Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR715572
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR715572/1
Verordening gemeentelijke rekenkamer Cranendonck 2024
Geldend van 20-02-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening gemeentelijke rekenkamer Cranendonck 2024De raad van de gemeente Cranendonck,
gelezen het voorstel van het presidium,
gelet op artikel 147 en 182-185a Gemeentewet;
besluit vast te stellen:
Verordening gemeentelijke rekenkamer Cranendonck 2024
Artikel 1 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
rekenkamer: de rekenkamer die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan. Zoals bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;
- b.
doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;
- c.
doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;
- d.
rechtmatigheid: de mate waarin het gemeentelijk beleid voldoet aan de wettelijke kaders en regelgeving;
- e.
lid: een lid van de rekenkamer dat op basis van artikel 2, eerste lid door de raad van buiten de kring van zijn leden is aangewezen;
- f.
gezamenlijke onderzoeken: onderzoeken die de rekenkamer gemeente Valkenswaard gezamenlijk uitvoert met de rekenkamer gemeente Heeze-Leende en de rekenkamer gemeente Cranendonck;
- g.
onderzoekswerkzaamheden: alle werkzaamheden die door de voorzitter of een lid van de rekenkamer worden verricht buiten de vergaderingen van de rekenkamer;
- h.
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;
- i.
college: het College van burgemeester en wethouders is het dagelijks bestuur van de gemeente;
- j.
gemeentebestuur: ieder bevoegd orgaan van de gemeente.
Artikel 2 Samenstelling rekenkamer
-
1. Er is een rekenkamer.
-
2. De rekenkamer bestaat uit drie leden, die door de raad van buiten de kring van zijn leden worden benoemd voor een periode van zes jaar; een lid kan door de raad worden herbenoemd voor een gelijke periode.
-
3. De leden leggen, voordat zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring en belofte) af:
-
“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de rekenkamer benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd.
-
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.
-
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de rekenkamer naar eer en geweten zal vervullen.
-
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)”.
-
4. De raad benoemt één van de leden als voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.
Artikel 3 Taak van de rekenkamer
-
1. De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.
-
2. De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van door het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gevoerde bestuur.
-
3. Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur of de rechtmatigheid van het door het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gevoerde bestuur, bevat geen controle van de jaarrekening van de gemeente of de GRSA2.
Artikel 4 Besluitvorming in de rekenkamer
-
1. In vergaderingen van de rekenkamer wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid één stem heeft.
-
2. Besluiten kunnen alleen worden genomen als minimaal drie leden van de rekenkamer ter vergadering aanwezig zijn.
Artikel 5 Einde van het lidmaatschap
-
1. Het lidmaatschap van een lid eindigt:
- a.
op eigen verzoek;
- b.
bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer, zoals opgesomd in artikel 81f van de Gemeentewet;
- c.
wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
- d.
indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.
- a.
-
2. De leden van de rekenkamer kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet in staat zijn hun functie naar behoren te vervullen.
Artikel 6 Verboden handelingen
-
1. Het is de leden van de rekenkamer verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad kan, gehoord de rekenkamer, een lid van de rekenkamer dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod van zijn functie ontslaan.
-
2. Leden overleggen aan de raad halfjaarlijks een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen. Tussentijdse wijzigingen in deze lijst worden direct schriftelijk gemeld aan de gemeenteraad.
Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
-
1. De leden van de rekenkamer ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden.
- a.
De voorzitter van de rekenkamer ontvangt een vergoeding voor het bijwonen van een vergadering van de rekenkamer. Deze vergoeding bedraagt € 240,- per vergadering.
- b.
De overige leden ontvangen voor het bijwonen van een vergadering van de rekenkamer een vergoeding van € 195,- per vergadering.
- c.
De leden ontvangen voor onderzoekswerkzaamheden een vergoeding van € 67,5- per uur.
- d.
De vergoedingen zoals bedoeld in lid 1 worden jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden. De eerste indexering vindt plaats op 1 januari 2025.
- a.
-
2. De vergoedingen als bedoeld in lid 1 komen ten laste van het budget van de rekenkamer als bedoeld in artikel 12.
-
3. De onderzoekskosten verbonden aan gezamenlijke onderzoeken worden verdeeld op basis van de volgende kostenverdeelsleutel: 20% Heeze-Leende, 30% Cranendonck en 50% Valkenswaard.
-
4. De kosten verbonden aan vergaderingen over gezamenlijke onderzoeken worden verdeeld op basis van de volgende kostenverdeelsleutel: 1/3 Heeze-Leende, 1/3 Cranendonck en 1/3 Valkenswaard.
Artikel 8 Ambtelijke ondersteuning
-
1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.
-
2. Het gemeentebestuur wijst de ambtelijk secretaris aan, alsmede ook een of meer plaatsvervangers, op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer.
Artikel 9 Reglement van orde
De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.
Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
-
1. De rekenkamer bepaalt de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.
-
2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt (inclusief de bij de onderzoeksopzet behorende kostenraming) door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad verstuurd.
-
3. De rekenkamer inventariseert jaarlijks voor het opstellen van het onderzoeksprogramma welke suggesties er zijn voor onderzoeksonderwerpen bij de gemeenteraad.
-
4. De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de gemeenteraad voldoet, zal zij beargumenteerd aangeven waarom het verzoek is afgewezen.
-
5. De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks voor 1 december als onderzoeksprogramma ter kennisneming aan de raad voorgelegd. Het eerste onderzoeksprogramma wordt aangeboden binnen 4 maanden na installatie.
Artikel 11 Werkwijze
-
1. De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van onderzoeken, volgens de door haar van te voren bepaalde onderzoeksopzet.
-
2. De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.
-
3. De rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 en van alle ambtenaren van de gemeente en de GRSA2 de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De rekenkamer kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan door de rekenkamer ingehuurde onderzoekers. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.
-
4. De rekenkamer vergadert zoveel zij nodig acht.
-
5. De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de uitzonderingen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamer en degenen die ten behoeve van de rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
-
6. Voor de uitvoering van onderzoeken kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.
-
7. De rekenkamer stelt de betrokken bestuurders en andere betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken en maximaal vier weken bedraagt hun zienswijze op het concept onderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie evt. verder als betrokkenen worden aangemerkt.
-
8. Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en /of het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2, aan de raad aangeboden.
-
9. De rekenkamer zorgt voor een verwoording van zowel de conclusies als de aanbevelingen op een wijze die open, duidelijk en concreet is.
Artikel 12 Budget
-
1. De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
-
2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
- a.
de vergoedingen die krachtens artikel 7.1 zijn toegekend aan de leden van de rekenkamer;
- b.
externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;
- c.
eventuele overige uitgaven, die de rekenkamer nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.
- a.
-
3. De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Cranendonck 2024.
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag van bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de verordening vastgesteld op 19 november 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Cranendonck in de openbare vergadering van 6 februari 2024.
De griffier
P.J.F. Bemelmans
De voorzitter
F.A.P. van Kessel
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl