Instructie voor de gemeentesecretaris Montferland 2024

Geldend van 07-02-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Instructie voor de gemeentesecretaris Montferland 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland;

Gelet op artikel 103 van de Gemeentewet;

BESLUIT

nadere regels vast te stellen over de taak en bevoegdheden van de secretaris:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente

Montferland;

Bestuursorgaan: het college en de burgemeester;

Secretaris: de (loco-)secretaris, tevens algemeen directeur in de rol van

eindverantwoordelijke voor de ambtelijke organisatie;

Domeinmanager: de hiërarchisch leidinggevende direct onder de algemeen directeur

en die integraal leidinggevende is voor één van de drie domeinen

van de ambtelijke organisatie;

Directieteam: de algemeen directeur en de domeinmanagers;

Artikel 2. Ondersteuning burgemeester en wethouders

  • 1. De secretaris draagt zorg voor:

    • a.

      een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college;

    • b.

      de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de

  • leden van het college;

    • c.

      een gedegen en tijdige advisering aan het college;

    • d.

      een snel en adequaat verloop van het proces van de voor de besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van het college;

    • e.

      het vastleggen van door het college genomen besluiten in een besluitenlijst en het

  • bijhouden van een presentielijst.

  • 2. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door de burgemeester of door het college ingestelde commissies.

Artikel 3 Ondersteuning burgemeester

  • 1. De secretaris staat de burgemeester in de hoedanigheid van bestuurlijk coördinator

  • terzijde.

  • 2. De secretaris bevordert, samen met de burgemeester, een goede afstemming tussen

  • het college enerzijds en de ambtelijke organisatie anderzijds.

  • 3. De secretaris is de burgemeester behulpzaam bij de bevordering van een goede

  • samenwerking en afstemming ter zake van het functioneren van het college, alsmede

  • bij de bewaking van het functioneren van het college als collegiaal bestuur.

Artikel 4 Directe leiding

  • 1. De secretaris geeft direct leiding aan de domeinmanagers.

  • 2. Ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie

  • opgedragen taken voeren de secretaris en de domeinmanagers regelmatig

  • overleg. Samen vormen zij het directieteam. De secretaris heeft daarin, indien

  • nodig, een beslissende stem.

  • 3. De secretaris geeft direct leiding aan de staf.

Artikel 5 Leiding ambtelijke organisatie

  • 1. De secretaris is hoofd van de ambtelijke organisatie en is als zodanig

  • eindverantwoordelijk voor het functioneren van de ambtelijke organisatie.

  • 2. De secretaris is bevoegd in het kader van de uitoefening de verantwoordelijkheden

  • ten opzichte van het college en de burgemeester bij de aan deze ondergeschikte

  • ambtenaren inlichtingen in te winnen en hen aanwijzingen te geven, tenzij dat in de

  • wet of interne instructies anders is bepaald.

  • 3. De secretaris kan, in overleg met de domeinmanagers, procedures vaststellen voor de

  • behandeling van zaken die door het bestuur aan de ambtelijke organisatie ter

  • voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

  • 4. Onverminderd de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de domeinmanagers heeft de

  • secretaris in de hoedanigheid van algemeen directeur de eindverantwoordelijkheid

  • voor:

    • a.

      een goede samenwerking en samenhang tussen de drie domeinen;

    • b.

      een voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van de

  • bestuursorganen;

  • c) de coördinatie van de (beleids-)inhoudelijke advisering van de domeinen aan het

  • college;

  • d) het tijdig en voldoende voorzien van de bestuursorganen van de nodige ambtelijke

  • adviezen en ondersteuning;

  • e) een voldoende planning van activiteiten en de uitvoering daarvan, met

  • inachtneming van het ter zake vastgesteld beleid.

Artikel 6 Afwezigheid

  • 1. De secretaris zorgt ervoor dat bij afwezigheid dit tijdig bij het college bekend is.

  • 2. De secretaris wordt bij afwezigheid of ziekte vervangen door de loco-secretaris. Deze

  • wordt op, op voordracht van de secretaris, door het college benoemd.

  • 3. Hetgeen in deze instructie is vermeld is ook op de vervanger van de secretaris van

  • toepassing.

  • 4. Vakantie en verlof wordt de secretaris verleend door het college.

Artikel 7 Informatieplicht

  • 1. De secretaris draagt er zorg voor dat de domeinmanagers tijdig op de hoogte worden

  • gesteld van alle door de gemeenteraad, het college en de burgemeester genomen

  • besluiten waaraan (financiële) consequenties voor de drie domeinen zijn

  • verbonden.

  • 2. De secretaris informeert, na iedere vergadering van het college, de ambtelijke

  • organisatie over de door het college besluiten.

  • 3. De secretaris informeert de burgemeester tijdig over relevante bestuurlijke en

  • ambtelijke onderwerpen en ontwikkelingen. De secretaris voert daartoe regelmatig

  • overleg met de burgemeester.

Artikel 9 Secretaris als Wor-bestuurder

De secretaris is bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover

  • nodig in overleg met het college of de burgemeester.

  • 2. Deze regeling vervangt alle eerder op artikel 103 Gemeentewet genomen regelingen.

  • 3. Deze instructie treedt, met terugwerkende kracht, in op 1 januari 2024.

  • 4. Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de gemeentesecretaris

  • Montferland 2024.

Ondertekening

Didam, 30 januari 2024

De secretaris,

B.F.M. Booltink

De burgemeester,

H.H. de Vries