Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR717645
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR717645/1
Subsidieregeling Vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2025
Geldend van 29-03-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2025Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;
Gezien het voorstel van 19 maart 2024,
Gelet op
- -
artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2023, zoals vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 13 december 2022,
- -
het op 20 april 2021 vastgestelde Integraal beleidskader sociaal domein gemeente Krimpenerwaard 2021-2025 (Vooruitgang door verbinding),
- -
de Maatschappelijke Agenda Krimpenerwaard 2021-2025 (Van ambities naar uitvoering),
- -
titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;
Overwegende dat het wenselijk is om kinderen met een onderwijsachterstand extra begeleiding te bieden en te helpen om een kansrijke start in het onderwijs te maken (beleidsrad 1 Veerkracht);
Besluiten tot het vaststellen van de Subsidieregeling Vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2025.
Artikel 1 Grondslag
Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2023 (ASV). De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.
Artikel 2 Subsidiesoort
Deze subsidieregeling heeft betrekking op de in artikel 1 lid h ASV vermelde jaarlijkse subsidies.
Artikel 3 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:
- a.
aanvrager: rechtspersoon die een aanvraag indient om een initiatief uit te voeren.
- b.
ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Krimpenerwaard 2023.
- c.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard.
- d.
doelgroep:
- -
leerlingen in groep 1, 2 en 3 van de basisschool die een onderwijsachterstand hebben of een groot risico hebben deze te ontwikkelen zonder extra begeleiding,
- -
doorstromende VVE kinderen vanuit de voorschool naar groep 1.
- -
- e.
IBK: Integraal beleidskader sociaal domein gemeente Krimpenerwaard 2021-2025 (Vooruitgang door verbinding).
- f.
initiatief: een voorgenomen activiteit die bijdraagt aan de doelstellingen in het IBK en de MAG.
- g.
inwoner: de persoon die zijn hoofdverblijf heeft in de gemeente Krimpenerwaard.
- h.
jaarlijkse subsidie: subsidie voor activiteiten met een structureel karakter die voor een of meerdere kalenderjaren wordt verstrekt.
- i.
kernwaarden (IBK): verbinding, respect en resultaatgerichtheid.
- j.
leefbaarheid: de door de inwoners ervaren kwaliteit van de woon- en leefomgeving.
- k.
leerlijn: een leerlijn vertaalt de kerndoelen die de overheid voor het onderwijs heeft vastgesteld in concrete tussendoelen en einddoelen. Een doorlopende leerlijn zorgt ervoor dat de lesstof op elkaar aansluit bij de overgang naar een volgende klas of bij de overstap van primair naar voortgezet onderwijs.
- l.
MAG: De maatschappelijke agenda waarmee het college op 30 november 2021 heeft ingestemd.
- m.
radermodel: onderverdeling van de gemeentelijke beleidsdoelen in 8 op elkaar afgestemde maatschappelijke (sub)doelen.
- n.
vroeg- en voorschoolse educatie (VVE): VVE is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand, ook wel ‘doelgroepkinderen’ genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. De leeftijd van de doelgroep is 2 tot 6 jaar.
- o.
voorschool: de voorschool is opvang voor kinderen tussen 2 en 4 jaar waar ze spelend leren. De voorschool bereidt kinderen voor op de basisschool zodat zij een goede start hebben. De voorschool is voor alle peuters van 2 tot 4 jaar. De voorschool werkt samen met een basisschool. Het programma en de manier van werken van de voorschool sluit aan bij het programma en de manier van werken in groep 1 en 2. Hierdoor is voor het kind de overgang naar de basisschool makkelijker.
Artikel 4 Maatschappelijk effecten
Deze subsidieregeling is gericht op het ondersteunen en stimuleren van de in paragraaf 6 van bijlage 1 IBK opgenomen maatschappelijke effecten, die er voor de doelgroep toe bijdragen (en/of):
- •
dat onderwijsachterstanden in de vroegschoolse periode vroegtijdig worden gesignaleerd en bestreden,
- •
dat kinderen die een onderwijsachterstand hebben of daartoe een groot risico lopen tijdig en extra worden ondersteund,
- •
dat zoveel mogelijk kinderen naar groep 3 gaan zonder een (onderwijs)achterstand,
- •
dat de aanpak van de voorschool naar de basisschool een versterkende werking heeft op de doorgaande leerlijnen.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de volgende activiteiten (en/of):
- •
schakelklassen, te weten
- ✓
de inzet van leerkrachten,
- ✓
de huur van de ruimte,
- ✓
het gebruik van ontwikkelingsmateriaal,
- ✓
het samenstellen van de programma’s;
- ✓
- •
de inzet van erkende VVE programma’s voor vroegschoolse educatie;
- •
de inzet op onderwijsachterstanden-bestrijdende activiteiten die aansluiten bij de situatie van het kind;
- •
de initiatieven die bijdragen aan het versterken van de doorgaande leerlijnen;
- •
activiteiten vanuit de bibliotheek die specifiek gericht zijn op het bestrijden van taalachterstanden bij de genoemde doelgroep;
- •
de monitoring van de resultaatafspraken vroegschoolse educatie.
Artikel 6 Toekenningscriteria
-
1. De aanvrager:
- a.
geeft:
- -
als erkende vertegenwoordiger van, dan wel namens het basisonderwijs, of
- -
als erkende aanbieder van taal ondersteunende activiteiten,
- -
in Krimpenerwaard uitvoering aan 1 of meerdere van de in artikel 5 genoemde subsidiabele activiteiten,
- -
- b.
heeft volledige rechtsbevoegdheid,
- c.
is een organisatie zonder winstoogmerk.
- a.
-
2. Het initiatief waarvoor een aanvraag wordt gedaan kan geen aanspraak maken op financiering:
- a.
vanuit wet, verzekering of fonds;
- b.
vanuit een Europese, rijks, provinciale, (andere) gemeentelijke of gemeenschappelijke regeling.
- a.
Artikel 7 Beoordeling van de subsidieaanvraag
-
1. Deze subsidieregeling geeft uitvoering aan de rijksopdracht aan de gemeente, om voor kinderen met een (risico op een) onderwijsachterstand door omgevingskenmerken, vroegschoolse educatie aan te bieden.
-
2. Het beoordelen, verlenen en vaststellen van de subsidie maakt onderdeel uit van de jaarlijks met de aanbieders te maken (bestuurlijke) afspraken over onderwijsachterstandenbeleid. Voor dit onderdeel is de in de Toelichting bij artikel 7 opgenomen tabel niet van toepassing.
-
3. Indien de onder lid 2 te maken afspraken niet tot de gewenste overeenstemming leiden met als resultaat dat meerdere aanvragen zich richten op hetzelfde doel (in resultaat en doelgroep): aan dat initiatief dat het hoogste aantal punten verzamelt boven het in de Toelichting vermelde minimum aantal punten.
Artikel 8 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
-
1. Het subsidieplafond bedraagt € 239.032, - per schooljaar. Hierbij worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- -
maximaal € 37.500, - voor de activiteiten rond de schakelklas,
- -
maximaal € 5.500, - per school (mag gebundeld worden),
- -
maximaal € 5.250, - voor taal ondersteunende activiteiten in de vroegschoolse periode.
- -
Artikel 9 Aanvraagtermijn(en)
Artikel 7 lid 1 ASV is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 10 Aanvraag subsidie
-
1. Voor de aanvraag wordt gebruik gemaakt van het formulier dat via de gemeentelijke website beschikbaar is.
-
2. De aanvraag bevat aanvullend op artikel 6 van de ASV:
- a.
naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en (e-)handtekening van de contactpersoon;
- b.
een beschrijving wat de omvang van de doelgroep is (aantal kinderen in groep 1, 2 en 3 met een VVE indicatie of een risico op onderwijsachterstanden), en welke activiteit er beoogd wordt te organiseren met een bijbehorende financiële begroting;
- c.
een beschrijving van welke bijdrage het bestuur zelf levert aan de activiteit(en);
- d.
eventuele andere inkomstenbronnen;
- a.
-
3. Het college kan naast het vermelde in lid 2 van de aanvrager aanvullende informatie verlangen.
-
4. De subsidieaanvragen worden waar mogelijk gebundeld. Dit kan een plan zijn per schoolbestuur of meerdere samenwerkende schoolbesturen. In de aanvraag is duidelijk opgenomen voor welke scholen de subsidie wordt aangevraagd.
-
5. Voor het basisonderwijs geldt tevens dat bij de aanvraag de analyse van de resultaatafspraken bijgevoegd moet worden conform het Convenant resultaatafspraken vroegschoolse educatie.
-
6. Indien de aanvraag niet de volledige informatie bevat krijgt de aanvrager maximaal twee weken de gelegenheid om de aanvraag te completeren. Indien de gegevens dan nog niet compleet zijn wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.
Artikel 11 Weigeringsgronden
Naast de in artikel 11 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):
- a.
voor zover het initiatief is gericht op het invullen van alleen een individuele vraag;
- b.
indien de aanvraag zich onvoldoende specifiek richt op 1 of meerdere voor deze subsidieregeling van toepassing zijnde raderen, kernwaarden of maatschappelijke doelen;
- c.
indien de kosten van de activiteit in verhouding tot het te behalen resultaat onevenredig hoog zijn;
- d.
als de te subsidiëren activiteit bij het indienen van de aanvraag al een aanvang heeft genomen;
- e.
indien het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privébelangen van de aanvrager;
- f.
voor zover deze niet wordt/kan worden aangewend voor de uitvoering van het initiatief;
- g.
indien de aanvraag eerder is gehonoreerd op grond van deze of van een andere subsidieregeling;
- h.
bij onvoldoende draagvlak bij de doelgroep;
- i.
indien de aanvraag niet voldoet aan de overige eisen van deze subsidieregeling.
Artikel 12 Verplichtingen van de aanvrager
Aanvullend op het bepaalde in hoofdstuk 4 van de ASV:
- 1.
Indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden1 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente.
- 2.
Indien tijdig voldaan is aan lid 1 worden afspraken gemaakt over het alsnog (gedeeltelijk) realiseren van het gesubsidieerde initiatief waarbij het college als uitgangspunt hanteert dat het initiatief uiterlijk op 31 december van het opvolgende subsidiejaar uitgevoerd moet zijn.
- 3.
Indien aanvrager, verwijtbaar, niet tijdig heeft voldaan aan lid 1 wordt de subsidie vastgesteld als ware er geen bijzondere maatschappelijke omstandigheden.
Artikel 13 Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen artikel 6 lid 1 onder b en c, artikel 11 onder a, artikel 11 onder d, en artikel 12 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 14 Inwerkingtreding en looptijd
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na publicatie.
-
2. Inwerkingtreding geschiedt onder gelijktijdige intrekking van de Subsidieregeling Vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2024.
-
3. Aanvragen die zijn ingediend op basis van de Subsidieregeling Vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2024 worden volgens die regeling afgehandeld.
Artikel 15 Tenaamstelling
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling vroegschoolse educatie op de basisschool gemeente Krimpenerwaard 2025.
Artikel 16 Wijze van uitbetalen
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag tussen de 0 en 10.000 euro geldt dat het bedrag in één termijn wordt uitgekeerd.
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag tussen de 10.000 en 50.000 euro geldt dat het bedrag in twee termijnen wordt uitgekeerd.
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag boven de 50.000 euro geldt dat het bedrag in vier termijnen wordt uitgekeerd.
Op verzoek kan hiervan worden afgeweken.
Ondertekening
Krimpenerwaard, 19 maart 2024,
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
De secretaris,
J. Hennip
De burgemeester,
J. Beenakker
TOELICHTING
Artikel 4 Maatschappelijk effecten
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan de gemaakte resultaatafspraken vroegschoolse educatie (zoals vastgesteld in het convenant resultaatafspraken vroegschoolse educatie). Deze afspraken omvatten o.a.:
- •
groei in taalontwikkeling (ontluikende en beginnende geletterdheid, woordenschat, mondelinge taalvaardigheid, taalbeschouwing);
- •
groei in sociaal-emotionele vaardigheden;
- •
groei in inzicht in getallen en meten;
- •
groei op de ontwikkelingslijnen van het kind-volgsysteem.
De resultaatafspraken dragen in het algemeen bij aan een:
- •
succesvolle doorstroom naar groep 3
- •
kwaliteitsslag in vroegschoolse educatie Krimpenerwaard breed
De maatschappelijke effecten zijn gekoppeld aan de volgende indicatoren, zoals:
- •
het aantal VVE kinderen dat succesvol doorstroomt naar groep 3,
- •
de resultaten van toetsen, observaties en/of kind volgsystemen.
- •
de logopedische testresultaten van de jeugdgezondheidszorg in groep 2.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
|
Beleidsrad |
De Subsidiabele activiteiten |
1 |
Veerkracht |
Activiteiten richten zich op het ondersteunen van inwoners bij het :
|
Artikel 7 Beoordeling van de subsidieaanvraag
Variabele |
Beoordeling |
|
toe te kennen score per variabele |
vul hier per onderwerp 1 cijfer in |
Subsidiedrempel 67 punten |
35% |
|
||||
Activiteit … (aanhef van deze regeling) |
… voldoet aan de opgelegde wettelijke verplichting en/of, is noodzaak voor het realiseren van de beleidsdoelstelling |
volledig |
10 |
|
0 |
|
|
grotendeels |
7 |
|
0 |
|
|
op onderdelen |
3 |
|
0 |
|
|
niet |
0 |
|
0 |
|
|
||||
15% |
|
||||
Concreet resultaat / maatschappelijk effect (artikel 4) |
Geeft volledig invulling aan de/het in de subsidieregeling geformuleerde maatschappelijke effect(en) |
volledig |
10 |
|
0 |
|
|
grotendeels |
7 |
|
0 |
|
|
op onderdelen |
3 |
|
0 |
|
|
niet |
0 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
15% |
|
||||
Radermodel (artikel 5) |
De activiteit is direct te koppelen aan de in het radermodel geformuleerde doelstelling(en) |
volledig |
10 |
|
0 |
|
|
op de meeste onderdelen |
7 |
|
0 |
|
|
op onderdelen |
3 |
|
0 |
|
|
niet |
0 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
10% |
|
||||
Verhouding prijs/kwaliteit/inzet middelen |
Goede kwaliteit tegen relatief lage kosten |
volledig |
10 |
|
0 |
|
|
grotendeels |
7 |
|
0 |
|
|
slechts op onderdelen |
3 |
|
0 |
|
|
niet |
0 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
15% |
|
||||
Samenwerking |
Bij het realiseren van het initiatief wordt door meerdere partners samengewerkt |
volledig |
10 |
|
0 |
|
|
op onderdelen |
7 |
|
0 |
|
|
marginaal |
3 |
|
0 |
|
|
niet |
0 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
10% |
|
||||
|
De doelgroep is bij de organisatie of uitvoering betrokken |
volledig |
10 |
|
0 |
|
|
op onderdelen |
7 |
|
0 |
|
|
marginaal |
3 |
|
0 |
|
|
niet |
0 |
|
0 |
Artikel 13 hardheidsclausule
De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is op alleen inhoud gericht.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl