Algemene subsidieregeling gemeente Heumen 2024

Geldend van 13-03-2024 t/m heden

Intitulé

Algemene subsidieregeling gemeente Heumen 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen;

Overwegende dat

  • Het van belang wordt geacht om een nadere uitwerking te hebben van een aantal aspecten die voor alle subsidies relevant zijn.

  • Het van belang wordt geacht om een vaste bestendige gedragslijn te hebben voor de werkwijze van de gemeente voor het verstrekken van subsidies

Gelet op artikel 2, lid 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Heumen 2018

Besluit vast te stellen de volgende nadere regelgeving:

Algemene subsidieregeling gemeente Heumen 2024

Artikel 1. Inleiding

Wij geloven in de kracht van mensen. De dorpen, buurten, verenigingen en inwoners in de gemeente Heumen hebben de ‘power’ om samen veel te bereiken. In de gemeente Heumen nemen inwoners initiatief en helpen elkaar om lang en gelukkig thuis te blijven wonen. Iedereen doet mee, de gehele gemeenschap, van jong tot oud. Initiatieven zijn vernieuwend, uitdagend en komen van inwoners zelf! Daar zijn we trots op. We benutten de kracht van onze inwoners en betrekken hen actief. Samen bouwen we aan een gelukkige en mooie samenleving, voor én door de inwoners. We streven naar sociale en vitale kernen, waar inwoners actief zijn, elkaar helpen en zelf initiatief nemen. Dat maakt het prettig wonen in de krachtige dorpen van de gemeente. Samenwerking tussen inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke partijen in en tussen kernen wordt gestimuleerd. We willen dat jong en oud goed samen leven en voor elkaar zorgen in de kernen. We stimuleren en faciliteren actief eigenaarschap en lokale initiatieven. We gaan uit van inwonerskracht. Inwoners nemen zelf initiatief en voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen leefomgeving. Dat biedt uitdagingen maar vooral kansen. Kansen om de gemeente Heumen nog meer glans te geven.

De algemene doelstelling van subsidieverstrekking in onze gemeente is dan ook: organisaties en inwoners in staat stellen om met hun activiteiten een bijdrage te leveren aan het verwezenlijken van gemeentelijke beleidsdoelen, die zonder subsidie niet of niet geheel worden gerealiseerd. De gemeente Heumen kent een rijke schakering van professionele en vrijwillige organisaties op het gebied van onder meer werk en inkomen, sport, duurzaamheid, economie, zorg, gezondheid, integratie, cultuur en onderwijs. Deze organisaties kunnen met hun activiteiten bijdragen aan de realisatie van de maatschappelijke doelen die de gemeente Heumen voorstaat en die van belang zijn voor haar inwoners. Ook natuurlijke personen kunnen bijdragen aan het realiseren van gemeentelijke doelen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en leefomgeving. In deze beleidsregel geeft het college van burgemeester en wethouders van Heumen nadere invulling aan de uitvoeringsbevoegdheid uit de Algemene Subsidieverordening Heumen 2018 (hierna ASV). De beleidsregel dient als vaste bestendige gedragslijn en onderbouwing voor de werkwijze van de gemeente bij het verstrekken van subsidies en bevat aspecten die voor alle subsidies relevant zijn. De beleidsregel geeft de uitgangspunten van het verstrekken van subsidies weer , omvat het wettelijk juridisch kader en de subsidiesoorten die de gemeente kent . Samen met de diverse subsidieregelingen per subsidiesoort , waarin de voor subsidie in aanmerking komende activiteiten en doelgroepen, de wijze waarop de subsidie berekend wordt en eventuele aanvullende verplichtingen zijn vermeld, ondersteunt deze beleidsregel bij uniforme subsidieverstrekking.

Artikel 2. Algemene uitgangspunten

Voor het verstrekken van subsidies worden een aantal uitgangspunten gehanteerd. Deze uitgangspunten worden hieronder nader beschreven.

2.1. We gaan uit van het principe van wederkerigheid

Aan de verstrekking van een subsidie is de verplichting gekoppeld om de gesubsidieerde activiteiten uit te voeren. Deze activiteiten dragen bij aan de maatschappelijk doelen die de gemeente met haar beleid nastreeft. Het ontvangen van een subsidie is geen vanzelfsprekendheid, daarom spreken wij van ‘wederkerigheid’.

2.2. Er wordt (waar mogelijk) samengewerkt

Samenwerking versterkt boven alles de gemeenschapszin. Samenwerking verbindt mensen en organisaties en kan leiden tot verrassende initiatieven waarbij soms ook inhoudelijke activiteiten en disciplines elkaar versterken. Daarnaast biedt het kansen om efficiënter te werken. De gemeente wil een stimulans geven elkaar op te zoeken en samen te werken.

2.3. Inclusie

In de gemeente Heumen staan we voor een inclusieve samenleving. Inclusief beleid (en daaruit voortvloeiende activiteiten) sluit geen mensen uit, maar maakt participatie en meedoen voor iedereen mogelijk. Het gaat niet alleen om de vraag van de eigen leden of doelgroep maar ook om een bredere oriëntatie op de vraag vanuit de samenleving.

2.4. Er is ruimte voor inwonersinitiatieven

De gemeente Heumen wil de eigen kracht en initiatieven van inwoners en verenigingen de ruimte geven en faciliteren. Binnen het subsidiebeleid wordt zo een bottom-up benadering mogelijk gemaakt, zodat goede ideeën van (groepen) inwoners uitgevoerd kunnen worden. Het moet dan wel gaan om vernieuwende activiteiten. Inhoudelijk gezien kunnen activiteiten innovatief zijn (het ‘wat’), maar ook de manier waarop activiteiten worden uitgevoerd (het ‘hoe’).

2.5. Eigen financiële inbreng subsidieaanvrager

Organisaties die zichzelf kunnen bedruipen maken geen aanspraak op subsidie. Bij alle gesubsidieerde activiteiten (waarbij het mogelijk is) wordt verwacht dat er eigen bijdragen of contributies worden gevraagd. Er moet een redelijke verhouding zijn tussen de eigen bijdragen van leden/gebruikers en de hoogte van de gemeentelijke subsidie.

2.6. Subsidiebedragen worden elk jaar geïndexeerd

Jaarlijkse activiteitensubsidies worden ieder jaar bijgesteld met een indexatie. Bij subsidies voor vrijwilligersorganisaties vindt indexering plaats op basis van de Nationale consumentenprijsindex (cpi), zoals opgenomen in de tabel Prijsindexen CPB CEP in de 'Meicirculaire' van het Ministerie van Binnenlandse Zaken c.a. Bij professionele instellingen wordt aansluiting gevonden bij de CAO stijgingen of landelijke indexeringspercentages (OVA-index) Hierbij wordt opgemerkt dat het indexcijfer niet noodzakelijk parallel loopt met de (commerciële) huur- en prijsverhogingen, waar organisaties mee te maken kunnen krijgen.

2.7. Bevoorschotting

De bevoorschotting van subsidies vindt plaats tot 100% volgens het in de verleningsbeschikking opgenomen bevoorschottingsritme, inclusief het moment waarop de betalingen zullen plaatsvinden. Subsidies aan vrijwilligersorganisaties worden in een keer voor 100% bevoorschot.

2.8. Deregulering en vertrouwen

Er wordt gestreefd naar deregulering, het vereenvoudigen van de regels en het beperken van de administratieve lasten voor de subsidieaanvragers en voor de gemeente. Er is gekozen voor eenvoudige subsidieberekeningen waarbij een minimaal aantal componenten is gebruikt. Om het aanvragen van subsidie eenvoudig te maken, wordt gebruik gemaakt van een (digitaal) aanvraagformulier. Ook worden niet meer gegevens opgevraagd dan nodig zijn voor de behandeling van de aanvraag of vaststelling van de subsidie. Er worden geen onnodige beoordelingscriteria gehanteerd en de verantwoordingslast wordt aangepast aan de omvang van de subsidie en zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Indien een subsidieaanvrager hulp nodig heeft bij het doen van de aanvraag voor verlening of vaststelling van een subsidie, kan een medewerker van het subsidiesteunpunt of het vrijwilligerssteunpunt (zij zijn niet de inhoudelijk beoordelaars van subsidie-aanvragen) hierbij ondersteunen. Als uitgangspunt van het toekennen van subsidies hanteren wij het vertrouwen dat de activiteiten ook daadwerkelijk uitgevoerd worden waarvoor de subsidie is aangevraagd.

2.9. Gelijkheid en transparantie

Het subsidiestelsel is eenduidig. Activiteiten met een min of meer gelijke doelstelling worden op een gelijke wijze gewaardeerd. Er is sprake van een uniforme en transparante werkwijze en het stelsel maakt voor iedereen inzichtelijk wat de uitgangspunten zijn voor subsidieverstrekkingen en welke typen subsidie mogelijk zijn. Op de gemeentelijke website zal duidelijk uitleg gegeven worden over subsidies. Naast algemene informatie over subsidies en de verschillende subsidies, staat er per subsidiesoort een uitleg wanneer men in aanmerking kan komen voor subsidie en aan welke voorwaarden er moet worden voldaan. Daarnaast wordt een folder gemaakt, waarin dit alles op een toegankelijke en begrijpelijke wijze wordt uitgelegd. Uit oogpunt van openheid en transparantie wordt jaarlijks een overzicht opgesteld met organisaties die een jaarlijkse subsidie van de gemeente ontvangen. Transparantie betekent ook dat organisaties open en eerlijk inzichtelijk maken waar zij mee bezig zijn en waarvoor de subsidie is/wordt ingezet en welke maatschappelijke resultaten dit heeft opgeleverd.

2.10. Ondersteuning gemeente is meer dan subsidieverstrekking

De gemeente stimuleert en faciliteert organisaties actief bij te dragen aan maatschappelijke doelen. Dit gaat verder dan alleen subsidieverstrekking. De rol van de gemeente in de ondersteuning van organisaties is een mix van de inzet van menskracht, middelen en kennis. Er is namelijk ook behoefte aan concrete ondersteuning bij diverse onderwerpen. Het gaat dan bijvoorbeeld om ondersteuning bij het vinden van alternatieve inkomstenbronnen, het werven van nieuwe vrijwilligers, het organiseren van activiteiten of evenementen in de openbare ruimte e.d. Deze ondersteuning wordt geboden door het vrijwilligerssteunpunt. Tenslotte is het van groot belang dat organisaties worden gewaardeerd en aandacht krijgen vanuit de gemeente.

Artikel 3. Het wettelijk kader voor subsidieverstrekking

De Algemene wet bestuursrecht, de algemene subsidieverordening, subsidieregelingen en specifieke subsidieverordeningen vormen samen de wettelijke basis om subsidie te verstrekken.

3.1. Wat is een subsidie?

Artikel 4:21 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht geeft de volgende definitie: “Onder subsidie wordt verstaan: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.” Deze definitie geeft een vijftal karakteristieken van subsidie:

  • 1.

    een subsidie is een aanspraak: dit wil zeggen dat een subsidie een recht geeft op financiële middelen. De ontvanger van dat recht is niet verplicht om er daadwerkelijk gebruik van te maken.

  • 2.

    financiële middelen: een subsidie is altijd financieel;

  • 3.

    door een bestuursorgaan verstrekt: alleen de overheid is bevoegd subsidie te verstrekken;

  • 4.

    met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager: een subsidie wordt altijd verstrekt voor bepaalde activiteiten van de aanvrager;

  • 5.

    anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten: een subsidie is met andere woorden per definitie geen opdracht/inkoop ten behoeve van de gemeente zelf.

Als een financiering voldoet aan deze criteria, dan ís het een subsidie. Ongeacht de naam die aan de financiering is gegeven, zoals bijdrage, garantstelling, lening, sponsoring etc..

De Algemene wet bestuursrecht bepaalt grotendeels het wettelijk kader van het subsidiebeleid. Voor subsidieverstrekking is altijd een wettelijke grondslag nodig. De gemeente Heumen verstrekt de meeste subsidies op basis van de Algemene subsidieverordening. Dit beleidskader richt zich op alle subsidies die vallen onder deze verordening.

3.2. Algemene subsidieverordening gemeente Heumen 2018

In de algemene subsidieverordening voor Heumen (hierna ASV) staan de algemene regels voor het verlenen van jaarlijkse en eenmalige subsidie. Deze verordening geeft regels voor onder meer de aanvraagtermijn, de gegevens die moeten worden ingediend bij de aanvraag, de weigeringsgronden en bepalingen over de verantwoording van de subsidie. In het kader van transparantie is het wenselijk om naast de ASV, welke procedureel van aard is, te werken met subsidieregelingen. Alleen op die manier kan een subsidie gedetailleerd worden vormgegeven en kan worden bereikt dat voor alle belanghebbenden dezelfde regels gelden. Uiteindelijk ontvangt de aanvrager een beschikking, waarin de voorwaarden staan vermeld die aan de subsidieverstrekking worden verbonden. Samen met de ASV en de Awb vormen de subsidieregelingen de wettelijke basis om subsidie te verlenen.

3.3. Overig

Naast de nationale regelgeving, zijn ook enkele onderdelen van het Europees recht relevant voor subsidieverstrekking. Specifiek gaat het om de regels voor staatssteun. Staatssteun is alleen rechtmatig als zij past binnen de Europese regels daarover. Alle subsidieregelingen worden hieraan getoetst.

Het college heeft de feitelijke subsidieverstrekking voor een groot deel gemandateerd binnen de gemeentelijke organisatie. Mandaat is bedoeld voor vaak terugkerende gevallen. Op die manier wordt het besluitvormingsproces rondom individuele subsidies versneld. Het college blijft echter eindverantwoordelijk voor een goede uitvoering van het subsidieproces en daarmee voor toepassing van de ASV (of specifieke verordening) en toepassing van het merendeel van de in dit beleidskader opgenomen uitgangspunten.

Artikel 4. Subsidiesoorten

De gemeente Heumen kent de volgende subsidiesoorten, waarvoor subsidieregelingen zijn opgesteld:

4.1. Jaarlijkse subsidies

  • Activiteitensubsidie professionele instellingen

  • Subsidie voor professionele instellingen die een bijdrage leveren aan de verwezenlijking van beleidsdoelen die niet zonder professionals op het gebied van zorg en welzijn bereikt kunnen worden (subsidieregeling vastgesteld op 20 februari 2024)

  • Activiteitensubsidie vrijwilligersorganisaties

  • Subsidie voor vrijwilligersorganisaties bedoeld als tegemoetkoming in de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van de kernactiviteit(en) ten behoeve van de eigen leden en/of doelgroep (inzet voor inwoners van de gemeente Heumen)

  • Het gaat hier om een grote diversiteit van verengingen en stichtingen, waarbij de berekening van de subsidie ook divers is. Zo gaat het om een bedrag per lid, een vast bedrag voor organisatiekosten, een vast bedrag voor groot onderhoud e.d. In de subsidieregeling zijn deze verschillende grondslagen vastgelegd (subsidieregeling vastgesteld op 20 februari 2024)

  • Subsidie compensatie OZB

  • Subsidie die wordt verleend als bijdrage voor de opgelegde onroerende zaakbelasting aan de eigenaren en/of gebruikers van maatschappelijke objecten op het gebied van ontmoeting, sport en cultuur (subsidieregeling vastgesteld op 20 februari 2024)

4.2. Eenmalige subsidies

  • Investeringssubsidie buitensportaccommodaties

  • Subsidie voor het verrichten van investeringen in een buitensportaccommodatie die bestemd is voor basissporten (zoals beschreven in de Kadernota buitensportaccommodaties) en zich op de eerste plaats richt op vernieuwings- en vervangingsinvesteringen van basisvoorzieningen. De investeringssubsidie kan op de tweede plaats ook gericht zijn op vervanging of vernieuwing van nevenvoorzieningen (subsidieregeling vastgesteld op 11 december 2018)

  • Subsidie deskundigheidsbevordering vrijwilligersorganisaties

  • Subsidie voor het volgen van cursussen en trainingen, waardoor vrijwilligers beter in staat zijn vrijwilligerswerk te (gaan) doen of te blijven doen (subsidieregeling gewijzigd vastgesteld op 20 februari 2024)

  • Jubileumsubsidie

  • Subsidie voor het organiseren van activiteiten in het kader van het jubileum van een vereniging of instelling (subsidieregeling vastgesteld op 18 april 2023)

  • Subsidie maatschappelijke initiatieven

  • Subsidie voor eenmalige, vernieuwende activiteiten, welke bijdragen aan maatschappelijke participatie, versterking van de sociale cohesie, het voorkomen en verkleinen van achterstand of isolement, gezonde leefstijl, duurzaamheid, economie, toerisme, werk en inkomen, zorg en leefbaarheid (fysiek, sociaal, veilig) (subsidieregeling vastgesteld op 20 februari 2024)

  • Subsidie uitvoeringsbudget Lokaal Sportakkoord

  • Subsidie voor activiteiten die aansluiten bij minimaal één van de onderdelen uit het Lokaal

  • Sportakkoord (subsidieregeling vastgesteld op 10 oktober 2023)

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Algemene subsidieregeling gemeente Heumen 2024.

  • 2.

    Zij treedt in werking op de 1e dag na publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 20 februari 2024.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen.

mr. J. de Graaf

Gemeentesecretaris

mr. J.W.M.S. Minses

Burgemeester