Uitvoeringsprogramma Vergunningen Toezicht en Handhaving 2024

Geldend van 02-02-2024 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Vergunningen Toezicht en Handhaving 2024

Inleiding

Op 13 december 2022 is het Vergunningen-, Toezicht- en Handhavingsbeleid (VTH-beleid) vastgesteld. Het beleid beschrijft een doelgerichte werkwijze, het werken vanuit de bedoeling, waarbij gekeken wordt op welke manier wij ons doel het beste kunnen bereiken. Ook zijn daarin nieuwe ontwikkelingen meegenomen die invloed hebben op onze vergunningverlening, toezicht- en handhavingswerkzaamheden (VTH-werkzaamheden).

Jaarlijks stellen wij een Uitvoeringsprogramma Vergunningen, Toezicht en Handhaving (UVTH) op waarin wij aangeven hoe wij het VTH-beleid in praktijk uitvoeren.

Dit is het UVTH voor het jaar 2024. Hierin geven wij aan op welke wijze de capaciteit voor de VTH-taken voor 2024 wordt ingezet en op welke manier wij het doel in het VTH-beleid willen bereiken.

Naast het UVTH stellen wij ook jaarlijks een evaluatie van het UVTH van het afgelopen jaar vast. Het UVTH en de evaluatie maken onderdeel uit van de Big-8 cyclus. In de evaluatie blikken wij terug op het voorgaande jaar. Aan de hand van deze bevindingen wordt het nieuwe UVTH voor het daaropvolgende jaar weer opgesteld.

VTH-taken

Het UVTH gaat over de VTH-taken binnen onze gemeente voor zover deze betrekking hebben op het fysieke domein Omgevingswet. Activiteiten die soms onder dezelfde juridische reikwijdte vallen, zoals de Algemene plaatselijke verordening (Apv), maar direct betrekking hebben op bijvoorbeeld integrale veiligheid zijn niet in dit programma opgenomen. Deze komen terug in het betreffende uitvoeringsprogramma van integrale veiligheid waarmee integrale afstemming plaatsvindt.

In het UVTH beschrijven wij de samenwerking met (externe) partners zoals de Omgevingsdienst Zuid Oost-Brabant (ODZOB).

Prioritering

Het VTH-takenpakket is erg breed. We kunnen niet overal tegelijk zijn. Dit betekent dat wij keuzes moeten maken in het uitvoeren van onze taken. Om deze keuzes te maken sluiten wij aan bij ons doel, onze randvoorwaarden en uitgangspunten van het VTH-beleid. Daarbij werken wij volgens de opgenomen VTH-strategieën en maken wij gebruik van de risicoanalyse uit het VTH-beleid, waarmee wij VTH-taken kunnen prioriteren.

Belangrijk hierbij is dat de basis goed op orde moet zijn en dat eventuele nieuwe taken kritisch bekeken moeten worden. Dit houdt in dat vacatureruimte slim ingevuld moet worden, andere taken niet of later zullen worden opgepakt of dat er budget vrijgemaakt moet worden om de nieuwe taken toch op te kunnen pakken.

Dit allemaal helpt ons om keuzes te maken en de juiste dingen te doen.

Relatie uitvoeringsprogramma Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (hierna: ODZOB) voert in opdracht van de gemeente taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot met name het onderdeel milieu (onderverdeeld in een basistakenpakket, verzoektaken en collectieve taken).

In 2019 hebben wij voor het uitvoeren van milieutoezicht en -handhaving het Regionaal Operationeel Kader milieutoezicht 2018, strategie voor de uitvoering van het Wabo-milieutoezicht in Zuidoost-Brabant (ROK Milieutoezicht 2018) vastgesteld.

Voor de uitvoering van de vergunningverlening van de Wabo-milieutaken hebben wij in 2020 het Regionaal Operationeel Kader Vergunningverlening 2020-2023 (ROK-VV) vastgesteld. Beide documenten maken ongewijzigd onderdeel uit van het UVTH 2024.

Op dit moment is de ODZOB bezig met het opstellen van een nieuw Regionaal Kader milieutoezicht en milieuvergunningen die voorzien in de Omgevingswet. De verwachting is dat deze 1 januari 2025 wordt vastgesteld.

Ontwikkelingen VTH-wetgeving

De Omgevingswet (Ow) en de Wet kwaliteitsborging voor bouwen (Wkb) zijn grote wetwijzingen die invloed hebben op de uitvoering van onze VTH-taken. Na jaren uitstel van de inwerkingtreding van deze wetten, zijn de wetten op 1 januari 2024 in werking getreden.

In het Omgevingsbesluit (artikel 13.5 t/m 13.11) worden de procescriteria opgenomen die worden gesteld aan de beleidscyclus bij de taken van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het VTH-beleid en het UVTH geven invulling aan de artikelen uit het Omgevingsbesluit. De uitvoering van onze VTH-taken onder deze wet wordt in dit UVTH beschreven. Belangrijk daarbij blijft een optimale doorontwikkeling en verbetering van onze werkprocessen in het licht van de nieuwe wetgeving.

Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht

Op 12 juli 2022 heeft de gemeenteraad de ‘Verordening uitvoering en handhaving (omgevingsrecht) gemeente Veldhoven’ vastgesteld. Deze verordening vervangt de in 2016 vastgestelde ‘Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht’.De nieuwe verordening is samen met de Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking getreden en verwijst naar de wettelijke grondslagen van de Omgevingswet.

Interbestuurlijk toezicht

Het Interbestuurlijk toezicht (IBT) van de provincie houdt onder meer toezicht op de taken vergunningverlening, toezicht en handhaving door gemeenten.

Volgens de Omgevingswet moeten wij altijd een actueel VTH-beleid hebben en jaarlijks een UVTH vaststellen. Daarnaast dienen wij een evaluatieverslag vast te stellen. De provincie controleert of deze documenten tijdig bestuurlijk worden vastgesteld en of de inhoud voldoet aan de wettelijke eisen. Met het vaststellen van dit UVTH wordt wederom voldaan aan deze wettelijke vereisten. Samen met het UVTH 2024 is ook de evaluatie van het UVTH 2023 vastgesteld.

2. Werken vanuit de bedoeling

Werken vanuit de bedoeling is de leidraad voor het uitvoeren van onze VTH-taken. Om dit te bewerkstelligen werken wij doelgericht. Onze VTH-documenten zijn zo opgesteld zodat wij, door deze documenten te gebruiken, ook daadwerkelijk doelgericht kunnen werken. In het VTH-beleid staat ons doel waar wij aan willen werken.

Ons doel

Mogelijk maken dat we een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving krijgen, behouden, beheren, gebruiken en ontwikkelen.

Daarbij hebben wij de volgende randvoorwaarden gesteld om zo goed mogelijk te kunnen werken aan het gestelde doel.

De organisatie op orde hebben (basis op orde);

Goede interne en externe afstemming;

Toegankelijke en duidelijke communicatie;

Eigen verantwoordelijkheid bevorderen van onze inwoners en bedrijven.

Het is van belang om deze randvoorwaarden te borgen voor een goede uitvoering van ons dagelijks werk.

Ons doel staat in het UVTH centraal. Wij kijken op welke manier wij dit doel kunnen bereiken. Onze werkwijze stemmen we af op het te behalen doel: Wij zetten het doel voorop en daarbij kijken wij per casus welke instrumenten (vergunningen, toezicht, handhaving, dienstverlening) wij daarvoor inzetten om het doel te kunnen bereiken. Deze manier van werken geldt voor alle VTH-taken en wetten waarvoor wij als gemeente bevoegd gezag zijn.

Als gevolg van onze manier van werken wordt er in het UVTH niet per wet specifiek beschreven wat we gaan doen. Aangezien doelgericht werken alles omvattend is en in elke situatie op alle vakgebieden toegepast wordt. Dus of een VTH-taak nu betrekking heeft op een monument of ander cultureel erfgoed, het omgevingsplan of een evenement, de werkwijze blijft hetzelfde: Het doel voorop stellen.

Instrumenten

In het VTH-beleid zijn de instrumenten opgenomen om het gestelde doel te kunnen bereiken. Vergunningen, toezicht en handhaving en dienstverlening zijn geen doel op zich, maar instrumenten die ingezet worden om steeds dichter bij ons doel te komen.

De volgende instrumenten kunnen ingezet worden om bij te dragen aan het doel:

  • Vergunningen (meldingen);

Toezicht;

Handhaving;

Dienstverlening.

Vergunningen

Het belangrijkste doel van een vergunning is het borgen van de kwaliteit van de leefomgeving (veilig, gezond en duurzaam) en het bieden van rechtszekerheid.

Meldingen

Meldingen zijn in de meeste gevallen te beschouwen als een lichte vergunning. Het beoordelen van de effecten en het bieden van rechtszekerheid blijven hierbij van belang.

Toezicht

Toezicht en handhaving zijn twee aparte instrumenten. Het doel van toezicht is het voorkomen (dan wel beperken) van onveilige, ongezonde en niet duurzame situaties. Daarnaast is het belangrijk dat de ruimtelijke kwaliteit behouden blijft.

Handhaving

Handhaving komt na toezicht. Wanneer er sprake is van overtredingen, wordt gekeken of en op welke manier bestuurlijk handhavend optreden nodig is.

Dienstverlening

Dienstverlening is een instrument die op verschillende manieren ingezet kan worden. De ene keer gaat het om het inzetten van dienstverlening bij een vergunningsaanvraag en de andere keer om een handhavingszaak. Maar ook bij het ontwikkelen van beleid kan dienstverlening ingezet worden. Onder de Omgevingswet zullen wij onder andere dienstverlening inzetten door aan te sluiten bij de serviceformules ontwikkeld voor de Omgevingswet.

Het VTH-beleid geeft verder een uitvoerige omschrijving wat precies onder de bovengenoemde instrumenten wordt verstaan.

3. Inzet instrumenten

Onder de Omgevingswet is de integratie van activiteiten alleen maar meer geworden.

Hieronder worden de te verwachten aantallen inzet aan instrumenten in 2024 weergegeven. Bij het inzetten van deze instrumenten beoordelen wij elke keer hoe wij ons doel daarmee kunnen bereiken.

Vergunningen en meldingen

Wij werken volgens de vergunningenstrategie (uitvoeringsstrategie) van ons VTH-beleid bij het inzetten van de instrumenten ‘vergunningen’ en ‘meldingen’.

Uitgangspunten daarbij zijn dat wij:

doelgericht werken;

initiatieven integraal beoordelen;

initiatieven beoordelen vanuit mogelijkheden en oplossingen (ja-mits-principe);

aanvragen zo snel mogelijk afhandelen (in ieder geval binnen de wettelijk beslistermijnen en werken met de snelserviceformule waar mogelijk);

risico gestuurd werken;

dienstverlening inzetten om de samenleving te versterken.

Belangrijke tools die wij daarvoor inzetten zijn de intaketafel, omgevingstafel en participatie. Wij verwachten in 2024 de volgende aantallen aan vergunningen en meldingen in te zetten.

Vergunningen en meldingen

Aantallen

Omgevingsoverleg (zaken; alle varianten)

240

Omgevingsvergunning; bouwtechnisch

138

Omgevingsvergunning; bouw ruimtelijk

342

Buitenplanse omgevingsactiviteit (BOPA)

78*

Bouwmeldingen (Wkb)

24

Startmeldingen bouw (Wkb)

24

Gereedmeldingen bouw (Wkb)

24

Sloopmeldingen

135**

Apv meldingen

220

Meldingen en vergunningen evenementen

120

Alcoholvergunningen en -meldingen

59

*hierbij gaan we er vanuit dat de huidige bouwwerken die onder de kruimelgevallen regeling vallen, geen Bopa’s worden.

**de daadwerkelijk uitgevoerde aantallen in 2023 (evaluatie UVTH 2023) lijkt fors hoger uit te komen (195), we gaan nu uit van 135 dit kan nog in het jaar bijgesteld worden.

Toezicht en handhaving

Toezicht

Bij het inzetten van het instrument ‘toezicht’ werken wij volgens het toezichtstrategie van ons VTH-beleid.

Uitgangspunten daarbij zijn:

doelgericht werken;

efficiënt en doelmatig uitvoeren van toezicht;

direct optreden bij acuut gevaar;

risico gestuurd werken;

buurt-, wijk-, gebied- thema- of objectgericht toezicht houden;

integraal toezicht houden;

stimuleren van goed naleefgedrag.

Handhaving

Bij het inzetten van het instrument ‘handhaving’ werken wij volgens de handhavingsstrategie van ons VTH-beleid. De uitgangspunten daarbij zijn:

doelgericht werken;

oog hebben voor de situatie achter de overtreding/overtreder;

direct optreden bij acuut gevaar;

blijven kijken naar mogelijkheden, het aangaan van gesprek en tot oplossingen komen;

handhaving wordt toegepast als sluitstuk van een proces waarbij mogelijke oplossingen zijn bekeken en afgewogen;

afstemmen met partners en eenzelfde manier van handhaving volgens de Landelijke handhavingsstrategie.

Wij verwachten in 2024 de volgende aantallen aan toezicht en handhaving in te zetten.

Toezicht en handhaving

Aantallen

Meldingen stadstoezicht

1800

Toezichtzaken evenementen

20

Toezichtzaken bouw

420

Controle brandveiligheid VRBZO

50

Toezichtzaken ODZOB

120*

Handhavingszaken

60**

*Gelet op de daadwerkelijk uitgevoerde aantallen in 2023 (evaluatie UVTH 2023), is deze naar beneden bijgesteld.

**Naar boven bijgesteld naar aanleiding van de daadwerkelijk uitgevoerde aantallen in 2023 (evaluatie UVTH 2023).

Dienstverlening

In 2024 gaan wij voor het eerst werken met het toepassen van de zogenoemde serviceformules. Deze formules gegeven aan welke dienstverlening burgers en ondernemers wensen op basis van een specifieke vraag. Onder de Omgevingswet passen wij de snelservice-, ontwerp-, ontwikkel- en toezichtformule toe. Hierbij maken wij in eerste instantie gebruik van het omgevingsloket waar de eerste (aan)vragen voor initiatieven binnenkomen. In het omgevingsloket zit de zogenaamde ‘wegwijzer’ die de eerste beoordeling maakt van het initiatief waarna het verdere behandelproces gevolgd wordt. In het omgevingsloket worden snelle en eenvoudige aanvragen of meldingen bij standaardproducten afgehandeld via de snelserviceformule. Hierbij hanteren wij een afhandelingstermijn van 5 werkdagen. Initiatieven die niet onder de snelserviceformule afgehandeld kunnen worden, worden aan de hand van de ontwerpformule of de ontwikkelformule afgehandeld. Deze zaak wordt dan gekoppeld aan een casemanager die van het begin tot aan het einde van het proces verantwoordelijke en aanspreekpunt is van de zaak.

4. Onze werkzaamheden voor 2024

In dit hoofdstuk is concreet gekeken naar onze werkzaamheden die wij in 2024 op VTH-gebied gaan uitvoeren. Voor het opstellen van onze werkzaamheden is gekeken naar de resultaten van de evaluatie UVTH 2023, ons doel, de aanwezige capaciteit en onze uitgangspunten in onze uitvoeringsstrategieën benoemd in het VTH-beleid. Voor prioritering in de werkzaamheden wordt bij de uitvoering de risicoanalyse uit het VTH-beleid toegepast.

Voor het benoemen van onze werkzaamheden is de volgende onderverdeling gemaakt:

Werkzaamheden primaire processen

(dagelijkse werkzaamheden)

Werkzaamheden secundaire processen

(ondersteunende werkzaamheden)

Jaarspecifieke werkzaamheden primaire processen

(projecten specifiek voor 2024)

Jaarspecifieke werkzaamheden secundaire processen

(ondersteunende werkzaamheden specifiek voor 2024)

In bijlage 1, 2 en 3 van dit UVTH zijn urenramingen opgenomen voor deze processen.

Werkzaamheden primaire processen (dagelijkse werkzaamheden)

De clusters die vallen onder de VTH-taken zijn uitvoerende clusters. Hier wordt veel productie gedraaid. De werkzaamheden van onze primaire processen zijn onze dagelijkse werkzaamheden die wij uitvoeren. In bijlage 1 is een overzicht gemaakt van onze werkzaamheden met ureninzet in de primaire processen voor het jaar 2024 voor de clusters ondersteuning en vergunningen. Daarbij is een verdeling gemaakt in werkzaamheden per instrument.

Voor cluster handhaving en toezicht is dit overzicht opgenomen in bijlage 2. Hierbij een specificatie gemaakt van de ureninzet van de algemene werkzaamheden, de ureninzet voor grotere evenementen en een overzicht van de totale inzet aan uren.

Werkzaamheden secundaire processen (ondersteunende werkzaamheden)

Naast werkzaamheden in onze primaire processen voeren wij als clusters ook ondersteunende werkzaamheden uit. Dit zijn onze secundaire processen. Daarbij kan gedacht worden aan het opstellen van beleid, het inrichten van verbeterprocessen e.d.

In bijlage 3 is een overzicht opgenomen van onze werkzaamheden met ureninzet in de secundaire processen voor het jaar 2024.

Jaarspecifieke werkzaamheden primaire processen (projecten specifiek voor 2024)

Geen enkel jaar is hetzelfde. Vandaar dat we naast onze dagelijkse werkzaamheden (primaire processen), in 2024 ook nog jaarspecifieke werkzaamheden uitvoeren van onze primaire processen. Dit zijn projecten waaraan wij in 2024 gaan werken. Bij het bepalen van deze specifieke werkzaamheden is onder andere gekeken naar de problemen en risico’s van bepaalde onderwerpen in relatie tot de fysieke leefomgeving.

In bijlage 1 is de ureninzet opgenomen voor deze jaarspecifieke werkzaamheden van onze primaire processen. Hieronder worden de werkzaamheden in de vorm van projecten benoemd.

De coördinatoren van de clusters Vergunningen, Ondersteuning en het cluster Handhaving en Toezicht zijn verantwoordelijk voor het succesvol uitvoeren van deze projecten. Zij moeten zorgen voor een slim geformuleerde concrete en meetbare aanpak van de hieronder genoemde projecten. Hierbij moet het doel centraal staan en moet vooraf duidelijk geformuleerd worden wanneer succes is behaald, zodat monitoring en evaluatie mogelijk is.

Project woningbouwversnelling

De woningbouwversnelling loopt ook in 2024 door. We zijn bezig met het woningbouwprogramma. Hiervoor is extra fte beschikbaar om vergunningen te verlenen. Ook voor toezicht en handhaving wordt gekeken of er zaken in 2024 ingeregeld moeten worden (zoals extra capaciteit voor het uitvoeren van controles).

Doel project:voldoen aan de opgave om tijdig de benodigde vergunningen te verlenen en toezicht te houden, passend naast ons reguliere werk.

Project recreatieparken

Permanente bewoning op recreatieparken is al een aantal jaren een belangrijk onderwerp voor gemeenten. De planning is dat in 2024 de gemeentelijke bestuurlijke aanpak bekend gaat worden met betrekking tot het onderwerp permanent bewonen op recreatieparken. Afhankelijk van het resultaat hiervan kan het zijn dat extra capaciteit nodig is vanuit toezicht en handhaving. Vandaar dat recreatieparken als project wordt opgenomen voor dit jaar.

Doel project:Duidelijkheid verkrijgen over de gemeentelijke bestuurlijke aanpak met betrekking tot permanent bewonen op recreatieparken en de acties die hieruit voortvloeien oppakken.

Project kamerverhuur

In bepaalde gevallen gelden voor kamergewijze bewoning van woningen aanvullende voorschriften als het gaat om brandveilig gebruik. Dit is het geval als het gaat om een ‘woonfunctie voor kamergewijze verhuur’. In 2023 is overzichtelijk gemaakt bij welke locaties sprake is van kamergewijze verhuur. In het kader van brandveiligheid en het waarborgen van een veilige leefomgeving is het belangrijk dat deze kamerverhuur voldoet aan de geldende voorschriften. In 2024 gaan wij vanuit onze toezicht- en handhavingstaken in samenspraak met de veiligheidsregio controles uitvoeren op deze voorschriften bij kamergewijze verhuur.

Doel project:controleren van brandveiligheid bij kamergewijze verhuur en het waarborgen van de brandveiligheid.

Project horecanota

In 2024 gaan we kijken op welke manier vanuit duurzaamheid het project gedraaid kan worden vanuit de horecanota. Hierbij kan gekeken worden naar de nieuwe regelgeving ten aanzien van het gebruik van wegwerpplastic bij evenementen.

Doel project: uitvoering geven aan de projecten uit de horecanota.

Project interventies bijplaatsingen en zwerfafval

Veldhoven heeft nog steeds veel overlast door bijplaatsingen (zwerfafval) bij ondergrondse containers. Deze bijplaatsingen bestaan vooral uit oud papier en kartonnen dozen, grofvuil en restafvalzakken. In 2023 heeft een project gelopen om deze overlast aan te pakken. In 2024 gaat nog een pilot lopen om de overlast aan te pakken door inzet van spoedeisende bestuursdwang.

Verder zal toezicht en handhaving plaatsvinden op zwerfafval bij bedrijven op de 25 meter regel. Deze verplichting voor bedrijven om afval op te ruimen is opgenomen in de bruidsschat van het omgevingsplan. Voor een doelmatig beheer van afvalstoffen wordt binnen een straal van 25 meter rond de begrenzing van de locatie waarop de activiteit wordt verricht, zo vaak als nodig, etenswaren, verpakkingen, sport- of spelmaterialen, of andere materialen verwijderd die van de activiteit afkomstig zijn.

Doel project: overlast van bijplaatsingen en zwerfafval te voorkomen c.q. te beperken door inzet van toezicht en handhaving.

Project alcoholvergunningen en speelautomaten

Tijdens controles bij horeca inrichtingen wordt de alcoholvergunning gecontroleerd. In de gevallen dat uit deze controles blijkt dat de leidinggevende is gewijzigd, zal deze leidinggevende getoetst worden op zedelijkheid en levensgedrag zoals opgenomen in de Alcoholwet. Onderdeel daarbij is het uitvoeren van de Bibob-toets.

Om consumenten te beschermen, kansspelverslaving te voorkomen en illegaliteit en criminaliteit tegen te gaan, is (ondermeer) voor het aanwezig hebben van speelautomaten binnen een inrichting een vergunning Wet op de kansspelen nodig.

In 2023 hebben wij in projectvorm horeca inrichtingen gecontroleerd op de benodigde vergunningen. Daarbij zijn een aantal handhavingszaken opgestart. In 2024 worden deze procedures verder uitgevoerd. Daarbij vindt in 2024 ook nog een doorloop plaats van het project in kader van toezicht.

Doel project: borgen dat horeca inrichtingen voldoen aan de geldende Alcoholwet en de Wet op de kansspelen.

Project sluitingstijden

Horeca inrichtingen en paracommerciële inrichtingen moeten zich houden aan de sluitingstijden zoals die zijn opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening. In 2023 is een begin gemaakt met het controleren van deze inrichtingen op de sluitingstijden. Dit jaar vindt een doorloop plaats van dit project.

Doel project: overlast naar de omgeving als gevolg van het niet naleven van sluitingstijden voorkomen c.q. beperken.

Project: honden overlast

In 2024 gaan wij een project opstarten in het kader van verminderen van ervaren overlast van honden. Dit project wordt breed ingezet, van toezicht op loslopende honden en overlast van hondenpoep.

Doel project: Overlast van honden (loslopende honden en hondenpoep) voorkomen c.q. beperken.

Jaarspecifieke werkzaamheden secundaire processen (ondersteunende werkzaamheden specifiek voor 2024)

Verder hebben wij naast de jaarspecifieke werkzaamheden van onze primaire processen, ook in onze secundaire processen jaarspecifieke werkzaamheden waar wij in 2024 aan gaan werken. Hieronder zijn deze werkzaamheden benoemd. Het gaat hier dus om de ondersteunende werkzaamheden die wij dit jaar op het benoemde onderwerp uitvoeren binnen het VTH-taakveld.

Organisatievisie

In 2024 is binnen Veldhoven de organisatieontwikkeling ‘Organisatievisie Gelukkig in Veldhoven’ in volle gang. De gevolgen hiervan kunnen van invloed zijn op onze werkzaamheden. Vandaar dat het belangrijk is om de VTH-cyclus aan te laten sluiten bij deze ontwikkelingen.

Clusterjaarplan

In 2023 is het Clusterjaarplan 2024 Vergunningen en Ondersteuning opgesteld. In dit jaarplan worden onder meer de werkzaamheden en de daarvoor beschikbare capaciteit inzichtelijk gemaakt. Het UVTH is één van de kaders voor het opstellen van het jaarplan. In dit UVTH wordt daarom voor wat betreft de uit te voeren werkzaamheden aangesloten bij de in het jaarplan genoemde ‘primaire en secundaire processen’. Voor het monitoren van het jaarplan dient in 2024 een goed monitoringsysteem uitgewerkt te worden die aansluit bij de Big-8. Hierin zal ook de monitoring van de VTH-cyclus terugkomen.

Werken vanuit de bedoeling

Het uitgangspunt van het VTH-beleid en ons UVTH is doelgericht werken. Het doelgericht werken geeft ons houvast om te kunnen werken vanuit de bedoeling.

Om het doelgericht werken en het VTH-beleid en UVTH ‘levendige’ documenten te houden, blijven wij het doelgericht werken monitoren.

Daarbij zal uitgewerkt worden of het mogelijk is om deze manier van werken ook uit te kunnen rollen bij andere clusters waar wij veel mee samenwerken.

Werken onder de Omgevingswet

In 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. VTH-processen zijn ingericht om te kunnen werken onder deze nieuwe wet. Van belang is dat zaken goed gemonitord worden en daar waar nodig processen en werkzaamheden bijgesteld worden. Het VTH-beleid geeft de richting aan op welke manier wij werken onder de Omgevingswet waarbij de uitvoeringsstrategieën toegepast worden. Belangrijk in 2024 is de doorontwikkeling van het Omgevingsloket. Het zal het centrale punt worden waar initiatieven binnenkomen. Met de doorontwikkeling van het Omgevingsloket wordt dit jaar vorm gegeven aan het bieden van ondersteuning aan de vergunningverleners en handhaving en toezicht. In het Omgevingsloket vindt de eerste beoordeling plaats van binnengekomen initiatieven/zaken en van daaruit worden deze initiatieven/zaken verder in de organisatie uitgezet. Een goede uitwerking van de functie van ‘wegwijzer’ is hierbij erg belangrijk. Eenvoudige aanvragen of meldingen bij standaardproducten worden in het omgevingsloket zelf via de snelserviceformule afgehandeld.

Werken met de Wkb

Naast de Omgevingswet is ook de Wkb in werking getreden. De Wkb gaat gelden voor nieuwe bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1. Voor het werken onder de Wkb zijn VTH-processen ingericht. Ook hier is het in 2024 van belang dat zaken goed gemonitord worden en daar waar nodig processen en werkzaamheden bijgesteld worden. Bij het uitvoeren van onze taken onder de Wkb wordt gewerkt volgens het VTH-beleid. In lijn met de Wkb wordt de verantwoordelijkheid gelegd bij de private partij. Daarbij houden wij oog voor de dienstverlening. In het eerste jaar wordt dan ook het instrument dienstverlening extra ingezet bij toezicht door contact te houden met de kwaliteitsborger.

Omgevingswetbestendig maken van de Kwaliteitscriteriao

Met de inwerkintreding van de Omgevingswet zijn ook de kwaliteitscriteria gewijzigd.

Het gaat om de volgende documenten:

Kwaliteitscriteria 2.3, Deel B Omschrijving kwaliteitscriteria

Kwaliteitscriteria 2.3, Deel D Competentieprofielen VTH

Daarnaast is de nieuwe Verordening Uitvoering en Handhaving omgevingsrecht voor Veldhoven in werking getreden waaraan voldaan moet worden.

Het jaar 2024 wordt het eerste jaar waarin de evaluatie plaatsvindt aan de hand van deze nieuwe kwaliteitscriteria. Vooruitlopend op deze evaluatie worden in 2024 cursussen gepland in lijn met de nieuwe kwaliteitscriteria.

Implementatie Wet goed verhuurderschap

Per 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap in werking getreden. Met deze wet komen er algemene regels over wat er onder goed verhuurderschap wordt verstaan. Daarbij stelt de wet algemene regels voor de verhuur aan arbeidsmigranten en zijn gemeenten verplicht om een meldpunt te maken waar iedereen terecht kan met signalen en klachten over ongewenst gedrag van verhuurders of verhuurbemiddelaars.

Gemeente kunnen er verder voor kiezen om een vergunningstelsel in te voeren, waarbij een vergunning verplicht is bij de verhuur van een woning. Op dit moment is besloten om nog geen vergunningsplicht in te voeren, maar uitvoering te gegeven aan de handhaving van de nieuwe wet.

In 2023 is een projectgroep gestart met het inrichten van het bovengenoemde meldpunt en het opstellen van processen voor uitvoering van de Wet goed verhuurderschap. Het verder uitwerken van de processen en het goed implementeren van het uitvoering geven aan de Wet goed verhuurderschap zal in 2024 verder plaatsvinden.

5. Inzet capaciteit en middelen

De begroting 2024 is vastgesteld en daarmee zijn de middelen voor het UVTH geborgd. Het betreft de volgende kostenplaatsen:

Begroot

430016

434399

462216

Totaal

Inhuur

Overige

Loonkosten

Num-mer

Taakveld

Kostenplaats

Kosten (x 1000)

210210

Veiligheid

Omgev.handh.

en-toez./

Apv&bijz.wetten

€ 363,5

€ 75,0

€ 154,7

€ 133,8

210212

Veiligheid

Omg.vergunn.-meld./Apv-bijz.wetten

€ 271,0

€ 30,0

€ 241,0

270400

Volksgezondheid en milieu

Omg.vergunn.-meldingen/milieu

€ 277,9

€ 56,3

€ 0,6

€ 221,0

270402

Volksgezondheid en milieu

Omgevingshandhaving en –toezicht/milieu

€ 433,8

€ 136,0

€ 116,5

€ 181,3

280302

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omg.vergunn.-meld./bouw & brandveiligh

€ 893,3

€ 297,9

€ 30,0

€ 565,4

280303

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omg.vergunn.-meld./Apv-bijz.wetten

€ 44,0

€ 1,0

€ 43,0

280305

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omgevingsvergunn. en -meldingen Algemeen

€ 13,0

€ 1,7

€ 11,3

280307

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omg.handh.&toez./bouw,brandveiligh.en RO

€ 427,4

€ 8,7

€ 418,7

280308

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omgev.handh.en -toez./wonen-bouwen

€ 33,0

€ 9,2

€ 4,9

€ 18,9

Totaal

€ 2.756,9

€ 604,4

€ 318,1

€ 1.834,4

Inzetbaar budget

Na de inzet van uren van eigen personeel is de tweede grootste post voor de uitvoering van de VTH-taken het budget gereserveerd voor de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (Odzob). Samen met de Odzob is gekeken op welke manier zij de acties kunnen uitvoeren om de gestelde doelen te bereiken en welke budgetten hiervoor nodig zijn.

Met de Odzob zijn in het werkprogramma 2024 de volgende budgetten afgesproken. Tevens is te zien welke delen binnen dan wel buiten het werkprogramma vallen:

Product

Budget (x1000)

Werkprogramma

Vergunningverlening

171,1

Binnen

Vergunningverlening

20,0

Buiten

Toezicht en handhaving

176,8

Binnen

Toezicht en handhaving

80,0

Buiten

Advies

49,3

Binnen

Advies

154,0

Buiten

Informatieanalyse, -verstrekking en gegevensbeheer

47,2

Binnen

Informatieanalyse -verstrekking en gegevensbeheer

-

Buiten

Totaal

698,4

De Omgevingsdienst rekent een gedeelte van de kosten voor de implementatie van de Omgevingswet door aan de deelnemers. De kosten voor “Vergunningverlening” zijn realistischer gepland. Jaarlijks was daar een grote overschrijding die buiten het werkprogramma om werden betaald. Nu is in de tabel aangegeven wat binnen en buiten plaatsvindt.

6. Monitoring en borging

In het VTH-beleid is de systematiek van de Big-8 uitgewerkt. Het VTH-beleid zelf is het strategisch beleidskader. Dit UVTH is de invulling van wat in de Big-8 het ‘operationeel beleidskader’ genoemd wordt.

Operationeel beleidskader

Het operationeel beleidskader is het instrument dat het strategisch beleidskader vertaalt voor ‘de werkvloer’. Hierin wordt jaarlijks, in een uitvoeringsprogramma, beschreven hoe door de uitvoerende organisatie(s) invulling gegeven wordt aan de gewenste aanpak en de gestelde doelen in het strategisch beleidskader. Vanuit dit instrument start (via de stap programma & organisatie) de operationele cyclus.

Zoals in het model hiernaast is te zien, maakt ook ‘programma & organisatie onderdeel uit van de operationele cyclus. Het UVTH haakt echter ook aan bij planning & organisatie, aan de kant van de strategische cyclus.

De manager(s) van de afdelingen zullen met inzet van de p&o cyclus de uitvoering van het operationele beleidskader mogelijk moeten maken, dan wel via de rapportage en evaluatie input moeten geven over benodigde bijstellingen. De begroting is een belangrijk aspect van de p&c cyclus, hierin worden de (financiële) middelen beschikbaar gesteld. In hoofdstuk 5 van dit UVTH zijn de begrotingsaspecten welke een relatie hebben met UVTH uitgelicht.

Omdat we het UVTH, in de geest van doelgericht werken, vooral zien als het startschot van de operationele cyclus, volgt hieronder nog een korte toelichting op de onderdelen uit deze cyclus.

Voorbereiden

Onder dit element van de Big-8 vallen de diverse protocollen, werkinstructies, (beleids-)afspraken, ingerichte ICT en dergelijke. Het betreft de randvoorwaardelijke inregeling van de uitvoerende werkprocessen VTH.

Wat is aan de voorkant nodig om de acties die bijdragen aan de doelen te kunnen uitvoeren?

Kunnen het personeel en eventuele andere middelen direct op de gewenste manier ingezet worden?

Hier ligt een belangrijke taak voor het lijnmanagement (afdelingshoofd in samenwerking met de coördinatoren).

Van belang zijn ook de adviesrollen van externe partners. Voor de VTH-werkzaamheden zijn processen opgesteld waarbij ook duidelijk is opgenomen op welke moment advies gevraagd moet worden bij onze externe partners.

Hierover worden goede (werk)afspraken gemaakt met onze externe partners. Zoals de koppeling tussen het bestuurs- en strafrechtelijke handhavingstraject. De Boa’s zijn de duidelijke link tussen politie en gemeente. Maar ook het cluster Integrale Veiligheid speelt hierin een grote rol. Het VTH-beleid is gedeeld en het UVTH wordt jaarlijks gedeeld met onze externe partners om zo op een goede manier samen te werken.

Uitvoeren

Binnen deze stap komt VTH tot uitvoering. Het betreft het verlenen van de vergunningen, het afleggen van de controlebezoeken, toezicht, het starten van de repressieve handhaving, het houden van (voor)overleg, het toetsen van deelaspecten en dergelijke. Hier vinden voornamelijk de acties plaats die bijdragen aan het behalen van onze doelen. Hierin ligt een belangrijke taak voor de coördinatoren van de clusters Vergunningen, Ondersteuning en Handhaving en Toezicht. Maar ook voor onze uitvoerende medewerkers.

Monitoren

De huidige geautomatiseerde systemen maken het mogelijk om op veel gewenste parameters en metadata op ieder gewenst moment een weergave te tonen. Net zoals het voorbereiden en uitvoeren kan dit dus continu plaatsvinden. Afhankelijk van de behoefte kan gekozen worden voor een set aan data ten behoeve van de gewenste monitoring. Zodoende kan de monitoring ingezet worden als hulpmiddel voor de uitvoering (is bijsturing nodig?), maar ook voor de beleidsevaluatie (onderdeel rapportage & evaluatie). Daarnaast vormt het samen met het operationeel beleidskader de input voor het onderdeel planning & control. De monitoring is input voor de jaarlijkse evaluatie. In de evaluatie worden de personele capaciteit en de financiële middelen van dat jaar geëvalueerd. Aan de hand van deze resultaten worden de personele capaciteit en financiële middelen daar waar nodig aangepast in het nieuw op te stellen UVTH. Daarnaast vraagt doelgericht werken om een andere monitoring. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk is gekeken hoe instrumenten doelgericht ingezet worden voor het halen van een doel.

In 2024 zal verder worden gekeken om de monitoring nog efficiënter uit te kunnen voeren. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij het nog uit te werken monitoringsysteem voor het clusterjaarplan.

Ondertekening