Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Valkenswaard

Geldend van 12-03-2024 t/m heden

Intitulé

Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Valkenswaard

1. Algemeen

1.1 Inleiding

Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole op de jaarrekening moet de gemeenteraad een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen plaatsvindt in dit controleprotocol.

Object van controle in dit protocol zijn de jaarcijfers van de gemeente en daarmee tevens het financieel beheer zoals uitgeoefend door of namens de gemeenteraad.

1.2 Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings-en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening van de gemeente.

1.3 Wettelijk kader

In artikel 213 lid 2 van de Gemeentewet wordt voorgeschreven dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een controleverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeuringstoleranties en (afwijkende) rapporteringstoleranties. Tevens wordt in de opdrachtverstrekking duidelijk aangegeven welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole is. De voor de toetsing door de accountant relevante wet- en regelgeving is in dit controleprotocol opgenomen.

1.4 Procedure

Dit controleprotocol is in opdracht van de raad door de auditcommissie opgesteld en afgestemd met de controlerend accountant.

In de controleverordening is de afstemming met de accountant geregeld door het instellen van een auditcommissie. De auditcommissie bestaat uit leden van de gemeenteraad en de leden worden door de gemeenteraad benoemd.

1.5 Rechtmatigheidsverantwoording

Vanaf de jaarrekening 2023 moet het bestuur zelf een rechtmatigheidsverantwoording opstellen. Deze verantwoording wordt opgenomen in de jaarrekening. Hiermee legt het College zelfstandig verantwoording af over de naleving van onder andere geldende wet- en regelgeving bij de totstandkoming van de baten en lasten en balansmutaties in de jaarrekening. Deze verantwoording is onderdeel van de accountantscontrole naar het ‘getrouw beeld’.

De afwijkingen in deze verantwoording hebben betrekking op fouten en onduidelijkheden. Een onduidelijkheid heeft hierbij een andere strekking dan het begrip onzekerheid bij de accountantscontrole. Een fout in de rechtmatigheidsverantwoording kan ontstaan doordat bijvoorbeeld financiële wet- en regelgeving niet is nageleefd. Een onduidelijkheid in de verantwoording kan ontstaan doordat bijvoorbeeld financiële wet- en regelgeving voor meerdere uitleg vatbaar is.

2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)

De in artikel 213 Gemeentewet voorgeschreven accountantscontrole van de jaarrekening richt zich op het afgeven van een oordeel over:

  • De getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

  • De inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

  • Het in overeenstemming zijn van de door het College opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);

  • De verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten) en het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) evenals de voor accountants geldende controle- en overige standaarden bepalend zijn voor de door de accountant uit te voeren werkzaamheden.

2.1 Interne beheersing in de organisatie

De interne beheersing is een verantwoordelijkheid van de organisatie zelf. Binnen deze organisatie is elke lijnmanager zelf verantwoordelijk voor de processen binnen de eigen afdeling. De coördinatie en uitvoering van de interne controle is binnen de GRSA2 belegd. Op basis van risicoanalyse zijn processen1 aangewezen die specifiek onder de aandacht zijn binnen de gemeente en de GRSA2. De accountant neemt de uitkomsten mee in de verdere controle.

3. Te hanteren goedkeurings-en rapporteringstoleranties

3.1 Algemeen

De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statistische deelwaarnemingen en extrapolaties.

3.2 Goedkeuringstoleranties

In het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) zijn minimumeisen voor de te hanteren goedkeuringstoleranties bij de controle van de jaarrekening voorgeschreven. De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming en de strekking van de controleverklaring.

De definitie van de goedkeuringstolerantie is:

De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed. In het hierna opgenomen schema zijn de goedkeuringstoleranties opgenomen zoals vast te stellen voor de te controleren jaren. Deze komen overeen met het wettelijk minimum.

 

Strekking controleverklaring

Goedkeuringstoleranties

Goedkeurend

Met beperking

Oordeel-onthouding

Afkeurend

Fouten in de jaarrekening (% van totale lasten)

≤ 1 %

> 1 % < 3 %

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle (% van totale lasten)

≤ 3 %

> 3 % < 10 %

≥ 10 %

-

De percentages worden steeds genomen van de totale begrote programmalasten na laatste begrotingswijziging

Op basis van de begroting 2023 van de gemeente betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van circa € 941.000,- – zijnde het totaal aan begrote lasten en de mutaties aan lastenzijde op de reserves – en een totaal van onzekerheden van circa € 2.823.000,- de goedkeurende strekking van de controleverklaring niet zullen aantasten.

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht en gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).

Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de Samenwerking A2 gemeenten gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.

3.3 Rapporteringstolerantie

Naast de goedkeuringstoleranties wordt de rapporteringstolerantie onderkend. Deze kan als volgt worden gedefinieerd: een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende controlewerkzaamheden, maar wel tot een meer uitgebreide rapportage van bevindingen. De rapporteringstolerantie kan worden vastgesteld op een percentage of op een maatschappelijk relevant geacht absoluut bedrag zoals € 100.000,-. De rapporteringstoleranties kunnen zich verder toespitsen op die elementen die de gemeenteraad specifiek nader terug wil zien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt.

De rapporteringstolerantie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, met inachtneming van bovengenoemde minimumeisen. De accountant richt de controle in, rekening houdend met de rapporteringstolerantie, om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde onrechtmatigheden die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.

Voor de rapporteringstolerantie geldt als maatstaf dat de accountant elke fout of onzekerheid boven € 50.000,- rapporteert.

4. Begrip rechtmatigheid en de te controleren rechtmatigheidscriteria

Onder rechtmatigheid2 wordt begrepen de definitie volgens het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen ‘in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen’.

In het kader van de rechtmatigheidscontrole kunnen 9 rechtmatigheidscriteria worden onderkend:

  • 1.

    het begrotingscriterium

  • 2.

    het voorwaardencriterium

  • 3.

    het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium

  • 4.

    het calculatiecriterium

  • 5.

    het valuteringscriterium

  • 6.

    het adresseringscriterium

  • 7.

    het volledigheidscriterium

  • 8.

    het aanvaardbaarheidscriterium

  • 9.

    het leveringscriterium

In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de criteria 4 t/m 9.

Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheer wordt specifieke aandacht besteed aan de rechtmatigheidscriteria 1, 2 en 3.

4.1 Begrotingscriterium

Het begrotingscriterium houdt in dat financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, tot stand zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma's. In de (programma)begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door het College zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen moeten passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn. Met de controle op de juiste toepassing van het begrotingscriterium wordt getoetst of het budgetrecht van de gemeenteraad is gerespecteerd. Het bepalen of respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, is voorbehouden aan de gemeenteraad.

Hierbij zullen de volgende richtlijnen gelden

  • a.

    Onjuist begrotingsjaar

  • Het doorschuiven van investeringen naar een volgend boekjaar wordt niet als onrechtmatig beschouwd.

  • b.

    Extra kosten gedekt door baten

  • Als de kostenoverschrijding wordt gedekt door direct gerelateerde inkomsten (zoals kostendekkende omzet, subsidies of inzet van een bestemmingsreserve) wordt de overschrijding als rechtmatig beschouwd.

  • c.

    Extra kosten tijdig gesignaleerd

  • Wanneer de kosten tijdig aan de raad zijn gemeld worden de kosten – zelfs in het geval dat deze niet tot een begrotingswijziging hebben geleid – niet als onrechtmatig beschouwd.

  • d.

    Extra kosten niet tijdig gesignaleerd 3

  • In het geval dat bepaalde extra kosten niet tijdig zijn gesignaleerd, beschouwt de raad deze als rechtmatig, als er sprake is van:

    • -

      open eind regelingen, zoals uitgaven als gevolg van de Wet, werk en bijstand (Wwb) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    • -

      noodzakelijke afwaarderingen als gevolg van marktomstandigheden

    • -

      gemeenschappelijke regelingen

    • -

      hogere kosten, maar wel passend binnen het doel waarvoor het budget beschikbaar is gesteld.

  • e.

    Extra kosten door niet passende activiteiten

  • Als de activiteiten niet passen binnen het bestaande beleid worden deze beschouwd als een onrechtmatige overschrijding. Dit geldt ook als de kosten conform de begroting zijn, maar er sprake is van te lage passende activiteiten. In situaties waar normen nog grotendeels ontbreken, zal in de meeste gevallen de passendheid van de activiteiten niet zijn vast te stellen. In die gevallen is geen sprake van een onrechtmatige overschrijding.

  • f.

    Extra kosten achteraf onrechtmatig

  • Wanneer achteraf uit onderzoek (van bijvoorbeeld de belastingdienst of een subsidieverstrekker) blijkt dat uitgaven niet betrokken hadden mogen worden in de verantwoording, worden deze in beginsel beschouwd als een rechtmatige overschrijding. Het gaat hier bijvoorbeeld om interpretatieverschillen van wet- en regelgeving.

  • Uitsluitend in het geval dat er sprake is van bewust foutief handelen, wordt de overschrijding als onrechtmatig beschouwd. Deze onrechtmatigheden zullen echter niet vaak aan het licht komen tijdens het verantwoordingsjaar en dan dus ook niet in het accountantsoordeel kunnen worden betrokken.

  • g.

    Extra investeringen

  • Alleen in het jaar waarin de eerste euro van de investering wordt besteed wordt de overschrijding op het investeringsbudget als onrechtmatig beschouwd.

  • h.

    Minder kosten, maar te lage passende activiteiten

  • Indien de verhouding tussen de kosten en activiteiten niet in belangrijke mate is verstoord wordt dit niet als onrechtmatig beschouwd.

  • i.

    Afwijkingen in de urentoerekening aan producten worden niet als onrechtmatig beschouwd, mits het totaal aan toegerekende uren past binnen het totaal in de begroting opgenomen of na wijziging beschikbaar gestelde uren.

  • j.

    Een overschrijding van de toerekening van de kosten van belastingen en verzekeringen van de desbetreffende kostenplaatsen naar de producten wordt niet als onrechtmatig beschouwd.

  • k.

    Verplichtingen die worden opgelegd door het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten en als gevolg daarvan leiden tot overschrijdingen, zijn niet onrechtmatig.

  • l.

    Onvoorzien

  • Het budget ‘onvoorzien’ is niet nader onderverdeeld in programma’s en kan worden gebruikt om alle soorten tegenvallers op te vangen. Hiermee zijn overschrijdingen op programmaniveau mogelijk tot het niveau van het budget onvoorzien, mits passend binnen de doelstelling van het betreffende programma.

  • Extra baten welke niet waren voorzien mogen niet zonder goedkeuring van de raad worden aangewend om overschrijdingen op programmaniveau te dekken.

4.2 Voorwaardencriterium

Besteding en inning van gelden door een gemeente zijn aan bepaalde voorwaarden verbonden waarop door de accountant moet worden getoetst. Deze voorwaarden liggen vast in wetten en regels van hogere overheden en de (eigen) gemeentelijke regelgeving.

De gestelde voorwaarden hebben over het algemeen betrekking op:

  • De omschrijving van de doelgroep respectievelijk het project;

  • De heffing- en/of declaratiegrondslag;

  • Normbedragen;

  • De bevoegdheden;

  • Het voeren van een administratie;

  • Het verkrijgen en bewaren van bewijsstukken;

  • Aan te houden termijnen besluitvorming, betaling, declaratie e.d.

De precieze invulling verschilt per wet, regeling respectievelijk verordening. Voor alle geldstromen dient ondubbelzinnig vast te staan welke voorwaarden er op van toepassing zijn. De door hogere overheden gestelde voorwaarden liggen volledig vast. Dit geldt echter niet voor de voorwaarden in de gemeentelijke regelgeving. Omdat er (nog) geen generieke criteria zijn vastgesteld, dient de accountant over zowel de generieke als de specifieke criteria in overleg te treden met de raad. De raad is op gemeentelijk niveau kadersteller en wordt geacht de norm te stellen waaraan het College moet worden getoetst. Een raad dient dan ook op grond van een overzicht van alle voor de betreffende gemeente geldende wet- en regelgeving het voorwaardencriterium te operationaliseren. Concreet betekent dit dat de raad limitatief moet bepalen aan welke in wet- en regelgeving vastgelegde, voor de gemeente relevante, voorwaarden de accountant moet toetsen.

4.3 Het Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium)

Om misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden te voorkomen zijn beheershandelingen nodig. In tegenstelling tot andere getrouwheids- en rechtmatigheidsaspecten gaat het bij het M&O-criterium in het bijzonder om vast te stellen dat in de organisatie effectieve maatregelen zijn getroffen om misbruik te voorkomen, dan wel op te sporen, en dat de wet- en regelgeving duidelijk is, aangepast is aan actuele omstandigheden en te handhaven is. Indien een gemeente geen toereikend M&O-beleid voert kan dit gevolgen hebben voor het accountantsoordeel. Indien bij een toereikend M&O-beleid dat in voldoende mate is uitgevoerd toch een belangrijke (materiële) onzekerheid – die inherent is aan de regeling – blijft bestaan met betrekking tot de rechtmatigheid van de uitgaven of ontvangsten en deze niet verder kan worden gereduceerd, dient de accountant te beoordelen of deze onzekerheid in de toelichting bij de jaarrekening adequaat wordt weergegeven. Overigens zijn in veel gevallen in de verordeningen bepalingen en procedures opgenomen ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik, zoals in de subsidieverordening en de verordeningen die voortvloeien uit de Wet werk en bijstand, het leerlingenvervoer, e.d.

De nota ‘Voorkoming misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen’ (M&O) is door de raad vastgesteld op 16 december 2008. De nota gaat in op het M&O-beleid binnen de gemeente, de inhoud van het M&O beleid, fraude, aanpak van onderzoek (specifiek: onderwijs, leerlingenvervoer, inkomensondersteuning/uitkeringen, maatschappelijke ondersteuning, subsidies, belastingen en leges).

5. Reikwijdte van de accountantscontrole bij de rechtmatigheidstoetsing

Om richting te geven aan de accountantscontrole is het noodzakelijk tot een afbakening te komen van de te controleren onderwerpen die van belang zijn voor de accountantscontrole. De accountantscontrole maakt gebruik van het toetsingskader.

Aan de accountant dient voorafgaand aan de accountantscontrole een actueel toetsingskader van de gemeente gegeven te worden. Het toetsingskader betreft de inventarisatie van de voor de accountantscontrole relevante regelgeving van hogere overheden en van de gemeenschappelijke regeling zelf is limitatief gericht op:

  • a.

    De naleving van wettelijke kaders

  • Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Voorbeelden van deze zgn. externe wetgeving zijn:

    • Algemene verbindende voorschriften van de EU, zoals de Europese Aanbestedingsrichtlijnen;

    • Wet- en regelgeving waarin nadere voorschriften zijn opgenomen inzake specifieke uitkeringen en subsidies vanuit de EU, het Rijk en andere subsidieverstrekkende instanties;

    • Fiscale en sociale wet- en regelgeving die door gemeenschappelijke regelingen moeten worden nageleefd;

    • Overige algemene wet- en regelgeving, zoals de Awb (i.v.m. subsidiebepalingen) en Bezoldigingswetten en -besluiten.

    • Gemeente- en Provinciewet;

    • Wetgeving en regelgeving die inrichtingsvereisten voorschrijven (voorbeeld BBV);

    • Specifieke wet- en regelgeving ten behoeve van de eigen taakuitvoering.

  • b.

    De naleving van de volgende kaders:

  • Voorbeelden van deze zgn. interne wetgeving zijn:

    • De Begroting

    • De Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;

    • De Controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet.

Voor wat betreft de verschillende situaties die mogelijk zijn bij begrotingsafwijkingen is in bijlage 1 een schematisch overzicht opgenomen, met aanduiding van de gevolgen voor de strekking van de controleverklaring van de accountant.

Het toetsingskader dient ieder jaar te worden geactualiseerd. Het toetsingskader wordt jaarlijks vastgesteld door het College en ter informatie verstuurd naar de raad.

Collegebesluiten vallen niet onder de controle, tenzij de controle hiervan verplicht is op basis van hogere regelgeving of raadsbesluiten c.q. verordeningen. Indien het opstellen van een collegebesluit verplicht wordt gesteld, toetst de account alleen of het collegebesluit ook daadwerkelijk is genomen. Worden er ook inhoudelijke eisen aan het collegebesluit gesteld, dan controleert de accountant ook of hieraan is voldaan.

6. Rapportering door de accountant

6.1 Bevindingen

Na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant de bevindingen in het kort weergegeven als volgt:

Interim controle en managementletter

Door de accountant wordt een interim controle uitgevoerd. Doel van de interim controle is een beeld te krijgen van de mate waarin de organisatie de bedrijfsvoering intern beheerst. De uitkomsten van de interim controle wordt middels een managementletter uitgebracht aan het College.

Controle jaarrekening en accountantsverslag

Overeenkomstig de Gemeentewet wordt na afronding van de controle van de jaarrekening een verslag van bevindingen (het accountantsverslag) uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het College. Er wordt door de accountant:

  • een oordeel gegeven over de getrouwheid van de jaarrekening en de daarin opgenomen rechtmatigheidsverantwoording, rekening houdend met de in dit protocol bij onderdeel 3.2 goedkeuringstoleranties en

  • inzicht gegeven in de voor het onderdeel geconstateerde fouten en onzekerheden, rekening houdend met de in dit protocol bij onderdeel 3.3 opgenomen rapporteringstoleranties.

6.2 Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht en gespecificeerd naar de aard en het financiële gevolg of risico. Fouten en onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3.3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de geautomatiseerde informatieverzorging en dataverwerking, indien en voor zover relevant voor de accountantscontrole en van bestuurlijke betekenis.

6.3 Controleverklaring

In de controleverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven. De controleverklaring is bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze de door het College opgestelde jaarrekening kan vaststellen.

7. Rapportage door het bestuur

7.1 Bevindingen

Het College geeft middels de door de commissie BBV voorgeschreven rechtmatigheidsverantwoording aan in hoeverre de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties, rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dit houdt in dat deze in overeenstemming zijn met de door het College vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. In de paragraaf Bedrijfsvoering beschrijft het College welke acties zij ondernemen om de afwijkingen in de toekomst te voorkomen.

7.2 SiSa

Met ingang van 2007 is het principe van Single information Single audit (SiSa) ingevoerd voor bijna alle specifieke uitkeringen van het rijk. De SiSa verantwoordingen maken onderdeel uit van de door de accountant te controleren jaarrekening.

Fouten en onduidelijkheden die voortvloeien uit de verantwoording van de specifieke uitkeringen dienen ook opgenomen te worden in de rechtmatigheidsverantwoording. Voor de accountant geldt voorts dat op basis van artikel 213, lid 3b van de Gemeentewet in de controleverklaring aandacht geschonken moet worden aan de rechtmatige totstandkoming van de specifieke uitkeringen. Voor deze verantwoordingen gelden veelal specifieke toetsingsvoorwaarden. De accountant stelt vast dat de besteding van specifieke uitkeringen conform deze voorwaarden plaatsvindt. Dit betekent dat naast het getrouwheidsoordeel bij de jaarrekening als geheel nog een uitspraak van de accountant wordt gevraagd bij de rechtmatigheid van de specifieke uitkeringen in de SiSa-bijlage.

8. Communicatie en periodiek overleg

Onderstaand is de overlegstructuur voor het boekjaar 2023 uitgewerkt. Uit oogpunt van doelmatigheid heeft het de voorkeur zoveel mogelijk gesprekken te combineren. In het kader van het bestuurlijk overleg en de rapportage kunnen de volgende contacten tussen de accountant en de raad en/of het College/management als regel van toepassing zijn.

Valkenswaard

Raad/ auditcommissie

De raad is opdrachtgever van de accountant. De raad stelt het controleprotocol voor de duur van de gehele contractperiode vast. Verder stelt de raad jaarlijks -indien gewenst- twee additionele speerpunten voor de controle vast.

De auditcommissie is het aanspreekpunt voor de accountant voor de opdrachtformulering. De accountant zal aanwezig zijn bij de auditcommissie waarin de voorstellen aan de raad worden gedaan over de twee speerpunten. De accountant adviseert de auditcommissie over de mate van geschiktheid van onderwerpen voor een accountantscontrole.

Met de auditcommissie zal voorafgaand aan de controle een overleg plaatsvinden om te komen tot een afstemming inzake de nadere invulling van de controleopdracht. Wellicht kan dit worden gecombineerd met het pre-audit gesprek dat ambtelijk wordt gevoerd. Eventuele tussentijdse belangrijke bijstellingen van de controle zullen tussentijds worden teruggekoppeld naar de auditcommissie. Daarnaast zullen de bevindingen van de jaareindecontrole (op basis van het rapport van bevindingen) worden besproken in de auditcommissie.

  • Invulling controleopdracht (controleplan/-protocol)

  • Managementletter

  • Verslag van bevindingen

Op verzoek zal de accountant verschijnen in de vergaderingen van de raad.

Algemeen directeur (gemeentesecretaris) of adjunct-directeur, eventueel portefeuillehouder financiën

Met de griffier – geen lid van de auditcommissie – vindt overleg plaats over de opdrachtverstrekking. Informeel voortgangsoverleg naar behoefte. Eventueel naar aanleiding van:

  • Pre-audit (inclusief controleplan/-protocol)

  • Managementletter

  • Verslag van bevindingen

Concerncontroller/ controller

Contactpersoon gemeente en accountant.

  • Pre-audit (inclusief controleplan/-protocol)

  • Managementletter

  • Rapport van bevindingen

College van B&W

Op verzoek informeren en adviseren naar aanleiding van de controlebevindingen. Op verzoek zal de accountant verschijnen in de vergaderingen van het college.

Overleg met directie/ management(overleg)

Op verzoek informeren en adviseren naar aanleiding van de controlebevindingen.

9. Slotbepalingen

9.1 Inwerkingtreding

Dit controleprotocol treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking. Het controleprotocol is van toepassing op de accountantscontrole van de jaarrekening van het verslagjaar 2023 en later.

9.2 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: “Controleprotocol Gemeente Valkenswaard”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Valkenswaard in zijn vergadering van 14 december 2023.

De raad voornoemd,

de raadsgriffier,

de voorzitter,

Bijlage 1: Interne controle processen

Interne beheersing

De volgende deelprocessen zullen de belangrijkste aandachtspunten zijn van de interne controle 2023:

  • Valkenswaard

  • 1.

    Inkoop en aanbesteding

  • 2.

    Ingeleend personeel

  • 3.

    Personeelskosten

  • 4.

    Subsidieverstrekkingen

  • 5.

    Grondexploitatie

  • 6.

    Huren en Pachten

  • 7.

    Belastingen en Heffingen

  • Verstrekkingen sociaal domein

  • 8.

    a. Werk en Inkomen

  • 9.

    b. Jeugd

  • 10.

    c. WMO

  • 11.

    Bouwleges

  • 12.

    Aan- en verkopen onroerend goed

De onderstaande deelprocessen dienen wel uitgevoerd te worden, maar zullen geen aparte aandachtspunten zijn in de interne controle 2023:

  • 13.

    Leerlingenvervoer

  • 14.

    Parkeerbelasting

  • 15.

    Overige baten en lasten

  • 16.

    Treasury

  • 17.

    Activa

  • 18.

    Reserves en voorzieningen

  • 19.

    Deelname Verbonden partijen

Bijlage 2: Toetsingskader 2023

 

Wetgeving extern

Regelgeving intern

Algemene en administratieve bepalingen

Termijnbepalingen

Bevoegdheden

Bewijsstukken

Recht

Hoogte

Duur

 

In het toetsingskader is uitsluitend de externe regelgeving vermeld, behorende bij vermelde bekrachtigde interne regelgeving. Overige niet vermelde externe regelgeving, zijnde hogere regelgeving, valt ook onder het toetsingskader. Te denken valt aan: RUDDO en besluit FIDO (fin. decentrale overheden), BBV, grondexploitatiewet, aanbestedingswet (2012), Wet markt en overheid, WNT.

 
 
 
 
 

1

Gemeentewet Wet

Artikel 15.33 Wet milieubeheer

Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2023

Ingangsdatum:

- verordening: per 1 jan. 2023

Art 1, 2, 4, 8, 15, 20 t/m 22.

Art. 10 en 17; betalingstermijnen.

 

Art. 10; vrijstellingen

Art. 3 en 11; belastbaar feit. Art. 5 en 12; belastingplicht.

Art. 18; vrijstellingen

Art. 6; tarieven afvalstoffen. Art. 13; tarief reinigingsrecht.Art. 19; kwijtschelding afvalst.heffing max € 175,--.

Art. 7 en 14; belastingjaar (tarief per jaar). Art. 9 en 16; peildatum 1 januari voor aantal personen en X/12e restitutie bij aanvang in de loop van het jaar en beëindiging.

2

Wet veiligheidsregio's /Wgr

GERING FINANCIEEL

Tarieventabel Veiligheidsregio (dienstverlening Brandweer)

x

x

x

x

x

Facturering van dienstverleningen (tarieventabel)

Geen duur, tarief per dienstverlening op advies Regionale Brandweer.

3

Gemeentewet (art. 229, lid 1). Wet op de lijkbezorging.

Verordening lijkbezorgingsrechten 2021

)

Ingangsdatum: 1 januari 2021.

Art. 1, 6, 10, 11, 12, 13 .

Art. 8; betalingstermijnen

 

x

Art. 2; belastbaar feit Art. 3; belastingplicht

Art. 4; tarieventabel. Art. 9; geen mogelijkheid tot kwijtschelding.

Art. 5; belastingjaar. Art. 7;

ontstaan belastingschuld.

4

Gemeentewet (art. 220 t/m 220h)

Verordening onroerende zaakbelastingen 2023

Ingangsdatum: - verordening: per 1 jan. 2023

Art. 2: belastingobject

Art 6: wijze van heffing

Art 9: overgangsrecht

Art 10: inwerkingtreding

Art 11: citeertitel

Art. 7; betalingstermijnen.

 

x

Art. 1; belastbaar feit en belastingplicht.

Art. 4; vrijstellingen.

Art. 3; maatstaf van heffing. Art. 5; tarieven. Art. 8; geen mogelijkheid tot kwijtschelding.

Art. 1; tarief per jaar & peildatum 1 januari.

5

Gemeentewet (art. 156h en 225)

Verordening parkeerbelastingen 2023

Ingangsdatum:

- verordening: per 1 jan. 2023

Art. 1, 6 (ged.), 12, 13 en 14.

Art. 6; contante betaling, real-time parkeerkaart of via telefoon bij aanvang parkeren. Art. 6, lid 4; betalingstermijnen bij naheffingsaanslagen.

Art. 7; bevoegdheid aanwijzen (betaald) parkeerplaatsen bij college. Art. 8; bevoegdheid tot gebruik wielklem en wegsleepregeling. In verordening staat 'kan'.

x

Art. 2; belastbaar feit. Art. 3; belastingplicht. Art. 10; vrijstellingen.

Art. 4; tarieventabel voor parkeren en vergunningen. Art. 9; tarieven voor naheffingen, wielklem en wegslepen. Art. 11; geen mogelijkheid tot kwijtschelding.

Art. 5; ontstaan van de belastingschuld

6

Gemeentewet (art. 228)

Verordening precariobelasting 2023(geldt voor terrassen en gebruik parkeerplaatsen)

Ingangsdatum:

-verordening: per 1-1-2023

Art. 1, 8, 12 en 13.

Art. 10; betalingstermijnen.

 

x

Art. 2; belastbaar feit. Art. 3; belastingplicht. Art. 4; vrijstellingen.

Art. 5; tarief. Art. 6; gedeelte eenheid is volle eenheid, belasting alleen voor oppervlakte gemeentegrond. Art. 11; geen mogelijkheid tot kwijtschelding.

Art. 5; jaartarief, of per dag bij terrasuitbrei-ding. Art. 7; belastingtijdvak Art. 9; ontstaan belastingschuld

7

Gemeentewet (art. 228a). Wet op de waterhuishouding. Waterleidingwet.

Verordening riool- en waterzorgheffing 2023

Ingangsdatum:

- verordening: per 1 jan. 2023

Art. 1, 8, 12, 13 en 14.

Art.10; betalingstermijnen

 

x

Art. 2; belastbaar feit en belastingplicht. Art. 3; belastingobject.

Art. 4; vrijstellingen. Art. 5; maatstaf van heffing is per eigendom.

Art. 6; tarief. Art. 11; geen mogelijkheid tot kwijtschelding.

Art. 7; belastingjaar is kalenderjaar. Art. 9; ontstaan bij aanvang belastingjaar.

8

Gemeentewet (art. 224)

Verordening toeristenbelasting 2010

Deze verordening is per 1 jan 2017 ingetrokken. Voor belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan blijft de verordening van kracht.

Artikel 1, 7, 8,13 en 14.

Artikel 10, betalingstermijnen

Artikel 11, college kan nadere regels geven

Artikel 15 , schriftelijke aanmeldingsplicht

Artikel 1, belastbaar feit. Artikel 2, belastingplicht. Artikel 3, vrijstellingen.

Artikel 5, forfaitaire wijze van berekening. Artikel 6, tarief. Artikel 9, > € 12,-- geen aanslag. Artikel 12, geen mogelijkheid tot kwijtschelding.

Artikel 4, maatstaf is aantal overnachtingen

9

Gemeentewet artikel 160COLLEGE ('NIET FINANCIEEL')

Organisatieregeling

De regeling bevat algemene bepalingen, geen financiële rechtmatigheidsaspecten

x

De regeling bevat wel algemene bevoegdheden voor de algemeen directeur, de concerncontroller, afdelingshoofden en teamleiders.

x

Regeling vloeit ook voort uit de Financiële verordening (art. 212)

x

Onbeperkt

10

Gemeentewet. Algemene wet bestuursrecht. & Fin. Beheersveror-dening. Aanbestedingsbeleid. Mandaatregeling.COLLEGE

Budgethoudersregeling Gemeente Valkenswaard 2015

Ingangsdatum: 1 oktober 2015).

Art 1: begripsbepalingen

Art 9: rapportage en verantwoording

Art 10: Slotbepalingen

x

Art 4 t/m 7: verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Art 8: budgetverschuivingen

x

Art 2 en 3 aanwijzing budgethouders en -beheerders

Art 6 en 7: drempelbedragen

x

11

Gemeentewet artikel 212

Financiële verordening gemeente Valkenswaard 2023

Ingangsdatum 1 januari 2023

Art. 1; begripsbepaling.

Art. 2 t/m 7; begroting en verantwoording.

Art. 10; reserves en voorzieningen.

Art. 11; kostprijsberekening.

Art. 12; prijzen economische activiteiten.

Art. 14; financieringsfunctie.

Art. 15; administratie.

Art. 17; interne controle.

Art. 18 en 19; slotbepalingen.

Art. 4. Raad stelt nota kader vast vóór 15 juli.

Art. 5, lid 3; overschrijding budget of krediet, college informeert raad.

Art. 6 lid 4; tussentijdse rapportage vóór behandeling begroting volgende begrotingsjaar.

Art. 8 lid 1; afschrijvingstermijnen volgens bijlage afschrijvingsbeleid bij verordening.

Art. 16; financiële organisatie (zorgen en vastleggen door college).

 

Art. 6, lid 1; college informeert raad via tussentijdse rapportages.

Art. 7; EMU-saldo.

Art. 12, lid 1, 2 en 3; publiek belang dan raadsbesluit.

Art. 6, lid 3; toelichting afwijkingen groter dan € 50.000,--.

Art. 8; waardering en afschrijving vaste activa. Art. 9; voorziening oninbare vorderingen.

Art.13; vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen.

Art. 12, lid 1, 2 en 3; ten minste integrale kostprijs in rekening brengen.

12

Gemeentewet artikel 212. Wet Fido. Schatkistbankieren (regelgeving)

Treasurystatuut

(incl. schatkistbankieren)

Art. 1; begrippenkader. Art. 4; rentevisie. Art. 5; financieringsmiddelen (uitgangspunten). Art. 6; kasbeheer. Art. 11; informatievoorziening. Art. 12; overgangs- en slotbepalingen.

Art. 8; meerjarige investeringsplanning (jaarlijks bij begroting).

Art. 3, lid 1, bevoegdheid uitzetten middelen.Art. 7; AO en IC t.a.v. treasury.Art. 9; verantwoorde-lijkheden treasuryfunctie. Artikel 10, bevoegdheden treasuryfunctie.

 

Art. 3, lid 1; garanties uit hoofde van publieke taak. Art. 3, lid 2; tijdelijke uitzettingen. Art. 5, lid 1, item h; minimaal 2 offertes bij langlopende financiering. Art. 5, lid 1, item h; bij uitzetten letten op rating.

Art. 2; richtlijnen Wet Fido (kasgeldlimiet 8,5%, lid 2, renterisiconorm van 20%)

Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid

13

Gemeentewet artikel 213

'NIET FINANCIEEL'

Controleverordening 2023

Ingangsdatum: 1 januari 2023

Art. 1; definities. Art. 2, leden 2 t/m 5; opdrachtverlening accountant. Art. 3; informatieverstrekking (college). Art. 4 en 5; uitvoering accountantscontrole. Art. 6; overige controles en opdrachten. Art. 7; rapportages. Art. 8; slotbepalingen.

Art. 2 lid 1; benoeming accountant. Art. 3, lid 4; overlegging gecontroleerde jaarrekening (eind april).

x

x

x

x

x

14

Gemeentewet artikel 213a

'NIET FINANCIEEL'

Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid Valkenswaard 2023

Ingangsdatum: 31 januari 2020.

Art. 1, Begripsbepaling. Art. 3, Onderzoeksplan

Art. 6, Inwerkingtreding en citeertitel

Art. 4, Voortgang onderzoeken opnemen in begroting en jaarstukken.

x

Artikel 5, rapportages van onderzoeken.

Artikel 2, onderzoeksfrequentie.

x

x

15

Interne regelgeving (raad).

Nadere regels m.b.t. kredieten door de gemeenteraad

Betreft een initiatiefvoorstel waartoe de raad op 31 oktober 2002 heeft besloten.

Bij dreigende over-schrijding krediettermijn verzoekt college de raad om verlenging.

x

x

Geldigheidsduur van beschikbaar gestelde kredieten, lopende en daaropvolgende jaar

x

x

16

Archiefwet

NIET FINANCIEEL

Archiefverordening Valkenswaard 2012

Ingangsdatum: 1 november 2012

De verordening betreft algemene bepalingen.

x

Art. 3; college wijst beheerder(s) aan. Art. 8; college brengt rapportages van de streekarchivaris ter kennis van de raad.

x

x

Art. 6; college brengt jaarlijks voldoende middelen voor archivering op de begroting.

Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid

17

Gemeentewet artikel 212 en Besluit begroting en verantwoording Provincies en Gemeenten

COLLEGE

Nota Investerings- en afschrijvingsbeleid 2016

ingangsdatum 1 januari 2016

Notitie met algemene bepalingen. Lineaire afschrijvingsmethode. Geen afschrijving voor kosten verbonden aan geldleningen. Wel afschrijving voor kosten van onderzoek en ontwikkeling onder bepaalde voorwaarden. Afschrijving van investeringen in de openbare ruimte met een meerjarig maatschappelijk nut.

x

x

x

Regeling vloeit voort uit de Financiële Beheersverordening (art. 7, lid 1)

Uitgaven onder de € 50.000,-- worden niet als investering aangemerkt en worden direct ten laste van de exploitatie gebracht;

Bijlage afschrijvings-tabel geeft de verschillende afschrijvings-termijnen aan.

18

Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

Nota reserves en voorzieningen 2015-2019

Algemeen beleidskader. Over het algemeen geen rentebijschrijving op reserves. Bij de hoogte algemene reserve wordt rekening gehouden met het beleidskader financieel toezicht van de Provincie.

x

De raad stelt reserves in en besluit tot mutaties daarin. College mag over bestemmingsreserves beschikken mits doel in acht wordt genomen. College mag over voorzieningen beschikken, de raad bepaalt de hoogte van de storting.

x

x

x

x

19

Gemeentewet Algemene wet bestuursrecht

KAN GED. FINANCIEEL

Bevoegdhedenverordening Valkenswaard (delegatie)

Ingangsdatum 1 april 1997 

Algemene bepalingen bevoegdheden college en overdracht bevoegdheden van raad aan college

x

x

x

Deze verordening valt volledig onder recht.

x

x

20

Gemeentewet Algemene wet bestuursrecht

Alle bestuursorganen

GED. FINANCIEEL

Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit gemeentelijke organisatie

Ingangsdatum: 1 januari 2019

Algemeen besluit van welke bevoegdheden met inachtneming van de mandateringsvoorwaarden, van het college aan ambtenaren worden gedelegeerd.

x

x

x

- overzicht A: Algemene mandaten - overzicht B: specifieke mandaten per team

- overzicht C: Externe mandaten

Niet van toepassing

Onbeperkt.

21

Algemene wet bestuursrecht

Alle bestuursorganen

NIET FINANCIEEL

Verordening gezamenlijke klachtenregeling gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten

Ingangsdatum: 1 januari 2015

Betreft algemene bepalingen voor klachten tegen individuele personen werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan, waarbij het van belang is dat klachten op de juiste wijze worden behandeld.

Art. 13, jaarlijks verslag aan gemeenteraad.

Interne klacht:

Art. 2, college wijst een klachtencoördinator een plaatsvervanger aan. Externe klacht:

Art. 7, college stelt een ombudscommissie in.

x

x

x

Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid

21 A

ArbeidsomstandighedenwetNIET FINANCIEEL

Klachtenregeling ongewenst gedrag

Betreft algemene bepalingen inzake een adequaat beleid door het gemeentebestuur ter voorkoming en bestrijding van ongewenst gedrag in en rond de werksituatie

x

x

x

x

x

Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid

22

Telecommunicatie- wet (art. 5.4) Gemeentewet (art. 149)

NIET FINANCIEEL

Verordening ondergrondse infrastructuur Valkenswaard 2015 (incl. 'nadere richtlijnen voor het leggen van kabels en leidingen')

Ingangsdatum: 1 februari 2015

Art. 1; betreft algemene bepalingen voor meldingen van werkzaamheden aan telecommunicatie-kabels. Art. 3, lid 2; vooroverleg melding. Art. 6 t/m 12.

Art. 2.2, lid 2 melding binnen acht weken voor de aanvang van de werkzaamheden. Art. 2.2, lid 4; melding binnen vier weken inzake resultaten overleg aanbieder en gedoogplichtige. Art. 2.2, lid 5; melding binnen vijf dagen voor aanvang van de werkzaamheden van niet ingrijpende aard. Art. 4.2 beslistermijn college (acht weken na de dag van ontvangst aanvraag). Art. 5.2; verandering eigendom (binnen één maand).

Artikel 1.3 college kan nadere regels stellen. Artikel 6.2 stilleggen werkzaamheden.

x

Artikel 2.2 en 3.2 wijze van aanvraag vergunning (aanvraag) en instemmingsbesluit (melding).

Tarieven staan in hoofdstuk 12 (12.5.5.) van de tarieventabel behorende bij de legesverordening

Eenmalig bedrag voor dienstver-leningen

23

Wet primair onderwijs

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Valkenswaard 2015

Ingangsdatum 1 januari 2015

Art. 1; begripsbepalingen Art. 2; omschrijving voorziening in de huisvesting. Art. 3; voorbereiding. Art. 8; college verstrekt bevoegde gezagsorganen overzicht aanvragen. Art. 9 en 10; overleg. Art. 12 t/m 14; bekostigingsplafond, programma, overzicht en bekendmaking. Art. 15 t/m 18; uitvoering programma. Art. 19 en 20, aanvraag (spoed karakter). Art. 22 t/m 24; beoordeling aanvraag (spoed karakter). Art. 25 t/m 28; bekostiging bouwvoorbereiding. Art. 29 t/m 37; medegebruik en verhuur. Art. 38; gebruik en bekostiging gymnastiekruimte voor basisonderwijs. Art. 41 en 42; inwerkingtreding.

Art. 6, lid 1; indiening aanvraag vóór 1 februari aan voorafgaande jaar. Art. 11; tijdstip vaststelling bekostigingsplafond, programma en overzicht. Art. 21; tijdstip beslissing (spoed karakter), 4 weken

Art. 6, lid 2; bevoegd- heden college bij overschrijding datum. Art. 34; overgaan tot vordering (college). Art. 39;in gevallen waarin de verordening niet voorziet beslist het college.

Art. 5; informatie-verstrekking. Art. 7, lid 1; wat de aanvraag in ieder geval vermeldt. Art. 7, lid 2; geeft aan welke stukken de aanvraag moeten vergezellen. Art. 7, lid 3 en 4; bij ontbreken mededelen vóór 15 februari en verlenging termijn van 1 februari tot 15 maart

Art. 6, lid 1; indienen aanvraag. Art. 15, lid 1, f; wijze van aanbesteding.

Art. 4; bijlage IV financiële normering. Art. 33; vergoeding medegebruik en verhuur. Art. 40; indexering (jaarlijks).

x

24

Gemeentewet

Verordening regelende de financiële verhoudingen tussen het Centrum voor Muziek en Dans en zijn leerlingen 2021-2022.

Ingangsdatum: 1 augustus 2021.

Einddatum: 31 juli 2022.

Idem 2022-2023.

Ingangsdatum: 1 augustus 2022.

Einddatum: 31 juli 2023.

(citeertitel: Algemene cususgeldverordening Centrum voor Muziek en Dans)

Art. 1 en 2; algemeen. Art. 10.

Art. 12.

Art. 3, lid 1; inschrijving leerling vóór 1 juli. Art. 3, lid 2; inschrijving eindigt automatisch aan het eind van het schooljaar. Art. 8, lid 1; betalingstermijnen na 30 dagen en na 90 dagen. Art. 8, lid 2; korte cursussen betalen binnen 14 dagen. Art. 8, lid 3; bij niet-betaling invordering langs gerechtelijke weg.

Art. 4; korte cursussen ter beoordeling directeur en opstarten activiteiten die niet in de verordening zijn voorzien. Art. 9, lid 7; beslissing directeur inzake restitutiemogelijkheden. Art. 11; de directeur is bevoegd om tegemoet te komen aan onbillijkheden van overwegende aard.

x

Art. 3, lid 3, plaatsing van leerlingen geschiedt door de directeur. Art. 8, lid 4; ontzegging bijwonen lessen door directeur bij niet-betaling. Art. 9, leden 2 t/m 4, restitutiemogelijkheden (o.a. bij overlijden en verhuizing).

Art. 5 t/m 7; cursusgeld. Art. 6, lid 2, tarieventabel. Art. 10; jaarlijkse indexering (herziening ingaande 1 augustus) + tabel cursusgelden.

Art. 2, e; schooljaar loopt van 1 augustus tot 31 juli. Art. 3, lid 1; inschrijving geschiedt vóór 1 juli. Art. 3, lid 2; inschrijving eindigt automatisch aan het eind van het schooljaar.

25

Ambtenarenwet. Fiscale wet. Wetgeving sociale zekerheid. Arbeidsvoorwaar-denregeling Gemeente Valkenswaard.

Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR/UWO) Verplichte uitvoeringsregelingen:

- Bezoldigingsregeling

- Regeling taakwaardering

- Klokkenluidersregeling

Niet verplicht:

- Regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang

Geheel vrij vastgestelde lokale regeling:

- Overwerkvergoeding

- Vergoedingsregeling gebruik eigen voertuig*:

- Reis- en verblijfkostenbesluit

- Autokostenvergoedingsregeling plaatselijk vervoer

- Fietsengeldvergoeding

- Ontslag en jubileum:

- Berekeningsgrondslag jubileum- en afscheidsgratificatie na herplaatsing

- Gratificatie bij ontslag i.v.m. bereiken pensioengerechtigde leeftijd en FPU

- Gratificatie dienstjubileum tijdens FPU

- Waarnemingsvergoedingen

- Regeling flexibele werktijden

- Suppletie-uitkering bij ontslag t.g.v. invaliditeit

- Stage - vergoedingsregeling

- Spaarverordening (overgangsbepaling)

- Regeling cafetariamodel

- Integriteit (arbeidsvoorwaardelijke aspecten)

- Regeling teambuilding

- Gedifferentieerd beloningsbeleid (incl. salarisuitloopregeling)

- Kledingverstrekking/-vergoeding

- Vergoedingsregeling BHV-ers

- Fietsregeling (IKB)

- Collectieve rechtsbijstandverzekering

- Telefoonkostenvergoeding (protocol)

- Sociaal statuut

- Rechtspositieregeling babsen

- Facilitering medewerkenden a.g.v. betaald parkeren:

- Vergoeding parkeerkaarten

- Regeling bedrijfsparkeervergunning

- Regeling beoordelings-/functioneringsgesprekken en persoonlijke ontwikkelingsplannen

- Regeling tegemoetkoming extra kosten en extra reistijd ihkv woon-/werkverkeer (wijziging werkplek)

- Regeling ambtseed/ambtsbelofte

- Garantie- en afvloeiingsregeling t.b.v. docenten CMD

*: niet beschikbaar via intranet (oude bestanden)

x

x

x

x

De gemeente Valkenswaard heeft zich verbonden aan de CAR-UWO. Alle rechten en verplichtingen in de CAR-UWO gelden ook voor Valkenswaard.

De gemeente heeft diverse verordeningen en regelingen, waarin bedragen zijn genoemd. Een volledig overzicht van alle regelingen is te vinden op Knooppunt onder personeel en organisatie → arbeidsvoorwaarden. Een nog verdergaande splitsing is op de O-schijf terug te vinden.

Divers.

26

Gemeentewet

Regeling outplacement gewezen wethouders

Artikel 1 en 5

x

Artikel 2, lid 1, college besluit op aanvraag. Artikel 4, in gevallen waarin de verordening niet voorziet, is het college bevoegd een voorziening te treffen.

x

Artikel 2, lid 2, overeenkomst met outplacementbureau.

Artikel 2 lid 2, kosten voor outplacementfaciliteiten voor rekening gemeente. Artikel 2, lid 3, reiskosten e.d. voor rekening belanghebbende.

Artikel 3, maximaal 1 jaar

27

Wet Kinderopvang + uitvoeringsregelingen

Verordening Wet Kinderopvang

Artikel 1, 4, 12, 13, 16 t/m 18.

Artikel 3 en 7, college besluit binnen 8 weken met mogelijkheid om 4 weken te verdagen. Artikel 14 en 15, definitieve vaststelling. Ouder verstrekt overzicht binnen 4 weken na afloop periode, college stelt binnen 8 weken vast

x

Artikel 2 en 6, te verstrekken gegevens

Artikel 5 en 8, weigeringsgronden. Artikel 9, ingangsdatum

Artikel 11, hoogte op basis aanvraag ouder(s).

Artikel 10, één tegemoetkom-ingsjaar

28

Paspoortwet (art. 40); Paspoortuit-voeringsregeling NL 1995 (art. 93); Wegenverkeerswet (art. 116); Reglement rijbewijzen (art. 128).

NIET FINANCIEEL

Deelplan reisdocumenten en rijbewijzen (2013)

Het deelplan heeft niet te maken met financiële rechtmatigheids-handelingen.

x

Het deelplan is opgenomen, omdat: 1. toegang van personen, 2. beheer van docu-menten, 3. verantwoordelijkheden 4. functiescheiding, 5. beveiliging documenten, deel uitmaken van de accountantscontrole.

x

x

x

x

29

Gemeentewet Wegenverkeerswet 1994, Besluit wegslepen van voertuigen en RVV 1990

Wegsleepverordening gemeente Valkenswaard 2016

Artikel 1, 3 (plaats van bewaring) en 7

x

x

x

Artikel 2, aanwijzing wegen en weggedeelten. Artikel 5, overbrengen motorrijtuigen bij onvoldoende rijgeschiktheid of ontbreken kentekenplaat.

Artikel 4, tarieven

x

30

Monumentenwet (art. 12, 14 en 15). Gemeentewet (art. 147 en 149) Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

GERING FINANCIEEL

Subsidieverordening beschermde gemeentelijke monumenten Valkenswaard 2017

Ingang: per 10-03-2017.

Per 30 november 2017 zijn artikelen 9 en 12 aangepast.

Art. 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16 en 17. Art. 18 en 19, 20.

Art. 10, lid 4. Artikel 13, lid 1 Art. 15

Artikel 3, Artikel 5. Artikel 6, lid 1, Artikel 7, lid 1, wijzigen van de aanwijzing door college. Artikel 16.

Artikel 5, vergunning voor werkzaamheden monument.Artikel 10

Artikel 13, plichten.

Artikel 9

Art. 10, lid 2. Art. 11, lid 2. Art. 12, lid 2. Artikel 13, lid 3 en 4.

31

Wet primair onderwijs Wet op de expertisecentra Wet op het voortgezet onderwijs

Verordening leerlingenvervoer 2022

Ingang: 1-1-2022

Artikel 1 , 2, 4 t/m 6.

Art. 3, lid 3; besluit aanvraag binnen 8 weken (college). Art. 3, lid 4; college kan met ten hoogste 4 weken verdagen. Art. 11; peildatum leeftijd leerling.

Art. 10; Aanwijzing opstapplaats.

Art. 25; in gevallen waarin de verordening niet voorziet (beslissing college). Art. 26; college kan in bijzondere gevallen tgv ouders afwijken van bepalingen in verordening.

Art. 3, lid 3; besluit aanvraag binnen 8 weken (college).

Art. 3, aanvraag door indiening volledig ingevuld formulier.

Art. 8; bekostiging naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school en aanspraak grotere afstand bij overwegende bezwaren. Art. 9; Afstandsgrens meer dan 6 km. Art. 11; peildatum leeftijd op 1 augustus.

Art. 14; Tijdelijk verblijf buiten gemeente max 6 weken.

Art. 15; Vervoersvoor-ziening naar ander adres dan hoofdverblijf of school.

Art. 16; Vervoersvoor-ziening naar stageadres.

Art. 3a, lid 1, bekostiging afstand woning en dichtst-bijzijnde school. Art. 3b, lid 2; goedkoopste adequate voorziening. Art. 12; andere vergoedingen. Art. 17 t/m 22; bekostiging vervoer leerlingen. Art. 23; bekostiging weekeinde en vakantievervoer. Art. 24; drempelbedrag voor toekenning eigen bijdrage en fin. draagkracht.

Art. 7; Herziening, opschorting, intrekking of terugvordering.

Art. 11; peildatum leeftijd op 1 augustus.

32

Algemene wet bestuursrecht. Gemeentewet (art. 149).

Algemene subsidieverordening gemeente Valkenswaard (2016)

Beleidsregels: 

- subsidiering welzijn en jeugdsport (2001)

- kadervorming en deskundigheidsbevordering vrijwilligers welzijn en sport (2001)

- kosten afvoeren afval bij een activiteit (2001)

- cultuurfonds gemeente Valkenswaard (2001)

- cultureel gebruik sporthal de Belleman (2001)

- subsidieregeling aankoop uniformen muziek en zangverenigingen (1990)

- nadere regel ondersteuning activiteiten ondernemersklimaat door ondernemersverenigingen (2010)

- nadere regel cultuurfonds Valkenswaard (2010)

- nadere regel Sport & Cultuur gemeente Valkenswaard 2021 e.v.

- nadere regel subsidie vangnet covid-19 (2022)

- nadere regel subsidie stijging energielasten 2023

Art. 1; begripsomschrijvingen. Art. 4; uitvoering verordening. Art. 6, Europees steunkader Art. 13; besluitvorming subsidieverlening. Art. 18 - 23; verplichtingen subsidieontvanger. Art. 27 t/m 31; slotbepalingen.

Art. 8, lid 1; eerste of gewijzigde aanvraag (vóór 1 maart). Art. 8, lid 2; vervolgaanvraag (vóór 1 mei). Art. 7, lid 4; vervolg-aanvraag jeugdsport-subsidie (vóór 30 sept.). Art. 8, lid 3; incidentele subsidie 8 weken vóór aanvang activiteit. Art. 9, lid 2; subsidieadvies commissie, maximaal 26 weken voor start van de activiteit. Art. 13; besluitvorming subsidieverlening (termijnen). Art. 14; indiening aanvraag tot vaststelling (termijnen). Art. 17, vaststelling subsidie (26 weken).

Art. 2, lid 2; college kan nadere regels stellen (reikwijdte).. Art. 4; nadere regels (college). Art. 5, lid 3; nadere regels omtrent verdeling beschikbare bedrag (college). Art. 7, lid 6; college kan afwijken van gestelde termijnen. Art. 15; directe vaststelling (college). Art. 17; intrekken, verlagen, wijzigen van subsidie. Art. 27; hardheidsclausule.

Art. 7; aanvraag van een subsidie. Art. 19, lid 1; verplichtingen subsidieontvanger (informeren college). Art. 14; indiening aanvraag tot vaststelling.

Art. 2, lid 1; reikwijdte (gem. Valkenswaard). Art. 3, bevoegdheden subsidieverstrekking. Art. 10, weigeringsgrondenArt. 12 bestemmingsreserves

Art. 17; betalingsverplichting binnen 6 weken na vaststelling.

Art. 25, intrekken, verlagen, wijzigen van subsidie.

Art. 5; fin. middelen begroting en subsidie-plafond.. Art. 11, egalisatiereserveArt. 20; vergoeding vermogenswaarden. Art. 16; voorschotten. Art. 26; indexering.

Art. 5, lid 1; subsidieplafonds (jaarlijks). Art. 26; indexering (jaarlijks).

33

Gemeentewet. Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Verordening maatschappelijke ondersteuning Gemeente Valkenswaard 2018

Ingangsdatum: 26 nov 2018.

Aangepast in raad van 5 maart 2020 met ingangsdatum 1 jan 2020.

Art. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10

x

Art. 3

Art. 4.1

Art. 7.

Art. 9.

Art. 11.1; hardheids-clausule (college).

Art. 7: de aanvraag

Art. 8;

Art. 3. Art. 5.

Art. 4.2. art. 6.

 

34

Gemeentewet. Artikel 2.9 Jeugdwet

Verordening jeugdhulp gemeente Valkenswaard 2022

Ingangsdatum 12 jan 2022

Art 1; begripsbepalingen art. 2; Vormen van jeugdhulp Art 3 t/m 6; procedure Art 7 t/m 10; afweging en voorwaarden Art 20; Inwerkingtreding en citeertitel.

x

Art 11; herziening/intrekking/terugvordering Art 18; hardheidsclausule (college)

Art 9; toekenning Art 10; inhoud beschikking

Art 9; toekenning Art 11; herziening, intrekking of terugvordering

Art 12; verhouding prijs en kwaliteit

Art 11; nieuwe feiten en omstandigheden

35

Gemeentewet Wet Jeugdhulp

Nadere regels jeugdhulp Valkenswaard 2022

Ingangsdatum 12 jan 2022

Art 1.1 Begripsbepalingen

Art 2 Vormen van individuele voorzieningen

Art 6 Evaluatie

Art 7 slotbepaling

x

Art 7.1: hardheidslausule

Art 3: verstrekking pgb

Art 4; eigen mogelijkheden en oplossend vermogen

Art 5: het pgb

Art 3.2 en bijlagen.

Art 3.2 Hoogte en duur ouderbijdrage

36

Gemeentewet.

Verordening financiële tegemoetkoming hulp bij het huishouden 2015

Ingangsdatum: 1 jan 2015

Art 1, 2; begripsbepalingen

Art 3 : voorwaarden

Art 4: Uitsluitinggronden

Art 5: Omvang van de hulp bij het huishouden

Art 14: Citeertitel

Art 15: Inwerktreding

Art 6: Financiele tegemoetkoming

Art 7: Inlichtingenplicht

Art 8: Wijzigingen situatie

Art 9: Controle

Art 10: intrekking van de financiële tegemoetkoming

Art 12: Uitvoering

Art 13: Bijzondere gevallen

Art 9: Controle

Art 11: Terugvordering

Art 6: Financiele tegemoetkoming

x

37

Gemeentewet. Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Verordening participatiewet

Ingangsdatum 1 december 2017

Art 1 en 2 begripsbepalingen Art 3 t/m 5; participatiebudget Art 6 t/m 45: participatie en voorzieningen Art 46 t/m 50; slotbepalingen

Art 25; ingangsdatum en tijdvak

Art3; opdracht college Art 6 lid 2; beëindigen voorziening (college)

Art 38 t/m 45; cliëntraad Art 47; hardheidsclausule

Art 3; opdracht college Art 5; onderzoek naar mogelijkheden Art 17; tegenprestatie

Art 22; afzien van het opleggen Art 39 t/m 46; cliëntraad

Art 13; loonkostensubsidie Art 15; studietoeslag Art 20; hoogte inkomenstoeslag Art 23; hoogte maatregel Art 24; berekeningsgrondslag

Art 25; ingangsdatum en tijdvak Art 34; tekortschietend besef van verantwoorde-lijkheid

38

Wet Ruimtelijke Ordening (art. 6.7) Besluit ruimtelijke ordening.

NIET FINANCIEEL

Procedureverordening voor tegemoetkoming in planschade

Ingangsdatum: 13 november 2008,

Artikel 1, begripsbepalingen. Artikel 3 t/m 5, inwinnen advies. Artikel 6, werkwijze.

Artikel 2, opdrachtverstrekking binnen 12 weken na verstrijken van de termijnen. Artikel 6, lid 7, aanleveren concept advies binnen 16 weken na opdracht- verstrekking. Artikel 6, lid 8 t/m 10, vervolgtermijnen.

x

x

x

x

x

39

Wet Ruimtelijke Ordening (art. 42)

NIET FINANCIEEL

Exploitatieverordening gemeente Valkenswaard 2005

Ingangsdatum: 2 juni 2005

Afdeling I Algemene bepalingen

x

Afdeling II Exploitatie op initiatief van de gemeente

Afdeling II Exploitatie op verzoek van exploitant

x

x

x

x

40

Wet werk en bijstand

Beleidregels krediethypotheek en pandrecht bijstand WWB 2008

x

x

x

x

Artikel 1, als bijstand op grond van artikel 50, 2e lid van de Wwb de vorm heeft van een geldlening, wordt die verstrekt onder verband van hypotheek. Artikel 2, als bijstand op grond van artikel 50, 2e lid van de Wwb de vorm heeft van een geldlening, wordt die verleend onder vestiging van pandrecht als de belanghebbende eigenaar is van een woonwagen of woonschip. Artikel 3, belanghebbende moet meewerken anders wordt de bijstand geweigerd.

x

x

41

Gemeentewet

GED. FINANCIEEL

Convenant Dorpsraad Borkel en Schaft (incl. reglement)

 

Artikel 28, lid 1, college vergoed 80% van de voorlopig goedgekeurde begroting beschikbaar (vóór 1 febr.). Artikel 28, lid 2, dorpsraad verstrekt financieel jaarverslag vóór 1 mei. Artikel 28, lid 3, college beoordeelt financieel jaarverslag binnen 12 weken. Artikel 28, lid 4, college stelt budget definitief vast. Artikel 28, lid 5, de dorpsraad zendt vóór 1 nov. een onderbouwde begroting voor het volgende jaar. Artikel 28, lid 6, college beoordeelt begroting binnen 12 weken.

Artikel 1, college stelt dorpsraad in.

x

Artikel 27, lid 1, de leden ontvangen een bedrag voor maximaal 6 vergaderingen per jaar.

Artikel 27, lid 2, leden ondertekenen de presentielijst.

Artikel 27, lid 1, het bedrag wordt bepaald door de Minister BZK.

Tot de opheffing van de dorpsraad.

42

Wet Inburgering

Verordening Wet Inburgering

Ingaande 1 april 2007.

(samenwerkingsverband Heeze-Leende / Waalre / Valkenswaard)

Artikel 2, informatie-verstrekking. Artikelen 3, 4, 7 en 8.

Artikel 2, lid 3, beoordeling doel-treffendheid en doelmatigheid informatieverstrekking (om drie jaar). Artikel 7, lid 3, aanvaar-diging aanbod inburge-ringsplichtige (2 weken). Artikel 7, lid 4, college besluit binnen 6 weken.

x

x

Artikel 6, opleggen verplichtingen

Artikel 5, eigen bijdrage. Artikel 9, bestuurlijke boete. Artikel 10, verhoging bestuurlijke boete.

Geen duur in de zin van financiële rechtmatigheid.

43

Gemeentewet (art. 149). Wet kinderopvang.

NIET FINANCIEEL

Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen 2011

Ingangsdatum 2 februari 2012

Art. 1; begripsbepaling. Art. 2 en 3; speelruimte. Art. 8 t/m 10.

Art. 5, lid 2; jaarlijks onderzoek van de exploitatie. Art. 6, lid 5; openbaarmaking inspectierapport (uiterlijk drie weken na vaststelling).

Art. 4; naleving regels en aanwijzen toezichthouders (college). Art. 5, lid 3; incidenteel onderzoek. Art. 7; hardheidsclausule.

Art. 6; vastleggen onderzoeksresultaten (inspectierapport).

x

x

x

44

Gemeentewet. Rechtspositiebesluit wethouders. Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Valkenswaard 2019

Ingangsdatum 18 december 2019 en werkt terug tot en met 1 januari 2019

Artikel 1, begripsom- schrijvingen Artikelen 2 t/m 8 (voorzieningen voor raads- en commissieleden. Artikelen 9t/m15 Voorzieningen voor wethouders Artikelen 16 t/m 18 de procedure van declaratie

Artikel 4, lid 1, betaling vergoeding in maandelijkse termijnen

 

x

 
 
 

45

Gemeentewet.

NIET FINANCIEEL

Algemene Plaatselijke Verordening (APV 2022)

Ingangsdatum: 18 mrt 2022

De verordening bevat bepalingen omtrent de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en de bescherming van het milieu.

x

x

x

x

x

x

46

Wet Milieubeheer

NIET FINANCIEEL

Afvalstoffenverordening (2022)

Art. 1; begrips-omschrijvingen. Art. 3, lid 1; inzamelen categorieën afvalstoffen. Art. 4, lid 1; inzamel-middelen en -voorzieningen. Art. 6 t/m 10 en art. 11, lid 2, art. 14, leden 1, 2 en 4, art. 15, lid 2, art. 16, leden 1, 3 en 4, art. 22, lid 1 en 3, art. 23; inzamelverbod en/of opslag. Art. 17 t/m 21; zwerfafval. Art. 24; strafbepaling. Art. 26; inwerkingtreding Art. 27; overgangsbepaling. Art. 28; citeerbepaling.

Art. 5, leden 1 t/m 3; inzamelfrequentie tenminste eenmaal per 2 weken.

Art. 2; aanwijzen inzameldienst (college). Art. 3, lid 2; vaststellen categorieën afvalstoffen. Art. 4, lid 2, art. 5, lid 2, art. 12, art. 13, art. 14, lid 3, art. 15, lid 1; nadere regels college (inzamelmiddelen, -voorzieningen, frequentie, bijzondere gevallen, bedrijfsafvalstoffen Art. 11, lid 1, dagen en tijden (college). Art. 16, lid 2 en art. 22, lid 2; ontheffing. Art. 25; toezichthouders (college).

x

x

x

x

47

Gemeentewet (art. 150)

NIET FINANCIEEL

Inspraakverordening

Ingangsdatum 7 december 2006

Artikel 1 t/m 4 (algemene bepalingen). Artikel 5, eindverslag. Artikel 6 , inwerkingtreding.

Artikel 4, lid 2, zienswijzen (4 weken)

x

x

Artikel 3, inspraakgerechtigden

x

x

48

Gemeentewet (art. 149) en Wegenverkeerswet (art. 2)

NIET FINANCIEEL

Parkeerverordening Valkenswaard 2016

Ingangsdatum 13 april 2016 Relatie met de verordening parkeerbelastingen (financiële rechtmatigheid).

Artikel 1, begrips- omschrijvingen. Artikel 2 t/m 6, plaatsen voor vergunninghouders en vergunningen. Artikel 7 t/m 9, verbodsbepalingen. Artikel 10 t/m 13, straf-, overgangs- en slotbepalingen.

Artikel 4, lid 1, beslissing binnen 4 weken na ontvangst. Artikel 4, lid 2, verlenging beslissing met 4 weken.

Artikel 6, intrekking en wijziging vergunning (college).

Artikel 3, lid 2, GBA, uittreksel KvK of indicatie hulpbehoevendheid

Artikel 3, vergunningverleners.

x

Artikel 6.

49

Woningwet.

NIET FINANCIEEL

Bouwverordening gemeente Valkenswaard 2012

Ingangsdatum 21 juni 2012

De verordening bevat bepalingen omtrent het bouwen binnen de gemeente (o.a. aanvraag vergunning, melden, voltooiing bouw, brandveiligheid, slopen).

x

x

x

x

x

x

50

Wet geurhinder en veehouderij.

NIET FINANCIEEL

Geurverordening Valkenswaard-Zuid en omgeving

I ngangsdatum 19 december 2007

De verordening heeft betrekking op geurgevoelige objecten gelegen binnen de bebouwde kom van Dommelen en Valkenswaard-Zuid. De verordening is gebaseerd op de gebiedsvisie Valkenswaard-Zuid.

x

x

x

x

x

x

51

Wet dualisering gemeentebestuur. Gemeentewet (art. 33, lid 3).

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Ingangsdatum: 1 maart 2003

Artikel 1 t/m 6, ambtelijke bijstand. Artikel 8, besteding fractiebijdrage. Artikel 11, reserveren fin. bijdrage.

Artikel 9, lid 1, fin. bijdrage vóór 31 januari als voorschot verstrekt. Artikel 12, verantwoording fractie aan raad (fractieondersteuning).

x

Artikel 5, bijhouden register ambtelijke bijstand (secretaris). Artikel 10, opmaken verslag fractie.

Artikel 7, lid 1, fracties zoals bedoeld in het Reglement van Orde.

Artikel 7, financiële bijdrage fracties (jaarlijkse vaststelling). Artikel 10, wijziging zeteltal.

Artikel 9, lid 2, raadsperiode.

52

Gemeentewet.

NIET FINANCIEEL

Verordening op het burgerinitiatief gemeente Valkenswaard 2020

Ingangsdatum 1 mei 2020

De verordening legt het recht op burgerinitiatief vast en bevat bepalingen inzake de handelwijze.

Artikel 6, behandeling verzoek uiterlijk tweede raadsvergadering na indiening.

Artikel 2, lid 1, beoordeling verzoek (agendacommissie)

x

Artikel 2, lid 2a, minimaal 30, lid 2b, minimaal 75 en lid 2c, minimaal 180 initiatiefgerechtigden. Artikel 3, ingezetenen gem. Valkenswaard en > 16 jaar.

x

x

53

Tijdelijk referendum

INTREKKEN

NIET FINANCIEEL

Verordening op het correctief raadgevend referendum

Tijdelijk verordening, vervallen na bekrachtiging referendumverordening (2008). Nog formeel intrekken.

x

x

x

x

x

x

x

54

Gemeentewet.

NIET FINANCIEEL

Referendumverordening gemeente Valkenswaard 2008

Ingangsdatum 2 juni 2010

Artikel 1, begripsbepalingen.

Artikel 2, onderwerp.

Artikel 3, commissie.

Artikel 4 t/m 7 inleidend / def. verzoek.

Artikel 8 t/m 17, alg. bepalingen inzake referendum.

Artikel 4, lid 2, inleidend verzoek 5 dagen voor de raadsvergadering indienen. Artikel 5, lid 6, beslissing binnen een week kenbaar maken. Artikel 7, beslissing def. verzoek.

x

x

Artikel 2, lid 1, initiatief bevolking ogv raads- besluit/beleidskwestie. Artikel 4, lid 3, inleidend verzoek ondersteund door 0,7 % van het totaal aantal kiesgerechtigden. Artikel 6, lid 3, def. verzoek ondersteund door 3,5% van het totaal aantal kiesgerechtigden.

Artikel 18, beschikbaar stellen budget voor organisatie en voorlichting.

Artikel 3, lid 2, periode van vier jaar (referendumcommissie).

55

Wet sociale werkvoorziening (art. 7, lid 10). Gemeenschappelijke Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven

Verordening Persoonsgebonden budget begeleid werken sociale werkvoorziening

De verordening treedt - met terugwerkende kracht - in werking op 1 januari 2008.

(samenwerkingsverband Heeze-Leende / Waalre / Valkenswaard)

Artikel 1, begrips- omschrijvingen. Artikel 3, voorwaarden werkplek. Artikel 4 t/m 7, vaststelling subsidie/vergoeding. Artikel 10, componenten besluit. Artikel 13, verplichtingen werkgever. Artikel 15, inwerkingtreding.

Artikel 2, vóór 31 dec. voor het volgende kalenderjaar hoogte subs.verlening vaststellen. Artikel 9, beslissing aanvraag binnen 4 weken. Artikel 11, tussentijdse verantwoording. Binnen 10 dagen na afloop kwartaal. Artikel 12, vaststellen periodieke subsidie (binnen 4 weken).

Artikel 2, vaststellen hoogte subsidieverlening (bestuur gem.reg. WRE). Artikel 14, hardheidsclausule (bestuur gem.reg. WRE).

x

Artikel 8, volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (wsw-geindiceerden).

Artikel 2, hoogte subsidieverlening (persoonsgebonden budget).

x

56

Wet sociale werkvoorziening (art. 12, lid 2). Gemeenschappelijke Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven

Verordening wachtlijstbeheer sociale werkvoorziening

De verordening treedt - met terugwerkende kracht - in werking op 1 januari 2008.

(samenwerkingsverband Heeze-Leende / Waalre / Valkenswaard)

Artikel 1, begrips- omschrijvingen. Artikel 2 en 3, plaatsingsruimte. Artikel 4, uitvoering. Artikel 6, inwerkingtreding.

Artikel 4. lid 2, periodiek verantwoording.Geen concreet tijdstip.

Artikel 5, hardheidsclausule (bestuur gem.reg. WRE).

x

Artikel 2, Wsw-geindiceerden.

Artikel 2, rijksbijdrage. Artikel 3, extra fin. middelen.

x

57

Wet sociale werkvoorziening (art. 2, lid 3). Gemeenschappelijke Werkvoorziening-schap Regio Eindhoven

NIET FINANCIEEL

Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening

De verordening is in werking getreden op 1 juli 2008.

(samenwerkingsverband Heeze-Leende / Cranendonck / Valkenswaard)

Artikel 1, begrips- omschrijvingen. Artikel 2 t/m 5, cliëntenraad. Artikel 6 en 7, gemeentelijke vertegenwoordiging en overleg. Artikel 8 t/m 11, taken/werkwijze.

Artikel 7, lid 1, twee keer per jaar overleg.

Artikel 13, onvoorziene situaties (bestuur gem.reg. WRE)

x

x

Artikel 11, budget ambtelijke ondersteuning (begroting) en vergoeding cliëntenraad.

Artikel 4 en 5, benoeming leden en voorzitter (4 jaar).

58

Gemeentewet artikel 149 en wet werk en bijstand artikel 47

Verordening cliëntparticipatie Samenwerkingsverband werk en inkomen

Ingangsdatum 2 juli 2012

(samenwerkingsverband Heeze-Leende / Cranendonck / Valkenswaard)

Art 1: begripsbepaling

Art 3: samenstelling

Art 9: slotbepaling

Art 10: inwerktreding

Art 11: citeertitel

x

Art 2: instellen en in stand houden cliëntraad, taak en doelstelling

Art 4: benoeming

x

Art 8: adviezen cliëntenraad

Art 7: faciliteiten

x

59

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

NIET FINANCIEEL

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen

Ingangsdatum 19 juni 2014

Artikelen 1 tot en met 6

x

Art. 2 college stelt reglement vast Art. 4, lid 3 aanwijzingsbesluit college

x

x

x

x

59a

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

NIET FINANCIEEL

Reglement Wet basisregistratie personen

Ingangsdatum 19 juni 2014

Artikelen 1 tot en met 8

x

x

x

x

x

x

60

Wet dualisering gemeentebestuur. Gemeentewet (art. 15, lid 3).NIET FINANCIEEL

Gedragscodes bestuurders - gedragscodes voor de leden van de raad Ingangsdatum: 1 maart 2008

raad: Artikel 1, algemene bepalingen. Artikel 2 en 3, belangenverstrengeling en nevenfuncties. Artikel 4, informatie. Artikel 5, aannemen geschenken. Artikel 6 en 7, declaraties en gebruik gem. voorzieningen.

x

x

x

x

Artikel 6, declaraties.

x

61

Wet dualisering gemeentebestuur. Gemeentewet (art. 15, lid 3).

NIET FINANCIEEL

Gedragscodes bestuurders - gedragscodes voor de burgemeester en de wethouders

Ingangsdatum: 1 maart 2008

B&W: Artikel 1, algemene bepalingen. Artikel 2 en 3, belangenverstrengeling en nevenfuncties. Artikel 4, informatie. Artikel 5, aannemen geschenken. Artikel 6 t/m 8, bestuurlijke uitgaven, declaraties en gebruik gem. voorzieningen. Artikel 9, dienstreizen buitenland.

x

x

x

x

Artikel 6, bestuurlijke uitgaven. Artikel 7, declaraties. Artikel 9, lid 8, functionele uitgaven dienstreizen buitenland.

x

62

Wet veiligheidsregio's (art.3)

NIET FINANCIEEL

Brandbeveiligingsverordening

Ingangsdatum: 1 juni 2009 Getekende bescheiden nog niet ontvangen.

Artikel 1 t/m 10.

x

Artikel 2, leden 2 en 3, verbodsbepalingen (college kan aan vergunning voorschriften verbinden). Art. 8; opleggen bestuurlijke boete.

x

x

Art. 8; bestuurlijke boete

x

63

Winkeltijdenwet (art. 3).

NIET FINANCIEEL

Winkeltijdenverordening Valkenswaard 2017

Ingangsdatum: 10 december 2017

Art. 1; begripsbepalingen. Art. 7; intrekking oude verordening en overgangsrecht. Art. 8; inwerkingtreding en citeertitel.

Art. 4; beslissen op aanvraag (binnen 8 weken)

Art. 2; vrijstelling zondag branches

Art. 3; indiv. ontheffingen (college) Art. 5; intrekken of wijzigen ontheffing (college) Art. 6; aanwijzen toezichthouders (college)

x

x

x

x

64

Gemeentewet

NIET FINANCIEEL

Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorziening 2010

Art. 1 t/m 6.

x

x

x

Art. 2; ingezetene

x

x

65

Gemeentewet (art. 149) Wet op de lijkbezorging.

NIET FINANCIEEL

Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Valkenswaard 2016

Ingangsdatum:1 juni 2016.

Art. 1 t/m 31.

Art. 5, lid 1 en art. 7, 8 en 10; tijdstippen inzake begraven.

Art. 3, lid 1; openingstijden (nadere regels college). Art. 10, lid 2, tijden begraven (afwijkings-besluit college). Art. 11, lid 2, indeling graven (nadere regels college). Art. 20, lid 3; grafbedekking (nadere regels college).

x

x

x

Art. 15, lid 1; termijn recht op graf.

65a

Beheersveror-dening gem. begr.plaatsen (art. 20, lid 3)

NIET FINANCIEEL

Regels voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaatsen 2012

Ingangsdatum:1 januari 2012.

Art. 1 t/m 7.

x

Art. 3; beslissing college (schriftelijk)

Art. 2, lid 1; aanvraag (incl. werktekening)

x

x

x

65b

Beheersveror-dening gem. begr.plaatsen (art. 11, lid 2)

NIET FINANCIEEL

Regels voor graven, asbezorging en gedenkplaatsen .

Art. 1 t/m 4.

Art. 2 t/m 4; tijdsduur graven, urnengraven of gedenkplaatsen.

x

x

x

x

Art. 2 t/m 4; tijdsduur graven, urnengraven of gedenkplaatsen

66

Alg. wet bestuursrecht (art. 7:13)

NIET FINANCIEEL

Verordening commissie bezwaarschriften (A2-verband)

Ingangsdatum: 4 oktober 2012

Art. 1 t/m 22.

Art. 7, lid 1; zittingsduur (4 jaar), eenmalige herbenoeming. Art. 13; termijnen inzake uitnodiging hoorzitting. Art. 20; jaarverslag (binnen drie maanden na afloop kalenderjaar).

Art. 2; commissie niet bevoegd inzake belastingen en WOZ-zaken. Art. 4a, lid 2 en 3; college regelt taakafbakening kamers + aantal kamers. Art. 10; bevoegdheden voorzitter commissie.

x

Art. 11; vooronderzoek (inwinnen informatie)

Art. 5; vergoeding bijwonen vergadering + overige vergoedingen.

x

67

Gemeentewet (art. 149)

Monumentenwet (art. 12, 15 en 38)

Erfgoedrecht (art. 3.16 en 9.1)

NIET FINANCIEEL

Erfgoedverordening Gemeente Valkenswaard 2017

Ingangsdatum: 21 september 2017

Art. 1, 2, 6, 7, 10, 13, 14, 16, 20 t/m 30

Art. 8; termijn van advies gemeentelijk monument. Art. 9; termijn van beslissing (gem.monumenten). Art. 15; termijn vergunningverlening (rijksmonumenten). Art. 17; termijn advies rijksmonument (monumentencomm.)

Art. 18 lid 3; termijn advies beschermd gemeentelijk stads- en dorpsgezicht (monumentencomm.)

Art 18 lid 4; termijn besluit beschermd gemeentelijk stads- en dorpsgezicht (raad)

Art. 3; aanwijzen gemeentelijk cultuurgoeder of verzameling (college).

Art. 4; Wijzigen, intrekken, vervallen aanwijzing (college)

Art. 5; aanwijzen gemeentelijke monument (college)

Art. 11; aanwijzen voorlopig gemeentelijk monument (college) Art. 12; wijzigen gemeentelijk erfgoedregister (college)

Art. 15; intrekken vergunning (college)

Art. 18 lid 1; aanwijzen bescherm gemeentelijk stads- en dorpsgezicht (raad)

Art. 19; Wijzigen, intrekken beschermd gemeentelijk stads- en dorpsgezicht (raad)

x

x

x

x

68

Gemeentewet artikel 149

Verordening op de A2-Erfgoedcommissie

Ingangsdatum: 24 april 2015

Art 1: begripsbepalingen

Art 2: Taak A2-erfgoedcommissie

Art 3: reikwijdte advies

Art 4: samenstelling

Art 14: horen commissie

Art 15: inwerktreding

x

Art 5: taken en bevoegdheden

Art 6: werkwijze

Art 7: voorzitter

Art 9 en 10: aanvragen

Art 12: delegeren bevoegdheden

Art 13: verslaglegging

Art 8: stemrecht

Art 11: advisering

x

x

69

Wet basisregistraties adressen en gebouwen (art. 6). Gemeentewet (art. 108, lid 1 en 2, art, 147, 149 en 156, lid 1)

NIET FINANCIEEL

Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Valkenswaard

Ingangsdatum 1 februari 2012

Art. 1; begripsbepalingen. Art. 4; wijze van aanbrengen. Art. 5 en 6; plaatsen naam- en nummerborden. Art. 8 t/m 12; straf-, overgangs- en slotbepalingen.

Art. 6, lid 2; aanbrengen nummers binnen 4 weken na kennisgeving van het besluit.

Art. 2; begrenzing en naamgeving (college). Art. 3; afbakening en nummering (college). Art. 7; kan uitvoeringsvoorschriften vaststellen (college).

x

x

x

x

70

Wet Milieubeheer (art. 10.32a)

NIET FINANCIEEL

Verordening op de heffing en de invordering van Riool- en Waterzorgheffing 2023

Ingangsdatum: 1 januari 2023

Art. 1; begrips-omschrijvingen. Art. 2, leden 2 t/m 4; plicht van afkoppelen. Art. 4; toezichthouders. Art. 6; citeertitel.

Art. 2, lid 5; inwerkingtreding gebiedsaanwijzing. Art. 5; inwerkingtreding verordening.

Art. 2, lid 1; aanwijzen gebied, plicht afkoppelen (college). Art. 2, lid 6; verlenen ontheffing (college).

x

x

Art. 3; strafbepaling (hechtenis of geldboete).

x

71

Gemeentewet (art. 147 en 149)

Verordening starterslening

Art. 1; begrippen. Art. 6; procedure aanvraag en toekenning. Art. 8; voorwaarden SVn. Art. 11; inwerkingtreding. Art. 12; citeertitel.

x

Art. 3, lid 3; afwijzen aanvraag (college). Art. 5; toekenning, niet toekenning en nadere voorschriften (college). Art. 7; afwijzen aanvraag en intrekken toewijzing (college). Art. 9; nadere regels. Art. 10; hardheidsclausule.

 

Art. 2, lid 1 en 2; starter.

Art. 2, lid 3; hoogte verwervingskosten maximaal € 225.000,--, excl. opslagkosten. Art. 3; eenmalig budget van € 500.000,-- (starters-leningen).

Art. 4; deelnemings-overeenkomst.

72

Wro (art. 3.30 lid 1)

NIET FINANCIEEL

Coördinatieregeling gemeente Valkenswaard

Ingangsdatum 5 december 2013

Art. 1; begripsomschrijving.

Art. 2; reikwijdte verordening.

Art. 3; vergunningen en ontheffingen.

Art. 5; gecoördineerde voorbereiding niet

mogelijk. Art. 6, leden 2 t/m 6; procedureregeling.

Art. 7 en 8; inwerkingtreding en citeertitel.

x

Art. 4; gecoördineerde voorbereiding van besluiten (college). Art. 6, lid 1; vaststellen procedureregeling (college).

x

x

x

x

73

Gemeentewet (art. 83 lid 1 , 107 t/m 107e , 156)

NIET FINANCIEEL

Verordening Werkgeverscommissie

Ingangsdatum 1 november 2010

artikel 1 tot en met 4 (Instellen van een werkgeverscommissie)

Fractievoorzitters van de raad zijn voor de zittingsduur van de raad benoemd

 

x

 

x

x

74

Algemene wet bestuursrecht (art. 2.:14 )

NIET FINANCIEEL

Verordening elektronische kennisgeving Valkenswaard

Ingangsdatum 1 september 2015

Artikelen 1 tot en met 2

x

Wijze van bekendmaken van besluiten van het gemeentebestuur die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht.

x

x

x

x

75

Gemeentewet, Art. 61, 61a, 61c, 84, 147 en 149 Archiefwet 1995 (art. 15 en 31 ) Archiefbesluit 1995 (art.9)

Verordening vertrouwenscommissie 2012

Ingangsdatum: 4 oktober 2012

Arikelen 1 tot en met 11

x

Verordening betreffende benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester

x

x

x

x

76

Artikel 149 Gemeentewet

Verordening op auditcommissie gemeente Valkenswaard

Ingangsdatum 26 oktober 2012

Arikelen 1 tot en met 11

x

Betreft een commissie t.b.v . de raad

x

x

x

x

77

gelet op de artikelen 5.4, eerste lid, 5.5van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 149 van de Gemeentewet

Verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht

Datum inwerktreding: 27-07-2016

Art. 1 tot en met 5

Artikel 6: Inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 5: Kwaliteitsborging

Artikel 2: Reikwijdte Artikel 4: Kwaliteitsdoelen

x

x

x

x

78

gelet op artikel 11, 2e lid van de Beheerverordening begraafplaatsen Valkenswaard 2016

Regels voor herinneringsbomen op de gemeentelijke begraafplaatsen 2016

Datum inwerktreding: 01-07-2016

Artikel 1: Begripsbepalingen

Artikel 3: Herinneringsboom

Artikel 4: Asverspreiding

Artikel 6: Slotbepalingen

Artikel 2 en 3 en 5

Artikel 2: Uitgifte boomakte

Artikel 3: Herinneringsboom

Artikel 5: Gedenkplaatje en uitingen

x

Artikel 2: Uitgifte boomakte

x

Artikel 2: Uitgifte boomakte

Artikel 5: Gedenkplaatje en uitingen

79

gelet op artikel 12, artikel 15, lid 4 en artikel 16, lid 3 van de gemeenschappelijke regeling “samenwerking A2-gemeenten

Organisatieverordening GR Samenwerking A2-Gemeenten

Datum inwerktreding: 01-05-2016

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Artikel 12: Citeertitel

Artikel 13: Inwerkingtreding

x

Artikel 2 tot en met 11

x

x

x

x

80

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 2:14 van de Algemene wet bestuursrecht

Verordening elektronische kennisgeving

Datum inwerktreding: 01-09-2015

Artikel 1: Elektronische kennisgeving

Artikel 2: Inwerkingtreding en citeertitel

x

x

x

x

x

x

81

Hoofdstuk gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet

Verordening op de heffing en invordering van leges 2023

(citeertitel Legesverordening 2023)

Datum inwerktreding: 01-01-2023

Artikel 1 tot en met 3

Artikel 6: Wijze van heffing

Artikel 12: Inwerkingtreding

Artikel 13: Citeertitel

Artikel 7: Termijnen van betaling

Artikel 10: Overdracht van bevoegdheden

x

Artikel 3. Plicht. Artikel 4: Vrijstellingen

Artikel 8: Geen kwijtschelding

Artikel 9: Teruggaaf

Artikel 11: Overgangsrecht

Artikel 5: Maatstaven van heffing en tarieven

x

82

gelet op artikel 219 en 227 van de gemeentewet

Verordening reclamebelasting Valkenswaard Centrum 2023

Datum inwerktreding: 01-01-2023

Artikel 1 tot en met 5

Artikel 9: wijze van heffing

Artikel 14: Inwerktreding en citeertitel

Artikel 7, 8

Artikel 11: Betalingstermijn

 

x

Artikel 4. Plicht Artikel 10: Vrijstellingen

Artikel 12: Geen kwijtschelding

Artikel 13: Overgangsrecht

Artikel 6: Belastingtarief

x

Bijlagen:

  • 1.

    Interne controle processen

  • 2.

    Toetsingskader 2023


Noot
1

Zie bijlage 2

Noot
2

Voor een toelichting op het begrip rechtmatigheid in relatie tot de accountantscontrole bij gemeenten en provincies wordt verwezen naar de Nota van toelichting bij het Besluit accountantscontrole gemeenten (Staatsblad 2002, 68), het NBA-discussierapport ‘Financiële rechtmatigheid(scontrole) bij gemeenten en provincies’, en de NBA en VNG (website)publicaties inzake rechtmatigheid en accountantscontrole. In het bijzonder is de ‘Kadernota rechtmatigheid’ van de commissie BBV van belang

Noot
3

Dit laat onverlet de informatieplicht aan de raad.