Reglement burgerlijke stand Het Hogeland 2024

Geldend van 10-02-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Het Hogeland 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit tot vaststelling van het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in gemeentelijke dienst, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: de gemeentehuizen in Winsum en Uithuizen. Verder alle gebouwen die als zodanig zijn aangewezen.

  • f.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland.

  • g.

    bureau van de burgerlijke stand: team Burgerzaken van de gemeente Het Hogeland waar de registers -en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden- van geboorten, overlijden, huwelijken en geregistreerde partnerschappen worden bijgehouden.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen: ambtenaren in dienst van de gemeente.

  • 2.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

  • 3.

    Het college wijst de burgemeester aan als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1.

    De periode waarvoor de ambtenaar van de burgerlijke stand is aangewezen wordt vermeld in het aanwijzingsbesluit en vervalt bij uitdiensttreding.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt zoals in de arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemeente Het Hogeland 2024 aangewezen voor bepaalde of onbepaalde tijd.

  • 3.

    De burgemeester wordt als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen gedurende de ambtsperiode en vervalt bij beëindiging van de ambtsperiode.

  • 4.

    Voor de aanwijzing van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor één dag geldt als eis dat deze al beëdigd is door de rechtbank en aangewezen is tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een gemeente in Nederland.

Artikel 4 Vergoeding voor de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding voor het voltrekken van huwelijken door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemeente Het Hogeland 2024.

  • 2.

    De vergoeding als genoemd onder lid 1 is niet van toepassing op buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die zijn aangewezen voor één dag en de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    De burgemeester ontvangt geen vergoeding voor de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Locatie

  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. Zij kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders hun wettelijke taken verrichten.

  • 2.

    Het college wijst een locatie aan als gemeentehuis voor incidenteel gebruik op verzoek van het bruidspaar.

  • 3.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik wordt pas gedaan nadat het bruidspaar, de locatiebeheerder en de gemeente een contract hierover hebben afgesloten.

  • 4.

    Een gemeentehuis voor incidenteel gebruik dient te voldoen aan de voorwaarden als opgenomen in bijlage 1 bij het Reglement Burgerlijke Stand.

Artikel 6 Kosteloze huwelijksvoltrekking

Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald wordt tweemaal per week in een door het college te bepalen gemeentehuis gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking.

Artikel 7 Openstelling

  • 1.

    Het bureau burgerlijke stand is geopend op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 08.30 uur tot 16.30 uur en op vrijdag van 08.30 uur tot 12.00 uur.

  • 2.

    Het bureau burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen:

  • a.

    Op een gemeentehuis: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09:00 uur en 17:00 uur.

  • b.

    Voor een kosteloze huwelijksvoltrekking: op de maandag om 09:30 uur en 10:00 uur.

  • c.

    Op een locatie voor incidenteel gebruik: van maandag tot en met zondag tussen 09:00 en 00:00 uur.

  • 3.

    Het bureau burgerlijke stand is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende feestdag of daarmee gelijkgestelde dag met uitzondering van huwelijksvoltrekkingen op een locatie voor incidenteel gebruik.

  • 4.

    Het bureau burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende worden geopend op een zaterdag, zondag of andere dag dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau burgerlijke stand.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste en tweede lid aangegeven uren.

Artikel 8 Leiding van het bureau

  • 1.

    De teamcoach burgerzaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.

  • 2.

    De teamcoach burgerzaken kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip voor een huwelijksvoltrekking afwijzen indien:

  • a.

    dat tijdstip reeds door een andere belanghebbende is vastgelegd;

  • b.

    de noodzakelijke ondersteuning niet kan worden geboden;

  • c.

    er geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is.

Artikel 9 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over het huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het registreren van een partnerschap. De bepalingen zijn eveneens van toepassing op het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Het Hogeland 2024.

  • 2.

    Het Reglement burgerlijke stand Het Hogeland 2024 treedt in werking op de dag na de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.

  • 3.

    Het Reglement burgerlijke stand Het Hogeland 2024 vervangt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 het Reglement burgerlijke stand Het Hogeland 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Het Hogeland op 30 januari 2024

H.J. Bolding, burgemeester

P.P.M. van Vilsteren, secretaris

Bijlage 1 Voorwaarden aanwijzen eenmalige trouwlocatie

Bruidspaar

  • 1.

    Het bruidspaar is verantwoordelijk voor het reserveren van de huwelijkslocatie.

  • 2.

    Het bruidspaar maakt zelf afspraken met de eigenaar/beheerder van de locatie over de begeleiding van de huwelijksvoltrekking. De gemeente verleent hierbij geen ondersteuning.

  • 3.

    Het bruidspaar doet een melding van het voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap bij de gemeente. Dit kan via www.hethogeland.nl.

  • 4.

    De vergoeding die de eigenaar/beheerder vraagt, komt voor rekening van het bruidspaar.

  • 5.

    Het bruidspaar is aansprakelijk voor eventuele schade die aan de locatie wordt toegebracht.

  • 6.

    Het bruidspaar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst, waarbij de gemeente Het Hogeland geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Het Hogeland gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen op het gebied van toegankelijkheid en parkeerfaciliteiten. Ook wordt in de overeenkomst opgenomen dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de inrichting en de brandveiligheid van het gebouw.

  • 7.

    Soms is een vergunning nodig, bijvoorbeeld voor een partytent op openbaar terrein of voor het gebruik van geluidversterkende apparatuur. Of een gebruiksmelding, als er meer dan 50 personen op de locatie aanwezig zijn. Het bruidspaar regelt dit zelf, tenzij de locatie al over een vergunning beschikt.

Eigenaar/beheerder

  • 1.

    De eigenaar/beheerder is verantwoordelijk voor de brandveiligheid van de locatie, de benodigde vergunningen en de verzekeringen.

  • 2.

    De beheerder/eigenaar houdt zich aan alle afspraken en regels ten aanzien van het sluiten van een huwelijk naar burgerlijk recht.

  • 3.

    De beheerder/eigenaar zorgt voor de ontvangst van het bruidspaar en gasten, verwijzing naar de plaatsen en voor het goed verlopen van de huwelijkssluiting.

  • 4.

    De beheerder/eigenaar brengt de kosten voor het gebruik van de locatie rechtstreeks in rekening bij het bruidspaar.

Gemeente Het Hogeland

  • 1.

    De gemeente is bevoegd om naleving van de voorwaarden te controleren.

  • 2.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor:

    • 1.

      schade als de locatie op de huwelijksdag niet, niet tijdig of niet volledig beschikbaar is voor de huwelijksplechtigheid;

    • 2.

      de gang van zaken op de huwelijksdag;

    • 3.

      letsel aan personen of schade aan het gebouw of interieur.

  • 3.

    De gemeente heeft het recht om niet tot aanwijzing als huwelijkslocatie over te gaan of de aanwijzing in te trekken als de locatie niet aan de voorwaarden voldoet.

Locatie

  • 1.

    De trouwlocatie bevindt zich binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Het Hogeland.

  • 2.

    De locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen toegankelijk (ook voor mindervaliden) en het huwelijk wordt in openbaarheid voltrokken.

  • 3.

    In de locatie geldt tijdens de huwelijksvoltrekking een rookverbod.

  • 4.

    Tijdens de plechtigheid worden geen alcoholhoudende dranken verstrekt.

  • 5.

    In en voor de locatie wordt niet met rijst, confetti of iets dergelijks gestrooid.

  • 6.

    Huwelijksvoltrekking in de open lucht is toegestaan. Wel moet er een uitwijklocatie zijn naar een overdekte ruimte die aan de locatie is gekoppeld..

  • 7.

    Als het huwelijk op een boot wordt voltrokken, dan moet deze boot voor iedereen bereikbaar, toegankelijk en te verlaten zijn; de boot moet aangemeerd liggen aan een opstap- of ligplaats. De eigenaar van het vaartuig beschikt over de benodigde vergunningen.

  • 8.

    Trouwen in een rijdend voertuig of in het luchtruim boven het grondgebied van de gemeente Het Hogeland is niet mogelijk, omdat de trouwlocatie openbaar toegankelijk moet zijn.

  • 9.

    Elke locatie wordt slechts voor de duur van de ceremonie (maximaal 1 uur) aangewezen als "huis der gemeente”.

Kerkelijk huwelijk

  • 1.

    Als het huwelijk plaatsvindt in een kerk die als kerk in gebruik is, dan vindt het burgerlijk huwelijk plaats voordat het kerkelijk huwelijk plaatsvindt.

Overige

  • 1.

    Daar waar in de voorwaarden ‘huwelijk’ staat vermeld kan ook worden gelezen: ‘partnerschapsregistratie’.

  • 2.

    De verordening op de heffing en de invordering van leges Het Hogeland is van toepassing.