Marktreglement gemeente Zeist 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-05-2024

Intitulé

Marktreglement gemeente Zeist 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist;

gelet op artikel 160, eerste lid sub h, Gemeentewet, artikel 4 van de marktverordening Zeist 2024 en de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen met betrekking tot uitvoering van de marktverordening 2024 en een ordelijk verloop van de markt(en);

B E S L U I T:

vast te stellen het volgende marktreglement gemeente Zeist 2024

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

De in artikel 1 van de marktverordening Zeist 2024 weergegeven begripsomschrijvingen zijn tevens van toepassing op deze nadere regels.

Artikel 2: Dag, tijd en plaats van de markt

  • 1. De markt wordt gehouden op:

    • a.

      donderdag van 8.30 uur tot 16.30 uur, op de Markt en op het Emmaplein / Belcour zoals aangegeven op het standplaatsenplan;

    • b.

      zaterdag van 8.30 uur tot 16.30 uur, op de Markt en op het Emmaplein / Belcour, zoals aangegeven op het standplaatsenplan;

  • 2. De markt kan op grond van dringende redenen, dit ter beoordeling van het college in afwijking van het eerste lid, tijdelijk plaatsvinden op een andere dag, op andere tijd, op een andere plaats, dan wel geheel worden afgelast;

  • 3. Geen markt wordt gehouden op Koningsdag en op dagen waarop het conform de Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening Zeist niet is toegestaan te verkopen.

Artikel 3: Grootte van een standplaats en aantal standplaatsen

  • 1.

    • a.

      De eenheid van een standplaats is een frontbreedte van 4 meter en een diepte van 5 meter.

    • b.

      Een marktondernemer wordt minimaal 1 eenheid vergund.

    • c.

      Naar oordeel van de marktcommissie kan een standplaatseenheid in twee delen van elk 2 meter worden gedeeld, welke opgeteld worden bij de eerste af te nemen eenheid. Dan kan dus minimaal 6, 10 of 14 meter ontstaan.

    • d.

      Aan een marktondernemer wordt maximaal 16 meter vergund.

  • 2. Het aantal standplaatsen wordt aangegeven op het standplaatsenplan. Door het genoemde in artikel 1 c kan aan het standplaatsnummer in de vergunning een a en/of b worden toegevoegd.

HOOFDSTUK 2. BEPALINGEN OVER VERGUNNINGEN

Artikel 4. Inhoud vaste standplaatsvergunning

  • 1. Een vaste standplaatsvergunning vermeldt in ieder geval:

    • a.

      de naam en voornamen, de geboortedatum en -plaats, het adres en de woonplaats van de vergunninghouder;

    • b.

      een duidelijke omschrijving van de toegewezen vaste standplaats met vermelding van het nummer en de afmetingen daarvan;

    • c.

      de kraam of andere verkoopmaterialen die de vergunninghouder bij het innemen van de standplaats mag gebruiken;

    • d.

      het soort artikelen dat de vergunninghouder mag verhandelen of de branche waartoe de vergunninghouder behoort;

    • e.

      de datum waarop aan de vergunninghouder voor het eerst vergunning is;

    • f.

      de vergunningsduur;

    • g.

      dat de vergunninghouder (daar waar gebruikelijk) zelf zorgdraagt voor de inzameling en afvoer van zijn afval en dat hij zijn standplaats schoon oplevert;

    • h.

      de wijze waarop de vergunninghouder zijn elektriciteit betrekt;

    • i.

      of en welke geluidsapparatuur op de standplaats is toegestaan;

    • j.

      of gebruikt gemaakt wordt van kook-, bak- en verwarmingsapparatuur;

    • k.

      ontheffing op grond van artikel 16, indien van toepassing

  • 2. Aan de vergunning wordt een middel ter identificatie gehecht.

Artikel 5. Branche-indeling

De branchering alsmede het maximum aantal standplaatsen per branche is vastgesteld per markt, zoals aangegeven op de bij dit reglement behorende brancheringsregeling.

Artikel 6. Vergunningsduur

Een vaste standplaatsvergunning wordt verleend voor de bepaalde tijd van 15 jaar.

Artikel 7. Volgorde toewijzing vrijgekomen vaste standplaatsen

  • 1. Als er een vaste standplaats op de markt vrijkomt, worden de vergunninghouders van een vaste standplaats door het college in de gelegenheid gesteld hun interesse voor de vrijgekomen standplaats kenbaar te maken. De gemeente stelt een selectiecommissie samen die bestaat uit minimaal 2 marktondernemers van verschillende branches, de marktmeester en een ambtenaar.

  • 2. De selectiecommissie selecteert uit alle gegadigden die schriftelijk hun belangstelling voor de vrijgekomen vaste standplaats kenbaar hebben gemaakt een gegadigde en draagt deze gegadigde voor aan het college voor verlening van een vergunning. De vergunningsduur wijzigt hier niet mee.

  • 3. Als er, na toepassing van de procedure van lid 3 van dit artikel, nog vaste plaatsen op de markt vrij zijn, wordt dit door het college openbaar bekend gemaakt en worden gegadigden voor de vrijgekomen vaste standplaats uitgenodigd om hun interesse in de vrijgekomen standplaats schriftelijk kenbaar te maken door middel van invulling van het aanvraagformulier vaste standplaats markt Zeist.

  • 4. Selectie van een gegadigde door de selectiecommissie vindt plaats aan de hand van de branche waarin de gegadigden actief zijn. Selectie vindt vervolgens plaats door toekenning van maximaal honderd punten aan iedere volledig ingevulde aanvraag. De gegadigde met het hoogst aantal punten wordt aan het college voorgedragen voor verlening van de vergunning.

  • 5. De selectiecommissie kent de punten toe aan de hand van de volgende criteria:

    • a.

      De sollicitatiebrief en de motivering van de aanvraag: maximaal 10 punten;

    • b.

      Het assortiment vormt een toevoeging aan het aanbod van de markt: maximaal 30 punten;

    • c.

      De algemene uitstraling van de uitstalling: maximaal 20 punten;

    • d.

      Het gebruikte verkoopmateriaal: maximaal 20 punten;

    • e.

      Referenties: de aanvrager heeft geen problemen met andere gemeentes of marktorganisatoren, bijvoorbeeld betalingsachterstanden of disciplinaire problemen: maximaal 10 punten;

    • f.

      De ondernemer houdt zich bezig met duurzaamheidsaspecten: maximaal 10 punten.

  • 6. Indien sprake is van gegadigden met een gelijk hoogste aantal punten wordt geloot tussen deze gegadigden. De ingelote gegadigde wordt aan het college voorgedragen voor verlening van de vergunning.

Artikel 8: Volgorde toewijzing standplaatsen bij wijziging opstelling en indeling

Bij wijziging van de opstelling en indeling van de markt worden de standplaatsen op de markt eerst toegewezen aan de vergunninghouders van een vaste standplaats. Toewijzing vindt plaats in overleg met de marktcommissie. Toewijzing van de vergunningen voor de standplaatsen die daarna nog vrij zijn, vindt plaats volgens de procedure zoals beschreven in artikel 7 lid 3 tot en met lid 6.

Artikel 9. Overschrijving vaste standplaatsvergunning

  • 1. Wenst de houder van een vergunning voor een vaste standplaats niet langer zelf gebruik te maken van de vergunning, is de vergunninghouder overleden, in staat van faillissement of onder curatele gesteld, dan kan het college op aanvraag van de vergunninghouder, erven of curator de vergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.

  • 2. De vergunning kan door het college op aanvraag van de vergunninghouder, erven of curator ook worden overgeschreven op een medewerker van de vergunninghouder of mede-eigenaar van het bedrijf van vergunninghouder.

  • 3. Overschrijving van de vergunning op basis van lid 1 vindt plaats voor de resterende duur van de tijd waarvoor de vergunning is verleend.

  • 4. Overschrijving van de vergunning op basis van lid 2 vindt plaats voor de resterende duur van de tijd waarvoor de vergunning volgens artikel 7 is verleend. Als deze duur nog voor onbepaalde tijd was (overgangsrecht) wordt de vergunningsduur vastgesteld op 15 jaar.

Artikel 10. Toewijzing dagplaats

  • 1. Toewijzing van een dagplaats geschiedt door afgifte van een vergunning door het college op het moment dat een standplaats niet als vaste standplaats wordt ingenomen.

  • 2. De dagplaats wordt toegewezen aan de gegadigden die zich daarvoor op of voor de marktdag bij de marktmeester hebben gemeld. Toewijzing vindt plaats aan achtereenvolgens gegadigden die actief zijn in dezelfde branche als de branche van de dagplaats, vervolgens aan gegadigden die niet actief zijn in deze branche, waarbij voorrang wordt gegeven aan gegadigden die actief zijn in een branche die nog niet op de markt vertegenwoordigd is en daarna aan alle overige gegadigden met inachtneming van de brancheringslijst. Bij meerdere gegadigden die bij toepassing van deze procedure in aanmerking komen voor de dagplaats, wordt de dagplaats toegewezen door middel van loting door de marktmeester.

Artikel 11. Toewijzing standwerkersplaats

  • 1. Een vergunning voor een standwerkersplaats kan door het college worden verleend voor die plaatsen die zijn aangewezen voor standwerkers.

  • 2. Een vergunning voor een standwerkersplaats wordt verleend door middel van loting.

  • 3. De loting vindt plaats door de marktmeester op de marktdag om 8.30 uur.

  • 4. Indien een standwerker zich wil doen bijstaan, meldt hij dit vooraf aan de marktmeester onder vermelding van de naam van degene die hem zal bijstaan. Degene die hem zal bijstaan, mag niet op eigen naam deelnemen aan de loting.

  • 5. Een vergunning voor een standwerkersplaats geldt voor de in de vergunning vermelde dag en plaats en voor het in de vergunning omschreven artikel.

HOOFDSTUK 3. BEPALINGEN OVER HET GEBRUIK VAN DE STANDPLAATS

Artikel 12. Innemen standplaats

  • 1. De vergunninghouder is verplicht om de aan hem vergunde standplaats in te nemen, of te laten innemen.

  • 2. Aan de vergunninghouder die zijn standplaats niet persoonlijk wenst in te nemen, verleent het college toestemming zich te laten vervangen door een met name genoemd persoon.

  • 3. Ter verkrijging van toestemming om zich te laten vervangen dient de vergunninghouder een aanvraag in waaruit blijkt door wie de vergunninghouder wordt vervangen en dat deze vervanger aan de eisen van artikel 8 marktverordening Zeist 2024 voldoet.

  • 4. De vervanger treedt op namens de vergunninghouder en handelt namens de vergunninghouder. Het bepaalde in de marktverordening Zeist 2024 en het marktreglement 2024 en volgende is van overeenkomstige toepassing op de vervanger. Alle handelingen van de vervanger op de markt worden aan de vergunninghouder toegerekend. De vergunninghouder blijft, ook bij een vervanger, altijd verantwoordelijk voor het gebruik van de standplaats.

Artikel 13. Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden

  • 1. De vergunninghouder van een vaste standplaats die wegens vakantie of bijzondere omstandigheden niet kan voldoen aan de verplichting zijn vaste standplaats in te nemen, meldt dit tijdig en schriftelijk aan het college.

  • 2. Plotselinge verhindering wordt mondeling of telefonisch aan de marktmeester gemeld.

  • 3. Een vergunninghouder mag maximaal 6 weken per jaar niet voldoen aan de verplichting om zijn vaste standplaats in te nemen.

  • 4. Indien de vergunninghouder vanwege bijzonder omstandigheden langer dan 6 weken zijn standplaats niet kan innemen, kan het college op aanvraag van de vergunninghouder ontheffing verlenen van de verplichting om de standplaats in te nemen. Deze ontheffing geldt voor een periode van maximaal twee jaar.

Artikel 14. Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen

  • 1. Het is verboden voor vergunninghouders op het marktterrein meer dan 3 uur voor aanvang en meer dan 2 uur na afloop van de markt met een voertuig, goederen of anderszins ruimte in te nemen of goederen aan of af te voeren.

  • 2. De vergunninghouder is verplicht zijn standplaats tot de sluitingstijd van de markt te blijven innemen. Het college kan hiervan op aanvraag van de vergunninghouder ontheffing verlenen.

  • 3. Indien de vergunninghouder zijn vaste standplaats niet uiterlijk om 08.30 uur heeft ingenomen, wordt de desbetreffende standplaats voor die dag als dagplaats aangemerkt, tenzij de marktmeester de standplaats op tijdig verzoek van de vergunninghouder voor hem beschikbaar houdt.

Artikel 15. Gebruik van eigen materiaal

  • 1. Het is de vergunninghouder toegestaan eigen verkoopmateriaal op de standplaats te gebruiken, mits dit materiaal past binnen de afmetingen van de toegewezen standplaats en voldoet aan de voor het materiaal geldende reguliere constructieve en veiligheidseisen.

  • 2. Alleen op standplaatsen die daarvoor door het college zijn aangewezen (bakplaatsen) mag door de vergunninghouder worden gebakken en gebraden.

  • 3. Het is niet toegestaan om kachels / warmtelampen / airco’s op het stroomnet aan te sluiten.

Artikel 16. Markt schoonhouden

  • 1. Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder begrepen verpakkingsmateriaal, op zijn standplaats op een zodanige wijze te bewaren dat zwerfaval wordt voorkomen en het niet door onbevoegden kan worden weggehaald. De vergunninghouder dient zelf en onmiddellijk na afloop van de markt voor afvoer van het afval zorg te dragen.

  • 2. Een vergunninghouder is verplicht de door hem ingenomen standplaats en de naaste omgeving van zijn standplaats bezemschoon achter te laten en verontreiniging van het marktterrein te voorkomen.

Artikel 17. Het parkeren van voertuigen.

  • 1. Het is de vergunninghouder niet toegestaan om op het marktterrein zijn voertuig te parkeren. Het college kan hiervoor ontheffing verlenen. Deze ontheffing dient op de vergunning vermeld te worden.

  • 2. Ontheffing kan worden verleend als:

    • a.

      Het om medische redenen van belang is dat het voertuig in de buurt van de kraam staat en het voertuig direct achter de kraam kan worden geplaatst;

    • b.

      Verkoper alleen komt en anders zijn waren onbeheerd zou moeten achterlaten en het voertuig direct achter de kraam kan worden geplaatst;

  • 3. Het voertuig mag geen hinder of beperkingen veroorzaakt voor andere vergunninghouders.

  • 4. Het geparkeerde voertuig mag geen rommelig beeld veroorzaken op de markt, zulks ter beoordeling van de marktmeester.

HOOFDSTUK 4. SLOTBEPALINGEN

Artikel 18. Overgangsbepalingen

  • 1. Vergunningen die op grond van de Marktverordening en Marktreglement Zeist 2011 zijn afgegeven blijven na de inwerkingtreding van deze verordening gelden, totdat het college deze ambtshalve heeft gewijzigd of ingetrokken.

  • 2. Bij de ambtshalve wijziging van een vaste standplaatsvergunning verlenen burgemeester en wethouders in afwijking van artikel 9, eerste en tweede lid, (betreft overschrijving van een vergunning) een vergunning voor bepaalde tijd conform artikel 6.

  • 3. Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om vergunning op grond van de Marktverordening Zeist 2011 is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening niet definitief op de aanvraag is beslist, wordt daarop deze verordening toegepast. het marktreglement 2024.

  • 4. De op grond van de Marktverordening 2011 Zeist vastgestelde anciënniteitslijst komt te vervallen.

Artikel 19. Intrekken oude regeling

Het marktreglement gemeente Zeist 2011 laatstelijk gewijzigd bij besluit van 29 juni 2021, wordt ingetrokken.

Artikel 20. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2024.

Artikel 21. Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als: marktreglement Zeist 2024

Ondertekening

Zeist, 19 december 2023

Het college van de gemeente Zeist

de secretaris de burgemeester

TOELICHTING BIJ HET MODELMARKTREGLEMENT 2022 VAN DE CVAH

In artikel 4 van de Marktverordening Zeist 2024 is vastgelegd, dat het college de bevoegdheid heeft om nadere regels te stellen met betrekking tot hetgeen in de marktverordening is bepaald. Met dit marktreglement wordt daar invulling aan gegeven en worden uitvoeringsregels vastgesteld.

Inhoud

Hoofdstuk 1 van het Marktreglement bevat de algemene bepalingen. Hoofdstuk 2 bevat bepalingen over de vergunningen. In hoofdstuk 3 zijn bepalingen over het gebruik van de standplaats op de markt. In hoofdstuk 4 zijn enkele slotbepalingen opgenomen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel wordt verwezen naar de begrippen die in de verordening wordt gehanteerd. Deze begrippen en de invulling daarvan gelden ook bij de toepassing van het Marktreglement.

Artikel 2 Dag, tijd en plaats van de markt

Het college geeft aan waar en wanneer de markt wordt gehouden (dag, locatie en tijd).

In het tweede lid is een bepaling opgenomen die voor het college de bevoegdheid creëert om op grond van dringende redenen de markt geheel of gedeeltelijk te verplaatsen, af te gelasten dan wel anders in te richten. Bij dringende reden dient gedacht te worden aan bijv.

herstel- of onderhoudswerkzaamheden of aan een evenement met een meer dan lokale uitstraling.

Artikel 3 Grootte en aantal standplaatsen

Hier wordt aangegeven hoe met het standplaatsenplan en de strekkende meters kan worden omgegaan. Het inrichten van de markt vergt creativiteit en flexibiliteit om het voor iedereen zo gunstig mogelijk te maken.

Artikel 4 Inhoud vaste standplaatsvergunning

In het eerste lid is een uitgebreide inhoudsopgave gegeven van een vaste standplaatsvergunning. In onderdeel a is expliciet opgenomen dat de vergunning naam én voornamen van de vergunninghouder in de vergunning worden opgenomen. Dit vergemakkelijkt de identificatie van de vergunninghouder. Onder een duidelijke omschrijving, bedoeld in het eerste lid, onder b, wordt bij voorkeur gedacht aan een tekening of plattegrond waarop de afmetingen van de standplaatsen en de nummering daarvan zijn aangegeven. Ingevolge het vermelde onder c worden in de vergunning de verkoopmaterialen (kramen, tafels, wagens en dergelijke) opgesomd die de vergunninghouder bij het innemen van de standplaats mag gebruiken. Het tweede lid bepaalt dat er een middel ter identificatie aan de vergunning wordt gehecht. In verband hiermee kan de vergunninghouder worden verzocht twee pasfoto’s te overleggen die dienen ter identificatie; de ene op de vergunning en de ander voor het archief.

Artikel 5 Branche-indeling

Branchering is bedoeld om de markt attractiever te houden en een evenwichtig aanbod te komen.

Artikel 6 Vergunningsduur

Uit de rechtspraak blijkt dat de Europese Dienstenrichtlijn ook van toepassing is op detailhandel aan consumenten. De verkoop van goederen op de markt valt daar onder. Daarmee is sprake van een ‘dienst’ in de zin van de Dienstenrichtlijn en is de Dienstenrichtlijn, die in Nederland zijn vertaling heeft gekregen in de Dienstenwet, van toepassing op de vergunningen die voor een standplaats op de markt worden verleend en het vergunningstelsel dat op (de verlening van) deze vergunningen van toepassing is. Als de uitgifte van vergunningen om beleidsmatige redenen beperkt is, is sprake van schaarse vergunningen. Dat geldt voor vergunningen voor standplaatsen op warenmarkten. Uit de Dienstenrichtlijn en rechtspraak volgt dat deze vergunningen niet voor onbepaalde tijd mogen worden verleend, maar voor een passende beperkte duur. Achtergrond daarvan is dat bij de verdeling van schaarse vergunningen door de overheid op enigerlei wijze aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunningen mee te dingen.

Vervolgens is de vraag aan de orde wat een passende beperkte duur is. In de rechtspraak is bij de beantwoording van deze vraag aansluiting gezocht bij de terugverdientijd van de door vergunninghouders noodzakelijk gedane investeringen. Daarbij geldt dat die terugverdiend per branche dient te worden bepaald. Wij zijn van oordeel dat een vergunningstermijn van 15 jaar een passende beperkte duur is. Kortlopende vergunningen bieden voor de marktondernemers veel onzekerheid en bieden hen onvoldoende tijd moet hebben om hun investering terug te verdienen.

Artikel 7 Volgorde toewijzing vrijgekomen vaste standplaatsen

Dit selectiestelsel biedt gegadigden voldoende ruimte om mee te dingen naar plaatsen op de markt en geeft de beste mogelijkheden om de markt op een kwalitatief hoogstaand peil te houden. De procedure is als volgt. Als een plaats op de markt vrijkomt worden bestaande vergunninghouders van een vaste standplaats eerst in de gelegenheid gesteld om een andere plaats te kiezen. Vervolgens worden de nog vrije plaatsen door de gemeente openbaar bekendgemaakt en worden gegadigden in de gelegenheid gesteld hun interesse voor de standplaats kenbaar te maken. Van belang is dat op voorhand en voor eenieder duidelijk is aan welke eisen een sollicitatie naar de vrijgekomen plaats dient te voldoen en welke termijn geldt voor binnenkomst van de sollicitatie. De ingestelde selectiecommissie selecteert vervolgens welke gegadigden actief zijn binnen de vrijgekomen branche. Dat is stap 1. Stap 2 is dat aan de hand van de genoemde criteria punten aan de gegadigden worden toegewezen. Daarbij kan, als het gaat om assortiment, ook aandacht worden gegeven aan de eventuele behoefte aan diversiteit in kwaliteit A, B of C-producten op de markt. De gegadigde met het hoogste aantal punten wordt door de selectiecommissie voorgedragen aan het college. Als sprake is van gegadigden met een gelijk hoogste aantal punten, vindt de uiteindelijke keuze plaats door middel van loting tussen deze gegadigden (stap 3).

Artikel 8 Volgorde toewijzing standplaatsen bij wijziging opstelling en indeling

In de praktijk bleek onduidelijk op welke wijze de plaatsen moeten worden toegewezen bij een wijziging van de opstelling en indeling van de markt. Van belang is dat dit op een zorgvuldige wijze en niet willekeurig plaatsvindt. De procedure die in artikel 6 is vastgelegd wordt ook hier toegepast: eerst kiezen de bestaande vergunninghouders van een vaste plaats een plaats op de gewijzigde markt. De plaatsen die daarna nog vrij zijn, worden vervolgens uitgegeven door toepassing van de selectieprocedure van artikel 6.

Artikel 9 Overschrijving vaste standplaatsvergunning

In het geval de vergunninghouder niet langer van zijn vaste standplaats gebruik wenst te maken of niet langer van zijn standplaats gebruik kan maken, moet het mogelijk zijn dat de vergunning wordt overgeschreven zonder al te veel voorwaarden. Dat sprake is van schaarse vergunningen staat daaraan niet in de weg. Een vergunning voor bepaalde tijd wordt overgeschreven voor de resterende duur van de bepaalde tijd. Daarna moet de vergunning opnieuw worden uitgegeven volgens de selectieprocedure van artikel 6.

Artikel 10 Toewijzing dagplaats

Dit artikel betreft de toewijzing van dagplaatsen en geeft een procedure daarvoor.

Artikel 11 Toewijzing standwerkersplaats

In dit artikel is de toewijzing van standwerkersplaatsen geregeld.

Artikel 12 Innemen standplaats

Uitgangspunt is dat de vergunninghouder verplicht is de standplaats in te (laten) nemen, dat wil zeggen: de standplaats moet bezet zijn. De vergunninghouder is niet verplicht in persoon op de standplaats aanwezig te zijn. De eis van persoonlijke aanwezigheid past niet meer bij de moderne bedrijfsvoering van marktondernemers. De vergunninghouder blijft volledig verantwoordelijk voor de standplaats, ook als hij zich laat vervangen. Hij is gehouden de standplaats in te (laten) nemen en is ook aanspreekbaar op alles wat er op en om de standplaats gebeurt.

Artikel 13 Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden

Dit artikel geeft regels voor de situatie dat de vergunninghouder niet in staat is om zijn standplaats op de markt niet in te (laten) nemen. De standplaats blijft in dat geval leeg en wordt een dagplaats. Voor de continuïteit en kwaliteit van de markt is het van belang dat de standplaatsen ingenomen kunnen worden en lege plekken op de markt zoveel mogelijk worden voorkomen.

Artikel 14 Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen

Dit artikel geeft regels voor de tijd dat een vergunninghouder op het marktterrein aanwezig mag zijn en spreekt voor zich. Het marktterrein behoort tot de openbare weg. Het tweede lid maakt duidelijk dat het in het algemeen, in het belang van de orde op de markt, de vergunninghouder niet kan worden toegestaan de markt op willekeurige, vóór de sluitingstijd gelegen, momenten te verlaten. Op grond van het derde lid is het mogelijk dat over een vaste standplaats beschikt kan worden ten gunste van een andere koopman, indien de vergunninghouder de markt op een bepaalde dag niet bezoekt. Daartoe is bepaald dat de vaste standplaats voor een bepaalde tijd ingenomen moet zijn. Indien bekend is dat de rechthebbende later op de markt verschijnt, zal de standplaats uiteraard open moeten blijven.

Artikel 15 Gebruik van eigen materiaal

Marktondernemers hebben de vrijheid hebben om op de markt van hun eigen verkoopmateriaal gebruik te maken. Dit materiaal moet natuurlijk aan de geldende veiligheidseisen voldoen. Om die reden is in lid 1 van dit artikel bepaalt dat het eigen materiaal in de aanvraag van de vergunning moet zijn genoemd. Verder is in lid 2 vastgelegd dat het college mag bepalen dat uitsluitend op bepaalde plaatsen mag worden gebakken en gebraden. Dit in verband met de brandveiligheidseisen.

Artikel 16 Markt schoonhouden

De gemeente is een voorstander van een schone markt. Om die reden is dit artikel toegevoegd.

Ook mogen er geen verwarmingsapparaten of airco’s op het stroomnet worden aangesloten, omdat het stroomnet niet onbeperkt is op de markt.

Artikel 17 voertuigen op de markt

Voertuigen worden niet op de markt geplaatst, tenzij. Er kunnen meerdere redenen zijn om wel een auto op de markt toe te staan, incidenteel bij voorbeeld bij heel slecht weer, maar dat is dan aan de marktmeester. Structureel moet op de vergunning aangegeven gaan worden.

Artikel 18 Overgangsbepalingen

Een overgangsregeling als hier opgenomen, is noodzakelijk voor de rechtszekerheid van de betrokkenen. Het is van belang oude rechten te eerbiedigen.

In het tweede lid wordt bepaald dat wanneer een vergunning wordt overgeschreven (bij voorbeeld van vader op zoon) zal de vergunning niet meer voor onbepaalde tijd worden verleend, maar voor een periode die in het op dat moment van kracht zijnde marktreglement is opgenomen.

In het derde lid is bepaald dat aanvragen om vergunning die nog niet definitief zijn afgehandeld direct onder de nieuwe verordening komen te vallen. Voor lopende aanvragen en in behandeling zijnde bezwaarschriften geldt dus de nieuwe verordening.

Artikel 19, 20 en 21 Intrekken oude regeling, inwerkingtreding en citeertitel

Deze artikelen zijn van formele aard en spreken voor zich.