Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Tilburg 2023

Geldend van 26-03-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Tilburg 2023

De raad van de gemeente Tilburg;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet

en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

  • 1.

    een werkgeverscommissie Griffie in te stellen;

  • 2.

    aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de Cao Gemeenten, het personeelshandboek van de gemeente Tilburg en de artikelen 83, 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet;

  • 3.

    vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Tilburg 2023':

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie Griffie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie Griffie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. De werkgeverscommissie Griffie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel aan de griffier. Besluiten op basis van deze mandatering worden namens de raad ondertekend door de griffier. Als besluiten van de raad of de werkgeverscommissie Griffie uiteindelijk leiden tot een privaatrechtelijke overeenkomst dan is dat een overeenkomst die met de rechtspersoon ‘de gemeente Tilburg’ wordt gesloten. Dat betekent dat die overeenkomst door de burgemeester wordt ondertekend op grond van artikel 171 van de Gemeentewet.

Artikel 2 Samenstelling en beëindiging lidmaatschap werkgeverscommissie Griffie

  • 1. Het presidium neemt een besluit over de samenstelling van de werkgeverscommissie Griffie voor de duur van de zittingsperiode van de raad, zoals is vastgelegd in het reglement van orde (artikel 7c), waarbij de plaatsvervangend voorzitter van de Raad de beoogd voorzitter van de werkgeverscommissie Griffie is.

  • 2. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie Griffie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie Griffie te vervullen.

Artikel 3 Ondersteuning werkgeverscommissie Griffie

  • 1. De griffier ondersteunt de werkgeverscommissie zoals vastgelegd in de “Instructie voor de Griffier”. Bij afwezigheid kan de plaatsvervangend griffier als vervanger optreden;

  • 2. De voorzitter van de raad cq burgemeester zal als Buitengewoon Adviseur deelnemen aan de vergaderingen van de werkgeverscommissie Griffie, mede gezien zijn bevoegdheid op grond van artikel 171 en het gegeven dat de burgemeester op grond van artikel 83 van de Gemeentewet geen lid kan zijn van een door de raad ingestelde bestuurscommissie;

  • 3. De adviseur P&O, die voor de Griffie werkzaam is, kan worden uitgenodigd als adviseur voor personele aangelegenheden. Bij het beoordelingsgesprek van de Griffier, fungeert de adviseur P&O als secretaris.

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • 1. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie Griffie;

  • 2. het leiden van de vergaderingen;

  • 3. het doen naleven van deze verordening;

  • 4. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie Griffie;

  • 5. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de Griffie.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een actiepunten- of besluitenlijst van elke vergadering, met uitzondering van het verslag over het functioneren van griffier zelf. De lijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie Griffie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, onder e of artikel 5.1, lid 4 van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden;

  • 2. Indien een raadslid bepaalde stukken wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie Griffie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie Griffie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie Griffie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie Griffie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Tilburg 2023'.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 maart 2024.

de griffier,

voorzitter,