Besluit aanwijzing van gevallen waarin bevoegdheden met betrekking tot het omgevingsplan worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders van Sint-Michielsgestel (Besluit delegatie bevoegdheden omgevingsplan Sint-Michielsgestel)

Geldend van 06-03-2024 t/m heden

Intitulé

Besluit aanwijzing van gevallen waarin bevoegdheden met betrekking tot het omgevingsplan worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders van Sint-Michielsgestel (Besluit delegatie bevoegdheden omgevingsplan Sint-Michielsgestel)

Artikel 1 Definities

  • 1. In dit besluit wordt verstaan onder:

    • bebouwde kom: het gebied dat door aaneengesloten bebouwing overwegend een woon- en verblijfsfunctie heeft;

    • wet: Omgevingswet.

  • 2. In dit besluit voorkomende begrippen die bij of krachtens de wet zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als daar bedoeld.

Artikel 2 Wijzigen omgevingsplan

De bevoegdheid tot het vaststellen van delen van het omgevingsplan wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders in de volgende situaties:

  • 1. het aanpassen van het omgevingsplan conform een onherroepelijke omgevingsvergunning;

  • 2. het aanpassen van het omgevingsplan voor de volgende gevallen:

    • a.

      het bouwen van minder dan:

      • i.

        8 woningen, indien gelegen binnen de bebouwde kom,

      • ii.

        3 woningen, indien gelegen buiten de bebouwde kom.

    • b.

      het bouwen van een nieuw hoofdgebouw, niet zijnde een woning, waarbij de gebruiksoppervlakte niet meer bedraagt dan:

      • i.

        500 m², indien gelegen binnen de bebouwde kom,

      • ii.

        2.000 m2, indien gelegen buiten de bebouwde kom.

    • c.

      het gebruik van gronden in strijd met het omgevingsplan, waarbij de perceelsoppervlakte niet meer bedraagt dan:

      • i.

        1.500 m², indien gelegen binnen de bebouwde kom,

      • ii.

        15.000 m², indien gelegen buiten de bebouwde kom.

    • d.

      het bouwen van bouwwerken, geen gebouw zijnde, waarbij:

      • i.

        de hoogte niet meer bedraagt dan 20 m, of

      • ii.

        de bebouwingsoppervlakte niet meer bedraagt dan 2.500 m²

Artikel 3 Voorbereidingsbesluit

De bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit met het oog op de voorbereiding van in het omgevingsplan te stellen regels wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 4 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op een door burgemeester en wethouders te bepalen datum;

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit delegatie bevoegdheden omgevingsplan Sint-Michielsgestel.

Ondertekening

Inwerkingtreding zoals bepaald door burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 20 februari 2024,

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

D.C. van Eeten

de burgemeester,

H.A.G. Ronnes

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 20 oktober 2022,

De gemeenteraad van Sint-Michielsgestel,

De griffier,

N.A. Hoogerbrug-van de Ven

De voorzitter,

H.J. Looijen

TOELICHTING

Algemeen

Inleiding

De gemeenteraad is het bevoegde bestuursorgaan om het omgevingsplan te wijzigen. Als voorbereiding op zo’n wijziging kan de gemeenteraad voor een locatie een voorbereidingsbesluit nemen met het oog op nieuwe, in het omgevingsplan op te nemen, regels. Dit is vergelijkbaar met de huidige situatie onder de Wet ruimtelijke ordening: de gemeenteraad stelt bestemmingsplan vast en kan als voorbereiding daarop een voorbereidingsbesluit nemen.

Nieuw onder de Omgevingswet is dat de gemeenteraad bepaalde bevoegdheden met betrekking tot het omgevingsplan door delegatie over kan dragen aan het college van burgemeester en wethouders. Het gaat dan om:

De bevoegdheid tot vaststellen van delen van het omgevingsplan

De bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit

Delegatie vaststellen delen van het omgevingsplan

Onder de Wet ruimtelijke ordening zijn er voor de gemeenteraad enkele mogelijkheden om het bestemmingsplan een bepaalde flexibiliteit te geven. Zo kan de gemeenteraad in een bestemmingsplan bepalen dat het college van burgemeester en wethouders het bestemmingsplan mag wijzigen met inachtneming van bij het plan te geven regels. Deze mogelijkheid keert niet terug in de Omgevingswet maar wordt feitelijk vervangen door een generieke mogelijkheid om de bevoegdheid tot het vaststellen van delen van het omgevingsplan te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.

Voorgesteld wordt om categorieën van gevallen vast te stellen waarin de bevoegdheid tot het vaststellen van delen van het omgevingsplan wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Deze categorie-indeling kan gebaseerd worden op de categorie-indeling zoals die voorgesteld wordt voor het bindend adviesrecht.

Delegatie nemen voorbereidingsbesluit

Onder de Wet ruimtelijke ordening is het nemen van een voorbereidingsbesluit een exclusief recht van de gemeenteraad. Door het nemen van een voorbereidingsbesluit worden bestaande mogelijkheden bevroren en in het besluit kunnen regels worden opgenomen om te voorkomen dat de gronden minder geschikt worden voor de verwezenlijking van de nieuwe, gewenste toekomstige bestemming.

Artikel 23 van de Gemeentewet bepaalt dat de gemeenteraad in het openbaar vergadert. Om te voorkomen dat voorafgaand aan de inwerkingtreding van een in het openbaar voorbereid en behandeld raadsvoorstel voor het nemen van een voorbereidingsbesluit, ongewenste aanvragen worden ingediend, wordt in voorkomend geval een voorstel voor het nemen van een voorbereidingsbesluit onder geheimhouding besproken in een besloten vergadering van de gemeenteraad op grond van artikel 25 van de Gemeentewet. Het besluit wordt dan pas openbaar bij de bekendmaking in het gemeenteblad of de Staatscourant.

Onder de Omgevingswet is het eenvoudiger om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan door het nemen van een voorbereidingsbesluit. De bevoegdheid kan nl. gedelegeerd worden aan het college waarbij over het voorstel niet-openbaar kan worden gesproken en besloten. Pas bij bekendmaking in het gemeenteblad of de Staatscourant wordt het besluit openbaar.

Omdat bij het nemen van een voorbereidingsbesluit sprake is van een besluit met het oog op de voorbereiding van in het omgevingsplan te stellen regels, en dus sprake is van een voorbereidende handeling, wordt voorgesteld de bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit in alle gevallen te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.

Monitoring en evaluatie

Een categorie-indeling met gevallen waarin de bevoegdheid tot het vaststellen van delen van het omgevingsplan wordt gedelegeerd is nieuw. Wel hangt deze categorie-indeling nauw samen met de indeling voor het bindend adviesrecht.

Voorgesteld wordt om de categorie-indeling in samenhang met die voor het bindend adviesrecht na één jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet te evalueren waarbij de vraag beantwoord dient te worden of de betrokkenheid van de gemeenteraad voldoende is.

Ook kan dan geëvalueerd worden of de delegatie voor het nemen van een voorbereidingsbesluit zonder nadere voorwaarden gehandhaafd kan blijven of dat deze ingeperkt moet worden door het toevoegen van categorieën waarin de bevoegdheid niet wordt gedelegeerd.

Tot aan het moment van evaluatie wordt de gemeenteraad periodiek geïnformeerd (driemaandelijks of halfjaarlijks afhankelijk van het aanbod).

Artikelsgewijs

Artikel 2

Onderdeel a. maakt het mogelijk dat omgevingsvergunningen worden verwerkt in het omgevingsplan. Aangezien het college bevoegd gezag is voor het verlenen van omgevingsvergunningen kan het verwerken daarvan in het omgevingsplan zonder nadere voorwaarden of beperkingen gebeuren.

Onderdeel b. is de tegenhanger van artikel 2, eerste lid, van het Besluit bindend adviesrecht omgevingsvergunningen Sint-Michielsgestel.

De categorie die betrekking heeft op schaliegas is niet opgenomen. Ook de categorieën genoemd bij de kleine buitenplanse omgevingsactiviteiten zijn niet opgenomen omdat de realisatie daarvan zich vooral lenen voor medewerking door middel van het verlenen van een omgevingsvergunning.

Artikel 3

Door delegatie kan hier slagvaardig gewerkt worden indien het noodzakelijk is een voorbereidingsbesluit te nemen met het oog op de voorbereiding van in het omgevingsplan te stellen regels. Het voorbereidingsbesluit onder de Omgevingswet heeft geen zelfstandige werking zoals nu onder de Wet ruimtelijke ordening, maar wijzigt het omgevingsplan met voorbeschermingsregels. De voorbeschermingsregels vervallen na anderhalf jaar tenzij het omgevingsplan binnen die termijn wordt gewijzigd.