Subsidieregeling deskundigenkosten Mkb-programma provincie Groningen 2024-2025

Geldend van 31-01-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 29-01-2024

Intitulé

Subsidieregeling deskundigenkosten Mkb-programma provincie Groningen 2024-2025

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:

Overwegende dat:

  • wij samen met belangenverenigingen en overheden een programma, het Mkb-programma, vormgeven waarmee het midden- en kleinbedrijf dat geraakt is door de gevolgen van de gaswinning uit het Groningenveld met raad en daad bijgestaan kunnen worden;

  • het wenselijk is, om ter uitvoering van het Mkb-programma een subsidieregeling vast te stellen op grond waarvan aan bedoelde ondernemingen een subsidie verstrekt kan worden ten behoeve van door hen in te winnen advisering;

Gelet op:

  • artikel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • artikel 3, derde lid, van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;

  • de Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;

Besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling deskundigenkosten Mkb-programma provincie Groningen 2024-2025

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    aardbevingsschade: schade als bedoeld in de Tijdelijke wet Groningen, voor zover die veroorzaakt is door één of meerdere aardbevingen;

  • b.

    de-minimissteun: steunmaatregelen als bedoeld in artikel 3 van de Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Europese Commissie van 18 december 2013, PbEU 2013, L 352/1, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) 2023/2831 d.d. 13 december 2023, PbEU 2023, L-serie d.d. 12 december 2023, met inbegrip van opvolgende wijzigingsverordeningen;

  • c.

    deskundige: de derde die beschikt over de kennis en vaardigheden om de onderneming over één of meer van de in artikel 2 bedoelde kennisvragen te adviseren en in verband met zijn of haar werkzaamheden als deskundige is ingeschreven in het handelsregister;

  • d.

    groep: groep als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 Burgerlijk Wetboek;

  • e.

    handelsregister: het handelsregister als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 of een daarmee, gelet op de Richtlijn 2012/17/EU van het Europees Parlement en de Raad, gelijk te stellen registratie;

  • f.

    Kaderverordening: Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;

  • g.

    MKB-onderneming: een onderneming die behoort tot de categorie kleine, middelgrote en micro-ondernemingen als bedoeld in de Aanbeveling van de Commissie van 6 mei 2003, PbEU 2003, L 124/36, voor zover geen sprake is van een onderneming als bedoeld in artikel 1, onder a tot en met c, van de Verordening op de de-minimissteun;

  • h.

    MKB-toets: de ingevulde MKB-verklaring die onderdeel uitmaakt van deze subsidieregeling;

  • i.

    Procedureregeling: Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;

  • j.

    schadeherstel: het herstel van aardbevingsschade;

  • k.

    schadevergoedingsaanvraag: aanvraag als bedoeld in artikel 11 van de Tijdelijke wet Groningen;

  • l.

    verklaring de-minimissteun: het door Gedeputeerde Staten vastgestelde formulier, door invulling en ondertekening waarvan aanvrager een opgave doet van de de-minimissteun die hij gedurende het lopende belastingjaar en de twee daaraan voorafgaande belastingjaren heeft ontvangen;

  • m.

    Verordening op de de-minimissteun: de verordening genoemd onder b;

  • n.

    versterkingsbesluit: versterkingsbesluit als bedoeld in artikel 13i van de Tijdelijke wet Groningen;

  • o.

    versterkingsmaatregel: versterkingsmaatregel als bedoeld in artikel 13b van de Tijdelijke wet Groningen.

Artikel 2. Doel

Doel van deze regeling is om mkb-ondernemingen te ondersteunen wanneer zij juridische, bouwkundige, planologische, technisch-inhoudelijke, sociaal-emotionele of bedrijfseconomische kennisvragen hebben die naar het oordeel van Gedeputeerde Staten geheel of in belangrijke mate veroorzaakt worden door aardbevingsschade of te treffen versterkingsmaatregelen aan gebouwen waarin de mkb-ondernemingen in gehuisvest zijn.

Artikel 3. Doelgroep

Subsidie kan worden aangevraagd door mkb-ondernemingen, gehuisvest in een gebouw:

  • a.

    met aardbevingsschade; of,

  • b.

    waaraan versterkingsmaatregelen getroffen moeten worden.

Artikel 4. Subsidievorm

Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling subsidies in de vorm van een geldbedrag.

Artikel 5. Subsidiabele activiteiten

Subsidiabel zijn de activiteiten waarbij één of meerdere deskundigen over één of meer van de in artikel 2 bedoelde kennisvragen aanvrager beroepsmatig adviseren in het kader van een door aanvrager uit te voeren project dat tenminste bestaat uit één van de volgende onderdelen:

  • a.

    het uitvoeren van schadeherstel aan het gebouw waarin de aanvrager gehuisvest is;

  • b.

    het uitvoeren van versterkingsmaatregelen aan het gebouw waarin de aanvrager gehuisvest is;

  • c.

    het realiseren van investeringen in de mkb-onderneming van aanvrager;

  • d.

    overname of overdracht van de mkb-onderneming van aanvrager.

Artikel 6. Aanvraag

  • 1. Aanvragen tot subsidieverlening worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met een daarvoor beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

  • 2. Daarnaast bevat de aanvraag:

    • a.

      een beschrijving van de aard en omvang van de kennisvraag;

    • b.

      een offerte of factuur van de deskundige voor diens in artikel 5 bedoelde advisering;

    • c.

      een afdruk van de uitkomst ("SME STATUS ASSESSMENT - FINAL REPORT") van een naar waarheid ingevulde, actuele op de onderneming van aanvrager betrekking hebbende, MKB-toets; en,

    • d.

      een door de aanvrager ingevulde en ondertekende verklaring de-minimissteun.

  • 3. De in het vorige lid bedoelde offerte of factuur bevat tenminste:

    • a.

      een beschrijving van de te leveren of geleverde advisering;

    • b.

      een opgave van het daaraan te besteden aantal uren;

    • c.

      het toepasselijke uurtarief en, indien de advisering reeds is afgerond, het aantal daaraan bestede uren;

    • d.

      een onderbouwde beschrijving van de toepasselijke kwalificaties van de deskundige; en,

    • e.

      de handelsnaam en het nummer van de inschrijving in het handelsregister van de deskundige of diens werkgever.

  • 4. Bij de aanvraag wordt tenminste opgave gedaan van:

    • a.

      de hoogte van de subsidiabele kosten die voor rekening van de aanvrager zijn of worden gebracht;

    • b.

      of en zo ja voor welk deel van de onder a. bedoelde kosten voor de aanvrager sprake is van verrekenbare of compensabele omzetbelasting; en,

    • c.

      voor zover van toepassing, een opgave van andere vergoeding of vergoedingen die de aanvrager zijn toegewezen voor de advieskosten waarop de aangevraagde subsidie betrekking heeft.

  • 5. In afwijking van artikel 2.4, eerste lid, van de Procedureregeling beslissen Gedeputeerde Staten uiterlijk binnen 6 weken na ontvangst van de aanvraag.

  • 6. Artikel 2.1, tweede lid van de Procedureregeling is niet van toepassing.

  • 7. Bij toekenning van de subsidie leggen Gedeputeerde Staten aan de subsidie-ontvanger de verplichting op om binnen een bepaalde termijn kopieën in te dienen van de door de subsidie-ontvanger betaalde facturen voor de subsidiabele activiteiten.

Artikel 7. Subsidiabele kosten

  • 1. Subsidiabel zijn de kosten van door een deskundige beroepsmatig verleende of te verlenen advisering als bedoeld in artikel 5, welke voor rekening van de MKB-onderneming komen en niet anderszins vergoed zijn of voor vergoeding in aanmerking komen.

  • 2. In aanvulling op het bepaalde in artikel 1.5, eerste lid, van de Procedureregeling wordt geen subsidie verstrekt voor kosten van ondersteuning of bijstand uit hoofde van een rechtsbijstandsverzekering.

  • 3. Artikel 1.5, eerste lid, aanhef en onder a van de Procedureregeling is niet van toepassing.

Artikel 8. Weigeringsgronden

  • 1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 Algemene wet bestuursrecht en artikel 2.5 van de Procedureregeling, wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

    • a.

      toekenning van de subsidie niet bijdraagt aan het in artikel 2 vermelde doel van deze regeling;

    • b.

      aanvrager niet tot de in artikel 3 vermelde doelgroep behoort;

    • c.

      er geen sprake is van subsidiabele activiteiten als bedoeld in artikel 5 of subsidiabele kosten als bedoeld in artikel 7;

    • d.

      een aanvraag betrekking heeft op activiteiten waarvoor al een subsidie op grond van deze regeling is aangevraagd;

    • e.

      de subsidiabele activiteiten eerder dan drie maanden voor het moment van binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening zijn afgerond;

    • f.

      niet voldaan wordt aan de voorwaarden waaronder op basis van de Verordening op de de-minimissteun steun verleend kan worden;

    • g.

      voor het tijdvak waarin de aanvraag is ingediend, geen subsidieplafond vastgesteld is; of

    • h.

      toekenning van de aangevraagde subsidie tot gevolg zou hebben dat aanvrager op grond van deze regeling voor een hoger bedrag dan € 10.000 aan subsidies toegekend zou krijgen.

  • 2. De subsidie wordt geweigerd voor het deel van de subsidiabele kosten dat de op grond van artikel 9 toepasselijke maximale subsidiehoogte overschrijdt.

  • 3. De subsidie wordt voorts geweigerd indien zij is aangevraagd door een aanvrager tegen wie een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerdere beschikking van de Europese Commissie waarin de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard.

  • 4. Artikel 2.5, eerste lid, aanhef en onder e van de Procedureregeling is niet van toepassing.

  • 5. In dit artikel wordt met aanvrager gelijkgesteld: een onderneming die behoort tot dezelfde groep als de aanvrager.

Artikel 9. Subsidiehoogte

De subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten en maximaal € 10.000.

Artikel 10. Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen een subsidieplafond vast.

Artikel 11. Verdeelsystematiek

  • 1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van volledige subsidieaanvragen.

  • 2. Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3. Dreigt het subsidieplafond te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

  • 4. Een subsidieplafond is van toepassing op subsidieaanvragen waarvan de datum van binnenkomst gelegen is in het tijdvak waarvoor het subsidieplafond geldt.

Artikel 12. Invoeringsregeling

Het bepaalde in artikel 8, eerste lid, onder e, is niet van toepassing op een aanvraag indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • a.

    de subsidiabele activiteiten zijn gestart gedurende de periode van zes maanden direct voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze regeling; en,

  • b.

    de aanvraag is ingediend gedurende de eerste drie maanden dat deze regeling van kracht is.

Artikel 13. Inwerkingtreding en duur

Dit besluit treedt in werking de dag na publicatie in het Provinciaal Blad met terugwerkende kracht vanaf 29 januari 2024.

Artikel 14. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling deskundigenkosten Mkb-programma provincie Groningen 2024-2025.

Ondertekening

Groningen, 23 januari 2024

Gedeputeerde Staten voornoemd:

René Paas, voorzitter

Hans Schrikkema, secretaris