Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Nuenen c.a. 2024

Geldend van 28-03-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Nuenen c.a. 2024

De raad van de gemeente Nuenen c.a.;

gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg van 12 september 2023;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen het:

Besluit van de raad van de gemeente Nuenen c.a. houdende bepalingen over ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Nuenen c.a. 2024)

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtelijke bijstand: bijstand verleend door een onder het gezag van het college werkzame ambtenaar;

  • b.

    bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen of moties dan wel andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a.;

  • d.

    fractie: fracties als bedoeld in artikel 13 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Nuenen c.a. 2024.

Paragraaf 2. Ambtelijke bijstand

Artikel 2. Verzoek om informatie

  • 1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de gemeenteraad, het college of de burgemeester berustende schriftelijke stukken of ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2. De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Indien daarmee niet aan het verzoek is voldaan, verzoekt de griffier de gemeentesecretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3. Verzoek om (ambtelijke) bijstand

  • 1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2. De griffier verleent zo spoedig mogelijk de verzochte bijstand, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt deze de gemeentesecretaris om één of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3. De gemeentesecretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar zijn oordeel het niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden;

    • b.

      dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden, of

    • c.

      het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.

  • 4. Als de gemeentesecretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mede aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de gemeentesecretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1. Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de gemeentesecretaris.

  • 2. Als overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de gemeentesecretaris en zo nodig het raadslid zelf in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 5. Informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of een of meer leden daarvan informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe tot de griffier.

Paragraaf 3. Fractieondersteuning

Artikel 6. Recht op financiële bijdrage

  • 1. Een in de gemeenteraad vertegenwoordigende fractie ontvangt jaarlijks, voor de duur van de zittingsperiode, een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

  • 2. De financiële bijdrage bestaat uit een basisbedrag van € 750,- per fractie en een variabel deel van € 250,- per raadszetel van de fractie.

Artikel 7. Besteding financiële bijdrage

  • 1. De financiële bijdrage wordt uitsluitend besteed aan ondersteuning die ertoe strekt de volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol van de fractie te versterken.

  • 2. De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met enige wettelijke bepaling;

    • b.

      uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege;

    • c.

      betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

    • d.

      uitgaven die bedoeld zijn om campagne- of verkiezingskosten te financieren dan wel te dekken;

    • e.

      uitgaven in verband met het verstrekken van informatie aan louter leden van de afdeling c.q. de vereniging dan wel uitgaven in verband met (het organiseren of bijwonen van) ledenvergaderingen van de afdeling c.q. de vereniging;

    • f.

      giften, leningen, beleggingen of voorschotten;

    • g.

      uitgaven betreffende een individueel raadslid;

    • h.

      uitgaven in verband met communicatieve uitingen binnen en periode van twee maanden voorafgaande aan gemeenteraadsverkiezingen.

Artikel 8. Budgetreservering en -beheer

  • 1. De financiële bijdrage wordt, voor 31 januari van een kalenderjaar, als budgetreservering voor dat kalenderjaar toegekend.

  • 2. In een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden, wordt de budgetreservering toegekend tot en met de maand waarin de verkiezingen zijn. In de eerste maand na de maand waarin de eerste raadsvergadering van de nieuwgekozen gemeenteraad plaatsvindt, wordt de budgetreservering toegekend voor de overige maanden van dat jaar.

  • 3. De budgetreserveringen worden beheerd door de griffier.

  • 4. De fracties kunnen door middel van het indienen van declaraties van de werkelijk gemaakte kosten bij de griffier aanspraak maken op hun budgetreservering. Declaraties dienen voorzien te zijn van één of meer betaalbewijzen.

  • 5. De griffier beoordeelt of een declaratie op grond van deze verordening voor vergoeding in aanmerking komt.

  • 6. Het budget van een fractie kan niet worden overgeheveld naar een volgend kalenderjaar.

Artikel 9. Gevolgen splitsen of einde bestaan fractie

  • 1. Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze raadszetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie dan wel aan de fractie waarbij aangesloten wordt.

  • 2. Als zich een situatie als bedoeld in het eerste lid voordoet, worden de budgetten van de betrokken fracties naar evenredigheid van het nog resterende aantal maanden van het kalenderjaar waarop de budgetten zien onverwijld bijgesteld overeenkomstig de uit het eerste lid voortvloeiende verdeling.

  • 3. Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de gemeenteraad.

Artikel 10. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

  • 1. De griffier brengt uiterlijk drie maanden na het einde van een kalenderjaar, een financieel verslag uit aan de gemeenteraad over de besteding van de financiële bijdragen gedurende het vorige kalenderjaar.

  • 2. De gemeenteraad stelt na controle van het financieel verslag de daadwerkelijke hoogte vast van:

    • a.

      de financiële bijdrage per fractie, en

    • b.

      het eventueel per fractie terug te betalen bedrag.

  • 3. De gemeenteraad kan de bevoegdheid als bedoeld in het tweede lid mandateren.

  • 4. Een terug te betalen bedrag, zoals bedoeld in het tweede lid onder b, wordt voor zover mogelijk verrekend met de financiële bijdrage voor een volgend kalenderjaar.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 11. Bevoegdheid gemeenteraad

  • 1. Afwijking van deze verordening is enkel mogelijk op grond van een daartoe strekkend besluit van de gemeenteraad.

  • 2. Daar waar deze verordening niet in voorziet, beslist de gemeenteraad.

Artikel 12. Intrekking oude verordening en overgangsbepaling

  • 1. De “Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Nuenen 2018” wordt ingetrokken.

  • 2. De verordening als bedoeld in het eerste lid blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening daarvan.

Artikel 13. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Nuenen c.a. 2024.

  • 2. Deze verordening treedt een dag na bekendmaking in werking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering

van 07-02-2024.

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier,

J. Oostdijk

de voorzitter,

M. van Toorenburg