Bomenlijst 2024

Geldend van 29-02-2024 t/m heden

Intitulé

Bomenlijst 2024

Behorende bij de Verordening fysieke leefomgeving

het college van burgemeester en wethouders besluit:

  • 1.

    de bomenlijst 2018 in te trekken;

  • 2.

    de bomenlijst 2024 vast te stellen en als bijlage toe te voegen aan de Verordening fysiekeleefomgeving;

  • 3.

    het uitvoeringsbesluit begraafplaatsen 2024 vast te stellen en als bijlage toe te voegen aan deVerordening fysieke leefomgeving;

  • 4.

    het uitvoeringsbesluit ‘kaart vrachtwagen parkeren’ vast te stellen en als bijlage toe te voegen aan deVerordening fysieke leefomgeving;

en het college van burgemeester en wethouders besluit de gemeenteraad voor te stellen:de Verordening fysieke leefomgeving vast te stellen.

afbeelding binnen de regeling

Iepen langs de Noord- en Zuid Zijperweg in de Wieringerwaard (bron: Cyclomedia Technology B.V.)

1 Inleiding

1.1 Algemeen

Deze bomenlijst dient als bijlage bij de Verordening fysieke feefomgeving (Vfl). Het is verboden om zonder omgevingsvergunning van het bevoegd gezag houtopstanden te verwijderen die staan vermeld in deze bomenlijst.

1.2 Verordening Fysieke Leefomgeving

De bomenlijst maakt onderdeel uit van de Vfl (Paragraaf 9a Het bewaren van houtopstanden). Hierin is aangegeven dat het verboden is om zonder vergunning van het bevoegd gezag bomen te verwijderen die staan vermeld op deze bomenlijst.

1.3 Leeswijzer

De bomenlijst is als volgt onderverdeeld:

  • 1:

    Gemeentelijke bomen

  • 2:

    Bomen van overheidsinstanties anders dan de gemeente

  • 3:

    Particuliere bomen

  • 4:

    Uitzonderingen

  • 5:

    Overlast en schade

Op de volgende pagina is een samenvatting gegeven van de bomen die op de lijst zijn opgenomen. Daarna wordt er ingegaan op iedere categorie.

afbeelding binnen de regeling

Populieren langs de Zuiderdijkweg in de Wieringermeer (bron: Cyclomedia Technology B.V.)

2 Samenvatting

2.1 Algemeen

In de onderstaande tabel is schematisch weergegeven welke bomen van welke instanties of eigenaren zijn opgenomen in de bomenlijst. De bomen die hierin zijn opgenomen mogen niet zonder omgevingsvergunning van het bevoegde gezag (college van Burgemeester & Wethouders Hollands Kroon) worden verwijderd.

Eigenaar

Omgevingsvergunning?

Melding Wet Natuurbescherming?

Uitzonderingen

Gemeente

Ja, bij stamdiameter > 30 cm.

Ja, indien buiten de komgrens Wnb!

Zie hoofdstuk 6

Overige overheden

Nee

Ja, indien buiten de komgrens Wnb!

n.v.t.

Particulier

Nee

Ja, indien buiten de komgrens Wnb!

n.v.t.

2.2 Wet natuurbescherming

Bij het verwijderen van bomen is het in principe altijd verplicht om te werken volgens geldende gedragscodes en eisen zoals vermeld in de Wet natuurbescherming. Daarnaast dienen alle eigenaren van bomen in het buitengebied rekening te houden met deze wet als zij een of meerdere bomen willen verwijderen. In sommige gevallen geldt namelijk een herplant of compenstatieplicht van de verwijderde bomen. Klik hier voor meer informatie over de Wet natuurbescherming.

afbeelding binnen de regeling

Groensingel langs de Hippolytushoeverkruisweg op Wieringen (bron: Cyclomedia Technology B.V.)

3 Gemeentelijke bomen

3.1 Binnen de bebouwde kom

Binnen de bebouwde kom zijn alle gemeentelijke bomen met een stamdiameter groter dan 30 cm. (1.30 m. boven de grond) opgenomen op de bomenlijst.

3.2 Buitengebied

In het buitengebied zijn alle gemeentelijke bomen met een stamdiameter groter dan 30 cm. (1.30 m. boven de grond) opgenomen op de bomenlijst. Naast het aanvragen van een omgevingsvergunning dient de aanvrager te controleren of er ook een melding nodig is in het kader van de Wet natuurbescherming.

3.3 Omgevingsvergunning

Als de gemeente één of meerdere bomen wil verwijderen die aan bovenstaande eisen voldoen dan dient zij daarvoor aan het bevoegd gezag (college van B&W) een omgevingsvergunning aan te vragen. De aanvraag wordt getoetst aan de Vfl en vervolgens besluit het bevoegd gezag of de vergunning wordt verleend. Kortom voor het verwijderen van gemeentebomen dikker dan 30 cm. is een omgevingsvergunning vereist. Gemeentebomen dunner dan 30 cm. kunnen zonder omgevingsvergunning worden verwijderd.

3.4 Herplantplicht

Zowel binnen de kom als in het buitengebied geldt in principe geen herplantplicht. Het bevoegde gezag kan eventueel wel een herplantplicht eisen als daar op basis van de voorwaarden zoals genoemd in de Vfl gegronde redenen voor zijn.

In het buitengebied gelden daarnaast ook de regels van de Wet natuurbescherming. Eventuele herplant dient plaats te vinden volgens de kaders zoals beschreven in deze wet.

3.5 Meldingsplicht

De gemeente zal altijd de omgeving inlichten bij het verwijderen van gemeentelijke bomen, ongeacht hun omvang. Omwonenden en belanghebbenden worden per brief geïnformeerd over wat er staat te gebeuren, hoe het gebeurt en wanneer het gebeurt. Daarnaast wordt uitgelegd hoe iemand eventueel een zienswijze of bezwaar kan indienen tegen het genomen besluit om de bomen te verwijderen.

afbeelding binnen de regeling

Populieren langs de A7 nabij Wieringerwerf (bron: Cyclomedia Technology B.V.)

4 Bomen van overheidsinstanties anders dan de gemeente

4.1 Algemeen

Binnen de bebouwde kom van de gemeente Hollands Kroon staan weinig bomen van overheidsinstanties zoals de Provincie Noord-Holland, Rijkwaterstaat, het Hoogheemraadschap of Staatsbosbeheer. Deze bomen zijn daarom niet opgenomen in de bomenlijst. De betreffende instanties hoeven binnen de bebouwde kom dan ook geen omgevingsvergunning voor het verwijderen van hun bomen aan te vragen.

4.2 Buitengebied

In het buitengebied hoeven andere overheidsinstanties ook geen omgevingsvergunning aan te vragen bij de gemeente Hollands Kroon voor het verwijderen van hun bomen. In het buitengebied geldt wel een meldingsplicht in het kader van de Wet natuurbescherming als bepaalde overheidsinstanties bomen gaan verwijderen. Het bevoegd gezag ligt hierbij de Provincie.

4.3 Meldingsplicht

Als overheidsinstanties meerdere bomen gaan verwijderen of vervangen dan dienen deze werkzaamheden altijd vooraf aan de gemeente te worden gemeld.

afbeelding binnen de regeling

Erfbeplanting in de Wieringermeer (bron: Cyclomedia Technology B.V.)

5 Particuliere Bomen

5.1 Bomen op particuliere grond

Particulieren hoeven voor het verwijderen van bomen op hun eigen terrein geen omgevingsvergunning aan te vragen. Ze zijn kortom zelf verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van hun eigen bomen. De gemeente speelt daarin geen rol. Punt van aandacht is dat ook particulieren zich dienen te houden aan de Wet natuurbescherming bij het verwijderen van bomen en beplanting.

5.2 Buitengebied

Ook in het buitengebied hoeven particulieren voor het verwijderen van hun eigen bomen geen omgevingsvergunning aan te vragen. Wel dient de eigenaar te controleren of er een melding nodig is in het kader van de Wet natuurbescherming. Het bevoegd gezag ligt hierbij de Provincie.

5.3 Meldingsplicht

Binnen de bebouwde kom geldt voor particulieren in principe geen meldingsplicht, tenzij de werkzaamheden de openbare ruimte raken (bijvoorbeeld dat er een wegafzetting nodig is). Het advies is tevens om altijd de omgeving (buren) op te hoogte te brengen van de werkzaamheden.

afbeelding binnen de regeling

Zieke iep langs de Robbenoordweg in Wieringerwerf (bron: Cyclomedia Technology B.V.)

6 Uitzonderingen

6.1 Ziekte

Als de gemeente één of meerdere (ernstig) zieke bomen wil verwijderen die op de bomenlijst staan dan is daarvoor geen omgevingsvergunning nodig. Of er herplant plaatsvindt is afhankelijk van de locatie en eventueel toekomstige ontwikkelingen.

6.2 Gevaar

Als de gemeente één of meerdere bomen wil verwijderen die op de bomenlijst staan welke een direct gevaar vormen voor de omgeving (bijvoorbeeld t.g.v. stormschade of aanrijschade) dan is daarvoor geen omgevingsvergunning nodig. Of er herplant plaatsvindt is afhankelijk van de locatie en eventueel toekomstige ontwikkelingen.

6.3 Onderhoud

Voor het dunnen of snoeien van bomen is geen omgevingsvergunning nodig. Als randvoorwaarde geldt dat de functie van de bomen gehandhaafd blijft. Met andere woorden een bossingel blijft een bossingel en een bomenlaan blijft een bomenlaan. Bij dunning geldt dat niet meer dan 50% van het oorspronkelijk aantal bomen mag worden verwijderd. In het buitengebied gelden verder ook de regels van de Wet natuurbescherming m.b.t. dunning en snoeien.

6.4 Herdenkingsbomen

Met herdenkingsbomen worden gemeentelijke bomen bedoeld die zijn aangeplant ter nagedachtenis van een speciale gebeurtenis, zoals de kroning van Koning Willem Alexander of de geboorte van Prinses Amalia. Ondanks dat deze bomen soms nog geen stamdiameter hebben van > 30 cm, maken ze wel onderdeel uit van deze bomenlijst en mogen dus niet zonder omgevingsvergunning worden verwijderd.

Plaats

Adres

Soort

Anna Paulowna

Molenvaart 23

Koningslinde - Herdenkingsboom

Anna Paulowna

Keijzerhof

Koningslinde - Herdenkingsboom

Breezand

Pastoor Verhoeffpark

Koningslinde - Herdenkingsboom

Van Ewijcksluis

Van Ewijcksvaart bij de brug

Koningslinde - Herdenkingsboom

Wieringerwaard

Iepenlaan / park

Koningslinde - Herdenkingsboom

Oude Niedorp

Dorpsstraat

K(r)oningslinde - Herdenkingsboom

Breezand

Past. Verhoeffpark

K(r)oningslinde - Herdenkingsboom

Slootdorp

Brink

K(r)oningslinde - Herdenkingsboom

Oosterland

Gemeentelandsweg

K(r)oningslinde - Herdenkingsboom

Kreileroord

Klaverstraat / Bollenstraat

K(r)oningslinde - Herdenkingsboom

afbeelding binnen de regeling

Gemeentelijke bomen langs de Gesterweg in Den Oever (bron: Cyclomedia Technology B.V.)

7 Overlast en schade

7.1 Overlast

Regelmatig krijgt de gemeente verzoeken van burgers of een (gemeentelijke) boom kan worden verwijderd of kan worden gesnoeid in verband met overlast ten gevolgde van schaduw of bladafval. Het beleid in deze is als volgt:

  • Bomen worden alleen verwijderd als deze ernstig ziek zijn of een acuut gevaar vormen voor de omgeving bijvoorbeeld bij ernstige schade aan verharding, fundering, riolering die niet eenvoudig kan worden opgelost.

  • Uitgangspunt is dat het verwijderen en/of vervangen van gemeentelijke bomen zoveel mogelijk wordt afgestemd met toekomstige herinrichtingswerkzaamheden van de openbare ruimte (zoals vervanging van het riool).

  • Bij overige ongemakken zal de situatie ter plekke met de betrokkenen worden bekeken en vindt er desnoods maatwerk plaats. Uitgangspunt is dat de gemeente zeer terughoudend is bij het verwijderen van bomen in het geval van overlast ten gevolge van schaduw, bladeren, bloesem, vruchten, verminderde opbrengst van zonnepanelen of andere vergelijkbare situaties.

  • Bomen worden alleen gesnoeid op advies van de boomdeskundige van de gemeente. De gezondheid van de boom en het totaalbeeld van de kroon hebben altijd prioriteit.

Bovenstaande regels gelden voor alle gemeentelijke bomen ongeacht hun locatie, de soort of de stamdiameter. Eerst dient te worden gekeken of ze niet ziek zijn of een acuut gevaar vormen voor de omgeving alvorens er maatregelen worden genomen.

7.2 Plantafstand bomen en erfgrens

Artikel 5:42 van het Burgerlijk Wetboek is een wettelijke bepaling waar staat op hoeveel afstand bomen, struiken en hagen van de erfgrens mogen staan. In principe geldt hiervoor een afstand van 2.00 meter van het midden van de voet van de boom tot de erfgrens en voor struiken en hagen geldt een afstand van 0.50 meter.

Zoals in de Vfl opgenomen in artikel 8.27d hanteert de gemeente Hollands Kroon voor bomen, struiken en hagen die op gemeentegrond echter een plantafstand van nihil. Deze aanpassing heeft vooral tot doel om te voorkomen dat (bestaande) gemeentebomen en -struiken welke dicht tegen andermans erf staan, mogelijk tot een juridisch geschil kunnen leiden als iemand bijvoorbeeld overlast ervaart. Het algemene belang van openbaar groen telt voor gemeentelijke bomen en beplanting zwaarder dan het individuele belang. Eventueel overhangende takken en doorschietende wortels van openbaar groen kunnen in overleg met de gemeente eventueel worden verwijderd.

Voor particuliere en overige terreinen gelden verder de gebruikelijke afstanden zoals beschreven in het Burgerlijk Wetboek omdat in dit soort situaties normaal gesproken het individuele belang zwaarder telt dan het algemene belang.

afbeelding binnen de regeling

Gekandelaberde platanen in Middenmeer (bron: Cyclomedia Technology B.V.)

7.3 Illegaal verwijderen of snoeien van gemeentelijke bomen

Als iemand illegaal een gemeentelijke boom verwijdert, snoeit of schade toebrengt wordt het volgende protocol gevolgd:

  • Waardebepaling of -vermindering van de boom of bomen wordt bepaald door een boomschadetaxateur

  • De veroorzaker wordt aansprakelijk gesteld en het schaderapport dient als basis voor de te verhalen schade

  • De veroorzaker dient daarnaast ook de kosten te betalen voor herplant van verwijderde bomen of bomen die door illegale snoei het gewenste boombeeld meer kunnen bereiken

Als iemand door een ongeluk een gemeentelijke boom beschadigd wordt het volgende protocol gevolgd:

  • Waardebepaling of -vermindering van de boom of bomen wordt bepaald door een boomschadetaxateur

  • De veroorzaker wordt aansprakelijk gesteld en het schaderapport dient als basis bij onderhandeling met de verzekeringsmaatschappijen

De gemeente is altijd bereid te kijken naar een oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden als het gaat om overlast. Het is echter van essentieel belang dat er eerst contact wordt opgenomen met de gemeente bij overlast van (gemeente)bomen en dat er dus niet vooraf al bomen worden verwijderd of gesnoeid. Juridisch gezien is er dan mogelijk sprake van een economisch delict en dat kan behoorlijke (financiële) gevolgen hebben.

7.4 Planten van bomen in openbaar terrein

Het planten van bomen in gemeentelijke grond is en blijft een taak van de gemeente. Als bewoners of organisaties een of meerdere bomen in openbaar terrein willen planten dan kan dat, maar altijd in samenspraak met de gemeente. De eisen en richtlijnen voor het planten van bomen staan verder vermeld in het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR).

7.5 Bomen en nutsleidingen

Het komt regelmatig voor dat (bestaande) gemeentebomen dichtbij nutsleidingen liggen, zoals gasleidingen, waterleidingen, elektriciteits- en datakabels liggen.

In nieuwe situaties dient de plantafstand te voldoen aan de richtlijnen zoals beschreven in het Handboek Inrichting Openbare Ruimte en de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI).

Bij bestaande situaties zal de gemeente met het betreffende nuts- of kabelbedrijf kijken naar de beste oplossing. Doel is om bestaande gemeentebomen te handhaven. Echter omdat oude leidingen uit wettelijk oogpunt meestal moeten worden verwijderd kan dit soms leiden tot ernstige wortelschade. Dan is het beter om de betreffende bomen te verwijderen en mogelijk te vervangen. Hiervoor is, als de gemeentebomen dikker zijn dan 30 cm., wel een vergunning nodig.

Ondertekening