Besluit van de raad van de gemeente Nuenen c.a. houdende bepalingen inzake de rekenkamer (Verordening rekenkamer gemeente Nuenen c.a. 2024)

Geldend van 20-02-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Besluit van de raad van de gemeente Nuenen c.a. houdende bepalingen inzake de rekenkamer (Verordening rekenkamer gemeente Nuenen c.a. 2024)

De raad van de gemeente Nuenen c.a.;

gezien het voorstel van het fractievoorzittersoverleg van 12 september 2023;

gelet op hoofdstukken IVa en XIa alsmede artikel 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen het:

Besluit van de raad van de gemeente Nuenen c.a. houdende bepalingen inzake de rekenkamer (Verordening rekenkamer gemeente Nuenen c.a. 2024)

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    auditcommissie: de auditcommissie van de gemeente Nuenen c.a.;

  • b.

    griffier: de griffier van de gemeente Nuenen c.a.;

  • c.

    rekenkamer: de gemeentelijke rekenkamer van de gemeente Nuenen c.a..

Artikel 2. Instelling rekenkamer

  • 1. Er is een rekenkamer.

  • 2. De rekenkamer bestaat uit ten minste twee leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Benoeming leden

  • 1. De gemeenteraad benoemt de leden van de rekenkamer voor een periode conform artikel 81c, eerste lid, van de Gemeentewet.

  • 2. De leden van de rekenkamer kunnen door de gemeenteraad maximaal één keer voor maximaal de periode als bedoeld in het eerste lid worden herbenoemd.

Artikel 4. Budget

  • 1. De gemeenteraad stelt jaarlijks bij de begroting een budget voor de rekenkamer beschikbaar voor uitgaven ten behoeve van de instandhoudings- en onderzoekskosten van de rekenkamer.

  • 2. De rekenkamer is bevoegd om binnen het budget, zoals bedoeld in het eerste lid, uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 3. Ten laste van het in het eerste lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden als bedoeld in artikel 5;

    • b.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 4. De rekenkamer is voor de besteding van het budget als bedoeld in dit artikel uitsluitend verantwoording schuldig aan de gemeenteraad.

Artikel 5. Vergoedingen

  • 1. De voorzitter en een lid van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste bruto vergoeding van € 250,- respectievelijk € 200,- per maand.

  • 2. De leden van de rekenkamer ontvangen een vergoeding voor hun reiskosten. Deze vergoeding is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding per afgelegde kilometer.

  • 3. De vergoedingen genoemd in het eerste en tweede lid komen ten laste van het budget als bedoeld in artikel 4.

  • 4. De betaling van de vergoeding, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt bij afwezigheid van langer dan twee maanden, ook bij ziekte, opgeschort.

  • 5. Van afwezigheid langer dan twee maanden wordt de secretaris van de rekenkamer zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.

Artikel 6. Secretaris van de rekenkamer

De griffier dan wel diens plaatsvervanger treedt op als secretaris van de rekenkamer.

Artikel 7. Werkwijze

  • 1. De rekenkamer vergadert in beslotenheid en zo vaak zij nodig acht.

  • 2. De rekenkamer voert ten minste twee onderzoeken per jaar uit.

  • 3. Bij een rekenkamer met twee leden heeft de voorzitter, bij het staken van stemmen, een doorslaggevende stem. Bij een rekenkamer met drie of meer leden wordt beslist op basis van meerderheid van stemmen, waarbij geldt dat bij een even aantal leden, bij het staken van stemmen, de voorzitter een doorslaggevende stem heeft.

  • 4. De rekenkamer gebruikt, indien gewenst, de auditcommissie, namens de gemeenteraad, als klankbord.

Artikel 8. Intermediair

  • 1. De gemeenteraad wijst een raadslid aan die samen met de secretaris van de rekenkamer de functie van intermediair tussen rekenkamer en gemeenteraad vormt gedurende een raadsperiode.

  • 2. Het raadslid als bedoeld in het eerste lid controleert samen met de secretaris van de rekenkamer de declaraties van de (leden van de) rekenkamer en geeft akkoord voor uitbetaling.

Artikel 9. Intrekking oude verordening, citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. De ‘Verordening Rekenkamercommissie gemeente Nuenen c.a. 2017’ wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening rekenkamer gemeente Nuenen c.a. 2024’.

  • 3. Deze verordening treedt een dag na bekendmaking in werking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nuenen c.a. van 7 februari 2024.

De raad voornoemd,

de griffier,

Joke Oostdijk

de voorzitter,

Madeleine van Toorenburg