Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR715833
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR715833/1
Regeling vervalt per 01-12-2026
Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen nieuwbouw of renovatie
Geldend van 21-02-2024 t/m 30-11-2026
Intitulé
Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen nieuwbouw of renovatieHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van 13 februari 2024: kenmerk 24bo003037];
gelet op de artikelen 3, 4, 5, 6, 7 en 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het gewenst is om Rotterdamse schoolpleinen te vergroenen, klimaatadaptief in te richten, de biodiversiteit en het welzijn in de buurt te vergroten en Rotterdamse kinderen te stimuleren tot meer en veilig buitenspelen in eigen buurt;
besluit:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
|
team bestaande uit experts van binnen en buiten de gemeente, dat scholen begeleidt bij het subsidieproces op grond van deze subsidieregeling; |
|
college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam; |
|
klimaatbestendige en natuurrijke speel- en leeromgeving; |
|
lange termijn beleidsplan ten behoeve van de onderwijshuisvesting; |
|
adres gekoppeld aan het schoolplein; |
|
plein behorend bij een schoollocatie van het schoolbestuur waar kinderen kunnen buiten spelen. |
Artikel 2 Toepassingsbereik
Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3 Activiteiten
Een eenmalige subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het realiseren van een groenblauw schoolplein bij een nieuwbouw schoollocatie of het realiseren van een groenblauw schoolplein bij de renovatie van een bestaande schoollocatie in de periode 2023 – 2026.
Artikel 4 Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een school als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs die vermeld wordt in het Integraal Huisvestingsplan Rotterdam en in de periode 2023 – 2026 nieuwbouw of renovatie van de schoollocatie ondergaat.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de in artikel 3 genoemde activiteiten.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt ten hoogste € 55.000 per school, waarbij geldt dat ten hoogste € 5.000 bedoeld is voor het inschakelen van een bureau of ontwerper bij de planvorming van het groenblauwe schoolplein.
Artikel 7 Subsidieplafond
Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 500.000.
Artikel 8 Wijze van verdeling
-
1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van volledige aanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
-
2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
Artikel 9 Aanvraag
-
1. Bij de subsidieaanvraag wordt een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier financiële bijdrage groenblauw schoolplein nieuwbouw en renovatie overgelegd.
-
2. Per school kan voor ten hoogste een schoollocatie subsidie worden aangevraagd.
Artikel 10 Aanvraagtermijn
De subsidieaanvraag wordt uiterlijk acht weken voor de start van de activiteiten ingediend.
Artikel 11 Beslistermijn
Het college beslist binnen acht weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
Subsidieverlening kan worden geweigerd indien:
- a.
de schoollocatie niet is opgenomen in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs;
- b.
al eerder door het college een subsidie is verstrekt voor de herinrichting van een groenblauw schoolplein op een schoollocatie;
- c.
het activiteiten betreft waarvoor reeds uit anderen hoofde subsidie wordt verstrekt;
- d.
op de locatie van het schoolplein vanuit bevoegd gezag een beschikking aanwezig is om nader bodemonderzoek of bodemsanering uit te voeren;
- e.
het schoolplein geheel omsloten is door bebouwing.
Artikel 13 Eisen ontwerp groenblauw schoolplein
-
1. De subsidieontvanger verstrekt binnen zes maanden vanaf de datum van verlening van de subsidie aan het college het ontwerp van het groenblauwe schoolplein waarbij in het ontwerp- en participatieproces is samengewerkt met het begeleidingsteam. De werkzaamheden worden gestart na goedkeuring van het ontwerp door het college.
-
2. De subsidieontvanger betrekt school- of buurtkinderen, hun ouders of verzorgers en het docententeam vanaf het begin bij het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van het groenblauwe schoolplein.
-
3. Het ontwerp van het groenblauwe schoolplein bestaat uit een bespeelbare oppervlakte waarvan minimaal 33% een onthard en natuurlijk karakter heeft en voldoet aantoonbaar aan minimaal zeven van de volgende tien eisen:
- a.
biedt een uitdagend en gevarieerd speel- en leerlandschap;
- b.
onderscheidt verschillende vormen van groen;
- c.
wordt ingericht met natuurlijke duurzame materialen of materialen van het oude schoolplein dan wel de oude locatie worden zoveel mogelijk hergebruikt;
- d.
maakt gebruik van natuurlijke speelelementen;
- e.
maakt gebruik van robuuste en inheemse beplanting passend bij de natuurlijke omstandigheden van de plek;
- f.
draagt bij aan het voorkomen van wateroverlast door het creëren van waterberging en infiltratiemogelijkheden van regenwater, waarbij het regenwater als speelelement kan worden gebruikt;
- g.
wordt benut als buitenleslocatie en wordt op deze manier geïntegreerd in het lesprogramma;
- h.
draagt bij aan het voorkomen van hittestress;
- i.
ondersteunt de biodiversiteit in de wijk;
- j.
draagt bij aan bewustwording van gezonde of duurzame voedselkeuzes.
- a.
Artikel 14 Verplichtingen
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
- a.
het groenblauwe schoolplein wordt voor 30 november 2026 opgeleverd;
- b.
de school, dan wel stichting of bestuur waar de school onder valt, draagt minimaal een gelijk bedrag bij aan de realisatie van het groenblauwe schoolplein welke niet afkomstig is uit de gemeentelijke bijdrage ten behoeve van de nieuwbouw;
- c.
de school is zelf verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het schoolplein;
- d.
de subsidieontvanger stelt het plein buiten schooltijd beschikbaar als speel- en ontmoetingsplek, door het plein, de openstelling of het sleutelbeheer vrij toegankelijk te maken;
- e.
de subsidieontvanger voldoet met betrekking tot de nieuwe inrichting aan de wettelijk gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud, zoals voorgeschreven in het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen;
- f.
het loodgehalte in de onbedekte grond heeft na de aanleg van het groenblauwe schoolplein in de eerste vijftig centimeter een waarde van minder dan 90 mg/kg;
- g.
de subsidieontvanger neemt het plein op in het onderwijscurriculum als verlengstuk van het leslokaal.
Artikel 15 Slotbepalingen
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst en vervalt op 1 december 2026.
-
2. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die krachtens deze regeling zijn verstrekt en op volledige aanvragen om subsidie die zijn ingediend voor de vervaldatum.
Artikel 16 Citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen nieuwbouw of renovatie.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 februari 2024.
De secretaris,
J.H. Meijer, L.s.
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Toelichting Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen nieuwbouw
Algemeen
Het realiseren van groenblauwe schoolpleinen is belangrijk. Niet alleen voor de schoolkinderen en buurtkinderen die meer en betere speelvoorzieningen krijgen, maar ook om de stad klimaatadaptief te maken en meer groen toe te voegen.
Buitenspelen is noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Essentiële aspecten van de lichamelijke ontwikkeling, zoals het ontwikkelen van motoriek en coördinatie, worden door het buitenspelen gestimuleerd. Ook mentale processen als het leren van sociale vaardigheden, het kennen en verleggen van de eigen grenzen en ruimtelijk inzicht komen door middel van sport en spel tot ontwikkeling.
Door middel van het hebben van voldoende ruimte voor buitenspelen worden niet alleen vaardigheden van en het plezier voor kinderen in de stad vergroot, het is tevens van belang om een gezonde levensstijl te bevorderen en overgewicht te voorkomen. Een groenblauw schoolplein is een goede aanleiding om meer te bewegen en buiten te spelen, biedt een mogelijkheid voor (natuur)lessen, is goed voor de concentratie en kan kinderen rust geven.
Basisscholen zien vaak het belang van een groenblauw schoolplein in, maar hebben niet het budget of de benodigde capaciteit om dit te kunnen realiseren. Met deze subsidieregeling wil het college van burgemeester en wethouders basisscholen stimuleren om hun schoolplein te vergroenen en klimaatadaptiever te maken.
Artikelsgewijs
Artikel 13 Eisen ontwerp groenblauw schoolplein
In het eerste lid van dit artikel wordt gesteld dat de school binnen 6 maanden na toekenning van de subsidie het definitief ontwerp gereed moet hebben. Na goedkeuring van het ontwerp door het college kan er begonnen worden met de aanbesteding van de aanleg en inrichting van het plein.
Het derde lid van dit artikel geeft aan waaraan het ontwerp en de uiteindelijke inrichting van het schoolplein moet voldoen. Bij het gebruik van natuurlijke materialen moet worden gedacht aan materialen die in de natuur aanwezig zijn zoals verschillende houtsoorten, beplanting, water en natuurlijke grondsoorten zoals zand en klei. Het hergebruik van materialen op locatie zoals aarde en tegels in de inrichting van de nieuwe locatie is hierbij ook belangrijk.
Bij de inrichting van het schoolplein wordt door middel van beplanting, maar ook door het aanbrengen van voorzieningen zoals nestkasten en insectenhotels, een bijdrage geleverd aan het vergroten van de biodiversiteit. Hier kan gebruik worden gemaakt van de inheemse plantenlijst die de gemeente heeft samengesteld, te vinden op https://www.rotterdam.nl/inheemse-planten.
Hevige neerslag kan nu al tot problemen in de stad leiden, omdat de riolering niet al het regenwater direct kan afvoeren. Daarbij komt dat het water onvoldoende kan infiltreren bij bebouwd en verhard oppervlak en er een tekort is aan bergingscapaciteit in de singels, op straat en in de buitenruimte. Het opvangen van regenwater en het langzaam laten infiltreren in de bodem op een schoolplein draagt bij aan de waterberging in de stad en helpt mee om wateroverlast te voorkomen.
Hittestress is een aandoening veroorzaakt door extreme hitte, die zich uit in diverse lichamelijke klachten, waarbij mensen en dieren warmte niet kwijt kunnen. Hittestress wordt veroorzaakt door diverse omgevingsfactoren, zoals luchttemperatuur, luchtvochtigheid, luchtsnelheid en blootstelling aan direct zonlicht. Het ontharden van het schoolplein en het aanbrengen van meer schaduwplekken, door bijvoorbeeld de aanplant van bomen, helpt om de hittestress in de buurt te verminderen.
Het groenblauwe schoolplein biedt nieuwe mogelijkheden voor het geven van buitenles. Dit kan natuureducatie zijn, maar ook reguliere reken- en taallessen kunnen op het schoolplein gegeven worden. Het schoolplein wordt hiermee echt een verlengde van de school en volwaardig buiten leslokaal. Het onderwijsprogramma van de school wordt hiervoor eventueel aangepast.
Educatie over gezonde voeding, met daarbij de ondersteuning van de nieuwe inrichting van het schoolplein door bijvoorbeeld het aanleggen van een moestuin en eetbare beplanting, draagt bij aan gezondheid van kinderen op school. Het terugdringen van het percentage overgewicht onder basisschoolkinderen is daarbij een belangrijk aandachtspunt.
Artikel 14 Verplichtingen
Het gebruik van het schoolplein door schoolkinderen als verlengstuk van het leslokaal, maar ook het gebruik van het plein door buurtkinderen wordt zeer belangrijk geacht. Het plein moet dan ook buiten de schooltijden beschikbaar en vrij toegankelijk zijn. Het plein heeft zo een belangrijke functie voor de buurt.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl