Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR716524
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR716524/1
Regeling mandaten, volmachten en machtigingen gemeente Vught 2024
Geldend van 05-03-2024 t/m 12-09-2024
Intitulé
Regeling mandaten, volmachten en machtigingen gemeente Vught 2024De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vught, ieder voor zover bevoegd;
gelet op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de Omgevingswet;
besluiten vast te stellen:
Regeling mandaten, volmachten en machtigingen gemeente Vught 2024
Artikel 1 Verleende mandaten, volmachten en machtigingen
-
1. De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders mandateren de in de bijlage bij dit besluit genoemde bevoegdheden tot het nemen van besluiten aan de daarbij genoemde functionarissen.
-
2. De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders verlenen volmacht tot het verrichten van de in de bijlage bij dit besluit genoemde privaatrechtelijke rechtshandelingen aan de daarbij genoemde functionarissen.
-
3. De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders verlenen machtiging tot het verrichten van de in de bijlage bij dit besluit genoemde feitelijke handelingen, die geen besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, aan de daarbij genoemde functionarissen.
-
4. Onverminderd de interne vervangingsregeling gelden de in de voorgaande leden bedoelde bevoegdheden tevens voor de leidinggevenden in de opgaande hiërarchische lijn van de genoemde functionarissen.
Artikel 2 Omvang mandaat en volmacht
-
1. De functionaris, die bevoegd is namens het bestuursorgaan te besluiten op een aanvraag, is tevens bevoegd alle privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten die direct voortvloeien uit het genomen besluit.
-
2. De functionaris, aan wie volmacht is verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, is tevens bevoegd besluiten te nemen ter voorbereiding van de privaatrechtelijke rechtshandeling en feitelijke handelingen te verrichten die direct samenhangen met de privaatrechtelijke rechtshandeling .
Artikel 3 Uitzonderingen
De in de bijlage genoemde mandaatregeling geldt niet als:
- a.
het voornemen bestaat tot afwijking van het gevoerde beleid, tenzij de afwijking een wettelijke grondslag heeft, zoals het afwijken van een bestemmingsplan of het gebruik maken van een hardheidsclausule;
- b.
het te nemen besluit financiële consequenties heeft, waarmee in de lopende begroting, inclusief de meerjarenbegroting, geen rekening is gehouden;
- c.
voor de uitoefening van de bevoegdheid een budget beschikbaar is gesteld en het budget als gevolg van het besluit zal worden overschreden;
- d.
het bestuursorgaan kenbaar gemaakt heeft dat het de beslissing aan zich wil voorbehouden.
Artikel 4 Instructie
De gemachtigde of gemandateerde overlegt vooraf met de portefeuillehouder over het gebruiken van zijn bevoegdheid, indien het besluit belangrijke politieke consequenties heeft of kan hebben. De portefeuillehouder beslist of toepassing wordt gegeven aan het bepaalde in artikel 3, onder d.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt onmiddellijk in werking na bekendmaking op intranet en vervangt de Regeling mandaten en volmachten gemeente Vught vastgesteld op 21 mei 2019, voor het laatst gewijzigd op 12 april 2022.
Artikel 6 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als Regeling mandaten, volmachten en machtigingen gemeente Vught 2024.
Ondertekening
Vught, 30 januari 2024
Burgemeester en wethouders van Vught,
de secretaris,
W.F.F. Keijzers
de burgemeester,
R.J. van de Mortel
de burgemeester,
R.J. van de Mortel
Bijlage 1 MANDATEN
Mandaten en machtigingen
beslissen op verzoeken op grond van de Wet open overheid en de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
alle medewerkers |
toekennen van dwangsommen vanwege het niet tijdig nemen van een beslissing |
afdelingsmanager teamleider |
verzenden van ontvangstbevestigingen, het verdagen van bezwaarschriften en het stellen van termijnen om aanvragen aan te vullen |
alle medewerkers |
beslissen op grond van artikel 4:5 van de Awb |
alle medewerkers |
vertegenwoordigen van het college, de burgemeester of de gemeente bij de bezwaarschriftencommissie, een ministerie, de rechtbank, de Centrale Raad van Beroep en de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State |
alle medewerkers |
Het opvragen van inlichtingen bij:
|
gemeentesecretaris adjunct-directeur met bevoegdheid tot het verder machtigen van met name genoemde medewerkers voor te benoemen taken en bevoegdheden. |
Indienen van aanvragen om subsidie, ontheffing, goedkeuring e.d. bij andere bestuursorganen |
(adjunct-)directeur afdelingsmanager |
Mandaten Omgevingsrecht
beslissen tot procedurele stappen, zoals op grond van artikel 16.64 van de Omgevingswet (verlengen beslistermijn) |
medewerker vergunningen wabo l medewerker vergunningen wabo medewerker frontoffice vergunningen werkvoorbereider |
beslissen tot procedurele stappen, zoals op grond van art. 3.9 Wabo (verlengen beslistermijn) |
medewerker vergunningen wabo l medewerker vergunningen wabo medewerker frontoffice vergunningen werkvoorbereider |
beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning op grond van artikel 5.1 van de Omgevingswet |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l |
beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1 en artikel 2.2 van de Wabo |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l |
beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning op grond van artikel 5.1, lid 1 en sub a van de Omgevingswet, daar het betrekking heeft op een binnenplanse omgevingsplanactiviteit bouwwerken (ruimtelijk bouwen) |
medewerker vergunningen wabo l medewerker vergunningen wabo |
beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning op grond van artikel 5.1, lid 2 en sub a van de Omgevingswet (technisch bouwen) |
medewerker vergunningen wabo l medewerker vergunningen wabo |
beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1, eerste lid onder a en d van de Wabo |
medewerker vergunningen wabo |
beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning voor de buitenplanse omgevingsplanactiviteit |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l |
intrekking van een verleende omgevingsvergunning |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l |
beslissen naar aanleiding van een bouwmelding op grond van artikel 2.18 en 2.19 van het Besluit bouwwerken leefomgeving |
afdelingsmanger teamleider medewerker vergunningen wabo l inspecteur l |
beslissen naar aanleiding van een gereedmelding op grond van artikel 2.21 van het Besluit bouwwerken leefomgeving |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l inspecteur l |
beslissen naar aanleiding van een sloopmelding |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l |
beslissen naar aanleiding van een melding brandveilig gebruik |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l |
beslissen naar aanleiding van een melding milieu |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l |
beslissen op een voorbeoordeling die binnen een omgevingsplan past of die slechts een geringe afwijking en/of afweging betreft |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l |
beslissen op grond van de Wet geluidhinder |
afdelingsmanager teamleider beleidsmedewerker milieu |
beslissen op grond van de Wet basisregistratie adressen en gebouw |
medewerker vergunningen wabo l medewerker vergunningen wabo |
beslissen tot het opleggen van een last onder dwangsom en het toepassen van bestuursdwang (voor zover bevoegdheid college) |
beslissingsmandaat: burgemeester ondertekeningsmandaat: afdelingsmanager en teamleider |
beslissen tot het invorderen van verbeurde dwangsommen (voor zover bevoegdheid college) |
beslissingsmandaat: burgemeester ondertekeningsmandaat: afdelingsmanager en teamleider |
beslissen op grond van de Alcoholwet |
afdelingsmanager teamleider |
beslissen op grond van de Brandbeveiligingsverordening gemeente Vught 2010 |
afdelingsmanager teamleiderintegraal handhaver |
beslissen op aanvragen voor vergunningen of ontheffingen op grond van de APV, met uitzondering van exploitatievergunningen |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen APV/bijzondere wetten |
beslissen op grond van de APV, artikel 4:3 (ontheffing geluid), 2.10a (sandwichborden), 5:13 (collectevergunning, inzameling goede doel), 2:25 (vergunningvrij evenement), 2:10 (voorwerpen op- of aan de weg) |
medewerker Klant Contact Centrum |
beslissen op grond van de 'Regeling projectsubsidies afkoppelen en aansluiten riolering gemeente Vught 2012' |
beleidsmedewerker wijkteamleider |
beslissen op aanvragen om een vergunning op grond van de Aansluitverordening Riolering |
afdelingsmanager bedrijfsleider BOR teamleider medewerker vergunningen |
beslissen op grond van de Marktverordening |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen APV/Bijzondere wetten |
het nemen van verkeersbesluiten |
afdelingsmanager regisseur IOR beleidsmedewerker verkeer |
beslissen op verzoeken tot instelling van of opheffing van een gehandicaptenparkeerplaats |
afdelingsmanager regisseur IOR beleidsadviseur Verkeer afdelingssecretaresse |
beslissen over aanwijzing van percelen waar bioafval gescheiden van restafval moet worden ingezameld. |
beleidsmedewerker afval |
beslissen op verzoeken op grond van artikel 15 Leegstandswet (tijdelijke verhuur) |
afdelingsmanager teamleider medewerker vergunningen wabo l medewerker vergunningen wabo medewerker frontoffice vergunningen |
beslissen op verzoeken voor een tegemoetkoming in planschade |
afdelingsmanager teamleider |
Mandaten sociaal domein
beslissen op grond van de Participatiewet en het daarop gebaseerde gemeentelijke beleid |
juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager |
beslissen op aanvragen en heronderzoeken voor bijzondere bijstand (inclusief regeling Meedoen en het kindpakket) |
juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager consulent Wegwijs+ medewerker uitkeringsadministratie |
beslissen op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) |
juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager |
beslissen op grond van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) |
juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager |
beslissen op grond van de Wet Inburgering |
juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager |
beslissen op grond van de Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager consulent Wegwijs+ administratief medewerker Wegwijs+ |
beslissen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 m.u.v.:
|
juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager consulent Wegwijs+ administratief medewerker Wegwijs+ |
beslissen op het toekennen van reiskosten voor leerlingen m.b.t. schoolvervoer krachtens de Wet primair onderwijs, Wet op de expertisecentra en de Verordening leerlingenvervoer gemeente Vught |
juridisch kwaliteitsmedewerker medewerker Onderwijs medewerker Wegwijs+ |
beslissen op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
juridisch kwaliteitsmedewerker college van burgemeester en wethouders gemeente ’s‑Hertogenbosch (met mogelijkheid van ondermandaat) klantmanager |
beslissen op aanvragen op grond van de beleidsregels kindpakket gemeente Vught |
juridisch kwaliteitsmedewerker medewerker uitkeringsadministratie |
beslissen op aanvragen op grond van de Verordening individuele studietoeslag |
juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager |
beslissen op grond van de Jeugdwet en het daarop gebaseerde gemeentelijk beleid |
coördinator vakgroep Jeugd & Hulpverlening juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager Jeugd consulent wegwijs+ medewerker Wegwijs+ |
beslissen op grond van de Jeugdwet en het daarop gebaseerde beleid:
|
coördinator vakgroep Jeugd & Hulpverlening juridisch kwaliteitsmedewerker klantmanager Jeugd |
beslissen op grond van de Verordening bijdrage in de kosten Afvalstoffenheffing en Rioolheffing en op grond van de Verordening kwijtschelding Afvalstoffenheffing, Onroerende Zaakbelasting en Rioolheffing |
juridisch kwaliteitsmedewerker medewerker kwijtschelding |
beslissen op aanvragen op grond van de Collectieve Ziektekostenregeling en de regeling meedoen (art. 4a en 4b Regeling bijzondere bijstand gemeente Vught) |
medewerker uitkeringsadministratie |
beslissen op aanvragen om individuele inkomenstoeslag |
juridisch kwaliteitsmedewerker medewerker uitkeringsadministratie |
beslissen op aanvragen voor registratie van gastouders in het Landelijk Register Kinderopvang op grond van de Wet kinderopvang |
beleidsmedewerker |
beslissen op aanvragen en wijzigingen inzake het Landelijk Register Kinderopvang en (LRK) het Landelijk Register Peuterspeelzaalwerk (LR PSW) |
beleidsmedewerker |
beslissen tot handhavend optreden op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk |
beleidsmedewerker |
Mandaten Burgerzaken
beslissen op grond van of krachtens de Paspoortwet, de Wegenverkeerswet ten aanzien van uitgifte rijbewijzen |
medewerker burgerzaken |
beslissen op grond van of krachtens de wet Basisregistratie Personen, de wet Justitiële gegevens, de wet op de Lijkbezorging en de Rijkswet op het Nederlanderschap |
medewerker burgerzaken |
beslissen op grond van of krachtens de Kieswet, met uitzondering van het vaststellen van de hoogte van de vergoeding voor leden van het stembureau |
medewerker belast met het organiseren van de verkiezingen |
opleggen van een boete op grond van de Wet Basisregistratie Personen |
senior medewerker burgerzaken |
Mandaten Subsidies
vaststellen van subsidies op grond van de Regeling Budgetsubsidie 2017-2023 |
teamleider beleidsmedewerker projectmedewerker |
verlenen en vaststellen van subsidies op grond van de verschillende Regelingen Stimuleringssubsidie |
teamleider beleidsmedewerker projectmedewerker |
verlenen en vaststellen van subsidies op grond van de Regeling Budget-Basis Subsidie 2017-2023 |
teamleider beleidsmedewerker projectmedewerker |
beslissen op aanvragen op grond van de Regeling projectsubsidie 2017-2023 tot € 500,- |
teamleider |
beslissen op aanvragen op grond van de Regeling projectsubsidie 2017-2023 van € 500,- tot € 2.500,- |
portefeuillehouder |
vaststellen van incidentele subsidies |
teamleider beleidsmedewerker |
Mandaten en machtigingen gegevensbeheer
beslissen op grond van artikel 6 Wet BAG en de verordening naamgeving en nummering |
afdelingsmanager teamleider senior omgevingscoördinator beleidsmedewerker omgevingscoördinator |
het ter inschrijving aanbieden van een beperkingenbesluit of een daarop betrekking hebbende beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak (art. 15, lid 1 Wkpb) |
teamleider medewerker gegevensbeheer |
het opstellen en ter inschrijving aanbieden van een verklaring met betrekking tot het vervallen van een beperking (art. 15, lid 3 Wkpb) |
teamleider medewerker gegevensbeheer |
het aanwijzen van een vervangend object als werkingsgebied indien een aangewezen object blijkens de bijbehorende registratie niet langer actueel is (art. 7, Regeling kpb) |
teamleider medewerker gegevensbeheer |
het opstellen van een verklaring dat de aan te leveren essentialia overeenkomen met de inhoud van het brondocument, (art. 5 Regeling kpb) |
teamleider medewerker gegevensbeheer |
Bijlage 2 VOLMACHTEN
Volmachten algemeen
Aangaan van overeenkomsten zonder of met gering geldelijk belang, zoals verwerkersovereenkomsten |
afdelingsmanager teamleider bedrijfsleider BOR |
Aangaan van overeenkomsten inzake vastgoed (pacht, huur, verkoop reststroken, vestigen opstalrecht) tenzij verkoop plaatsvindt in het kader van gebiedsontwikkeling |
afdelingsmanager |
Aangaan van overeenkomsten inzake schuldhulpverlening |
budgetcoaches Wegwijs+ |
Volmachten bij inkoop
Aangaan van overeenkomsten tot een bedrag van € 10.000,00 excl. BTW |
kredietbeheerder |
Aangaan van overeenkomsten tot een bedrag van: € 35.000 bij leveringen en diensten en € 50.000 bij werken (bedragen excl. BTW) |
teamleider taakverantwoordelijke als bedoeld in de Regeling taakverantwoordelijkheid gemeente Vught |
Aangaan van overeenkomsten tot een bedrag van: € 200.000,00 bij leveringen een diensten en € 500.000,00 bij werken (bedragen excl. BTW) |
afdelingsmanager teamleider programmamanager Rijksinfra |
Aangaan van overeenkomsten |
directie |
Ondertekeningsvolmachten
Ondertekenen van overeenkomsten waartoe het college heeft besloten |
portefeuillehouder |
Volmachten personeelszaken
Het sluiten, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten |
gemeentesecretaris adjunct-directeur |
Beslissen op grond van de CAO gemeenten |
gemeentesecretaris adjunct-directeur |
Beslissen op grond van de vastgestelde lokale personeelsregelingen in het Personeelshandboek gemeente Vught |
gemeentesecretaris adjunct-directeur |
Beslissen op grond van hoofdstuk 6 (vakantie en verlof) CAO Gemeenten |
afdelingsmanager teamleider |
Vaststellen van het HR gesprek en eventuele gevolgen (beoordeling, functioneren, ontwikkelen) |
afdelingsmanager teamleider |
Toekennen van gratificaties (met inachtneming van de procedure in de Regeling Beloning 2020) |
gemeentesecretaris adjunct-directeur |
Overig
Benoeming en ontslag van buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (artikel 1:16 BW) |
gemeentesecretaris adjunct-directeur afdelingsmanager teamleider medewerkers burgerzaken |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl