de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze regeling uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • a.

    Verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid);

  • b.

    Stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6)

  • c.

    Verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17),

  • d.

    Ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid);

  • e.

    Al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid).

Artikel 10 Vooronderzoek

  • 1. De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1. De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3. Indien de voorzitter op grond van het derde lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan.

Artikel 12 Uitnodiging hoorzitting

  • 1. De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan tenminste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 2. Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden of het bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken de datum van de hoorzitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor de datum van de hoorzitting aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 13 Quorum

Bij de hoorzitting is de aanwezigheid vereist van de voorzitter of zijn plaatsvervanger en één lid.

Artikel 14 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 15 Openbaarheid hoorzitting

  • 1. De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 2. In afwijking van het eerste lid vindt de hoorzitting achter gesloten deuren plaats voor wat betreft zaken die een persoonsgebonden karakter hebben zoals besluiten als gevolg van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, gehandicaptenparkeerkaarten, leerlingenvervoer en Leerplichtwet.

  • 3. De deuren kunnen voorts worden gesloten indien de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 4. Als de commissie naar aanleiding van het derde lid beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 16 Verslaglegging

  • 1. Het verslag, als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, bevat in ieder geval:

    • a.

      de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;

    • b.

      zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter hoorzitting is voorgevallen;

    • c.

      vermelding als de hoorzitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond of als belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;

    • d.

      verwijzing naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 2. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

  • 3. In plaats van schriftelijke verslaglegging kan de commissie besluiten tot digitale verslaglegging (audioverslag).

Artikel 17 Nader onderzoek

  • 1. De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan toegezonden.

  • 3. De bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze regeling die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 18 Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.

  • 5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 19 Uitbrengen advies

Het advies wordt met het verslag, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

Artikel 20 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks een verslag uit aan het college van burgemeester en wethouders. Het verslag wordt ter kennis gebracht aan de gemeenteraad.

Paragraaf 4 Slotbepalingen

Artikel 21 Intrekking oude regeling

De Regeling advisering bezwaarschriften 2018 wordt ingetrokken.

Artikel 22 Inwerkingtreding

Deze Regeling treedt in werking op de dag na de dag van haar bekendmaking.

Artikel 23 Citeertitel

Deze Regeling wordt aangehaald als: Regeling voor de behandeling van bezwaarschriften Nuenen 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 maart 2024

de voorzitter, mr. dr. M.M. van Toorenburg

de griffier, J. Oostdijk

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in de vergadering van 19 december 2023

de burgemeester, M.J. Houben MBA

de secretaris, drs. M. Arents

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 19 december 2023

de burgemeester, M.J. Houben MBA