Nota Parkeernormen 2023 - Gemeente Woensdrecht

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Nota Parkeernormen 2023 - Gemeente Woensdrecht

De Nota Parkeernormen 2023 is door de raad vastgesteld op 12 oktober 2023.

Artikel 1 Aanleiding

Parkeerdruk en -overlast in de openbare ruimte leidt tot leefbaarheidsproblemen in de gemeente. Met deze Nota Parkeernormen 2023 stuurt de gemeente Woensdrecht op het gebruik van de openbare ruimte om leefbaarheidsproblemen te voorkomen en parkeren te reguleren.

In de gemeente Woensdrecht wordt gebruik gemaakt van de parkeernormen van de CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek). Omdat er sprake is van wijziging in de Bouwverordening per 1 juli 2018 - voorheen de wettelijke basis voor de parkeernormen - is het noodzakelijk dat er een wettelijke basis vastgesteld, om bouw- en verbouwplannen te toetsen aan parkeernormen. Deze Nota Parkeernormen 2023 beoogt het vastleggen van de parkeernormen en het bepalen van een transparant en eenduidig toetsingskader ten aanzien van parkeren binnen de gemeente, nu en bij inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Het doel is om ervoor te zorgen dat er geen parkeeroverlast ontstaat in de (bestaande) omgeving bij het realiseren van ontwikkelingen bij nieuwbouw, inbreiding of functiewijzigingen.

Artikel 2 Juridisch kader

Als een aanvraag voor een omgevingsvergunning/een bouwplan wordt ingediend voor de realisatie van nieuwbouw of vernieuwbouw of functiewijzigingen toetst het college deze aanvraag, gelet op het bepaalde in artikel 2.10 van de Wet algemene bepalingen, aan in ieder geval de Bouwverordening en het bestemmingsplan.

  • 2.1 GVVP

    De gemeente beschikt over een Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP). Hierin is reeds opgenomen dat de recentste CROW-kerncijfers van toepassing zijn. Hier zit een omissie in. De CROW-richtlijn gaat er van uit dat de gemeente Woensdrecht, gelet op het aantal adressen op een vierkante kilometer binnen de gemeente, als een ‘weinig stedelijk gebied’ getypeerd kan worden, terwijl in het GVVP de gemeente is aangemerkt als niet-stedelijk gebied. Dit heeft zijn weerslag op de parkeernorm. In de Nota Parkeernormen 2023 wordt bepaald dat bij de berekening van de parkeernorm uitgegaan wordt van de gemiddelde norm in ‘weinig stedelijk gebied’ (we volgen hier de CROW-richtlijn). Het GVVP zal hierop, in een volgende actualisatie worden meegenomen.

    De recentste CROW-kerncijfers zijn gepubliceerd op de website van gemeente Woensdrecht.

  • 2.2 Bestemmingsplan

    Gelet op het ruimtelijke aspect van parkeren en parkeervoorzieningen moet de wettelijke basis in het bestemmingsplan worden gezocht. In de huidige bestemmingsplannen zijn, op een enkel bestemmingsplan na, geen parkeernormen opgenomen. Om te zorgen voor een uniforme regeling om nieuwe bouwplannen te toetsen aan parkeernormen, is het van belang om eenduidige parkeernormen te creëren.

  • 2.3 Omgevingswet

    Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. De gemeente dient een Omgevingsplan vast te stellen ter vervanging van de bestemmingsplannen. De regeling van de parkeernormen moeten worden opgenomen in dit plan. Gemeenten hebben voor vaststelling de tijd tot eind 2029.

Artikel 3 Reikwijdte

Als uitgangspunt geldt dat een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten, dient te voldoen aan de parkeernorm. De parkeernorm is van toepassing op nieuw- en verbouwplannen en niet op reeds bestaande situaties met een mogelijk tekort aan parkeerplaatsen. Als er sprake is van (gedeeltelijk) vernieuwen, veranderen of vergroten geldt de norm slechts voor zover deze direct verband houdt met die vernieuwing, verandering of vergroting.

Bij een algehele renovatie zonder functiewijziging of uitbreiding is de norm niet van toepassing.

Er wordt wel getoetst aan de norm bij:

  • 1.

    nieuwbouw;

  • 2.

    splitsing van een pand in meerdere wooneenheden;

  • 3.

    verbouwing van een pand met een bestemmingswijziging of -vrijstelling;

  • 4.

    vergroting van een pand die zal leiden tot verhoogde parkeeractiviteiten (bijv. uitbreiding van een winkelpand).

Bij nieuwbouw ter vervanging van bestaande bouw is het niet toegestaan het eventuele bestaande tekort te verrekenen met de nieuwbouw.

Artikel 4 Parkeernormen

De gemeente Woensdrecht hanteert de meest recente parkeerkerncijfers van de CROW. Ten tijde van vaststelling van deze normen geldt de CROW-richtlijn 381, “Toekomstig bestendig parkeren – Van parkeerkencijfers naar parkeernormen”. Eventuele nieuwe richtlijnen worden met deze beleidsregel automatisch van toepassing. Dat betekent dat wanneer de normen wijzigen, de door de gemeente te hanteren normen mee wijzigen.

De CROW-richtlijn maakt op de eerste plaats onderscheid in zones in het grondgebied.

Gemeente Woensdrecht kiest de volgende zones:

  • 1.

    Rest bebouwde kom [1]

  • 2.

    Buitengebied

Om onderscheid te maken tussen de rest bebouwde kom en het buitengebied wordt gebruik gemaakt van de kaart van de Omgevingsvisie. Deze kaart weergeeft de bebouwde komgrenzen en is vastgesteld door het college.

Rest bebouwde kom

Buitengebied

- Excellent leven: Sterke dorpen

- Hoogwaardig en innovatief bedrijvencluster: Bedrijven en Maintenance

- De Brabantse Wal - Landbouw als economische pijler: De Polders

Binnen de zones rest bebouwde kom en het buitengebied gelden de volgende hoofdfunctionaliteiten: wonen, werken, winkelen, sport/cultuur en ontspanning, horeca en (verblijf)recreatie, gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen en onderwijs. Binnen elke hoofdfunctionaliteit geldt een specifieke norm. In de tabellen van de CROW wordt uitgegaan van minimale en maximale normen. Gemeente Woensdrecht hanteert het gemiddelde van deze norm. Bij de berekening van de minimale hoeveelheid parkeerplaatsen wordt deze naar boven afgerond.

Voor een project voor 8 appartementen binnen de bebouwde kom in de categorie ‘huur, appartement, duur’ wordt gekeken naar de categorie ‘weinig stedelijk’ en ‘rest bebouwde kom’. De minimale norm is 1,5 en de maximale is 2,3. De gemiddelde norm bedraagt 1,9. Daarbij komt het aandeel bezoekers van 0,3 pp per woning.

Dit levert een parkeernormering van 8 (appartementen) x 2,2 (1,9+0,3) = 17,6 parkeerplaatsen. Dit betekent feitelijk 18 parkeerplaatsen.

[1] In de CROW-normen wordt gebruik gemaakt van de vormen centrum, schil centrum, rest bebouwde kom en buitengebied. Op basis van deze indeling valt gemeente Woensdrecht onder rest bebouwde kom en buitengebied.

Artikel 5 Hardheidsclausule

Uitgangspunt is het realiseren van parkeren op eigen terrein. Als hoofdregel geldt dat wanneer een bouwplan wordt ingediend dat parkeren op eigen terrein moet plaatsvinden. In uitzonderlijke gevallen waarin deze Nota Parkeernormen 2023 niet voorziet, of wanneer strikte toepassing van deze Nota Parkeernormen 2023 leidt tot een bijzondere hardheid die niet door dringende redenen gerechtvaardigd wordt, kan door het College van Burgemeester & Wethouders ontheffing worden verleend van bepalingen in deze Nota Parkeernormen 2023.

  • 5.1 Stappenplan afwijken

    Een bouwplan wordt voor de parkeernormen als volgt getoetst:

    1. Bepalen wat de parkeernorm is;

    2. Het uitgangspunt is parkeren op eigen terrein;

    3. Als realisatie op eigen terrein niet mogelijk is, dient de initiatiefnemer te onderzoeken of aanpassing van het plan haalbaar is;

    4. Indien er geen parkeergelegenheid op eigen terrein mogelijk is, dan komt de optie op een naburig privéterrein in beeld. De initiatiefnemer moet dan door middel van een privaatrechtelijke overeenkomst aantonen dat hij de benodigde parkeerplaatsen heeft aangekocht;

    5. Het volgende alternatief is parkeren in het openbaar gebied. De opties voor parkeren in de openbare ruimte moeten worden onderzocht door een externe deskundige. De kosten zijn voor rekening van de initiatiefnemer. Uitgangspunt hierbij is dat de parkeerdruk in het gebied rondom het plan niet onevenredig verslechtert. Voor het gebruik van openbare parkeerplaatsen dient de initiatiefnemer een vast bedrag van € 7.000, - per parkeerplaats te storten in het Parkeerfonds ten behoeve van beheer en onderhoud. Tussen de initiatiefnemer en de gemeente wordt een privaatrechtelijke overeenkomst gesloten;

    6. Indien geen van bovengenoemde alternatieven mogelijk en is afkopen geen optie, dan wordt de aanvraag om een omgevingsvergunning geweigerd.

  • 5.2 Parkeerplaatsen

    De door ons gehanteerde maatvoering voor parkeerplaatsen is: 2,50 m x 5,00 m voor haaks parkeerplaatsen en 2,00 m x 6,00 m bij langsparkeren. Deze maatvoering is gebaseerd op de ASVV (Aanbeveling voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) van het CROW.

Artikel 6 Parkeerfonds

Als een initiatiefnemer het parkeren afkoopt, gelden er spelregels voor de middelen die de gemeente ontvangt. De opbrengsten worden afzonderlijk geboekt en bewaakt. Op deze manier zijn de inkomsten en uitgaven inzichtelijk.

  • 6.1 Hoogte bedrag

    De gemeente hanteert een bedrag (afkoopsom) van € 7.000,- per parkeerplaats. De hoogte van dit bedrag is bepaald op basis van de stichtingskosten van parkeerplaatsen en het daaraan gekoppelde beheer en onderhoud. Het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Voor de indexering wordt gebruik gemaakt van de jaarlijkse civiele indexering van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). De gelden worden in het Parkeerfonds gestort.

  • 6.2 Doel en resultaatsverplichting Parkeerfonds

    Aan het verbinden van een financiële voorwaarde om af te wijken van de parkeernormen, geldt een juridische beperking. Er moet een compensatie aan gekoppeld worden. Uit de jurisprudentie blijkt dat voldoende aannemelijk moet zijn dat het afkoopbedrag ook daadwerkelijk wordt aangewend voor parkeervoorzieningen/mobiliteitsmaatregelen binnen de gemeente.

    De gemeente stelt een fonds in waarin financiële bijdragen worden gestort waarmee parkeervoorzieningen kunnen worden gerealiseerd die niet door de initiatiefnemer zijn gerealiseerd bij het initiatief, nog zijn gerealiseerd op het terrein van derden.

    Het fonds kan tevens worden gebruikt voor het in de openbare ruimte aanbrengen van nieuwe parkeervoorzieningen en andere mobiliteit bevorderende maatregelen alsmede voor het beheer en onderhoud hiervan.

    Voor het financieel beheer van het parkeerfonds zal een bestemmingsreserve worden gevormd, die door de gemeenteraad dient te worden vastgesteld. De gelden die gestort worden, worden hiermee gelabeld en de aanwending wordt concreet bepaald. Op deze manier kan verantwoord worden waar het geld vandaan komt en aan wordt uitgegeven.

  • 6.3 Overeenkomst en de omgevingsvergunning

    De gemeente sluit, vóór vergunningverlening, met de initiatiefnemer een overeenkomst waarin is bepaald welk bedrag wordt betaald, en ook welke overige rechten en verplichtingen worden afgesproken. De overeenkomst is een bijlage bij de omgevingsvergunning. Het te betalen bedrag is een privaatrechtelijke geldschuld en wordt niet in de legesbeschikking opgenomen.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking na publicatie nadat de raad de Nota Parkeernormen 2023 heeft vastgesteld.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 12 oktober 2023,

De griffier, de voorzitter,

26 februari 2024