Verordening Auditcommissie 2024

Geldend van 20-03-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening Auditcommissie 2024

De raad van de gemeente Gouda;

gelezen het voorstel van het presidium van 6 december 2023,

besluit:

  • 1.

    de Verordening Auditcommissie 2021 in te trekken

  • 2.

    de Verordening Auditcommissie 2024 vast te stellen

Artikel 1 De commissie

Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad, genaamd auditcommissie.

Artikel 2 Taken

De auditcommissie:

  • 1.

    Is belast met de voorbereiding van procedures tot selectie en voordracht van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet en brengt aan de raad een advies uit over de benoeming.

  • 2.

    Is het directe aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant.

  • 3.

    Bespreekt de relatie tussen de gemeente Gouda en de accountant één keer per jaar en vaker indien daar aanleiding toe is.

  • 4.

    Bespreekt jaarlijks het controleplan en de toets op de rechtmatigheidscontrole van de accountant met de portefeuillehouder financiën.

  • 5.

    Bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole, de rechtmatigheidscontrole en naar aanleiding van specifieke rapportages in opdracht van de raad.

  • 6.

    Formuleert een advies aan de raad over de wijze van behandeling van specifieke rapportages van de accountant in opdracht van de raad.

  • 7.

    Adviseert aan de raad over het jaarverslag en de jaarrekening, mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag.

  • 8.

    Laat zich informeren over (verbeter)acties die voortkomen uit de accountantscontrole en managementletter.

  • 9.

    Adviseert de raad over de uitvoering, invulling, onderzoeken en de aanpassingen van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213A Gemeentewet.

  • 10.

    Bespreekt het jaarlijkse Interne Controle-plan van de gemeente en maakt zo nodig afspraken met de portefeuillehouder financiën en de concerncontroller over de planning-en-controlcyclus van gemeente.

  • 11.

    Bespreekt de jaarlijkse ICT-rapportage van de gemeente met de betrokken portefeuillehouder.

  • 12.

    Bevordert dat onderzoeken van de accountant, de rekenkamer, de gemeenteraad en het college van B&W op het terrein van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid op elkaar worden afgestemd.

  • 13.

    Adviseert aan de raad over het toe te passen normenkader en de vast te stellen tolerantie in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording en laat zich hierover informeren door de accountant.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit minimaal drie en maximaal vijf (burger)raadsleden die door de raad worden benoemd.

  • 2. De auditcommissie wijst uit haar midden de voorzitter en één plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 3. De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter zijn raadslid.

  • 4. Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van (burger)raadslid, door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 5. Indien door een vacature het aantal leden onder het in het eerste lid benoemde minimum is gekomen, voorziet de raad onverwijld in de ontstane vacature.

  • 6. De leden van de auditcommissie kunnen eenmaal worden herbenoemd, tenzij de gemeenteraad anders beslist.

Artikel 4 Secretaris

  • 1. De griffier draagt zorg voor het aanwijzen van een ambtelijk secretaris en een plaatsvervangend ambtelijk secretaris;

  • 2. Indien nodig kan een notulist worden ingezet voor het maken van notulen.

Artikel 5 Vergaderingen en werkwijze

  • 1. De auditcommissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen;

  • 2. Tweemaal per jaar wordt de regulier vergaderkalander voor de vergaderingen van de auditcommissie door voorzitter opgesteld, voor het zomer- en voor het kerstreces van de gemeenteraad.

  • 3. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen - spoedeisende gevallen uitgezonderd - ten minste zeven dagen voorde vergadering aan de leden worden verzonden.

  • 4. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

    Slechts bij uitzondering worden stukken nagezonden.

  • 5. De relevante stukken worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd tenminste 3 werkdagen voor de vergadering aan de leden aangeboden.

  • 6. De auditcommissie is bevoegd om leden van het college van B&W, leden van de gemeentelijke rekenkamer, de accountant als bedoeld in het tweede lid onder 1, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 7. Indien de auditcommissie ambtenaren uitnodigt, informeert de voorzitter het college hierover.

  • 8. De commissie kan een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vaststellen. Zij zendt het reglement en eventuele latere wijzigingen hierop na vaststelling onverwijld naar de gemeenteraad. Het reglement mag niet strijdig zijn met hetgeen in deze verordening is geregeld.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1. Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

  • 2. Indien één van de leden van de auditcommissie dit wenst, wordt een minderheidsstandpunt bij een advies ter kennis gebracht van de gemeenteraad.

  • 3. De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 4. Indien er over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

  • 5. Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 7 Bevoegdheden

  • 1. De auditcommissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde taken voorstellen uit brengen voorzien van een ontwerp van de door de raad te nemen besluiten.

  • 2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 genoemde taken is de auditcommissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college van B&W, de gemeentelijke rekenkamer en de accountant.

  • 3. De auditcommissie kan de gemeenteraad verzoeken om een externe deskundige om de commissie van advies te dienen.

  • 4. De auditcommissie is bevoegd de voorbereidende handelingen te verrichten die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van accountant.

  • 5. De auditcommissie is bevoegd specifieke aandachtspunten te benoemen dan wel te wijzigen in het controleplan.

  • 6. De auditcommissie is bevoegd de portefeuillehouder financiën te adviseren over de kwaliteit van bestuurlijke financiële voorstellen alvorens deze aan de raad worden aangeboden.

  • 7. De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening ambtelijke bijstand.

Artikel 8 Openbare en besloten vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de auditcommissie worden in beginsel in het openbaar gehouden. Stukken die door het college van B&W vertrouwelijk worden aangeleverd, worden in beginsel besloten behandeld.

  • 2. De deuren worden gesloten als ten minste twee leden of de voorzitter dit nodig oordelen.

    Vervolgens besluit de auditcommissie of met gesloten deuren vergaderd zal worden.

  • 3. Als de auditcommissie besluit om besloten te vergaderen beslist zij tevens of, en zo ja welke, andere personen het besloten deel van de vergadering kunnen bijwonen.

Artikel 9 Geheimhouding

  • 1. De auditcommissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van aan haar overgeleverde stukken geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de auditcommissie die opheft.

  • 2. Indien de auditcommissie zich ter zake van het behandelde waarvoor een verplichting tot geheimhouding geldt tot de raad heeft gericht, wordt de geheimhouding in acht genomen totdat de raad haar opheft.

  • 3. Op grond van een belang genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door het college van B&W en de burgemeester, ieder ten aanzien van de stukken die hij aan de auditcommissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de gemeenteraad haar opheft.

  • 4. De auditcommissie kan op grond van een belang genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, geheimhouding opleggen ten aanzien van stukken die zij aan het college, aan de raad of de leden van de raad overlegt. Het bepaalde in artikel 87 e.v. van de Gemeentewet is van toepassing.

  • 5. Indien ten aanzien van stukken die zijn gericht aan de auditcommissie geheimhouding is opgelegd blijven deze onder berusting van de secretaris van de auditcommissie. De secretaris verleent inzage aan de leden van de auditcommissie alsmede aan andere personen voor zover aan hen kennisneming onder geheimhouding is toegestaan

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Auditcommissie 2024.

Waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm is gebruikt, moet tevens de vrouwelijke vorm worden gelezen.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 7 februari 2024.

De raad van de gemeente voornoemd,

griffier

mr. drs. E.J. Karman-Moerman

plv. raadsvoorzitter

drs. E. Bobeldijk

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2 Taken

De genoemde taken in artikel 2 zijn met name gerelateerd aan de werkzaamheden van de accountant.

Daarnaast adviseert de auditcommissie over de (uitvoering van) de financiële verordeningen, rechtmatigheidscontrole en over de behandeling van de jaarstukken. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de auditcommissie treedt in de bevoegdheden van de gemeenteraad dienaangaande. De auditcommissie zou via haar adviezen juist een bijdrage kunnen leveren aan het versterken van de controlerende taak van de gemeenteraad.

Artikel 3 Samenstelling

In lid 6 is opgenomen dat leden (tenzij de raad anders beslist) één keer kunnen worden herbenoemd, om er voor zorg te dragen dat na de gemeenteraadsverkiezingen enige doorstroming mogelijk is.

Voorts is in het kader van dit artikel van belang dat in artikel 82 van de Gemeentewet is opgenomen dat bij de samenstelling van een commissie rekening moet worden gehouden met de samenstelling van de gemeenteraad.

Artikel 4 Secretaris

In artikel 4 is opgenomen dat de griffier zorg draagt voor het aanwijzen van een ambtelijk secretaris. In de regel zal een griffiemedewerker het secretariaat op zich nemen. Mocht echter binnen de griffie niet de capaciteit aanwezig zijn, dan kan de griffier op basis van lid 1 binnen of buiten de gemeentelijke organisatie een secretaris zoeken. De secretaris is geen lid van de commissie maar kan wel als adviseur optreden.

Artikel 6 Besluitvorming

In lid 1 is opgenomen dat de auditcommissie besluit met meerderheid van stemmen. Mocht bij een advies aan de gemeenteraad sprake zijn van een minderheidsstandpunt, dan bestaat op basis van het tweede lid de mogelijkheid een minderheidsstandpunt ter kennis te brengen aan de gemeenteraad. Achtergrond hiervan is dat gezien de complexiteit van de materie een afwijkend inhoudelijk standpunt, dat niet wordt gesteund door de meerderheid van de commissie, van belang kan zijn voor de gemeenteraad. Hiermee wordt tevens benadrukt dat de auditcommissie geen politieke functie heeft.

Artikel 7 Bevoegdheden

In lid 3 is opgenomen dat de auditcommissie een externe adviseur kan inschakelen. Indien dit financiële consequenties heeft is opgenomen dat het besluit hierover door de gemeenteraad wordt genomen.

Artikel 8 en 9 Openbare/besloten vergaderingen en geheimhouding

Gezien de vertrouwelijkheid van een deel van de stukken, wordt in artikel 8 en 9 ruim aandacht besteed aan de aard van de vergaderingen en de aard van de stukken. Uitgangspunt is dat de commissie openbaar vergadert, tenzij er argumenten zijn om dit niet te doen.

Vandaar dat in het eerste lid van artikel 8 is opgenomen dat vertrouwelijke stukken in beginsel vertrouwelijk worden behandeld.

In artikel 9 wordt aangesloten bij hetgeen in de gemeentewet over geheimhouding is opgenomen