Regeling vervalt per 12-02-2028

Subsidieregeling monumenten Amersfoort

Geldend van 15-02-2024 t/m 11-02-2028

Intitulé

Subsidieregeling monumenten Amersfoort

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

gelet op de Algemene Wet bestuursrecht en Algemene Subsidieverordening Amersfoort;

overwegende dat het gewenst is een nieuwe subsidieregeling vast te stellen vanwege de wens om verduurzamingsmaatregelen ook te subsidiëren en de nieuwe algemene subsidieverordening van de gemeente Amersfoort;

besluit vast te stellen de volgende regeling: Subsidieregeling monumenten Amersfoort

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • aanneemsom: bedrag dat de aanvrager betaalt voor het conform de verlening laten uitvoeren van de restauratiewerkzaamheden;

  • activiteitenplan: beschrijving van de werkzaamheden en de resultaten die beoogd worden;

  • Asv: Algemene Subsidieverordening Amersfoort;

  • Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • beeldbepalend pand of object: overeenkomstig hoofdstuk 8 van de Verordening floa als beeldbepalend aangewezen gebouw of object met cultuurhistorische waarde, dat óf de monumenten in het stadsgezicht ondersteunt óf wanneer het buiten het stadsgezicht is gelegen het straatbeeld bepaalt vanwege architectuurhistorische waarden;

  • begroting: financieel overzicht van de verwachte kosten;

  • bouw-/ cultuurhistorisch onderzoeksrapport: in schriftelijke rapportage vastgelegd onderzoek naar de bouwgeschiedenis en de bouwhistorische kwaliteit van een monument of beeldbepalend pand of object. De rapportage dient te voldoen aan de ‘Richtlijnen bouwhistorisch onderzoek’, uitgave Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed;

  • bouwfysisch onderzoeksrapport: rapport dat de bouwfysische staat van een monument of beeldbepalend object beschrijft en onderzoekt wat de bouwfysische gevolgen kunnen zijn van te nemen bouwkundige maatregelen (zoals isolatie van de gebouwschil). Tevens dient in het rapport advies gegeven te worden hoe mogelijke bouwfysische problemen te voorkomen zijn;

  • bouwtechnisch onderzoeksrapport: rapport dat de technische of fysieke staat van een monument of beeldbepalend pand of object beschrijft;

  • DNR: algemene branchevoorwaarden voor ontwerpen, adviseren en organiseren voor de gebouwde omgeving voor opdrachtgever en opdrachtnemer (de Nieuwe Regeling);

  • duurzaamheid monumenten (DUMO) onderzoeksrapport: onderzoeksrapport naar de mogelijkheden van verduurzaming waarbij behoud van de erfgoedwaarden meegewogen worden in de geadviseerde maatregelen;

  • gemeentelijk monument: overeenkomstig hoofdstuk 8 van de Verordening floa als beschermd gemeentelijke monument aangewezen object;

  • kleuronderzoek: onderzoek naar de in het verleden toegepaste kleuren van schilderwerk op diverse ondergronden;

  • monument: gemeentelijk monument, rijksmonument of beeldbepalend pand of object;

  • restauratie-gerelateerd onderzoeksrapport: bouwhistorisch onderzoeksrapport, bouwtechnisch of bouwfysisch onderzoeksrapport, Duurzaamheid Monumenten onderzoek of kleuronderzoek dat is opgesteld door een onderneming die gecertificeerd is door de Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg;

  • restaureren: conform de uitvoeringsrichtlijnen van de Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg uitvoeren van werkzaamheden tot opheffing van bouwtechnische gebreken noodzakelijk voor de instandhouding van de cultuurhistorische waarden van een monument of beeldbepalend pand of object en/of specialistische werkzaamheden die normaal onderhoud overstijgen;

  • rijksmonument: monument of archeologisch monument dat is ingeschreven in het Rijksmonumentenregister;

  • Stichting ERM: stichting erkende restauratiekwaliteit monumentenzorg. Landelijke organisatie voor bevordering en bescherming van de kwaliteit van restaureren;

  • verduurzamen: verminderen van de belasting op onze leefomgeving door o.a. rekening te houden met materiaalgebruik, verminderen van energieverbruik en afvalproductie maar ook het stimuleren van natuurbehoud en -ontwikkeling;

  • Verordening floa: verordening Fysieke Leefomgeving Amersfoort.

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Burgemeester en wethouders verstrekken uitsluitend subsidie voor de volgende activiteiten:

  • a.

    het restaureren van een monument of beeldbepalend pand of object in de gemeente Amersfoort;

  • b.

    het verduurzamen van een monument of beeldbepalend pand of object in de gemeente Amersfoort;

  • c.

    het uitvoeren van één of meer relevante onderzoeken, te weten een bouwhistorisch, kleurhistorisch, bouwtechnisch of verduurzamingsonderzoek.

Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag

Een aanvrager dient de subsidieaanvraag vóór de aanvang van de activiteiten in.

Artikel 4 Eisen aan de aanvrager

Subsidie kan enkel worden aangevraagd door de eigenaar, rechtspersoon, erfpachter, vruchtgebruiker of eigenaar van een appartementsrecht van het monument of beeldbepalend pand/object waaraan de activiteiten worden verricht.

Artikel 5 Eisen aan de aanvraag

  • 1. Een aanvraag wordt ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2. De aanvraag voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 6 Asv. In aanvulling op artikel 6 Asv, wordt de aanvraag enkel in behandeling genomen als uit het activiteitenplan per activiteit de volgende onderdelen zijn beschreven:

    • a.

      huidig gebrek/bestaande situatie;

    • b.

      beoogde werkzaamheid/te behalen resultaat.

  • 3. Aanvragen die niet voldoen worden niet in behandeling genomen.

Artikel 6 Subsidiabele kosten en maximale subsidie

  • 1. In aanvulling op artikel 10, eerste lid, van de Asv, komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      de aanneemsom;

    • b.

      de kosten van de architect en constructeur binnen de kaders van de DNR;

    • c.

      de kosten van een onderzoek dat gerelateerd is aan de subsidie-aanvraag mits deze wordt uitgevoerd door een ter zake deskundige persoon of instantie;

    • d.

      de kosten voor ingrepen die het energieverlies beperken en een bijdrage leveren aan minder belasting op het milieu, met uitzondering van kosten voor standaard energieopwekking;

    • e.

      een post onvoorzien in de begrote restauratiewerkzaamheden voor restauratiegerelateerd meerwerk tot maximaal 5% van de aanneemsom.

  • 2. In aanvulling op artikel 10 van de Asv verstrekt het college in ieder geval geen subsidie voor:

    • a.

      kosten die uit andere hoofde kunnen worden gesubsidieerd;

    • b.

      kosten van activiteiten die redelijkerwijs kunnen worden gedekt uit de opbrengsten die met de activiteiten verband houden;

    • c.

      kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of aan gangbare minimumkwaliteitseisen;

    • d.

      kosten van reguliere werkzaamheden van de aanvrager;

    • e.

      kosten gemaakt na beëindiging van activiteiten met uitzondering van accountantskosten;

    • f.

      kosten van in natura geleverde diensten en goederen;

    • g.

      kosten van gelieerde rechtspersonen die onderling in rekening worden gebracht;

    • h.

      kosten betaald aan vrijwilligers, met uitzondering van vergoedingen voor werkelijk gemaakte onkosten.

Artikel 7 Hoogte subsidie

  • 1. De subsidie van de gemeente Amersfoort voor activiteiten als bedoeld in artikel 2, onder a, bedraagt ten hoogste 20% van de subsidiabele kosten met een maximum van €6.000,-.

  • 2. De subsidie van de gemeente Amersfoort voor activiteiten als bedoeld in artikel 2, onder b, bedraagt ten hoogste 20% van de subsidiabele kosten met een maximum van €6.000,-.

  • 3. De subsidie van de gemeente Amersfoort voor activiteiten als bedoeld in artikel 2, onder c, bedraagt ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van €1.000,-.

  • 4. Een subsidie wordt niet verstrekt indien het subsidiebedrag lager is dan € 200,-.

Artikel 8 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt in 2024 € 145.454,- met de volgende deelplafonds:

    • a.

      € 75.344,- voor activiteiten als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder a en daaraan gerelateerde onderzoeken als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder c;

    • b.

      € 70.110,- voor activiteiten als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder b en daaraan gerelateerde onderzoeken als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder c.

  • 2. Burgemeester en wethouders stellen voor subsidieaanvragen vanaf 2025 jaarlijks bij afzonderlijk besluit en per activiteit zoals bedoeld in artikel 2 een subsidieplafond vast.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen een subsidieplafond verlagen als:

    • a.

      het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd, of

    • b.

      de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd.

  • 4. Bij de bekendmaking van een subsidieplafond dat kan worden verlaagd overeenkomstig het vorige lid, wordt gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.

  • 5. Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 14, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:

  • a.

    door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd;

  • b.

    de aanvraag een rijksmonument betreft dat in aanmerking komt voor een rijkssubsidieregeling;

  • c.

    de te subsidiëren activiteit reeds in uitvoering is voordat de subsidie is verleend;

  • d.

    de aanvrager in hetzelfde kalenderjaar reeds subsidie is verleend onder deze subsidieregeling;

  • e.

    als de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien, die in strijd zijn met het algemeen belang, de openbare orde of waarbij erfgoedwaarden verloren kunnen gaan;

  • f.

    als aannemelijk is dat de activiteiten ook zonder subsidie zonder belangrijke vertraging zouden worden uitgevoerd.

Artikel 10 Wijze van verdeling

  • 1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene Wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3. Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 11 Beslissing op aanvraag

  • 1. In afwijking op artikel 25, eerste lid, van de Asv wordt een subsidie van ten hoogste €5.000,- niet zonder voorafgaande verlening direct vastgesteld.

  • 2. Het subsidiebedrag wordt niet bevoorschot.

Artikel 12 Verplichtingen

In aanvulling op hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de aanvang van de werkzaamheden aan het project ten minste twee weken van tevoren te melden bij burgemeester en wethouders;

  • b.

    met de uitvoering van de werkzaamheden te beginnen binnen 26 weken na de datum van het besluit tot verlening van subsidie;

  • c.

    de werkzaamheden te voltooien en gereed te melden binnen de in de verlening opgenomen termijn;

  • d.

    aan de door burgemeester en wethouders aangewezen bouwinspecteurs:

    • 1°.

      toegang te verlenen tot het monument of beeldbepalend object;

    • 2°.

      inzage te verlenen in de op het project betrekking hebbende gegevens;

  • e

    voorafgaande aan het aanvangen van de werkzaamheden dient voor vergunningplichtige werkzaamheden een omgevingsvergunning verstrekt te zijn en op het werk aanwezig te zijn.

Artikel 13 Aanvraag tot vaststelling

In aanvulling op de Asv dient de subsidieontvanger teven de volgende documenten in bij zijn verantwoording:

  • a.

    een digitale gereedmelding van het werk;

  • b.

    digitale kopieën van alle originele facturen en betalingsbewijzen met betrekking tot de uitgevoerde subsidiabele werkzaamheden.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1. De Subsidieregeling monumenten en beeldbepalende objecten Amersfoort 2020 wordt ingetrokken.

  • 2. De Subsidieregeling monumenten en beeldbepalende objecten Amersfoort 2020 blijft van toepassing op subsidies die op grond van die regeling zijn verleend of vastgesteld.

  • 3. Deze subsidieregeling treedt de eerste dag na publicatie in werking.

  • 4. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling monumenten Amersfoort.

  • 5. Overeenkomstig artikel 3, derde lid, van de Asv, vervalt deze subsidieregeling op 12 februari 2028.

  • 6. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die voor de vervaldatum onder deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Ondertekening

Vastgesteld in de collegevergadering van 6 februari 2024.

De secretaris,

De burgemeester,

TOELICHTING

Algemeen

Waarom is de regeling vernieuwd?

De Algemene Subsidieverordening (Asv) van Amersfoort is op 28-09-2023 vernieuwd. Omdat in deze subsidieregeling verwezen wordt naar de Asv moest deze subsidieregeling ook aangepast worden. Tevens hebben burgemeester en wethouders besloten om deze subsidieregeling voor monumenten te verruimen voor maatregelen voor verduurzaming van monumenten en beeldbepalende objecten. Indien er sprake is van verduurzamingsmaatregelen waarbij de kosten ten gevolge van de monumentale status aanzienlijk hoger zijn dan bij reguliere panden is er een mogelijkheid om hiervoor in deze vernieuwde regeling een bijdrage in de kosten aan te vragen. Onderzoeken welke advies uit brengen over de juiste wijze van uitvoering of de noodzaak van werkzaamheden onderbouwen worden in de nieuwe regeling extra gestimuleerd met 50% subsidie i.p.v. 20%.

Waarom geeft gemeente Amersfoort subsidie voor monumenten?

Eigenaren van rijksmonumenten kunnen voor instandhouding van hun monument gebruik maken van diverse subsidieregelingen van de rijksoverheid. Eigenaren van monumenten die niet rijksbeschermd zijn kunnen hier echter geen gebruik van maken. Sinds de aanwijzing van de gemeentelijke monumenten in Amersfoort (vanaf 1984) heeft de gemeente, analoog aan het rijk, een subsidiebudget voor gemeentelijke monumenten en beeldbepalende objecten beschikbaar gesteld. Elk jaar stellen burgemeester en wethouders een maximumbedrag vast wat voor deze regeling beschikbaar is. De regeling is bedoeld voor kwaliteitsverbetering (inclusief verduurzaming) van het gebouwd erfgoed, maar ook voor het historisch stadsbeeld als totaal. Subsidiabel zijn kosten die betrekking hebben op restauratiewerkzaamheden (niet op regulier onderhoud), restauratie gerelateerde onderzoeken en ook voor verduurzamingsmaatregelen en verduurzaming gerelateerde onderzoeken.

Met de regeling wordt (enigszins) tegemoetgekomen in de meerkosten die eigenaren hebben vanwege het monumentale karakter van hun pand. Vaak gelden daarbij ook speciale richtlijnen voor werkzaamheden om te voorkomen dat monumentale kwaliteiten verloren gaan. Door subsidiëring wordt het draagvlak voor het behoud vergroot en worden eigenaren gestimuleerd om werkzaamheden uit te laten voeren. De kwaliteit die in de stad in de afgelopen decennia is opgebouwd kan daarmee in stand worden gehouden.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Waar kan ik opzoeken of een object een monument is?

Rijksmonumenten staan ingeschreven in het rijksmonumentenregister. Dit register is te raadplegen op: www.monumentenregister.cultureelerfgoed.nl.

De door de gemeente Amersfoort aangewezen monumenten en beeldbepalende objecten van de gemeente Amersfoort zijn, samen met de rijksmonumenten, te vinden op:

www.amersfoort-in-beeld.nl/#monumenten.

Waar vind ik gecertificeerde ondernemingen voor het uitvoeren van onderzoeken en/of werkzaamheden en de geldende uitvoeringsrichtlijnen bij werkzaamheden aan een monument?

Op de website van Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg vindt u veel informatie en een overzicht van erkende bedrijven: www.stichtingerm.nl. Ook de site www.monumenten.nl is voor eigenaren een portaal naar veel informatie, kennis en ervaringen uit de erfgoedwereld.

Waar vind ik meer informatie over “De Nieuwe Regeling van architecten”?

Op de website van de Branchevereniging van Nederlandse Architectenbureaus staat de nieuwste versie van de geldende DNR: www.bna.nl/ledenservice/advies-en-ondersteuning/juridische-zaken/dnr

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Dit artikel omschrijft voor welke werkzaamheden subsidie aangevraagd kan worden. Het is mogelijk om voor meerdere werkzaamheden tegelijkertijd subsidie aan te vragen. Bijvoorbeeld voor restauratiewerkzaamheden, een onderzoek naar verduurzaming en naar een bijdrage in de kosten van verduurzaming (bijv. plaatsing isolerende beglazing met een monumentale ruit er op gelamineerd).

Voor welke werkzaamheden aan een monument kan ik subsidie aanvragen?

  • 1.

    Onderzoeken die van belang zijn voor de instandhouding van het gebouw/object. De onderzoeken moeten wel een directe relatie hebben tot de werkzaamheden waarvoor subsidie wordt aangevraagd. De onderzoeken moeten de noodzaak van de werkzaamheden adviseren/ondersteunen.

  • 2.

    Werkzaamheden die tot doel hebben bouwkundige gebreken aan het monument te verhelpen en welke het normale onderhoud te boven gaan (normaal onderhoud is bijvoorbeeld onderhouden van buitenschilderwerk). Het moeten werkzaamheden zijn welke gezien kunnen worden als restauratie en van groot belang zijn voor het behoud van de monumentale waarden. Werkzaamheden aan onderdelen die geen monumentale waarde hebben vallen buiten de subsidiemogelijkheid (denk aan herstel van kozijnen met een moderne profilering, vervanging van pvc-hemelwaterafvoeren, vervangen van kunststof dakbedekkingen enz.).

  • 3.

    Werkzaamheden die tot doel hebben het bouwwerk te verduurzamen met eerbied voor de erfgoedwaarden en waarvoor geen andere subsidiemogelijkheden bestaan of waarbij de kosten ten gevolge van de erfgoedwaarden dermate hoog zijn dat de beschikbare subsidiemiddelen ontoereikend zijn.

Zijn er eisen aan de wijze van onderzoeken, restaureren en verduurzamen?

Ja, als algemeen uitgangspunt geldt dat de activiteit moet bijdragen aan de instandhouding van het monument of beeldbepalend object en zijn monumentale waarden, dat werkzaamheden sober en doelmatig en technisch noodzakelijk dienen te zijn en dat de activiteiten gericht dienen te zijn op maximaal behoud van aanwezige monumentale waarden, in het bijzonder historische materialen en constructies.

Onderzoeken dienen een directe relatie te hebben tot het werkzaamheden waar subsidie voor wordt aangevraagd. Onderzoeken dienen uitgevoerd te worden volgens de hiervoor geldende richtlijnen van Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg (zie www.stichtingerm.nl).

Werkzaamheden dienen op een vakkundige wijze te worden uitgevoerd en met de werkzaamheden dient verval en vervolgschade te worden voorkomen. Als basis bij het bepalen van de wijze van herstel wordt de zogenaamde restauratieladder in acht genomen: behoud gaat hierbij vóór herstel, herstel vóór vervanging en vervanging vóór reconstructie. Het reconstrueren van monumenten is in beginsel niet subsidiabel. Bij (materiaal)technisch noodzakelijk gebleken vervanging dienen de nieuwe onderdelen in materiaal, vorm, detaillering, uitvoering, afwerking én kwaliteit zoveel mogelijk overeen te komen met de afkomende, te vervangen onderdelen. Van geval tot geval zal een gedegen afweging moeten plaatsvinden of onderdelen of elementen gereconstrueerd mogen en kunnen worden en zo ja op welke manier. De openbaar beschikbare uitvoeringsrichtlijnen van Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg dienen hierbij aangehouden te worden (zie www.stichtingerm.nl).

Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag

Dit artikel geeft aan wanneer een aanvraag voor subsidie ingediend kan worden. In deze regeling is het van groot belang dat een verzoek om subsidie ingediend wordt voorafgaande aan de uitvoering.

Wanneer kan ik het beste de subsidie aanvragen?

De subsidie kan het gehele jaar aangevraagd worden. Let wel op de diverse bepalingen zoals dat de aanvraag vóór aanvang van de werkzaamheden ingediend moet worden, dat u pas met uitvoering mag beginnen na ontvangst van een subsidiebeschikking. Het jaarlijkse subsidiebudget is beperkt en de datum van een complete (evt. aangevulde) indiening geldt als moment van indiening. Het kan dus zijn dat in de loop van het jaar het vastgestelde subsidieplafond bereikt is en dat u moet wachten of het daaropvolgende jaar weer subsidie beschikbaar is. In de tussentijd kunt u nog niet beginnen met de werkzaamheden!

Artikel 4 Eisen aan de aanvrager

Dit artikel beschrijft aan welke criteria de aanvrager moet voldoen. Een subsidie kan alleen aangevraagd worden door iemand die een duidelijke juridische band heeft met het object waar subsidie voor wordt aangevraagd. Ben je een huurder dan ben je geen eigenaar van het object en is het binnen deze regeling niet mogelijk subsidie aan te vragen.

Ik ben nog geen eigenaar maar wil wel al subsidie aanvragen. Wat nu?

Een toekomstig eigenaar in bezit van een koopcontract van een monument kan ook subsidie aanvragen. De werkzaamheden mogen echter pas plaats vinden na de eigendomsoverdracht.

Artikel 5 Eisen aan de aanvraag

De aanvraag moet een zekere mate van kwaliteit hebben en voldoende informatie verschaffen om te kunnen beoordelen of daar waar subsidie voor wordt aangevraagd binnen deze regeling past. Belangrijk is dat helder uiteengezet wordt welke activiteiten overwogen worden, waarom deze nodig zijn en wat de verwachte kosten zijn.

Hoe vraag ik de subsidie aan?

De aanvraag voor de subsidie doet u elektronisch met uw DIGID. De knop voor het starten van een aanvraag is te vinden op de website van de Gemeente Amersfoort:

Subsidieregeling monumenten en beeldbepalende panden (amersfoort.nl)

Wat moet ik aanleveren voor een beoordeling van mijn subsidieaanvraag?

De aanvrager dient aan de hand van stukken aan te tonen welke kosten gemaakt gaan worden. Hierbij is vereist dat uit de aangeleverde stukken voldoende duidelijk gespecificeerd blijkt welke kosten ten behoeve van welke werkzaamheden worden gemaakt. De aanvrager kan dit aantonen met gespecificeerde offertes van de werkzaamheden (bijvoorbeeld: aanbiedingen van aannemers, schilders, of loodgieters). Een offerte met enkel een generieke omschrijving is hierbij niet voldoende. Een offerte dient dus een voldoende gespecificeerde omschrijving van de werkzaamheden te bevatten. Indien voor een goede beoordeling van de aanvraag aanvullende of andere gegevens of bescheiden nodig zijn, dan kunnen deze worden opgevraagd. Datum van indiening is pas het moment dat alle noodzakelijke stukken binnen zijn en de aanvraag beoordeeld kan worden. Een onvolledige aanvraag indienen om zo alvast een plekje te reserveren heeft dus geen zin.

Ik heb geen beschikking tot internet wat nu?

Een digitale aanvraag is de beste waarborg dat de aanvraag snel en goed verwerkt wordt. Mocht dit voor u echter niet mogelijk zijn dan kunt u contact opnemen met afdeling Monumentenzorg via het algemene nummer van de gemeente Amersfoort. U gebruik hiervoor het lokale telnummer: 14033

Wie beoordeelt mijn aanvraag?

Afdeling subsidies van Gemeente Amersfoort controleert of de subsidieaanvraag volledig is, team monumentenzorg van de Gemeente Amersfoort beoordeelt de noodzakelijkheid en juiste werkwijze van de voorgestelde werkzaamheden en of de voorgestelde werkzaamheden subsidiabel zijn. In dit kader is het belangrijk dat uit de aanvraag en de bijgesloten stukken voldoende duidelijk blijkt welke kosten voor welke werkzaamheden worden gemaakt en hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd. In het kader van de beoordeling van de aanvraag kan monumentenzorg van de gemeente nader onderzoek doen naar de aanvraag. Er kan bijvoorbeeld bij de aanvrager aanvullende bescheiden opgevraagd worden ter nadere ondersteuning van zijn aanvraag, zoals foto’s, een inspectierapport, een werkbeschrijving, o.i.d. Bescheiden dus waaruit de noodzaak van de werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking blijken en aan de hand waarvan kan worden beoordeeld in hoeverre de voorgestelde werkzaamheden subsidiabel zijn. De aanvrager dient ervoor te zorgen dat hij over deze documenten en foto’s beschikt. Ten behoeve van het verwerken van uw subsidie-aanvraag zullen uw persoonlijke gegevens opgeslagen worden in een digitaal systeem van de gemeente. Door een subsidie aan te vragen stemt u er mee in dat er persoonlijke gegevens opgeslagen zullen worden met in achtneming van de wettelijke eisen die hieraan gesteld worden.

Artikel 6 Subsidiabele kosten en maximale subsidie

Dit artikel omschrijft welke soort kosten allemaal meegenomen mogen worden in de aanvraag. Uitgangspunt is dat dit de kosten zijn die een directe relatie hebben tot de beoogde werkzaamheden. Verder is het belangrijk op te merken dat bij een subsidie voor verduurzaming de kosten voor technieken welke energie opwekken in de basis uitgesloten zijn van subsidie. Denkt u hierbij aan zonnepanelen, warmtepompen, windmolens enz. Het budget voor verduurzaming is te gering om ook dergelijke kosten te subsidiëren.

Hoe wordt bepaald welke kosten subsidiabel zijn?

Voor het bepalen of de opgevoerde kosten subsidiabel zijn of niet (zie ook artikel 6) wordt als basis de “leidraad voor subsidiabele instandhoudingskosten” van het rijk aangehouden. De volledige leidraad kunt u vinden via: www.monumenten.nl of www.cultureelerfgoed.nl. Belangrijke uitgangspunten zijn dat de werkzaamheden strekken tot instandhouding van het monument en zijn monumentale waarden, sober en doelmatig zijn, technisch noodzakelijk zijn en gericht op maximaal behoud van aanwezige monumentale waarden, in het bijzonder historische materialen en constructies. Voor verduurzaming zal op het moment van indiening de op dat moment geldende landelijke regeling voor verduurzaming een leidraad vormen. Dergelijke regelingen als bijvoorbeeld de ISDE (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) worden uitgevoerd door de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (zie www.rvo.nl ). Dergelijke regelingen wijzigen nog wel eens. Het is niet altijd mogelijk hier tijdig op in te spelen met deze subsidieregeling. Doelstelling van de gemeentelijke subsidieregeling is een tegemoetkoming op de extra kosten. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat subsidies van diverse subsidieverstrekkers gestapeld gaan worden. Komt u in aanmerking voor subsidie bij een landelijke of Provinciale regeling dan gaat die regeling voor. Gemeente Amersfoort subsidieert niet nog een keer boven op die regelingen. Wel is het mogelijk om meerkosten die niet subsidiabel zijn in andere regelingen en welke wel een duidelijke meerwaarde hebben voor de erfgoedwaarden om daar subsidie voor te krijgen. Een voorbeeld: dun dubbel vacuumglas is uitermate geschikt voor monumenten. De landelijke ISDE-regeling stelt vacuumglas subsidiabel. Omdat het hier echter een monument betreft met oud monumentaal glas wordt er bij de vergunningverlening geëist dat het aanzicht met oud glas behouden blijft. Om dat te realiseren moet er op het nieuwe vacuumglas een ruit monumentenglas worden gelamineerd. Dit brengt extra kosten met zich mee. Deze extra kosten zijn subsidiabel in deze regeling van de gemeente.

Zijn veiligheidsvoorzieningen als dakhaken ook subsidiabel?

Ja, zie ook de hierboven genoemde leidraad. De Arbeidsomstandighedenwet stelt eisen met betrekking tot veiligheid, gezondheid en welzijn van degenen die met de uitvoering van werk belast zijn. Deze wet is ook van toepassing op instandhoudingswerkzaamheden. Er moeten zogenoemde Arbo-voorzieningen worden getroffen om risico’s zo veel mogelijk te beperken. Met betrekking tot de instandhouding van monumenten wordt onderscheid gemaakt tussen tijdelijke bouwplaatsvoorzieningen (steigers, dakrandbeveiliging, en dergelijke) en voorzieningen van meer permanente aard (zoals ladder- en veiligheidshaken, loopbruggen, luiken en verlichting). De tijdelijke bouwplaatsvoorzieningen zijn uitsluitend nodig, wanneer er ingrijpende werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. In de regel wordt hiervoor een (hoofd)aannemer ingeschakeld. Het treffen van de benodigde tijdelijke voorzieningen valt onder de verantwoordelijkheid van de aannemer. Het komt vaak voor dat delen van monumenten zeer moeilijk of niet bereikbaar zijn zonder een hoogwerker, kraan of steiger. Om reguliere inspecties en werkzaamheden goed en veilig te kunnen uitvoeren is het in zo’n situatie noodzakelijk voorzieningen van meer permanente aard aan te brengen om die gedeelten te kunnen bereiken. Voorbeelden van dergelijke voorzieningen zijn loopbruggen in ruimten boven gewelven in kerken, ladder- en veiligheidshaken, klimhaken (voldoende en op de juiste plaats) en dak- en torenspitsluiken. Hoewel zelden een verfraaiing, zijn dergelijke Arbo-voorzieningen noodzakelijk om monumenten in stand te kunnen blijven houden. Het aanbrengen, mits tot een minimum beperkt en deskundig uitgevoerd, is dan ook subsidiabel.

Wat als de kosten tijdens de uitvoering van de werkzaamheden hoger uitvallen?

Tijdens de uitvoering van werkzaamheden kunnen onverwacht gebreken aan het licht komen, waardoor extra werkzaamheden noodzakelijk zijn om het monument in stand te kunnen houden. Mits het subsidiabele instandhoudingswerkzaamheden betreft, kan een begrotingspost ‘onvoorzien’ voor de dekking hiervan gebruikt worden (zie artikel 5, lid 1 sub d). De systematiek van deze gemeentelijke regeling laat het tussentijds verhogen van de toegekende subsidie voor meerwerk helaas niet toe. Overleg met team monumentenzorg is in zo’n geval mogelijk om te kijken of werkzaamheden eventueel gesplitst kunnen worden en andere activiteiten het volgende jaar aangevraagd kunnen worden.

Kan ik ook werkzaamheden die ik zelf verricht gesubsidieerd krijgen?

Alleen de kosten die in artikel 5 zijn opgesomd, zijn subsidiabel. Het gaat om een aanneemsom, die de geoffreerde werkzaamheden omvat. Werkzaamheden die een aanvrager zelf verricht, vallen niet onder artikel 5, en zijn dus niet subsidiabel. Voor de duidelijkheid staan in artikel 6 een aantal kosten opgesomd die niet subsidiabel zijn als deze in de aanneemsom worden opgevoerd. Dit overzicht is niet uitputtend: als kosten niet onder artikel 5 vallen, dan geldt sowieso dat deze niet subsidiabel zijn.

Wanneer is een bouwkundig rapport, bijvoorbeeld van de Monumentenwacht, subsidiabel?

Het rapport mag maximaal 2 jaar oud zijn, en het rapport moet de noodzaak van de werkzaamheden onderbouwen waar u subsidie voor aanvraagt. Het rapport moet dus de aanleiding zijn voor de werkzaamheden.

Artikel 7 Hoogte subsidie

Dit artikel geeft aan welke subsidiepercentages en welke maximale bedragen aan subsidies te verkrijgen zijn.

Er is voor gekozen om onderzoeken in percentage meer te subsidiëren dan de uit te voeren werkzaamheden. Het doel hiervan is stimulering van een goede onderbouwing en keuze van de beoogde werkzaamheden. Werken aan erfgoed vraagt veel kennis en afweging. Een deskundige kan u helpen hierbij en kan voorkomen dat er fouten gemaakt worden.

Artikel 8 Subsidieplafond

Dit artikel vermeldt het maximale budget wat voor deze regeling beschikbaar is en wat het bedrag is wat beschikbaar is restauratie en wat voor verduurzaming. Tevens zijn in dit artikel regels opgenomen wanneer het subsidieplafond verlaagd kan worden.

Er blijkt geen subsidiebudget meer beschikbaar te zijn. Wat nu?

Het kan dat er in een jaar zoveel vraag is naar subsidie dat al voordat het jaar afgelopen is het budget op is.

Helaas zult u dan moeten wachten tot het volgende subsidiejaar. Als er in het nieuwe jaar weer subsidiebudget beschikbaar gesteld wordt kunt u opnieuw een aanvraag indienen.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Dit artikel geeft aan wanneer een aanvraag geweigerd kan worden. Een aanvraag indienen betekend nog niet dat u ook verzekerd bent van het ontvangen van subsidie. In sommige gevallen wordt u in de gelegenheid gesteld om bijvoorbeeld nog iets aan te leveren, maar soms is er ook echt een reden om een subsidie of uitbetaling van de toegezegde subsidie te weigeren.

Artikel 10 Wijze van verdeling

Het beschikbare subsidiebudget is niet onbeperkt. Dit artikel geeft aan hoe de verdeling is als er meer vraag is dan dat er budget beschikbaar is.

Kan ik, om subsidie veilig te stellen, een aanvraag indienen en later aanvullende stukken toesturen?

Uw aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle noodzakelijke stukken zijn ingediend. Komen er in de tussentijd complete aanvragen van anderen binnen dan gaan die voor. Het advies is om liefst zo vroeg mogelijk in het jaar zorg te dragen voor een complete aanvraag. Des te verder in het jaar, des te groter de kans is dat het beschikbare budget opraakt.

Artikel 11 Beslissing op aanvraag

De uitvoering van deze subsidieregeling is een taakstelling welke bij het reguliere werk van de verantwoordelijke ambtena (a)r(en) erbij komt. Dit artikel geeft aan hoelang het maximaal kan duren voordat u een beslissing ontvangt.

Wanneer krijg ik bericht?

Na het digitaal insturen van uw aanvraag ontvangt u direct een digitaal bericht van ontvangst. Dat is echter nog geen toezegging van subsidie. Binnen maximaal 12 weken ontvangt u bericht over de beoordeling van uw (complete) aanvraag (vaak al binnen enkele weken). Wordt uw aanvraag gehonoreerd dan ontvangt u een subsidiebeschikking (het toegekende subsidiebedrag wordt gereserveerd maar u ontvangt nog geen geld). Na afronding van de werkzaamheden dient u de gevraagde bewijsstukken in. Als na controle alles akkoord is ontvang u een definitieve vaststelling van de subsidie. Pas dan zal het subsidiebedrag overgemaakt worden op de door u opgegeven bankrekening.

Artikel 12 Verplichtingen

U vraagt subsidie van de Gemeente, de gemeente vraagt ook iets van u. Dit artikel vermeldt welke verplichtingen er kunnen worden opgelegd als u de subsidie accepteert.

Welke verplichtingen kunnen er opgelegd worden als ik gebruik maak van deze subsidieregeling?

Indien u een aanvullende verplichting wordt opgelegd dan wordt u hier schriftelijk van op de hoogte gebracht. U kunt altijd besluiten om de subsidie te weigeren indien u er het niet mee eens bent.

Voorbeelden van de verplichtingen die kunnen worden oplegt zijn:

  • a.

    meewerken aan een onderzoek naar de bouw- of ontstaansgeschiedenis van het rijksmonument;

  • b.

    team monumentenzorg van de Gemeente tussentijds berichten over de voortgang van de werkzaamheden;

  • c.

    werkzaamheden uitvoeren volgens in de beroepsgroep geldende normen;

  • d.

    het monument voorzien van een of meer installaties ter beperking van schade als gevolg van brand of blikseminslag, ter bescherming van de monumentale waarde van het monument;

  • e.

    advies vragen aan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed alvorens met de voorgenomen werkzaamheden wordt gestart, voor zover de monumentale waarde van een rijksmonument of de werkzaamheden daartoe aanleiding vormen;

  • f.

    de werkzaamheden onder nader door de het college te stellen voorwaarden doen begeleiden, indien voor de uitvoering van de werkzaamheden specifieke kennis is vereist;

  • g.

    voor de duur van de werkzaamheden een construction allrisks-(CAR)verzekering afsluiten;

  • h.

    vanaf de aanvang van de werkzaamheden op eigen kosten het monument verzekeren dan wel verzekerd te houden tegen brand-, storm- en bliksemschade en na afloop van de werkzaamheden daartegen verzekerd te houden.

Welke werkzaamheden aan een monument zijn vergunningplichtig ?

Via de site www.monumententoezicht.nl kunt u nagaan welke werkzaamheden aan een (rijks)monument vergunningplichtig zijn. Onder restaureren valt niet het normale periodiek terugkerende onderhoud waar geen vergunning voor nodig is. Normale onderhoudswerkzaamheden zoals het overschilderen van bestaand buitenschilderwerk of het plaatselijk herstellen van een plekje houtrot, het plaatselijk vervangen van een losse voeg of het kammen en bijstoppen van een rieten dak zijn vergunningsvrij en vallen dus niet onder restauratiewerkzaamheden. Voor de gemeentelijke monumenten en beeldbepalende objecten in Amersfoort, hoewel beide geen rijksmonument, worden dezelfde richtlijnen gehanteerd.

Artikel 13 Aanvraag tot vaststelling

Dit artikel legt uit hoe de gang van zaken zijn bij het uiteindelijk definitief vaststellen van de subsidie

Wanneer wordt de subsidie definitief vastgesteld?

Pas na afronding van alle werkzaamheden kunt u op dezelfde wijze als bij het elektronisch aanvragen van de subsidie een elektronische gereedmelding van de restauratie doen met uw DIGID.

De knop voor het starten van deze gereedmelding is te vinden op de website van de Gemeente Amersfoort: www.amersfoort.nl/subsidieregeling-monumenten-en-beeldbepalende-panden.

Als alles door de gemeente goedgekeurd is zal de hoogte van het subsidiebedrag definitief bepaald worden. U ontvangt hierover per email een bericht. Het subsidiebedrag wordt vervolgens overgemaakt op het door u opgegeven rekeningnummer.

Wat als er meerdere eigenaren zijn?

Bij meerdere appartementen in één monument is het mogelijk dat de werkzaamheden als geheel worden betaald door een vereniging van eigenaars, terwijl iedere afzonderlijke appartementseigenaar in de betaling indirect een aandeel heeft. In zo’n geval is het mogelijk dat de appartementseigenaar zelfstandig een aanvraag doet. Daarbij is het enkel aanleveren van gespecificeerde facturen echter niet voldoende: aan de hand van facturen kunnen immers wel de totale instandhoudingskosten worden beoordeeld, maar niet welk aandeel in die kosten voor rekening komt van de individuele appartementseigenaar. De appartementseigenaar dient in zo’n geval naast de facturen een verklaring van de vereniging van eigenaars bij te sluiten waaruit duidelijk blijkt (i) wat de totale kosten van de instandhoudingswerkzaamheden zijn, en (ii) welk aandeel van deze kosten voor zijn rekening komt.

Kan ik een voorschot krijgen op het uit te keren subsidiebedrag?

Nee, uitkering van de subsidie vindt pas plaats na voltooiing van de restauratiewerkzaamheden. Een voorschot is niet mogelijk.

LET OP: u dient zelf de stap te maken van het gereedmelden van de gesubsidieerde werkzaamheden. U wordt hier niet tussentijds door de Gemeente aan herinnerd. Indien de Gemeente, na pogingen om met u in contact te komen, niets van u verneemt kan na 2 jaar het gereserveerde subsidiebedrag weer vrijvallen. U ontvangt dan een ambtelijke vaststelling dat de subsidie definitief vastgesteld is op € 0,-. Besluit u de beoogde werkzaamheden uiteindelijk niet uit te voeren of toch geen gebruik te maken van de toegezegde subsidie, laat dat dan, liefst zo snel mogelijk, weten. Het gereserveerde subsidiegeld kan dan weer vrijvallen en gebruikt worden om andere erfgoedeigenaren bij te staan.