Verordening Vertrouwenscommissie (her-)benoeming burgemeester gemeente Opsterland

Geldend van 15-02-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Verordening Vertrouwenscommissie (her-)benoeming burgemeester gemeente Opsterland

De raad van de gemeente Opsterland;

gelezen het voorstel van de vertrouwenscommissie in oprichting;

gelet op artikel 61, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

b e s l u i t :

vast te stellen de hierna volgende

Verordening Vertrouwenscommissie (her-)benoeming burgemeester gemeente Opsterland

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister van BZK: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissie: de Vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature van burgemeester van de gemeente Opsterland en die bestaat uit de fractievoorzitters dan wel diens plaatsvervangers van de in de raad van de gemeente Opsterland vertegenwoordigde fracties;

  • c.

    de commissaris: de Commissaris van de Koning in de provincie Fryslân;

  • d.

    de secretaris: de secretaris van de commissie.

  • e.

    Klankbordgroep burgemeester: commissie door de raad belast met de klankbordgesprekken tussen burgemeester en gemeenteraad zoals bedoeld in de Verordening Klankbordgesprekken burgemeester en raad Opsterland 2024.

Artikel 2 Instelling en taak

  • 1. De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Opsterland te beoordelen en daarover schriftelijk en gemotiveerd verslag uit te brengen aan de raad en aan de commissaris.

  • 2. De commissie voert gesprekken met de door de commissaris geselecteerde kandidaten en eventueel andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten.

  • 3. De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten.

  • 4. De commissie kan besluiten een door de commissaris als geschikt geachte kandidaat niet te ontvangen; in dat geval stelt de commissie de commissaris van dit besluit op de hoogte.

  • 5. De commissie doet het in het eerste lid genoemde verslag vergezeld gaan van een advies aan de raad van twee kandidaten die naar haar oordeel voor benoeming in aanmerking komen, een en ander zoals bedoeld in artikel 61 van de Gemeentewet.

  • 6. Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze is vastgesteld door de raad.

Artikel 3 Overleg met de commissaris

De commissie kan de commissaris vragen om in de gelegenheid te worden gesteld zijn op schrift gestelde opvattingen over de kandidaten mondeling toe te lichten.

Artikel 4 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de voorzitters van de fracties die deel uitmaken van de gemeenteraad; een fractie kan besluiten een ander raadslid van de fractie voor te dragen als lid van de commissie.

  • 2. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd, tenzij een raadslid langdurig niet beschikbaar kan zijn.

  • 4. De raad benoemt de 1e locoburgemeester en de gemeentesecretaris als adviseur van de commissie. Zij zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht in de commissie.

  • 5. De griffier fungeert als secretaris van de commissie en verleent ambtelijke bijstand. Deze is evenmin lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie. Bij afwezigheid van de griffier neemt de gemeentesecretaris de functie van secretaris van de commissie waar.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 3. Van elke vergadering wordt door de voorzitter ten minste 48 uur van tevoren aankondiging gedaan aan de leden en de adviseurs van de commissie, behoudens de situaties waarin sprake is, of dient te zijn, van spoedberaad.

  • 4. De commissie vergadert niet, indien niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 5. De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning in de voorbereiding op de sollicitatieprocedure.

  • 6. De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning voor de beoordeling van kandidaten ten aanzien van persoons- en bestuursstijlkenmerken.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. Alle leden van de commissie, de voorzitter, de secretaris en de adviseurs van de commissie hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect als lid, voorzitter, secretaris of adviseur van de commissie aan hen mondeling of schriftelijk ter kennis is gebracht.

  • 2. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 3. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in eerste en tweede lid wordt voldaan.

  • 4. Aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen wordt inzage of informatie verstrekt inzake de stukken en handelingen die aan de commissie worden toevertrouwd.

  • 5. De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het tweede lid verplicht, opheffen.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

Artikel 7 Verslag

  • 1. De aanbeveling, zoals genoemd in artikel 2, vijfde lid, wordt vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen, waarbij ieder lid van de commissie één stem heeft; de commissie streeft naar unanimiteit bij de besluitvorming.

  • 2. De mening van de minderheid wordt indien dit wordt gewenst in het verslag vermeld.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen aanbeveling, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen aanbeveling van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

Artikel 8 Gesprekken met de kandidaten

  • 1. De secretaris nodigt, in overleg met de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 9 Voorzitter en secretaris

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2. Alle stukken voor de commissie worden aan het privé adres van de secretaris gericht, dan wel persoonlijk aan hem overhandigd en op zijn adres bewaard.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de secretaris naar het privé adres van de leden, de voorzitter en de adviseurs verzonden of door hem persoonlijk aan hen overhandigd.

Artikel 10. Verslag van de Vertrouwenscommissie

  • 1. De Vertrouwenscommissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen.

  • 2. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie; bij benoemingen wordt in het verslag van bevindingen ook de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemotiveerd;

    • c.

      voorts aangegeven wordt in casu of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie,

  • en heeft in ieder geval de volgende bijlage:

    • d.

      de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 11. Bijzondere bepalingen omtrent de herbenoemingsprocedure

  • 1. In het geval van een herbenoemingsprocedure zijn bij voorkeur alle, doch minimaal 2 leden van de Klankbordgroep lid van de Vertrouwenscommissie.

  • 2. De Vertrouwenscommissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris.

  • 3. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en de commissaris te zenden, bespreekt de Vertrouwenscommissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt wat niet openbaar gemaakt wordt.

Artikel 11a. Bijzondere bepalingen over de rol van de klankbordgroep in de herbenoemingsprocedure

[vervallen]

Artikel 11b. Verslag van het klankbordgesprek met de klankbordgroep

[vervallen]

Artikel 12. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie met inachtneming van het bepaalde in de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 7 oktober 2017, kenmerk 2017-0000479534.

Artikel 13. Tijdelijke beëindiging werkzaamheden van de commissie en de klankbordgroep

De commissie respectievelijk de klankbordgroep beëindigt tijdelijk haar werkzaamheden met ingang van de dag volgende op die waarop:

  • -

    bij benoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien;

  • -

    bij een functioneringsgesprek: het verslag van het klankbordgesprek is vastgesteld;

  • -

    bij herbenoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk Besluit is gevolgd.

Artikel 14. Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden die door de commissie en de klankbordgroep zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 2. Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1, sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. Originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of van de kandidaten worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden.

  • 4. Alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 15. Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie met inachtneming van het bepaalde in de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 7 oktober 2017, kenmerk 2017-0000479534.

Artikel 16. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 17. Intrekking

Met het inwerking treden van deze verordening, wordt de tot nu vastgestelde en geldende ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Opsterland’, ingetrokken.

Artikel 18 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening vertrouwenscommissie (her-)benoeming burgemeester Opsterland 2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 oktober 2022,

De griffier,

Reinoud Koster

De voorzitter,

Lex Roolvink