Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714681
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714681/2
Treasurystatuut Orionis Walcheren
Geldend van 01-06-2023 t/m heden
Intitulé
Treasurystatuut Orionis WalcherenHet Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren
gelet op:
Artikel 212 van de Gemeentewet, de wet Financiering decentrale overheden en de Wet Gemeenschappelijke Regelingen
besluit:
Vast te stellen het treasurystatuut.
Hoofdstuk 1. Begrippenkader 3
Artikel 1. Begrippenkader. 3
Artikel 2. Doelstellingen van de treasuryfunctie. 4
Hoofdstuk 2. Risicobeheer 4
Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer. 4
Artikel 4. Renterisicobeheer. 5
Artikel 5. Koersrisicobeheer. 5
Artikel 6. Kredietrisicobeheer. 5
Artikel 7. Intern liquiditeitsrisicobeheer. 5
Artikel 8. Valutarisicobeheer. 6
Hoofdstuk 3. Gemeenschappelijke regeling financiering 6
Artikel 9. Financiering. 6
Artikel 10. Langlopende uitzettingen. 6
Artikel 11. Relatiebeheer. 6
Hoofdstuk 4. Kasbeheer 6
Artikel 12. Geldstromenbeheer. 7
Artikel 13. Saldo- en liquiditeitenbeheer. 7
Hoofdstuk 5. Administratieve organisatie en interne controle 7
Artikel 14. Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle. 8
Artikel 15. Verantwoordelijkheden. 8
Artikel 16. Bevoegdheden. 9
Hoofdstuk 6 Informatievoorziening 11
Artikel 17. Informatievoorziening. 11
Artikel 18. Inwerkingtreding. 11
Hoofdstuk 1. Begrippenkader
Artikel 1. Begrippenkader
In dit statuut wordt verstaan onder:
a. Derivaten
Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden zijn financiële producten, zoals leningen of obligaties. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.
b. Financiering
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen.
c. Geldstromenbeheer
Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer).
d. Intern liquiditeitsrisico
De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjarige investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.
e. Kasgeldlimiet
Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de lasten conform de begroting van Orionis Walcheren bij aanvang van het jaar.
f. Koersrisico
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.
g. Kredietrisico
De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit.
h. Liquiditeitenbeheer
Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot en met één jaar.
i. Liquiditeitenplanning
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid.
j. Rating
De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier.
k. Renterisico
Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten door rentewijzigingen.
l. Renterisiconorm
Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet Fido gefixeerd percentage van het begrotingstotaal van Orionis Walcheren.
m. Rentetypische looptijd
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.
n. Saldobeheer
Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.
o. Rentevisie
Toekomstverwachting over de renteontwikkeling.
p. Solvabiliteitsratio van 0%
Status die door een bancaire toezichthouder in een EU-lidstaat aan het schuldpapier van een instelling kan worden toegekend.
q. Treasurer
De medewerker die belast is met de treasuryfunctie.
r. Treasuryfunctie
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, financiering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.
s. Uitzetting
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot en met één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van langer dan één jaar.
t. Wet Fido
Wet Financiering Decentrale Overheden.
u. Schatkistbankieren
schatkistbankieren het aanhouden van liquide middelen op een bankrekening van de schatkist van het Rijk.
Artikel 2. Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van Orionis Walcheren dient tot:
- 1.
Het verkrijgen en handhaven van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
- 2.
Het beschermen van vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
- 3.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- 4.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido en de Comptabiliteitswet 2016 respectievelijk de limieten en voorschriften van dit treasurystatuut.
Hoofdstuk 2. Risicobeheer
Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
- 1.
Orionis Walcheren mag leningen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” uitsluitend verstrekken aan door het Algemeen Bestuur goedgekeurde derde partijen. Een dergelijke transactie wordt uitsluitend aangegaan na goedkeuring vooraf door het Algemeen Bestuur;
- 2.
Orionis Walcheren kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut. Bij het uitzetten van middelen mag alleen gebruik gemaakt worden van financiële producten die een hoofdsomgarantie kennen zoals bedoeld in de wet Fido;
- 3.
Het gebruik van derivaten is toegestaan maar deze worden uitsluitend toegepast ter beperking van financiële risico’s. Alvorens een derivatentransactie wordt afgesloten wordt vooraf goedkeuring gevraagd aan het Algemeen Bestuur.
Artikel 4. Renterisicobeheer
- 1.
Orionis Walcheren stelt periodiek een rentevisie op.
- 2.
De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet Fido.
- 3.
De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet Fido.
- 4.
Nieuwe leningen/uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning.
- 5.
De rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening/uitzetting wordt zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie.
- 6.
Binnen de kaders gesteld onder lid 4 en lid 5, streeft Orionis Walcheren naar spreiding in de rentetypische looptijden van uitzettingen.
- 7.
Het gevoerde beleid met betrekking tot het renterisicobeheer wordt toegelicht in de financieringsparagraaf van de jaarrekening.
Artikel 5. Koersrisicobeheer
Risico’s bij uitzettingen worden beperkt door het gebruik van uitsluitend vastrentende- of garantieproducten.
Artikel 6. Kredietrisicobeheer
- 1.
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury gelden de volgende uitgangspunten:
-
Uitzettingen vinden uitsluitend plaats bij:
- •
Nederlandse overheden en andere publiekrechtelijke lichamen met een solvabiliteitsratio van 0%;
- •
Nederlandse ondernemingen (waarvan de hoofdactiviteiten in Nederland plaatsvinden) met ten minste een AA-rating (dus hoger dan een AA-minus rating) afgegeven door minimaal twee erkende ratingbureaus.
- •
- 1.
Voorzover de beschikbaarheid van uit te zetten middelen ontstaat vanuit (tijdelijke) overschotten op aangegane leningen, dan vinden de uitzettingen plaats bij dezelfde instelling waar de lening loopt.
- 2.
Bij het verstrekken van leningen uit hoofde van de publieke taak worden indien mogelijk zekerheden of garanties geëist.
- 3.
Voor tijdige invordering van vorderingen draagt de Financiële administratie zorg.
Artikel 7. Intern liquiditeitsrisicobeheer
Orionis Walcheren beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot en met één jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van 4 jaar.
Artikel 8. Valutarisicobeheer
Valutarisico’s worden bij Orionis Walcheren uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de euro.
Hoofdstuk 3. Gemeenschappelijke regeling financiering
Artikel 9. Financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;
- 2.
Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen (reserves en voorzieningen) te gebruiken teneinde het renteresultaat te optimaliseren;
- 3.
Toegestaan instrument bij het aantrekken van financieringen is onderhandse leningen;
- 4.
Orionis Walcheren vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens een financiering wordt aangetrokken;
- 5.
Langlopende leningen worden slechts afgesloten na goedkeuring van het Algemeen Bestuur.
Artikel 10. Langlopende uitzettingen
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van langer dan één jaar gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Uitzettingen worden uitsluitend gedaan onder de in artikel 4,5 en 6 genoemde voorwaarden;
- 2.
Orionis Walcheren vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens een langlopende uitzetting wordt gedaan;
- 3.
Lid 2 komt te vervallen indien Orionis Walcheren verplicht is haar uitzettingen bij het Rijk te plaatsen in het kader van schatkistbankieren.
- 4.
Langlopende uitzettingen worden pas gedaan na goedkeuring van het Algemeen Bestuur.
Artikel 11. Relatiebeheer
Orionis Walcheren beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Bankrelaties en hun bancaire condities worden ten minste ééns in de vijf jaar beoordeeld;
- 2.
Bankrelaties dienen wat betreft hun kredietwaardigheid minimaal te voldoen aan de eisen die zijn gesteld in artikel 6;
- 3.
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EU-toezicht te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
- 4.
Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.
Hoofdstuk 4. Kasbeheer
'Kasbeheer' omvat het beheer van dagelijkse kasoverschotten en - tekorten, maar ook de
financiering korter dan 1 jaar. We onderscheiden daarbij geldstromenbeheer, saldo- en
liquiditeitenbeheer.
De wet verplicht alle decentrale overheden met ingang van 2014 om hun overtollige (liquide) middelen aan te houden in de schatkist. Wel is er sprake van een bepaalde drempel. De drempel is vastgesteld op 2% van het jaarlijkse begrotingstotaal. Dit betekent dat een decentrale overheid altijd de eerste 2% buiten de schatkist mag houden. De schatkist biedt geen leen- of roodstandfaciliteit aan. Een decentrale overheid behoudt, op basis van de wet Fido, de mogelijkheid om leningen te verstrekken en uitzettingen te verrichten uit hoofde van de publieke taak. De deelname aan schatkistbankieren verandert daar niets aan. Het wordt voor gemeenten mogelijk om overtollige middelen uit te lenen aan andere overheden en zo een beter rendement te halen dan bij de schatkist.
Artikel 12. Geldstromenbeheer
Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt:
- 1.
Het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen op de liquiditeitenplanning af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen.
- 2.
Het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank.
Artikel 13. Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
- 1.
Orionis Walcheren streeft naar concentratie van de overtollige liquiditeiten binnen één rentecompensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;
- 2.
Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat kan Orionis Walcheren kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt – conform artikel 4 lid 2 - de kasgeldlimiet niet overschreden;
- 3.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen en kredietlimiet op rekening courant;
- 4.
Toegestane instrumenten bij het uitzetten van gelden voor een periode tot en met één jaar zijn rekening-courant, daggeld, spaarrekeningen en deposito’s, dan wel andere producten waarvan aangetoond is dat deze voldoen aan de eisen gesteld in de wet Fido;
- 5.
Bij het extern uitzetten van gelden tot en met één jaar zijn slechts de in artikel 6 genoemde tegenpartijen toegestaan;
- 6.
Orionis Walcheren vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens middelen boven een bedrag van € 1.000.000 worden aangetrokken/uitgezet en met een looptijd van meer dan 6 maanden tot en met één jaar. De voorkeursbank van Orionis Walcheren is de Bank Nederlandse Gemeenten;
- 7.
Het aantrekken en uitzetten van vermogen tot en met een bedrag van € 4.000.000 voor een periode kleiner of gelijk aan 31 dagen kan zonder goedkeuring van het Dagelijks Bestuur door de treasurer worden uitgevoerd;
- 8.
Het aantrekken en uitzetten van vermogen tot en met een bedrag van € 2.000.000 voor een periode kleiner of gelijk aan zes maanden kan zonder goedkeuring van het Dagelijks Bestuur door de treasurer worden uitgevoerd;
- 9.
Het aantrekken en uitzetten van kort vermogen dat de hiervoor genoemde grenzen in bedrag of periode te boven gaat dient ter goedkeuring aan het Dagelijks Bestuur te worden voorgelegd.
Hoofdstuk 5. Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 14. Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
- 1.
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
- a.
iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogen-principe);
- b.
de uitvoering en controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;
- c.
de uitvoering en registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.
- a.
- 2.
Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties;
- 3.
Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat nader schriftelijk vastgesteld;
- 4.
De transacties worden onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en gecontroleerd door de functionaris die belast is met registratie.
Artikel 15. Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van Orionis Walcheren staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
Functie |
Verantwoordelijkheden |
Algemeen Bestuur |
Het vaststellen van treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, globale richtlijnen en limieten; Het vaststellen van de financieringsparagraaf in begroting en jaarrekening; Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan; Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid. |
Dagelijks Bestuur |
Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid); Het achteraf bekrachtigen van de afgesloten transacties; Het rapporteren aan het Algemeen Bestuur over de uitvoering van het treasurybeleid. |
Directeur |
Het opzetten van administratieve richtlijnen op het gebied van treasury; Het bewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen; Het controleren van de volledigheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening van de treasuryfunctie. Het uitvoeren van de aan haar/hem gemandateerde treasuryactiviteiten conform het treasurystatuut en de financieringsparagraaf; Het zorgdragen voor juiste verantwoording van de uitvoering van de door hem/haar gemandateerde treasuryactiviteiten; Het rapporteren aan Dagelijks Bestuur over de uitvoering van het treasurybeheer; Het afleggen van verantwoording aan het Dagelijks Bestuur. |
Budgethouders |
Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van informatie aan de Financiële administratie met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten; Het zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan de Financiële administratie; Het fiatteren van betalingen en ontvangsten, ten laste c.q. ten gunste van hun budgetten. |
Treasurer |
Het uitvoeren van de activiteiten met betrekking tot de volgende deelfuncties: het risicobeheer, financiering (financiering, uitzetting en relatiebeheer) en kasbeheer. Deze activiteiten moeten conform dit treasurystatuut en de financieringsparagraaf worden uitgevoerd en de transacties dienen geautoriseerd te zijn door de directeur of concern controller; Het actueel houden van een liquiditeitsplanning Het aantrekken en uitzetten van gelden in het kader van het saldo- en liquiditeitenbeheer; Het beheren van de geldstromen; Het onderhouden van contacten met banken, geldmakelaars en overige financiële instellingen; Het schriftelijk vastleggen van de treasurytransacties; Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied; Het adviseren van de afdelingen/sectoren over de financiële gevolgen van hun activiteiten en projecten; Het afleggen van verantwoording aan de directeur of concern controller over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten. |
Financiële administratie |
Het overboeken van saldi tussen bankrekeningen incl. schatkist rekening-courant waarbij één handtekening vereist is voor het plaatsen van een deposito en het vervroegd opnemen; Het afhandelen van het contante en girale betalingsverkeer; Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de financieel medewerkers; Het rapporteren aan de directeur of concern controller belast met controle over de uitvoering; Het ontvangen van de orderbevestiging van derden en het controleren of deze overeenkomt met de transactie-informatie zoals verstrekt door de treasurer; Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de verplichtingen- en financiële administratie. |
Externe accountant |
Het in het kader van haar reguliere controletaak adviseren en controleren omtrent de feitelijke naleving van het treasurystatuut. |
Artikel 16. Bevoegdheden
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
|
Bevoegd functionaris (eerste handtekening) |
Autorisatie door (tweede handtekening) |
||
Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer |
||||
Het uitzetten van geld via callgeld , deposito, spaarrekening e.d. |
Treasurer |
N.v.t. |
||
Het aantrekken van geld via callgeld of kasgeld |
Treasurer |
N.v.t. |
||
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Administratief financieel medewerker |
Treasurer, Fin. Mede- werker , teamleider administratie , financial controller, concern controller. |
||
Een deposito plaatsen en vervroegd opnemen in het kader van schatkistbankieren |
Administratief financieel medewerker en financieel medewerkers |
N.v.t. |
||
Bankrelatiebeheer |
||||
Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen |
Treasurer of afdelingshoofd Ondersteuning |
Directeur of concern controller |
||
Bankcondities en tarieven afspreken |
Treasurer |
Directeur of concern controller |
||
Activiteiten i.v.m. schatkistbankieren: Wijzigen handtekeningenkaart; wijzigen rekening-courant; wijzigen intradaglimiet en toekennen bevoegdheden internetfaciliteiten |
concern controller of financial controller |
N.v.t. |
||
Risicobeheer |
||||
Het afsluiten van derivatentransacties |
Directeur of concern controller |
Dagelijks Bestuur |
||
Financiering en uitzetting |
||||
Het afsluiten van kredietfaciliteiten |
Treasurer of afdshoofd Ondersteuning |
Directeur of concern controller |
||
Het aantrekken van gelden via onderhandse leningen zoals vastgelegd in de financieringsparagraaf |
Treasurer of afd.hoofd Ondersteuning |
Directeur of concern controller |
||
Het uitzetten van gelden via (staats)obligaties en onderhandse geldleningen zoals vastgelegd in de financieringsparagraaf |
Treasurer |
Directeur of concern controller |
||
Het beleggen in garantieproducten |
Directeur of concern controller |
Dagelijks Bestuur |
||
Het verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van de publieke taak |
Dagelijks Bestuur |
Algemeen Bestuur |
||
Het garanderen van gelden uit hoofd van de publieke taak |
Dagelijks Bestuur |
Algemeen Bestuur |
Als door een zodanige toewijzing van treasurytaken aan personen de eerste en tweede handtekening bij eenzelfde persoon ligt, dient voor de tweede handtekening de andere benoemde persoon te worden gekozen. Is er geen andere persoon benoemd dan is dit automatisch de directeur.
Hoofdstuk 6 Informatievoorziening
Artikel 17. Informatievoorziening
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Informatie |
Frequentie |
Informatie-verstrekker |
Informatie-ontvanger |
Gegevens m.b.t. toekomstige uitgaven en ontvangsten voor de liquiditeitenplanning |
Incidenteel |
Budgethouders |
Treasurer |
Liquiditeitenplanning inclusief de meerjarenplanning (4 jaar) |
Jaarlijks |
Concern controller of financial controller |
Treasurer |
Beleidsplannen treasury in financieringsparagraaf van begroting |
Jaarlijks |
Directeur of concern controller |
Algemeen Bestuur |
Verantwoording afleggen van treasuryactiviteiten in financieringsparagraaf van jaarrekening |
Jaarlijks |
Directeur of concern controller |
Algemeen Bestuur |
Voortgang onderdelen financieringsparagraaf via tussentijdse rapportages |
Periodiek conform de P&C cyclus |
Directeur of concern controller |
Algemeen Bestuur |
Informatie aan derden (toezichthouder en CBS) zoals genoemd in art. 8 Wet Fido |
Kwartaal |
Fin. Medewerkers |
Derden |
Artikel 18. Inwerkingtreding
Dit treasurystatuut treedt in werking per 1 juni 2023 en vervangt het reeds bestaande, op 20 september 2018 vastgestelde treasusrystatuut.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur d.d. 1 juni 2023.
Voorzitter Secretaris
J.S. Louws H.M.A. Guise
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl