Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR71582
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR71582/1
Regeling vervallen per 25-11-2014
Instructie griffier
Geldend van 14-03-2002 t/m 24-11-2014
Intitulé
Instructie griffierDe raad der gemeente Heerenveen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 26 februari 2002, preadviesnummer 02.2000231;
gelet op Gemeentewet en de Wet dualisering gemeentebestuur
B E S L U I T :
vast te stellen de Instructie Griffier
Artikel 1 Verantwoordelijkheid jegens de gemeenteraad en de raadscommissies
De griffier draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning van de raad, de leden van de raad, het presidium, de raadscommissies en de leden van de raadscommissies.
De griffier draagt er desgevraagd of uit eigen beweging zorg voor dat de raad, de leden van de raad, de raadscommissies en de leden van de raadscommissies informatie wordt verstrekt omtrent onder omtrent onder de griffie berustende stukken voor zover bedoelde leden in hun hoedanigheid van raadslid of raadscommissielid daarover beschikking behoeven. De informatie wordt mondeling, door inzage of in de vorm van een uittreksel of kopie verstrekt, waarbij zoveel als redelijkerwijs mogelijk is met de wens van de verzoeker rekening wordt gehouden.
De griffier draagt er zorg voor dat de leden van de raad en van de raadscommissies desgevraagd terzijde worden gestaan bij het formuleren van initiatieven, moties, amendementen, notities, het voorbereiden van interpellaties en het stellen van vragen.
De griffier staat de voorzitter van de raad en de voorzitters van de raadscommissies ter zijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de raads – en raadscommissievergaderingen.
De griffier draagt er zorg voor dat van vergaderingen van de raad en de raadscommissies verslag wordt gemaakt en een presentielijst wordt opgesteld.
Artikel 2 Verantwoordelijkheid jegens de voorzitter van de raad en het presidium
De griffier staat de voorzitter ter zijde.
De griffier bevordert hiertoe, samen met de voorzitter, een goede afstemming tussen de raad en raadscommissies enerzijds en het college en het ambtelijk apparaat anderzijds.
Voorts is de griffier de voorzitter behulpzaam bij de bevordering van een goede samenwerking en afstemming ter zake van het functioneren van de raad en de raadscommissies .
De griffier is secretaris van het presidium en draagt zorg voor de uitnodigingen, de agenda en de verslaglegging.
Artikel 3 Bevordering samenwerking
De griffier zorgt voor een goede samenwerking met de gemeentesecretaris.
Artikel 4 Overleg met de gemeentesecretaris
De griffier voert periodiek overleg met de gemeentesecretaris.
Artikel 5 Afwezigheid
Indien de griffier minder dan vijf dagen aaneengesloten verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de voorzitter.
Voor een afwezigheid van langer dan vijf dagen behoeft de griffier toestemming van de voorzitter.
Artikel 6 Slotbepalingen
In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zoveel nodig overleg met de voorzitter..
De instructie kan worden aangehaald als “Instructie griffier”.
Deze instructie treedt in werking op 14 maart 2002.
Zolang nog geen griffier is benoemd, dient in deze instructie voor “griffier”te worden gelezen “gemeentesecretaris”.
Aldus vastgesteld in de openbare raads-
vergadering van 11 maart 2002.
De secretaris |
De voorzitter, |
drs. C.H.J. Brugman |
drs. P.M.M. de Jonge |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl