Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR716822
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR716822/1
Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Valkenswaard
Geldend van 12-03-2024 t/m heden
Intitulé
Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Valkenswaard1. Algemeen
1.1 Inleiding
Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole op de jaarrekening moet de gemeenteraad een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen plaatsvindt in dit controleprotocol.
Object van controle in dit protocol zijn de jaarcijfers van de gemeente en daarmee tevens het financieel beheer zoals uitgeoefend door of namens de gemeenteraad.
1.2 Doelstelling
Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings-en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening van de gemeente.
1.3 Wettelijk kader
In artikel 213 lid 2 van de Gemeentewet wordt voorgeschreven dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een controleverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.
In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeuringstoleranties en (afwijkende) rapporteringstoleranties. Tevens wordt in de opdrachtverstrekking duidelijk aangegeven welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole is. De voor de toetsing door de accountant relevante wet- en regelgeving is in dit controleprotocol opgenomen.
1.4 Procedure
Dit controleprotocol is in opdracht van de raad door de auditcommissie opgesteld en afgestemd met de controlerend accountant.
In de controleverordening is de afstemming met de accountant geregeld door het instellen van een auditcommissie. De auditcommissie bestaat uit leden van de gemeenteraad en de leden worden door de gemeenteraad benoemd.
1.5 Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf de jaarrekening 2023 moet het bestuur zelf een rechtmatigheidsverantwoording opstellen. Deze verantwoording wordt opgenomen in de jaarrekening. Hiermee legt het College zelfstandig verantwoording af over de naleving van onder andere geldende wet- en regelgeving bij de totstandkoming van de baten en lasten en balansmutaties in de jaarrekening. Deze verantwoording is onderdeel van de accountantscontrole naar het ‘getrouw beeld’.
De afwijkingen in deze verantwoording hebben betrekking op fouten en onduidelijkheden. Een onduidelijkheid heeft hierbij een andere strekking dan het begrip onzekerheid bij de accountantscontrole. Een fout in de rechtmatigheidsverantwoording kan ontstaan doordat bijvoorbeeld financiële wet- en regelgeving niet is nageleefd. Een onduidelijkheid in de verantwoording kan ontstaan doordat bijvoorbeeld financiële wet- en regelgeving voor meerdere uitleg vatbaar is.
2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)
De in artikel 213 Gemeentewet voorgeschreven accountantscontrole van de jaarrekening richt zich op het afgeven van een oordeel over:
- •
De getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;
- •
De inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
- •
Het in overeenstemming zijn van de door het College opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);
- •
De verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten) en het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) evenals de voor accountants geldende controle- en overige standaarden bepalend zijn voor de door de accountant uit te voeren werkzaamheden.
2.1 Interne beheersing in de organisatie
De interne beheersing is een verantwoordelijkheid van de organisatie zelf. Binnen deze organisatie is elke lijnmanager zelf verantwoordelijk voor de processen binnen de eigen afdeling. De coördinatie en uitvoering van de interne controle is binnen de GRSA2 belegd. Op basis van risicoanalyse zijn processen1 aangewezen die specifiek onder de aandacht zijn binnen de gemeente en de GRSA2. De accountant neemt de uitkomsten mee in de verdere controle.
3. Te hanteren goedkeurings-en rapporteringstoleranties
3.1 Algemeen
De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statistische deelwaarnemingen en extrapolaties.
3.2 Goedkeuringstoleranties
In het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) zijn minimumeisen voor de te hanteren goedkeuringstoleranties bij de controle van de jaarrekening voorgeschreven. De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming en de strekking van de controleverklaring.
De definitie van de goedkeuringstolerantie is:
De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed. In het hierna opgenomen schema zijn de goedkeuringstoleranties opgenomen zoals vast te stellen voor de te controleren jaren. Deze komen overeen met het wettelijk minimum.
|
Strekking controleverklaring |
|||
Goedkeuringstoleranties |
Goedkeurend |
Met beperking |
Oordeel-onthouding |
Afkeurend |
Fouten in de jaarrekening (% van totale lasten) |
≤ 1 % |
> 1 % < 3 % |
- |
≥ 3% |
Onzekerheden in de controle (% van totale lasten) |
≤ 3 % |
> 3 % < 10 % |
≥ 10 % |
- |
De percentages worden steeds genomen van de totale begrote programmalasten na laatste begrotingswijziging
Op basis van de begroting 2023 van de gemeente betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van circa € 941.000,- – zijnde het totaal aan begrote lasten en de mutaties aan lastenzijde op de reserves – en een totaal van onzekerheden van circa € 2.823.000,- de goedkeurende strekking van de controleverklaring niet zullen aantasten.
Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht en gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).
Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de Samenwerking A2 gemeenten gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.
3.3 Rapporteringstolerantie
Naast de goedkeuringstoleranties wordt de rapporteringstolerantie onderkend. Deze kan als volgt worden gedefinieerd: een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende controlewerkzaamheden, maar wel tot een meer uitgebreide rapportage van bevindingen. De rapporteringstolerantie kan worden vastgesteld op een percentage of op een maatschappelijk relevant geacht absoluut bedrag zoals € 100.000,-. De rapporteringstoleranties kunnen zich verder toespitsen op die elementen die de gemeenteraad specifiek nader terug wil zien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt.
De rapporteringstolerantie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, met inachtneming van bovengenoemde minimumeisen. De accountant richt de controle in, rekening houdend met de rapporteringstolerantie, om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde onrechtmatigheden die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.
Voor de rapporteringstolerantie geldt als maatstaf dat de accountant elke fout of onzekerheid boven € 50.000,- rapporteert.
4. Begrip rechtmatigheid en de te controleren rechtmatigheidscriteria
Onder rechtmatigheid2 wordt begrepen de definitie volgens het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen ‘in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen’.
In het kader van de rechtmatigheidscontrole kunnen 9 rechtmatigheidscriteria worden onderkend:
- 1.
het begrotingscriterium
- 2.
het voorwaardencriterium
- 3.
het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium
- 4.
het calculatiecriterium
- 5.
het valuteringscriterium
- 6.
het adresseringscriterium
- 7.
het volledigheidscriterium
- 8.
het aanvaardbaarheidscriterium
- 9.
het leveringscriterium
In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de criteria 4 t/m 9.
Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheer wordt specifieke aandacht besteed aan de rechtmatigheidscriteria 1, 2 en 3.
4.1 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium houdt in dat financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, tot stand zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma's. In de (programma)begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door het College zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen moeten passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn. Met de controle op de juiste toepassing van het begrotingscriterium wordt getoetst of het budgetrecht van de gemeenteraad is gerespecteerd. Het bepalen of respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, is voorbehouden aan de gemeenteraad.
Hierbij zullen de volgende richtlijnen gelden
- a.
Onjuist begrotingsjaar
-
Het doorschuiven van investeringen naar een volgend boekjaar wordt niet als onrechtmatig beschouwd.
- b.
Extra kosten gedekt door baten
-
Als de kostenoverschrijding wordt gedekt door direct gerelateerde inkomsten (zoals kostendekkende omzet, subsidies of inzet van een bestemmingsreserve) wordt de overschrijding als rechtmatig beschouwd.
- c.
Extra kosten tijdig gesignaleerd
-
Wanneer de kosten tijdig aan de raad zijn gemeld worden de kosten – zelfs in het geval dat deze niet tot een begrotingswijziging hebben geleid – niet als onrechtmatig beschouwd.
- d.
Extra kosten niet tijdig gesignaleerd 3
-
In het geval dat bepaalde extra kosten niet tijdig zijn gesignaleerd, beschouwt de raad deze als rechtmatig, als er sprake is van:
- -
open eind regelingen, zoals uitgaven als gevolg van de Wet, werk en bijstand (Wwb) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- -
noodzakelijke afwaarderingen als gevolg van marktomstandigheden
- -
gemeenschappelijke regelingen
- -
hogere kosten, maar wel passend binnen het doel waarvoor het budget beschikbaar is gesteld.
- -
- e.
Extra kosten door niet passende activiteiten
-
Als de activiteiten niet passen binnen het bestaande beleid worden deze beschouwd als een onrechtmatige overschrijding. Dit geldt ook als de kosten conform de begroting zijn, maar er sprake is van te lage passende activiteiten. In situaties waar normen nog grotendeels ontbreken, zal in de meeste gevallen de passendheid van de activiteiten niet zijn vast te stellen. In die gevallen is geen sprake van een onrechtmatige overschrijding.
- f.
Extra kosten achteraf onrechtmatig
-
Wanneer achteraf uit onderzoek (van bijvoorbeeld de belastingdienst of een subsidieverstrekker) blijkt dat uitgaven niet betrokken hadden mogen worden in de verantwoording, worden deze in beginsel beschouwd als een rechtmatige overschrijding. Het gaat hier bijvoorbeeld om interpretatieverschillen van wet- en regelgeving.
-
Uitsluitend in het geval dat er sprake is van bewust foutief handelen, wordt de overschrijding als onrechtmatig beschouwd. Deze onrechtmatigheden zullen echter niet vaak aan het licht komen tijdens het verantwoordingsjaar en dan dus ook niet in het accountantsoordeel kunnen worden betrokken.
- g.
Extra investeringen
-
Alleen in het jaar waarin de eerste euro van de investering wordt besteed wordt de overschrijding op het investeringsbudget als onrechtmatig beschouwd.
- h.
Minder kosten, maar te lage passende activiteiten
-
Indien de verhouding tussen de kosten en activiteiten niet in belangrijke mate is verstoord wordt dit niet als onrechtmatig beschouwd.
- i.
Afwijkingen in de urentoerekening aan producten worden niet als onrechtmatig beschouwd, mits het totaal aan toegerekende uren past binnen het totaal in de begroting opgenomen of na wijziging beschikbaar gestelde uren.
- j.
Een overschrijding van de toerekening van de kosten van belastingen en verzekeringen van de desbetreffende kostenplaatsen naar de producten wordt niet als onrechtmatig beschouwd.
- k.
Verplichtingen die worden opgelegd door het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten en als gevolg daarvan leiden tot overschrijdingen, zijn niet onrechtmatig.
- l.
Onvoorzien
-
Het budget ‘onvoorzien’ is niet nader onderverdeeld in programma’s en kan worden gebruikt om alle soorten tegenvallers op te vangen. Hiermee zijn overschrijdingen op programmaniveau mogelijk tot het niveau van het budget onvoorzien, mits passend binnen de doelstelling van het betreffende programma.
-
Extra baten welke niet waren voorzien mogen niet zonder goedkeuring van de raad worden aangewend om overschrijdingen op programmaniveau te dekken.
4.2 Voorwaardencriterium
Besteding en inning van gelden door een gemeente zijn aan bepaalde voorwaarden verbonden waarop door de accountant moet worden getoetst. Deze voorwaarden liggen vast in wetten en regels van hogere overheden en de (eigen) gemeentelijke regelgeving.
De gestelde voorwaarden hebben over het algemeen betrekking op:
- •
De omschrijving van de doelgroep respectievelijk het project;
- •
De heffing- en/of declaratiegrondslag;
- •
Normbedragen;
- •
De bevoegdheden;
- •
Het voeren van een administratie;
- •
Het verkrijgen en bewaren van bewijsstukken;
- •
Aan te houden termijnen besluitvorming, betaling, declaratie e.d.
De precieze invulling verschilt per wet, regeling respectievelijk verordening. Voor alle geldstromen dient ondubbelzinnig vast te staan welke voorwaarden er op van toepassing zijn. De door hogere overheden gestelde voorwaarden liggen volledig vast. Dit geldt echter niet voor de voorwaarden in de gemeentelijke regelgeving. Omdat er (nog) geen generieke criteria zijn vastgesteld, dient de accountant over zowel de generieke als de specifieke criteria in overleg te treden met de raad. De raad is op gemeentelijk niveau kadersteller en wordt geacht de norm te stellen waaraan het College moet worden getoetst. Een raad dient dan ook op grond van een overzicht van alle voor de betreffende gemeente geldende wet- en regelgeving het voorwaardencriterium te operationaliseren. Concreet betekent dit dat de raad limitatief moet bepalen aan welke in wet- en regelgeving vastgelegde, voor de gemeente relevante, voorwaarden de accountant moet toetsen.
4.3 Het Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium)
Om misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden te voorkomen zijn beheershandelingen nodig. In tegenstelling tot andere getrouwheids- en rechtmatigheidsaspecten gaat het bij het M&O-criterium in het bijzonder om vast te stellen dat in de organisatie effectieve maatregelen zijn getroffen om misbruik te voorkomen, dan wel op te sporen, en dat de wet- en regelgeving duidelijk is, aangepast is aan actuele omstandigheden en te handhaven is. Indien een gemeente geen toereikend M&O-beleid voert kan dit gevolgen hebben voor het accountantsoordeel. Indien bij een toereikend M&O-beleid dat in voldoende mate is uitgevoerd toch een belangrijke (materiële) onzekerheid – die inherent is aan de regeling – blijft bestaan met betrekking tot de rechtmatigheid van de uitgaven of ontvangsten en deze niet verder kan worden gereduceerd, dient de accountant te beoordelen of deze onzekerheid in de toelichting bij de jaarrekening adequaat wordt weergegeven. Overigens zijn in veel gevallen in de verordeningen bepalingen en procedures opgenomen ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik, zoals in de subsidieverordening en de verordeningen die voortvloeien uit de Wet werk en bijstand, het leerlingenvervoer, e.d.
De nota ‘Voorkoming misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen’ (M&O) is door de raad vastgesteld op 16 december 2008. De nota gaat in op het M&O-beleid binnen de gemeente, de inhoud van het M&O beleid, fraude, aanpak van onderzoek (specifiek: onderwijs, leerlingenvervoer, inkomensondersteuning/uitkeringen, maatschappelijke ondersteuning, subsidies, belastingen en leges).
5. Reikwijdte van de accountantscontrole bij de rechtmatigheidstoetsing
Om richting te geven aan de accountantscontrole is het noodzakelijk tot een afbakening te komen van de te controleren onderwerpen die van belang zijn voor de accountantscontrole. De accountantscontrole maakt gebruik van het toetsingskader.
Aan de accountant dient voorafgaand aan de accountantscontrole een actueel toetsingskader van de gemeente gegeven te worden. Het toetsingskader betreft de inventarisatie van de voor de accountantscontrole relevante regelgeving van hogere overheden en van de gemeenschappelijke regeling zelf is limitatief gericht op:
- a.
De naleving van wettelijke kaders
-
Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Voorbeelden van deze zgn. externe wetgeving zijn:
- •
Algemene verbindende voorschriften van de EU, zoals de Europese Aanbestedingsrichtlijnen;
- •
Wet- en regelgeving waarin nadere voorschriften zijn opgenomen inzake specifieke uitkeringen en subsidies vanuit de EU, het Rijk en andere subsidieverstrekkende instanties;
- •
Fiscale en sociale wet- en regelgeving die door gemeenschappelijke regelingen moeten worden nageleefd;
- •
Overige algemene wet- en regelgeving, zoals de Awb (i.v.m. subsidiebepalingen) en Bezoldigingswetten en -besluiten.
- •
Gemeente- en Provinciewet;
- •
Wetgeving en regelgeving die inrichtingsvereisten voorschrijven (voorbeeld BBV);
- •
Specifieke wet- en regelgeving ten behoeve van de eigen taakuitvoering.
- •
- b.
De naleving van de volgende kaders:
-
Voorbeelden van deze zgn. interne wetgeving zijn:
- •
De Begroting
- •
De Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;
- •
De Controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet.
- •
Voor wat betreft de verschillende situaties die mogelijk zijn bij begrotingsafwijkingen is in bijlage 1 een schematisch overzicht opgenomen, met aanduiding van de gevolgen voor de strekking van de controleverklaring van de accountant.
Het toetsingskader dient ieder jaar te worden geactualiseerd. Het toetsingskader wordt jaarlijks vastgesteld door het College en ter informatie verstuurd naar de raad.
Collegebesluiten vallen niet onder de controle, tenzij de controle hiervan verplicht is op basis van hogere regelgeving of raadsbesluiten c.q. verordeningen. Indien het opstellen van een collegebesluit verplicht wordt gesteld, toetst de account alleen of het collegebesluit ook daadwerkelijk is genomen. Worden er ook inhoudelijke eisen aan het collegebesluit gesteld, dan controleert de accountant ook of hieraan is voldaan.
6. Rapportering door de accountant
6.1 Bevindingen
Na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant de bevindingen in het kort weergegeven als volgt:
Interim controle en managementletter
Door de accountant wordt een interim controle uitgevoerd. Doel van de interim controle is een beeld te krijgen van de mate waarin de organisatie de bedrijfsvoering intern beheerst. De uitkomsten van de interim controle wordt middels een managementletter uitgebracht aan het College.
Controle jaarrekening en accountantsverslag
Overeenkomstig de Gemeentewet wordt na afronding van de controle van de jaarrekening een verslag van bevindingen (het accountantsverslag) uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het College. Er wordt door de accountant:
- •
een oordeel gegeven over de getrouwheid van de jaarrekening en de daarin opgenomen rechtmatigheidsverantwoording, rekening houdend met de in dit protocol bij onderdeel 3.2 goedkeuringstoleranties en
- •
inzicht gegeven in de voor het onderdeel geconstateerde fouten en onzekerheden, rekening houdend met de in dit protocol bij onderdeel 3.3 opgenomen rapporteringstoleranties.
6.2 Uitgangspunten voor de rapportagevorm
Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht en gespecificeerd naar de aard en het financiële gevolg of risico. Fouten en onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3.3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de geautomatiseerde informatieverzorging en dataverwerking, indien en voor zover relevant voor de accountantscontrole en van bestuurlijke betekenis.
6.3 Controleverklaring
In de controleverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven. De controleverklaring is bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze de door het College opgestelde jaarrekening kan vaststellen.
7. Rapportage door het bestuur
7.1 Bevindingen
Het College geeft middels de door de commissie BBV voorgeschreven rechtmatigheidsverantwoording aan in hoeverre de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties, rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dit houdt in dat deze in overeenstemming zijn met de door het College vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. In de paragraaf Bedrijfsvoering beschrijft het College welke acties zij ondernemen om de afwijkingen in de toekomst te voorkomen.
7.2 SiSa
Met ingang van 2007 is het principe van Single information Single audit (SiSa) ingevoerd voor bijna alle specifieke uitkeringen van het rijk. De SiSa verantwoordingen maken onderdeel uit van de door de accountant te controleren jaarrekening.
Fouten en onduidelijkheden die voortvloeien uit de verantwoording van de specifieke uitkeringen dienen ook opgenomen te worden in de rechtmatigheidsverantwoording. Voor de accountant geldt voorts dat op basis van artikel 213, lid 3b van de Gemeentewet in de controleverklaring aandacht geschonken moet worden aan de rechtmatige totstandkoming van de specifieke uitkeringen. Voor deze verantwoordingen gelden veelal specifieke toetsingsvoorwaarden. De accountant stelt vast dat de besteding van specifieke uitkeringen conform deze voorwaarden plaatsvindt. Dit betekent dat naast het getrouwheidsoordeel bij de jaarrekening als geheel nog een uitspraak van de accountant wordt gevraagd bij de rechtmatigheid van de specifieke uitkeringen in de SiSa-bijlage.
8. Communicatie en periodiek overleg
Onderstaand is de overlegstructuur voor het boekjaar 2023 uitgewerkt. Uit oogpunt van doelmatigheid heeft het de voorkeur zoveel mogelijk gesprekken te combineren. In het kader van het bestuurlijk overleg en de rapportage kunnen de volgende contacten tussen de accountant en de raad en/of het College/management als regel van toepassing zijn.
Valkenswaard
Raad/ auditcommissie De raad is opdrachtgever van de accountant. De raad stelt het controleprotocol voor de duur van de gehele contractperiode vast. Verder stelt de raad jaarlijks -indien gewenst- twee additionele speerpunten voor de controle vast. De auditcommissie is het aanspreekpunt voor de accountant voor de opdrachtformulering. De accountant zal aanwezig zijn bij de auditcommissie waarin de voorstellen aan de raad worden gedaan over de twee speerpunten. De accountant adviseert de auditcommissie over de mate van geschiktheid van onderwerpen voor een accountantscontrole. Met de auditcommissie zal voorafgaand aan de controle een overleg plaatsvinden om te komen tot een afstemming inzake de nadere invulling van de controleopdracht. Wellicht kan dit worden gecombineerd met het pre-audit gesprek dat ambtelijk wordt gevoerd. Eventuele tussentijdse belangrijke bijstellingen van de controle zullen tussentijds worden teruggekoppeld naar de auditcommissie. Daarnaast zullen de bevindingen van de jaareindecontrole (op basis van het rapport van bevindingen) worden besproken in de auditcommissie.
Op verzoek zal de accountant verschijnen in de vergaderingen van de raad. Algemeen directeur (gemeentesecretaris) of adjunct-directeur, eventueel portefeuillehouder financiën Met de griffier – geen lid van de auditcommissie – vindt overleg plaats over de opdrachtverstrekking. Informeel voortgangsoverleg naar behoefte. Eventueel naar aanleiding van:
Concerncontroller/ controller Contactpersoon gemeente en accountant.
College van B&W Op verzoek informeren en adviseren naar aanleiding van de controlebevindingen. Op verzoek zal de accountant verschijnen in de vergaderingen van het college. Overleg met directie/ management(overleg) Op verzoek informeren en adviseren naar aanleiding van de controlebevindingen. |
9. Slotbepalingen
9.1 Inwerkingtreding
Dit controleprotocol treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking. Het controleprotocol is van toepassing op de accountantscontrole van de jaarrekening van het verslagjaar 2023 en later.
9.2 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: “Controleprotocol Gemeente Valkenswaard”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Valkenswaard in zijn vergadering van 14 december 2023.
De raad voornoemd,
de raadsgriffier,
de voorzitter,
Bijlage 1: Interne controle processen
Interne beheersing
De volgende deelprocessen zullen de belangrijkste aandachtspunten zijn van de interne controle 2023:
-
Valkenswaard
- 1.
Inkoop en aanbesteding
- 2.
Ingeleend personeel
- 3.
Personeelskosten
- 4.
Subsidieverstrekkingen
- 5.
Grondexploitatie
- 6.
Huren en Pachten
- 7.
Belastingen en Heffingen
-
Verstrekkingen sociaal domein
- 8.
a. Werk en Inkomen
- 9.
b. Jeugd
- 10.
c. WMO
- 11.
Bouwleges
- 12.
Aan- en verkopen onroerend goed
De onderstaande deelprocessen dienen wel uitgevoerd te worden, maar zullen geen aparte aandachtspunten zijn in de interne controle 2023:
- 13.
Leerlingenvervoer
- 14.
Parkeerbelasting
- 15.
Overige baten en lasten
- 16.
Treasury
- 17.
Activa
- 18.
Reserves en voorzieningen
- 19.
Deelname Verbonden partijen
Bijlage 2: Toetsingskader 2023
|
Wetgeving extern |
Regelgeving intern |
Algemene en administratieve bepalingen |
Termijnbepalingen |
Bevoegdheden |
Bewijsstukken |
Recht |
Hoogte |
Duur |
|
In het toetsingskader is uitsluitend de externe regelgeving vermeld, behorende bij vermelde bekrachtigde interne regelgeving. Overige niet vermelde externe regelgeving, zijnde hogere regelgeving, valt ook onder het toetsingskader. Te denken valt aan: RUDDO en besluit FIDO (fin. decentrale overheden), BBV, grondexploitatiewet, aanbestedingswet (2012), Wet markt en overheid, WNT. |
|
|
|
|
|
|||
1 |
Gemeentewet Wet Artikel 15.33 Wet milieubeheer |
Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2023 Ingangsdatum: - verordening: per 1 jan. 2023 |
Art 1, 2, 4, 8, 15, 20 t/m 22. |
Art. 10 en 17; betalingstermijnen. |
|
Art. 10; vrijstellingen |
Art. 3 en 11; belastbaar feit. Art. 5 en 12; belastingplicht. Art. 18; vrijstellingen |
Art. 6; tarieven afvalstoffen. Art. 13; tarief reinigingsrecht.Art. 19; kwijtschelding afvalst.heffing max € 175,--. |
Art. 7 en 14; belastingjaar (tarief per jaar). Art. 9 en 16; peildatum 1 januari voor aantal personen en X/12e restitutie bij aanvang in de loop van het jaar en beëindiging. |
2 |
Wet veiligheidsregio's /Wgr GERING FINANCIEEL |
Tarieventabel Veiligheidsregio (dienstverlening Brandweer) |
x |
x |
x |
x |
x |
Facturering van dienstverleningen (tarieventabel) |
Geen duur, tarief per dienstverlening op advies Regionale Brandweer. |
3 |
Gemeentewet (art. 229, lid 1). Wet op de lijkbezorging. |
Verordening lijkbezorgingsrechten 2021 ) Ingangsdatum: 1 januari 2021. |
Art. 1, 6, 10, 11, 12, 13 . |
Art. 8; betalingstermijnen |
|
x |
Art. 2; belastbaar feit Art. 3; belastingplicht |
Art. 4; tarieventabel. Art. 9; geen mogelijkheid tot kwijtschelding. |
Art. 5; belastingjaar. Art. 7; ontstaan belastingschuld. |
4 |
Gemeentewet (art. 220 t/m 220h) |
Verordening onroerende zaakbelastingen 2023 Ingangsdatum: - verordening: per 1 jan. 2023 |
Art. 2: belastingobject Art 6: wijze van heffing Art 9: overgangsrecht Art 10: inwerkingtreding Art 11: citeertitel |
Art. 7; betalingstermijnen. |
|
x |
Art. 1; belastbaar feit en belastingplicht. Art. 4; vrijstellingen. |
Art. 3; maatstaf van heffing. Art. 5; tarieven. Art. 8; geen mogelijkheid tot kwijtschelding. |
Art. 1; tarief per jaar & peildatum 1 januari. |
5 |
Gemeentewet (art. 156h en 225) |
Verordening parkeerbelastingen 2023 Ingangsdatum: - verordening: per 1 jan. 2023 |
Art. 1, 6 (ged.), 12, 13 en 14. |
Art. 6; contante betaling, real-time parkeerkaart of via telefoon bij aanvang parkeren. Art. 6, lid 4; betalingstermijnen bij naheffingsaanslagen. |
Art. 7; bevoegdheid aanwijzen (betaald) parkeerplaatsen bij college. Art. 8; bevoegdheid tot gebruik wielklem en wegsleepregeling. In verordening staat 'kan'. |
x |
Art. 2; belastbaar feit. Art. 3; belastingplicht. Art. 10; vrijstellingen. |
Art. 4; tarieventabel voor parkeren en vergunningen. Art. 9; tarieven voor naheffingen, wielklem en wegslepen. Art. 11; geen mogelijkheid tot kwijtschelding. |
Art. 5; ontstaan van de belastingschuld |
6 |
Gemeentewet (art. 228) |
Verordening precariobelasting 2023(geldt voor terrassen en gebruik parkeerplaatsen) Ingangsdatum: -verordening: per 1-1-2023 |
Art. 1, 8, 12 en 13. |
Art. 10; betalingstermijnen. |
|
x |
Art. 2; belastbaar feit. Art. 3; belastingplicht. Art. 4; vrijstellingen. |
Art. 5; tarief. Art. 6; gedeelte eenheid is volle eenheid, belasting alleen voor oppervlakte gemeentegrond. Art. 11; geen mogelijkheid tot kwijtschelding. |
Art. 5; jaartarief, of per dag bij terrasuitbrei-ding. Art. 7; belastingtijdvak Art. 9; ontstaan belastingschuld |
7 |
Gemeentewet (art. 228a). Wet op de waterhuishouding. Waterleidingwet. |
Verordening riool- en waterzorgheffing 2023 Ingangsdatum: - verordening: per 1 jan. 2023 |
Art. 1, 8, 12, 13 en 14. |
Art.10; betalingstermijnen |
|
x |
Art. 2; belastbaar feit en belastingplicht. Art. 3; belastingobject. Art. 4; vrijstellingen. Art. 5; maatstaf van heffing is per eigendom. |
Art. 6; tarief. Art. 11; geen mogelijkheid tot kwijtschelding. |
Art. 7; belastingjaar is kalenderjaar. Art. 9; ontstaan bij aanvang belastingjaar. |
8 |
Gemeentewet (art. 224) |
Verordening toeristenbelasting 2010 Deze verordening is per 1 jan 2017 ingetrokken. Voor belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan blijft de verordening van kracht. |
Artikel 1, 7, 8,13 en 14. |
Artikel 10, betalingstermijnen |
Artikel 11, college kan nadere regels geven |
Artikel 15 , schriftelijke aanmeldingsplicht |
Artikel 1, belastbaar feit. Artikel 2, belastingplicht. Artikel 3, vrijstellingen. |
Artikel 5, forfaitaire wijze van berekening. Artikel 6, tarief. Artikel 9, > € 12,-- geen aanslag. Artikel 12, geen mogelijkheid tot kwijtschelding. |
Artikel 4, maatstaf is aantal overnachtingen |
9 |
Gemeentewet artikel 160COLLEGE ('NIET FINANCIEEL') |
Organisatieregeling |
De regeling bevat algemene bepalingen, geen financiële rechtmatigheidsaspecten |
x |
De regeling bevat wel algemene bevoegdheden voor de algemeen directeur, de concerncontroller, afdelingshoofden en teamleiders. |
x |
Regeling vloeit ook voort uit de Financiële verordening (art. 212) |
x |
Onbeperkt |
10 |
Gemeentewet. Algemene wet bestuursrecht. & Fin. Beheersveror-dening. Aanbestedingsbeleid. Mandaatregeling.COLLEGE |
Budgethoudersregeling Gemeente Valkenswaard 2015 Ingangsdatum: 1 oktober 2015). |
Art 1: begripsbepalingen Art 9: rapportage en verantwoording Art 10: Slotbepalingen |
x |
Art 4 t/m 7: verantwoordelijkheden en bevoegdheden Art 8: budgetverschuivingen |
x |
Art 2 en 3 aanwijzing budgethouders en -beheerders |
Art 6 en 7: drempelbedragen |
x |
11 |
Gemeentewet artikel 212 |
Financiële verordening gemeente Valkenswaard 2023 Ingangsdatum 1 januari 2023 |
Art. 1; begripsbepaling. Art. 2 t/m 7; begroting en verantwoording. Art. 10; reserves en voorzieningen. Art. 11; kostprijsberekening. Art. 12; prijzen economische activiteiten. Art. 14; financieringsfunctie. Art. 15; administratie. Art. 17; interne controle. Art. 18 en 19; slotbepalingen. |
Art. 4. Raad stelt nota kader vast vóór 15 juli. Art. 5, lid 3; overschrijding budget of krediet, college informeert raad. Art. 6 lid 4; tussentijdse rapportage vóór behandeling begroting volgende begrotingsjaar. Art. 8 lid 1; afschrijvingstermijnen volgens bijlage afschrijvingsbeleid bij verordening. |
Art. 16; financiële organisatie (zorgen en vastleggen door college). |
|
Art. 6, lid 1; college informeert raad via tussentijdse rapportages. Art. 7; EMU-saldo. Art. 12, lid 1, 2 en 3; publiek belang dan raadsbesluit. |
Art. 6, lid 3; toelichting afwijkingen groter dan € 50.000,--. Art. 8; waardering en afschrijving vaste activa. Art. 9; voorziening oninbare vorderingen. Art.13; vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen. |
Art. 12, lid 1, 2 en 3; ten minste integrale kostprijs in rekening brengen. |
12 |
Gemeentewet artikel 212. Wet Fido. Schatkistbankieren (regelgeving) |
Treasurystatuut (incl. schatkistbankieren) |
Art. 1; begrippenkader. Art. 4; rentevisie. Art. 5; financieringsmiddelen (uitgangspunten). Art. 6; kasbeheer. Art. 11; informatievoorziening. Art. 12; overgangs- en slotbepalingen. |
Art. 8; meerjarige investeringsplanning (jaarlijks bij begroting). |
Art. 3, lid 1, bevoegdheid uitzetten middelen.Art. 7; AO en IC t.a.v. treasury.Art. 9; verantwoorde-lijkheden treasuryfunctie. Artikel 10, bevoegdheden treasuryfunctie. |
|
Art. 3, lid 1; garanties uit hoofde van publieke taak. Art. 3, lid 2; tijdelijke uitzettingen. Art. 5, lid 1, item h; minimaal 2 offertes bij langlopende financiering. Art. 5, lid 1, item h; bij uitzetten letten op rating. |
Art. 2; richtlijnen Wet Fido (kasgeldlimiet 8,5%, lid 2, renterisiconorm van 20%) |
Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid |
13 |
Gemeentewet artikel 213 'NIET FINANCIEEL' |
Controleverordening 2023 Ingangsdatum: 1 januari 2023 |
Art. 1; definities. Art. 2, leden 2 t/m 5; opdrachtverlening accountant. Art. 3; informatieverstrekking (college). Art. 4 en 5; uitvoering accountantscontrole. Art. 6; overige controles en opdrachten. Art. 7; rapportages. Art. 8; slotbepalingen. |
Art. 2 lid 1; benoeming accountant. Art. 3, lid 4; overlegging gecontroleerde jaarrekening (eind april). |
x |
x |
x |
x |
x |
14 |
Gemeentewet artikel 213a 'NIET FINANCIEEL' |
Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid Valkenswaard 2023 Ingangsdatum: 31 januari 2020. |
Art. 1, Begripsbepaling. Art. 3, Onderzoeksplan Art. 6, Inwerkingtreding en citeertitel |
Art. 4, Voortgang onderzoeken opnemen in begroting en jaarstukken. |
x |
Artikel 5, rapportages van onderzoeken. |
Artikel 2, onderzoeksfrequentie. |
x |
x |
15 |
Interne regelgeving (raad). |
Nadere regels m.b.t. kredieten door de gemeenteraad |
Betreft een initiatiefvoorstel waartoe de raad op 31 oktober 2002 heeft besloten. |
Bij dreigende over-schrijding krediettermijn verzoekt college de raad om verlenging. |
x |
x |
Geldigheidsduur van beschikbaar gestelde kredieten, lopende en daaropvolgende jaar |
x |
x |
16 |
Archiefwet NIET FINANCIEEL |
Archiefverordening Valkenswaard 2012 Ingangsdatum: 1 november 2012 |
De verordening betreft algemene bepalingen. |
x |
Art. 3; college wijst beheerder(s) aan. Art. 8; college brengt rapportages van de streekarchivaris ter kennis van de raad. |
x |
x |
Art. 6; college brengt jaarlijks voldoende middelen voor archivering op de begroting. |
Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid |
17 |
Gemeentewet artikel 212 en Besluit begroting en verantwoording Provincies en Gemeenten COLLEGE |
Nota Investerings- en afschrijvingsbeleid 2016 ingangsdatum 1 januari 2016 |
Notitie met algemene bepalingen. Lineaire afschrijvingsmethode. Geen afschrijving voor kosten verbonden aan geldleningen. Wel afschrijving voor kosten van onderzoek en ontwikkeling onder bepaalde voorwaarden. Afschrijving van investeringen in de openbare ruimte met een meerjarig maatschappelijk nut. |
x |
x |
x |
Regeling vloeit voort uit de Financiële Beheersverordening (art. 7, lid 1) |
Uitgaven onder de € 50.000,-- worden niet als investering aangemerkt en worden direct ten laste van de exploitatie gebracht; |
Bijlage afschrijvings-tabel geeft de verschillende afschrijvings-termijnen aan. |
18 |
Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten |
Nota reserves en voorzieningen 2015-2019 |
Algemeen beleidskader. Over het algemeen geen rentebijschrijving op reserves. Bij de hoogte algemene reserve wordt rekening gehouden met het beleidskader financieel toezicht van de Provincie. |
x |
De raad stelt reserves in en besluit tot mutaties daarin. College mag over bestemmingsreserves beschikken mits doel in acht wordt genomen. College mag over voorzieningen beschikken, de raad bepaalt de hoogte van de storting. |
x |
x |
x |
x |
19 |
Gemeentewet Algemene wet bestuursrecht KAN GED. FINANCIEEL |
Bevoegdhedenverordening Valkenswaard (delegatie) Ingangsdatum 1 april 1997 |
Algemene bepalingen bevoegdheden college en overdracht bevoegdheden van raad aan college |
x |
x |
x |
Deze verordening valt volledig onder recht. |
x |
x |
20 |
Gemeentewet Algemene wet bestuursrecht Alle bestuursorganen GED. FINANCIEEL |
Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit gemeentelijke organisatie Ingangsdatum: 1 januari 2019 |
Algemeen besluit van welke bevoegdheden met inachtneming van de mandateringsvoorwaarden, van het college aan ambtenaren worden gedelegeerd. |
x |
x |
x |
- overzicht A: Algemene mandaten - overzicht B: specifieke mandaten per team - overzicht C: Externe mandaten |
Niet van toepassing |
Onbeperkt. |
21 |
Algemene wet bestuursrecht Alle bestuursorganen NIET FINANCIEEL |
Verordening gezamenlijke klachtenregeling gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten Ingangsdatum: 1 januari 2015 |
Betreft algemene bepalingen voor klachten tegen individuele personen werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan, waarbij het van belang is dat klachten op de juiste wijze worden behandeld. |
Art. 13, jaarlijks verslag aan gemeenteraad. |
Interne klacht: Art. 2, college wijst een klachtencoördinator een plaatsvervanger aan. Externe klacht: Art. 7, college stelt een ombudscommissie in. |
x |
x |
x |
Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid |
21 A |
ArbeidsomstandighedenwetNIET FINANCIEEL |
Klachtenregeling ongewenst gedrag |
Betreft algemene bepalingen inzake een adequaat beleid door het gemeentebestuur ter voorkoming en bestrijding van ongewenst gedrag in en rond de werksituatie |
x |
x |
x |
x |
x |
Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid |
22 |
Telecommunicatie- wet (art. 5.4) Gemeentewet (art. 149) NIET FINANCIEEL |
Verordening ondergrondse infrastructuur Valkenswaard 2015 (incl. 'nadere richtlijnen voor het leggen van kabels en leidingen') Ingangsdatum: 1 februari 2015 |
Art. 1; betreft algemene bepalingen voor meldingen van werkzaamheden aan telecommunicatie-kabels. Art. 3, lid 2; vooroverleg melding. Art. 6 t/m 12. |
Art. 2.2, lid 2 melding binnen acht weken voor de aanvang van de werkzaamheden. Art. 2.2, lid 4; melding binnen vier weken inzake resultaten overleg aanbieder en gedoogplichtige. Art. 2.2, lid 5; melding binnen vijf dagen voor aanvang van de werkzaamheden van niet ingrijpende aard. Art. 4.2 beslistermijn college (acht weken na de dag van ontvangst aanvraag). Art. 5.2; verandering eigendom (binnen één maand). |
Artikel 1.3 college kan nadere regels stellen. Artikel 6.2 stilleggen werkzaamheden. |
x |
Artikel 2.2 en 3.2 wijze van aanvraag vergunning (aanvraag) en instemmingsbesluit (melding). |
Tarieven staan in hoofdstuk 12 (12.5.5.) van de tarieventabel behorende bij de legesverordening |
Eenmalig bedrag voor dienstver-leningen |
23 |
Wet primair onderwijs |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Valkenswaard 2015 Ingangsdatum 1 januari 2015 |
Art. 1; begripsbepalingen Art. 2; omschrijving voorziening in de huisvesting. Art. 3; voorbereiding. Art. 8; college verstrekt bevoegde gezagsorganen overzicht aanvragen. Art. 9 en 10; overleg. Art. 12 t/m 14; bekostigingsplafond, programma, overzicht en bekendmaking. Art. 15 t/m 18; uitvoering programma. Art. 19 en 20, aanvraag (spoed karakter). Art. 22 t/m 24; beoordeling aanvraag (spoed karakter). Art. 25 t/m 28; bekostiging bouwvoorbereiding. Art. 29 t/m 37; medegebruik en verhuur. Art. 38; gebruik en bekostiging gymnastiekruimte voor basisonderwijs. Art. 41 en 42; inwerkingtreding. |
Art. 6, lid 1; indiening aanvraag vóór 1 februari aan voorafgaande jaar. Art. 11; tijdstip vaststelling bekostigingsplafond, programma en overzicht. Art. 21; tijdstip beslissing (spoed karakter), 4 weken |
Art. 6, lid 2; bevoegd- heden college bij overschrijding datum. Art. 34; overgaan tot vordering (college). Art. 39;in gevallen waarin de verordening niet voorziet beslist het college. |
Art. 5; informatie-verstrekking. Art. 7, lid 1; wat de aanvraag in ieder geval vermeldt. Art. 7, lid 2; geeft aan welke stukken de aanvraag moeten vergezellen. Art. 7, lid 3 en 4; bij ontbreken mededelen vóór 15 februari en verlenging termijn van 1 februari tot 15 maart |
Art. 6, lid 1; indienen aanvraag. Art. 15, lid 1, f; wijze van aanbesteding. |
Art. 4; bijlage IV financiële normering. Art. 33; vergoeding medegebruik en verhuur. Art. 40; indexering (jaarlijks). |
x |
24 |
Gemeentewet |
Verordening regelende de financiële verhoudingen tussen het Centrum voor Muziek en Dans en zijn leerlingen 2021-2022. Ingangsdatum: 1 augustus 2021. Einddatum: 31 juli 2022. Idem 2022-2023. Ingangsdatum: 1 augustus 2022. Einddatum: 31 juli 2023. (citeertitel: Algemene cususgeldverordening Centrum voor Muziek en Dans) |
Art. 1 en 2; algemeen. Art. 10. Art. 12. |
Art. 3, lid 1; inschrijving leerling vóór 1 juli. Art. 3, lid 2; inschrijving eindigt automatisch aan het eind van het schooljaar. Art. 8, lid 1; betalingstermijnen na 30 dagen en na 90 dagen. Art. 8, lid 2; korte cursussen betalen binnen 14 dagen. Art. 8, lid 3; bij niet-betaling invordering langs gerechtelijke weg. |
Art. 4; korte cursussen ter beoordeling directeur en opstarten activiteiten die niet in de verordening zijn voorzien. Art. 9, lid 7; beslissing directeur inzake restitutiemogelijkheden. Art. 11; de directeur is bevoegd om tegemoet te komen aan onbillijkheden van overwegende aard. |
x |
Art. 3, lid 3, plaatsing van leerlingen geschiedt door de directeur. Art. 8, lid 4; ontzegging bijwonen lessen door directeur bij niet-betaling. Art. 9, leden 2 t/m 4, restitutiemogelijkheden (o.a. bij overlijden en verhuizing). |
Art. 5 t/m 7; cursusgeld. Art. 6, lid 2, tarieventabel. Art. 10; jaarlijkse indexering (herziening ingaande 1 augustus) + tabel cursusgelden. |
Art. 2, e; schooljaar loopt van 1 augustus tot 31 juli. Art. 3, lid 1; inschrijving geschiedt vóór 1 juli. Art. 3, lid 2; inschrijving eindigt automatisch aan het eind van het schooljaar. |
25 |
Ambtenarenwet. Fiscale wet. Wetgeving sociale zekerheid. Arbeidsvoorwaar-denregeling Gemeente Valkenswaard. |
Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR/UWO) Verplichte uitvoeringsregelingen: - Bezoldigingsregeling - Regeling taakwaardering - Klokkenluidersregeling Niet verplicht: - Regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang Geheel vrij vastgestelde lokale regeling: - Overwerkvergoeding - Vergoedingsregeling gebruik eigen voertuig*: - Reis- en verblijfkostenbesluit - Autokostenvergoedingsregeling plaatselijk vervoer - Fietsengeldvergoeding - Ontslag en jubileum: - Berekeningsgrondslag jubileum- en afscheidsgratificatie na herplaatsing - Gratificatie bij ontslag i.v.m. bereiken pensioengerechtigde leeftijd en FPU - Gratificatie dienstjubileum tijdens FPU - Waarnemingsvergoedingen - Regeling flexibele werktijden - Suppletie-uitkering bij ontslag t.g.v. invaliditeit - Stage - vergoedingsregeling - Spaarverordening (overgangsbepaling) - Regeling cafetariamodel - Integriteit (arbeidsvoorwaardelijke aspecten) - Regeling teambuilding - Gedifferentieerd beloningsbeleid (incl. salarisuitloopregeling) - Kledingverstrekking/-vergoeding - Vergoedingsregeling BHV-ers - Fietsregeling (IKB) - Collectieve rechtsbijstandverzekering - Telefoonkostenvergoeding (protocol) - Sociaal statuut - Rechtspositieregeling babsen - Facilitering medewerkenden a.g.v. betaald parkeren: - Vergoeding parkeerkaarten - Regeling bedrijfsparkeervergunning - Regeling beoordelings-/functioneringsgesprekken en persoonlijke ontwikkelingsplannen - Regeling tegemoetkoming extra kosten en extra reistijd ihkv woon-/werkverkeer (wijziging werkplek) - Regeling ambtseed/ambtsbelofte - Garantie- en afvloeiingsregeling t.b.v. docenten CMD *: niet beschikbaar via intranet (oude bestanden) |
x |
x |
x |
x |
De gemeente Valkenswaard heeft zich verbonden aan de CAR-UWO. Alle rechten en verplichtingen in de CAR-UWO gelden ook voor Valkenswaard. |
De gemeente heeft diverse verordeningen en regelingen, waarin bedragen zijn genoemd. Een volledig overzicht van alle regelingen is te vinden op Knooppunt onder personeel en organisatie → arbeidsvoorwaarden. Een nog verdergaande splitsing is op de O-schijf terug te vinden. |
Divers. |
26 |
Gemeentewet |
Regeling outplacement gewezen wethouders |
Artikel 1 en 5 |
x |
Artikel 2, lid 1, college besluit op aanvraag. Artikel 4, in gevallen waarin de verordening niet voorziet, is het college bevoegd een voorziening te treffen. |
x |
Artikel 2, lid 2, overeenkomst met outplacementbureau. |
Artikel 2 lid 2, kosten voor outplacementfaciliteiten voor rekening gemeente. Artikel 2, lid 3, reiskosten e.d. voor rekening belanghebbende. |
Artikel 3, maximaal 1 jaar |
27 |
Wet Kinderopvang + uitvoeringsregelingen |
Verordening Wet Kinderopvang |
Artikel 1, 4, 12, 13, 16 t/m 18. |
Artikel 3 en 7, college besluit binnen 8 weken met mogelijkheid om 4 weken te verdagen. Artikel 14 en 15, definitieve vaststelling. Ouder verstrekt overzicht binnen 4 weken na afloop periode, college stelt binnen 8 weken vast |
x |
Artikel 2 en 6, te verstrekken gegevens |
Artikel 5 en 8, weigeringsgronden. Artikel 9, ingangsdatum |
Artikel 11, hoogte op basis aanvraag ouder(s). |
Artikel 10, één tegemoetkom-ingsjaar |
28 |
Paspoortwet (art. 40); Paspoortuit-voeringsregeling NL 1995 (art. 93); Wegenverkeerswet (art. 116); Reglement rijbewijzen (art. 128). NIET FINANCIEEL |
Deelplan reisdocumenten en rijbewijzen (2013) |
Het deelplan heeft niet te maken met financiële rechtmatigheids-handelingen. |
x |
Het deelplan is opgenomen, omdat: 1. toegang van personen, 2. beheer van docu-menten, 3. verantwoordelijkheden 4. functiescheiding, 5. beveiliging documenten, deel uitmaken van de accountantscontrole. |
x |
x |
x |
x |
29 |
Gemeentewet Wegenverkeerswet 1994, Besluit wegslepen van voertuigen en RVV 1990 |
Wegsleepverordening gemeente Valkenswaard 2016 |
Artikel 1, 3 (plaats van bewaring) en 7 |
x |
x |
x |
Artikel 2, aanwijzing wegen en weggedeelten. Artikel 5, overbrengen motorrijtuigen bij onvoldoende rijgeschiktheid of ontbreken kentekenplaat. |
Artikel 4, tarieven |
x |
30 |
Monumentenwet (art. 12, 14 en 15). Gemeentewet (art. 147 en 149) Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. GERING FINANCIEEL |
Subsidieverordening beschermde gemeentelijke monumenten Valkenswaard 2017 Ingang: per 10-03-2017. Per 30 november 2017 zijn artikelen 9 en 12 aangepast. |
Art. 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16 en 17. Art. 18 en 19, 20. |
Art. 10, lid 4. Artikel 13, lid 1 Art. 15 |
Artikel 3, Artikel 5. Artikel 6, lid 1, Artikel 7, lid 1, wijzigen van de aanwijzing door college. Artikel 16. |
Artikel 5, vergunning voor werkzaamheden monument.Artikel 10 |
Artikel 13, plichten. |
Artikel 9 |
Art. 10, lid 2. Art. 11, lid 2. Art. 12, lid 2. Artikel 13, lid 3 en 4. |
31 |
Wet primair onderwijs Wet op de expertisecentra Wet op het voortgezet onderwijs |
Verordening leerlingenvervoer 2022 Ingang: 1-1-2022 |
Artikel 1 , 2, 4 t/m 6. |
Art. 3, lid 3; besluit aanvraag binnen 8 weken (college). Art. 3, lid 4; college kan met ten hoogste 4 weken verdagen. Art. 11; peildatum leeftijd leerling. |
Art. 10; Aanwijzing opstapplaats. Art. 25; in gevallen waarin de verordening niet voorziet (beslissing college). Art. 26; college kan in bijzondere gevallen tgv ouders afwijken van bepalingen in verordening. |
Art. 3, lid 3; besluit aanvraag binnen 8 weken (college). |
Art. 3, aanvraag door indiening volledig ingevuld formulier. Art. 8; bekostiging naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school en aanspraak grotere afstand bij overwegende bezwaren. Art. 9; Afstandsgrens meer dan 6 km. Art. 11; peildatum leeftijd op 1 augustus. Art. 14; Tijdelijk verblijf buiten gemeente max 6 weken. Art. 15; Vervoersvoor-ziening naar ander adres dan hoofdverblijf of school. Art. 16; Vervoersvoor-ziening naar stageadres. |
Art. 3a, lid 1, bekostiging afstand woning en dichtst-bijzijnde school. Art. 3b, lid 2; goedkoopste adequate voorziening. Art. 12; andere vergoedingen. Art. 17 t/m 22; bekostiging vervoer leerlingen. Art. 23; bekostiging weekeinde en vakantievervoer. Art. 24; drempelbedrag voor toekenning eigen bijdrage en fin. draagkracht. |
Art. 7; Herziening, opschorting, intrekking of terugvordering. Art. 11; peildatum leeftijd op 1 augustus. |
32 |
Algemene wet bestuursrecht. Gemeentewet (art. 149). |
Algemene subsidieverordening gemeente Valkenswaard (2016) Beleidsregels: - subsidiering welzijn en jeugdsport (2001) - kadervorming en deskundigheidsbevordering vrijwilligers welzijn en sport (2001) - kosten afvoeren afval bij een activiteit (2001) - cultuurfonds gemeente Valkenswaard (2001) - cultureel gebruik sporthal de Belleman (2001) - subsidieregeling aankoop uniformen muziek en zangverenigingen (1990) - nadere regel ondersteuning activiteiten ondernemersklimaat door ondernemersverenigingen (2010) - nadere regel cultuurfonds Valkenswaard (2010) - nadere regel Sport & Cultuur gemeente Valkenswaard 2021 e.v. - nadere regel subsidie vangnet covid-19 (2022) - nadere regel subsidie stijging energielasten 2023 |
Art. 1; begripsomschrijvingen. Art. 4; uitvoering verordening. Art. 6, Europees steunkader Art. 13; besluitvorming subsidieverlening. Art. 18 - 23; verplichtingen subsidieontvanger. Art. 27 t/m 31; slotbepalingen. |
Art. 8, lid 1; eerste of gewijzigde aanvraag (vóór 1 maart). Art. 8, lid 2; vervolgaanvraag (vóór 1 mei). Art. 7, lid 4; vervolg-aanvraag jeugdsport-subsidie (vóór 30 sept.). Art. 8, lid 3; incidentele subsidie 8 weken vóór aanvang activiteit. Art. 9, lid 2; subsidieadvies commissie, maximaal 26 weken voor start van de activiteit. Art. 13; besluitvorming subsidieverlening (termijnen). Art. 14; indiening aanvraag tot vaststelling (termijnen). Art. 17, vaststelling subsidie (26 weken). |
Art. 2, lid 2; college kan nadere regels stellen (reikwijdte).. Art. 4; nadere regels (college). Art. 5, lid 3; nadere regels omtrent verdeling beschikbare bedrag (college). Art. 7, lid 6; college kan afwijken van gestelde termijnen. Art. 15; directe vaststelling (college). Art. 17; intrekken, verlagen, wijzigen van subsidie. Art. 27; hardheidsclausule. |
Art. 7; aanvraag van een subsidie. Art. 19, lid 1; verplichtingen subsidieontvanger (informeren college). Art. 14; indiening aanvraag tot vaststelling. |
Art. 2, lid 1; reikwijdte (gem. Valkenswaard). Art. 3, bevoegdheden subsidieverstrekking. Art. 10, weigeringsgrondenArt. 12 bestemmingsreserves Art. 17; betalingsverplichting binnen 6 weken na vaststelling. Art. 25, intrekken, verlagen, wijzigen van subsidie. |
Art. 5; fin. middelen begroting en subsidie-plafond.. Art. 11, egalisatiereserveArt. 20; vergoeding vermogenswaarden. Art. 16; voorschotten. Art. 26; indexering. |
Art. 5, lid 1; subsidieplafonds (jaarlijks). Art. 26; indexering (jaarlijks). |
33 |
Gemeentewet. Wet Maatschappelijke Ondersteuning. |
Verordening maatschappelijke ondersteuning Gemeente Valkenswaard 2018 Ingangsdatum: 26 nov 2018. Aangepast in raad van 5 maart 2020 met ingangsdatum 1 jan 2020. |
Art. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10 |
x |
Art. 3 Art. 4.1 Art. 7. Art. 9. Art. 11.1; hardheids-clausule (college). |
Art. 7: de aanvraag Art. 8; |
Art. 3. Art. 5. |
Art. 4.2. art. 6. |
|
34 |
Gemeentewet. Artikel 2.9 Jeugdwet |
Verordening jeugdhulp gemeente Valkenswaard 2022 Ingangsdatum 12 jan 2022 |
Art 1; begripsbepalingen art. 2; Vormen van jeugdhulp Art 3 t/m 6; procedure Art 7 t/m 10; afweging en voorwaarden Art 20; Inwerkingtreding en citeertitel. |
x |
Art 11; herziening/intrekking/terugvordering Art 18; hardheidsclausule (college) |
Art 9; toekenning Art 10; inhoud beschikking |
Art 9; toekenning Art 11; herziening, intrekking of terugvordering |
Art 12; verhouding prijs en kwaliteit |
Art 11; nieuwe feiten en omstandigheden |
35 |
Gemeentewet Wet Jeugdhulp |
Nadere regels jeugdhulp Valkenswaard 2022 Ingangsdatum 12 jan 2022 |
Art 1.1 Begripsbepalingen Art 2 Vormen van individuele voorzieningen Art 6 Evaluatie Art 7 slotbepaling |
x |
Art 7.1: hardheidslausule |
Art 3: verstrekking pgb |
Art 4; eigen mogelijkheden en oplossend vermogen Art 5: het pgb |
Art 3.2 en bijlagen. |
Art 3.2 Hoogte en duur ouderbijdrage |
36 |
Gemeentewet. |
Verordening financiële tegemoetkoming hulp bij het huishouden 2015 Ingangsdatum: 1 jan 2015 |
Art 1, 2; begripsbepalingen Art 3 : voorwaarden Art 4: Uitsluitinggronden Art 5: Omvang van de hulp bij het huishouden Art 14: Citeertitel Art 15: Inwerktreding |
Art 6: Financiele tegemoetkoming |
Art 7: Inlichtingenplicht Art 8: Wijzigingen situatie Art 9: Controle Art 10: intrekking van de financiële tegemoetkoming Art 12: Uitvoering Art 13: Bijzondere gevallen |
Art 9: Controle |
Art 11: Terugvordering |
Art 6: Financiele tegemoetkoming |
x |
37 |
Gemeentewet. Wet Maatschappelijke Ondersteuning. |
Verordening participatiewet Ingangsdatum 1 december 2017 |
Art 1 en 2 begripsbepalingen Art 3 t/m 5; participatiebudget Art 6 t/m 45: participatie en voorzieningen Art 46 t/m 50; slotbepalingen |
Art 25; ingangsdatum en tijdvak |
Art3; opdracht college Art 6 lid 2; beëindigen voorziening (college) Art 38 t/m 45; cliëntraad Art 47; hardheidsclausule |
Art 3; opdracht college Art 5; onderzoek naar mogelijkheden Art 17; tegenprestatie |
Art 22; afzien van het opleggen Art 39 t/m 46; cliëntraad |
Art 13; loonkostensubsidie Art 15; studietoeslag Art 20; hoogte inkomenstoeslag Art 23; hoogte maatregel Art 24; berekeningsgrondslag |
Art 25; ingangsdatum en tijdvak Art 34; tekortschietend besef van verantwoorde-lijkheid |
38 |
Wet Ruimtelijke Ordening (art. 6.7) Besluit ruimtelijke ordening. NIET FINANCIEEL |
Procedureverordening voor tegemoetkoming in planschade Ingangsdatum: 13 november 2008, |
Artikel 1, begripsbepalingen. Artikel 3 t/m 5, inwinnen advies. Artikel 6, werkwijze. |
Artikel 2, opdrachtverstrekking binnen 12 weken na verstrijken van de termijnen. Artikel 6, lid 7, aanleveren concept advies binnen 16 weken na opdracht- verstrekking. Artikel 6, lid 8 t/m 10, vervolgtermijnen. |
x |
x |
x |
x |
x |
39 |
Wet Ruimtelijke Ordening (art. 42) NIET FINANCIEEL |
Exploitatieverordening gemeente Valkenswaard 2005 Ingangsdatum: 2 juni 2005 |
Afdeling I Algemene bepalingen |
x |
Afdeling II Exploitatie op initiatief van de gemeente Afdeling II Exploitatie op verzoek van exploitant |
x |
x |
x |
x |
40 |
Wet werk en bijstand |
Beleidregels krediethypotheek en pandrecht bijstand WWB 2008 |
x |
x |
x |
x |
Artikel 1, als bijstand op grond van artikel 50, 2e lid van de Wwb de vorm heeft van een geldlening, wordt die verstrekt onder verband van hypotheek. Artikel 2, als bijstand op grond van artikel 50, 2e lid van de Wwb de vorm heeft van een geldlening, wordt die verleend onder vestiging van pandrecht als de belanghebbende eigenaar is van een woonwagen of woonschip. Artikel 3, belanghebbende moet meewerken anders wordt de bijstand geweigerd. |
x |
x |
41 |
Gemeentewet GED. FINANCIEEL |
Convenant Dorpsraad Borkel en Schaft (incl. reglement) |
|
Artikel 28, lid 1, college vergoed 80% van de voorlopig goedgekeurde begroting beschikbaar (vóór 1 febr.). Artikel 28, lid 2, dorpsraad verstrekt financieel jaarverslag vóór 1 mei. Artikel 28, lid 3, college beoordeelt financieel jaarverslag binnen 12 weken. Artikel 28, lid 4, college stelt budget definitief vast. Artikel 28, lid 5, de dorpsraad zendt vóór 1 nov. een onderbouwde begroting voor het volgende jaar. Artikel 28, lid 6, college beoordeelt begroting binnen 12 weken. |
Artikel 1, college stelt dorpsraad in. |
x |
Artikel 27, lid 1, de leden ontvangen een bedrag voor maximaal 6 vergaderingen per jaar. Artikel 27, lid 2, leden ondertekenen de presentielijst. |
Artikel 27, lid 1, het bedrag wordt bepaald door de Minister BZK. |
Tot de opheffing van de dorpsraad. |
42 |
Wet Inburgering |
Verordening Wet Inburgering Ingaande 1 april 2007. (samenwerkingsverband Heeze-Leende / Waalre / Valkenswaard) |
Artikel 2, informatie-verstrekking. Artikelen 3, 4, 7 en 8. |
Artikel 2, lid 3, beoordeling doel-treffendheid en doelmatigheid informatieverstrekking (om drie jaar). Artikel 7, lid 3, aanvaar-diging aanbod inburge-ringsplichtige (2 weken). Artikel 7, lid 4, college besluit binnen 6 weken. |
x |
x |
Artikel 6, opleggen verplichtingen |
Artikel 5, eigen bijdrage. Artikel 9, bestuurlijke boete. Artikel 10, verhoging bestuurlijke boete. |
Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid. |
43 |
Gemeentewet (art. 149). Wet kinderopvang. NIET FINANCIEEL |
Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen 2011 Ingangsdatum 2 februari 2012 |
Art. 1; begripsbepaling. Art. 2 en 3; speelruimte. Art. 8 t/m 10. |
Art. 5, lid 2; jaarlijks onderzoek van de exploitatie. Art. 6, lid 5; openbaarmaking inspectierapport (uiterlijk drie weken na vaststelling). |
Art. 4; naleving regels en aanwijzen toezichthouders (college). Art. 5, lid 3; incidenteel onderzoek. Art. 7; hardheidsclausule. |
Art. 6; vastleggen onderzoeksresultaten (inspectierapport). |
x |
x |
x |
44 |
Gemeentewet. Rechtspositiebesluit wethouders. Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. |
Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Valkenswaard 2019 Ingangsdatum 18 december 2019 en werkt terug tot en met 1 januari 2019 |
Artikel 1, begripsom- schrijvingen Artikelen 2 t/m 8 (voorzieningen voor raads- en commissieleden. Artikelen 9t/m15 Voorzieningen voor wethouders Artikelen 16 t/m 18 de procedure van declaratie |
Artikel 4, lid 1, betaling vergoeding in maandelijkse termijnen |
|
x |
|
|
|
45 |
Gemeentewet. NIET FINANCIEEL |
Algemene Plaatselijke Verordening (APV 2022) Ingangsdatum: 18 mrt 2022 |
De verordening bevat bepalingen omtrent de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en de bescherming van het milieu. |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
46 |
Wet Milieubeheer NIET FINANCIEEL |
Afvalstoffenverordening (2022) |
Art. 1; begrips-omschrijvingen. Art. 3, lid 1; inzamelen categorieën afvalstoffen. Art. 4, lid 1; inzamel-middelen en -voorzieningen. Art. 6 t/m 10 en art. 11, lid 2, art. 14, leden 1, 2 en 4, art. 15, lid 2, art. 16, leden 1, 3 en 4, art. 22, lid 1 en 3, art. 23; inzamelverbod en/of opslag. Art. 17 t/m 21; zwerfafval. Art. 24; strafbepaling. Art. 26; inwerkingtreding Art. 27; overgangsbepaling. Art. 28; citeerbepaling. |
Art. 5, leden 1 t/m 3; inzamelfrequentie tenminste eenmaal per 2 weken. |
Art. 2; aanwijzen inzameldienst (college). Art. 3, lid 2; vaststellen categorieën afvalstoffen. Art. 4, lid 2, art. 5, lid 2, art. 12, art. 13, art. 14, lid 3, art. 15, lid 1; nadere regels college (inzamelmiddelen, -voorzieningen, frequentie, bijzondere gevallen, bedrijfsafvalstoffen Art. 11, lid 1, dagen en tijden (college). Art. 16, lid 2 en art. 22, lid 2; ontheffing. Art. 25; toezichthouders (college). |
x |
x |
x |
x |
47 |
Gemeentewet (art. 150) NIET FINANCIEEL |
Inspraakverordening Ingangsdatum 7 december 2006 |
Artikel 1 t/m 4 (algemene bepalingen). Artikel 5, eindverslag. Artikel 6 , inwerkingtreding. |
Artikel 4, lid 2, zienswijzen (4 weken) |
x |
x |
Artikel 3, inspraakgerechtigden |
x |
x |
48 |
Gemeentewet (art. 149) en Wegenverkeerswet (art. 2) NIET FINANCIEEL |
Parkeerverordening Valkenswaard 2016 Ingangsdatum 13 april 2016 Relatie met de verordening parkeerbelastingen (financiële rechtmatigheid). |
Artikel 1, begrips- omschrijvingen. Artikel 2 t/m 6, plaatsen voor vergunninghouders en vergunningen. Artikel 7 t/m 9, verbodsbepalingen. Artikel 10 t/m 13, straf-, overgangs- en slotbepalingen. |
Artikel 4, lid 1, beslissing binnen 4 weken na ontvangst. Artikel 4, lid 2, verlenging beslissing met 4 weken. |
Artikel 6, intrekking en wijziging vergunning (college). |
Artikel 3, lid 2, GBA, uittreksel KvK of indicatie hulpbehoevendheid |
Artikel 3, vergunningverleners. |
x |
Artikel 6. |
49 |
Woningwet. NIET FINANCIEEL |
Bouwverordening gemeente Valkenswaard 2012 Ingangsdatum 21 juni 2012 |
De verordening bevat bepalingen omtrent het bouwen binnen de gemeente (o.a. aanvraag vergunning, melden, voltooiing bouw, brandveiligheid, slopen). |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
50 |
Wet geurhinder en veehouderij. NIET FINANCIEEL |
Geurverordening Valkenswaard-Zuid en omgeving I ngangsdatum 19 december 2007 |
De verordening heeft betrekking op geurgevoelige objecten gelegen binnen de bebouwde kom van Dommelen en Valkenswaard-Zuid. De verordening is gebaseerd op de gebiedsvisie Valkenswaard-Zuid. |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
51 |
Wet dualisering gemeentebestuur. Gemeentewet (art. 33, lid 3). |
Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Ingangsdatum: 1 maart 2003 |
Artikel 1 t/m 6, ambtelijke bijstand. Artikel 8, besteding fractiebijdrage. Artikel 11, reserveren fin. bijdrage. |
Artikel 9, lid 1, fin. bijdrage vóór 31 januari als voorschot verstrekt. Artikel 12, verantwoording fractie aan raad (fractieondersteuning). |
x |
Artikel 5, bijhouden register ambtelijke bijstand (secretaris). Artikel 10, opmaken verslag fractie. |
Artikel 7, lid 1, fracties zoals bedoeld in het Reglement van Orde. |
Artikel 7, financiële bijdrage fracties (jaarlijkse vaststelling). Artikel 10, wijziging zeteltal. |
Artikel 9, lid 2, raadsperiode. |
52 |
Gemeentewet. NIET FINANCIEEL |
Verordening op het burgerinitiatief gemeente Valkenswaard 2020 Ingangsdatum 1 mei 2020 |
De verordening legt het recht op burgerinitiatief vast en bevat bepalingen inzake de handelwijze. |
Artikel 6, behandeling verzoek uiterlijk tweede raadsvergadering na indiening. |
Artikel 2, lid 1, beoordeling verzoek (agendacommissie) |
x |
Artikel 2, lid 2a, minimaal 30, lid 2b, minimaal 75 en lid 2c, minimaal 180 initiatiefgerechtigden. Artikel 3, ingezetenen gem. Valkenswaard en > 16 jaar. |
x |
x |
53 |
Tijdelijk referendum INTREKKEN NIET FINANCIEEL |
Verordening op het correctief raadgevend referendum Tijdelijk verordening, vervallen na bekrachtiging referendumverordening (2008). Nog formeel intrekken. |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
54 |
Gemeentewet. NIET FINANCIEEL |
Referendumverordening gemeente Valkenswaard 2008 Ingangsdatum 2 juni 2010 |
Artikel 1, begripsbepalingen. Artikel 2, onderwerp. Artikel 3, commissie. Artikel 4 t/m 7 inleidend / def. verzoek. Artikel 8 t/m 17, alg. bepalingen inzake referendum. |
Artikel 4, lid 2, inleidend verzoek 5 dagen voor de raadsvergadering indienen. Artikel 5, lid 6, beslissing binnen een week kenbaar maken. Artikel 7, beslissing def. verzoek. |
x |
x |
Artikel 2, lid 1, initiatief bevolking ogv raads- besluit/beleidskwestie. Artikel 4, lid 3, inleidend verzoek ondersteund door 0,7 % van het totaal aantal kiesgerechtigden. Artikel 6, lid 3, def. verzoek ondersteund door 3,5% van het totaal aantal kiesgerechtigden. |
Artikel 18, beschikbaar stellen budget voor organisatie en voorlichting. |
Artikel 3, lid 2, periode van vier jaar (referendumcommissie). |
55 |
Wet sociale werkvoorziening (art. 7, lid 10). Gemeenschappelijke Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven |
Verordening Persoonsgebonden budget begeleid werken sociale werkvoorziening De verordening treedt - met terugwerkende kracht - in werking op 1 januari 2008. (samenwerkingsverband Heeze-Leende / Waalre / Valkenswaard) |
Artikel 1, begrips- omschrijvingen. Artikel 3, voorwaarden werkplek. Artikel 4 t/m 7, vaststelling subsidie/vergoeding. Artikel 10, componenten besluit. Artikel 13, verplichtingen werkgever. Artikel 15, inwerkingtreding. |
Artikel 2, vóór 31 dec. voor het volgende kalenderjaar hoogte subs.verlening vaststellen. Artikel 9, beslissing aanvraag binnen 4 weken. Artikel 11, tussentijdse verantwoording. Binnen 10 dagen na afloop kwartaal. Artikel 12, vaststellen periodieke subsidie (binnen 4 weken). |
Artikel 2, vaststellen hoogte subsidieverlening (bestuur gem.reg. WRE). Artikel 14, hardheidsclausule (bestuur gem.reg. WRE). |
x |
Artikel 8, volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (wsw-geindiceerden). |
Artikel 2, hoogte subsidieverlening (persoonsgebonden budget). |
x |
56 |
Wet sociale werkvoorziening (art. 12, lid 2). Gemeenschappelijke Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven |
Verordening wachtlijstbeheer sociale werkvoorziening De verordening treedt - met terugwerkende kracht - in werking op 1 januari 2008. (samenwerkingsverband Heeze-Leende / Waalre / Valkenswaard) |
Artikel 1, begrips- omschrijvingen. Artikel 2 en 3, plaatsingsruimte. Artikel 4, uitvoering. Artikel 6, inwerkingtreding. |
Artikel 4. lid 2, periodiek verantwoording.Geen concreet tijdstip. |
Artikel 5, hardheidsclausule (bestuur gem.reg. WRE). |
x |
Artikel 2, Wsw-geindiceerden. |
Artikel 2, rijksbijdrage. Artikel 3, extra fin. middelen. |
x |
57 |
Wet sociale werkvoorziening (art. 2, lid 3). Gemeenschappelijke Werkvoorziening-schap Regio Eindhoven NIET FINANCIEEL |
Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening De verordening is in werking getreden op 1 juli 2008. (samenwerkingsverband Heeze-Leende / Cranendonck / Valkenswaard) |
Artikel 1, begrips- omschrijvingen. Artikel 2 t/m 5, cliëntenraad. Artikel 6 en 7, gemeentelijke vertegenwoordiging en overleg. Artikel 8 t/m 11, taken/werkwijze. |
Artikel 7, lid 1, twee keer per jaar overleg. |
Artikel 13, onvoorziene situaties (bestuur gem.reg. WRE) |
x |
x |
Artikel 11, budget ambtelijke ondersteuning (begroting) en vergoeding cliëntenraad. |
Artikel 4 en 5, benoeming leden en voorzitter (4 jaar). |
58 |
Gemeentewet artikel 149 en wet werk en bijstand artikel 47 |
Verordening cliëntparticipatie Samenwerkingsverband werk en inkomen Ingangsdatum 2 juli 2012 (samenwerkingsverband Heeze-Leende / Cranendonck / Valkenswaard) |
Art 1: begripsbepaling Art 3: samenstelling Art 9: slotbepaling Art 10: inwerktreding Art 11: citeertitel |
x |
Art 2: instellen en in stand houden cliëntraad, taak en doelstelling Art 4: benoeming |
x |
Art 8: adviezen cliëntenraad |
Art 7: faciliteiten |
x |
59 |
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. NIET FINANCIEEL |
Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Ingangsdatum 19 juni 2014 |
Artikelen 1 tot en met 6 |
x |
Art. 2 college stelt reglement vast Art. 4, lid 3 aanwijzingsbesluit college |
x |
x |
x |
x |
59a |
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. NIET FINANCIEEL |
Reglement Wet basisregistratie personen Ingangsdatum 19 juni 2014 |
Artikelen 1 tot en met 8 |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
60 |
Wet dualisering gemeentebestuur. Gemeentewet (art. 15, lid 3).NIET FINANCIEEL |
Gedragscodes bestuurders - gedragscodes voor de leden van de raad Ingangsdatum: 1 maart 2008 |
raad: Artikel 1, algemene bepalingen. Artikel 2 en 3, belangenverstrengeling en nevenfuncties. Artikel 4, informatie. Artikel 5, aannemen geschenken. Artikel 6 en 7, declaraties en gebruik gem. voorzieningen. |
x |
x |
x |
x |
Artikel 6, declaraties. |
x |
61 |
Wet dualisering gemeentebestuur. Gemeentewet (art. 15, lid 3). NIET FINANCIEEL |
Gedragscodes bestuurders - gedragscodes voor de burgemeester en de wethouders Ingangsdatum: 1 maart 2008 |
B&W: Artikel 1, algemene bepalingen. Artikel 2 en 3, belangenverstrengeling en nevenfuncties. Artikel 4, informatie. Artikel 5, aannemen geschenken. Artikel 6 t/m 8, bestuurlijke uitgaven, declaraties en gebruik gem. voorzieningen. Artikel 9, dienstreizen buitenland. |
x |
x |
x |
x |
Artikel 6, bestuurlijke uitgaven. Artikel 7, declaraties. Artikel 9, lid 8, functionele uitgaven dienstreizen buitenland. |
x |
62 |
Wet veiligheidsregio's (art.3) NIET FINANCIEEL |
Brandbeveiligingsverordening Ingangsdatum: 1 juni 2009 Getekende bescheiden nog niet ontvangen. |
Artikel 1 t/m 10. |
x |
Artikel 2, leden 2 en 3, verbodsbepalingen (college kan aan vergunning voorschriften verbinden). Art. 8; opleggen bestuurlijke boete. |
x |
x |
Art. 8; bestuurlijke boete |
x |
63 |
Winkeltijdenwet (art. 3). NIET FINANCIEEL |
Winkeltijdenverordening Valkenswaard 2017 Ingangsdatum: 10 december 2017 |
Art. 1; begripsbepalingen. Art. 7; intrekking oude verordening en overgangsrecht. Art. 8; inwerkingtreding en citeertitel. |
Art. 4; beslissen op aanvraag (binnen 8 weken) |
Art. 2; vrijstelling zondag branches Art. 3; indiv. ontheffingen (college) Art. 5; intrekken of wijzigen ontheffing (college) Art. 6; aanwijzen toezichthouders (college) |
x |
x |
x |
x |
64 |
Gemeentewet NIET FINANCIEEL |
Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorziening 2010 |
Art. 1 t/m 6. |
x |
x |
x |
Art. 2; ingezetene |
x |
x |
65 |
Gemeentewet (art. 149) Wet op de lijkbezorging. NIET FINANCIEEL |
Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Valkenswaard 2016 Ingangsdatum:1 juni 2016. |
Art. 1 t/m 31. |
Art. 5, lid 1 en art. 7, 8 en 10; tijdstippen inzake begraven. |
Art. 3, lid 1; openingstijden (nadere regels college). Art. 10, lid 2, tijden begraven (afwijkings-besluit college). Art. 11, lid 2, indeling graven (nadere regels college). Art. 20, lid 3; grafbedekking (nadere regels college). |
x |
x |
x |
Art. 15, lid 1; termijn recht op graf. |
65a |
Beheersveror-dening gem. begr.plaatsen (art. 20, lid 3) NIET FINANCIEEL |
Regels voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaatsen 2012 Ingangsdatum:1 januari 2012. |
Art. 1 t/m 7. |
x |
Art. 3; beslissing college (schriftelijk) |
Art. 2, lid 1; aanvraag (incl. werktekening) |
x |
x |
x |
65b |
Beheersveror-dening gem. begr.plaatsen (art. 11, lid 2) NIET FINANCIEEL |
Regels voor graven, asbezorging en gedenkplaatsen . |
Art. 1 t/m 4. |
Art. 2 t/m 4; tijdsduur graven, urnengraven of gedenkplaatsen. |
x |
x |
x |
x |
Art. 2 t/m 4; tijdsduur graven, urnengraven of gedenkplaatsen |
66 |
Alg. wet bestuursrecht (art. 7:13) NIET FINANCIEEL |
Verordening commissie bezwaarschriften (A2-verband) Ingangsdatum: 4 oktober 2012 |
Art. 1 t/m 22. |
Art. 7, lid 1; zittingsduur (4 jaar), eenmalige herbenoeming. Art. 13; termijnen inzake uitnodiging hoorzitting. Art. 20; jaarverslag (binnen drie maanden na afloop kalenderjaar). |
Art. 2; commissie niet bevoegd inzake belastingen en WOZ-zaken. Art. 4a, lid 2 en 3; college regelt taakafbakening kamers + aantal kamers. Art. 10; bevoegdheden voorzitter commissie. |
x |
Art. 11; vooronderzoek (inwinnen informatie) |
Art. 5; vergoeding bijwonen vergadering + overige vergoedingen. |
x |
67 |
Gemeentewet (art. 149) Monumentenwet (art. 12, 15 en 38) Erfgoedrecht (art. 3.16 en 9.1) NIET FINANCIEEL |
Erfgoedverordening Gemeente Valkenswaard 2017 Ingangsdatum: 21 september 2017 |
Art. 1, 2, 6, 7, 10, 13, 14, 16, 20 t/m 30 |
Art. 8; termijn van advies gemeentelijk monument. Art. 9; termijn van beslissing (gem.monumenten). Art. 15; termijn vergunningverlening (rijksmonumenten). Art. 17; termijn advies rijksmonument (monumentencomm.) Art. 18 lid 3; termijn advies beschermd gemeentelijk stads- en dorpsgezicht (monumentencomm.) Art 18 lid 4; termijn besluit beschermd gemeentelijk stads- en dorpsgezicht (raad) |
Art. 3; aanwijzen gemeentelijk cultuurgoeder of verzameling (college). Art. 4; Wijzigen, intrekken, vervallen aanwijzing (college) Art. 5; aanwijzen gemeentelijke monument (college) Art. 11; aanwijzen voorlopig gemeentelijk monument (college) Art. 12; wijzigen gemeentelijk erfgoedregister (college) Art. 15; intrekken vergunning (college) Art. 18 lid 1; aanwijzen bescherm gemeentelijk stads- en dorpsgezicht (raad) Art. 19; Wijzigen, intrekken beschermd gemeentelijk stads- en dorpsgezicht (raad) |
x |
x |
x |
x |
68 |
Gemeentewet artikel 149 |
Verordening op de A2-Erfgoedcommissie Ingangsdatum: 24 april 2015 |
Art 1: begripsbepalingen Art 2: Taak A2-erfgoedcommissie Art 3: reikwijdte advies Art 4: samenstelling Art 14: horen commissie Art 15: inwerktreding |
x |
Art 5: taken en bevoegdheden Art 6: werkwijze Art 7: voorzitter Art 9 en 10: aanvragen Art 12: delegeren bevoegdheden |
Art 13: verslaglegging |
Art 8: stemrecht Art 11: advisering |
x |
x |
69 |
Wet basisregistraties adressen en gebouwen (art. 6). Gemeentewet (art. 108, lid 1 en 2, art, 147, 149 en 156, lid 1) NIET FINANCIEEL |
Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Valkenswaard Ingangsdatum 1 februari 2012 |
Art. 1; begripsbepalingen. Art. 4; wijze van aanbrengen. Art. 5 en 6; plaatsen naam- en nummerborden. Art. 8 t/m 12; straf-, overgangs- en slotbepalingen. |
Art. 6, lid 2; aanbrengen nummers binnen 4 weken na kennisgeving van het besluit. |
Art. 2; begrenzing en naamgeving (college). Art. 3; afbakening en nummering (college). Art. 7; kan uitvoeringsvoorschriften vaststellen (college). |
x |
x |
x |
x |
70 |
Wet Milieubeheer (art. 10.32a) NIET FINANCIEEL |
Verordening op de heffing en de invordering van Riool- en Waterzorgheffing 2023 Ingangsdatum: 1 januari 2023 |
Art. 1; begrips-omschrijvingen. Art. 2, leden 2 t/m 4; plicht van afkoppelen. Art. 4; toezichthouders. Art. 6; citeertitel. |
Art. 2, lid 5; inwerkingtreding gebiedsaanwijzing. Art. 5; inwerkingtreding verordening. |
Art. 2, lid 1; aanwijzen gebied, plicht afkoppelen (college). Art. 2, lid 6; verlenen ontheffing (college). |
x |
x |
Art. 3; strafbepaling (hechtenis of geldboete). |
x |
71 |
Gemeentewet (art. 147 en 149) |
Verordening starterslening |
Art. 1; begrippen. Art. 6; procedure aanvraag en toekenning. Art. 8; voorwaarden SVn. Art. 11; inwerkingtreding. Art. 12; citeertitel. |
x |
Art. 3, lid 3; afwijzen aanvraag (college). Art. 5; toekenning, niet toekenning en nadere voorschriften (college). Art. 7; afwijzen aanvraag en intrekken toewijzing (college). Art. 9; nadere regels. Art. 10; hardheidsclausule. |
|
Art. 2, lid 1 en 2; starter. |
Art. 2, lid 3; hoogte verwervingskosten maximaal € 225.000,--, excl. opslagkosten. Art. 3; eenmalig budget van € 500.000,-- (starters-leningen). |
Art. 4; deelnemings-overeenkomst. |
72 |
Wro (art. 3.30 lid 1) NIET FINANCIEEL |
Coördinatieregeling gemeente Valkenswaard Ingangsdatum 5 december 2013 |
Art. 1; begripsomschrijving. Art. 2; reikwijdte verordening. Art. 3; vergunningen en ontheffingen. Art. 5; gecoördineerde voorbereiding niet mogelijk. Art. 6, leden 2 t/m 6; procedureregeling. Art. 7 en 8; inwerkingtreding en citeertitel. |
x |
Art. 4; gecoördineerde voorbereiding van besluiten (college). Art. 6, lid 1; vaststellen procedureregeling (college). |
x |
x |
x |
x |
73 |
Gemeentewet (art. 83 lid 1 , 107 t/m 107e , 156) NIET FINANCIEEL |
Verordening Werkgeverscommissie Ingangsdatum 1 november 2010 |
artikel 1 tot en met 4 (Instellen van een werkgeverscommissie) |
Fractievoorzitters van de raad zijn voor de zittingsduur van de raad benoemd |
|
x |
|
x |
x |
74 |
Algemene wet bestuursrecht (art. 2.:14 ) NIET FINANCIEEL |
Verordening elektronische kennisgeving Valkenswaard Ingangsdatum 1 september 2015 |
Artikelen 1 tot en met 2 |
x |
Wijze van bekendmaken van besluiten van het gemeentebestuur die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht. |
x |
x |
x |
x |
75 |
Gemeentewet, Art. 61, 61a, 61c, 84, 147 en 149 Archiefwet 1995 (art. 15 en 31 ) Archiefbesluit 1995 (art.9) |
Verordening vertrouwenscommissie 2012 Ingangsdatum: 4 oktober 2012 |
Arikelen 1 tot en met 11 |
x |
Verordening betreffende benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester |
x |
x |
x |
x |
76 |
Artikel 149 Gemeentewet |
Verordening op auditcommissie gemeente Valkenswaard Ingangsdatum 26 oktober 2012 |
Arikelen 1 tot en met 11 |
x |
Betreft een commissie t.b.v . de raad |
x |
x |
x |
x |
77 |
gelet op de artikelen 5.4, eerste lid, 5.5van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 149 van de Gemeentewet |
Verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht Datum inwerktreding: 27-07-2016 |
Art. 1 tot en met 5 Artikel 6: Inwerkingtreding en citeertitel |
Artikel 5: Kwaliteitsborging |
Artikel 2: Reikwijdte Artikel 4: Kwaliteitsdoelen |
x |
x |
x |
x |
78 |
gelet op artikel 11, 2e lid van de Beheerverordening begraafplaatsen Valkenswaard 2016 |
Regels voor herinneringsbomen op de gemeentelijke begraafplaatsen 2016 Datum inwerktreding: 01-07-2016 |
Artikel 1: Begripsbepalingen Artikel 3: Herinneringsboom Artikel 4: Asverspreiding Artikel 6: Slotbepalingen |
Artikel 2 en 3 en 5 |
Artikel 2: Uitgifte boomakte Artikel 3: Herinneringsboom Artikel 5: Gedenkplaatje en uitingen |
x |
Artikel 2: Uitgifte boomakte |
x |
Artikel 2: Uitgifte boomakte Artikel 5: Gedenkplaatje en uitingen |
79 |
gelet op artikel 12, artikel 15, lid 4 en artikel 16, lid 3 van de gemeenschappelijke regeling “samenwerking A2-gemeenten |
Organisatieverordening GR Samenwerking A2-Gemeenten Datum inwerktreding: 01-05-2016 |
Artikel 1: Begripsomschrijvingen Artikel 12: Citeertitel Artikel 13: Inwerkingtreding |
x |
Artikel 2 tot en met 11 |
x |
x |
x |
x |
80 |
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 2:14 van de Algemene wet bestuursrecht |
Verordening elektronische kennisgeving Datum inwerktreding: 01-09-2015 |
Artikel 1: Elektronische kennisgeving Artikel 2: Inwerkingtreding en citeertitel |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
81 |
Hoofdstuk gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet |
Verordening op de heffing en invordering van leges 2023 (citeertitel Legesverordening 2023) Datum inwerktreding: 01-01-2023 |
Artikel 1 tot en met 3 Artikel 6: Wijze van heffing Artikel 12: Inwerkingtreding Artikel 13: Citeertitel |
Artikel 7: Termijnen van betaling |
Artikel 10: Overdracht van bevoegdheden |
x |
Artikel 3. Plicht. Artikel 4: Vrijstellingen Artikel 8: Geen kwijtschelding Artikel 9: Teruggaaf Artikel 11: Overgangsrecht |
Artikel 5: Maatstaven van heffing en tarieven |
x |
82 |
gelet op artikel 219 en 227 van de gemeentewet |
Verordening reclamebelasting Valkenswaard Centrum 2023 Datum inwerktreding: 01-01-2023 |
Artikel 1 tot en met 5 Artikel 9: wijze van heffing Artikel 14: Inwerktreding en citeertitel |
Artikel 7, 8 Artikel 11: Betalingstermijn |
|
x |
Artikel 4. Plicht Artikel 10: Vrijstellingen Artikel 12: Geen kwijtschelding Artikel 13: Overgangsrecht |
Artikel 6: Belastingtarief |
x |
Bijlagen:
- 1.
Interne controle processen
- 2.
Toetsingskader 2023
Noot
2Voor een toelichting op het begrip rechtmatigheid in relatie tot de accountantscontrole bij gemeenten en provincies wordt verwezen naar de Nota van toelichting bij het Besluit accountantscontrole gemeenten (Staatsblad 2002, 68), het NBA-discussierapport ‘Financiële rechtmatigheid(scontrole) bij gemeenten en provincies’, en de NBA en VNG (website)publicaties inzake rechtmatigheid en accountantscontrole. In het bijzonder is de ‘Kadernota rechtmatigheid’ van de commissie BBV van belang
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl