Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714750
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714750/1
D I R E C T I E S T A T U U T
Geldend van 01-11-2023 t/m heden
Intitulé
D I R E C T I E S T A T U U THet algemeen bestuur, onderscheidenlijk het dagelijks bestuur, respectievelijk de voorzitter van de gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren, voor zover het binnen ieders bevoegdheden valt, besluiten met inachtneming van de gemeenschappelijke regeling voornoemd, gezien de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr):
- I.
de uitvoering van de in de bijlage vermelde werkzaamheden, alsmede de ondertekening van de daaruit voortvloeiende stukken, voor zover vereist op te dragen aan het dagelijks bestuur.
- II.
de, in dit besluit genoemde, genoemde functionarissen en daarop de in die bijlage vermelde specifieke bepalingen, alsmede de onder III van dit besluit gestelde algemene bepalingen van toepassing te verklaren.
- III.
ten aanzien van de uitoefening van de onder I en II bedoelde mandaten de volgende algemene bepalingen vast te stellen:
Artikel 1: Begripsbepalingen
- •
mandataris: degene aan wie een mandaat is verleend;
- •
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- •
ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van een gemandateerde besluiten te nemen;
- •
beslissingsmandaat: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan een besluit te nemen en te ondertekenen;
- •
ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid tot ondertekening van een door het bevoegde bestuursorgaan genomen besluit.
Artikel 2
- a.
Bij een namens het algemeen bestuur, respectievelijk het dagelijks bestuur, respectievelijk de voorzitter, van de gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren te nemen beslissing, legt de mandataris de zaak vooraf aan het betreffende orgaan voor, indien:
- •
de uitoefening van de toegekende bevoegdheid politieke consequenties heeft of vermoedelijk zal krijgen;
- •
van de uitoefening van de toegekende bevoegdheid precedentwerking is te verwachten;
- •
een afwijkend advies is uitgebracht en het inwinnen van dat advies is voorgeschreven, niet betrekking hebbende op de aanvraagbehandeling van klanten van Orionis Walcheren;
- •
mogelijke strijdigheid met het vastgestelde beleidsplan, het beleid, de richtlijnen en voorschriften aanwezig wordt geacht;
- •
de gemandateerde besluiten een publieksgericht karakter krijgen.
- •
- b.
Indien er belangrijke financiële consequenties uit de te nemen beslissing voortvloeien, wordt die beslissing aan het algemeen bestuur voorgelegd.
- c.
Bij financiële consequenties, welke niet in de vastgestelde begroting zijn geraamd, worden deze aan het algemeen bestuur voorgelegd.
Artikel 3
Ingeval van uitoefening van een beslissings- en ondertekeningsmandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
“Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren, namens deze,” gevolgd door de functieaanduiding van de mandataris dan wel ondermandataris, zijn handtekening en voorletters en naam;
“Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren, namens deze,” gevolgd door de functieaanduiding van de mandataris dan wel ondermandataris, zijn handtekening en voorletters en naam;
“De voorzitter van de gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren, namens deze,” gevolgd door de functieaanduiding van de mandataris dan wel ondermandataris, zijn handtekening en voorletters en naam.
Artikel 4
Indien en voor zover dat op de bij dit besluit behorende bijlage dan wel in een afzonderlijk mandaat is aangegeven, zijn mandatarissen bevoegd om functionarissen binnen hun organisatieonderdeel ondermandaat te verlenen tot het geheel of gedeeltelijk uitoefenen van de bij dit besluit gegeven mandaatbevoegdheden.
Artikel 5
De mandataris legt periodiek verantwoording af en wel eens per vier maanden, tegelijk met de managementrapportages in het kader van de beleidscyclus aan het orgaan, dat het mandaat heeft verleend.
Artikel 6
Bij afwezigheid van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat is toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.
Artikel 7
De plaatsvervanging van de directeur bij langere afwezigheid (ziekte/vakantie) is als volgt geregeld:
• Vervangers zijn de afdelingsmanagers Werk, Werkleerbedrijf en Inkomen/Schuldhulpverlening.
• Bij het gebruikmaken van deze vervanging wordt vastgelegd dat dit als vervanger gebeurt.
Het voorgaande zo zijnde besluit voorts:
IV. te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als “Directiestatuut Orionis Walcheren”.
V. te bepalen dat dit besluit, na publicatie, in werking treedt op 01-11-2023 en het besluit van 19-12-2022 vervangt.
Aldus besloten in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren, d.d. 19-10-2023
Aldus besloten in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren op 19-10-2023
Bijlage bij het directiestatuut OM = ondertekeningsmandaat
BM = beslissingsmandaat
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerd aan: |
Soort mandaat |
Doormandateren aan: |
A 1 |
Het verstrekken van schriftelijke informatie aan burgers, instellingen en andere overheden |
Directeur |
n.v.t. |
Afdelingshoofd |
A 2 |
Ondertekening van correspondentie voor zover daarmee uitvoering wordt gegeven aan door het algemeen bestuur genomen beslissingen (opdracht db, handtekening Vz) |
Directeur |
OM |
|
A 3 |
Toestemming verlenen aan een ambtenaar tot het bekleden van nevenbetrekkingen of tot het verrichten van nevenwerkzaamheden (db bevoegd) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 4 |
Behandeling van WA-schadegevallen van derden vallende binnen het eigen risico (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
A 5 |
Vaststellen Arbo-beleid |
Directeur |
BM |
|
A 6 |
Vaststellen van wijzigingen in de organisatie, waarop de WOR art 25 lid 1 a t/m f niet van toepassing is |
Directeur |
BM |
|
A 7 |
Vaststellen functiebeschrijvingen en functiewaarderingen (met uitzondering van de functie van directeur en diens plaatsvervanger) |
Directeur |
BM |
|
A 8 |
Vaststellen formatieplan, voorzover passend binnen de begroting |
Directeur |
BM |
|
A 9 |
Schorsing en onvrijwillig ontslag van personeelsleden tot en met schaal 14 |
Directeur |
BM |
|
A 10 |
Benoeming en op eigen verzoek ontslag van personeelsleden |
Directeur |
BM |
|
A 11 |
Het aangaan van arbeidsovereenkomsten , inclusief schorsing en ontslag (db) |
Directeur |
BM |
|
A 12 |
Ontslag op eigen verzoek van personeelsleden (inclusief verzoeken om werktijdvermindering) en ontslag i.v.m. vervroegd pensioen, ouderdomspensioen en invaliditeitspensioen (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 13 |
Het beschikbaar stellen van geld voor het aantrekken van uitzendkrachten, voor zover dit kan worden bekostigd uit de reguliere begroting (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 14 |
Het aantrekken van uitzendkrachten en tijdelijke krachten (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 15 |
Het toekennen van facultatief buitengewoon verlof (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 16 |
Het toekennen van verlof aan de directeur (db) |
Concerncontroller |
BM |
|
A 17 |
Het toekennen van buitengewoon verlof voor het vervullen van een functie in een publiekrechtelijk college (db) |
Directeur |
||
A 18 |
Het vaststellen van beoordelingen van personeelsleden(db) Het vaststellen van de beoordeling van de directeur (db) |
Directeur --- |
BM |
b. --- |
A 19 |
Het toekennen van een telefoonkostenvergoeding (db) |
Directeur |
BM |
|
A 20 |
Het verlenen van toestemming voor het gebruik van een eigen auto voor de dienst (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerd aan: |
Soort mandaat |
Doormandateren aan: |
A 21 |
Het beslissen op verzoeken om toestemming tot het verrichten van overwerk (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 22 |
Het vergoeden van schade aan kleding en uitrusting van personeel ontstaan in en door de dienst (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
A 23 |
Het toekennen van reis- en verblijfskostenvergoedingen voor woon-werkverkeer(db) |
Directeur |
BM |
|
A 24 |
Het toekennen van reis- en verblijfskostenvergoedingen voor dienstreizen (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 25 |
Het toekennen van gratificaties bij ambtsjubilea (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
A 26 |
Het besteden van bedragen van in de gewone dienst van de begroting geraamde uitgaven (db) |
Directeur |
BM |
Budgethouders cf budgethouders-regeling |
A 27 |
Het afrekenen van subsidies en het verzorgen van de daarmee samenhangende correspondentie volgens de regels en richtlijnen in de daarvoor bestemde subsidieverordeningen (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
A 28 |
Het verkopen van afgeschreven zaken (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
A 29 |
De gunning van werk als geen kredietoverschrijding plaatsvindt en de inschrijver qua prijs aanvaardbaar is (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
A 30 |
Het toekennen van ouderschapsverlof aan medewerkers, m.u.v. de directeur (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 31 |
De opdracht tot het waarnemen van een andere functie en de eventuele toekenning van een vervangingstoelage aan een medewerker (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 32 |
Het vaststellen van werkroosters (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 33 |
Het geven van advies over ingekomen stukken aan het algemeen bestuur (db) |
Directeur |
BM |
|
A 34 |
Het oninbaar verklaren van vorderingen tot € 50.000(apparaatskosten) (db) |
Directeur |
BM |
|
A 35 |
Het beheer van eigendommen van de gemeenschappelijke regeling (db) |
Directeur |
BM |
|
A 36 |
Het toekennen van studiefaciliteiten (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 37 |
Het toekennen van vergoedingen o.g.v. de verplaatsingskosten verordening (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
A 38 |
Het afsluiten en beheren van contracten voor de algemene centrale inkoop en de levering en het onderhoud van machines, overige /inventaris en gebouwen. E.e.a. voor zover vallend binnen de ramingen in de begroting en met inachtneming van de daaromtrent gegeven richtlijnen (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
A 39 |
Het aanvragen van pensioenkeuringen conform het advies van de bedrijfsarts (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
A 40 |
Vaststellen van het PR-beleid en Communicatiebeleid |
Directeur |
BM |
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerd aan: |
Soort mandaat: |
Opmerkingen: |
Doormandateren aan: |
I 1 |
De afwikkeling van schadenota’s voor zover de schade minder dan € 10.000 bedraagt (db) |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd |
|
I 2 |
Het nemen van besluiten tot het al dan niet verstrekken van uitkeringen in het kader van de PW en de daarbij behorende regelingen, de IOAW, de IOAZ, de ROOO en besluiten inzake terugvordering op grond van de PW, de IOAW, de IOAZ (db) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Medewerker Intake & Diagnose; Trajectbegeleider; Inkomensbeheerder; Inkomensspecialist. |
I 3 |
Het nemen van besluiten tot het instellen van verhaal voortvloeiende uit de PW en daarbij behorende regelingen en de ROOO (db) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Medewerker Intake & Diagnose; Trajectbegeleider; Inkomensbeheerder; Inkomensspecialist. |
I 4 |
Het nemen van besluiten tot het instellen van verhaal in rechte en terugvordering van bijstand of uitkering voortvloeiende uit de PW en daarbij behorende rege-lingen, de IOAW, de IOAZ, de ROOO (db) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Medewerker Intake & Diagnose; Trajectbegeleider; Inkomensbeheerder; Inkomensspecialist. |
I 5 |
Het starten van procedures voortvloeiende uit onverschuldigde betaling tot een bedrag van € 12.500 voor zover deze procedures betrekking hebben op het werkterrein v.d. GR (db) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Medewerker Intake & Diagnose; Trajectbegeleider; Inkomensbeheerder; Inkomensspecialist. |
I 6 |
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover voortvloeiend uit of samenhangend met de uitvoering van de PW en de daarbij behorende regelingen, de IOAW, de IOAZ, de ROOO (zoals een verklaring van geldlening voor een bedrijfskrediet of voor leenbijstand) (db) |
Directeur |
BM |
Medewerker Juridische zaken |
|
I 7 |
Het besluiten tot het buiten invordering stellen van vorderingen voortvloeiende uit de PW en de daarbij behorende regelingen, de IOAW, de IOAZ, de ROOO en onverschuldigde betaling (db) |
Directeur |
BM |
||
I 8 |
Het nemen van besluiten over het opleggen van administratieve boeten en maatregelen o.g.v. de PW en de daarbij behorende regelingen, de IOAW, de IOAZ, de ROOO en de Wet Boeten en Maatregelen (db) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Medewerker Intake & Diagnose; Trajectbegeleider; Inkomensbeheerder; Inkomensspecialist. |
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerd aan: |
Soort mandaat: |
Opmerkingen: |
Doormandateren aan: |
I 9 |
Het tekenen van een dagvaardings-formulier ter uitvoering van het bepaalde in art. 104 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (db) |
Directeur |
OM |
||
I10 |
Het vertegenwoordigen van de GR in alle rechtsgedingen voortvloeiende uit het takenpakket van de dienst (Vz) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Medewerker Juridische zaken |
I11 |
Het vertegenwoordigen van de GR in alle buitengerechtelijke rechtshandelingen, voortvloeiende uit of samenhangend met het takenpakket van de dienst (Vz) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Medewerker Juridische zaken |
I12 |
Het vertegenwoordigen van de GR in alle buitengerechtelijke rechtshandelingen uit hoofde van de verhaalsbepalingen van de PW en daarbij behorende regelingen, de IOAW, de IOAZ, de ROOO (Vz) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Medewerker Juridische zaken |
I13 |
Het vertegenwoordigen van de GR bij het passeren van notariële akten tot vestiging van krediethypotheken ingevolge de PW en de daarbij behorende regelingen (Vz) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Medewerker Juridische zaken |
I14 |
Het opstellen van een trajectplan voor de uitstroom van uitkeringsgerechtigden uit de PW en de daarbij behorende regelingen, de IOAW, de IOAZ, de ROOO (db) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Trajectbegeleider |
I15 |
Het verstrekken van informatie aan onderhoudsplichtige ex-partners van bijstandscliënten (db) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Inkomensbeheerder; Inkomensspecialist; Medewerker KCC; Allround medewerker KCC. |
I16 |
Het wijzigen van de uitvoeringsrichtlijnen bij bijzondere bijstand (db) |
Directeur |
BM |
||
I17 |
Inkoop van re-integratietrajecten in het kader van werkloosheidsbestrijding (db) |
Directeur |
BM |
Medewerker Intake & Diagnose; Trajectbegeleider. |
|
I18 |
Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift (db) |
Directeur |
BM |
met recht van substitutie |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
I19 |
Het verstrekken van een Persoonlijke Lening of het verstrekken van een Saneringskrediet in het kader van schuldhulpverlening |
Directeur |
BM |
Afdelingshoofd Concerncontroller |
|
I20 |
Het benoemen van de medewerker die fungeert als ‘Directeur Kredietbank” in het kader van de normering NVVK |
Directeur |
BM |
Ondertekening
ondertekeningsblad
Voorzitter, Secretaris,
J. Louws H.M.A. Guise
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl