Reglement van Orde Rekenkamer Moerdijk 2024

Geldend van 14-03-2024 t/m heden

Intitulé

Reglement van Orde Rekenkamer Moerdijk 2024

De Rekenkamer Moerdijk besluit:

  • Gelet op het bepaalde in artikel 81 van de Gemeentewet;

  • Gelet op de Verordening Rekenkamer Moerdijk vastgesteld bij raadsbesluit van 2 november 2023

Het navolgende reglement vast te stellen:

Artikel 1: begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Moerdijk;

  • b.

    Voorzitter: het lid van de Rekenkamer dat als zodanig is benoemd door de raad, of diens plaatsvervanger;

  • c.

    Secretaris; het lid van de Rekenkamer dat door de Rekenkamer is aangewezen als secretaris;

  • d.

    Penningmeester; het lid van de Rekenkamer dat door de Rekenkamer is aanwezen als penningmeester;

  • e.

    Griffiemedewerker; de contactpersoon op de griffie, die door de Griffier is aangewezen als aanspreekpunt voor de Rekenkamer;

  • f.

    Verordening: de Verordening Rekenkamer Moerdijk

Artikel 2: De Rekenkamer

  • 1. De Rekenkamer is verantwoordelijk voor de taken zoals op grond van de Gemeentewet en de Verordening Rekenkamer Moerdijk aan haar zijn toegekend.

  • 2. Voor het uit het voorbereiden, uitvoeren, begeleiden en sturen van haar werkzaamheden werkt de Rekenkamer volgens een door hen opgesteld onderzoeksprotocol.

  • 3. De Rekenkamer wordt ondersteund door een griffiemedewerker.

Artikel 3: De voorzitter

  • 1. De voorzitter heeft conform de Verordening de volgende taken:

    • a.

      Het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Rekenkamer;

    • b.

      Het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      Het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze;

    • d.

      Het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 2. Daarnaast behoren tot zijn taken:

    • a.

      Het woordvoerderschap van de Rekenkamer;

    • b.

      Het doen naleven van dit reglement;

    • c.

      Het binnen kaders aangaan van overeenkomsten met derden ter vervulling van de taken van de Rekenkamer;

    • d.

      Het aanspreekpunt met de griffie-medewerker.

  • 4. De Rekenkamer benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter. De plaatsvervangend voorzitter vervangt de voorzitter bij diens afwezigheid en neemt het voorzitterschap waar bij vertrek van de voorzitter totdat een nieuwe voorzitter is benoemd.

Artikel 4: De secretaris

  • 1. De secretaris heeft conform de Verordening de taak om te zorgen voor een besluiten- en actielijst van de vergaderingen van de Rekenkamer.

  • 2. De secretaris stelt jaarlijks een jaarplan op over de werkzaamheden in het jaar.

Artikel 5: De penningmeester

  • 1. De penningmeester heeft conform de Verordening de taak het zorgdragen voor de financiële afwikkeling van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2. De penningmeester stelt jaarlijks een begroting op.

Artikel 6: De vergadering

  • 1. De vergaderingen van de Rekenkamer worden in beslotenheid gehouden tenzij de Rekenkamer anders besluit.

  • 2. De Rekenkamer vergadert zoveel als noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taken.

  • 3. Wanneer de twee andere leden van de Rekenkamer de voorzitter verzoeken een extra vergadering uit te schrijven, geeft hij hieraan gehoor;

  • 4. De voorzitter kan, na overleg met de leden van de Rekenkamer, derden uitnodigen om (een deel van) de vergadering bij te wonen en aan de beraadslaging deel te nemen;

  • 5. De agenda wordt voorbereid door de voorzitter en de griffiemedewerker;

  • 6. De Rekenkamer ontvangt de agenda en de bijbehorende stukken uiterlijk 1 week voorafgaand aan de vergadering.

  • 7. Indien noodzakelijk kan de voorzitter besluiten voorafgaand aan de vergadering een aanvullende agenda en stukken toe te zenden;

  • 8. Besluiten worden in principe in de voltallige rekenkamervergadering genomen, waarbij besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen;

  • 9. Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, laat dit zo spoedig mogelijk voor aanvang van de vergadering weten aan de voorzitter;

  • 10. Bij verhindering van twee leden wordt de vergadering geannuleerd of verplaatst.

Artikel 7: Gedragscode

  • 1. In gevallen waarbij sprake kan zijn van belangenverstrengeling of de schijn van belangenverstrengeling kan optreden, zal het betreffende lid zich niet met de besluitvorming omtrent het onderzoek bezighouden;

  • 2. De leden van de Rekenkamer zijn verplicht om nevenfuncties openbaar te maken. Dit geschiedt door plaatsing op de webpagina van de Rekenkamer.

  • 3. De Rekenkamer Moerdijk handelt in de lijn van de gedragscode van de Gemeenteraad Moerdijk.

Artikel 8 Slotbepaling

  • 1. Dit reglement en werkwijze treedt in werking op 1 maart 2024.

  • 2. In die gevallen waarin het Reglement van Orde, de Verordening of het onderzoeksprotocol niet voorzien, of bij twijfel omtrent de uitleg of toepassing van genoemde documenten, besluit de voorzitter na overleg met de overige leden.

  • 3. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement van Orde Rekenkamer Moerdijk 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de Rekenkamer Moerdijk op 4 maart 2024

Namens de Rekenkamer,

De voorzitter,

I.L.J.C. Konings