Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714616
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714616/1
Ondermandaatbesluit Directie iederz 2024
Geldend van 31-01-2024 t/m heden
Intitulé
Ondermandaatbesluit Directie iederz 2024Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht, het Algemeen mandaatbesluit gemeente Groningen 2023 en het Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) iederz gemeente Groningen 2023, draagt de directeur van iederz, de uitvoering van onderstaande voorschriften en taken op aan de functionarissen zoals genoemd in de derde kolom. Daar waar landelijke voorschriften worden genoemd, moeten daar ook onder worden verstaan de daarop gebaseerde gemeentelijke voorschriften.
1. Algemeen deel
1.1 Fingerspitzengefühl voor gevoelige besluiten
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de directeur plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden, dat het voorgenomen besluit aan de burgemeester of het college voorgelegd moet worden, dan wel dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden. Het kan dan gaan om de volgende situaties:
- •
indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
- •
indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
- •
indien uit het besluit financieel, juridisch, organisatorisch, politiek/bestuurlijk en/of publicitair belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
- •
indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
- •
indien het onderwerp een brief, mail of andere schriftelijke boodschap met een persoonlijk karakter betreft jegens een bestuurder.
1.2 Besluiten die andere organisatieonderdelen raken
Besluiten die ook een ander organisatieonderdeel raken, worden aan dat organisatieonderdeel voorgelegd en voor de besluitvorming wordt afgestemd. Mocht over het te nemen besluit geen overeenstemming worden bereikt, dan wordt het besluit aan de Concerndirectie en/of betreffende concerndirecteur(en) voorgelegd.
1.3 Privaatrecht
Het gaat hier om handelingen zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen).
1.3.1 (Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:
Het gaat om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Groningen,
namens hen,
directeur iederz,
namens deze,
[NAAM ondergemandateerde],
[FUNCTIE EN AFDELING]
1.3.2 Ondertekening van de overeenkomst
De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden:
Met vriendelijke groet,
burgemeester van Groningen,
namens hem,
directeur iederz,
namens deze,
[NAAM ondergemandateerde],
[FUNCTIE EN AFDELING]
2. Ondergemandateerde bevoegdheden en taken
Bevoegdheid directeur (oorspronkelijk): |
Vindplaats bevoegdheid: |
Ondermandaat aan functionaris: |
Bijzonderheden/Beperkingen/Voorwaarden: |
1. Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Artikel 11 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
1.1 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hierbij geen gemeentelijke middelen worden aangewend. |
|
Budgethouders |
De artikelen 2 en 3 van het AMB zijn van kracht. De directeur heeft de opschalingsplicht richting portefeuillehouder en/of college als het politiek gevoelige besluiten betreft. |
1.2 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend tot een maximum van € 100.000. |
|
Budgethouders |
In artikel 11, lid 5 van het AMB zijn de maximumbedragen genoemd.
|
2. Financiën (voor zover betreft toegekende budgetten) |
Artikel 14 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
2.1 Het uitvoeren van de gemeentebegroting, voor wat betreft het financiële beleid en beheer zoals die nader zijn omschreven in concern-richtlijnen. Daaronder is te verstaan het aangaan van de verplichtingen ten laste van de posten van de gemeentebegroting. |
|
Budgethouders |
Budgethouders zijn verantwoordelijk voor het beheer van hun budget en moeten formeel de betreffende facturen paraferen. Hoewel het aanwijzen van budgethouders geen enkele formele relatie heeft met het verlenen van mandaten zijn aan de budgethouders wel de ondermandaten verleend voor het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover deze betrekking hebben op het hen in beheer gegeven budget. |
2.2 Flankerend beleid en individuele scholing. |
|
Budgethouders |
Hier wordt de systematiek van de budgethouders gevolgd.
|
3. Personeelsmanagement CAO Gemeente |
Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
3.1 Werving en selectie |
|
|
|
3.1.1 Uitnodigen kandidaten. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.1.2 Samenstelling sollicitatiecommissie. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.1.3 Selectie en voordracht. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.1.4 Werving en aanstelling stagiaires en vrijwilligers. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.1.5 Verbinden van nadere voorwaarden aan verrichten van nevenwerkzaamheden. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.2 Vergoedingen |
|
|
|
3.2.1 Toekennen van een overwerkvergoeding. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.2.2 Toekennen van een vergoeding voor wacht- en storingsdiensten (semafoondiensten). |
|
Afdelingshoofd |
|
3.2.3 Toekennen van een vergoeding voor dienstreizen. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.2.4 Toekennen toelage onregelmatige dienst. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.2.5 Toekennen vergoeding voor dienstkleding. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.2.6 Toekennen EHBO-/BHV-toelage. |
|
Hoofd BHV |
|
3.3 Opleiding en studiefaciliteiten |
|
|
|
3.3.1 Toekenning. |
|
Afdelingshoofd |
Op basis van vastgesteld opleidingsplan |
3.4 Uitzendkrachten |
|
|
|
3.4.1Ondertekenen urenbrieven tijdelijk personeel. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.5 Verlof |
|
|
|
3.5.1 Verlenen van calamiteitenverlof, kraamverlof, verlof bij huwelijk etc. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.5.2 Verlenen van onbetaald verlof. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.5.3 Verlenen van ouderschapsverlof. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.5.4 Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.5.5 Verlenen van zorgverlof, adoptie- en pleegzorgverlof. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.5.6 Vervallen verklaren ADV wegens arbeidsongeschiktheid. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.5.7 Het verkopen van verlof. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.5.8 Uitvoering lopende afspraken spaarovereenkomst. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.5.9 Het goedkeuren van verlofaanvragen. |
|
Afdelingshoofd |
|
3.6 Overig |
|
|
|
3.6.1 Opdracht tot inhouding voor:
|
|
Afdelingshoofd |
|
4. Personeelsmanagement Cao voor de Sociale werkvoorziening 2021 – 2025 |
Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
4.1 Artikel 6.5 CAO Besluit omtrent buitengewoon verlof bij bijzondere omstandigheden. |
|
Afdelingshoofd Budgethouder |
Goedkeuringsparaaf van leidinggevende PZ vereist. |
4.2 Artikel 6.7 CAO Besluit omtrent adoptie- en pleegzorgverlof. |
|
Afdelingshoofd Budgethouder |
Goedkeuringsparaaf van leidinggevende PZ vereist. |
4.3 Artikel 6.9 CAO en art. 6:1 e.v. Waz Besluit omtrent (betaald) ouderschapsverlof en overig verlof o.g.v. Wet arbeid en zorg:
|
|
Afdelingshoofd |
Bij toewijzing goedkeuringsparaaf van Directeur/ leidinggevende PZ |
4.4 Artikel 6.11 en 6.13 CAO Besluit tot verkorting van de werktijd o.g.v. seniorenregeling: toewijzing. |
|
Afdelingshoofd Budgethouder |
Goedkeuringsparaaf van leidinggevende PZ vereist. |
4.5 Artikel 9.1 lid 1 CAO Het opstellen van een individueel ontwikkelingsplan. |
|
Leidinggevende |
|
4.6 Artikel 9.3 lid 3 CAO Besluit omtrent scholings- en vormingsactiviteiten. |
|
Leidinggevende |
|
4.7 Artikel 10.1, lid 2 CAO Horen disciplinaire maatregelen; voor zover het gaat om artikel 10.1, lid 1, sub a tot en met sub g. |
|
Afdelingshoofd Budgethouder |
|
4.8 Besluit omtrent het verstrekken van hulpmiddelen/aanpassingen in kader van arbeidsgeschiktheid. |
|
Afdelingshoofd Budgethouder |
Na medisch advies en passend binnen financiële bevoegdheden |
4.9 Getuigschrift. |
|
Afdelingshoofd Budgethouder |
|
5. Personeelsmanagement CAO Aan de slag 2021-2023 |
Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
5.1 Artikel 4.6 CAO Vaststellen en afwijken werkrooster. |
|
Afdelingshoofd |
|
5.2 Artikel 6.1 CAO Verlenen verlof. |
|
Afdelingshoofd |
|
5.3 Artikel 6.4, 6.5 en 6.6 CAO Verlenen bijzonder verlof en verlof bij bijzondere omstandigheden. |
|
Afdelingshoofd |
|
5.4 Artikel 7.3 CAO Tegemoetkoming reiskosten in bijzondere omstandigheden. |
|
Afdelingshoofd |
|
5.5 Artikel 7.5 CAO Bijdrage vakbondscontributie. |
|
Budgethouder |
|
5.6 Artikel 9.2, lid 3 CAO Besluit deelname training of opleiding. |
|
Leidinggevende |
|
5.7 Artikel 10.1, lid 2 CAO Horen disciplinaire maatregelen; voor zover het gaat om artikel 10.1, lid 1, sub a tot en met sub f. |
|
Afdelingshoofd Budgethouder |
|
6. Procesvertegenwoordiging |
Artikel 12 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
6.1 Voeren van verweer in bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures, inclusief de bevoegdheid tot het verrichten van alle, het belang van de gemeente dienende proceshandelingen, inclusief de eis in reconventie bij een kort geding. |
|
Afdelingshoofd |
|
6.2 Procesvertegenwoordiging. |
|
Afdelingshoofd |
|
6.3 Het (besluiten tot het) overgaan tot mediation. |
|
Afdelingshoofd |
|
7. Huisvredebreuk |
|
|
|
7.1 Het doen van aangifte van huisvredebreuk. |
|
Afdelingshoofd |
|
8. Strafbare feiten |
|
|
|
8.1 Het doen van aangifte van strafbare feiten. |
|
Afdelingshoofd |
In het agressiebeleid is bepaald dat bij ernstige bedreigingen of geweldplegingen tegenover medewerkers van de gemeente de afdelingshoofden aangifte doen van een strafbaar feit (werkgeversaangifte). |
9. Dwangsom |
|
|
|
9.1 Het nemen van besluiten op grond van paragraaf 4.1.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht. |
|
Afdelingshoofd |
|
10. Privacy |
Artikel 13 AMB |
|
|
10.1 (privacy) het bij of krachtens de Algemene verordening gegevensbescherming bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens. |
|
Afdelingshoofd Teamleider |
Het ondermandaat betreft het besluiten op AVG-verzoeken. De voorschriften van de AVG moeten door alle medewerkers worden nageleefd. |
11. Aanvragen van subsidies |
Artikel 16 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
11.1 Aanvragen van subsidies gerelateerd aan loonkosten. |
|
Afdelingshoofd PZ |
|
11.2 Aanvragen van subsidies die individueel en op re-integratie gericht zijn. |
|
Afdelingshoofd IP |
|
12. Algemene Inspraakverordening 2005 |
Artikel 18 Algemeen Mandaatbesluit |
Afdelingshoofd |
|
13. Participatiewet |
Directiemandaat iederz |
|
|
13.1 Alle reguliere handelingen ter uitvoering van de Participatiewet inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en regelingen. |
|
Afdelingshoofd Klantmanager Klantmanager Multi-probleemklanten, Medewerker Dienstverlening Frontoffice Inkomen |
Uitvoering van een regeling is in ruime zin als bedoeld in artikel 4 AMB. Voor het afdelingshoofd houdt dit ondermandaat ook in het nemen van financiële besluiten ten laste van geoormerkte budgetten in het kader Buig en voor de WSW. Onder de uitvoering van een wet of regeling worden in het kader van dit ondermandaatbesluit tevens begrepen de op grond hiervan geldende verordeningen, uitvoeringsbesluiten of beleidsregels. |
Ondertekening
Directeur iederz
G. Olthoff
Datum: 23 januari 2024
Bekendgemaakt via lokaleregelgeving.overheid.nl
Deze regeling treedt in werking 1 dag na publicatie en is met terugwerkende kracht geldend vanaf 1 februari 2023, onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit onderdeel Maatschappelijke Participatie 2018.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl