Delegatie delen Omgevingsplan

Geldend van 10-02-2024 t/m heden

Intitulé

Delegatie delen Omgevingsplan

De raad van Uithoorn;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van , nr. 2021-035385;

gelet op artikel 2.8 van de Omgevingswet ;

b e s l u i t:

  • om delen van de bevoegdheid tot vaststellen van het omgevingsplan te delegeren naar het college volgens onderstaande lijst, en verder om deze delegatie inwerking te laten treden op de dag dat de Omgevingswet inwerking treedt.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van Uithoorn van 23 december 2021, nr. S 2.9,

de griffier,

dhr. J.H. van Leeuwen

de voorzitter,

dhr. P.J. Heiliegers

Delen van het omgevingsplan te delegeren aan het college van b&w op grond van dit besluit:

  • A.

    voor wijzigingen van technische aard;

  • B.

    voor wijzigingen die noodzakelijk zijn vanwege gewijzigde hogere wet- of regelgeving;

  • C.

    voor wijzigingen in de toelichting van het omgevingsplan;

  • D.

    voor het inpassen van verleende omgevingsvergunningen voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten in het omgevingsplan nadat deze onherroepelijk zijn geworden;

  • E.

    van het vertalen van beleidsregels van raad en college in het omgevingsplan;

  • F.

    aanpassing omgevingsplan in verband met een buitenplanse omgevingsactiviteit waarvoor geen omgevingsvergunning voor kan worden verleend;

  • G.

    van de uitwerking van wijzigingen van de omgevingsvisie in het omgevingsplan;

  • H.

    van de bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit;

  • I.

    Aanwijzen gemeentelijk monument;

  • J.

    het aanpassen van het omgevingsplan ten gevolge van door het rijk of de provincie opgelegde instructieregels;

  • K.

    het aanpassen van het omgevingsplan voor zover dat onder de wet ruimtelijke ordening als wijzigingsbevoegdheid in een bestemmingsplan opgenomen was.

Toelichting:

Ad D: de Omgevingswet bepaalt dat de gemeenteraad vergunningen voor omgevingsplanactiviteiten binnen vijf jaar moet verwerken in het omgevingsplan. De raad stuurt op hoofdlijnen en het vertalen van verleende omgevingsvergunningen in het omgevingsplan is een administratieve handeling;

Ad E: wanneer de raad of het college beleidsregels hebben vastgesteld die doorvertaling in het omgevingsplan behoeven, kan dit door het college gebeuren. Voorwaarde is dan wel dat de raad in ieder geval geïnformeerd is over de beleidsregel. Het gaat in die gevallen dus om het vertalen van beleid waar al sprake is geweest van een inhoudelijke afweging;

Ad F: ontwikkelingen die niet passen binnen een omgevingsplan kunnen straks mogelijk gemaakt worden met een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit. Wanneer dat niet kan omdat regels uit het omgevingsplan daar aan in de weg staan terwijl de raad de buitenplanse omgevingsplanactiviteit toch mogelijk wil maken en daarom bereid is om de betreffende regels aan te passen, kan de raad de bevoegdheid tot het aanpassen van de regels delegeren aan het college;

Ad H: het voorbereidingsbesluit is een besluit dat tijdelijk ontwikkelingen inperkt die op grond van de geldende regels in een omgevingsplan (dat de raad moet vaststellen) mogelijk zijn, maar bijvoorbeeld op grond van (nieuwe) inzichten niet wenselijk zijn of niet passen in een omgevingsplan dat in voorbereiding is. De raad kan dan een voorbereidingsbesluit nemen, waardoor regels tijdelijk niet gelden. De bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit kan worden gedelegeerd aan het college van B&W. Deze mogelijkheid bestaat onder de Wet ruimtelijke ordening niet. In de Omgevingswet is dit opgenomen omdat het college van B&W een omgevingsplan voorbereidt en daarmee in staat is om op een effectieve wijze een voorbereidingsbesluit te nemen.