Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR715234
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR715234/1
Regeling vervallen per 01-03-2024
Toezicht- en Handhavingsmodel Alcoholwet Gemeente Zoetermeer
Geldend van 16-02-2024 t/m 29-02-2024
Intitulé
Toezicht- en Handhavingsmodel Alcoholwet Gemeente ZoetermeerVoorwoord
Sinds 1 juli 2021 is de burgemeester verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de Alcoholwet. De Alcoholwet vervangt de Drank- en Horecawet uit 2013. De Alcoholwet ziet toe op instellingen, inrichtingen en ondernemers die alcohol schenken dan wel verstrekken. Dit Toezicht- en Handhavingsmodel in dan ook van toepassing op verschillende alcoholverstrekkers: horeca, winkels (supermarkten, groothandels en slijterijen), evenementen en para-commerciële inrichtingen. Dit Toezicht- en Handhavingsmodel beschrijft welke maatregel volgt bij een overtreding van de Alcoholwet (hierna: AW).
Zoals de titel al aangeeft bestaat dit model uit twee onderdelen: een Toezichtstrategie en een Handhavingsstrategie.
In de Toezichtstrategie is vastgelegd welke vormen van toezicht worden onderscheiden en wat de basiswerkwijze daarbij is. Het gaat hierbij om het observeren en constateren van het wel of niet voldoen aan wet- en regelgeving. In de Handhavingsstrategie is vastgelegd wanneer en op welke manier de burgemeester handhavend optreedt bij overtredingen van de AW.
Toezicht en handhaving zijn instrumenten om de naleving van de Alcoholwet te bevorderen. De inrichting, instelling of ondernemer die regelmatig de AW-regels overtreedt, wordt frequenter gecontroleerd dan de inrichting, instelling of ondernemer die de regels goed naleeft. Hiermee wil de gemeente stimuleren dat inrichtingen, instellingen en ondernemers zelf ook toezien op naleving van de AW.
Drs. M.J. Bezuijen
Burgemeester van Zoetermeer
Toezicht- en Handhavingsmodel
In dit Toezicht- en Handhavingsmodel van de Alcoholwet wordt aangesloten bij de systematiek die wordt gehanteerd in de Landelijke handhavingstrategie behorende bij het ‘Vergunningen, Toezicht en Handhavingsbeleid 2024 – 2028’.
Dit Toezicht- en Handhavingsmodel is van toepassing op verschillende type instellingen, inrichtingen en ondernemers die alcohol schenken dan wel verstrekken zoals horeca (incl. bijbehorende terrassen), slijterijen, para-commerciële instellingen, evenementen en niet Alcoholwet-vergunningplichtige bedrijven zoals supermarkten en snackbars.
Doelstelling
De doelstelling van het model is naleving van de Alcoholwet. Hiermee wordt beoogd schadelijk alcoholgebruik onder jongeren en alcohol gerelateerde openbare ordeproblemen als overlast, agressie en geweld tegen te gaan. De achterliggende gedachte van het model bestaat dus zowel uit een gezondheid- als een openbare orde perspectief en sluit hiermee aan bij het ‘Preventie- en Handhavingsplan Alcohol’. Beide perspectieven zijn leidend voor de opbouw van de handhavingsstappen.
Daarnaast geldt ook de Horecastrategie Openbare Orde 2020. Deze door de burgemeester vastgestelde strategie ziet toe op het nemen van maatregelen indien er sprake is van incidenten die overlast en/of een verstoring van de openbare orde tot gevolg hebben.
Zoals reeds beschreven bestaat dit model uit twee onderdelen: een Toezichtstrategie (deel A) en een Handhavingsstrategie (deel B). Beide onderdelen worden hieronder uitgewerkt.
Deel A Toezichtstrategie
Door het houden van toezicht komen overtredingen aan het licht. Tevens gaat er een preventieve werking vanuit, wat het naleefgedrag ten goede komt. In de toezichtstrategie is vastgelegd welke vormen van toezicht worden onderscheiden en wat de basiswerkwijze daarbij is. Het gaat hierbij om het observeren en constateren van het wel of niet voldoen aan wet- en regelgeving.
Het toezicht op de Alcoholwet wordt onderscheiden in preventief en repressief toezicht:
- –
Preventief toezicht (periodiek en gericht) wordt uitgevoerd zonder dat het concrete vermoeden bestaat dat de regels zijn overtreden. Bij deze vorm van toezicht hebben de toezichthouders ook een voorlichtende en/of adviserende taak, uitsluitend ten aanzien van regels en naleving daarvan.
- –
Regressief toezicht wordt uitgevoerd naar aanleiding van klachten, meldingen, calamiteiten en handhavingsverzoeken. Deze kunnen van zowel inwoners als organisaties of overheidsinstanties afkomstig zijn. Repressief toezicht wordt ook uitgevoerd naar aanleiding van eigen waarneming door de gemeentelijke toezichthouder, in situaties waarbij (mogelijk) sprake is van een overtreding van de Alcoholwet.
Toezichtvormen
De toezichthouder krijgt te maken met drie vormen van toezicht: een basiscontrole, een leeftijdsgrenscontrole en een controle met meerdere partners, de zogenoemde integrale controle.
Reguliere controle
De reguliere controle richt zich op de regels voor alcoholverstrekkende inrichtingen zoals horeca, para-commerciële instellingen, winkels en evenementen en verkooppunten die geen alcohol mogen verstrekken (dus alle detailhandel). Het gaat hierbij over de aanwezigheid en actualiteit van de vergunning of ontheffing, het voldoen aan de voorschriften verbonden aan de vergunning/ontheffing en andere bepalingen uit de Alcoholwet.
Er zijn drie soorten basiscontroles:
- a)
Controle vergunningplichtig bedrijf: een inrichting die alcohol schenkt voor het gebruik ter plaatse en slijterijen die sterke drank verkopen voor thuisgebruik zijn vergunningplichtig. Naast de vergunningplicht moeten deze bedrijven aan diverse regels voldoen. Zo moet er altijd een leidinggevende aanwezig zijn die op de vergunning of de bijlage staat vermeld. Daarnaast mag de verkoop van alcohol niet samengaan met andere verkoopactiviteiten vanuit één lokaliteit;
- b)
Controle niet-vergunningplichtig bedrijf: in artikel 18 van de Alcoholwet staat dat bepaalde bedrijven zwak alcoholhoudende dranken mogen verkopen zonder vergunning. Het gaat om bijvoorbeeld: supermarkten, avondwinkels, tabakswinkels en snackbars. Voor deze bedrijven geldt wel een aantal regels;
- c)
Controle verkoopverbod: voor sommige bedrijven geldt een verkoopverbod, zoals voor tankstations, drogisterijen en bouwmarkten. Bij deze bedrijven mag geen alcoholhoudende drank verkocht worden of aanwezig zijn.
Leeftijdsgrenscontrole
De leeftijdsgrenscontrole houdt in het controleren of de alcoholverstrekkers de in de Alcoholwet gestelde leeftijdsgrenzen (artikel 20 AW) correct naleven. Dit betekent dat er gecontroleerd wordt op het al dan niet verstrekken van alcoholhoudende drank aan jongeren onder de 18 jaar. Het toezicht bestaat uit observaties op plaatsen waar en tijdstippen waarop jongeren alcoholhoudende dranken kopen en gebruiken, de zogenaamde 'hotspots'. Op deze manier komen overtredingen aan het licht en worden de verkopers van drank gestimuleerd de regelgeving zoals opgenomen in de Alcoholwet na te leven.
Let op: een basiscontrole en een leeftijdgrenscontrole kunnen ook gelijktijdig plaatsvinden. Bij een dergelijke gezamenlijke controle wordt naast de leeftijdsgrenzen ook gekeken naar de vergunning en/of ontheffing, de inrichtingseisen en het eventuele terras.
Integrale controle
Integrale controles betreffen geplande controles in samenwerking met ketenpartners (voorbeeld politie, Stedin, sociale recherche, Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit en douane), waarbij op diverse aspecten (voorbeeld: illegale activiteiten, vergunning, fraude, hygiëne en stroomnet) wordt gecontroleerd of de wet- en regelgeving naar behoren wordt nageleefd.
Deel B Handhavingsstrategie
Wanneer de regels van de Alcoholwet, de Algemene plaatselijke verordening Zoetermeer (Apv) of voorschriften uit de vergunning of ontheffing niet worden nageleefd kan de gemeente handhavend optreden. In deze handhavingsstrategie is vastgelegd wanneer en op welke manier de gemeente handhavend optreedt bij overtredingen.
Juridisch kader
De wettelijke bevoegdheid tot het optreden tegen niet naleven van wetten en regels is geregeld in artikel 125 van de Gemeentewet. In enkele bijzondere gevallen is de handhavingsbevoegdheid geregeld in de desbetreffende bijzondere wet. Verder zijn in de artikelen 172 tot en met 178 van de Gemeentewet diverse bevoegdheden toegekend aan de burgemeester in het kader van handhaving van de openbare orde, het toezicht op openbare gelegenheden, ordeverstoring vanuit woningen en ongeregeldheden e.d.
Handhavende mogelijkheden
De Alcoholwet kent de volgende handhavingsinstrumenten:
Onderwerp |
Artikel |
Opmerking |
Intrekken van de vergunning |
31 AW |
|
Schorsen van de vergunning |
32 AW |
De burgemeester kan de AW-vergunning voor maximaal 12 weken schorsen. |
Personen toegang ontzeggen |
36 AW |
|
Bestuurlijke boete |
44a e.v. AW |
De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage van het Besluit Bestuurlijke Boete AW. |
Three strikes out |
44 AW |
De natuurlijke persoon of de rechtspersoon die een slijtersbedrijf exploiteert of bedrijf exploiteert als bedoeld in artikel 19, tweede lid, onder a, kan worden gesanctioneerd als in een periode van 12 maanden drie keer hetzelfde artikel (20, lid 1) is overtreden. Met dit instrument kan de burgemeester een ondernemer het recht om alcohol te verkopen tijdelijk ontnemen. Minimaal voor 1 week en maximaal voor 12 weken. |
Dwangsom/bestuursdwang |
125 Gemeentewet in verband met 5:32 Awb |
|
Sluiting van een horeca-inrichting |
174 Gemeentewet |
|
De Apv kent de volgende handhavingsinstrumenten:
Onderwerp |
Artikel |
Opmerking |
Regulering paracommerciële activiteiten |
2:22b |
De Alcoholwet verplicht gemeenten om, ter voorkoming van oneerlijke mededinging, regels op te stellen waaraan paracommerciële instellingen die in eigen beheer horeca-faciliteiten exploiteren zich te houden hebben bij de verstrekking van alcoholhoudende dranken. In artikel 2:22b van de Apv zijn deze regels opgenomen. |
Alcoholnuttigingsverbod |
2:36 |
Het is verboden om op een openbare plaats, op het openbaar water of in een voor publiek toegankelijk gebouw die deel uitmaken van een door de burgemeester aangewezen gebied, alcoholhoudende drank te gebruiken of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben. |
Bestuurlijk boete
De Alcoholwet kent het instrument bestuurlijke boete. De bestuurlijke boete kan zonder waarschuwing en rechtstreeks, zonder tussenkomst van de rechter, worden opgelegd. De boete die wordt geïnd, valt toe aan de gemeente. Het voordeel van deze maatregel is dat direct kan worden gereageerd op een overtreding (lik op stuk).
De bestuurlijke boete is in vergelijking met de overige handhavingsinstrumenten, zoals de last onder bestuursdwang en een last onder dwangsom, geen herstelsanctie maar een bestraffende (bestuursrechtelijke) sanctie die door de burgemeester opgelegd kan worden. Een bestraffende sanctie en een herstelsanctie kunnen naast elkaar opgelegd worden.
Sanctiestrategie
Wanneer de regels van de Alcoholwet, de Apv of voorschriften uit de vergunning of ontheffing niet worden nageleefd, kan de gemeente handhavend optreden. Voor het handhaven van de Alcoholwet wordt aansluiting gezocht bij de Landelijke Handhavingsstrategie.
De Landelijke Handhavingsstrategie wordt gehanteerd als leidraad om te bepalen hoe formeel wordt gereageerd op geconstateerde overtredingen. Uitgangspunt van de strategie is de 'beginselplicht tot handhaving' zoals deze in de rechtspraak geformuleerd is. Dit houdt in dat, behoudens bijzonder omstandigheden, de overheid handhavend optreedt tegen geconstateerde overtredingen. De strategie is zo vormgegeven dat zij een gestructureerd afwegingskader biedt, maar tegelijkertijd enige flexibiliteit biedt om in te spelen op en rekening te houden met lokale wensen en omstandigheden.
De sanctiestrategie hanteert een zogenoemde 'drietrapsraket'. Deze bestaat uit de stappen constateren, waarschuwen en sanctioneren. Als sprake is van bijzondere omstandigheden, kan afgeweken worden van de sanctiestrategie. De sanctie die het beste past om het gestelde doel te bereiken wordt toegepast. Zo kan bijvoorbeeld een tweede waarschuwing gegeven worden of het geven van een eerste waarschuwing achterwege gelaten worden. In sommige gevallen kan een (kleine) afwijking van het stappenplan leiden tot een beter resultaat, namelijk het beëindigen van de overtreding en het voorkomen van toekomstige overtredingen. Een afwijking zal wel gemotiveerd moeten worden.
De sanctiestrategie biedt een formeel kader om af te wegen of er redenen zijn om (al dan niet tijdelijk) af te zien van handhavend optreden. Als deze redenen er niet zijn dan wordt, aan de hand van het gedrag van de overtreder en de ernst van de overtreding, gekomen tot een gepaste reactie (sanctie-instrument).
Uitganspunt van de sanctiestrategie is dat gedrag en ernst van de overtreding bepalend zijn voor de keuze van het in te zetten sanctiemiddel. Hiernaast is schematisch weergegeven hoe de ernst van de overtreding en gedrag van de overtreder in relatie staan tot inzet van sanctiemiddelen, van licht (lichtgeel) naar zwaar (rood). De ernst van de overtreding betreft de (mogelijke) gevolgen voor o.a. veiligheid, gezondheid en fysieke omgeving.
Sanctiematrix
Op basis van de hierboven omschreven systematiek is er een Sanctiematrix opgesteld. In de Sanctiematrix staat per overtreding wat de daarbij horende mogelijkheden tot sanctioneren zijn. Zoals reeds aangegeven kan de burgemeester naast het opleggen van een last onder dwangsom en een last onder bestuursdwang een bestuurlijke boete opleggen. Wanneer er een mogelijkheid is om een bestuurlijke boete op te leggen, dan wordt dit samen met de hoogte van de boete in de Sanctiematrix aangegeven. De Sanctiematrix maakt onlosmakelijk onderdeel uit van de handhavingsstrategie.
Slotbepalingen
Discretionaire bevoegdheid
Met in achtneming van de specifieke omstandigheden van het geval kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van dit Toezicht- en Handhavingsmodel.
Citeertitel
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als "Toezicht- en Handhavingsmodel Alcoholwet gemeente Zoetermeer".
Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking één dag na bekendmaking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door
Drs. M.J. Bezuijen
Burgemeester van Zoetermeer
Sanctiematrix behorend bij Toezicht en Handhavingsmodel Alcoholwet, gemeente Zoetermeer
Vastgesteld door de Burgemeester op
Afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving
Regelgeving |
Artikel |
Overtreding |
Toelichting |
Sanctiemiddel |
Dwangsom in euro’s * Maximum: 3x opgelegde dwangsom * De genoemde m2 is van toepassing op de lokaliteiten van het bedrijf (zie o.a. Alcoholvergunning), mits anders vermeld. |
Bestuurlijke boete in euro’s Bij <50 werknemers * Rekening houden met verhoging boete i.v.m. recidive. |
Bestuurlijke boete in euro’s Bij >50 werknemers * Rekening houden met verhoging boete i.v.m. recidive. |
Alcoholwet |
3 |
Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning. |
Geen vergunning, wel zicht op legalisatie |
Last onder dwangsom |
*750-1500 tot 50 m2, *1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, *3000-5000 van 151m2 t/m 500 m2 *5000-7500 boven 500 m2 |
680 (vergunning nog niet verleend) |
1360 (vergunning nog niet verleend) |
Alcoholwet |
3 |
Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning. |
Geen vergunning, geen zicht op legalisatie |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
*750-1500 tot 50 m2, *1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, *3000-5000 van 151m2 t/m 500 m2 *5000-7500 boven 500 m2 |
1360 (vergunning niet aangevraagd of geweigerd) |
2720 (vergunning niet aangevraagd of geweigerd) |
Alcoholwet |
8 |
Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere aan hem gestelde eisen. |
Art. 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning. Art. 32 lid 1 en 2 geeft mogelijkheid tot schorsen i.p.v. intrekken |
*Schorsing vergunning *Intrekking vergunning |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
10 |
Inrichting voldoet niet langer aan een of meerdere gestelde inrichtingsvereisten. |
Art. 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning. Art. 32 lid 1 en 2 geeft mogelijkheid tot schorsen i.p.v. intrekken |
*Schorsing vergunning *Intrekking vergunning |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
12 lid 1 en 2 |
Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit. |
|
Last onder dwangsom |
*750-1500 tot 50 m2, *1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, *3000-5000 van 151m2 t/m 500 m2 *5000-7500 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
13 lid 1 |
Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse |
|
Last onder dwangsom |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
1360 |
2720 |
Alcoholwet |
13 lid 2 |
Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf |
Slechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven |
Last onder dwangsom |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
1360 |
2720 |
Alcoholwet |
14 lid 1 |
Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijterbedrijf |
In het Besluit aanvulling beschrijving slijtersbedrijf staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan |
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
14 lid 2 15 |
Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras |
|
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
16 |
Verbod automatenverkoop alcohol |
m.u.v. hotelkamers |
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
17 |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking |
Dit geldt voor niet voor supermarkten, slijterijen en horeca inrichtingen |
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
18 lid 1 en 2 |
Verkoopverbod op zwak-alcoholische anders dan in slijtersbedrijf of levens- middelen bedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse |
|
Last onder dwangsom |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
1360 |
2720 |
Alcoholwet |
18 lid 3 |
Verschil tussen zwak alcoholische en alcoholvrije drank ontbreekt in ruimte van het levens- middelenbedrijf |
|
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
19 lid 1 |
Verbod bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf partijen- catering |
|
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
19 lid 2 |
Verbod bestelservice zwak alcoholhoudende behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2 |
|
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
20 lid 1 |
Verkoop alcohol aan personen < 18 jaar |
|
*Last onder dwangsom *Art. 44 Alcoholwet (three striks out) voor genoemde bedrijven: ontzegging bevoegdheid tot verkoop zwak alcoholhoudende drank |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
1360 |
2720 |
Alcoholwet |
20 lid 3 |
Niet duidelijk aangegeven leeftijdsgrenzen |
|
Last onder dwangsom |
*750-1500 tot 50 m2, *1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, *3000-5000 van 151m2 t/m 500 m2 *5000-7500 boven 500 m2 |
680 |
1360 |
Alcoholwet |
20 lid 4 |
Dronken personen of onder invloed van drugs toegelaten in horeca- en slijtersbedrijf of op een terras |
|
Last onder dwangsom |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
20 lid 5 |
Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf |
|
Last onder dwangsom |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
21 |
Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt |
|
*Last onder bestuursdwang *Last onder dwangsom |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
22 lid 1 en 2 |
Verbod alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations e.d. |
|
Last onder dwangsom |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
1360 |
2720 |
Alcoholwet |
24 lid 1 en 2 |
Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf |
|
Last onder dwangsom |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
24 lid 3 |
Verkoop alcohol/dienst door personen < 16 jaar |
|
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
25 lid 1 |
Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering |
|
Last onder dwangsom |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
1360 |
2720 |
Alcoholwet |
25 lid 2 |
Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, niet zijnde een horecabedrijf, behoudens uitzondering |
|
Last onder dwangsom |
*1500-3000 tot 50 m2, *3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, *6000-10000 van 151m2 t/m 500 m2, *10000-15000 boven 500 m2, |
1360 |
2720 |
Alcoholwet |
25 lid 3 |
Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel, behoudens enkele uitzonderingen |
|
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
Niet mogelijk door burgemeester art. 44a Alcoholwet wel door NVWA art. 44aa Alcoholwet |
Niet mogelijk door burgemeester art. 44a Alcoholwet wel door NVWA art. 44aa Alcoholwet |
Alcoholwet |
29 lid 3 |
Vergunning, aanhangsel e.d. niet aanwezig in inrichting |
|
Last onder dwangsom |
*750-1500 tot 50 m2, *1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, *3000-5000 van 151m2 t/m 500 m2 *5000-7500 boven 500 m2 |
680 |
1360 |
Alcoholwet |
30 |
Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting |
|
Last onder dwangsom |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
30a lid 1 |
Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan |
|
Last onder dwangsom |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
31 lid 1 |
Gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten |
Imperatieve intrekkingsgrond |
Intrekking vergunning |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
31 lid 2 |
Handelen in strijd met vergunningvoorschriften of regels. |
Facultatieve intrekkingsgrond |
*Schorsing vergunning *Intrekking vergunning |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
31 lid 3 |
Resultaat Wet Bibob en minimaal 3x weigering bijschrijving persoon op aanhangsel |
Facultatieve intrekkingsgrond |
Schorsing vergunning *Intrekking vergunning |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
35 lid 1 |
Zonder ontheffing zwak alcoholhoudende drank verstrekken |
|
*Last onder bestuursdwang *Last onder dwangsom |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Alcoholwet |
35 lid 2 |
Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan de ontheffing |
|
*Last onder bestuursdwang *Last onder dwangsom |
|
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
35 lid 4 |
Ontheffing niet aanwezig |
|
Last onder dwangsom |
*750-1500 tot 50 m2, *1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, *3000-5000 van 151m2 t/m 500 m2 *5000-7500 boven 500 m2 |
680 |
1360 |
Alcoholwet |
45 |
Alcohol bij zich hebben op publiek toegankelijke plaatsen door < 18 jaar, m.u.v. in winkels |
|
Strafrechtelijk (PV) |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Paracomercie |
|||||||
Alcoholwet APV |
4 en 25a 2:22b |
Verboden om alcohol te verkopen/ schenken na het eindigen van het vastgestelde tijdstip en tijdens een bijeenkomst van persoonlijke aard |
|
Last onder dwangsom |
*1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000- 10000 boven 500 m2 |
1020 |
2040 |
Alcoholwet |
4 lid 5 |
Ontheffing niet aanwezig |
|
Last onder dwangsom |
750 |
680 |
1360 |
Alcoholwet |
9 lid 3 en 4 |
Geen registratie van barvrijwilligers of reglement aanwezig bij para commercieel horecabedrijf |
|
Last onder dwangsom |
750 |
680 |
1360 |
Alcoholmatiging |
|||||||
APV |
2:36 |
Persoon gebruikt alcohol of heeft aangebroken flessen, blikjes e.d. bij zich op een openbare plaats, ondanks verbod |
Afhankelijk van door college aangewezen gebied |
Strafrechtelijk (PV) |
|
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
Niet mogelijk art. 44a Alcoholwet |
(1) De hoogte en frequentie van de dwangsom moeten proportioneel zijn en wordt bepaald op basis van onder andere genoten economisch voordeel en de ernst van de situatie.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl